Trein ongeluk NS

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 07:30

KootMiraDrum schreef:
Melkveebedrijf, er staat behalve de schapen met lammetjes (maar die staan aan de andere kant van de boerderij) nog niets in de weilanden.
Je zag in de stallen van de paarden wel dat ze onrustig waren geweest, maar voornamelijk om alle reuring op het erf. Toch zijn ze in de paddocks wel rustig.
Men is nu bezig met een plan om de 2 wagons uit het weiland te kunnen krijgen. Dat is niet makkelijk vanwege natte weilanden en smalle paden.
Toen ik er vanmiddag rond een uur of 5 was waren ze bezig de 3 wagons van de goederentrein leeg te pompen.
Behalve mensen die de berging doen, de paardeneigenaars en de melkklanten worden mensen van het erf geweerd, van die mannen in fluoriscerend gele kleding staan op meerdere punten, andere kant van het spoor wordt ook bewaakt.
De burgemeester wilde net voor mij de oprijlaan op, maar werd extra gecontroleerd. Ik als paarden"meisje" mocht zo door. :-)


Daar zie je ook iemand paardrijden bij 0.30.
https://www.youtube.com/watch?v=3RoMdbbuwRI

Bizar beeld, maar paard lijkt relaxt. Is dat op jullie stal?

Celebi
Berichten: 3695
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Trein ongeluk NS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 08:13

Wat een bizar beeld, zo'n trein volledig aan gort en deels in een weiland geslingerd. Ook heel vreemd om die trein precies in het land van mijn oude verzorgpaard te zien liggen op het traject die ik dagelijks van huis naar school reed. Komt het nog net even harder binnen ofzo.

Moet wel echt een gigantische klap zijn geweest voor alle inzittenden. Het is ook niet dat je vast zit in een gordel namelijk. Kan me er gewoon geen voorstelling van maken hoe dat moet zijn geweest. Eng idee wel!

fohadie
Berichten: 4303
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 09:13

Gelukkig dat de dieren ok zijn.

Ja, zeker een harde klap, de intercity reed dan ook op volle snelheid.

Er vallen steeds meer puzzelstukjes op zijn plaats hoe dit heeft kunnen gebeuren, en toch vraag ik me af. Was de kraanmachinist alleen aan het werk? Verbeter me als ik het fout heb, maar moet je juist vanwege de veiligheid niet met minstens 2 mensen zijn? Degene die aan het spoor werkt en degene die alles in de gaten houdt, oftewel de werkplekbeveiliger . Die laatste dient oa contact op te nemen met ProRail om te zorgen dat de sporen niet meer in dienst zijn. En heeft een belangrijke veiligheidsfunctie.

Nu wil ik absoluut niet speculeren, het onderzoek is in volle gang en er komt steeds meer duidelijkheid. Maar ik vind het wel gek dat de kraanmachinist alleen aan het werk leek?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37269
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Trein ongeluk NS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 09:20

Er zou idd een veiligheidsman moeten zijn.. zonder dat mag je niet werken. Wij zijn eens gestopt omdat de veiligheidsman ons onderzoek boeiender vond dan onze veiligheid. Na een waarschuwing zijn we opgestapt. Mijn baas vond het niet verantwoord meer om door te gaan. Je kunt niet werken en tegelijkertijd de sporen rondom in de gaten houden

Het blijft raar gewoon dit. Hopelijk wordt snel duidelijk wat de oorzaak is voor ieders gemoedsrust

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 09:41


Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18680
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Trein ongeluk NS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 15:14

Ja maar ik snap dat wel, je leven gaat toch ook weer door. Of die trein daar nu ligt of niet, paardrijden kan dan toch weer prima. En de paarden zijn het na 3 dagen denk ik ook wel wat gewend, maar er zal wel veeel reuring zijn

Nielojram

Berichten: 7807
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 19:50

fohadie schreef:
Er is dus wel een topic over het ongeluk. Ik kon het gister niet vinden, blijkbaar niet goed gezocht.

Mijn man wist gister nog van niets. Hij komt om 8u bij het hoofdgebouw van ProRail aan in Utrecht, ziet vlaggen half stok hangen en iedereen was in mineur. Werd hem heel snel duidelijk waarom. Natuurlijk was en is het ook bij ProRail het gesprek van de dag: hoe heeft dit kunnen gebeuren. Er zijn een aantal situaties mogelijk, die moeten nu idd allemaal onderzocht worden en wat anderen al zeiden: tot die tijd blijft het enkel speculeren.

Mijn man werkt vanuit zijn positie bij ProRail nauw samen met BAM maar hij kon het slachtoffer niet persoonlijk. Maakt het niet minder erg. Onze gedachten gaan uit naar de slachtoffers en hun nabestaanden. Ik hoop dat niemand hier een trauma aan overhoudt.

Verder trouwens een pluim voor Utrecht, waar heel snel een noodhospitaal is geopend. Ik las in het AD een tijdsverloop vanaf het eerste telefoontje tot en met dat het laatste slachtoffer het noodhospitaal mocht verlaten. Kippenvel!

Sorry dat ik deze post eruit pik, maar ik snap iets niet.
Jouw man heeft echt niets meegekregen vanaf het moment van ontwaken en de reis naar zijn werk?
Ben gewoon oprecht nieuwsgierig, hoor!

ruitje

Berichten: 12331
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 19:59

fohadie schreef:
Gelukkig dat de dieren ok zijn.

Ja, zeker een harde klap, de intercity reed dan ook op volle snelheid.

Er vallen steeds meer puzzelstukjes op zijn plaats hoe dit heeft kunnen gebeuren, en toch vraag ik me af. Was de kraanmachinist alleen aan het werk? Verbeter me als ik het fout heb, maar moet je juist vanwege de veiligheid niet met minstens 2 mensen zijn? Degene die aan het spoor werkt en degene die alles in de gaten houdt, oftewel de werkplekbeveiliger . Die laatste dient oa contact op te nemen met ProRail om te zorgen dat de sporen niet meer in dienst zijn. En heeft een belangrijke veiligheidsfunctie.

Nu wil ik absoluut niet speculeren, het onderzoek is in volle gang en er komt steeds meer duidelijkheid. Maar ik vind het wel gek dat de kraanmachinist alleen aan het werk leek?


Je hebt een leider lokale veiligheid, die staat op een werkplek maar heeft geen contact met Prorail. Die zou bij de kraan moeten staan. Altijd hangt er een leider werkplek beveiliger boven, die heeft het contact met de treindienstleider van ProRail.

De gereedschapsmachinist mag alleen over het spoor rijden, tenzij hij overwegen of beweegbare bruggen moet oversteken, of wanneer het zicht belemmerd is. Hij hoeft niet in het zicht te blijven van zijn leider lokale veiligheid. Ze moeten wel telefonisch in contact kunnen staan met elkaar.

Heb net mijn vent even gevraagd haha :D

fohadie
Berichten: 4303
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 20:03

Maar Ruitje, jouw vent denkt dus dat je wel alleen aan het werk mag zijn en dat telefonisch contact voldoende is? Of begrijp ik je verkeerd?

Mijn man(en hij niet alleen) heeft daar toch een andere mening over.

Of bedoel je dat de ene collega de kraanmachinist is en de andere collega ook bij de kraan moet blijven?

fohadie
Berichten: 4303
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Re: Trein ongeluk NS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 20:07

Nielojram, idd had niets meegekregen. Normaal checkt hij altijd de ADapp, maar hij was nu wat aan de late kant, dus meteen in de klerenen opweg naar de trein. In de trein alvast werk voorbereid.

Tuurlijk hoorde hij wel dat er tussen Leiden en DenHaag niets reed, maar dat is niets nieuws. Dat gebeurt vaker.

ruitje

Berichten: 12331
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 20:09

We hebben het niet over kilometers van elkaar apart , maar die leider lokale veiligheid hoeft niet fysiek bij de kraan te zijn. Soms is een werkplek met 2 voertuigen bijv 500 meter uit elkaar, dan vallen bijvoorbeeld beide voertuigen onder zijn verantwoordelijk, maar hij staat er niet naast dan zeg maar want hij kan zichzelf niet splitsen :)

Exitium

Berichten: 7152
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 20:21

Nielojram schreef:
Sorry dat ik deze post eruit pik, maar ik snap iets niet.
Jouw man heeft echt niets meegekregen vanaf het moment van ontwaken en de reis naar zijn werk?
Ben gewoon oprecht nieuwsgierig, hoor!

Dat is toch niet zo vreemd? Als ik naar kantoor ga ben ik 10-15 minuten uit bed voor ik in de auto stap (met name om me klaar te maken, lunch te pakken, etc) en daarna zit ik 30-60 minuten in de auto met Spotify op. Eerste nieuws wat ik dan meekrijg is ook pas als ik daar ben

Benzz
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 20:27

ruitje schreef:
We hebben het niet over kilometers van elkaar apart , maar die leider lokale veiligheid hoeft niet fysiek bij de kraan te zijn. Soms is een werkplek met 2 voertuigen bijv 500 meter uit elkaar, dan vallen bijvoorbeeld beide voertuigen onder zijn verantwoordelijk, maar hij staat er niet naast dan zeg maar want hij kan zichzelf niet splitsen :)

Het zal zeker wenselijk zijn dat een leider lokale veiligheid om fysiek aanwezig te zijn, maar wegens de huidige personeelstekorten niet haalbaar.

Kreeg net weer een aantal aanvragen van de BAM binnen ;)

ruitje

Berichten: 12331
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 20:33

Nee hoor, is regelgeving. Personeelstekort is er zeker, maar als er niet volgens de regels gewerkt kan worden, kan werk niet doorgaan.

Een leider lokale veiligheid hoeft niet naast een kraan te staan. Een machinist mag zelfstandig over het spoor rijden tenzij zie boven :) .

Edit: als er dus onoverzichtelijke rijweg of bijzondere infra-elementen zijn, dan moet een machinist wel fysiek begeleid worden door een bbd( begeleider buitendienst gesteld spoor, dat kan dan de leider lokale veiligheid zijn dus een combi functie, maar kan ook weer een losse functie zijn)

Ik typ ook alleen maar wat mijn vent zegt :')

Avalanche

Berichten: 16058
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Trein ongeluk NS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 20:41

klopt. NedTrain ook. We werken veilig of we werken niet. Is ons motto.

Michelleex

Berichten: 2762
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Leiden

Re: Trein ongeluk NS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 00:11

Bijzonder om ook jullie verhalen zo te lezen, het blijft bizar.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik 1 dode (wat uiteraard zéér treurig is) best bijzonder vind als je de omvang van de klap ziet.

Ik werk in een van de omliggende ziekenhuizen, bij ons was direct het rampenprotocol ingezet en dat verliep ook best soepel. Al vrij snel ging Utrecht open, dus kon alles weer afgeschaald worden.

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 11:35

fohadie schreef:
Tuurlijk hoorde hij wel dat er tussen Leiden en DenHaag niets reed, maar dat is niets nieuws. Dat gebeurt vaker.

Klopt. Helaas springen er daar ook mensen voor de trein, zo'n 2-4x per jaar.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 12:09

ruitje schreef:
fohadie schreef:
Gelukkig dat de dieren ok zijn.

Ja, zeker een harde klap, de intercity reed dan ook op volle snelheid.

Er vallen steeds meer puzzelstukjes op zijn plaats hoe dit heeft kunnen gebeuren, en toch vraag ik me af. Was de kraanmachinist alleen aan het werk? Verbeter me als ik het fout heb, maar moet je juist vanwege de veiligheid niet met minstens 2 mensen zijn? Degene die aan het spoor werkt en degene die alles in de gaten houdt, oftewel de werkplekbeveiliger . Die laatste dient oa contact op te nemen met ProRail om te zorgen dat de sporen niet meer in dienst zijn. En heeft een belangrijke veiligheidsfunctie.

Nu wil ik absoluut niet speculeren, het onderzoek is in volle gang en er komt steeds meer duidelijkheid. Maar ik vind het wel gek dat de kraanmachinist alleen aan het werk leek?




Je hebt een leider lokale veiligheid, die staat op een werkplek maar heeft geen contact met Prorail. Die zou bij de kraan moeten staan. Altijd hangt er een leider werkplek beveiliger boven, die heeft het contact met de treindienstleider van ProRail.

De gereedschapsmachinist mag alleen over het spoor rijden, tenzij hij overwegen of beweegbare bruggen moet oversteken, of wanneer het zicht belemmerd is. Hij hoeft niet in het zicht te blijven van zijn leider lokale veiligheid. Ze moeten wel telefonisch in contact kunnen staan met elkaar.

Heb net mijn vent even gevraagd haha :D


Mijn vader werkt bij BAM rail. En het zit ze daar bepaald niet in de koude kleren.
Het blijft natuurlijk zeer speculatief Maar wat jij zegt is mogelijk waar het mis gegaan is. De kraanmachinist mocht na de werkzaamheden inderdaad zonder toezicht naar de uitrijdplaats rijden. Daar moet hij dan wachten tot de twee nog actieve sporen ook tijdelijk buiten dienst genomen worden zodat de hele onderhoudsploeg het spoor kan verlaten. Daar kan hij toen door wat voor oorzaak dan ook toch te vroeg aan z'n oversteek begonnen zijn. Maar dat moet het onderzoek uitwijzen.

Het doet me denken aan de vliegtuigbotsing op Tenerife. Dat was ook een zeer ervaren piloot die door mist, haast, miscommunicaties en een zeer ongelukkig getimede storing van gelijktijdige radioberichten dacht dat hij op mocht stijgen terwijl de startbaan nog bezet was.

fohadie
Berichten: 4303
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 15:33

KootMiraDrum schreef:
fohadie schreef:
Tuurlijk hoorde hij wel dat er tussen Leiden en DenHaag niets reed, maar dat is niets nieuws. Dat gebeurt vaker.

Klopt. Helaas springen er daar ook mensen voor de trein, zo'n 2-4x per jaar.



Bijvoorbeeld. Er zijn nog veel meer redenen waarom de trein niet kan rijden.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37269
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 18:17


KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 23:33

In dat artikel zie je bij de luchtfoto dat 1 deel van de trein nog op de rails staat, daar hebben ze een grijs doek overheen gedaan, geen idee waarom.
Ze zijn er dag en nacht keihard aan het werk, nu om een pad te maken, door alvast de eerste twee weilanden. Gras wordt weggeschraapt, metalen platen worden erop gelegd. Voorste weiland (aan de weg kant) staat vol met grote machines. Het weiland van de lammetjes is gehalveerd, ze kunnen wel lekker overdag naar buiten toe, de andere helft wordt het pad in gemaakt.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Trein ongeluk NS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 10:10

Als ze het dan ook allemaal maar weer opruimen en zo achterlaten als het was.

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein ongeluk NS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 15:29

Ja alles wordt gecompenseerd, maar er is wel flinke vertraging v.w.b. de bewerking (maaien/hooien) van het land.

prugelpiet

Berichten: 12569
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 17:00

Loretta schreef:
Als ze het dan ook allemaal maar weer opruimen en zo achterlaten als het was.


Wat een rare reactie. Volgensmij zijn er hier wel belangrijkere dingen aan de hand dan een stuk gras.

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 17:32

prugelpiet schreef:
Loretta schreef:
Als ze het dan ook allemaal maar weer opruimen en zo achterlaten als het was.


Wat een rare reactie. Volgensmij zijn er hier wel belangrijkere dingen aan de hand dan een stuk gras.

Precies mijn idee. Het belangrijkste is dat het treinstel het weiland uit gesleept wordt.