Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:19

cp112 schreef:
Het is toch wel een algemeen bekend iets dat de “randstad” en het platteland steeds verder uit elkaar komen te staan. Niet zozeer qua politiek inzicht bedoel ik dan maar qua leef en denkwijze.
Denk bijvoorbeeld aan het feit dat er echt een hoop kinderen uit de grote stad zijn die niet weten waar melk of andere dierlijke producten vandaan komen.
Die verbinding moet weer terugkomen en ik denk dat dat wel is wat de laatste jaren een beetje is gebeurd door oa de protesterende boeren. Tuurlijk zijn er zat die het alleen maar nonsens vinden dat die boeren de snelweg blokkeren maar ik denk ook echt dat er bij een hoop mensen die geen weet hadden van hoe het er bij de boer aan toe gaat toch een beetje inzicht en sympathie hebben gekregen.

Daar moest ik wel een beetje om lachen :))
Mijn schoonmoeder is er dus zo een, die geen idee heeft wat er achter gesloten deuren gebeurt bij de vee-industrie. Die heeft BBB gestemd dit jaar, terwijl ze normaal helemaal niet rechts stemt.. maar die ziet alleen die weides vol koeien en de boeren die het moeilijk hebben. Maar bleek geen flauw idee te hebben waar de partij voor staat en heeft ook geen idee dat er miljoenen dieren in donkere stallen staan opgesloten, want dat zie je niet natuurlijk :+ En dat is ook iemand die een weiland met raaigras waar verder niks leeft ziet en denkt: 'dat is natuur' :)) Dus ja, van mij mag dat allemaal best wat transparanter. Laat maar eens wat vaker beelden van varkensstallen en slachterijen zien.
Zo ben ik destijds ook vegetariër geworden, toen we als 12-jarigen een film over de vee-houderij op school te zien kregen.

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:30

Citaat:
ik denk dat dat idee komt omdat als je naar het stemgedrag kijkt, de grote steden voornamelijk (Groen)links stemmen. En dat lijken nu eenmaal niet de grootste voorstanders van boeren


Oh nee...?

Mag dit vooroordeel ook eens een keer overboord?

Het is een partij die al jaren en jaren vindt dat individuele boeren een vuist moeten kunnen maken tegen de supermarkten - dat is dus de politieke keuze om de 'kartelwaakhond' anders in te stellen.

manzano

Berichten: 23958
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:37

Boras schreef:
@ Benzz

Dat ziet zij zelf ook niet zitten, dat internationale gedeelte. "Biden komt maar hierheen", heeft ze in een interview gezegd. Ze zou opzien tegen het reizen.


Laat de regering maar lekker nog 2 jaartjes zitten (zie ik mijzelf dit nu echt schrijven :oo ).
En waarom zou het vallen, daar was in het verleden al meer dan eens reden voor, maar nooit gebeurd.
Nu kijken de partijen wel link uit natuurlijk. En BBB is niet groot genoeg om dat alleen voor elkaar te krijgen.

In 2025 zien we wel wat BBB er van heeft weten te bakken.
En dan komt de beloning of de afrekening.


Vorige kabinet Rutte is gevallen op de toeslagenaffaire.... dat er daarna weer op wordt gestemd is een ander verhaal.
Maar om eerlijk te zijn denk ik dat het het prima is als ze nog even blijven zitten. Enerzijds zie ik voor mezelf graag hoe de BBB zich bewijst. Anderzijds denk ik dat het voor de BBB zelf ook goed is. Ze zijn nu veel groter geworden dan ze zelf hadden gedacht. Er zijn nu mensen gekozen die dachten helemaal niet op een verkiesbare plek te staan (en dus eigenlijk veilig op de lijst dachten te staan zonder ambitie/kennis/kunde om wat te doen). Ik hoop dat als ze zich nu bewijzen ze ook meer goede en kundige mensen kunnen aantrekken voor een lijst voor de 2e kamer verkiezingen. Daar zullen meer mensen op moeten dan ze eerder dachten vermoed ik als er nu verkiezingen zouden komen.
Eerlijk is eerlijk.... 2e kamer (laat staan regering) is echt wel een ander kaliber dan PS of 1e kamer om over ministerposten of staatssecretarissen maar niet te zwijgen. Dus laat ze de tijd nu vooral goed gebruiken om die mensen te vinden zodat het écht voor iedereen een goede partij kan zijn, maar wel echt met voldoende kennis en kunde op alle gebieden (dus ook volksgezondheid, onderwijs en financiën....). No offence, maar daar zie ik agrariërs die nu bijv. lijsstrekker waren in de provincie niet perse zitten (en nee! dat bedoel ik niet neerbuigend). Dat moeten ze ook helemaal niet willen overigens. Lekker blijven boeren....

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:45

8nnemiek schreef:
cp112 schreef:
Het is toch wel een algemeen bekend iets dat de “randstad” en het platteland steeds verder uit elkaar komen te staan. Niet zozeer qua politiek inzicht bedoel ik dan maar qua leef en denkwijze.
Denk bijvoorbeeld aan het feit dat er echt een hoop kinderen uit de grote stad zijn die niet weten waar melk of andere dierlijke producten vandaan komen.
Die verbinding moet weer terugkomen en ik denk dat dat wel is wat de laatste jaren een beetje is gebeurd door oa de protesterende boeren. Tuurlijk zijn er zat die het alleen maar nonsens vinden dat die boeren de snelweg blokkeren maar ik denk ook echt dat er bij een hoop mensen die geen weet hadden van hoe het er bij de boer aan toe gaat toch een beetje inzicht en sympathie hebben gekregen.

Daar moest ik wel een beetje om lachen :))
Mijn schoonmoeder is er dus zo een, die geen idee heeft wat er achter gesloten deuren gebeurt bij de vee-industrie. Die heeft BBB gestemd dit jaar, terwijl ze normaal helemaal niet rechts stemt.. maar die ziet alleen die weides vol koeien en de boeren die het moeilijk hebben. Maar bleek geen flauw idee te hebben waar de partij voor staat en heeft ook geen idee dat er miljoenen dieren in donkere stallen staan opgesloten, want dat zie je niet natuurlijk :+ En dat is ook iemand die een weiland met raaigras waar verder niks leeft ziet en denkt: 'dat is natuur' :)) Dus ja, van mij mag dat allemaal best wat transparanter. Laat maar eens wat vaker beelden van varkensstallen en slachterijen zien.
Zo ben ik destijds ook vegetariër geworden, toen we als 12-jarigen een film over de vee-houderij op school te zien kregen.

En ik ken dan weer klassen die juist bij de boer mochten gaan kijken, nee geen propaganda filmpjes, zelf met de hele groep 8 gaan kijken. Inclusief de moeders met hun vooroordelen.
En daar heen gingen met een beeld van terror.
En daarna buiten kwamen en zeiden het is helemaal niet zo zielig als ik dacht...dus...

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33817
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:48

Ja en ik ben dus in groep 8 naar een varkensboer geweest en ben toen gestopt met vlees eten. :)

Zo prima is het helemaal niet als je als varken je hele leventje in een hok leeft. Binnen.

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:49

Zo zie je maar dat niet iedereen het verschrikkelijk vind en jij dus wel.
Maar om te zeggen mensen weten niet wat er gebeurt als ze dat wel weten stoppen ze met vlees eten.
Nee. Want genoeg vinden het niet zieliger als hun eigen konijn in een hokje...

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33817
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:50

Klopt er zijn helaas veel mensen die dieren als gebruiksvoorwerp zien en dierenleed daarom niet erg vinden.

manzano

Berichten: 23958
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:51

De melkvee-industrie is ook best wel echt heel wat anders dan de vleesvee-industrie. Ik heb met mijn paard jaren bij melkveeboeren gestaan. Daar had ik echt niet gestaan als er dieren enorm mishandeld werden ofzo. Maar we moeten ook niet doen alsof er in de agrarische sector geen misstanden zijn, want dat is ook hypocriet. Die zijn er namelijk zeer zeker wel. Het een sluit het ander niet uit. Het is niet allemaal slecht of allemaal goed.

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:55

Nee er zijn gewoon mensen die iets anders zien dan jij en niet alles meteen als dierenleed bestempelen.
Ik ben bij diverse varkenstallen binnen geweest en zie geen leed.
Ik zie gewoon blije varkens.
Zouden ze blijer zijn in de modder, ja vast wel.
Maar deze zijn niet uit de modder getrokken en zo geplaatst dus hebben geen besef van zat ik maar zo en zo.
Als je vraagt aan een Afrikaanse stam echt nog ver bij alles vandaan of ze de supermarkt of apotheek missen kijken ze je ook vreemd aan.

Misstanden zijn er, maar dat is niet een norm


maar goed niet de plek om er verder over door te gaan aan mijn kant

manzano

Berichten: 23958
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 11:08

DuoPenotti schreef:
Zouden ze blijer zijn in de modder, ja vast wel.
Maar deze zijn niet uit de modder getrokken en zo geplaatst dus hebben geen besef van zat ik maar zo en zo.


Nou dan kunnen we de paarden ook wel weer 23 uur per dag in hun box zetten toch? Die hebben ook nooit op de steppe geleefd dus als we dat gewoon van jongs af aan doen weten die ook niet beter.....
Sorry, ik snap je punt echt wel, maar deze redenering gaat voor mij echt mank.

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 11:09

ach, ook bij een moderne varkensboer met nieuwe stallen kan het heel anders zijn dan men hier denkt. Paar kilometer hier verderop zit er 1, heeft de zeugen gewoon op stro. Maar.....dat wordt nu wel een probleem, stro alleen kost hem 30.000 per jaar dus dat is nog een punt ter overdenking voor hem.
Als de derogatie verdwijnt, dan moeten wij (even ruw geschat) 5 van onze koeien wegdoen (van de 15). Maar ja, blijkbaar overbemesten wij zoals ik in dit topic lees. (onze koeien krijgen geen turbogras en eigenlijk hebben we nu krap aan genoeg)

lies

Berichten: 9629
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 11:11

DuoPenotti schreef:
Nee er zijn gewoon mensen die iets anders zien dan jij en niet alles meteen als dierenleed bestempelen.
Ik ben bij diverse varkenstallen binnen geweest en zie geen leed.
Ik zie gewoon blije varkens.
Zouden ze blijer zijn in de modder, ja vast wel.
Maar deze zijn niet uit de modder getrokken en zo geplaatst dus hebben geen besef van zat ik maar zo en zo.
Als je vraagt aan een Afrikaanse stam echt nog ver bij alles vandaan of ze de supermarkt of apotheek missen kijken ze je ook vreemd aan.

Misstanden zijn er, maar dat is niet een norm


maar goed niet de plek om er verder over door te gaan aan mijn kant


De norm is de misstand! Misschien vind jij het acceptabel, dat kan. Maar dat is het niet.
Jouw paard staat toch ook niet 24/7 op stal? We hebben het in het wolventopic gehad over dierenwelzijn en jij wilt je paard 24/7 buiten hebben zei je volgens mij. Dat jij nu zegt dat je blije varkens ziet op die paar vierkante meters, vind ik dan wel heel hypocriet.

Varkens zijn zeer intelligent en sociaal, dus dat ze niet beseffen in welke ellende ze zitten, is echt wegkijken.

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 11:11

manzano schreef:
DuoPenotti schreef:
Zouden ze blijer zijn in de modder, ja vast wel.
Maar deze zijn niet uit de modder getrokken en zo geplaatst dus hebben geen besef van zat ik maar zo en zo.


Nou dan kunnen we de paarden ook wel weer 23 uur per dag in hun box zetten toch? Die hebben ook nooit op de steppe geleefd dus als we dat gewoon van jongs af aan doen weten die ook niet beter.....
Sorry, ik snap je punt echt wel, maar deze redenering gaat voor mij echt mank.

Bijna elk paard kent de opfok. Of althans veel buiten tot de 3- 4 jaar.
Elk paard komt dus wel buiten.
Dus die kennen het wel.

Maar nogmaals niet het topic hiervoor denk ik

manzano

Berichten: 23958
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 11:14

Genoeg opfok waar ze gewoon binnen staan hoor... vaak in groepsstallen, maar echt niet altijd buiten en zeker niet het hele jaar rond of 24/7.

De agrarische sector is overigens natuurlijk wel een stuk groter dan alleen de boer. De misstanden in de slachterijen zijn niet direct toe te schrijven aan een boer, maar de sector moet daar wel wat mee.

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 11:20

Dierwelzijn en een stemtopic, interessante combinatie.

BBB heeft nu 2 jaar de tijd om zich te bewijzen. Tegelijkertijd heeft het zittende kabinet nu een gigantische waarschuwing gekregen. Zij hebben nu dus 2 jaar om keihard te werken aan de kritiekpunten en verbeteringen door te voeren en het vertrouwen te verbeteren. 2 jaar is krap. Zeker politiek gezien. Maar de partijen die nu hand in eigen boezem steken en ermee aan de slag gaan hebben over 2 jaar wel een kans bij de verkiezingen.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 11:21

DuoPenotti schreef:
8nnemiek schreef:
Daar moest ik wel een beetje om lachen :))
Mijn schoonmoeder is er dus zo een, die geen idee heeft wat er achter gesloten deuren gebeurt bij de vee-industrie. Die heeft BBB gestemd dit jaar, terwijl ze normaal helemaal niet rechts stemt.. maar die ziet alleen die weides vol koeien en de boeren die het moeilijk hebben. Maar bleek geen flauw idee te hebben waar de partij voor staat en heeft ook geen idee dat er miljoenen dieren in donkere stallen staan opgesloten, want dat zie je niet natuurlijk :+ En dat is ook iemand die een weiland met raaigras waar verder niks leeft ziet en denkt: 'dat is natuur' :)) Dus ja, van mij mag dat allemaal best wat transparanter. Laat maar eens wat vaker beelden van varkensstallen en slachterijen zien.
Zo ben ik destijds ook vegetariër geworden, toen we als 12-jarigen een film over de vee-houderij op school te zien kregen.

En ik ken dan weer klassen die juist bij de boer mochten gaan kijken, nee geen propaganda filmpjes, zelf met de hele groep 8 gaan kijken. Inclusief de moeders met hun vooroordelen.
En daar heen gingen met een beeld van terror.
En daarna buiten kwamen en zeiden het is helemaal niet zo zielig als ik dacht...dus...

Alleen waren dat zeker geen propaganda filmpjes, maar gewoon hoe het er werkelijk aan toe ging, in plaats van die koeienboer die de schoolkinderen langs laat komen op het moment dat de stallen schoon zijn en de dieren lekker in de wei komen. Als 12-jarige vond ik het al zielig om dieren dag en nacht in een kleine stal op te sluiten, en dat vind ik nog steeds. Het verbaast me dat dat normaal wordt gevonden, maar een paar 24/7 op stal (gelukkig) steeds minder.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 17-03-23 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Berichten: 12333
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 11:26

Ik denk dat er voor elke partij mensen stemmen die zich niet goed verdiept hebben in de materie, of enigzins hypocriet zijn als het om hun eigen leefwijze gaat.

Zoals jij nu je schoonmoeder als voorbeeld neemt ken ik een PvdD stemmer die wel 15 katten, 5 vogels, een big en 6 honden in een rijtjeshuis houd :D

Zegt toch niets over of iemand wel of niet op een politieke partij mag stemmen?
Laatst bijgewerkt door ruitje op 17-03-23 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Berichten: 15372
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 11:26

Kinke schreef:
Als de derogatie verdwijnt, dan moeten wij (even ruw geschat) 5 van onze koeien wegdoen (van de 15). Maar ja, blijkbaar overbemesten wij zoals ik in dit topic lees. (onze koeien krijgen geen turbogras en eigenlijk hebben we nu krap aan genoeg)


Waar lees je dat in dit topic? :)

Is er trouwens nog een kans dat derogatie niet gaat verdwijnen?
Ik heb het niet bijgehouden, dacht dat het al een feit was.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 11:29

ruitje schreef:
Ik denk dat er voor elke partij mensen stemmen die zich niet goed verdiept hebben in de materie, of enigzins hypocriet zijn als het om hun eigen leefwijze gaat.

Zoals jij nu je schoonmoeder als voorbeeld neemt ken ik een PvdD stemmer die wel 15 katten, 5 vogels, een big en 6 honden in een rijtjeshuis houd :D

Zegt toch niets over of iemand wel of niet op een politieke partij mag stemmen?

Natuurlijk moet iedereen zelf weten waar ze op stemmen. Maar ik vond het wel grappig dat CP112 het had over kinderen die niet weten waar hun eten vandaan komt en dat ze dan sneller pro-boer zouden zijn, terwijl het in mijn beleving juist ook vaak precies andersom is; dat mensen die zich niet verdiept hebben in waar hun eten vandaan komt juist vaak pro-boer zijn, totdat ze zien dat die dieren helemaal niet allemaal vrolijk op de wei rondhuppelen :))

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 11:56

cp112 schreef:
Het is toch wel een algemeen bekend iets dat de “randstad” en het platteland steeds verder uit elkaar komen te staan. Niet zozeer qua politiek inzicht bedoel ik dan maar qua leef en denkwijze.
Denk bijvoorbeeld aan het feit dat er echt een hoop kinderen uit de grote stad zijn die niet weten waar melk of andere dierlijke producten vandaan komen.
Die verbinding moet weer terugkomen en ik denk dat dat wel is wat de laatste jaren een beetje is gebeurd door oa de protesterende boeren. Tuurlijk zijn er zat die het alleen maar nonsens vinden dat die boeren de snelweg blokkeren maar ik denk ook echt dat er bij een hoop mensen die geen weet hadden van hoe het er bij de boer aan toe gaat toch een beetje inzicht en sympathie hebben gekregen.

En dat uit zich overduidelijk in deze stemronde. Want zelfs de grote steden provincies zijn om. BBB is óveral de grootste. Wie had dat nou gedacht!

Toch kan dat ook de andere kant op werken. Hoe meer ik heb gezien van het boerenbedrijf hoe verder ik er vanaf ben gaan staan. Wat trouwens niet wil zeggen dat ik begrip heb voor hun situatie nu.

Jildau

Berichten: 9410
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 12:59

8nnemiek schreef:
Alleen waren dat zeker geen propaganda filmpjes, maar gewoon hoe het er werkelijk aan toe ging, in plaats van die koeienboer die de schoolkinderen langs laat komen op het moment dat de stallen schoon zijn en de dieren lekker in de wei komen. Als 12-jarige vond ik het al zielig om dieren dag en nacht in een kleine stal op te sluiten, en dat vind ik nog steeds. Het verbaast me dat dat normaal wordt gevonden, maar een paar 24/7 op stal (gelukkig) steeds minder.


Euh een koe in een kleine stal opsluiten? Dat heb ik echt nog nooit gezien in deze tijd. Onze koeien hebben meer vrijheid dan een gemiddeld paard. Mensen denken ook dat het leuk is dat ze altijd maar in de wei lopen maar als wij zomers de staldeuren open hebben (en ze dus keus hebben) kiezen ze er ook vaak zelf voor om binnen te staan. Ze houden helemaal niet van elk weerstype namelijk. Binnen lopen koeien met z’n allen gewoon vrij rond en hebben ze zachte matrassen om op te liggen en massageborstels. Dat zie ik op andere bedrijven ook en de ene natuurlijk wel moderner dan de andere. Maar een koe dag en nacht in een kleine stal opsluiten is zeer ongebruikelijk en bij paarden helaas nog wel gebruikelijk.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 13:06

Er zijn maar weinig binnengroepen voor paarden denk ik?
de periode dat paarden op stal staan, staan ze toch wel apart in een box. wat dat betreft worden boerderijdieren vaker in een groep gehouden.
Althans, dat denk ik, ik weet dat niet helemaal zeker..
En er zijn ook koeien (maar misschien ook andere dieren) die heel niet buiten komen, daar was ik ook wel wat verbaast over... geen idee in wat voor stallen die staan eigenlijk. In deze regio staan ze in ieder geval in het seizoen volgens mij buiten (teminste, ik zie koeien in de wei.. nu nog wel, geen idee of die wegmoeten)

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 13:10

Kinke schreef:
Als de derogatie verdwijnt, dan moeten wij (even ruw geschat) 5 van onze koeien wegdoen (van de 15). Maar ja, blijkbaar overbemesten wij zoals ik in dit topic lees. (onze koeien krijgen geen turbogras en eigenlijk hebben we nu krap aan genoeg)


'Het is toch bij de wilde spinnen af.'
Dat de derogatie gaat verdwijnen is volgens mij een feit.

En het ministerie wist dit allang, zocht maar weer naar geitepaadjes,
en aan het einde van het liedje zijn de gezinsbedrijven de klos,
want er is niemand die echt hun belangen vertegenwoordigt.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 13:14

Je had een programma; wie de boer niet kent. Ik vond het niet zo heel representatief eigenlijk. Geen idee wat de kijkcijfers waren, maar heb ooit een paar keer een herhaling gezien en er verder niemand over gehoord.

Op de basisscholen wordt er best wel wat gedaan aan voorlichting over natuur. Ook in steden zijn er uitstapjes naar de (koeien) boer, de imker, de schapen etc.
Je weet niet wat blijft hangen, maar in steden zijn ook veel mensen die kiezen voor een vrije school bijv waar daar meer aandacht voor is, hebben ze een moestuin of een gezamenlijk project met groen in de stad, een klein voedselbosje etc.

Het is niet hetzelfde, maar we kunnen nou eenmaal niet allemaal hetzelfde wonen en leven. Dat wil echt niet altijd zeggen dat er geen wederzijds respect is.

Eerlijk gezegd vind ik dat er minder respect is van het platteland naar de stad, dan andersom. Mensen roepen wel snel dat stadsmensen niks weten en zelfs hun mond moeten houden, maar ze gaan zelf ook niet kijken hoe die mensen leven, vragen waarom zij zo denken en wat hun problemen zijn.
Waar iedereen inmiddels wel weet wat de problemen van de boeren zijn.

Communicatie zou over en weer beter kunnen, maar mensen in hokjes stoppen werkt makkelijker blijkt altijd weer.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 13:22

Jildau schreef:
8nnemiek schreef:
Alleen waren dat zeker geen propaganda filmpjes, maar gewoon hoe het er werkelijk aan toe ging, in plaats van die koeienboer die de schoolkinderen langs laat komen op het moment dat de stallen schoon zijn en de dieren lekker in de wei komen. Als 12-jarige vond ik het al zielig om dieren dag en nacht in een kleine stal op te sluiten, en dat vind ik nog steeds. Het verbaast me dat dat normaal wordt gevonden, maar een paar 24/7 op stal (gelukkig) steeds minder.


Euh een koe in een kleine stal opsluiten? Dat heb ik echt nog nooit gezien in deze tijd. Onze koeien hebben meer vrijheid dan een gemiddeld paard. Mensen denken ook dat het leuk is dat ze altijd maar in de wei lopen maar als wij zomers de staldeuren open hebben (en ze dus keus hebben) kiezen ze er ook vaak zelf voor om binnen te staan. Ze houden helemaal niet van elk weerstype namelijk. Binnen lopen koeien met z’n allen gewoon vrij rond en hebben ze zachte matrassen om op te liggen en massageborstels. Dat zie ik op andere bedrijven ook en de ene natuurlijk wel moderner dan de andere. Maar een koe dag en nacht in een kleine stal opsluiten is zeer ongebruikelijk en bij paarden helaas nog wel gebruikelijk.

Waar lees je dat ik het over koeien heb?
Er zijn 'maar' vier miljoen runderen, en maar liefst twaalf miljoen varkens in Nederland, die stuk voor stuk binnen in een stinkende stal opgesloten zitten vanaf hun geboorte tot hun dood.. Gelukkig zijn de kippenkooien inmiddels illegaal, maar heel veel meer ruimte hebben ze nog steeds niet.

Ik ben een aantal jaren geleden bij een koeienboer binnen geweest waar de dieren ook niet buiten kwamen. Die man vertelde heel trots over zijn dieren en vond zelf echt dat ze een geweldig leven hadden. Maar dat was dus totaal niet wat ik zag. De koeien konden 'vrij' rondlopen in hun stal, en zelf naar de melkrobot lopen. Ja leuk.. Hadden ook matrassen, hartstikke fijn.. Maar de dieren stonden wel dag en nacht op een gladde houten vloer in de stank, in een behoorlijk donkere schuur, geen ruimte om eens een stuk te rennen of überhaupt om meer dan een paar passen te lopen.. Eten, slapen/herkauwen, melken, eten slapen melken.. Dat is toch een vreselijk leven voor een dier dat van nature buiten in de zon gras hoort te eten en beweging nodig heeft? Maar dat is ook wat ik zeg; veel mensen hebben bij 'de boer' het idee van vrolijke koeien in de wei.. Dat is ook het beeld dat boeren graag delen. Of erger nog; die foto's van vrolijke kippen in het gras }:0 Maar het overgrote deel van de vee-industrie is varkens en kippen in kleine hokken of te dicht op elkaar waar ze maar nét aan de wetgeving voldoen qua dierenwelzijn.