Hoe geef jij richting aan op de rotonde?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35719
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 09:01

Sommige mensen zijn gewoon levensmoe.
Laatst nog een oudere man die de rotonde opfietste vanaf de stoep aan de buitenkant toen ik al bezig was met afslaan (en de richting dus ook al aangaf). Die donderde dus zo zonder nadenken zijn vege lijf en fiets voor de auto en keek nog beledigd ook :=

Maar over het algemeen vind ik het eigenlijk altijd wel goed kwa doorstroming en communicatie.
Niet naar rechts knipperen is gewoon niet sociaal gedrag. Ik kan me zo voorstellen dat dit ook de mensen zijn die hun lege pakje peuken op straat gooien ipv in de vuilisbak.

Naar links maakt me weinig uit, soms kan het handig zijn maar meestal vind ik het geen toevoeging.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 29-03-23 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Afanaisa91

Berichten: 1348
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 09:01

Nielojram schreef:
Ik rij audi.
Zit helaas geen clignoteur op.


:') :') :')

Hier geen dikke bak dus ik ben helaas ook team linkerknipperlicht.

Nooit geweten dat het niet verplicht was. Dus sorry team rechts, bij deze neem ik wat stille verwensingen terug :=

Sizzle

Berichten: 35719
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe geef jij richting aan op de rotonde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 09:03

In Frankrijk is het dacht ik wel verplicht om bij 3/4e links aan te geven.
Wellicht kan een Franse bokker dat even uitleggen?

Needje

Berichten: 19213
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 09:07

Ibbel schreef:
Eigenlijk wel raar, dat alle instructeurs het hun leerlingen aanleren zonder daarbij te vertellen dat het niet in de WVW staat en dus niet verplicht móet.


met je handen op 10 voor 2 rijden is ook niet verplicht...

Needje

Berichten: 19213
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 09:08

Qimm schreef:
Nou heb ik niet alle pagina's gelezen, maar niet alle rotondes hebben 4 uitgangen. Sommige of 5 of 6. Of 3. Dus wanneer gebruik je dan de linker knipper?

Ik knipper wanneer ik eraf ga.


Ik vanaf 3e afslag. :D

love_mandy

Berichten: 2962
Geregistreerd: 01-03-15
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 09:09

Bellatrix schreef:
Zo te zien ben ik niet de enige die het op deze manier doet. Maar tijdens de rijlessen van nu leer je het dus anders?


Ik heb vorig jaar oktober mijn rijbewijs gehaald en ook geleerd je richting aanwijzer naar links te doen voor de derde afslag.

Needje

Berichten: 19213
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 09:10

In Frankrijk doen ze wel linker knipperlicht aan tijdens inhalen en laten die aan zo lang ze aan het inhalen zijn.
Dat vind ik pas verwarrend want ik zit dan te wachten tot ze naar links gaan terwijl ze alleen aan het inhalen zijn :')

_Lorette_

Berichten: 12114
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 09:12

Het ging er bij mijn rijlessen niet alleen om wat wettelijk verplicht was. Twee andere punten werden ook steeds belangrijker: doorstroming van het verkeer en zuinig rijden. Ik heb helemaal niet het idee dat mij iets onterecht als verplichting is aangeleerd.

8nnemiek

Berichten: 43473
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 09:13

Ibbel schreef:
Eigenlijk wel raar, dat alle instructeurs het hun leerlingen aanleren zonder daarbij te vertellen dat het niet in de WVW staat en dus niet verplicht móet.
Je leert mensen dus iets te doen wat niet in de wet staat maar 'uit beleefdheid gedaan zou kunnen worden' en geeft dat daarmee de schijn mee van dat het verplicht is. En dat is eigenlijk best raar. Dat op z'n minst de meerderheid van de lesgevers vindt dat het anders moet dan in de wet staat.

Mijn rijinstructrice (en dat was zo'n 20 jaar geleden) vertelde er duidelijk bij dat het niet verplicht was, maar dat het een fatsoensnorm is, veiliger is en de doorstroom bevordert, dus dat je gewoon je knipperlicht gebruikt.
Waarom zou je stug blijven vasthouden aan 'het is niet verplicht dus ik doe het niet', terwijl het alleen maar voordelen heeft en ook nog eens ongelukken kan voorkomen?

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 09:14

Hier in de omgeving zijn het bijna allemaal superrotondes nu. Met voorsoorteerstroken en bushaltes in het midden.
Daar wordt zo hard gereden dat er zelfs geen tijd is om je richtingaanwijzer aan te doen :')

Op een normale rotonde geef ik aan als ik eraf ga. En zo zie ik bijna iedereen het doen.

Leo

Berichten: 50199
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 09:16

Ik heb het ook niet als verplichting of verkeersregel aangeleerd gekregen, maar als 'courtesy'. Nooit de impressie gekregen dat het verplicht was. Er is dus geen goed of fout zolang je maar rechts aangeeft als je de rotonde verlaat. Maar nogmaals, niemand die last heeft van deze courtesy, integendeel. :)

Ibbel

Berichten: 49234
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 09:18

Needje schreef:
Ibbel schreef:
Eigenlijk wel raar, dat alle instructeurs het hun leerlingen aanleren zonder daarbij te vertellen dat het niet in de WVW staat en dus niet verplicht móet.


met je handen op 10 voor 2 rijden is ook niet verplicht...


Nee, maar daar staat ook niets specifieks over aangegeven in de WVW.
Idem voor bij de bocht om sturen onderlangs doorgeven van het stuur (wat sneller/beter/veiliger is) ipv bovenlangs/overhands ("pootje over" met je handen). Staat ook niets specifiek over in de wet.

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 09:19

Ibbel schreef:
Eigenlijk wel raar, dat alle instructeurs het hun leerlingen aanleren zonder daarbij te vertellen dat het niet in de WVW staat en dus niet verplicht móet.


Ho, aanname. Het is mij geleerd door de instructeur die wel degelijk aangaf dat het niet verplicht was in de WVW.

Cioccolato

Berichten: 6656
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Hoe geef jij richting aan op de rotonde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 09:21

Ik doe alleen mijn linker knipperlicht aan als het druk is op de rotonde. Of er staat iemand bij de eerste afslag oid. Ik pas me dus aan op het verkeer. K gebruik mijn linke knipperlicht niet als er niemand op de rotonde is.
Mijn rechter gaat altijd aan met verlaten.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102150
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-23 09:22

Ik heb trouwens kwart voor 3 geleerd qua stuur vasthouden. :')

Winged

Berichten: 33089
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 09:22

Needje schreef:
met je handen op 10 voor 2 rijden is ook niet verplicht...

Maar wel het meest verstandige ivm airbag. Mocht je namelijk je hand op 12 uur hebben tijdens een ongeluk dan kun je jezelf met een airbag bewusteloos slaan door de kracht. -O-

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 09:24

In Duitsland is het verboden om je linker knipperlicht aan te doen bij het oprijden van een rotonde met voorrangsbord. Zònder voorrangsbord moet het dan weer wel. Mijn man heeft een paar jaar in Duitsland gewerkt en het wordt je ook echt niet in dank afgenomen als je het doet.

Ik heb mijn rijbewijs in 2017 gehaald en wel geleerd linker knipperlicht aan te doen als je driekwart rond wil, maar er is ook duidelijk bij gezegd dat het niet verplicht is.
In de praktijk ben ik al blij als er überhaupt een knipperlicht gebruikt wordt, ik stoor me er niet aan als het niet gedaan wordt bij het oprijden van een rotonde.

Qerty
Berichten: 2019
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 09:30

Ibbel schreef:
Eigenlijk wel raar, dat alle instructeurs het hun leerlingen aanleren zonder daarbij te vertellen dat het niet in de WVW staat en dus niet verplicht móet.
Je leert mensen dus iets te doen wat niet in de wet staat maar 'uit beleefdheid gedaan zou kunnen worden' en geeft dat daarmee de schijn mee van dat het verplicht is. En dat is eigenlijk best raar. Dat op z'n minst de meerderheid van de lesgevers vindt dat het anders moet dan in de wet staat.


Ook mij is het zo aangeleerd, bijna 20 jaar geleden. In tegenstelling tot wat jij beweert werd daar ook bij verteld dat het niet verplicht is, maar wel zo beleefd naar mede rotondegebruikers.

zonnebloem18

Berichten: 24866
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 09:33

Needje schreef:
Ibbel schreef:
Eigenlijk wel raar, dat alle instructeurs het hun leerlingen aanleren zonder daarbij te vertellen dat het niet in de WVW staat en dus niet verplicht móet.


met je handen op 10 voor 2 rijden is ook niet verplicht...

Dit is ook al verouderd. Tegenwoordig is het 3 en 9.

Needje

Berichten: 19213
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 09:36

Ibbel schreef:
Nee, maar daar staat ook niets specifieks over aangegeven in de WVW.
Idem voor bij de bocht om sturen onderlangs doorgeven van het stuur (wat sneller/beter/veiliger is) ipv bovenlangs/overhands ("pootje over" met je handen). Staat ook niets specifiek over in de wet.


Je zegt zelf dat je het raar vindt dat iets aangeleerd wordt zonder te vertellen dat het niet in de WVW staat....
Dus snap je "maar daar staat ook niets specifieks over aangegeven in de WVW" niet als antwoord op mij.

Needje

Berichten: 19213
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 09:37

zonnebloem18 schreef:
Dit is ook al verouderd. Tegenwoordig is het 3 en 9.


Ik ben ook verouderd :D :D

Sure_lee

Berichten: 10427
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 09:40

Ik weet niet meer of ik het in 2002 met mijn rijbewijs heb geleerd of met mijn BE in 2011. Maar ik doe het wel zoals TS. Ik vind het duidelijk als medeweggebruikers het doen dus doe ik het ook.

Ik stoor me wel aan weggebruikers die meerbaans rotondes zonder afscheiding echt willekeurig nemen. Dat vind ik ook gevaarlijk omdat je dan bepaalde manoeuvres niet verwacht.

Ik woon ook vlakbij een ziekenhuis en de brandweer dus ik kom die vaak onderweg tegen op de rotondes. Wat daarvoor wel ontzettend handig is, is om op de rotonde te blijven rijden totdat het voertuig met zwaailicht eraf is. Dan kom je er nooit voor uit en kan hij gewoon doorrijden zonder last van je te hebben. Zal vast ook niet verplicht zijn

Sabbientje

Berichten: 4717
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 09:43

Bellatrix schreef:
https://www.ad.nl/auto/richting-aangeve ... kfqO919WOo

Als ik gelijk de 1e afslag moet hebben geef ik richting aan naar rechts, bij rechtdoor de rotonde verlaten geef ik pas richting aan als ik eraf moet. Maar als ik de 3e afslag moet hebben zet ik mijn knipper naar links aan als ik de rotonde oprijd. Zo weet men dat ik sowieso niet de eerste afslag moet hebben, ben ik voorbij de 2e afslag gaat mijn knipper naar rechts.

Maar zoals ik het lees hoef je dus pas richting aan te geven als je de rotonde verlaat. Klinkt logisch maar ik doe het dus anders.

Wat doen jullie en waarom?

Op de manier die jij hier aangeeft.

pmarena

Berichten: 48301
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 09:45

Ik weet echt niet meer wat me destijds wel of niet aangeleerd is hoor :=

Als ik 1 verkeersregel zou mogen maken, dan zou het zijn: op een (eenvoudige) rotonde ALTIJD een knipperlicht aan. Naar links knipperen als je op de rotonde blijft, naar rechts knipperen als je er bij de eerstvolgende afslag af gaat. Dat is voor iedereen het duidelijkst :j

Er gebeuren imo vaak (bijna) ongelukken doordat mensen niet knipperen.
Vooral door de niet-knipperende "rechtdoor" rijders.... de mensen die dan op die weg staan te wachten, zien allerlei auto's hun kant opkomen die de moeite niet nemen om met hun knipper aan te geven dat ze de rotonde gaan verlaten. Waardoor zij dan niet de rotonde op kunnen omdat ze niet weten wat die gasten gaan doen....super irritant.

Je ziet dan ook dat wachtende bestuurders er soms vanuit gaan "die zal wel afslaan" en dan bijna de auto aanrijden die dus wèl de rotonde vervolgt.....

Daarom doe ik altijd die knipper naar links zodat ze zien dat ik op de rotonde blijf en ze niet bij me naar binnen rijden. Maar zelfs ondanks die knipper gebeurt dat nog wel eens soms, dat ik in de ankers moet voor zo'n eikel die de rotonde op schiet....

Zonnetje81
Berichten: 18697
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 09:48

prompter schreef:
Ik alleen de richtingaanwijzer naar rechts, voor de afslag die ik neem. Nooit naar links. Is voor iedereen duidelijk.


Dit is juist niet duidelijk.

Mij is geleerd als je 3kwart wil nemen dat je naar links moet aangeven en dan pas bij de afslag naar rechts.