Excuses voor slavernijverleden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mars

Berichten: 33268
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Excuses voor slavernijverleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-22 18:19

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/245588 ... -op-scherp

Excuses maken voor iets van zo lang geleden heb ik zo mijn bedenkingen bij. Ik hoef ook geen excuses van de Duitse regering, andere generatie, blik vooruit zou ik zeggen.

Maar het eisenpakket dat nog naast de excuses is neergezet daar gaan mijn wenkbrauwen wel van omhoog:



Er moet een herstelfonds komen voor nazaten van de slachtoffers van de slavernij. Het discriminerende woord neger moet strafbaar worden gesteld en Zwarte Piet moet uit het publieke domein verdwijnen. Dat schrijven diverse belangengroepen in een brief aan het kabinet, die in handen is van Nieuwsuur. Alleen met het inwilligen van deze en nog meer eisen gaan de partijen akkoord met de publieke excuses van het kabinet op 19 december.

De organisaties willen dat het kabinet een concreet routeplan presenteert dat net zo lang duurt totdat "de achterstelling van de nazaten is opgelost". Zo willen ze dat Nederland de binnenlandse schuld van de Caribische eilanden en Suriname gaat kwijtschelden. Het herstelfonds moet daarnaast zwarte culturele instellingen en instituten structureel gaan financieren.



Gaat het nu om excuses of botweg om geld? Hoe denken jullie hierover?

sterregoud
Berichten: 1857
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Excuses voor slavernijverleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 18:22

Ik word zo ontzettend moe van dat racisme gedoe, en van iedereen die omdat die ooit tekort gedaan is nu een claim indient.
Ook witte mensen kunnen pech hebben gehad, bijv. een disfunctioneel ouderlijk gezin hebben gehad, en daarmee een slechte start. Niet alles is in plusjes en minnetjes te vergoeden.

Het is lang geleden, we willen elk mens gelijk behandelen. Dat lijkt me voldoende.

Azmay

Berichten: 17997
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 18:23

Het gaat om de achterstand die gecreerd is voor deze mensen die ze nooit in hebben kunnen halen. Ik heb er eens een goede (engelstalige) uitleg over gezien. Ik zal eens zien of ik hem nog terug kan vinden.

Op zich vind ik de excuses ook helemaal prima. We hoeven niet door het stof maar erkennen dat wij het nu goed hebben omdat we andere mensen als opstap hebben gebruikt is niet verkeerd.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2452
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 18:23

Maar het staat toch letterlijk in de tekst verwerkt waar het om gaat? Niet zozeer om het geld maar om de kansen van nazaten te verbeteren. "Wij" Europeanen hebben nu eenmaal een voorsprong. Ik vind de dingen waar ze om vragen persoonlijk niet heel achterhaald. Daar hebben ze meer aan dan enkel excuses of een berg geld daarheen sturen; dit is geld om verder te ontwikkelen.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2452
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 18:25

sterregoud schreef:
Ik word zo ontzettend moe van dat racisme gedoe, en van iedereen die omdat die ooit tekort gedaan is nu een claim indient.
Ook witte mensen kunnen pech hebben gehad, bijv. een disfunctioneel ouderlijk gezin hebben gehad, en daarmee een slechte start. Niet alles is in plusjes en minnetjes te vergoeden.

Het is lang geleden, we willen elk mens gelijk behandelen. Dat lijkt me voldoende.

Maar dat is weer iets heel anders dan waar het hier over gaat. Het gaat niet om individuele achterstanden.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 18:25

sterregoud schreef:
Ik word zo ontzettend moe van dat racisme gedoe, en van iedereen die omdat die ooit tekort gedaan is nu een claim indient.
Ook witte mensen kunnen pech hebben gehad, bijv. een disfunctioneel ouderlijk gezin hebben gehad, en daarmee een slechte start. Niet alles is in plusjes en minnetjes te vergoeden.

Het is lang geleden, we willen elk mens gelijk behandelen. Dat lijkt me voldoende.

Racisme is echter niet echt een kwestie van " pech hebben gehad" maar van institutioneel mensen benadelen om hun huidskleur en erger...

sterregoud
Berichten: 1857
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Excuses voor slavernijverleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 18:28

Maar zouden we dan niet beter nu andere keuzes moeten maken ? We laten nog steeds veel kleding en andere materialen maken door lage lonen landen, waarbij de arbeidsomstandigheden vaak heel slecht zijn ?
We profiteren nu nog van andere landen en mensen die het minder goed hebben.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 18:29

Ik heb er geen echte sterkte mening over aangezien mijn wiegje op de juiste plek stond. Ik neem aan dat de betroffen instellingen er verstand van hebben.

Enkel excuus zonder zinvolle nevenelementen of verbeteropties is in iedergeval zinloos wat mij betreft. Dat is net als klappen voor de zorg, daar raak je niet minder van in een burn-out en koopt ook geen brood.
Ik heb echt de schurft aan symboolpolitiek zonder consequenties, dus ik zie wat dat betreeft graag dat ze naast de sorry ook nog wat zinvolle projecten ondersteunen. Dus mij lijkt dat zo op het eerste gezicht prima (verder niet gehinderd door enige kennis :o )

mariettek

Berichten: 1696
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 18:34

Witte mensen hebben generaties lang kunnen teren op de voorsprong die ze hebben gekregen door in het verleden slaven te hebben gehouden.

Niet meer dan logisch dat er iets rechtgezet moet worden.

Eerlijk voor iedereen? Natuurlijk niet. Genoeg witte mensen die ook pech hebben gehad met hun herkomst. Maar voor de nazaten van slaafgehouden mensen is het sowieso niet eerlijk.

Bekijk eerst vooral de mini-documentaire van Netflix Explained. Seizoen 1 het verschil in welvaart tussen rassen.

Kost bijna geen tijd, maar legt wel uit waarom het zo belangrijk is.

Sidenote: het gaat wel over Amerika, maar is ook erg van toepassing op Nederland
Laatst bijgewerkt door mariettek op 13-12-22 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Berichten: 27515
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 18:35

Puur geld. Excuses ook maar het overgrote deel geld.
Ik vind het eisenpakket waarmee ze komen ook veel te ver gaan.

mariettek

Berichten: 1696
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 18:36

purny schreef:
Puur geld. Excuses ook maar het overgrote deel geld.
Ik vind het eisenpakket waarmee ze komen ook veel te ver gaan.


Want?

purny

Berichten: 27515
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 18:42

mariettek schreef:
purny schreef:
Puur geld. Excuses ook maar het overgrote deel geld.
Ik vind het eisenpakket waarmee ze komen ook veel te ver gaan.


Want?


Allereerst snap ik niet waarom er excuses gemaakt moeten worden voor iets wat 150 jaar geleden is gebeurd. Als men dan zo hard bezig is met het maken van excuses dan mogen ze ook excuses maken aan de mensen met een beperking. Zij werden immers in de tweede Wereldoorlog afgevoerd naar vernietigingskampen en er zijn nog steeds misstanden in deze maatschappij.

Schulden kwijtschelden? Volgens mij is niet het nederlandse kabinet verantwoordelijk voor de schulden die er nu zijn maar huidige regering van dat land.

Dit is gewoon een opstapje naar hoe kunnen we even snel de schulden kwijt schelden.

En degene die de schulden uiteindelijk mogen oplossen? Dat zijn wij.

Dus het gaat veel te ver en het is veel te veel gefocust op geld

En ik ben geen wit mens. Ik ben blank. Niets meer en niets minder.
Laatst bijgewerkt door purny op 13-12-22 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Siers83

Berichten: 7358
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 18:43

Ik word er ook heel moe van, sla het onderwerp ook altijd over als het in het nieuws komt. Ze willen excuses en krijgen die dus ook. Maar dan nog is het nog niet genoeg. Dan nog eisen stellen aan hoe en waneer. En uiteraard gaat het helemaal niet om die excuses, maar om geld. En dat is ook nooit genoeg. We kunnen het toch nooit goed doen

vordur

Berichten: 600
Geregistreerd: 02-03-09
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 18:47

[quote="mariettek"]Witte mensen hebben generaties lang kunnen teren op de voorsprong die ze hebben gekregen door in het verleden slaven te hebben gehouden.

[quote]




Die slaven zijn maar door een paar zeer rijken gehouden.
Het gros van de witte mens werkte in zwaar vervuilde fabrieken in de jaren 1920,1930.
Voor een heel heel kleinbeeld geld waar ze niet van rond konden komen.
Moeten die nu ook gaan betalen .voor wat een kleine groep gedaan heeft.

Exitium

Berichten: 7152
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Excuses voor slavernijverleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 18:52

Mars schreef:
Gaat het nu om excuses of botweg om geld? Hoe denken jullie hierover?

Dat lijkt me uit de eisen vrij duidelijk. In dat geval heeft Nederland ook nog wel wat landen waar aangeklopt kan worden.

Sowieso is het enorm vreemd dat partijen die de nazaten van slachtoffers vertegenwoordigen mee willen bepalen wat er gezegd wordt, door wie en wanneer. Als er hoop was dat de excuses oprecht waren, help je dat daarmee direct om zeep.

Onali

Berichten: 18468
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 18:56

Ik vind het zo grappig het woord neger strafbaar maken, mijn oude buren heten zo.
Hoe moet ik ze dan noemen? :')

Ik vind het echt belachelijk, de hele kwestie.
Niemand van de huidige generatie is slaaf geweest/ heeft slaven gehad.

Get over it.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 18:57

Ik eis ook excuses en compensatie. Mijn voorouders hebben ook een slavernij verleden in het veen en bij rijke boeren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41648
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 18:58

Ik vind dit lastig. Het lijkt vooral om geld te draaien heb ik het gevoel.

Ik vind het apart dat de huidige generatie, die niet betrokken was bij of enige schuld heeft aan, moet gaan betalen.

Ik vind het kwijtschelden van alle schulden ook nogal een flinke eis en ik weet niet of ik het daarmee eens ben.

Maar daar komt dan wel weer bij dat ik me niet enorm in de materie heb verdiept en geen idee heb hoeveel invloed het verleden nog steeds heeft op de huidige nazaten en hun kansen.

Wat ik vooral heel matig vind, is dat er een rechtszaak aangespannen wordt omdat de excuses niet op de dag naar keuze gemaakt worden. Je wilt excuses, dan wordt die wens ingewilligd en is het nog niet goed.

Al met al, lastig.

Machie

Berichten: 16010
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 19:02

Sizzle schreef:
Ik heb er geen echte sterkte mening over aangezien mijn wiegje op de juiste plek stond. Ik neem aan dat de betroffen instellingen er verstand van hebben.

Enkel excuus zonder zinvolle nevenelementen of verbeteropties is in iedergeval zinloos wat mij betreft. Dat is net als klappen voor de zorg, daar raak je niet minder van in een burn-out en koopt ook geen brood.
Ik heb echt de schurft aan symboolpolitiek zonder consequenties, dus ik zie wat dat betreeft graag dat ze naast de sorry ook nog wat zinvolle projecten ondersteunen. Dus mij lijkt dat zo op het eerste gezicht prima (verder niet gehinderd door enige kennis :o )


Ik heb me er iets meer in verdiept maar dit is ook wel mijn mening.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2452
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Excuses voor slavernijverleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 19:04

Ik vraag me af waarom er mensen zijn die denken dat het puur om geld gaat en belachelijk is terwijl het niet direct overgemaakt wordt oid. Het geld wordt inderdaad in projecten gestopt. Wat kan daar mis aan zijn?

Jolien87

Berichten: 17468
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 19:07

Lastig. Ik ben helemaal voor kansengelijkheid, maar...het komt wat kort door de bocht over als er enkel wordt gezegd dat er geld wordt geëist om de gemaakte schade goed te maken.

Welke schade dat specifiek betreft vind ik lastig te ontdekken en ben ik vooral benieuwd naar. Gaat het om psychologische schade? Materiële schade? Waar moet ik dan aan denken?

Dat het geen zakgeld betreft, kan ik wel begrijpen. Hopelijk snapt iedereen wel dat er niet één grote zak met geld die kant op wordt gestuurd met de boodschap 'red je ermee'.
Daar zal ongetwijfeld een plan tegenover moeten staan met wat er met die centen gedaan gaat worden.

prompter

Berichten: 11153
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 19:07

Ik snap de excuses. Dit is een zwarte bladzijde in de geschiedenis. Het hele eisenpakket van de nazaten snap ik echter niet, en vind ik ook niet terecht. En bovendien neemt geld institutioneel racisme niet weg. Dus excuses wat mij betreft ja, de eisen die er aan gesteld worden nee.

996981
Berichten: 9766
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 19:09

princequillo schreef:
Ik vraag me af waarom er mensen zijn die denken dat het puur om geld gaat en belachelijk is terwijl het niet direct overgemaakt wordt oid. Het geld wordt inderdaad in projecten gestopt. Wat kan daar mis aan zijn?

Verdiep je eens in goede doelen, de organisatie daarvan en het aandeel geld dat daadwerkelijk naar het beoogde doel gaat, in plaats van de directie. Dan heb je je antwoord

Ik vind het een moeilijk onderwerp en heb nog niet echt een mening, maar vind het wel bijzonder. Het is niet alsof iedere blanke vroeger slaven had. Daar draait het nu wel op uit; dat de hele blanke gemeenschap moet meebetalen aan de immoraliteit (terwijl dat moreel in de tijdsgeest anders was) van een zeer selecte groep

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Excuses voor slavernijverleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 19:10

Er gaat ook geld naar betere kansen voor hogeropgeleide vrouwen. Hoger opgeleid notabene!
Laat ze dat geld maar liever in een cultureel potje steken wat dat betreft.

996981
Berichten: 9766
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 19:12

Sizzle schreef:
Er gaat ook geld naar betere kansen voor hogeropgeleide vrouwen. Hoger opgeleid notabene!
Laat ze dat geld maar liever in een cultureel potje steken wat dat betreft.

Als je niet aan de 7 vinkjes voldoet, heb je een achterstand. In dat licht komt een heel grote groep in aanmerking voor compensatie.

Lastig hoor