Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-23 12:25

Ter inspiratie voor mensen die het nog niet weten, die nog twijfelen of nog niet overtuigd zijn vroeg ik mij af: op wie stem jij en waarom?
Stem je met het oog op de paardensport of juist op andere maatschappelijke zaken?

Deel dit vooral alleen als je je er comfortabel bij voelt om het te delen :) .
Zelf ben ik totaal niet thuis in de politiek, maar wil graag gaan stemmen dus alle inspiratie is welkom.

Niwla

Berichten: 4116
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 12:29

Fijn topic!

Ik ben er nog niet over uit. Ik wil in principe pro-boer stemmen, maar de meeste partijen die pro-boer zijn, zijn rechts georiënteerd. Ik ben meer midden-links, maar de partij die daar het dichtste bijkomt is een lokale partij die nog nooit genoeg stemmen gehad heeft voor zetels. Ik twijfel dus om strategisch te stemmen, maar wat dan?

Ipsilonka

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 12:34

Waterschap stem ik lokaal (heel banaal maar een buurman staat op de lijst). Provincie weet ik het nog steeds niet. Ik had een partij in gedachte, maar hun standpunt over een aan te leggen snelweg dwars door onze polder staat mij niet aan. Vorige keer daarom Groen links gestemd, maar dat past eigenlijk helemaal niet bij mij. Stemwijzers ingevuld dan kom ik op Christenunie of 50plus dat soort partijen, ik ben er dus ook nog niet uit!

linoleum

Berichten: 6481
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 12:43

Niwla schreef:
Fijn topic!

Ik ben er nog niet over uit. Ik wil in principe pro-boer stemmen, maar de meeste partijen die pro-boer zijn, zijn rechts georiënteerd. Ik ben meer midden-links, maar de partij die daar het dichtste bijkomt is een lokale partij die nog nooit genoeg stemmen gehad heeft voor zetels. Ik twijfel dus om strategisch te stemmen, maar wat dan?

Hier helemaal mee eens! Dus lees ook even mee.

JudithGigi

Berichten: 4215
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 12:45

Ik stem deze keer PvdD voor de waterschappen (ivm de natuur) en provinciaal twijfel ik nog een beetje..

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 12:53

Waterschap: Water natuurlijk
Provinciale staten: PvdD

Qua provinciale staten vond ik het lastig maar dit komt het meest in de buurt. Liever wat meer pro klimaat.

Sky

Berichten: 5069
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 12:55

Ik stem voor de PvdD, tot nu toe een partij die zich ook aan beloftes houdt :)

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 12:57

Waterschappen stem ik niet op een landelijke partij. Stond laatst nog een pleidooi van een dijkgraaf in de krant om vooral de waterschappen niet verder te politiseren, en de man had een punt, vond ik.

Provincie stem ik wel per se op een landelijke partij, vanwege de eerste kamer, ook al staat er een bekende op de lijst 'lokale partijen' en zit ik zelf voor een lokale partij in de gemeenteraad.

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 12:59

Waterschappen stem ik lokaal. Met zicht op grondwaterpeil onder andere. En dat staat wel weer in contrast want ik neig ernaar om provinciaal BBB te gaan stemmen. Zij komen bij mij als 2de uit de bus, na SGP en CU. Ik stem niet op een partij met gelovige achtergrond. Tegelijkertijd vind ik BBB lastig. Het is een jonge partij, gevoelsmatig ook heel erg gestuurd door de lobby áchter de boeren (dus de grotere agrarische leveranciers als bayer). En het grondwaterpeil moet omhoog imo en dat is niet pro-boer. (=natte voeten tbh minder co2 uitstoot). Door waterschappen strategisch te stemmen hoop ik dan dat BBB meer geduwd wordt richting hun andere standpunten en die uitvoering. (snappen we hem nog? :D )

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 13:02

Ik zit meestal aan de linkse kant, ik vind natuur/klimaatverandering/dierenwelzijn belangrijk, dus dan is er al niet heel veel keus.
In onze gemeente is er een club mensen die het hele jaar door goede dingen doen voor de omgeving; zappen (vrijwillig zwerfafval opruimen), bomen planten/weggeven, vogelhuisjes ophangen, dat soort dingen, en dus niet alleen als het verkiezingstijd is. Een paar van die vrijwilligers zijn kandidaat bij GroenLinks, dus hoewel ik het niet met alle partijpunten eens ben vind ik het wel goed wat die mensen doen en heb ik er met de gemeenteverkiezing op gestemd, dus nu waarschijnlijk weer.
Voor de waterschapsverkiezingen is er hier een partij die Water Natuurlijk heet, die richten zich wat meer op de flora en fauna en willen verontreiniging aanpakken, en de enige andere serieuze kandidaat is het CDA onder een andere naam, dus dat is een makkelijke keus :))

Janneke2

Berichten: 22773
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 13:08

Ik begin meestal 'groot', één van de grootste problemen waar we mee zitten is het nieuwe klimaat.
De provincie en het waterschap kunnen bijvoorbeeld qua watermanagement hier veel aan doen.
Nat veen legt heel veel kooldioxide vast. Geldt in Drenthe en in de Randstad. - Wat ik een grappige combinatie vind. Er zijn uitgebreide experimenteren gaande hoe je dit kunt combineren met moderne landbouw. (Vroeger kon het ook, en we weten nu veel meer dan plm 100 jaar geleden.)
Ofwel: ik verd*m het om dit te zien als "anti boer".

En de visie op de aanbesteding van het OV is een typische provincietaak. (Lijnen weghalen uit kleine dorpjes: ja de groetjes thuis, hè. Weet je zeker dat het OV achteruit blijft hollen.)

Woningbouw: graag 'inbreiding', en vooral die huizen bouwen die nodig zijn. Sociale huurwoningen, starters, etc. Ik voel me hier als import erg welkom, maar iedere geboren Drenth moet makkelijk aan een huis(je) kunnen komen.
Graag wil ik natuur-inclusieve recreatie (de kurk van de economie hier).

Ondersteuning van de kleinere boerenbedrijven. (Vvd beleid richt zich niet op gezinsbedrijven, maar op groei en investeringen en extra leningen en wat al niet.)(Wat ik ervaar als anti-boer. Of in elk geval de bijl aan de wortel van de gezinsbedrijven.)

Er is een discussie in Drenthe over bibliotheken. Wat mij betreft is het ruimer: ik zie graag de verschillende dorpskernen levendig. Dus met bieb en nog veel meer.

... en een provinciaal referendum (kwam ik ook nog ergens tegen) kan zin hebben.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 13:33

Hier ook een midden links stemmer.
Voor het waterschap kies ik voor Vrienden van de Berkel.
Water Natuurlijk kwam volgens de stemwijzer nog 1 procent dichter in de buurt.
Maar vvdb had een aantal voor mij belangrijke schuifjes vrijwel precies gezet waar ik ze ook had en kwam met de redeneringen het dichtst in de buurt.

Voor de provinciale staten ben ik er nog niet uit.
De eerste keren kwam ik elke keer uit op D66.
Maar daar ben ik na de laatste tweede kamer verkiezingen op afgeknapt samen met nog een hele rits partijen omdat ze tijdens de verkiezingscampagne vol hielden dat ze niet met bepaalde partijen samen wilden werken en vervolgens ook daadwerkelijk geweigerd hebben om te onderhandelen. Als ik tegen een werkgever zeg dat ik met de helft van m'n collega's niet wil samenwerken sta ik op straat. En terecht. Dus D66 mag het over 2 jaar weer proberen.

Bij het kieskompas kwam ik er niet uit. Er was wel een partij bij die ik zou overwegen. Maar ik vond die stemwijzer niet prettig omdat ze eens/oneens vragen stelden over onderwerpen waar je zes kanten mee op kan. Dus ik kwam vrij vaak op neutraal uit terwijl ik wel een menig had. Dus ik vul nog wat meer stemwijzers in en verdiep me nog eens in de partijen.

Berdien

Berichten: 64530
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 13:35

Voor het waterschap stem ik op Water Natuurlijk. Hun standpunten komen overeen met wat ik belangrijk vind in het beheer van ons water.

Voor de provincie wordt het denk ik GroenLinks. Ik ben het niet met alles eens, maar ik vind het belangrijk dat er ook een links(er) tegengeluid komt. Plus dat hun standpunten voor de provincie aansluiten bij wat ik belangrijk vind in onze hele mooie :) provincie.

Jorex

Berichten: 9963
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 13:43

Ik richt mijn stem dit jaar echt vooral op een partij die niet pro-wolf is en ga dus voor het eerst niet op groenlinks stemmen. Maar ik wil ook weer niet extreem stemmen zoals op de bbb en ik ben verder niet rechts georiënteerd dus dan blijft eigenlijk alleen het CDA over. En die komt ook bovenaan te staan in het de kieswijzer bij mij.

Waterschap heb ik geen verstand van. Water natuurlijk komt er bij mij uit, dus ik ga daar denk ik maar op stemmen.

Tallie1979
Berichten: 22756
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 14:00

Ik ga BBB stemmen. De punten die zij presenteren sluiten het best aan. Daarnaast ben ik pro boer! :)

_Nancy

Berichten: 14095
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 14:14

Ik stem CDA of BBB, ben er nog niet helemaal over uit.
In ieder geval pro boer :j

Voor de waterschappen weet ik het echt niet..

Heb me er niet heel erg in verdiept, ik heb er gewoon geen interesse in. Stem ook pas sinds ik bij mijn man ben, zo'n 6,5 jaar.. Daarvoor nooit gestemd.
Ik stem in ieder geval nooit PVV, FvD, SP of VVD.

SnuitjeLove
Berichten: 1083
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 14:23

Ik heb mij er dit jaar niet heel erg in verdiept. Voelde de behoefte daartoe niet, dus daarom kies ik dezelfde partij als waar ik de vorige keren op heb gestemd namelijk de Partij voor de Dieren.

deksel

Berichten: 3789
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 14:23

Voor de Provinciale Staten stem ik PvdD. In het grootste gedeelte van de standpunten kan ik me goed vinden, daarnaast is hun stemgedrag 9/10x hetzelfde als hoe ik zou stemmen.
Voor de Waterschapsverkiezingen stem ik op AWP. De PvdD is niet vertegenwoordigd in mijn stemgebied. Daarnaast kwam dacht ik de ChristenUnie hoog uit mijn stemwijzer, alleen wil ik niet op een christelijke partij stemmen. De AWP was daarna een van de hoogste. Even snel hun site bekeken en dat komt overeen met wat ik graag wil zien.

Edit: bij de Tweede Kamer verkiezingen had ik me ook ingelezen in op welke persoon ik zou stemmen. Dat heb ik nu niet gedaan, ik ga voor de eerste vrouw op de lijst.

Earth

Berichten: 7928
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 14:24

Ik wilde eerst BBB stemmen, maar toen ik delen van hun programma las, schrok ik wel een beetje van hun ideologie omtrent onderwijs.
Dit soort uitspraken zitten toekomstige docenten vast niet op te wachten:
Citaat:
10 In de opleiding van alle docenten wordt een stage bij een onderdeel van de agrarische sector
verplicht.
11 Op de opleidingen voor Journalistiek wordt landbouw, visserij en platteland een verplicht vak.


Lubach heeft daar een mooie samenvatting van :=


Dus mijn stem gaat naar iemand die ik ken, maar haar partij kwam in mijn kieswijzer wel goed uit de bus.

LiannePuthzy

Berichten: 7000
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 14:30

Ik stem PvdA en waternatuurlijk

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 14:31

Dus wat hij bedoelt is dat het heel raar is dat mensen (politici) ervoor uitkomen dat ze iets verkeerd gezegd/geschreven hebben?

Ze kunnen wellicht beter zeggen dat ze er geen actieve herinnering aan hebben, of het document gewoon weghalen en zeggen dat het er nooit was :')

Trouwens, heeft hij dit van iedere (grotere?) partij?

Zebrastreep

Berichten: 9782
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 14:33

Ik stem eigenlijk al van het begin SP omdat het voor mijn idee een partij is die er een beetje tussenhangt. Ik vindt zowel exteem rechts als links niks voor mij.

Ik bepaal mijn keuze altijd op de zorg, onderwijs , dier en welzijn / klimaat. De rest maakt mij niet zoveel uit.

Maar bij elke partij zijn wel punten die mij wel en niet aanspreken.

Waterschap moet ik nog even naar kijken.

Earth

Berichten: 7928
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 14:36

Cer schreef:
Dus wat hij bedoelt is dat het heel raar is dat mensen (politici) ervoor uitkomen dat ze iets verkeerd gezegd/geschreven hebben?

Ze kunnen wellicht beter zeggen dat ze er geen actieve herinnering aan hebben, of het document gewoon weghalen en zeggen dat het er nooit was :')

Trouwens, heeft hij dit van iedere (grotere?) partij?


Nee, hij doelt vooral op de wat bijzondere uitspraken over het onderwijs. Maar je kunt natuurlijk horen wat je wilt. Ze hebben overigens ook goede punten hoor, maar er zitten in iedere partij wel punten waar je het niet mee eens bent. Maar dit vind ik persoonlijk wel wat ver gaan en bijna extremistisch. Maar dat is mijn mening hé, er zijn genoeg mensen die ook vinden dat de agrarische sector meer een onderdeel van de samenleving moeten worden.
En als we docenten dan toch verplichten een agrarische stage te laten lopen, laten we ze dan ook een verplichte stage lopen in een museum voor Geschiedenis, in Frankrijk/Engeland voor de taal? Beetje overdreven vind ik het wel ;)

DuoPenotti

Berichten: 29697
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 14:38

Ik ben zelf buitengebied bewoner dichtbij de Groote Peel.
Daar waar ze dikke dijken met honderden vrachtwagens zand hebben aangebracht en dat noemt men vervolgens natuur. Maar als de boer wil sproeien voor voer of eten is dat ineens een schande...
Dus waterschap BBB

Provincie ook BBB
Dit zijn voor mij enkele belangrijke punten

Beheren van de wolven en zwijnen.

Het stikstof beleid dat goed word uitgelegd op feitelijke cijfers ipv uit de duim gezogen fictie zoals nu en daarmee boeren helemaal niet noodzakelijk uitgekocht hoeven te worden.
Stikstofbeleid wat ook de paardenhouder aangaat.

Woningen eerst bouwen in de kern, pas later in gebieden er om heen.
Bij het toewijzen van woningen wordt gekeken naar urgentie en niet naar afkomst.


Er komen geen zonnepanelen op landbouwgrond zolang er nog lege daken en terreinen zijn. In het Bouwbesluit dient te worden opgenomen dat daken geschikt zijn voor het plaatsen van zonnepanelen

Lijsken
Berichten: 1030
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 14:40

Ik ga zowel voor het waterschap als voor de provinciale staten voor een jonge en linkse kandidaat. De hoeveelheid oudere heren is echt wat te groot, vind ik als oude taart :)