Grensoverschrijdend gedrag (niet sexueel) in het nieuws

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verootjoo
Berichten: 35665
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 17:15

oomens schreef:
verootjoo schreef:
Dit in het bijzonder. Meen je dit nu serieus? En vind je zijn acties dan in proporties tot de fouten die werden gemaakt?
Ontgaat je dan de hele giftige angstcultuur die daar heerste?

Dit gaat niet om af en toe chagrijnig zijn of om af en toe snauwen.
Dat hij zich er blijkbaar niet van bewust was maakt het nog veel erger… dan heb je en geen empathie en geen reflectief vermogen. Dan hoor je niet thuis in zo’n positie.

Tegenwoordig heet dat ineens 'een giftige angstcultuur', maar is dat niet gewoon hoe het werkt in ieder systeem waarin prestaties, doelen en succes belangrijker zijn dan het emotionele welbevinden van individuen?
Zeker als je dat combineert met een hiërarchisch systeem waarin ondergeschikten moeten doen wat ze wordt opgedragen en zeker niet over hun eigen problemen 'naar boven toe' horen te klagen, zijn dergelijke situaties waarschijnlijk eerder regel dan uitzondering.

Dat is gewoon hoe dat soort systemen werken, en als je niet binnen zo'n top-down prestatiecultuur past, dan moet je misschien beter niet gaan werken in de bankenwereld, topsportprogramma's, de filmindustrie, en nog een hele reeks sectoren in binnen- en buitenland.


Dit is niet alleen in de sectoren die jij benoemt.
Dit is overal, zelfs in de zorg komt het voor.
Top-down en prestatiecultuur is ook echt wat anders dan die angstcultuur die ik beschrijf. Die komt echt door de verkeerde mensen op de verkeerde plekken waarbij het machtsgevoel ze naar het hoofd is gestegen.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 17:27

Je wilt ook niet weten hoeveel misbruik gemaakt wordt van verblijfsvergunningen die aan een contract of bedrijf gekoppeld zijn.

Ik heb nog nooit maar dan ook echt nog nooit gehoord dat middelbare scholieren een test krijgen of ze wel baksteen genoeg zijn voor een bepaald werkveld. Dus de opmerking: dan moet je zo‘n sector gewoon niet kiezen is natuurlijk 8)7

Ik ben ook blij dat de topsport steeds meer in de spotlights komt te staan. Mijn hart maakt echt een salto als ik lees dat een trainer gewoon met het volle volwassengewicht zo‘n van pure pijn huilend kindje nog even verder oprekt, soms zelfs met zeer zware blessures tot gevolg. Dan waren ze gewoon niet „geschikt“ is dan de conclusie.

Ik heb in een sector gezeten waar geen burnouts bestonden want burnouts zijn voor watjes en dan wordt je contract gewoon niet verlengd.
Ja, ik kan er tegen, ik kom fatsoenlijk weg in zo‘n cultuur maar het is en blijft walchelijk als iemand met hoog aanzien een medewerker dusdanig afblaft dat het op alle 10 verdiepingen via de liftschacht te horen is.

Echter ben ik nog niet overtuigd dat de aanpak via social media en media de juiste is. Het wordt dan al snel een gepolariseerde discussie ipv eerst een goed onderzoek en dan pas de media opzoeken voor het resultaat.

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 17:40

DuoPenotti schreef:
Gini schreef:
Als je systematisch neergehaald wordt, trekt iedereen zich dat aan hoor. Iedere persoonlijkheid zal er anders mee omgaan waarbij de grote mond precies meer achting krijgt dan de persoon die alleen maar kan huilen. Want in dat laatste geval ben je maar een softie zonder ruggengraat.

Als het systematisch is wel
Maar dat is het niet altijd en tegenwoordig lees je toch snel geen haat. Terwijl er dan alleen maar niet mee gel.ld word.
Gewoon eerlijk kritiek is tegenwoordig ook al victim blaming. En nee daar kan ik niks mee.

En dan heb ik het dus duidelijk niet over van de nieuwekerk, voor de duidelijkheid :)


Ik snap wat je bedoelt, maar in dit topic gaat het dus niet over een eenmalig incidentje. Dus het lijkt me weinig relevant om het daarover te hebben? Geen haat trouwens. :P

Ibbel

Berichten: 49224
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 17:47

Sizzle schreef:
Ik heb nog nooit maar dan ook echt nog nooit gehoord dat middelbare scholieren een test krijgen of ze wel baksteen genoeg zijn voor een bepaald werkveld. Dus de opmerking: dan moet je zo‘n sector gewoon niet kiezen is natuurlijk 8)7


Je kiest over het algemeen je baan pas uit na de middelbare school. Althans, als je uiteindelijk in dit soort top-down bedrijven uitkomt. Daar zitten niet de schoolverlaters en MBO-met-de-handen-werkers, over het algemeen. En die er wel zitten (receptie, kantine, schoonmaak, bewaking, etc) zitten niet in die topdown ratrace.

Als jij kiest voor een studie rechten en je wilt op de Zuid-as advocaat worden, dan moet je echt uit een bepaald hout gesneden zijn waar je tijdens je studie echt achter zou (moeten) kunnen komen. Lukt alsnog niet iedereen, en die worden daar dan ook gewoon weggepest of krijgen een burn-out (stond laatst ook een heel stuk over in NRC). Niet goed te praten, maar je zou van te voren echt moeten kunnen weten hoe het er daar aan toe gaat.

Als jij na het VWO dierenarts wilt worden, weet je ook vooraf wel ongeveer of je goed tegen slaapgebrek en tegen bloed kunt, en of je dieren wel zou kunnen 'doodmaken'. Zoniet, dan is die studie ook niet zo'n goed idee.

Idem als je medicijnen gaat studeren en chirurg wilt worden. Als je tijdens je coschappen er niet achter komt dat die cultuur je niet ligt, dan let je niet zo goed op.

Kortom, in veel gevallen en sectoren weet je vooraf echt wel wat voor sfeer daar gemiddeld genomen heerst. Ik heb jaren in de farma-industrie gewerkt. Dat is ook geen koetsiekoetsie-cultuur. Daar ga je niet uit overtuiging werken 'om mensen beter te maken' ook al zou dat wél de drijfveer moeten zijn. Daar ga je werken vanwege de $$$$$. En soms kom je daar pas wat later achter, en dan loop je gillend weg, zoals ik :D

En verder was het 'vroeger' écht anders. Vrouwen hadden sowieso slechtere carrierekansen, lagere lonen hebben ze nog steeds, als je nog ietsje verder in de tijd terug gaat mochten vrouwen na hun huwelijk uberhaupt niet blijven werken, en stemrecht voor vrouwen bestaat ook nog maar net 100 jaar.

We zijn nu een paar jaar 'opeens' woke en er worden allerlei oude lijken uit kasten gevist. En we slaan door in dat 'woke' zijn. Net zoals we in de jaren 60-70 ook een beetje doorsloegen in vrouwenemancipatie, domweg omdat er bewustzijn gecreerd moet worden. En uiteindelijk komt er een beter evenwicht in wat wel en niet 'kan'.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 17:48

verootjoo schreef:
Top-down en prestatiecultuur is ook echt wat anders dan die angstcultuur die ik beschrijf. Die komt echt door de verkeerde mensen op de verkeerde plekken waarbij het machtsgevoel ze naar het hoofd is gestegen.

De vraag is of het daadwerkelijk de verkeerde mensen op de verkeerde plekken zijn.
Als je kijkt naar zowel DWDD als Matthijs van Nieuwkerk, dan is het hem (en zijn team) in die periode wel gelukt om een enorm succesvol programma neer te zetten met een bijzonder goed bereik. Voor allerlei artiesten, musici, schrijvers e.d. was een optreden bij DWDD hét opstapje naar hun landelijke doorbraak.

Kennelijk deden ze dan toch iets goed daar, dus was daar dan écht sprake van verkeerd leiderschap? Of waren de medewerkers die dat niet trokken gewoon de 'offers' die gebruikelijk (of in ieder geval niet ongewoon) zijn bij het neerzetten van zoiets?

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 17:52

Het is naief om te zeggen dat het alleen in zulke sectoren gebeurd.
Ik heb ook meegemaakt dat een productiemedewerker op de parkeerplaats inelkaar zakte van pure overmatige druk. 55+, en dus bang om ontslag te nemen.
Juist ook mensen met weinig kansen worden continue onder druk gezet met als dreigement hun contract.
Sommige bedrijven zijn gewoon ziek tot op het bot maar daar komen ze prima mee weg.
HR komt hooguit met een uitspraak als: goh jammer.
Het wordt pas echt sneu als dan in een medewerker info gewoon even gezegd wordt dat de ziekteuitval toch echt te hoog is en er „maatregelen“ genomen zullen worden. En nee, dan hebben we het niet over werknemer sparende maatregelen.

Goede resultaten staan los van de bedrijfscultuur. Net als veel winst geen maat is voor fatsoen.

verootjoo
Berichten: 35665
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 17:59

oomens schreef:
verootjoo schreef:
Top-down en prestatiecultuur is ook echt wat anders dan die angstcultuur die ik beschrijf. Die komt echt door de verkeerde mensen op de verkeerde plekken waarbij het machtsgevoel ze naar het hoofd is gestegen.

De vraag is of het daadwerkelijk de verkeerde mensen op de verkeerde plekken zijn.
Als je kijkt naar zowel DWDD als Matthijs van Nieuwkerk, dan is het hem (en zijn team) in die periode wel gelukt om een enorm succesvol programma neer te zetten met een bijzonder goed bereik. Voor allerlei artiesten, musici, schrijvers e.d. was een optreden bij DWDD hét opstapje naar hun landelijke doorbraak.

Kennelijk deden ze dan toch iets goed daar, dus was daar dan écht sprake van verkeerd leiderschap? Of waren de medewerkers die dat niet trokken gewoon de 'offers' die gebruikelijk (of in ieder geval niet ongewoon) zijn bij het neerzetten van zoiets?


Als je je medewerkers niet waardeert maar enkel de grond in trapt, ja dan ben je geen goede leider, ook al was het resultaat goed. Over de rug van je medewerkers.
Het kan namelijk ook met wél eerlijk leiderschap.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 18:02

Ik ga er hoe dan ook niet vanuit dat zo‘n publieke media aandacht zaak ook maar iets echt veranderd in een wereld die vooral draait om macht en geld.

Immers wordt er ook gewoon gevoetbald.

Qimm

Berichten: 15189
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 18:05

oomens schreef:
Kennelijk deden ze dan toch iets goed daar, dus was daar dan écht sprake van verkeerd leiderschap? Of waren de medewerkers die dat niet trokken gewoon de 'offers' die gebruikelijk (of in ieder geval niet ongewoon) zijn bij het neerzetten van zoiets?


Is het dan een soort 'doel heiligt de middelen' situatie?

Of zou het programma ook succesvol zijn geweest als mensen op een normale manier aangesproken werden (al dan niet op gemaakte fouten)

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 18:06

oomens schreef:
verootjoo schreef:
Top-down en prestatiecultuur is ook echt wat anders dan die angstcultuur die ik beschrijf. Die komt echt door de verkeerde mensen op de verkeerde plekken waarbij het machtsgevoel ze naar het hoofd is gestegen.

De vraag is of het daadwerkelijk de verkeerde mensen op de verkeerde plekken zijn.
Als je kijkt naar zowel DWDD als Matthijs van Nieuwkerk, dan is het hem (en zijn team) in die periode wel gelukt om een enorm succesvol programma neer te zetten met een bijzonder goed bereik. Voor allerlei artiesten, musici, schrijvers e.d. was een optreden bij DWDD hét opstapje naar hun landelijke doorbraak.

Kennelijk deden ze dan toch iets goed daar, dus was daar dan écht sprake van verkeerd leiderschap? Of waren de medewerkers die dat niet trokken gewoon de 'offers' die gebruikelijk (of in ieder geval niet ongewoon) zijn bij het neerzetten van zoiets?


Ik vraag me af als we dit doortrekken naar de paardenwereld wat we er dan van vinden. Want er worden ook paarden kapot gereden (via de achterdeur weg gaan) omdat de ruiter/ eigenaar/ trainer succes wilt hebben en het paard in het systeem moet passen, en zo niet dan is ie niet geschikt. Succes komt dan voor het welzijn en volgens mij is dit juist iets wat we willen veranderen.

De vraag kan dus zijn? gaat succes voor welzijn? Is dat belangrijker?

Zijn offers nodig om succesvol te zijn? of zou het programma nog succesvoller zijn geweest als er goed met elkaar om was gegaan. Of drijft dat mensen niet tot betere prestaties en doet een angstcultuur dat wel? Zo maar..wat vraagjes...

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 18:11

verootjoo schreef:
Als je je medewerkers niet waardeert maar enkel de grond in trapt, ja dan ben je geen goede leider, ook al was het resultaat goed. Over de rug van je medewerkers.
Het kan namelijk ook met wél eerlijk leiderschap.

Als het op zulke schaal voorkomt, dan kun je in ieder geval concluderen dat het succes niet per definitie in de weg staat wanneer je dat succes probeert te bereiken ten koste van de medewerkers/ondergeschikten.

Het is hooguit dat het maatschappelijk klimaat in Nederland momenteel zo is dat het iets minder geaccepteerd wordt als er een (flink?) deel van de medewerkers uitvalt/opbrandt als collateral damage. En intussen stemmen we dan wel weer massaal af op het WK dat morgen begint, want dit soort verontwaardiging is doorgaans selectief en overmorgen is iedereen de ophef weer vergeten, want het collectief geheugen is van korte duur.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 18:13

Elisa2 schreef:
Ik vraag me af als we dit doortrekken naar de paardenwereld wat we er dan van vinden.

Ook daar verdwijnen er vele malen meer paarden opgebruikt/afgeschreven in de worst/handel tegenover een klein handjevol succesvolle 'Totilassen' en 'Bonfires', en dat is hoe het al jarenlang werkt.

Marije_jiplover

Berichten: 25361
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Grensoverschrijdend gedrag (niet sexueel) in het nieuws

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 18:24

Volgens mij heeft de Volkskrant behoorlijk gedegen onderzoek gedaan, alvorens dit uitgebreid in de krant te zetten, waarna SM ermee aan de haal gaan.

De Volkskrant heeft meer dan 50 medewerkers gedurende de afgelopen maanden gesproken.

Het is nu niet dat er na een melding van 1 enkele medewerker een heksenjacht op SM is geopend.

Dat SM ermee aan de haal gaan na het plaatsen van het verhaal in de Volkskrant, ja, dat is wat er nu gebeurd.

Maar de Volkskrant heeft echt wel met veel medewerkers en leidinggevenden en MvN zelf gesproken, dus ook zeker hoor en wederhoor toegepast.

verootjoo
Berichten: 35665
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 18:26

oomens schreef:
verootjoo schreef:
Als je je medewerkers niet waardeert maar enkel de grond in trapt, ja dan ben je geen goede leider, ook al was het resultaat goed. Over de rug van je medewerkers.
Het kan namelijk ook met wél eerlijk leiderschap.

Als het op zulke schaal voorkomt, dan kun je in ieder geval concluderen dat het succes niet per definitie in de weg staat wanneer je dat succes probeert te bereiken ten koste van de medewerkers/ondergeschikten.

Het is hooguit dat het maatschappelijk klimaat in Nederland momenteel zo is dat het iets minder geaccepteerd wordt als er een (flink?) deel van de medewerkers uitvalt/opbrandt als collateral damage. En intussen stemmen we dan wel weer massaal af op het WK dat morgen begint, want dit soort verontwaardiging is doorgaans selectief en overmorgen is iedereen de ophef weer vergeten, want het collectief geheugen is van korte duur.


Dat het veel voorkomt betekent mi niet dat we het normaal hoeven te vinden om mensen te beschadigen om hogerop te komen of dat het erbij moet horen. :n

Ibbel

Berichten: 49224
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 18:32

verootjoo schreef:
Dat het veel voorkomt betekent mi niet dat we het normaal hoeven te vinden om mensen te beschadigen om hogerop te komen of dat het erbij moet horen. :n


Nee, maar die bewustwording is nog maar héél kort bezig. Het was, is en zal nog heel lang 'gewoon' blijven in heel veel bedrijven, domweg omdat je een jarenlange cultuur niet 1-2-3 omgooit. Zelfs al is de goodwill er wel, die cultuur zit óók in de mensen, en mensen veranderen verdomd moeilijk en langzaam.

En dat zie je aan Elon Musk, die even dacht een revolutie teweeg te brengen binnen Twitter, en de helft van het personeel er uit flikkerde. En vervolgens ontdekte dat-ie ook essentiele kennis weggelazerd had.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 18:44

verootjoo schreef:
Dat het veel voorkomt betekent mi niet dat we het normaal hoeven te vinden om mensen te beschadigen om hogerop te komen of dat het erbij moet horen. :n

Human resources zijn in economisch opzicht ook gewoon resources; productiemiddelen of hulpbronnen. Die kun je ge- en verbruiken en ze zijn net zo onderhevig aan de wetten van vraag en aanbod.

Als de (minimale) kans om te delen in status en succes aantrekkelijk genoeg is, dan zal het aanbod aan nieuwe werknemers vanzelf groot genoeg zijn, ook als een sector bekend staat om beroerde arbeidsomstandigheden of hoge uitvalspercentages. Simpel gezegd geldt daar: 'voor jou tien anderen'.

Er zijn altijd wel genoeg jongetjes die in het mythische eerste elftal van Ajax willen spelen om de jeugdopleiding mee te vullen, ook als het merendeel voortijdig gedesillusioneerd of met kapotte knieën uitvalt.
Er zijn altijd wel genoeg beginnende actrices die de top in Hollywood willen bereiken om de misstanden rondom de casting couch in stand te houden.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 18:51

Ibbel schreef:
verootjoo schreef:
Dat het veel voorkomt betekent mi niet dat we het normaal hoeven te vinden om mensen te beschadigen om hogerop te komen of dat het erbij moet horen. :n


Nee, maar die bewustwording is nog maar héél kort bezig. Het was, is en zal nog heel lang 'gewoon' blijven in heel veel bedrijven, domweg omdat je een jarenlange cultuur niet 1-2-3 omgooit. Zelfs al is de goodwill er wel, die cultuur zit óók in de mensen, en mensen veranderen verdomd moeilijk en langzaam.


En de belangen botsten ook gewoon soms.

Een bedrijf moet eind van de maand wel in de plus eindigen om salarissen uit te betalen en te innoveren voor de toekomst.
En gezien de huidige ontwikkelingen dat iedereen tegenwoordig hun problemen en ellende meeneemt naar werk en dat aan de ene kant toegejuicht wordt ihkv medemenselijkheid, brengt het ook een andere kant met zich mee waarbij het voortbestaan van je bedrijf toch wel de belangrijkste is.

Neem alleen al de discussie of de werkgever moet betalen voor elke keer dat een kind ziek is en papa of mama naar huis moet om kind van het kdv te halen.
Dat klinkt super symphatiek als je elke keer kunt zeggen ga maar, maar in de huidige tijd van personeelstekort is er te weinig personeel om dat op te lossen en zadel je de overigen collega's, die toch al flinke werkdruk hebben, met nog meer werk op. Dan heb je het dus eigenlijk nog niet eens over de kosten.

En diezelfde mensen die flexibiliteit verwachten, zijn niet flexibel als de salarissen ook flexibel worden uitbetaald. ;)

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 18:58

En dan zou het normaal gedrag zijn om dan zo‘n ouder die net door de kdv gebeld is dat het kind ziek is recht in zijn of haar gezicht te gaan aanschreeuwen en ze uit te maken voor voetveeg dat nooit iets zal bereiken in het leven?
Of hoe moet ik dat precies zien?

Het gaat niet over het wel of niet bieden van handige seculdaire voorwaarden, maar om het afbreken van mensen.

Een collega van mij werd nadat ze dacht kinderloos te blijven (10 jaar aan mislukte pogingen en miskramen) ineens onverwacht zwanger. Toen ze dat voorzichtig vertelde kreeg ze een tirade over zich heen over wat een afschuwelijk mens ze is dat ze haar werkgever misbruikt voor iets idioots als een zwangerschap, bah! Iedereen weet toch dat kinderen het einde van je carriere zijn?

Ibbel

Berichten: 49224
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Grensoverschrijdend gedrag (niet sexueel) in het nieuws

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 19:38

"Als je als manager 4 vrouwen van eind 20 begin 30 aanneemt, kan je verwachten dat ze allemaal tegelijkertijd zwanger worden"

Seksistisch, realistisch of misschien zelfs wel een beetje humoristisch?

* waar gebeurde uitspraak ergens eind jaren 90....

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 19:42

Ibbel schreef:
Seksistisch, realistisch of misschien zelfs wel een beetje humoristisch?

Alledrie. Maar zodra je je selectiebeleid erop aanpast, zul je moeten zorgen dat dat soort uitspraken niet meer uit jouw mond worden opgetekend.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 19:43

Ibbel schreef:
"Als je als manager 4 vrouwen van eind 20 begin 30 aanneemt, kan je verwachten dat ze allemaal tegelijkertijd zwanger worden"

Seksistisch, realistisch of misschien zelfs wel een beetje humoristisch?

* waar gebeurde uitspraak ergens eind jaren 90....


Ja, dat klopt vaak ook gewoon.
Net als dat je uitval door een hartaanval kunt verwachten als je hele team uit obese mannen van 50+ bestaat.

En hoe heeft dat te maken met iemand in zijn gezicht schreeuwen?
Is het normaal om een zwangere (of een obese 50+er) aan te schreeuwen en te vernederen?

Lijsken
Berichten: 1039
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 19:47

oomens schreef:
verootjoo schreef:
Top-down en prestatiecultuur is ook echt wat anders dan die angstcultuur die ik beschrijf. Die komt echt door de verkeerde mensen op de verkeerde plekken waarbij het machtsgevoel ze naar het hoofd is gestegen.

De vraag is of het daadwerkelijk de verkeerde mensen op de verkeerde plekken zijn.
Als je kijkt naar zowel DWDD als Matthijs van Nieuwkerk, dan is het hem (en zijn team) in die periode wel gelukt om een enorm succesvol programma neer te zetten met een bijzonder goed bereik. Voor allerlei artiesten, musici, schrijvers e.d. was een optreden bij DWDD hét opstapje naar hun landelijke doorbraak.

Kennelijk deden ze dan toch iets goed daar, dus was daar dan écht sprake van verkeerd leiderschap? Of waren de medewerkers die dat niet trokken gewoon de 'offers' die gebruikelijk (of in ieder geval niet ongewoon) zijn bij het neerzetten van zoiets?


Ik vraag me dan eerder af; hoeveel succesvoller was dit programma geworden als alle werknemers top hadden gefunctioneerd en zich veilig hadden gevoeld?
Want ik geloof echt niet dat je onder dergelijke druk op je best presteert.

Ibbel

Berichten: 49224
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 19:54

Sizzle schreef:
En hoe heeft dat te maken met iemand in zijn gezicht schreeuwen?
Is het normaal om een zwangere (of een obese 50+er) aan te schreeuwen en te vernederen?


Als de betreffende managers zich dat zouden realiseren (net als de man die deze uitspraak deed) en/of hun beleid daarop hadden afgestemd, dan was die frustratie (en dat schreeuwen) er mogelijk niet geweest.

Alleen mag je dat beleid er dan weer niet op aanpassen, want dan ben je aan het discrimineren :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 19:57

Ibbel schreef:
"Als je als manager 4 vrouwen van eind 20 begin 30 aanneemt, kan je verwachten dat ze allemaal tegelijkertijd zwanger worden"

Seksistisch, realistisch of misschien zelfs wel een beetje humoristisch?

* waar gebeurde uitspraak ergens eind jaren 90....


Vooral ook generaliserend :D :+

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 20:04

Ibbel schreef:
Sizzle schreef:
En hoe heeft dat te maken met iemand in zijn gezicht schreeuwen?
Is het normaal om een zwangere (of een obese 50+er) aan te schreeuwen en te vernederen?


Als de betreffende managers zich dat zouden realiseren (net als de man die deze uitspraak deed) en/of hun beleid daarop hadden afgestemd, dan was die frustratie (en dat schreeuwen) er mogelijk niet geweest.

Alleen mag je dat beleid er dan weer niet op aanpassen, want dan ben je aan het discrimineren :D


Uhm. Er werd daar nooit iemand zwanger want dan werd je contract accuut niet meer verlengd normaal gesproken ;)
Deze vrouw werd op latere leeftijd na jarenlange mislukte pogingen zwanger. Echt top om die uit te kafferen, helemaal begrijpelijk +:)+
„Gelukkig“ voor de baas eindigde de zwangerschap in een late miskraam.
Toen ze daarna toch nog een keer zwanger werd heeft ze zelf vast onslag genomen vlak voor de geboorte. Die vrouw heeft ook hoogzwanger 60 uur per week gedraaid.