Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 19:30

DuoPenotti schreef:
Natuurlijk klopt die
Maar alle partijen los, dus niet even snel samengevoegd, komt er niet 1 in de buurt.
En dat is toch echt wel een prestatie waar niemand om heen kan.

Vandaar mijn post. (En ik ben geen BBB stemmer) Hulde aan wie het toekomt.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 19:32

Is het eigenlijk ooit eerder voorgekomen in de hele geschiedenis van stemmen, dat er op alle provincies in het hele land een partij als grootste gekozen werd vraag ik me nu net af?

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 19:34

denk het niet :D

DuoPenotti schreef:
deze is ook bijzonder


[ [url=m/m4jboy.jpg]Afbeelding[/url] ]

BigOne
Berichten: 38316
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 19:42

Nee, dit is echt een unicum, niet wat betreft de hoeveelheid kamerzetels , wel dat ze in elke provincie de grootste zijn.
Maar ook dat kun je in de context van de huidige tijd zien, er is gewoon veel meer te kiezen dan pakweg 20 jaar geleden.
Maar knap is het wel.

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 19:49

Wat het laat zien is dat de kiezers op de BBB heel egaal door het hele land verdeeld zitten. En dat is wat het heel bijzonder maakt, dat je helemaal geen regionale tegenstellingen ziet.

Afhankelijk van je visie op de BBB kan je dat als positief framen, ze hebben alle bevolkingsgroepen en regio's laten zien dat zij weten wat de problemen zijn die er opgelost moeten worden. En je kan het ook negatief framen, ze hebben alle bevolkingsgroepen en regio's mooie beloftes gedaan om ze binnen te halen en hebben dus geen keuzes gemaakt.

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 19:57

DuoPenotti schreef:
denk het niet :D

DuoPenotti schreef:
deze is ook bijzonder


[ [url=m/m4jboy.jpg]Afbeelding[/url] ]


heel mooi plaatje inderdaad. Bijzonder.

Dieuwke_
Berichten: 4547
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:04

Ik ben benieuwd waar het ons gaat brengen. Ik vind het een mooie overwinning, maar ze zijn niet alleen natuurlijk (gelukkig). Ik hoop dat er mooie samenwerkingen ontstaan en dat de huidige coalitie ook ziet dat er werk aan de winkel is. Dat de komende 2 jaar iedereen maar hard aan de slag gaat om het land weer samen te krijgen in plaats van die felle verdeeldheid overal

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:06

ad.nl

"Rutte lijkt niet meer strak aan stikstofbeleid vast te houden: ‘De verkiezingsuitslag gaat rol spelen’

Mooi, als het geen leugen is dan.
Maar ben benieuwd.
Maar dus ook bij andere punten :j
Want niet iedere BBB stemmer heeft voor de stikstof op BBB gestemd

Benzz
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:22

Eleeke schreef:
Ik heb boeren in mijn directe familie en schoonfamilie. Ik heb zelf jaren op het plattenland gewoon.

En nu na 8 jaar Amsterdam, is mijn ervaring dat "randstad"een stuk opener en vriendelijker denkt over het platteland dan andersom.

en ja N=1

Dat is mijn ervaring ook, heb 20 jaar op het platteland gewoond. Ik heb ook altijd het gevoel dat ze zich zelf minder voelen, terwijl wij randstedelingen dat helemaal niet vinden. Soort van onzekerheid.
En niet allemaal hoor, maar wel heel veel. Ben ooit nog teruggegaan naar het platteland maar kon gewoon niet meer aarden.

Benzz
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:29

DuoPenotti schreef:
ad.nl

"Rutte lijkt niet meer strak aan stikstofbeleid vast te houden: ‘De verkiezingsuitslag gaat rol spelen’

Mooi, als het geen leugen is dan.
Maar ben benieuwd.
Maar dus ook bij andere punten :j
Want niet iedere BBB stemmer heeft voor de stikstof op BBB gestemd

Dat moet een populistische uitspraak zijn, leugen vind ik te hard. Hij kan niet anders aangezien een rechter erover heeft bepaald.

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:29

ik denk dat het voornamelijk voelt als arrogantie.. vanuit het westen wordt gedicteerd hoe wij ons bedrijf moeten voeren, hoe wij met onze dieren om moeten gaan. Er wordt steeds maar weer gezegd dat wij van alles verkeerd doen en dat het de schuld van de boeren is dat er problemen zijn in ons land. Er wordt gezegd dat boeren niet willen veranderen, niet willen innoveren of alleen maar op geld uit zijn en de natuur niet belangrijk vinden. Er wordt gezegd dat de natuur door ons toedoen op omvallen staat.

als dat maar vaak genoeg gezegd wordt gaan mensen het geloven, en zo ontstaat de kloof.

fransje23

Berichten: 15372
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:33

De uitslag laat in ieder geval zijn dat er niet zoveel verschil is tussen platteland en randstad.

Waar het minderwaardigheidscomplex van het platteland vandaan komt is mij een raadsel?
Misschien iets uit een ver verleden?

Het benadrukken van verschillen is natuurlijk wel een strategie.
Dan kun je mooi een zondebok aan wijzen.

ruitje

Berichten: 12332
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:34

DuoPenotti schreef:
Natuurlijk klopt die
Maar alle partijen los, dus niet even snel samengevoegd, komt er niet 1 in de buurt.
En dat is toch echt wel een prestatie waar niemand om heen kan.


Ik weet niet of het een 'prestatie is van de BBB' of een 'prestatie van de afgelopen kabinetten' :D

Maar bijzonder is het wel...

prugelpiet

Berichten: 12569
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:34

juval schreef:
ik denk dat het voornamelijk voelt als arrogantie.. vanuit het westen wordt gedicteerd hoe wij ons bedrijf moeten voeren, hoe wij met onze dieren om moeten gaan. Er wordt steeds maar weer gezegd dat wij van alles verkeerd doen en dat het de schuld van de boeren is dat er problemen zijn in ons land. Er wordt gezegd dat boeren niet willen veranderen, niet willen innoveren of alleen maar op geld uit zijn en de natuur niet belangrijk vinden. Er wordt gezegd dat de natuur door ons toedoen op omvallen staat.

als dat maar vaak genoeg gezegd wordt gaan mensen het geloven, en zo ontstaat de kloof.


Ik weet niet of dat alleen het westen is. Hier in het topic wordt ook vanalles gebruld wat niet waar is. En die wonen vast niet allemaal in het westen.

En ik denk ook niet dat de stemmers van de BBB gelokt zijn met beloftes. Grootste gedeelte zal al een hele poos achter de BBB hebben gestaan en hebben nu hun stemrecht gebruikt om hopelijk wat orde in de chaos en oneerlijkheid van dit land te brengen.

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:35

Nah, toen wij hier eind jaren zestig weer permanent gingen wonen (waren paar keer weggeweest) werd ik als achtjarig meisje flink uitgescholden als vieze stadse hoor. Stads'n götendrieters en zo. Gelukkig had ik hier ook al wat vrienden en vriendinnen, die het op het schooltje voor me opnamen en uiteindelijk is het helemaal goed gekomen, maar leuk was dat wantrouwen niet. Komt dus van twee kanten.

fransje23

Berichten: 15372
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:37

juval schreef:
ik denk dat het voornamelijk voelt als arrogantie.. vanuit het westen wordt gedicteerd hoe wij ons bedrijf moeten voeren, hoe wij met onze dieren om moeten gaan. Er wordt steeds maar weer gezegd dat wij van alles verkeerd doen en dat het de schuld van de boeren is dat er problemen zijn in ons land. Er wordt gezegd dat boeren niet willen veranderen, niet willen innoveren of alleen maar op geld uit zijn en de natuur niet belangrijk vinden. Er wordt gezegd dat de natuur door ons toedoen op omvallen staat. .


Veelal wordt het meer zo ervaren dan dat het concreet gezegd wordt.

Dat het kabinet in het westen zit maakt niet dat het hele westen zo denkt.

De natuur staat door de mensheid an sich op een punt van no return.
Om het tij te keren zal iedereen een bijdrage moeten leveren.

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:41

Ik denk niet dat het een minderwaardigheidscomplex is, maar wat juval zegt.

Mysa, in mijn dorpje was een villawijk en een wannabee villa wijk.
In die villawijk woonde hele fijne gewone mensen die nooit andere omlaag haalde. Ze waren rijk maar voor hen was dat gewoon of zo.
In die wannebee wijk woonden van de snobs. Die moesten laten zien hoe geweldig ze waren en zich verheven voelde aan iedereen. Maar die rijke standaard aanhouden kostte ze heel wat.
Die hebben mij dan weer eens uitgescholden dat ik stonk omdat ik op een boerderij woonde.
En dat in een dorp...

Dus idd het komt gewoon van 2 kanten

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:46

Benzz schreef:
DuoPenotti schreef:
ad.nl

"Rutte lijkt niet meer strak aan stikstofbeleid vast te houden: ‘De verkiezingsuitslag gaat rol spelen’

Mooi, als het geen leugen is dan.
Maar ben benieuwd.
Maar dus ook bij andere punten :j
Want niet iedere BBB stemmer heeft voor de stikstof op BBB gestemd

Dat moet een populistische uitspraak zijn, leugen vind ik te hard. Hij kan niet anders aangezien een rechter erover heeft bepaald.

Dit komt uit de (vrijdag)speech van vanmiddag. Ik vind de quote te zwart/wit. Ze wilde hem dat heel graag horen zeggen, maar daar ging hij uiteraard niet op in. Ik kan hem ook niet letterlijk herhalen, maar hij zei eigenlijk niets toe dan dat je de verkiezingsuitslagen niet naast je neer kan leggen in de grote dossiers. Nu was het eerst aan de provincie om een bestuur te vormen.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:48

juval schreef:
ik denk dat het voornamelijk voelt als arrogantie.. vanuit het westen wordt gedicteerd hoe wij ons bedrijf moeten voeren, hoe wij met onze dieren om moeten gaan. Er wordt steeds maar weer gezegd dat wij van alles verkeerd doen en dat het de schuld van de boeren is dat er problemen zijn in ons land. Er wordt gezegd dat boeren niet willen veranderen, niet willen innoveren of alleen maar op geld uit zijn en de natuur niet belangrijk vinden. Er wordt gezegd dat de natuur door ons toedoen op omvallen staat.

als dat maar vaak genoeg gezegd wordt gaan mensen het geloven, en zo ontstaat de kloof.


Gek eigenlijk dat je zo'n verschil of kloof voelt in zo'n klein landje.

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:54

DuoPenotti schreef:
Ik denk niet dat het een minderwaardigheidscomplex is, maar wat juval zegt.

Mysa, in mijn dorpje was een villawijk en een wannabee villa wijk.
In die villawijk woonde hele fijne gewone mensen die nooit andere omlaag haalde. Ze waren rijk maar voor hen was dat gewoon of zo.
In die wannebee wijk woonden van de snobs. Die moesten laten zien hoe geweldig ze waren en zich verheven voelde aan iedereen. Maar die rijke standaard aanhouden kostte ze heel wat.
Die hebben mij dan weer eens uitgescholden dat ik stonk omdat ik op een boerderij woonde.
En dat in een dorp...

Dus idd het komt gewoon van 2 kanten


Bij mij in de klas ook een meisje dat 'stonk' (kuilvoer) was een van m'n beste vriendinnen maar werd gewoon net zo goed gepest door haar mede-boerenkinderen.

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 21:01

mysa schreef:
Bij mij in de klas ook een meisje dat 'stonk' (kuilvoer) was een van m'n beste vriendinnen maar werd gewoon net zo goed gepest door haar mede-boerenkinderen.

Maar wij hadden geen kuilvoer en nee ik stonk ook niet, want het bedrijf lag leeg door het overlijden van mijn vader....
Maar hey je komt van een boerderij dus het stinkt :o?

Daarnaast ben ik nooit gepest dat was een eenmalige uitscheldactie door juist iemand die naar mijn idee onzeker is. Dat waren van die pikkers die op iedereen wat aan te merken hadden.
En dat wannebee zijn wat hun ouders ze oplegde werden ze niet zelfverzekerder van, dus met andere omlaag halen denken ze dat alleen maar

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 21:13

Ah, verkeerd begrepen. Mijn vriendinnetje rook je echt wel. Nog erger om haar daarmee te pesten dus!

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 21:42

Maakt niet uit vandaar ook verdere uitleg :)

Ja dat is super gemeen.