Beeldmateriaal van (zeer) jonge kinderen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wintu

Berichten: 3010
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 15:28

pmarena schreef:
Ik denk eigenlijk dat het voor daadwerkelijke vrienden en famile, waar je kind ook wel eens IRL contact mee heeft, wel wat oplevert: namelijk meer betrokkenheid bij je kind van die vriendin, tante, noem maar op die verder weg woont / ze niet zo vaak zien :)

Maar afschermen van je Facebook voor alleen echt bekenden is toch wel het minste dat je kan doen, vind ik. Ik hou wel een soort foto-album bij van die kleine op Facebook, voor de familie, voor hemzelf, als soort opslag van foto's zodat we die niet kwijt zijn als er weer iets kapot gaat :=

Maar stem zelden toe in een vriendschapsverzoek. Vrijwel alleen bij mensen waar ik daadwerkelijk mee omga zeg maar.

Dat je hier op Bokt wat dingen vertelt en wat onschuldige foto's plaatst dat lijkt me echt geen ramp.
Zeker niet van de hele kleine kinderen, want die lijken toch allemaal op elkaar :=

Maar als je de kleuterleeftijd passeert dan vind ik wel dat je het beter een beetje kan temperen want dan wordt het toch wat meer een eigen individu met recht op meer privacy.

Dan nog: als je het leuk vind om foto's te plaatsen van je kind dat plezier heeft met pony / paard, of dat je in 1 of andere groep zit zoals het kinderkleding topic ofzo en het daar leuk vindt om foto's te delen: helemaal prima toch. Ik voelde me daar niet meer prettig bij toen meneer wat groter werd, maar zolang je kind er niet al te raar bij staat zal het ook weer geen wereldramp zijn.

Tip, je kunt per fotobericht aangeven wie het kan zien. Zo post ik soms foto's die alleen familie kunnen zien en de rest niet.

pien_2010

Berichten: 43445
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 16:13

BeFunny schreef:
Ik denk dat het veelvoudig delen van foto's voor de schouderklopjes of de likes niet ok is. Ik vind dat ook iets ziekelijke hebben ;) dat mensen daar hun kinderen voor gebruiken.

Maar gewoon leuke foto's van bijv je bruiloft waar ook bruidsjongens en meisjes zijn.

Foto's van je dagje Efteling waar je kind voor het eerst in enge attractie ging en dat gewoon vol trots laten zien.

Of als je kind een proef wint op haar eerste pony.

Ik vind dat dat gewoon moet kunnen en dat mensen daardoor niet in de hoek onverantwoordelijk moeten worden geduwd.

Er zijn mensen die delen sowieso niks die zijn bijna niet op SM daar maakt dat dus ook geen onderdeel uit van hun leven.

Maar er zijn ook mensen met veel familie in het buitenland en dan is FB bijv een mooi medium om foto's te delen met opa's en oma's of andere mensen die je minder vaak ziet maar wel betrokken zijn met de kinderen.

Leven en laten leven. En niet overal alleen maar kwaad van inzien ;)


Maar BeFunny jij hebt het over afgesloten accounts en daar is in mijn ogen geen probleem mee. Wij volgen ook onze (klein) kinderen op instagram bv. ♥

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 16:17

Wintu schreef:
pmarena schreef:
Ik denk eigenlijk dat het voor daadwerkelijke vrienden en famile, waar je kind ook wel eens IRL contact mee heeft, wel wat oplevert: namelijk meer betrokkenheid bij je kind van die vriendin, tante, noem maar op die verder weg woont / ze niet zo vaak zien :)

Maar afschermen van je Facebook voor alleen echt bekenden is toch wel het minste dat je kan doen, vind ik. Ik hou wel een soort foto-album bij van die kleine op Facebook, voor de familie, voor hemzelf, als soort opslag van foto's zodat we die niet kwijt zijn als er weer iets kapot gaat :=

Maar stem zelden toe in een vriendschapsverzoek. Vrijwel alleen bij mensen waar ik daadwerkelijk mee omga zeg maar.

Dat je hier op Bokt wat dingen vertelt en wat onschuldige foto's plaatst dat lijkt me echt geen ramp.
Zeker niet van de hele kleine kinderen, want die lijken toch allemaal op elkaar :=

Maar als je de kleuterleeftijd passeert dan vind ik wel dat je het beter een beetje kan temperen want dan wordt het toch wat meer een eigen individu met recht op meer privacy.

Dan nog: als je het leuk vind om foto's te plaatsen van je kind dat plezier heeft met pony / paard, of dat je in 1 of andere groep zit zoals het kinderkleding topic ofzo en het daar leuk vindt om foto's te delen: helemaal prima toch. Ik voelde me daar niet meer prettig bij toen meneer wat groter werd, maar zolang je kind er niet al te raar bij staat zal het ook weer geen wereldramp zijn.

Tip, je kunt per fotobericht aangeven wie het kan zien. Zo post ik soms foto's die alleen familie kunnen zien en de rest niet.


Ik heb gewoon geen "rest" op Facebook, kan het niet fout gaan ook :)

Overigens vind ik het ook heel vervelend gedrag wanneer andere mensen ongevraagd mij of mijn kind online zetten of taggen van "die was hier ook". Daar heb ik absoluut geen behoefte aan := Of dat mensen een leuk plaatje posten en dan niet even de mensen op de achtergrond onherkenbaar maken.

BeFunny

Berichten: 10612
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 16:29

Op die afgesloten accounts zitten bij mij niet enkel familie. Wel mensen die ik irl ken of al langer via internet.

Maar ook een foto van je trouwen delen op een openbaar forum waar je al al jaren komt vind ik moeten kunnen ook als daar kinderen op staan.

Ik heb zelf iets heel persoonlijks gedeeld. Dat ging dan over mezelf maar het is iets waarvan sommigen vast vinden dat het niet op een openbaar forum hoort. En een verzekering kan daar bijv al wat mee. En toch heb ik het gedeeld. Omdat alles wat we doen toch wel bekend is. En soms ook wel fijn is om van je af te kunnen schrijven.

Maar wat ik wel al eerder zei. Het ligt eraan waar en hoe iemand iets deelt. Ik deel hier ook foto's van mijn hondjes. En zou net zo makkelijk een foto kunnen delen als kinderen had van de kinderen mee tijdens het wandelen bijv ;)

Azmay

Berichten: 17997
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Beeldmateriaal van (zeer) jonge kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 17:46

Nu ik moeder word is het wel iets waar ik over denk. Met name de privacy dan. Het pedosexuele gedeelte vind ik redelijk onzin, als zo iemand aan materiaal wil komen zoekt die geen bewerkte fotos. Zat manieren om aan echt materiaal te komen helaas.

Ik ben zelf tot de conclusie gekomen dat ik een nette herkenbare foto openbaar niet erg vind van mijn kind. Ik kan me ook weinig voorstellen dat ze daar echt moeite of schade van zou ondervinden.
Er komt dan weer geen openbaar (foto) dagboek zeg maar, maar trots een foto delen moet imo gewoon kunnen.

denisesilver

Berichten: 2896
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Beeldmateriaal van (zeer) jonge kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:03

Ik schrik eigenlijk een beetje om de laconieke manier waarmee de dreiging van pedo's wordt omgegaan. Het komt toch echt redelijk vaak naar voren dat seksuele misdrijven veel via social media gaat hè...

Wintu

Berichten: 3010
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:23

denisesilver schreef:
Ik schrik eigenlijk een beetje om de laconieke manier waarmee de dreiging van pedo's wordt omgegaan. Het komt toch echt redelijk vaak naar voren dat seksuele misdrijven veel via social media gaat hè...


Even een vraag hoor, maar welke leeftijdscategorie loopt wat dat betreft het meest gevaar. De hele jonge kinderen of de kinderen die zelf achter de pc zitten. Ik heb altijd begrepen dat pedo's contact proberen te leggen met kinderen via chat en zich voordoen als leeftijdsgenoten. Maar dat is dus een categorie kinderen die al iets ouder is.

BeFunny

Berichten: 10612
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:36

En die genen (pedo's die wel random foto's zoeken) die zoeken dat op sites waar te verwachten is dat er kinderfoto's op staan ;)

Pedo's die echt iets willen van een tiener of kind zal dus contact moeten leggen met dat kind en ja die heb je helaas. Maar dat hou je niet tegen door geen foto's van je kinderen te delen. Het helpt als je de kinderen al snel wijs maakt dat er zulke figuren op internet zitten en ze leert nooit naakt foto's te delen (ook niet privé met een vriendje van school ofzo of een leraar jakkes) of gesprekken aan te gaan met vreemden op internet ;)

Ik schrok er laatst van toen ik ergens zag dat ze jongeren ondervroegen of ze wel eens seksueel getinte foto's of naakt foto's of dickpicks etc verstuurden of juist kregen dat er toch veel waren die ja zeiden en dat normaalste zaak vinden. En daar zie ik dus meer gevaar in dan in dan onschuldige dood normale foto's gedeeld door ouders.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2452
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 21:32

Wintu schreef:
denisesilver schreef:
Ik schrik eigenlijk een beetje om de laconieke manier waarmee de dreiging van pedo's wordt omgegaan. Het komt toch echt redelijk vaak naar voren dat seksuele misdrijven veel via social media gaat hè...


Even een vraag hoor, maar welke leeftijdscategorie loopt wat dat betreft het meest gevaar. De hele jonge kinderen of de kinderen die zelf achter de pc zitten. Ik heb altijd begrepen dat pedo's contact proberen te leggen met kinderen via chat en zich voordoen als leeftijdsgenoten. Maar dat is dus een categorie kinderen die al iets ouder is.

Ik denk, maar vul dit nu even voor mijzelf in, dat het meer gaat om de vele reacties zoals “die komen er toch wel aan” of “dat doen ze niet via een forum hoor” (dat doen ze namelijk wel en dat is gewoon bekend). Dat vind ik namelijk wel schokkend, want ja, je gaat ze er niet mee stoppen door je kind niet teveel op internet te zetten, maar dat het “toch wel” gebeurd met of zonder vind ik zelf best een laconieke uitkijk. Dat heeft dan weer weinig te maken met de realiteit van wie de slachtoffers vaak zijn, maar meer hoe mensen hier tegenover in hun schoenen staan.

Maar denisesilver kan het ook anders bedoelen natuurlijk. :)

Overigens vind ik het wel weer typisch Bokt dat we het nu steeds over twee extremen hebben (niet op jou bedoeld, gewoon in het algemeen). Er wordt nu namelijk door de één gedaan alsof iedereen die er een probleem mee heeft direct vindt dat iedere foto met een kind er in niet gedeeld mag worden waar dan ook, wat niemand zegt, en door de andere kant weer alsof mensen die foto’s van hun kinderen plaatsen ook iedere poep of scheet delen. Die twee extremen zijn er maar volgens mij gaat het daar niet per se over. :=

Gelukkig kunnen we ons ook over meerdere dingen tegelijk zorgen maken. Dus ja, de houding die oudere kinderen hebben tegenover internet is ook zeker een probleem die net zoveel aandacht verdient. Alleen gaat dit topic daar ook niet over.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12744
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 09:48

Aangezien dit topic gaat over een algemeen maatschappelijk onderwerp en niet specifiek over Bokt, verplaats ik dit topic naar [NM] Nieuws en Maatschappij

denisesilver

Berichten: 2896
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 10:36

Wintu schreef:
denisesilver schreef:
Ik schrik eigenlijk een beetje om de laconieke manier waarmee de dreiging van pedo's wordt omgegaan. Het komt toch echt redelijk vaak naar voren dat seksuele misdrijven veel via social media gaat hè...


Even een vraag hoor, maar welke leeftijdscategorie loopt wat dat betreft het meest gevaar. De hele jonge kinderen of de kinderen die zelf achter de pc zitten. Ik heb altijd begrepen dat pedo's contact proberen te leggen met kinderen via chat en zich voordoen als leeftijdsgenoten. Maar dat is dus een categorie kinderen die al iets ouder is.

Wat princequillo zegt. Daarbij vind ik het onzin dat kinderen onder de twaalf standaard met een telefoon op zak lopen. En kinderen die ouder zijn moet je leren hun social media op alleen vrienden te zetten en geen vriendschapsverzoeken te accepteren van vreemden. Ik vind dat op tiktok ook altijd zo raar, minderjarigen die van alles publiekelijk posten, of engagen met 18+ content. Dat behoor je enigzins te coördineren als ouder. Niet krampachtig, maar als je je kinderen volgt vanuit je eigen profiel, kan je in ieder geval enige inkijk hebben van wat ze doen.

Wintu

Berichten: 3010
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Beeldmateriaal van (zeer) jonge kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 11:32

Excuses dat ik het ter sprake bracht.
Heel veel basisschool kids hebben trouwens gewoon een telefoon hoor, vandaar de opmerking. Maar schijnbaar liever niet in dit topic. Prima!

denisesilver

Berichten: 2896
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 11:41

Wintu schreef:
Excuses dat ik het ter sprake bracht.
Heel veel basisschool kids hebben trouwens gewoon een telefoon hoor, vandaar de opmerking. Maar schijnbaar liever niet in dit topic. Prima!

Dat mag wel hoor. Ik geef enkel mijn mening over social media gebruik van kinderen :)

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 22:09

Ik zag dit topic een paar dagen geleden en nu stuitte ik ineens op dit artikel: https://www.janske.nl/2018/01/26/wtf-waarom-staat-kind-op-aliexpress/

Gaat over een moeder die ineens haar kind op aliexpress tegenkomt waar ze foto's gejat hebben. Dat kan dus ook nog gebeuren. Bizar hè!

Reden dat ik iets over aliexpress zocht waren de bizarre voorbeelden bij "Zoek ontdekking" in de app :') omg is dat meer mensen al eens opgevallen?