Grensoverschrijdend gedrag (niet sexueel) in het nieuws

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 15:26

Fitzroy schreef:
Toch is het Janine Abbring wel gelukt. Dat dan weer wel.
Ik denk dat het voor een reporter ook anders is dan voor een redactielid. Een programma/zender zal een goede presentator niet zomaar laten lopen omdat iemand anders diegene niet moet, maar een redactielid is natuurlijk veel vervangbaarder.

chanicha schreef:
Ik vraag me af als dit een bekende van jullie zou gebeuren of jullie die ook keihard laten vallen door wat er op SM gezegd wordt.
Stuk voor stuk worden ze kapot gemaakt door wat er gezegd wordt, mensen worden helemaal afgebrand door mensen die praten via SM.
En dit is relevant, hoe precies?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 15:43

Ik snap niet dat je hier weer geen andere mening mag hebben. Volgens mij zijn we daar nog steeds vrij in, in Nederland......

Natuurlijk zijn er grenzen, maar ik vind ook dat we een watjes cultuur hebben gekregen wat echt niet altijd positief is. Ook niet voor de mensen die slachtoffer zijn.

Het gaat me ook niet per se om wat de dominante treiteraar doet, het gaat erom dat mensen steeds minder weerbaar zijn om daar tegen te kunnen.
Er is echt een groot verschil tussen hard kwetsen, treiteren en lastigvallen, waar mensen serieus slachtoffer zijn en er iets moet gebeuren.

Maar er zijn ook steeds meer mensen die alles kwetsend vinden en heel snel thuis blijven, nergens tegen kunnen en in een slachtoffer rol kruipen. Dat vind ik echt een groot verschil dat ook erkend mag worden.

En het is niet altijd stoer geklets. Ik heb een behoorlijke rechte rug en grote mond. Heel eerlijk beginnen mensen al niet snel tegen mij of is the look al voldoende. Dat heeft niks met stoer doen te maken, maar met wie je bent, hoe je bent opgevoed, opgegroeid en wat je hebt meegemaakt.

Ik erken volledig dat ik wat hard kan zijn naar mensen om me heen. Onze zoon heeft ook dezelfde weerbaarheid als ik. Maar ik geef ook toe dat ik niet goed samen ga met mensen die sneller hun "zwakheden" tonen. Daar kan ik inderdaad moeilijker mee omgaan. Ook mensen die ziek zijn, pijn hebben, klagen etc.
Ja, dan mogen mensen zeggen dat dat dan mijn probleem is, dat vind ik helemaal prima.

Maar door vanuit je eigen persoon te kijken, vind ik dus dat mensen echt zwakker zijn geworden en het wel een steeds groter probleem lijkt te zijn. Meer mensen die snel klagen en omvallen. Dat is geen victim blaming, want ik vind het voor die mensen en de anderen er omheen een serieus probleem. Zou willen dat die mensen zich niet zo voelen en wel weerbaarder zijn. Maar ik denk niet dat je dat bereikt door mensen altijd een aai over de bol te geven en iedereen die hard is af te straffen.
Je leeft in een wereld met verschillende soorten mensen en daar moet je een beetje mee leren omgaan.

Wat bij dit programma is gebeurt heb ik gisteren uitgebreid gehoord en gelezen. Ken het Hilversumse een beetje en je weet dat het een wereldje op zich is of kan zijn. Misschien is niet iedereen daar geschikt voor en moeten mensen dat ook toegeven.
Veel mensen dromen van zo een baan, maar het kan flink tegenvallen als het niet zo romantisch blijkt te zijn.
En er zijn ook wel hele leuke werkplekken met goede sfeer. Ik weet mensen die bij RTL en SBS werken en het naar hun zin hebben. Moeten ook hard werken en sterk in hun schoenen staan.

Maar feit is dat je tegenwoordig echt enorm op je woorden moet letten. Komen er jonge mensen werken, werden ze vroeger wel een beetje gepest/ontgroent en zo werden ze echt lid van het team.
Ze moesten hard werken en bij 0 beginnen. Nu moet je soms in drievoud aanvragen of ze ajb iets willen doen......... En ik weet dat mensen hier daarover gaan vallen, maar dat hebben zowel ik als mijn man met jong personeel al vaak ervaren.

Hoe komt het dan dat wij daar wel tegen moesten kunnen en nu de helft huilend naar huis rent? Het klagen, kreunen en steunen is echt wel iets van nu en past wel bij wat TS bedoelt en naar boven komt waar blijkt dat mensen niet goed tegen keiharde kritiek en aanpak kunnen.

Natuurlijk is Matthijs te ver gegaan soms, maar hij komt uit een tijd waar het zo ging en was zich blijkbaar niet bewust hoe dat overkwam in deze huidige tijd.
Maar daar tegenover heeft hij 15 jaar vrijwel dagelijks tv gemaakt en was hij het gezicht van dat programma. Als er wat mis gaat, snap ik dat het hem frustreerde en hij zich verantwoordelijk voelde.

Wat nu naar buiten komt zijn de uitspattingen, maar ik hoor ook graag hoe hij erop is aangesproken en of mensen het na zo een incident nog met hem in alle redelijkheid konden, wilden en durfden uit te praten. Je hoeft echt niet altijd bang te zijn voor je baan als je in alle rust zegt; kunnen we het nog even over dat van gisteren hebben?

Mijn man werkte ergens nog vrij kort en werd een beetje vervelend aangesproken door een collega waar een gast bij was. Hij hield zich netjes in en is daarna naar die collega gelopen dat hij dat niet nog een keer hoefde te flikken. Die is een beetje zo en moet dan een keer goed horen dat je daar niet van gediend bent. Maar zulke mensen proberen het vaak bij nieuwe mensen, die proeven bloed ofzo.

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 15:51

Ik ben een softie zonder heel veel ruggengraat. Sorry dat alles mijn schuld is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 15:55

superpony schreef:
Ik snap niet dat je hier weer geen andere mening mag hebben. Volgens mij zijn we daar nog steeds vrij in, in Nederland......
Nogmaals voor de mensen achterin: vrijheid van meningsuiting beschermt je tegen vervolging door de overheid omwille van je mening, niet tegen mensen die het in een discussie niet met je eens zijn. :')

En ik snap niet waarom je vindt dat je hier geen andere mening mag hebben - dat werkt toch twee kanten op? Bovendien heb ik van team "pro" nog geen echte argumentatie gezien waarom het oké is om stelselmatig je werknemers te vernederen, te kleineren, tegen ze te schreeuwen etc. "Ja, maar jongeren die een keer op hun falie krijgen" is helemaal niet aan de orde hier; de discussie gaat over het creëren van een angstcultuur op werk, dat is écht iets heel anders dan een vrouw die naar HR stapt omdat een collega zegt dat het enige recht van de vrouw het aanrecht is, een 20-jarige stagiair die huilend z'n moeder belt omdat z'n leidinggevende vertelt dat hij een taak opnieuw moet doen, of een directeur die in een stressvolle situatie een keer uit zijn/haar slof schiet, maar verder wel een toffe peer is. Er komt ook zoveel meer bij kijken dan alleen wat er gezegd wordt; een heleboel zit ook in gedrag, dat vaak heel manipulatief is en waar ook een heleboel gaslighting bij komt kijken.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 16:03

superpony schreef:
Ik erken volledig dat ik wat hard kan zijn naar mensen om me heen. Onze zoon heeft ook dezelfde weerbaarheid als ik. Maar ik geef ook toe dat ik niet goed samen ga met mensen die sneller hun "zwakheden" tonen. Daar kan ik inderdaad moeilijker mee omgaan. Ook mensen die ziek zijn, pijn hebben, klagen etc.

Dat is niet weerbaarheid ... maar gewoon ontzettend bot en lomp zijn.
Als je weerbaar bent erger je niet aan zwakke mensen, als je bot, lomp, onaangepast en niet sociaal bent wel.

DuoPenotti

Berichten: 29969
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 16:09

Ergeren aan mensen die ziek zijn, nee.
Mensen die bij alles meteen benoemen als victim blaming discriminatie, ja.
Want dat maakt de woorden op een gegeven moment niet meer waardevol.
Want ergens kritiek op hebben dat iemand bijvoorbeeld ook zelf wel eens mag opletten oid is meteen victim blaming (heb het niet over seksueel)
Terwijl dat voorheen echt anders gezien werd.
Dat overtrokkene van nu kan ik ook niet zo goed tegen. Dat vind ik wel slappe hap niet weerbaar.
Maar dat is vast niet goed uit te leggen :D

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 16:10

superpony schreef:
Ik snap niet dat je hier weer geen andere mening mag hebben. Volgens mij zijn we daar nog steeds vrij in, in Nederland......

Natuurlijk zijn er grenzen, maar ik vind ook dat we een watjes cultuur hebben gekregen wat echt niet altijd positief is. Ook niet voor de mensen die slachtoffer zijn.

Het gaat me ook niet per se om wat de dominante treiteraar doet, het gaat erom dat mensen steeds minder weerbaar zijn om daar tegen te kunnen.
Er is echt een groot verschil tussen hard kwetsen, treiteren en lastigvallen, waar mensen serieus slachtoffer zijn en er iets moet gebeuren.

Maar er zijn ook steeds meer mensen die alles kwetsend vinden en heel snel thuis blijven, nergens tegen kunnen en in een slachtoffer rol kruipen. Dat vind ik echt een groot verschil dat ook erkend mag worden.

En het is niet altijd stoer geklets. Ik heb een behoorlijke rechte rug en grote mond. Heel eerlijk beginnen mensen al niet snel tegen mij of is the look al voldoende. Dat heeft niks met stoer doen te maken, maar met wie je bent, hoe je bent opgevoed, opgegroeid en wat je hebt meegemaakt.

Ik erken volledig dat ik wat hard kan zijn naar mensen om me heen. Onze zoon heeft ook dezelfde weerbaarheid als ik. Maar ik geef ook toe dat ik niet goed samen ga met mensen die sneller hun "zwakheden" tonen. Daar kan ik inderdaad moeilijker mee omgaan. Ook mensen die ziek zijn, pijn hebben, klagen etc.
Ja, dan mogen mensen zeggen dat dat dan mijn probleem is, dat vind ik helemaal prima.

Maar door vanuit je eigen persoon te kijken, vind ik dus dat mensen echt zwakker zijn geworden en het wel een steeds groter probleem lijkt te zijn. Meer mensen die snel klagen en omvallen. Dat is geen victim blaming, want ik vind het voor die mensen en de anderen er omheen een serieus probleem. Zou willen dat die mensen zich niet zo voelen en wel weerbaarder zijn. Maar ik denk niet dat je dat bereikt door mensen altijd een aai over de bol te geven en iedereen die hard is af te straffen.
Je leeft in een wereld met verschillende soorten mensen en daar moet je een beetje mee leren omgaan.

Wat bij dit programma is gebeurt heb ik gisteren uitgebreid gehoord en gelezen. Ken het Hilversumse een beetje en je weet dat het een wereldje op zich is of kan zijn. Misschien is niet iedereen daar geschikt voor en moeten mensen dat ook toegeven.
Veel mensen dromen van zo een baan, maar het kan flink tegenvallen als het niet zo romantisch blijkt te zijn.
En er zijn ook wel hele leuke werkplekken met goede sfeer. Ik weet mensen die bij RTL en SBS werken en het naar hun zin hebben. Moeten ook hard werken en sterk in hun schoenen staan.

Maar feit is dat je tegenwoordig echt enorm op je woorden moet letten. Komen er jonge mensen werken, werden ze vroeger wel een beetje gepest/ontgroent en zo werden ze echt lid van het team.
Ze moesten hard werken en bij 0 beginnen. Nu moet je soms in drievoud aanvragen of ze ajb iets willen doen......... En ik weet dat mensen hier daarover gaan vallen, maar dat hebben zowel ik als mijn man met jong personeel al vaak ervaren.

Hoe komt het dan dat wij daar wel tegen moesten kunnen en nu de helft huilend naar huis rent? Het klagen, kreunen en steunen is echt wel iets van nu en past wel bij wat TS bedoelt en naar boven komt waar blijkt dat mensen niet goed tegen keiharde kritiek en aanpak kunnen.

Natuurlijk is Matthijs te ver gegaan soms, maar hij komt uit een tijd waar het zo ging en was zich blijkbaar niet bewust hoe dat overkwam in deze huidige tijd.
Maar daar tegenover heeft hij 15 jaar vrijwel dagelijks tv gemaakt en was hij het gezicht van dat programma. Als er wat mis gaat, snap ik dat het hem frustreerde en hij zich verantwoordelijk voelde.

Wat nu naar buiten komt zijn de uitspattingen, maar ik hoor ook graag hoe hij erop is aangesproken en of mensen het na zo een incident nog met hem in alle redelijkheid konden, wilden en durfden uit te praten. Je hoeft echt niet altijd bang te zijn voor je baan als je in alle rust zegt; kunnen we het nog even over dat van gisteren hebben?

Mijn man werkte ergens nog vrij kort en werd een beetje vervelend aangesproken door een collega waar een gast bij was. Hij hield zich netjes in en is daarna naar die collega gelopen dat hij dat niet nog een keer hoefde te flikken. Die is een beetje zo en moet dan een keer goed horen dat je daar niet van gediend bent. Maar zulke mensen proberen het vaak bij nieuwe mensen, die proeven bloed ofzo.


Sterk staaltje victim blaming, chapeau _/-\o_

Citaat:
Natuurlijk is Matthijs te ver gegaan soms, maar hij komt uit een tijd waar het zo ging en was zich blijkbaar niet bewust hoe dat overkwam in deze huidige tijd.
Maar daar tegenover heeft hij 15 jaar vrijwel dagelijks tv gemaakt en was hij het gezicht van dat programma. Als er wat mis gaat, snap ik dat het hem frustreerde en hij zich verantwoordelijk voelde.


Dit in het bijzonder. Meen je dit nu serieus? En vind je zijn acties dan in proporties tot de fouten die werden gemaakt?
Ontgaat je dan de hele giftige angstcultuur die daar heerste?

Dit gaat niet om af en toe chagrijnig zijn of om af en toe snauwen.
Dat hij zich er blijkbaar niet van bewust was maakt het nog veel erger… dan heb je en geen empathie en geen reflectief vermogen. Dan hoor je niet thuis in zo’n positie.

Marije_jiplover

Berichten: 25364
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 16:12

In een wereld waarin iedereen weerbaar is, durft iedereen juist zijn/haar grenzen aan te geven en wordt dat niet weggezet als dat je je zwakheden toont.

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 16:13

Ik vind het juist zonde dat we in een maatschappij leven waar iedereen maar diezelfde -zogezegd sterke- persoon moeten worden. Ze slaan je om de oren met cursussen 'assertiever worden', 'leren nee zeggen', 'opkomen voor jezelf'.
Waarom worden de zachtere persoonlijkheden, de mensen die geen grote mond hebben, die niet het allerlaatste beetje lef hebben, zo snel negatief weggezet?

DuoPenotti

Berichten: 29969
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 16:14

Gini schreef:
Ik vind het juist zonde dat we in een maatschappij leven waar iedereen maar diezelfde -zogezegd sterke- persoon moeten worden. Ze slaan je om de oren met cursussen 'assertiever worden', 'leren nee zeggen', 'opkomen voor jezelf'.
Waarom worden de zachtere persoonlijkheden, de mensen die geen grote mond hebben, die niet het allerlaatste beetje lef hebben, zo snel negatief weggezet?

Zo lang je er zelf geen last van hebt dat je een zachter persoon bent is het toch prima?

Denk dat die cursussen er zijn voor de mensen die er wel last van hebben.
Dan is het wel fijn als je nee durft te zeggen en assertiever durft te zijn.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 16:16

Marije_jiplover schreef:
In een wereld waarin iedereen weerbaar is, durft iedereen juist zijn/haar grenzen aan te geven en wordt dat niet weggezet als dat je je zwakheden toont.


Ik vind het nogal erg dat je gevoel je ‘zwakheid’ genoemd wordt.

Waarom is gevoel, emotie, je soms even rot voelen zwak :?

Ik vind het heel erg verdrietig voor mensen die dat zwak vinden. Blijkbaar heb je zelf heel wat te verbergen om dat zwak te vinden en kan je niet tot je eigen gevoel komen. Dat is echt een gemis en kan je flink last van krijgen. Je gevoel en emoties weten jou wel te vinden en komen hoe dan ook naar buiten, maar dan niet in de vorm die jij toelaat, maar in andere problemen.

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 16:18

DuoPenotti schreef:
Gini schreef:
Ik vind het juist zonde dat we in een maatschappij leven waar iedereen maar diezelfde -zogezegd sterke- persoon moeten worden. Ze slaan je om de oren met cursussen 'assertiever worden', 'leren nee zeggen', 'opkomen voor jezelf'.
Waarom worden de zachtere persoonlijkheden, de mensen die geen grote mond hebben, die niet het allerlaatste beetje lef hebben, zo snel negatief weggezet?

Zo lang je er zelf geen last van hebt dat je een zachter persoon bent is het toch prima?

Denk dat die cursussen er zijn voor de mensen die er wel last van hebben.
Dan is het wel fijn als je nee durft te zeggen en assertiever durft te zijn.


Mensen hebben er dus wel last van. Want "je moet zelf ook maar wat beter opletten" en "je trekt toch gewoon even je mond open".
Dan ga je gewoon volledig voorbij aan een heel spectrum van karaktereigenschappen die een mens vormen.

Marije_jiplover

Berichten: 25364
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 16:21

verootjoo schreef:
Marije_jiplover schreef:
In een wereld waarin iedereen weerbaar is, durft iedereen juist zijn/haar grenzen aan te geven en wordt dat niet weggezet als dat je je zwakheden toont.


Ik vind het nogal erg dat je gevoel je ‘zwakheid’ genoemd wordt.

Waarom is gevoel, emotie, je soms even rot voelen zwak :?

Ik vind het heel erg verdrietig voor mensen die dat zwak vinden. Blijkbaar heb je zelf heel wat te verbergen om dat zwak te vinden en kan je niet tot je eigen gevoel komen. Dat is echt een gemis en kan je flink last van krijgen. Je gevoel en emoties weten jou wel te vinden en komen hoe dan ook naar buiten, maar dan niet in de vorm die jij toelaat, maar in andere problemen.

Jij zegt wat uitgebreider precies zoals ik het ook voel en bedoel.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Grensoverschrijdend gedrag (niet sexueel) in het nieuws

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 16:23

Wauw, zelden zoveel victim blaming in één topic gelezen. Chapeau! :=

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 16:24

superpony schreef:
Wat nu naar buiten komt zijn de uitspattingen, maar ik hoor ook graag hoe hij erop is aangesproken en of mensen het na zo een incident nog met hem in alle redelijkheid konden, wilden en durfden uit te praten. Je hoeft echt niet altijd bang te zijn voor je baan als je in alle rust zegt; kunnen we het nog even over dat van gisteren hebben?


Je bedoelt eigenlijk, ik heb het artikel niet gelezen maar wel een mening?

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 16:26

Citaat:
Hoe komt het dan dat wij daar wel tegen moesten kunnen en nu de helft huilend naar huis rent? Het klagen, kreunen en steunen is echt wel iets van nu en past wel bij wat TS bedoelt en naar boven komt waar blijkt dat mensen niet goed tegen keiharde kritiek en aanpak kunnen.

Vroeger mocht je niks zeggen, dan werd je ergens anders nog even nagejouwd.
Ik weet echt wel van mensen die ingestort zijn en zijn weggepest omdat ze niet tegen die "leuke" ontgroening konden zodat ze erbij zouden mogen horen.
Dat si zo absurd om normaal te vinden...

Mijn moeder (79) heeft het er nu nog over hoe erg het vroeger was, en dat ondanks dat er veel meer mensen er mee zaten je het maar moest zien te slikken.
Dat heeft er voor gezorgd dat oa mijn "zwakke" niet weerbare moeder zonder "ruggengraat" regelmatig op "vakantie" ging. Ook mijn vader heeft nog last van de gevolgen van "je hebt er maar mee te dealen" periode.
Beide geven aan dat het juist nu super fijn is dat mensen mogen zijn wie ze zijn en dat je niet sterk hoeft te zijn.
Waarom zou het goed zijn als je tegen keiharde kritiek kan? Waarom is dat nodig? Omdat lompe brutale mensen maar vinden dat je daar tegen moet kunnen want zij zeggen nu eenmaal de waarheid en die is nu eenmaal hard. En kun je daar niet tegen is het jouw probleem.

Elisa2

Berichten: 37553
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 16:32

Ik heb een stuk gelezen van wat er gebeurd is, Mathijs had dus woedeuitbarstingen en zoals ik het lees reageerde hij zich flink af op anderen wat hij zich kon veroorloven vanwege zijn machtspositie en mensen die achter hem stonden en soms zelfs mee deden.

Het vervelende is dat mensen heel erg kunnen veranderen (vaak niet ten goede) in machtsposities. Ineens komt dan het kleine kinder "bully" gedrag weer naar boven alleen is er niemand meer die het corrigeert...waardoor het slechtste in deze mensen naar boven komt. Zelf vinden ze zichzelf vaak geweldig en kijken ze neer op anderen wat hun eigen zelfbeeld van geweldig vinden weer bevestigd. Een stuk narcisme..

Ik vrees dat dit nog regelmatig voort komt in situaties waar er sprake is van machtsposities. Het ene zal extremer zijn dan het ander. Dat mensen er nu pas mee naar buiten komen snap ik wel, het is toch vaak slikken of stikken in dat soort situaties en niet iedereen kan het zich veroorloven hun baan kwijt te raken. Of soms wordt zelfs het werken in de gehele branch ze onmogelijk gemaakt als ze de verkeerde tegen het harnas jagen.

Ik ben blij dat hier steeds meer aandacht voor komt dat dit soort zaken NIET normaal zijn. De mens denkt zo geciviliseerd te zijn maar moet je kijken hoe ze met elkaar om gaan..qua emotionele ontwikkeling is er nog een flinke slag te slaan bij veel mensen en hopelijk zet deze bewustwording zich voort.

DuoPenotti

Berichten: 29969
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 16:36

Gini schreef:
Mensen hebben er dus wel last van. Want "je moet zelf ook maar wat beter opletten" en "je trekt toch gewoon even je mond open".
Dan ga je gewoon volledig voorbij aan een heel spectrum van karaktereigenschappen die een mens vormen.

Daar ben ik het deels niet mee eens
In mijn ogen heb je er pas last van als je het je ook aantrekt.

Ik ken echt genoeg zachte mensen die denken: ene oor in, andere uit. Ze zoeken het maar lekker uit.
En dan is dat ook gewoon goed :j

Elisa2

Berichten: 37553
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 16:36

verootjoo schreef:
Marije_jiplover schreef:
In een wereld waarin iedereen weerbaar is, durft iedereen juist zijn/haar grenzen aan te geven en wordt dat niet weggezet als dat je je zwakheden toont.


Ik vind het nogal erg dat je gevoel je ‘zwakheid’ genoemd wordt.

Waarom is gevoel, emotie, je soms even rot voelen zwak :?

Ik vind het heel erg verdrietig voor mensen die dat zwak vinden. Blijkbaar heb je zelf heel wat te verbergen om dat zwak te vinden en kan je niet tot je eigen gevoel komen. Dat is echt een gemis en kan je flink last van krijgen. Je gevoel en emoties weten jou wel te vinden en komen hoe dan ook naar buiten, maar dan niet in de vorm die jij toelaat, maar in andere problemen.


Vroeger was gevoel hebben heel erg vervelend volgens mij :o . Velen van ons zijn opgevoed met: "stel je niet aan", "'doorzetten", "schop onder je kont". Waarbij gevoelens gebaggataliseerd werden en je ook leerde je eigen gevoelens te baggataliseren. Als je dat doet bij jezelf dan doe je het ook heel snel bij een ander. Terwijl kwetsbaarheid juist een kracht is, alleen vanuit kwetsbaarheid kun je oprecht met de ander een emotionele verbinding aan gaan.

En inderdaad, als je je eigen emoties al niet kunt/ durft te voelen/ toe te laten dan komen ze wel naar buiten op andere vervelende manieren en dat reflecteert vaak ook op de omgeving.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 16:39

Eerlijke Kritiek is 1 ding. Dat is iets wat goed is om mee om te kunnen gaan.
Smerige psychische manipulatie is echt van andere orde. Daar hoor je niet tegen te hoeven kunnen, maar het gebeurd heel veel helaas.
Ik vind het goed dat er cursussen voor zijn want het gebeurd gewoon veel, maar dat maakt het nog niet acceptabel.

Bedenk ook even dat de meeste mensen als kind leren dat je lief braaf en vleitig hoort te zijn en vervolgens tref je een monster als werkgever.
Dan hebben we het nog niet eens over die 1:8 mensen die vanuit huis al (deels) gebroken is door geweld. Hup stel je niet aan.

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 16:41

Er moet een balans zijn. Je redactie moet scherp genoeg zijn om te kunnen presteren en dat bereik je door ze te triggeren. Maar een gedisciplineerd team is niet hetzelfde als een angstig team.

Een angstcultuur creëren is gewoon niet oké. En wat hier is gebeurd, door Matthijs, door BNNVARA is gewoon niet oké.

Ik denk dat hij z'n eigen graf gegraven heeft door z'n eerste reactie. Ongelooflijk, wat een arrogantie.

Benzz
Berichten: 2939
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 16:49

Vergeet niet dat Van Nieuwkerk zo vreselijk goed is in zijn werk en perfectionistisch, dat veel mensen voor hem willen werken. Het staat toch erg goed op je cv in medialand. En dan accepteer je het geschreeuw van een gefrustreerde man.

Oude Deurne, je moest eens weten hoe vaak je daar verrot gescholden werd. Heb er niets aan overgehouden behalve doorzettingsvermogen van hier tot tokio.

Waarmee ik het zeker niet goedkeur!

Sexueel getint zou ik nooit doen om iets te bereiken.

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 16:51

DuoPenotti schreef:
Gini schreef:
Mensen hebben er dus wel last van. Want "je moet zelf ook maar wat beter opletten" en "je trekt toch gewoon even je mond open".
Dan ga je gewoon volledig voorbij aan een heel spectrum van karaktereigenschappen die een mens vormen.

Daar ben ik het deels niet mee eens
In mijn ogen heb je er pas last van als je het je ook aantrekt.

Ik ken echt genoeg zachte mensen die denken: ene oor in, andere uit. Ze zoeken het maar lekker uit.
En dan is dat ook gewoon goed :j


Als je systematisch neergehaald wordt, trekt iedereen zich dat aan hoor. Iedere persoonlijkheid zal er anders mee omgaan waarbij de grote mond precies meer achting krijgt dan de persoon die alleen maar kan huilen. Want in dat laatste geval ben je maar een softie zonder ruggengraat.

DuoPenotti

Berichten: 29969
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 17:02

Gini schreef:
Als je systematisch neergehaald wordt, trekt iedereen zich dat aan hoor. Iedere persoonlijkheid zal er anders mee omgaan waarbij de grote mond precies meer achting krijgt dan de persoon die alleen maar kan huilen. Want in dat laatste geval ben je maar een softie zonder ruggengraat.

Als het systematisch is wel
Maar dat is het niet altijd en tegenwoordig lees je toch snel geen haat. Terwijl er dan alleen maar niet mee gel.ld word.
Gewoon eerlijk kritiek is tegenwoordig ook al victim blaming. En nee daar kan ik niks mee.

En dan heb ik het dus duidelijk niet over van de nieuwekerk, voor de duidelijkheid :)

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 17:07

verootjoo schreef:
Dit in het bijzonder. Meen je dit nu serieus? En vind je zijn acties dan in proporties tot de fouten die werden gemaakt?
Ontgaat je dan de hele giftige angstcultuur die daar heerste?

Dit gaat niet om af en toe chagrijnig zijn of om af en toe snauwen.
Dat hij zich er blijkbaar niet van bewust was maakt het nog veel erger… dan heb je en geen empathie en geen reflectief vermogen. Dan hoor je niet thuis in zo’n positie.

Tegenwoordig heet dat ineens 'een giftige angstcultuur', maar is dat niet gewoon hoe het werkt in ieder systeem waarin prestaties, doelen en succes belangrijker zijn dan het emotionele welbevinden van individuen?
Zeker als je dat combineert met een hiërarchisch systeem waarin ondergeschikten moeten doen wat ze wordt opgedragen en zeker niet over hun eigen problemen 'naar boven toe' horen te klagen, zijn dergelijke situaties waarschijnlijk eerder regel dan uitzondering.

Dat is gewoon hoe dat soort systemen werken, en als je niet binnen zo'n top-down prestatiecultuur past, dan moet je misschien beter niet gaan werken in de bankenwereld, topsportprogramma's, de filmindustrie, en nog een hele reeks sectoren in binnen- en buitenland.