Grensoverschrijdend gedrag (niet sexueel) in het nieuws

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ingvdh

Berichten: 6379
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 12:36

Het is vreselijk makkelijk om vanachter een scherm te zeggen dat je dit gedrag niet moet accepteren en maar moet weggaan.

Maar zo makkelijk is het niet als je een gezin, huis en allerhande onkosten hebt om maar weg te gaan. Dat heeft hele grote gevolgen plus dat de kans groot is dat je nergens meer aan de bak komt.

Dit soort gedrag is niet acceptabel en het toleren door de directie en andere leidinggevenden al helemaal niet maar als dit wel gedaan wordt blijft er maar één manier over om het aan de kaak te stellen en dat is op deze manier.

Er zullen gerust tere zieltjes zijn maar ook vele sterke mensen die compleet kapot gemaakt zijn. Iedereen verdient een veilige werkplek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 12:44

Ik vind dit wel een interessante discussie.

Aan de ene kant: iets meer ruggengraat mag wel.

Aan de andere kant denk ik dat we niet moeten vergeten hoeveel "enge" mensen er rond lopen. Komt bij dat macht corrumpeert. Het is wetenschappelijk bewezen dat mensen in een dure auto asocialer rijden bv. Maar ook dat mensen meer anti-sociale trekken krijgen als ze macht hebben. Wat betreft mogen we de maatschappij best een beetje heropvoeden en dat je ook als je macht hebt, je je moet verzetten tegen allerlei instinctieve neigingen om je als een klootzak te gedragen.

Ik noem maar even de voorbeelden uit mijn eigen leven:


- De docent die stiekem een alcoholverslaving had. 90% van de tijd een goede docent was maar ook soms plotseling uit het niets een leerling volledig door het slijk ging halen en verrot begon te schelden. (Ik heb in mijn leven meerdere docenten van dit kaliber meegemaakt).
- De onzekere collega met iets meer sociaal krediet die begint in te hakken op een collega, waar alle leidinggevende in meegaan.
- De mannelijke collega van middelbare leeftijd die stiekem door het sleutelgat zat te loeren in de meisjes-kleedkamers en vunzige opmerkingen maakte. Die werd niet ontslagen. Er werd een papierprop in het gat gedaan.
- De leidinggevende die de pik heeft op bepaalde mensen en deze ernstig benadeelt. Vooral vervelend als het jonge werknemers zijn die niet voor zichzelf op durfen komen.


Ik heb het allemaal meegemaakt/gezien, en niet "heel af en toe". Het is extreem onwenselijk, soms schadelijk. En er zijn eigenlijk nooit sancties.
Het lastige vind ik dat je nu ziet dat mensen jaren achteraf gaan klagen, en er vaak geen enkele bewijs meer is.

Wat dat betreft moeten we zowel zelf leren beter voor onszelf te komen denk ik (al leg je dan wel verantwoordelijkheid bij de "slachtoffers". Maarja timing is belangrijk). Maar ik vind het niet per se erg dat de mensen, die bewust of onbewust, een vervelende sfeer creeeren daarop aangepakt worden.

Of dat op deze manier moet, met schandpaal en cancelcultuur, is weer een ander verhaal.

[edit] had het lange artikel nog niet gelezen. Maar deze mensen zijn WEL voor zichzelf opgekomen. Alleen zijn de belangen van het bedrijf voor gegaan. Volgens mij gebeurt dat heel vaak (zie de gore collega die ik had, die ook regelmatig pedofiele opmerkingen maakte. Die toch in dienst gehouden werd omdat ze geen vervanging konden vinden). Dat maakt het wel ingewikkeld natuurlijk. Het is een soort bystander-effect, waar ook nog zwaarwegende belangen spelen. Zo ver, dat je jezelf maar wijs gaat maken "dat het wel mee moet vallen". De psychologische mechanismes zijn begrijpelijk. Dat maakt het niet minder erg of schadelijk en ik schrik ervan hoeveel mensen het goedpraten (maar again: bystander-effect) . Achteraf heb je er heel weinig aan. Maar ik denk wel dat het extreem belangrijk is om te kijken hoe je dit kunt ondervangen met protocollen, extra vertrouwenspersonen (die zijn opgeleid om zich niet mee te laten voeren in de geldende cultuur) etc. etc.
Laten we er iig aub lessen uit leren -O- Het is een beetje hetzelfde als met het turnen en andere topsport. Ja, soms werkt het. Drillen. Maar meestal werkt het toch meer prestatiebevorderend als iemand nog enige plezier houdt in zijn sport/leven. En zelfs als dat niet zo is, heeft iemand alsnog een leuker leven.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-11-22 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Berichten: 27555
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 12:51

karuna schreef:
Het is langer geleden gebeurd en toen kennelijk als niet erg genoeg bevonden om er zo n openbare ophef over te maken.


Hier wil ik toch wel even op ingaan. Wij weten niet wat de precieze reden is geweest dat het nu pas naar buiten wordt gebracht. Het kan angst geweest zijn om je baan te verliezen of dat die persoon in zijn eentje dit is overkomen. Het is al ernstig genoeg dat dit zolang is stil gebleven voor de buitenwereld.

En tegenwoordig gaat er veel meer via SM naar buiten. Zelfs al voordat die persoon er weet van heeft.

Of dat het wordt afgedaan als een geintje en dat de persoon die geïntimideerd werd er niet mee naar buiten durfde te komen of later pas is gaan beseffen dat er dingen werden gezegd die niet door de beugel konden.

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 12:54

Al die mensen die hier zeggen dat je dit toch niet pikt, dat je maar meer ruggengraat moet hebben, dat je dan maar weg moet gaan of het moet melden. Dat is allemaal gedaan!!! Er zijn mensen bij de bedrijfsarts en bij p&o terecht gekomen. De omroep directie wist er blijkbaar van!!! Dat betekent dat er echt wel een hele hoop rode vlaggen omhoog zijn gegaan, maar dat er niets aan is gedaan. En als jij halverwege het jaar weg wilt, maar dan moet betalen om weg te kunnen vanwege de maffe constructie dat overuren in de rest van het seizoen in 3 maanden zomervakantie worden uitbetaald, dan KUN je niet weg.

Rocamor

Berichten: 10950
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 13:51

karuna schreef:
Het is de beschuldigde persoon tegenover een hoop klachten van al dan niet anonieme mensen. Het is langer geleden gebeurd en toen kennelijk als niet erg genoeg bevonden om er zo n openbare ophef over te maken.


Zeggen we dat laatste ook tegen mensen die misbruikt of verkracht werden?
Of tegen mensen die in mishandeld werden?

Joh, gebeurde niet afgelopen weken, dus waarom nu nog aan de bel trekken?

Absurd.

En diegenen die hier zeggen dat het hen nooit zou overkomen "omdat ze van zichzelf houden", zijn die zich ervan bewust dat ze daarmee dus ze een "leuk" oordeel vellen over een hele lading mensen die eigenlijk wat back up mogen hebben ipv nog verder de stront in getrapt te worden? Dat ze zich daarmee op een voetstuk plaatsen tov de mensen die niet in de positie (kunnen) zijn om uit zo'n giftige situatie te komen?

Dat komt op mij over als:
Een dove een draai om zijn oren geven en zeggen:" wie niet horen wil, moet maar voelen".
Of een blinde een klap hebben en zeggen dat ie maar had moeten bukken om die klap te ontwijken, eigen schuld.
En

Morganlefay

Berichten: 8707
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 13:58

Mijn baas heeft af en toe last van "de overgang".
In het begin kroop ik in mijn schulp en liet het gelaten over mij heen komen.
Tegenwoordig krijgt ie zijn gedrag gewoon terug, iets met spiegelen. }>

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 14:02

Ik heb het artikel gelezen en ik vind het volkomen terecht dat Matthijs z'n hoofd op het hakblok ligt.

Als jij je collega's zo stelselmatig vernedert en tiranniseert dat ze jaren later nog van het padje af zijn, gaat er iets niet goed in je bovenkamer.

Dat heeft niks met ruggengraat te maken, als jij een man van 60 op z'n knieën probeert te dwingen om te zeggen "Sorry meneer Nieuwkerk" dan gaat dat wat verder dan even uit je slof schieten.

Valt me een beetje van je tegen Karuna, dat je zo oordeelt. Had ik niet van jou verwacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 14:07

Morganlefay schreef:
Mijn baas heeft af en toe last van "de overgang".
In het begin kroop ik in mijn schulp en liet het gelaten over mij heen komen.
Tegenwoordig krijgt ie zijn gedrag gewoon terug, iets met spiegelen. }>
Oké, wil je nu een koekje?

Qimm

Berichten: 15189
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 14:20

karuna schreef:
Wat is je fatsoen houden? Onredelijk uitvallen helpt niemand (maar doen we dat niet allemaal wel eens?) maar openbaar aanklagen van iets dat kennelijk langer geleden is gebeurd, is dat de juiste weg?

Ik heb het niet over rijk en beroemd maar echt iedereen. Je baas, je partner of familielid, je lesgever, de postbode .....

Worden de lontjes korter en is er meer verbale agressie?, kijk hier op bokt, meer venijnige uitvallen naar elkaar. Is dat niet ook grensoverschrijdend? kunnen we daar minder tegen? Kunnen we minder tegen kritiek? Of verschuift de norm naar liever met elkaar omgaan (wat alleen maar fijner is, ik haat lelijk doen tegen elkaar, maar ook ik heb mijn buien waarin ik onredelijk kan uitvallen -O- )


Maar dit gaat niet om een incidentele bui waarin je onredelijk uitvalt. Heb je het hele verhaal wel gelezen vraag ik me af?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 14:21

In mijn ervaring is het vaak de middenlaag die de macht heeft om in te grijpen en dat niet doet uit angst om zelf in te leveren.
De onderste laag durft nog wel eens te klagen, maar loopt tegen een muur van mensen die hopen zelf nog hogerop te komen, incapabel zijn of vooral 'leuk ouwehoeren', maar verrekt slechte leiders zijn.
Dat is ook precies mijn probleem met de managerscultuur die veel bedrijven inmiddels hebben.

Managers zijn vrijwel nooit echte leiders, die zoekt een bedrijf uit op slaafheids zeg ik weleens. :D Net genoeg doen om de onderste laag tevreden te houden en op de juiste momenten genoeg doen om nog hogerop te komen.

Van Nieuwkerk heeft zich zeer ernstig misdragen, vooropgesteld.
Maar de kring die dat heeft laten gebeuren mag zichzelf ook weleens in de spiegel aankijken.
Er zijn veel te veel mensen die denken dat ze geen keuze hebben en dat is precies waar dit soort mensen jaren van profiteren.

Dat is ook precies de reden dat dit van alle tijden is en nooit stopt.

Fitzroy

Berichten: 25161
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 14:21


chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 14:34

Ik vraag me af als dit een bekende van jullie zou gebeuren of jullie die ook keihard laten vallen door wat er op SM gezegd wordt.
Stuk voor stuk worden ze kapot gemaakt door wat er gezegd wordt, mensen worden helemaal afgebrand door mensen die praten via SM.

Kimddddd

Berichten: 466
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 14:35

Moet gelijk even denken aan die film "the devil wears prada"
en ben het er wel mee eens dat mensen zelf keuze hebben voor wie ze wel / niet willen werken.

Ik heb het idee dat deze doorgeslagen vrouwen vinden dat ze zich mannelijk moeten gedragen om mee te komen in de maatschappij. Al dat geblaat over glazen plafond, te weinig vrouwen op belangrijke posities. Maar ze gedragen zich als een persiflage van mannelijk en dat werkt niet. Deze vrouwen staan ver van zichzelf af. Ik heb ook echt goede vrouwelijke managers gekend en die gaven ook leiding als een vrouw en niet als een surrogaat man.

Als je in de politiek kijkt krijgen sommige vrouwen er vaak niet meer uit als....walgelijk, ahhh dat is sexistisch en zo praten we niet met elkaar. Kom op! Het gaat om de inhoud en niet om de toon hoe iemand iets zegt en het vertraagd het hele proces in een bedrijf/kabinet etc om maar telkens over hoe iemand het zegt te hebben. Zit er wat in of niet? Ook hebben ze inhoudelijk niets te brengen in die discussies vaak.

Vroeger leerde ik op school dat je ruzies hebt op gebied van inhoud en op het gebied van betrekkingsniveau en dat de 2e je nergens brengt. Dan komen de oude koeien uit de sloot etc....en gaat het allang al niet meer om het standpunt of onderwerp. Zo lijken we steeds meer af te drijven van de inhoud en van de waarheid.

Natuurlijk mogen mensen grenzen aangeven als ze zich onjuist bejegend vinden maar het kan ook heel vertragend werken op besluitvorming of gesprek als het telkens maar over iets anders gaat als de inhoud.

Laatst een mooie zin gelezen: In een samenleving waarin niet meer wordt geoordeeld,
is de Waarheid niet meer relevant.

Laten we dus alsjeblieft geen omgangsregels gaan maken wat je wel en niet mag zeggen. Onze vrijheid is een groot goed en al dat geneuzel over de vorm.

Qimm

Berichten: 15189
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 14:38

chanicha schreef:
Ik vraag me af als dit een bekende van jullie zou gebeuren of jullie die ook keihard laten vallen door wat er op SM gezegd wordt.
Stuk voor stuk worden ze kapot gemaakt door wat er gezegd wordt, mensen worden helemaal afgebrand door mensen die praten via SM.


Als blijkt dat een bekende van mij zich zo gedroeg, dan ja, doei.

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 14:43

Kimddddd schreef:
Ik heb het idee dat deze doorgeslagen vrouwen vinden dat ze zich mannelijk moeten gedragen om mee te komen in de maatschappij. Al dat geblaat over glazen plafond, te weinig vrouwen op belangrijke posities. Maar ze gedragen zich als een persiflage van mannelijk en dat werkt niet. Deze vrouwen staan ver van zichzelf af. Ik heb ook echt goede vrouwelijke managers gekend en die gaven ook leiding als een vrouw en niet als een surrogaat man.


Oh kijk! Iemand heeft het artikel niet gelezen!

Fitzroy

Berichten: 25161
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 14:44

chanicha schreef:
Ik vraag me af als dit een bekende van jullie zou gebeuren of jullie die ook keihard laten vallen door wat er op SM gezegd wordt.
Stuk voor stuk worden ze kapot gemaakt door wat er gezegd wordt, mensen worden helemaal afgebrand door mensen die praten via SM.


Ik heb geen SM. De Volkskrant staat toch niet bekend als een sensatiebeluste krant zoals Televaag. En er zijn maar liefst 70 ! getuigen, dus het gaat er niet om eentje.
Ik had overigens al eerder gehoord van Matthijs, dat het niet zo’n lieverdje is.

KSHancox
Berichten: 1264
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 14:48

chanicha schreef:
Ik vraag me af als dit een bekende van jullie zou gebeuren of jullie die ook keihard laten vallen door wat er op SM gezegd wordt.
Stuk voor stuk worden ze kapot gemaakt door wat er gezegd wordt, mensen worden helemaal afgebrand door mensen die praten via SM.


Als diegene een klootzak blijkt te zijn die andere mensen zo enorm naar beneden haalt dat ze er jaren later nog last van hebben?

Als een baksteen.

Marigold

Berichten: 12596
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 14:50

Poeh, heftig!!

Misschien makkelijk om nu te zeggen maar heb altijd al bad vibes gehad/gevoeld bij die man.

Moest wel even gniffelen om ‘schreeuwde keihard poedersuiker en knalde met de deur’ :Y)

Boras
Berichten: 9964
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 14:56

Behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden. Daarmee kom je al een heel eind.

Ik heb geen goed woord over voor mensen die vanuit hun machtspositie anderen respectloos behandelen en zelfs schade toebrengen. En dat blijven doen, die moeten zelf iets mankeren.
Of het nu lichamelijke of psychische schade betreft. Maar ja, sla iemand verrot en iedereen staat op zijn achterste benen. Terecht! Maar dat zou net zo goed vanzelfsprekend moeten zijn als er psychische schade wordt toegebracht. Maar dan gaat het opeens over die tere zieltjes van tegenwoordig.

Ik heb geen enkel begrip voor hen die het beschadigen van mensen goedpraten. Of zelfs de schuld bij het slachtoffer neerleggen. Of het hebben over tere zieltjes. Wat een gebrek aan empathie. Ik vind dat laatste tegenwoordig net zo goed een bedreiging en een oorzaak van de verharding van de maatschappij.

Als het jou kind betreft die door een meerdere op haar werk kapot wordt gemaakt... Ik ben benieuwd of je je dan nog steeds zo hard opstelt. Ik mag hopen van niet. Nou, probeer dat begrip en die compassie dan ook vast te houden voor een vreemde.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2472
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Grensoverschrijdend gedrag (niet sexueel) in het nieuws

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 15:10

Sorry maar deze post komt bij mij dus echt over als een wedstrijdje wie is er het meest edgy. :')

BigOne
Berichten: 38409
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 15:11

TV wereld is een keiharde, vaak achterbakse wereld waar er helaas maar 1 ding belangrijk is, de kijkcijfers. En vooral eigen roem die Matthijs blijkbaar aardig naar het hoofd was gestegen. Of hij heeft echt een psychisch probleem. En het wereldje hangt van korte tijdelijke contracten aan elkaar, al heel lang dus wanneer je 1 keer uitgekafferd wordt hou je je stil, de 2e keer wordt je bang om je baan te verliezen en de 3e keer pakt het je psychisch aan. Want het wereldje is klein, iedereen kent iedereen en dit soort figuren zijn zo machtig dat ze er voor kunnen zorgen dat je nooit weer aan de bak komt.
Ben je bvb docent, zoek je een andere school, als leerling kan dat ook, in heel veel beroepen zijn andere mogelijkheden, in tv land niet.

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Grensoverschrijdend gedrag (niet sexueel) in het nieuws

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 15:15

BigOne, precies!

Boras
Berichten: 9964
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Grensoverschrijdend gedrag (niet sexueel) in het nieuws

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 15:20

Inderdaad precies: kijkcijfers, eerzucht en geld.

Fitzroy

Berichten: 25161
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 15:20

Toch is het Janine Abbring wel gelukt. Dat dan weer wel.

Boras
Berichten: 9964
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 15:22

princequillo schreef:
Sorry maar deze post komt bij mij dus echt over als een wedstrijdje wie is er het meest edgy. :')


De mijne? Verklaar je nader.