Ballonnen oplaten wel of niet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sterregoud
Berichten: 1857
Geregistreerd: 09-05-10

Ballonnen oplaten wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-23 21:43

Ballonnen oplaten bij vrolijke festiviteiten of om uitdrukking te geven aan de wens iets te sturen naar een overledene.
Het is een mooi symbool, maar heeft helaas in de praktijk ook tot gevolg dat soms vogels erin verstrikt raken, of het als voedsel aanzien.

Sommige gemeenten hebben hier nu een ontmoedigingsbeleid voor.

https://www.noordzee.nl/verbod-ballonnen-oplaten/

Azmay

Berichten: 17997
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:45

Ik vind het een vreemde traditie inmiddels, iedereen is tegen zwerfafval op straat gooien maar rubber de lucht in sturen zodat je zeker weet dat het ergens blijft vervuilen is blijkbaar mooi en normaal?

Hoewel wensballonnen misschien nog wel erger zijn, zeker in de zomer >;)


Edit:

Een biologisch afbreekbaar bootje maken en te water laten met een wens lijkt mij bijvoorbeeld een heel prima alternatief.
Laatst bijgewerkt door Azmay op 02-02-23 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Berichten: 28826
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:45

Ja top. Lekker niet doen. Ballonnen horen niet in de natuur.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:52

Goed te zien dat het in veel gemeenten al verboden is of ontmoedigd wordt. Van mij mag het landelijk verboden worden.
In plaats van een wensballon kunnen mensen beter kiezen voor flying wish paper.

zonnebloem18

Berichten: 24843
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:55

Gewoon niet doen, net als confetti enz.

Suzanne F.

Berichten: 49264
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:55

Inderdaad. Lijkt mij prima dat hier nu bewuster mee wordt omgegaan. Vroeger dacht je hier niet bij na.

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ballonnen oplaten wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 22:01

Is idd niet meer van deze tijd.
Zowel de gewone ballon als de wensballon met vuurtje niet.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132098
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 22:06

't Is net zoals als een fax versturen. Vroeger heel normaal. Nu niet meer van deze tijd :))

Rocamor

Berichten: 10896
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 22:10

Oscar schreef:
't Is net zoals als een fax versturen. Vroeger heel normaal. Nu niet meer van deze tijd :))


Zeg dat tegen die dure voetbalclubs. Die transfers moesten geloof ik allemaal gefaxd worden.

Mee eens, afschaffen die ballonnen

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Ballonnen oplaten wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 22:22

Vond ballonnen oplaten altijd al niet meer van deze tijd. Wat een onzin, zo slecht voor de natuur.

Hier hadden ze vorig jaar biologisch afbreekbare ballonnen…. Met nylon lintjes eraan :roll:

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 23:00

Inderdaad gewoon niet meer doen, niet meer van deze tijd. Sowieso vind ik ballonnen lastig.. wij maken op wat we nog hebben (weggooien is zonde aangezien het al geproduceerd is) en daarna gaan we voor een duurzamer alternatief.
zonnebloem18 schreef:
Gewoon niet doen, net als confetti enz.

Je kunt hele mooie confetti maken van blaadjes van bomen :j

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Ballonnen oplaten wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 23:49

Wens ballon ook zo’n crime.
Brandgevaarlijk en scherp ijzer/aluminium resten in veevoer met alle gevolgen van dien.
Net als de vuurpijlen die tegenwoordig plastic onderdelen blijken te hebben.
Menig boer is een koe verloren door ‘scherp in’ het voer.
Scherpe voorwerpen, snippers van plastic, ijzer of aluminium in de maag van de koe dat een bloeding veroorzaakt.

Als het ‘scherp’ ijzer is, heeft een ingebrachte magneet zin en ondervind de koe geen of in ieder geval minder hinder van het materiaal in de maag.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Ballonnen oplaten wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 22:40

Prima idee om te verbieden.
Dan het vuurwerk ook maar meteen. Dat zorgt voor nog veel meer rotzooi. (Nog los van het lawaai enz)

daantjuhhh

Berichten: 26875
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Ballonnen oplaten wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 22:55

Amen _/-\o_

Sting

Berichten: 12863
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Ballonnen oplaten wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 03:50

Er zijn tegenwoordig ook biologisch afbreekbare ballonnen. Nadeel is dat je dat niet ziet aan de buitenkant van een feestje, dus mensen kunnen enthousiast worden zonder over de gevolgen van rubberen ballonnen na te denken.
Dit verbod is, gelukkig, al jaren gaande en steeds meer gemeentes sluiten zich aan. Het is inderdaad belachelijk dat dit nog mag, kan me er ook altijd erg aan storen als ik het ergens zie gebeuren... Joepie, feest! Zullen we er een rotzooi van maken, die we niet kunnen/gaan opruimen? :roll: ik snap de gedachte bij begrafenissen wel, maar zou het graag landelijk verboden zien. Oordeel voor wensbalonnen...

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Ballonnen oplaten wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 07:27

Gelukkig is het oplaten van (wens) ballonnen verboden bij ons in de Haarlemmermeer en ook in de buurtgemeenten. Scheelt een hoop afval in de natuur.

Leo

Berichten: 50158
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Ballonnen oplaten wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 07:28

Graag een verbod :j hoe minder onnodig afval in de natuur, hoe beter!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110723
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Ballonnen oplaten wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 08:16

Idd verbieden :j
Ik zag het net nog voorbij komen in een topic. Mooie gedachte maar gewoon niet doen.

Getup

Berichten: 8291
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Ballonnen oplaten wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 09:12

Gewoon lekker niet doen, inderdaad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 09:14

Leo schreef:
Graag een verbod :j hoe minder onnodig afval in de natuur, hoe beter!


:j

Lijsken
Berichten: 1030
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 09:17

Sting schreef:
Er zijn tegenwoordig ook biologisch afbreekbare ballonnen. Nadeel is dat je dat niet ziet aan de buitenkant van een feestje, dus mensen kunnen enthousiast worden zonder over de gevolgen van rubberen ballonnen na te denken.
Dit verbod is, gelukkig, al jaren gaande en steeds meer gemeentes sluiten zich aan. Het is inderdaad belachelijk dat dit nog mag, kan me er ook altijd erg aan storen als ik het ergens zie gebeuren... Joepie, feest! Zullen we er een rotzooi van maken, die we niet kunnen/gaan opruimen? :roll: ik snap de gedachte bij begrafenissen wel, maar zou het graag landelijk verboden zien. Oordeel voor wensbalonnen...


Biologisch afbreekbaar is best een moeilijke term in deze.

Sommige producten tellen als biologisch afbreekbaar als het binnen 6 maanden afbreekt in een professionele composteringsinstallatie. In de natuur kan het er dan alsnog jaren liggen, met alle risico’s van dien voor bijvoorbeeld dieren in de omgeving.

Nu weet ik niet exact hoe het met ballonnen zit, (hoe lang afbreken duurt, wanneer een ballon telt als afbreekbaar) maar ik ben om die reden best huiverig voor de biologisch afbreekbare varianten van producten.

Dus inderdaad liever geheel verbieden. (net als jij zegt volgens mij, ik quote alleen omdat je biologisch afbreekbaar noemt, we zijn net eens denk ik :j )

Sting

Berichten: 12863
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 09:30

Klopt Lijsken, helemaal verbieden zou het mooist zijn. Maar als je het dan per se wilt, dat oplaten, doe het dan met afbreekbare ballonnen. Meer dat idee.

Citaat:
Al onze latex ballonnen worden gemaakt van het sap van een rubberboom en zijn dus 100% biologisch afbreekbaar. De vertering van een latex ballon duurt even lang als de vertering van een eikenblad. Bekijk onderstaande video om te zien hoe latex ballonnen worden gemaakt van begin tot eind!


Dit even van een ballonnenwebsite geplukt. Ze pretenderen nogal wat! Oh, en ze hebben ook bijpassend afbreekbaar ballonlint :') .

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 09:38

Ofwel 2-3 jaar dus waarbij ook nog volledig voorbij gegaan wordt aan het feit dat dieren er mogenlijk schade van hebben als ze het opeten of er verstrikt in raken, wat met een eikenblad niet erg waarschijnlijk is.

Het nut van ballonnen loslaten heb ik nog nooit begrepen.

herr_balou
Berichten: 1462
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 10:27

verootjoo schreef:
Vond ballonnen oplaten altijd al niet meer van deze tijd. Wat een onzin, zo slecht voor de natuur.

Hier hadden ze vorig jaar biologisch afbreekbare ballonnen…. Met nylon lintjes eraan :roll:

Ja, het schijnt heel moeilijk te zijn het probleem goed te begrijpen en er de juiste oplossing bij te bedenken.
Net als dun tape/plakband van papier waarin nylon is verwerkt voor versteviging...

Een landelijk verbod lijkt me een uitstekend plan ik vind nog veel te vaak ballon(n/rest)en op straat, in bermen, weilanden, sloten, bomen, etc.

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 11:16

Asciugamano schreef:
Prima idee om te verbieden.
Dan het vuurwerk ook maar meteen. Dat zorgt voor nog veel meer rotzooi. (Nog los van het lawaai enz)


Mee eens!