Grensoverschrijdend gedrag (niet sexueel) in het nieuws

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25161
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 11:38

Steppe schreef:
Maar was/is dan iedereen zo bang voor zijn baan dat je alles pikt?


Ja. Er werken heel veel freelancers in media-land.

BeFunny

Berichten: 10771
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 11:39

Nou echt wat een gezever zeg.
Er liggen 70 klachten over meneer van Nieuwkoop.
Toch jammer dat die klachten kennelijk pas komen als men niet meer voor hem werkt.

Bijzonder wel.
Dus ten tijden van laat men zich kennelijk vernederen. Daar ben je toch zelf bij. Dan zeg je toch. Heey pannekoek wie denk je wel dat je bent. Echt ik kan daar met mijn pet niet bij.

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 11:40

Nou al moet ik droog brood eten dan nog pik ik zoiets niet en dan heb je het ook nog over mannen!
Denk dat mijn man hem een hoek had verkocht als hij zo vernederend tegen hem zou doen >;)

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 11:42

chanicha schreef:
Silenna schreef:
Karuna, heb je überhaupt wel het hele artikel van de Volkskrant gelezen? Want dat gaat wel even om iets anders dan wat "anonieme" mensen die wat meer ruggengraat moeten kweken :n
Ik vind het bizar. En bizar hoe jij je openingspost verwoord.

https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... gn=webview

Lees aub eerst allemaal even het artikel, voor je erover komt meepraten :=


Ten eerste mag het wel een onsje minder Silenna en ten tweede zou ik never nooit mijn excuus aangeboden hebben. Zolang er niemand hem op zijn plaats zet gaat hij steeds verder en dat is schijnbaar hier gebeurd


:')

Super goed van je dat jij je nooit zou laten leiden door een angstcultuur (dat meen ik niet eens sarcastisch), maar daarmee ga je wel volledig voorbij aan hoe zo'n cultuur werkt en hoe snel mensen bijna "geïndoctrineerd" kunnen raken daarvan.

We hebben het over meer dan 15 jaar, over meer dan tientallen mensen, dat gaat niet over een paar gevallen die "even wat beter voor zichzelf hadden moeten opkomen". Dan heb je t over een zeer ernstig, structureel plobleem. En de verantwoording dan weer leggen bij de mensen die dit overkomen is, is lekker makkelijk, maar gaat natuurlijk in dit geval echt niet meer op. Daarnaast staat (zoals in het artikel beschreven...) dat dit door diverse mensen meerdere keren is aangekaart, maar dat er nooit van bovenaf actie op gezet is. Dan rest je dus inderdaad niets anders dan te vertrekken, maar dan is waarschijnlijk het kwaad al geschied mbt (gezondheids)klachten.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37320
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-22 11:44

Silenna schreef:
Karuna, heb je überhaupt wel het hele artikel van de Volkskrant gelezen? Want dat gaat wel even om iets anders dan wat "anonieme" mensen die wat meer ruggengraat moeten kweken :n
Ik vind het bizar. En bizar hoe jij je openingspost verwoord.

https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... n~v605784/? :+ utm_medium=app&utm_source=be.persgroep.android.news.mobilevk&utm_campaign=webview

Lees aub eerst allemaal even het artikel, voor je erover komt meepraten :=

Ja ik heb het artikel gelezen :j en jij hebt juist niet goed gelezen. Het komt steeds vaker in het nieuws bij "bekende" mensen met soms dubieuse redenen. Overigens je felle reactie is wat ik bedoel. Ik word al veroordeeld om iets wat niet eens klopt :+

Ik stel een algemene vraag (gaat het tever om mensen publiekelijk te veroordelen? Of is het soms beter iets meer ruggengraat te kweken en niet meteen te zeggen dat iemand grensovernschrijdend bezig is) en niet specifiek over dit iets dat gewoon fout is maar openbaar iemand afmaken lijkt me gewoon niet de juiste manier :n

Ik ben destijds tegen mijn baas ingegaan in de vergadering ben opgestapt en heb me ziekgemeld en daarna gewonnen ivm een heel goede reden om zelf op te stappen . Het bedrijf is niet veel langer daarna opgeheven nadat er meer mensen zijn afgehaakt daarna. }>

Geen baan, geen baas is me belangrijk genoeg om dit te pikken :n kom op zeg me laten vernederen op het werk, bye bye zwaai zwaai. Ik ben niet wanhopig genoeg kwa werk om dat te ondergaan. En als ik het iemand zie doen dan ga ik erop af. Zou dat mijn baan kosten dan is het geen baas waar ik voor zou willen werken

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 11:46

Rocamor schreef:
Als het door de modder halen is, ben ik het met je eens Sizzle. Maar als daar echt sprake was van een angstcultuur, mensen die ptss, burn out of angstklachten overhouden, dan is er wel iets mis. En dat mag dan wel benoemd worden.


Mee eens hoor, maar ik vraag me gewoon af of dit de manier is. Dan kunnen we daarna tevreden terug kijken hoe dit ene geval opgelost is terwijl het bijna overal schering en inslag is.
Ik heb zo veel vernederende scenes gezien dat het voor mij een druppel op de gloeiende plaat is.
Onze hele cultuur is naar een structuur gevormd waarop men 24/7 „aan en bereikbaar“ moet zijn en dat gaat regelmatig samen met bizarre verwachtingen en zwaar verknipt gedrag.
Dat hele principe moet eerst overboord.
Ik heb te veel sterke mensen in burn-out hoopjes zien veranderen -O-

Het klinkt leuk dat je dan wel even je mannetje staat, maar het gaat veel verder. Ik heb ook meegemaakt dat een baas zijn medewerker domweg zei dat hij zeker zou stellen dat zijn carriere in zijn vakgebied over was als hij bij hem zijn ontslag zou indienen. En ja, diegene was internationaal dusdanig bekend dat het meer was als een drijging. Vervolgens werd de medewerker boos (logisch) en heeft de baas hem onder politiebegeleiding laten afvoeren en rondbazuind dat hij vreselijk aggressief was.
Niemand die de versie van een simpele medewerker op een verblijfsvergunning serieus neemt :\

Als dit de manier is om het aan de kaak te stellen dan kan ik niet anders dan ondersteunen. Dat staat buiten kijf.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 19-11-22 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

dresjoepie

Berichten: 2523
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 11:47

Ik denk ook wel dat paardenvrouwen heel sterk zijn. En wij al vroeg geleerd hebben voor ons zelf op te komen met 600kg tegen over je ;)

Fitzroy

Berichten: 25161
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 11:47

BeFunny schreef:
Nou echt wat een gezever zeg.
Er liggen 70 klachten over meneer van Nieuwkoop.
Toch jammer dat die klachten kennelijk pas komen als men niet meer voor hem werkt.

Bijzonder wel.
Dus ten tijden van laat men zich kennelijk vernederen. Daar ben je toch zelf bij. Dan zeg je toch. Heey pannekoek wie denk je wel dat je bent. Echt ik kan daar met mijn pet niet bij.


Gezever, really :roll: Mensen die geschaad zijn in hun persoonlijkheid, mét angststoornissen en PTSS-achtige klachten afdoen met gezever? Wow … nu ben ik verbijsterd.

Als je het artikel gelezen hebt, kun je daaruit de conclusie trekken dat ‘hey pannekoek’ zeggen tegen de heer Van Nieuwkerk geen optie was.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 11:49

DuoPenotti schreef:
Wat daar beschreven word gaat uiteraard te ver, veel te ver.


Maar anderzijds worden we ook een softie maatschappij.

Moeilijk dus er een duidelijk antwoord op te geven


Waarom vind je dat we een softie maatschappij worden?
Ik vind het juist een heerlijke vooruitgang dat we niet meer alles pikken en vind dat we nog beter om elkaar zouden moeten denken.

BeFunny schreef:
Nou echt wat een gezever zeg.
Er liggen 70 klachten over meneer van Nieuwkoop.
Toch jammer dat die klachten kennelijk pas komen als men niet meer voor hem werkt.

Bijzonder wel.
Dus ten tijden van laat men zich kennelijk vernederen. Daar ben je toch zelf bij. Dan zeg je toch. Heey pannekoek wie denk je wel dat je bent. Echt ik kan daar met mijn pet niet bij.


Een angstcultuur werkt echt anders dan 'jezelf laten vernederen'. Dit zit zo diep geworteld, en voor je denkt van 'wat gebeurt hier' zit je er midden in en is het echt verdraaid lastig om eruit te komen.
Dit gebeurt echt zoveel, en niet alleen bij mensen die niet voor zichzelf opkomen. Hele bedrijven kunnen in een indoctrinatie zitten, en hele landen ook, voorbeelden genoeg.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 11:50

dresjoepie schreef:
Ik denk ook wel dat paardenvrouwen heel sterk zijn. En wij al vroeg geleerd hebben voor ons zelf op te komen met 600kg tegen over je ;)


Nope :n

Paarden spelen geen vieze psychologische spelletjes en schreeuwen je niet aan dat je carriere voorbij is als je het in je hoofd haalt om zwanger te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 11:54

Heel stoer allemaal, al die mensen hier die het "niet zouden pikken" en "van zich af zouden bijten." Victim blaming 101 hierzo, niet oké. :n Imo heb je dan echt geen idee waar je het over hebt of je hebt het financieel zo goed dat je je over geld en werk geen zorgen hoeft te maken als je per direct opstapt en naar huis gaat. Niet iedereen heeft die luxe. Bovendien gaat dit vaak ook over mensen die zo gedreven zijn een carrière te hebben of willen in een bepaalde sector en die geen zin hebben om van ellende maar ergens tomaten te gaan plukken. Dat zie ik ook met een ex-collega: ze wil per se in deze branche werken en slikt daardoor de terreur van de directeur.

Tegen mij zeiden mensen ook "kom voor jezelf op," maar ik wist dat als ik dat bij mijn laatste werkgever alles alleen nog maar erger zou maken. Dat wist ik uit verhalen van en over ex-werknemers, maar dat voelde ik zelf ook wel op m'n klompen aan. Weerwoord betekende nóg meer pesterijen, nóg meer geschreeuw, nóg meer de grond in getrapt worden. Uiteindelijk ben ik ook per direct opgestapt na de zoveelste uitbarsting om niks (én nadat m'n ouders zeiden dat ik me over de financiën geen zorgen hoefde te maken, maar nogmaals, die luxe heeft niet iedereen), maar die situatie bevestigde wel mijn gevoel dat je er niet moet willen blijven werken als je de directeur tegenspreekt. En de meiden met wie ik er werkte en die er net zo over denken als ik, zitten er nog. Te bang om hun mond open te trekken, te bang om "the devil they know" achter zich te laten.

KSHancox
Berichten: 1264
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 11:56

Jammer dat sommige mensen het probleem willen verschuiven naar mensen die op het werk vernederd/getreiterd/geterroriseerd worden in plaats van naar de mensen die dat doen.

Wel fijn voor die mensen dat ze nooit in een situatie hebben gezeten waar ze echt zo afhankelijk waren of dachten te zijn van bepaald werk of niet goed genoeg in hun vel zaten om te zien dat ze zelf niet het probleem waren. Willen jullie er een medaille voor ofzo?

Ik hoop niet dat we naar een maatschappij gaan waar zachtheid en empathie als zwakheid neer wordt gezet, want daar hebben we een hoop meer van nodig. Anders komt het nooit meer goed met deze aardbol.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Grensoverschrijdend gedrag (niet sexueel) in het nieuws

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 11:58

Nou, inderdaad dat dus. :j

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 11:59

Het is 1 op 1 gelijk te zien aan huiselijk geweld en onderdrukking.
Ook die mensen stappen niet stoer op ookal dachten ze eerder dat zoiets ze nooit zou overkomen.

Net weer een kindermeisje in het nieuws dat gewoon maandenlang als slaaf behandeld was.

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 12:01

Nee ik zwem niet in het geld maar ik hou genoeg van mezelf om zulke dingen niet te pikken.

Ibbel

Berichten: 49225
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 12:01

Ik heb meer dan 30 jaar bij allerlei bedrijven gewerkt. In ál die bedrijven werkten 'mannetjes' in leidinggevende posities die, soms pas na enige jaren in die positie, machtsgeil werden en als gevolg daarvan onbeschoft, veeleisend, vernederend gedrag vertoonden. Van managers die zeiden: 'ik heb je ontslagaanvraag hier al in mijn tas voorbereid' tot directeuren die schreeuwden: "JIJ MOET DOEN WAT IK ZEG", van 'grapjes' over de grens tot handen niet thuis houden.

Dit is van alle tijden en van alle bedrijven. Toevallig betreft het nu meer publieke organisaties, maar dit gebeurt echt overal. Overal krijgen mensen burn-outs door dit soort gedrag.

En ik zeg niet dat het erbij hoort, verre van dat, maar we hebben echt nog een héél lange weg te gaan wil dit soort gedrag écht verdwijnen.

En ik denk persoonlijk ook dat één van de redenen dat er weinig vrouwen aan de top zitten, deze cultuur is. En de vrouwen die wél aan die top zitten, vaak dus net zo hard meedoen (zie Arib), anders ga je ten onder.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 19-11-22 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 12:02

karuna schreef:
Ik stel een algemene vraag (gaat het tever om mensen publiekelijk te veroordelen? Of is het soms beter iets meer ruggengraat te kweken en niet meteen te zeggen dat iemand grensovernschrijdend bezig is) en niet specifiek over dit iets dat gewoon fout is maar openbaar iemand afmaken lijkt me gewoon niet de juiste manier :n


Maar het ís toch grensoverschrijdend? Waarom mag je het niet zo benoemen? Zodra iemand jouw grenzen passeert, is iemand grensoverschrijdend bezig. Die grens is voor iedereen anders.
En die voorbeelden in dat artikel passeren elke grens van iedereen. Ik vind dat ook wel zo excessief dat het mi alleen maar goed is dat hier aandacht voor is. Als je met je gedrag zoveel mensen kapot hebt gemaakt, verdien je echt een proces.
En daarnaast kunnen andere mensen in dezelfde situatie leren van zo'n verhaal. Er zitten nog genoeg mensen in zulke werksituaties.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 12:05

chanicha schreef:
Nee ik zwem niet in het geld maar ik hou genoeg van mezelf om zulke dingen niet te pikken.


Dat is mooi.

Dan kun je wellicht de mensen helpen die wel fysiek en mentaal leiden ondergaan :)

Ibbel, ik ken inderdaad ook veel te veel vrouwen die heel zwaar over alle grenzen heen gaan in hun hufterige gedrag.
Het is zeker niet beperkt tot mannen.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 19-11-22 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiquira_Jill

Berichten: 421
Geregistreerd: 10-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 12:06

chanicha schreef:
Ja je hebt er barbaren bij maar het gaat toch echt tot zover jij het laat komen!
Ik heb ook eens zo’n baas gehad maar als je alles voor zoete koek slikt blijven ze het doen en dan moet je niet na jaren daarmee naar buiten komen en iemand aan de schandpaal nagelen.


Wow..
Als je dat denk dan heb je zelf nooit in zo'n situatie gezeten iig.
Mensen kunnen niet altijd bij een gevaarlijke situatie weg.
Als jij moet kiezen tussen iemand die je de grond in stampt en je huis kies je denk ik ook voor het eerste..

Verbale en emotionele mishandeling/overschrijdend gedrag is ook zeer heftig en je moet zeker niet het manipulerende deel erachter vergeten.

Want naast dat die mensen verschrikkelijk kunnen zijn, kunnen die mensen je ook de hemel in prijzen.
Dat heet gaslighting.

En daarom is het zo lastig om weg te gaan.
Hetzelfde bij mensen die in een giftige relatie zitten.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 12:08

chanicha schreef:
Nee ik zwem niet in het geld maar ik hou genoeg van mezelf om zulke dingen niet te pikken.


Oja dus alle mensen die dit hebben moeten ondergaan hielden niet genoeg van zichzelf, duidelijk. :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 12:08

KSHancox schreef:
Jammer dat sommige mensen het probleem willen verschuiven naar mensen die op het werk vernederd/getreiterd/geterroriseerd worden in plaats van naar de mensen die dat doen.

Wel fijn voor die mensen dat ze nooit in een situatie hebben gezeten waar ze echt zo afhankelijk waren of dachten te zijn van bepaald werk of niet goed genoeg in hun vel zaten om te zien dat ze zelf niet het probleem waren. Willen jullie er een medaille voor ofzo?

Ik hoop niet dat we naar een maatschappij gaan waar zachtheid en empathie als zwakheid neer wordt gezet, want daar hebben we een hoop meer van nodig. Anders komt het nooit meer goed met deze aardbol.
Nou, exact, dit. Er is niks mis met een beetje compassie.

Een echte angstcultuur gaat ook veel verder dan een norse baas, iemand die een keer uit z'n slof schiet of iemand die gewoon grote emoties heeft, maar tegenover elke "welke idioot heeft dit gemaakt?" ook een "wauw, dit is echt fantastisch, goed gedaan!" zet. Er komt een hoop gaslighting bij kijken en onderschat niet wat dat met mensen doet. Ook dat was namelijk iets wat mijn laatste werkgever deed.

Gelukkig wist ik héél goed wat ik deed, maar iemand die wat meer aan zichzelf had getwijfeld, had waarschijnlijk gebroken en alsnog gebleven onder die ladingen aan 'abuse' die ik naar m'n hoofd kreeg toen ik zei dat ik klaar was met haar geschreeuw en zou opstappen. Dat ze NOOIT tegen haar personeel schreeuwde (om even later te zeggen "dan had je het vast verdiend"), dat ze de meest supportive werkgever was voor wie ik OOIT zou werken, dat het allemaal aan mij lag: ik was niet goed in m'n werk, ik deed dit niet goed, ik deed dat niet goed, ik luisterde niet naar haar instructies (die ik tot de letter had opgevolgd := ), "EN ALS JIJ DENKT DAT DIT IS HOE JE OMGAAT MET FEEDBACK, DAN HEB JE NOG EEN HOOP TE LEREN," nadat ze slaand tegen een krant in m'n gezicht stond te krijsen.

En waarom? Om letterlijk helemaal niks, behalve "dat je Darley een plek naar onderen hebt geschoven, want jij hebt een extra advertentie van £200 in het systeem gezet." Ja, graftak, dat waren namelijk je instructies, en als jij niet de hele dag met je partner had lopen vozen op de sales, had je dat kunnen zien voordat de uitgave gedrukt werd. Want ook dat was een ding: het was nooit haar schuld. Nooit.

DuoPenotti

Berichten: 29969
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 12:09

Steppe schreef:
Maar was/is dan iedereen zo bang voor zijn baan dat je alles pikt?
Ik snap de 1e paar keer schrik je je rot en ben je overbluft maar als dit vaker voorkomt en zeker tegen meerdere mensen dan ga je toch een front vormen? En ik weet niet iedereen kan of durft dit maar samen sta je sterk en kan je wel actie ondernemen.
Wat er gebeurd is niet goed te praten maar we hebben toch ook een eigen verantwoordelijkheid wat je pikt en niet.
Er zijn veel manieren om tegengas te geven en voor jezelf op te komen.

En ja ik heb het hele artikel gelezen

Toch sta je snel alleen

Ik werkte in de tuinbouw en wij Nederlanders werden daar ook als stront gebruikt. (niet alleen Arbeidsmigranten wat meestal geacht word)
In de kas was iedereen aan het mopperen, iedereen, schandalig dit, schandalig dat.
Dat was ongewoon werk 1 keer per jaar met de kas leegruimen en weer niet planten. Echt mega zwaar.
Ik had het op dat moment zo enorm in mijn rug dat ik in de kantine, waar de bazin ook was aangekaart of we geen werkzaamheden konden gaan rouleren, dan was het een mindere aanslag op onze lijven als we na elke pauze ruilden.
Ja vond ze een goed plan, iedereen blij.
Bijval kreeg ik overigens niet van de collega's. In kas wel, zo fijn dat ze mochten rouleren.

Uurtje later kwam de baas thuis, belachelijk!!! Dit ging echt niet gebeuren met een hele tirade.
Denk je dat er ook maar 1 iemand zijn smoel open deed?! Nee dus.
Ik heb me toen ziek gemeld, mijn rug kon dat echt niet aan. En dat was het moeilijkste wat ik ooit in mijn leven heb gedaan, want ik ploeterde altijd door. En zo liet ik mijn collega's vallen.
Dag later de bedrijfsarts op de stoep. Die mij gelijk gaf. Die week naar een bedrijfsarts extern, die mij gelijk gaf. Toen zette mijn baas mij op non actief.
En toen werden er pas een paar colega's wakker. En zijn er die week 3 op gestapt en binnen 2 maanden allemaal.
Ik werkte daar toen 5 jaar en baas heeft mij 5 maanden loon door moeten betalen uiteindelijk omdat ik in het gelijk stond.

Ja ik ben iemand die het dus niet pikt zulk gedrag, na 5 jaar dan pas oke... (het was familie, dat speelde ook mee)
Maar de rest deed niets, pas toen ik op non actief werkt geplaatst begonnen ze te merken hoe de werkgever was als hij zijn zin niet kreeg.

Maar zo snel zeggen mensen dus niet ik ben er klaar mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 12:14

DuoPenotti schreef:
Steppe schreef:
Maar was/is dan iedereen zo bang voor zijn baan dat je alles pikt?
Ik snap de 1e paar keer schrik je je rot en ben je overbluft maar als dit vaker voorkomt en zeker tegen meerdere mensen dan ga je toch een front vormen? En ik weet niet iedereen kan of durft dit maar samen sta je sterk en kan je wel actie ondernemen.
Wat er gebeurd is niet goed te praten maar we hebben toch ook een eigen verantwoordelijkheid wat je pikt en niet.
Er zijn veel manieren om tegengas te geven en voor jezelf op te komen.

En ja ik heb het hele artikel gelezen

Toch sta je snel alleen

Ik werkte in de tuinbouw en wij Nederlanders werden daar ook als stront gebruikt. (niet alleen Arbeidsmigranten wat meestal geacht word)
In de kas was iedereen aan het mopperen, iedereen, schandalig dit, schandalig dat.
Dat was ongewoon werk 1 keer per jaar met de kas leegruimen en weer niet planten. Echt mega zwaar.
Ik had het op dat moment zo enorm in mijn rug dat ik in de kantine, waar de bazin ook was aangekaart of we geen werkzaamheden konden gaan rouleren, dan was het een mindere aanslag op onze lijven als we na elke pauze ruilden.
Ja vond ze een goed plan, iedereen blij.
Bijval kreeg ik overigens niet van de collega's. In kas wel, zo fijn dat ze mochten rouleren.

Uurtje later kwam de baas thuis, belachelijk!!! Dit ging echt niet gebeuren met een hele tirade.
Denk je dat er ook maar 1 iemand zijn smoel open deed?! Nee dus.
Ik heb me toen ziek gemeld, mijn rug kon dat echt niet aan. En dat was het moeilijkste wat ik ooit in mijn leven heb gedaan, want ik ploeterde altijd door. En zo liet ik mijn collega's vallen.
Dag later de bedrijfsarts op de stoep. Die mij gelijk gaf. Die week naar een bedrijfsarts extern, die mij gelijk gaf. Toen zette mijn baas mij op non actief.
En toen werden er pas een paar colega's wakker. En zijn er die week 3 op gestapt en binnen 2 maanden allemaal.
Ik werkte daar toen 5 jaar en baas heeft mij 5 maanden loon door moeten betalen uiteindelijk omdat ik in het gelijk stond.

Ja ik ben iemand die het dus niet pikt zulk gedrag, na 5 jaar dan pas oke... (het was familie, dat speelde ook mee)
Maar de rest deed niets, pas toen ik op non actief werkt geplaatst begonnen ze te merken hoe de werkgever was als hij zijn zin niet kreeg.

Maar zo snel zeggen mensen dus niet ik ben er klaar mee.
En vergeet ook niet hoe veel werkgevers die zo zijn het framen als jij je mond opentrekt hè. Zo iemand zal zeggen dat jíj de zwakke bent, want jij kunt het allemaal niet aan, en "al die mensen die hun mond houden en gewoon doorwerken, dat zijn de sterken, want die kunnen het wel. Jij bent de enige die hier zo over denkt, de rest kan het allemaal wel, dus het moet wel aan jou liggen" en veel mensen geloven dat ook.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Grensoverschrijdend gedrag (niet sexueel) in het nieuws

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 12:19

Ik denk even terug aan een bizarre uitbraak van woede van een leidinggevende naar een jinge werknemer die mentaal er doorheen zat.
Ze moest in het kantoortje komen en tot ver buiten het kantoortje hoorde je haar schreeuwen:
„Dont you start crying now, I hate weak people“

Kookaburra

Berichten: 5429
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 12:19

Ik vind het nogal wat om 'softiecultuur' en 'je pikt dit toch niet?' te zeggen als mensen uit een situatie weglopen met PTSS, angststoornissen en noem het maar. PTSS of een angststoornis gaat veel dieper dan 'De baas die 1x naar je schreeuwt en daarna ben je mentaal een wrak'.
Echt, de victimblaming die ik hier in sommige posts lees -O-

Over wat er bij DWDD is gebeurt. Ik was er niet bij, er zijn geen officiele onderzoeken geweest.. Dus daar kan ik niets over zeggen.


Sizzle schreef:
chanicha schreef:
Nee ik zwem niet in het geld maar ik hou genoeg van mezelf om zulke dingen niet te pikken.


Dat is mooi.

Dan kun je wellicht de mensen helpen die wel fysiek en mentaal leiden ondergaan :)

Ibbel, ik ken inderdaad ook veel te veel vrouwen die heel zwaar over alle grenzen heen gaan in hun hufterige gedrag.
Het is zeker niet beperkt tot mannen.

Eens. Toevallig heeft Elien Tubbax daar net iets over geplaatst.
Afbeelding