Excuses voor slavernijverleden

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loretta
Berichten: 8816
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 22:13

Karl66 schreef:
Avalanche schreef:
De huidige generaties profiteren wel van die welvaart.
Ergens moet daarvoor gecompenseerd worden, omdat die welvaart over de rug van slaven is verdiend.....


Dit verhaal verdient heel veel nuancering. Nederland was vooral rijk geworden door de Hanzehandel, wat veel meer impact had op onze welvaart dan de VOC en helemaal veel meer dan de WIC. Er zijn een paar mensen heel rijk van geworden en dat is heel wat anders dan dat het land er welvarend van werd.

Daarnaast was Nederland naar WOII een volledig verarmd en kapot land dat weer opgebouwd moest worden. De reden van onze naoorlogse welvaart komt vooral uit de grond in Groningen. De ontsluiting van Slochteren zorgde voor de economische impuls die Nederland nodig had. Dus als we mensen willen compenseren voor onze welvaart, laten we dan eerst eens beginnen met de mensen die er in de eerste hand dagelijks last van hebben, de Groningers.

Dat gezegd hebbende, ben ik een groot voorstander van excuses en emancipatiefondsen. En dus ook voor de nazaten van slaven, die in een achterstandspositie zitten.


Zo dat is eens mooi gezegd. En ja die emancipatiefondsen zijn een zeer goed idee. Daar profiteren alle achtergestelde groepen van.

Cowboy55
Berichten: 8523
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 22:22

oomens schreef:
Avalanche schreef:
Ik koop geen schoon geweten af. Die man is niet zo arm geworden omdat hij het verknald heeft, hij is arm gemaakt. Ik heb dat niet gedaan, mijn vader wel. Maar ik wens niet te profiteren van zulke zaken. Als ik er niets van geweten had, had ik een schoon geweten. Maar vanaf het moment dat ik ervan weet, is het anders wat, want op dat moment heb ik een keuze. Profiteren van een financieel delict of de zaken rechtzetten.
Voor een heel land is de redenering hetzelfde. Dus ja, daar heb ik geen enkel probleem mee, en ook daar voel ik me geen moment schuldig over.

Behalve dat je dus dat hele land deelt met een hoop mensen die er een stuk minder problemen mee hebben dat hun bet-bet-betovergrootvader mogelijk de bet-bet-betovergrootvader van Piet lelijk heeft behandeld, en die daar zéker hun appartement niet voor gaan opgeven.

<KNIP>


Er zijn zelfs mensen die ten tijde van de slavernij en zelfs tot redelijk lang na afschaffing van de slavernij hun roots hadden (en hebben) in gebieden die destijds niet eens tot het hedendaagse Nederland behoorden. Mensen die in de afgelopen eeuwen gene ene platte pepernoot met de materie te maken hadden.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 22:46

Karl66 schreef:
Avalanche schreef:
De huidige generaties profiteren wel van die welvaart.
Ergens moet daarvoor gecompenseerd worden, omdat die welvaart over de rug van slaven is verdiend.....


Dit verhaal verdient heel veel nuancering. Nederland was vooral rijk geworden door de Hanzehandel, wat veel meer impact had op onze welvaart dan de VOC en helemaal veel meer dan de WIC. Er zijn een paar mensen heel rijk van geworden en dat is heel wat anders dan dat het land er welvarend van werd.

Daarnaast was Nederland naar WOII een volledig verarmd en kapot land dat weer opgebouwd moest worden. De reden van onze naoorlogse welvaart komt vooral uit de grond in Groningen. De ontsluiting van Slochteren zorgde voor de economische impuls die Nederland nodig had. Dus als we mensen willen compenseren voor onze welvaart, laten we dan eerst eens beginnen met de mensen die er in de eerste hand dagelijks last van hebben, de Groningers.

Dat gezegd hebbende, ben ik een groot voorstander van excuses en emancipatiefondsen. En dus ook voor de nazaten van slaven, die in een achterstandspositie zitten.


Wat is precies een emancipatiefonds?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 23:10

Als het niet om te huilen was zou het bijna hilarisch zijn: Johan Derksen: "Alle Surinamers hebben dollartekens in hun ogen"
Volgens mij heeft hij het concept racisme en vooroordelen nog steeds niet begrepen...

Loretta
Berichten: 8816
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 00:07

Nikass schreef:
Als het niet om te huilen was zou het bijna hilarisch zijn: Johan Derksen: "Alle Surinamers hebben dollartekens in hun ogen"
Volgens mij heeft hij het concept racisme en vooroordelen nog steeds niet begrepen...


Hij vertolkt daarmee wel wat heel veel Nederlanders denken.

Cowboy55
Berichten: 8523
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 00:22

Loretta schreef:
Nikass schreef:
Als het niet om te huilen was zou het bijna hilarisch zijn: Johan Derksen: "Alle Surinamers hebben dollartekens in hun ogen"
Volgens mij heeft hij het concept racisme en vooroordelen nog steeds niet begrepen...


Hij vertolkt daarmee wel wat heel veel Nederlanders denken.


Ik ben bang dat je gelijk hebt. We polariseren met een noodgang. -O-

Elisa2

Berichten: 37640
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Excuses voor slavernijverleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 10:28

Tja is dat niet een beetje wat in de hand gewerkt wordt met al die belachelijke geld eisen? Het maakt het zo ongeloofwaardig en de polarisatie alleen maar groter zoals ookal aangegeven wordt in dit topic.

Niet dat ik het eens ben met alle mensen over 1 kam scheren, maar ik begrijp wel hoe het ontstaat. Zeker als je leest dat Suriname al zoveel geld heeft gehad, herstelbetalingen etc. maar dat ze zelf een zooitje hebben gemaakt van het land daarna ipv het opgebouwd hebben. (waarschijnlijk de corrupte politici dan, de bevolking zelf lijdt er alleen maar onder helaas)

Roodvos

Berichten: 6719
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 12:28

Ik snap niet zo goed dat er aan NL herstelbetalingen voor gedane arbeid gevraagd worden. Voor zover ik begrepen heb werden de schepen hier gevuld met "kralen en spiegels". Daarmee werden de mensen gekocht in Afrika. Vervolgens werden deze onder verschrikkelijke omstandigheden vervoerd en velen overleefden dat ook niet.
Daarna werden ze verkocht op een slavenmarkt en van deze opbrengst werd weer handelswaar gekocht die weer in Nederland (of elders) werd verkocht waarna het proces zich herhaalde.
De mensen die op de slavenmarkt verkocht werden moesten hun werk verrichten op, vaak, plantages. Het is dan toch veel logischer om deze herstelbetaling voor arbeid neer te leggen bij de nakomelingen van de plantagehouders / slavenhouders?

En wat ik dan ook graag wil weten is wat Engeland, Spanje, Frankrijk en Portugal gaan bijdragen? Die landen hebben 90-95% van alle tot slaaf gemaakten vervoerd.

(En als zijstapje. Als de huidige welvaart is terug te leiden naar opbrengst van de slavenhandel, waarom vinden wij de welvaart in bijv. Spanje en Portugal dan lager dan in NL?)

Karl66

Berichten: 29765
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 12:37

Nikass schreef:
Wat is precies een emancipatiefonds?


Het idee van herstelbetalingen heeft een paar problemen. De grootste is denk ik dat als de slaven geen slaven maar contractarbeiders waren geweest, dat ze nog steeds arme mensen aan de onderkant van de maatschappelijke ladder waren. Dat betekent dat ze dan weliswaar geld verdiend hadden, maar dat dit geld direct weer opgegaan was aan de kosten van het dagelijkse leven. Arme mensen hadden gewoon niet de kans om geld te sparen en na te laten aan de kinderen in die tijd. Dus het idee dat er nu een pot geld voor de individuele nazaten klaar moet staan is gewoon een raar idee en niet te verkopen aan al die andere arme arbeiders, die ook geen cent overhielden.

Maar wat heel veel verschillende groepen in Nederland, inclusief de nazaten van slaven, gemeen hebben, is dat ze in een achterstandssituatie zitten. Wat we dan zouden kunnen doen is een fonds oprichten, zorgen dat er genoeg geld in komt en vanuit dat fonds emancipatieprojecten voor deze groepen financieren. Door het in een fonds te stoppen haal je het uit de ministeriële budgetten en loop je niet het risico dat na een paar bezuinigingsronden het geld weer verdwenen is.

Dan zijn er natuurlijk altijd weer mensen die dat onzin vinden, want dan hadden ze maar harder moeten werken. Maar dat zijn de mensen die zelf een zwaar door de staat gesubsidieerde opleiding hebben gevolgd, wiens huis door de hypotheekrenteaftrek zwaar gesubsidieerd wordt, waar zwaar gesubsidieerde zonnepanelen op liggen, waarmee ze hun zwaar gesubsidieerde elektrische auto kunnen opladen. Als er namelijk één groep is die altijd klaagt over subsidies zoals een emancipatiefonds, dan zijn dat de mensen die zelf overmatig profiteren van subsidies.

Cowboy55
Berichten: 8523
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 13:19

Zoals gezegd: we polariseren met een noodgang met generalisaties als onprettige aanjagers:

“Dan zijn er natuurlijk altijd weer mensen die dat onzin vinden, want dan hadden ze maar harder moeten werken. Maar dat zijn de mensen die zelf een zwaar door de staat gesubsidieerde opleiding hebben gevolgd, wiens huis door de hypotheekrenteaftrek zwaar gesubsidieerd wordt, waar zwaar gesubsidieerde zonnepanelen op liggen, waarmee ze hun zwaar gesubsidieerde elektrische auto kunnen opladen. Als er namelijk één groep is die altijd klaagt over subsidies zoals een emancipatiefonds, dan zijn dat de mensen die zelf overmatig profiteren van subsidies.”

Elisa2

Berichten: 37640
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Excuses voor slavernijverleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 13:43

Ik vind dat een heel goed idee zo'n emancipatiefonds, het mooie daar aan is dat het dan ook daadwerkelijk wat doet aan de problemen waar sommige mensen nu tegen aan lopen.

purny

Berichten: 27565
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Excuses voor slavernijverleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 13:48

Nadat de overheid zijn betalingsverplichtingen aan groepen in Nederland heeft voldaan en alle lonen gelijk getrokken heeft

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41806
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 13:49

purny schreef:
Nadat de overheid zijn betalingsverplichtingen aan groepen in Nederland heeft voldaan en alle lonen gelijk getrokken heeft

Alle lonen gelijktrekken?

purny

Berichten: 27565
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 13:50

_San87_ schreef:
purny schreef:
Nadat de overheid zijn betalingsverplichtingen aan groepen in Nederland heeft voldaan en alle lonen gelijk getrokken heeft

Alle lonen gelijktrekken?

Er is nog steeds een verschil op de arbeidsmarkt tussen mannen en vrouwen.
En mensen met een arbeidsbepeperking krijgen in veel gevallen geen volwaardig loon

Avalanche

Berichten: 16262
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Excuses voor slavernijverleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 13:57

Goed punt wel :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41806
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 14:09

purny schreef:
_San87_ schreef:

Alle lonen gelijktrekken?

Er is nog steeds een verschil op de arbeidsmarkt tussen mannen en vrouwen.
En mensen met een arbeidsbepeperking krijgen in veel gevallen geen volwaardig loon

Daar heb je helemaal gelijk in :).

ruitje

Berichten: 12372
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 14:20

Ik vind het mooi, zo'n ideale wereld willen creëren, is dat mogelijk? Tenzij we dus het communisme goed( en niet zoals het nu gebeurd in sommige landen :D ) invoeren zal er toch altijd ongelijkheid zijn?

Dat is een beetje inherent aan het kapitalisme toch?

Ik heb met veel mensen gewerkt met een arbeidsbeperking. En ja, daar valt echt nog heel veel te behalen, maar er is ook al heel veel moois.

Ik heb het idee dat er tegenwoordig vooral heel veel gekeken word naar wat er niet is binnen Nederland, maar als vrouw, iemand met een beperking of als nakomeling van een tot slaaf gemaakte: dan denk ik toch dat Nederland een van de betere landen is om te wonen?

De wereld is niet perfect. Dat maakbare, het blijven zoeken naar verbetering is mooi, maar er is ook al wel heel veel wel toch?

Loretta
Berichten: 8816
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 19:43

Roodvos schreef:
Het is dan toch veel logischer om deze herstelbetaling voor arbeid neer te leggen bij de nakomelingen van de plantagehouders / slavenhouders?


Serieus, jij wilt in de genealogie duiken en dan mensen die in hun verre voorouderlijn foute mensen hadden daar voor gaan kaal plukken?

Gaat wel heel erg ver. Daar komen heel wat mensen door in de schulden. Lijkt me ook niet echt juridisch haalbaar eigenlijk.gelukkig niet zou ik haast zeggen.

Roodvos

Berichten: 6719
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 21:07

Loretta schreef:
Roodvos schreef:
Het is dan toch veel logischer om deze herstelbetaling voor arbeid neer te leggen bij de nakomelingen van de plantagehouders / slavenhouders?


Serieus, jij wilt in de genealogie duiken en dan mensen die in hun verre voorouderlijn foute mensen hadden daar voor gaan kaal plukken?

Gaat wel heel erg ver. Daar komen heel wat mensen door in de schulden. Lijkt me ook niet echt juridisch haalbaar eigenlijk.gelukkig niet zou ik haast zeggen.

Nee, dat wil ik helemaal niet. Maar daarom is het nog minder logisch om dat te vragen van de Nederlandse regering, ofwel dan mogen jij en ik, en veel anderen, het ophoesten via belastinggeld.

Dan word ik kaal geplukt voor iets waar mijn voorouders part noch deel aan hadden.

chanicha

Berichten: 12189
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 21:21

Ik vraag me af uit wie zijn hoge hoed dit nu weer komt want ze hebben nog zoveel dingen op te lossen die maar op de lange baan geschoven worden.
Verder eens met Roodvos, wie gaan daarvoor opdraaien!

Elisa2

Berichten: 37640
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Excuses voor slavernijverleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 10:07

Ja wij zoals gewoonlijk...

Imo hebben ze ook wel wat belangrijkere zaken op te lossen voordat ze voor Sinterklaas kunnen gaan spelen.

Rivendell

Berichten: 6850
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 12:42

Ik vind het onzin.
Excuses maken voor iets waar niemand die nu leeft iets aan kan doen.
En dan het geld. Hoe gaan ze uitzoeken wie precies een nazaat van een slaaf is? Zo goed werd het toen niet bijgehouden. En hoe bereken je dat bedrag? Ik vind absoluut niet dat mensen nu nog een schadevergoeding moeten krijgen voor iets van meer dan 120 jaar geleden.
Het rassen verschil in bv Amerika en Zuid-Afrika groter, maar mijn ervaring in Nederland is dat zwarten net zo goed een goede baan kunnen vinden als blanken.
Alles wordt tegenwoordig aangegrepen om te zeuren over racisme. Zwarte Piet, de gouden koets, namen van straten en bruggen.
De slavernij is deel van onze geschiedenis, daar kan niemand wat aan veranderen. Maar de mensen van nu zijn niet verantwoordelijk voor wat er toen gebeurde. En wij waren absoluut niet het enige land die mee deed.

Ik heb nooit een plantage gehad en jij hebt nooit katoen geplukt. Klaar met dat gezeik.

veneri
Berichten: 887
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 14:59

Rivendell schreef:
Ik vind het onzin.
Excuses maken voor iets waar niemand die nu leeft iets aan kan doen.
En dan het geld. Hoe gaan ze uitzoeken wie precies een nazaat van een slaaf is? Zo goed werd het toen niet bijgehouden. En hoe bereken je dat bedrag? Ik vind absoluut niet dat mensen nu nog een schadevergoeding moeten krijgen voor iets van meer dan 120 jaar geleden.
Het rassen verschil in bv Amerika en Zuid-Afrika groter, maar mijn ervaring in Nederland is dat zwarten net zo goed een goede baan kunnen vinden als blanken.
Alles wordt tegenwoordig aangegrepen om te zeuren over racisme. Zwarte Piet, de gouden koets, namen van straten en bruggen.
De slavernij is deel van onze geschiedenis, daar kan niemand wat aan veranderen. Maar de mensen van nu zijn niet verantwoordelijk voor wat er toen gebeurde. En wij waren absoluut niet het enige land die mee deed.

Ik heb nooit een plantage gehad en jij hebt nooit katoen geplukt. Klaar met dat gezeik.


Goed verwoord,helemaal mee eens

Janneke2

Berichten: 22907
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 18:01

Ik vond de speech van Rutte afgewogen.
Wat voor mij belangrijk was, was het 'we gaan samen verder', nadat de bittere feiten kort waren aangeduid.
(In uren vertellen kun je nog niet alles bespreken. Maar 'in het nationale archief staan de zakelijke feiten opgetekend, juist in hun kilheid zo confronterend.)
Een misdaad tegen de menselijkheid.
Ik vond het mooi dat de excuses ook in het Sranantongo klonken, en in de talen van de Antillen: Papiamento en Engels.
Goed dat hij benoemde dat zijn eigen denken is veranderd - het is niet iets van lang geleden waar wij los van staan.
En over de rare dag (19 december is geen dag dit rondom dit thema enige betekenis heeft) kwam een zinnige opmerking 'dat vandaag de aanloop is naar het betekenisvolle jaar 2023', dat de koning betrokken is en op Keti Koti aanwezig zal zijn - en dat we daarna ook samen verder gaan.
Qua herstel 'werd er geld vrijgemaakt', en kwam er zoiets als een emancipatiefonds.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 19-12-22 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41806
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Excuses voor slavernijverleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 18:03

Aruba heeft de excuses geaccepteerd ook, toch.