Excuses voor slavernijverleden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fleurtjeuh
Berichten: 10363
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:35

996981 schreef:
fleurtjeuh schreef:

Maar toen werden ze ook niet opgepakt of gemarteld als ze niet werkten, en dat was voor de slaven wel zo.
Blijft een behoorlijk verschil.


Also, heb het stuk over de dingen bij het ministerie van buitenlandse zaken even opgezocht.
Jemig hoe ironisch(niet op een leuke manier) is dat zeg..
Het ministerie van buitenlandse zaken blijkt erg racistisch te handelen.. Bizar

Natuurlijk is dat een verschil. Dat ontken ik ook niet. Maar doen alsof arme Nederlanders het tijdens de industriële revolutie niet slecht hadden, is te makkelijk. Volgens mij gaat daar de discussie ook over. Waar ligt de grens? Welke groeperingen moeten wel of niet gecompenseerd worden voor het aangedane onrecht in het verleden en op basis van welke criteria?

Nee daar gaat het niet over.
Het gaat om een groep die zo vernederd en gedenigreerd werd en als minder werd gezien dat ze minder dan een mens waren, maar een soort huisdieren, in hun eigendom.
Je was niet de baas over je eigen lijf en ledematen, je was eigendom van een ander

996981
Berichten: 9838
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:36

Ailill schreef:
996981 schreef:

Onder het huidige moraal worden de omstandigheden in die mijnen en fabrieken ook niet meer als wenselijk gezien, terwijl 10 tot 16 uur, zes dagen per week werken in erbarmelijke omstandigheden tóen heel gewoon was (de vraag is ook hoeveel vrijheid men daadwerkelijk had met dergelijke werkuren?)

Dat geldt evengoed voor slavernij. We hebben het over een andere tijdsgeest.

Nu vinden we beide gelukkig niet meer normaal. Dat zal later wellicht ook gelden voor de manier waarop werk nu georganiseerd is en hoe het systeem nu werkt
Maak ik hem nog simpeler: Wit/blank is leven in (relatieve) vrijheid en zwart/donker is (volledig) eigendom van iemand anders.


En zo zwart-wit ís het dus gewoon niet. Er waren (en zijn, slavernij bestaat helaas nog steeds) ook witte slaven. Nogmaals; andere tijdsgeest.

fleurtjeuh
Berichten: 10363
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:37

996981 schreef:
Ailill schreef:
Maak ik hem nog simpeler: Wit/blank is leven in (relatieve) vrijheid en zwart/donker is (volledig) eigendom van iemand anders.


En zo zwart-wit ís het dus gewoon niet. Er waren (en zijn, slavernij bestaat helaas nog steeds) ook witte slaven. Nogmaals; andere tijdsgeest.

Waar bestaat slavernij nogsteeds?
Heb je hier een voorbeeld van?

tamary

Berichten: 29216
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:37

Ailill schreef:
Die mensen leefden wél in vrijheid en ontvingen loon, zie je zelf ook het verschil?

Loon? Die fabrieksmunt die je enkel in de fabriekswinkel kon uitgeven bedoel je?

996981
Berichten: 9838
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:39

Sizzle schreef:
Nakomelingen van de industriele revolutie worden niet vandaag de dag nog negatief beinvloed door dingen als hun belastingaangifte of door minder geschikte zorg, of zelfs zorgmijding vanwege discriminatie.
Er zijn onnodig veel donkere mensen door covid gestorven omdat de meetaparatuur enkel op blanken was getest.

Maar ze hebben wél mindere kansen op de arbeidsmarkt, problematiek wordt generatie op generatie doorgeven waardoor ze continu (soms terecht, soms onterecht) onder de radar van instanties staan. Het grootse deel van de gedupeerden in de toeslagen affair zat bijvoorbeeld in de bijstand. Daar zitten mensen meestal niet omdat ze hoogopgeleid zijn en goede kansen op de arbeidsmarkt hebben.

Discriminatie is veel breden dan blank vs zwart

Ballard_L

Berichten: 2498
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:40

Ik hoop gewoon dat ze na het aanbieden van de excuses ook iets gaan doen aan het racisme nu, ik neem aan dat ze daar dan een plan voor maken (of dat die er al is). Anders heeft het voor mijn gevoel geen meerwaarde. Excuses is naar mijn mening: spijt betuigen, maar ook daarmee zeggen dat je het in de toekomst anders wilt doen.

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:42

moeshie schreef:
Citaat:
Die slaven zijn maar door een paar zeer rijken gehouden.
Het gros van de witte mens werkte in zwaar vervuilde fabrieken in de jaren 1920,1930.
Voor een heel heel kleinbeeld geld waar ze niet van rond konden komen.
Moeten die nu ook gaan betalen .voor wat een kleine groep gedaan heeft.



Ik besef dat het waarschijnlijk voor dovemansoren is, maar ik wil toch via onderstaande feiten en voorbeelden even een poging doen om je uit te leggen hoe problematisch racisme is, en hoe het het leven van mensen van kleur moeilijker maakt.

"Heb je een tweede nationaliteit, dan controleert onze Belastingdienst je aangifte strenger dan die van andere Nederlanders. Onze welvaart danken we deels aan het plunderen en koloniseren van andere landen en aan het tot slaaf maken, onderdrukken en uitbuiten van hun bevolking.

Werkgevers nemen hier liever een Mark dan een Mohammed in dienst. Een invloedrijke politicus vraagt zijn toehoorders of ze ‘minder Marokkanen’ willen en wordt er niet voor bestraft.

Eén op de drie Turkse en Marokkaanse Nederlanders zegt zich racistisch bejegend te voelen door de politie. Onder Surinaamse Nederlanders is dat één op de vier en bij Antilliaanse Nederlanders één op de vijf. Bij autochtone Nederlanders is dat één op de vijfentwintig.

Een medische richtlijn schreef tot dit jaar voor dat testuitslagen voor chronische nierschade anders berekend moeten worden ‘voor mensen van het negroïde ras’.
Negen van de tien verhuurmakelaars vinden het prima als huiseigenaren aangeven dat zij hun woning niet willen verhuren aan Marokkanen, Turken, Polen of Bulgaren.

Nee, het is hier inderdaad geen Amerika. Nederland heeft zijn eigen institutioneel racisme te bestrijden.

‘Institutioneel racisme’ is een sociologische term die slaat op de systematische uitsluiting en/of discriminatie van groepen op basis van geschreven maar vooral ook ongeschreven regels, tradities, gedrag en omgangsvormen. Een vrij breed palet aan mogelijkheden, kortom. Je vindt institutioneel racisme in Nederland onder meer op onze huizenmarkt, in onze taal, tradities, medische richtlijnen, sollicitatieprocedures en politiekorpsen.


Een groot deel van het debat over racisme loopt spaak omdat er weinig algemeen bewustzijn is over ons verleden.

Nu leven we natuurlijk niet meer in dat verleden. Maar wie zich realiseert hoe onze welvaart en multiculturele samenleving tot stand zijn gekomen, wie weet waarom, hoe en wanneer groepen zich in Nederland hebben gevestigd en welke invloed ons integratiebeleid daarop heeft gehad, kan beginnen te onderzoeken hoe we de huidige ongelijkheid zouden kunnen aanpakken.

Een mogelijk volgende stap: erkennen dat we allemaal leven in een systeem dat ongelijkheid in stand houdt. En, hier komt weer zo’n ongemakkelijke: ben je wit, erken dan dat je daar bewust of onbewust van profiteert.

Witte Nederlanders kunnen er inderdaad niets aan doen dat hun bet-betovergrootvader Leopold met een boot vol geknevelde zwarte mensen de Atlantische Oceaan overstak. Maar de economische en maatschappelijke structuren die in die tijden zijn ontstaan, bepalen wel mede hun maatschappelijke positie. Dat is wat wit privilege is: nooit hinder hoeven ondervinden van de kleur van je huid, de klank van je naam of het uiten van je religie, omdat je de norm bent.

Mensen aanspreken op het bestaan van het systeem en hun bevoorrechte positie daarbinnen – kortom: het hebben van privilege – wordt nog vaak gezien als een persoonlijke aanval. En wordt vaak beantwoord met: ‘dus als wit persoon kun je het niet moeilijk hebben?’.

Je bewust worden dat wit-zijn je in elk geval niet zal tegenwerken in dit Nederland, is een eerste stap op weg naar meer gelijkheid
Niemand is immuun voor leed. En naast afkomst spelen uiteraard andere variabelen zoals klasse, geld en seksuele gerichtheid mee in je maatschappelijke positie en kansen. Het grote verschil is dat de factor huidskleur voor witte mensen in het Westen vrijwel nooit een kwestie is.

Je bewust worden dat wit-zijn je in elk geval niet zal tegenwerken in het Nederland dat we hebben, is een eerste stap op weg naar meer gelijkheid. Na het erkennen van die macht, kun je haar namelijk ook inzetten om mensen die niet zo geprivilegieerd zijn vooruit te helpen. Door je mond open te trekken als je ongelijkheid signaleert, door open te staan voor andere ervaringen dan die van jezelf en door systeemkritiek niet persoonlijk, maar serieus te nemen.


Goh wat een goed stuk. Ik sta er echt helemaal achter.
Maar excuses maken (verbaal/financieel) gaat dit punt niet verhelpen denk ik. Ik ben juist bang dat het de meest 'onbewuste' groep verder wegdrijft. Maar geen excuses maken lost het ook niet op........Blijft dus lastig.

996981
Berichten: 9838
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:44

fleurtjeuh schreef:
996981 schreef:

En zo zwart-wit ís het dus gewoon niet. Er waren (en zijn, slavernij bestaat helaas nog steeds) ook witte slaven. Nogmaals; andere tijdsgeest.

Waar bestaat slavernij nogsteeds?
Heb je hier een voorbeeld van?

In 2016 werd het aantal gevallen van moderne slavernij op 45,8 miljoen geschat.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Moderne_slavernij

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:46

996981 schreef:
Discriminatie is veel breden dan blank vs zwart


Klopt helemaal!

Ook voor kans arme jeugd zou ik graag extra potjes zien voor een giede aanpak.
Net als dat er voor mij een potje mag zijn voor cultuurfondsen.

Het een sluit het ander niet uit.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 13-12-22 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

paars

Berichten: 5606
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:46

Nou…binnen de gekleurde gemeenschap wordt ook keihard gediscrimineerd….

Dat gestaar naar het verleden….al die ‘woke’.

En feit: ik heb familie die in een “derde wereld land” werkte en iemand in dienst had voor een, (daar normaal loon) schijntje. Toen hij die meer ging betalen omdat hij dat loon echt te laag vond verscheen die persoon meteen 2 weken niet meer op het werk maar zat in de kroeg. Dus toen heeft hij ervoor gekozen hem dat schijntje weer te geven en de rest op de spaarrekening voor de scholing van die werknemers kinderen te reserveren. Dus ja. Ligt niet alleen aan de witte man…de cultuur verandering moet van twee kanten komen, dat schiet aan “die” kant ook niet altijd op. In de slachtoffer-rol blijven zitten te vingerwijzen helpt ook niet.

En ik begin me zo langzamerhand in een hoek gedrukt worden waar ik niet thuishoor: de boze witte vrouw die discrimineert. Ik herken me daar niet in maar wordt blijkbaar ook over één kam geschoren.

Ik vond een meme (om er even wat lucht in te brengen; dit is bedoeld als satire ):
Afbeelding

verootjoo
Berichten: 35665
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:48

996981 schreef:
Ailill schreef:
Die mensen leefden wél in vrijheid en ontvingen loon, zie je zelf ook het verschil?

Onder het huidige moraal worden de omstandigheden in die mijnen en fabrieken ook niet meer als wenselijk gezien, terwijl 10 tot 16 uur, zes dagen per week werken in erbarmelijke omstandigheden tóen heel gewoon was (de vraag is ook hoeveel vrijheid men daadwerkelijk had met dergelijke werkuren?)

Dat geldt evengoed voor slavernij. We hebben het over een andere tijdsgeest.

Nu vinden we beide gelukkig niet meer normaal. Dat zal later wellicht ook gelden voor de manier waarop werk nu georganiseerd is en hoe het systeem nu werkt


Slavernij gaat niet alleen over tijdsgeest, maar over het recht nemen als Europeanen het land van andere volken in te pikken en de inheemse bevolking ofwel uitmoorden ofwel houden als slaven. En vervolgens het land zo inrichten, bewerken, bebouwen naar de westerse ideeën in de overtuiging dat die ideeën het heersende wereldbeeld zijn.
Dat is geen tijdsgeest, dat is jezelf zodanig belangrijk vinden as bevolkingsgroep dat de rest van de wereld ondergeschikt is.
En dat denkbeeld en wereldbeeld heerst nog steeds.

liedje89
Berichten: 7158
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:49

Ik denk dat het wel degelijk relevant is om te bedenken hoe ver je wilt gaan, terug in de tijd, wat was erg genoeg, wie heeft er nu nog genoeg last? Wat je goed moet willen maken.
In landen als Engeland was arm zijn ook gewoon verboden en ging je dus naar het armenhuis als je niet staat om 14 uur per dag 6 dagen in de week stoflongen of zwavelvergiftigingen op te doen in mijnen of fabrieken. Dat was een gevangenis en je werd dus ook gewoon als crimineel behandeld. Imo bizar om dan te zeggen dat witte mensen in vrijheid leefde rond die tijd. Vooral rijke mensen leven in vrijheid en dat is nog steeds zo.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:54

fleurtjeuh schreef:
Waar bestaat slavernij nogsteeds?
Heb je hier een voorbeeld van?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Slavery_in_Mauritania

Verder zijn er wereldwijd allerlei andere vormen van gedwongen arbeid zonder loon die je als slavernij zou kunnen bestempelen. Soms voor particulieren of bedrijven, soms in dienst van overheden.
Denk aan de bouw van voetbalstadions in Qatar, denk aan Oeigoeren in Chinese heropvoedingskampen, denk aan Russische oppositieleden in Siberië, denk aan West-Afrikaanse bloeddiamanten, denk aan Filippijnse huishoudelijke hulpen die gebonden zijn aan hun 'gastgezinnen'...

996981
Berichten: 9838
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:54

verootjoo schreef:
996981 schreef:

Onder het huidige moraal worden de omstandigheden in die mijnen en fabrieken ook niet meer als wenselijk gezien, terwijl 10 tot 16 uur, zes dagen per week werken in erbarmelijke omstandigheden tóen heel gewoon was (de vraag is ook hoeveel vrijheid men daadwerkelijk had met dergelijke werkuren?)

Dat geldt evengoed voor slavernij. We hebben het over een andere tijdsgeest.

Nu vinden we beide gelukkig niet meer normaal. Dat zal later wellicht ook gelden voor de manier waarop werk nu georganiseerd is en hoe het systeem nu werkt


Slavernij gaat niet alleen over tijdsgeest, maar over het recht nemen als Europeanen het land van andere volken in te pikken en de inheemse bevolking ofwel uitmoorden ofwel houden als slaven. En vervolgens het land zo inrichten, bewerken, bebouwen naar de westerse ideeën in de overtuiging dat die ideeën het heersende wereldbeeld zijn.
Dat is geen tijdsgeest, dat is jezelf zodanig belangrijk vinden as bevolkingsgroep dat de rest van de wereld ondergeschikt is.
En dat denkbeeld en wereldbeeld heerst nog steeds.

Het gaat dus wél over tijdsgeest. Immers vinden de meeste Nederlanders de dingen die je noemt nú niet meer normaal noch wenselijk. Vroeger was dat anders.

Als “we” (in hoeverre spreek je van we als we het hebben over een zeer kleine groep, die verantwoordelijk was voor je voorbeelden) nu nog zo zouden handelen en denken speelde tijdsgeest inderdaad geen rol. Gezien ons collectieve moraal niet meer hetzelfde is als toen, is tijdsgeest wel degelijk een factor.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:56

tamary schreef:
Ailill schreef:
Die mensen leefden wél in vrijheid en ontvingen loon, zie je zelf ook het verschil?

Loon? Die fabrieksmunt die je enkel in de fabriekswinkel kon uitgeven bedoel je?
Die bedoel ik ja, die munt die je nog steeds (tot op zekere hoogte) geheel naar eigen en vrije keuze kon uitgeven, nadat je hem ontving na gedane arbeid, klein detail.

verootjoo
Berichten: 35665
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 20:59

996981 schreef:
Het gaat dus wél over tijdsgeest. Immers vinden de meeste Nederlanders de dingen die je noemt nú niet meer normaal noch wenselijk. Vroeger was dat anders.

Als “we” (in hoeverre spreek je van we als we het hebben over een zeer kleine groep, die verantwoordelijk was voor je voorbeelden) nu nog zo zouden handelen en denken speelde tijdsgeest inderdaad geen rol. Gezien ons collectieve moraal niet meer hetzelfde is als toen, is tijdsgeest wel degelijk een factor.
[/quote]
Maar niet een factor om de boel maar met de mantel der liefde te bedekken.
Zéker niet als onze hele maatschappij nog steeds doordrongen is van hetzelfde denkbeeld.
Het lijkt anders dan toen, en nee we hebben niet massaal meer een slaaf in huis, maar die denkbeelden zitten diep geworteld, ook al hebben mensen het zelf niet door of denk je dat je niet zo denkt :)

verootjoo
Berichten: 35665
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 21:01

fleurtjeuh schreef:
996981 schreef:
En zo zwart-wit ís het dus gewoon niet. Er waren (en zijn, slavernij bestaat helaas nog steeds) ook witte slaven. Nogmaals; andere tijdsgeest.

Waar bestaat slavernij nogsteeds?
Heb je hier een voorbeeld van?


Kijk op de wallen of in de primark waar spullen hangen die gemaakt zijn door slaven.

996981
Berichten: 9838
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 21:08

verootjoo schreef:
Maar niet een factor om de boel maar met de mantel der liefde te bedekken.
Zéker niet als onze hele maatschappij nog steeds doordrongen is van hetzelfde denkbeeld.
Het lijkt anders dan toen, en nee we hebben niet massaal meer een slaaf in huis, maar die denkbeelden zitten diep geworteld, ook al hebben mensen het zelf niet door of denk
je dat je niet zo denkt :)


Absoluut is dat geen excuus. Helemaal met je eens. Ik vraag me echter af wat een excuus en zak geld van Nederland gaat veranderen aan de diepgewortelde problematiek die geschiedenis veroorzaakt heeft. Én hoe daarnaast gekeken gaat worden naar andere achtergestelde groeperingen die te maken hebben met discriminatie. Het is te kort door de bocht om te zeggen dat enkel nakomelingen van slaaf gemaakten worstelen met diepgewortelde problematiek en racisme, of dat enkel zij recht hebben op excuses/genoegdoening omdat zij onder de erbarmelijkste omstandigheden geleefd hebben. Het is geen wedstrijd. Wat mij betreft heeft iedere groepering die last heeft van discriminatie recht op erkenning. Daarom vind ik dit een lastige discussie. Wanneer is er sprake van voldoende erkenning? Is dat pas als er een zak geld betaald wordt?

fleurtjeuh
Berichten: 10363
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 21:10

996981 schreef:
fleurtjeuh schreef:

Waar bestaat slavernij nogsteeds?
Heb je hier een voorbeeld van?

In 2016 werd het aantal gevallen van moderne slavernij op 45,8 miljoen geschat.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Moderne_slavernij


oomens schreef:
fleurtjeuh schreef:
Waar bestaat slavernij nogsteeds?
Heb je hier een voorbeeld van?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Slavery_in_Mauritania

Verder zijn er wereldwijd allerlei andere vormen van gedwongen arbeid zonder loon die je als slavernij zou kunnen bestempelen. Soms voor particulieren of bedrijven, soms in dienst van overheden.
Denk aan de bouw van voetbalstadions in Qatar, denk aan Oeigoeren in Chinese heropvoedingskampen, denk aan Russische oppositieleden in Siberië, denk aan West-Afrikaanse bloeddiamanten, denk aan Filippijnse huishoudelijke hulpen die gebonden zijn aan hun 'gastgezinnen'...

Dank voor de voorbeelden, heb ze aandachtig gelezen!

996981
Berichten: 9838
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 21:11

Ailill schreef:
tamary schreef:

Loon? Die fabrieksmunt die je enkel in de fabriekswinkel kon uitgeven bedoel je?
Die bedoel ik ja, die munt die je nog steeds (tot op zekere hoogte) geheel naar eigen en vrije keuze kon uitgeven, nadat je hem ontving na gedane arbeid, klein detail.

Ah, die munt die je 6-jarige kind verdient had met zijn 12-urige werkdag, omdat gezinnen niet rond konden komen zonder hun kinderen te laten werken. Wat fijn dat ze eigen beschikking hadden over die munt :j

verootjoo
Berichten: 35665
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 21:13

996981 schreef:
verootjoo schreef:
Maar niet een factor om de boel maar met de mantel der liefde te bedekken.
Zéker niet als onze hele maatschappij nog steeds doordrongen is van hetzelfde denkbeeld.
Het lijkt anders dan toen, en nee we hebben niet massaal meer een slaaf in huis, maar die denkbeelden zitten diep geworteld, ook al hebben mensen het zelf niet door of denk
je dat je niet zo denkt :)


Absoluut is dat geen excuus. Helemaal met je eens. Ik vraag me echter af wat een excuus en zak geld van Nederland gaat veranderen aan de diepgewortelde problematiek die geschiedenis veroorzaakt heeft. Én hoe daarnaast gekeken gaat worden naar andere achtergestelde groeperingen die te maken hebben met discriminatie. Het is te kort door de bocht om te zeggen dat enkel nakomelingen van slaaf gemaakten worstelen met diepgewortelde problematiek en racisme, of dat enkel zij recht hebben op excuses/genoegdoening omdat zij onder de erbarmelijkste omstandigheden geleefd hebben. Het is geen wedstrijd. Wat mij betreft heeft iedere groepering die last heeft van discriminatie recht op erkenning. Daarom vind ik dit een lastige discussie. Wanneer is er sprake van voldoende erkenning? Is dat pas als er een zak geld betaald wordt?

Of er geld bij hoort geen idee, ik vind het wel mooi om dat in fondsen te stoppen.
De keus wie de excuses gaat aanbieden op het moment dat ie er toch al heen zou gaan vind ik dan weer wat bijzonder.
Maar goed, het is wel beter voor het milieu om niet nog iemand met het vliegtuig te laten gaan :=

Vooral de bewustwording vind ik goed. Dat erover gesproken wordt, dat mensen er bewust van worden.

ingvdh

Berichten: 6379
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 21:14

Ik zou iedereen eens aanraden om naar het Tropenmuseum te gaan, daar is nu een tentoonstelling met als titel “ onze koloniale erfenis”.

Ik heb deze mogen bezoeken en werd rondgeleid, hierdoor ga je dingen echt wel in een ander perspectief zien. . Vooral dat je als blanke Nederlander echt wel een voorsprong hebt op de niet blanke Nederlanders.

Maar persoonlijk vind ik sommige eisen niet echt reeel. Daarmee worden echt niet problemen opgelost. Ik bedoel een woord schrappen betekend niet dat iets uitgebannen is, dan wordt daar gewoon weer een ander woord voor verzonnen.

tamary

Berichten: 29216
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 21:14

Ailill schreef:
tamary schreef:
Loon? Die fabrieksmunt die je enkel in de fabriekswinkel kon uitgeven bedoel je?
Die bedoel ik ja, die munt die je nog steeds (tot op zekere hoogte) geheel naar eigen en vrije keuze kon uitgeven, nadat je hem ontving na gedane arbeid, klein detail.

Nee dus. Zat fabriekseigenaren die een lokale eigen munt gebruikten om hun arbeiders te betalen. Dat waren geen in heel het land uit te geven guldens. Die waren dus enkel in een winkeltje van de fabriekseigenaar uit te geven en uitgaande van wel gewoon guldenloon tegen fors hogere prijzen, waardoor er niks overbleef/je bij je baas in de schuld stond. Die lessen kwamen gewoon bij geschiedenis op de lagere school al voorbij.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Excuses voor slavernijverleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 21:28

Als er sprake is van gebieden of groepen mensen die nu nog steeds last hebben van grote problemen door die geschiedenis, vind ik het eigenlijk logisch dat we dat als maatschappij ook recht proberen te zetten?
Het heeft alleen niet helemaal dezelfde impact meer op vandaag. Meer dan we beseffen denk ik, maar toch iets minder dan slavernij.

BeFunny

Berichten: 10769
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 21:37

Sizzle schreef:
Nakomelingen van de industriele revolutie worden niet vandaag de dag nog negatief beinvloed door dingen als hun belastingaangifte of door minder geschikte zorg, of zelfs zorgmijding vanwege discriminatie.
Er zijn onnodig veel donkere mensen door covid gestorven omdat de meetaparatuur enkel op blanken was getest.



Ga als blanke eens wonen in een land dat overheerst wordt door de gekleurde medemens en zeg diezelfde dingen dan nog eens over discriminatie en dat er niet negatief wordt beïnvloed ;)