Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25989
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 11:28

De laatste tijd zie je overal dat de prijzen stijgen. Ik ging altijd graag naar all you can eat wereldrestaurants. Hier betaalde je eerst net onder de 30 euro voor, toen werd het 32 euro, maar nu is het vaak al 35 euro geworden. En hiermee is voor mij een grens overschreden met of ik het nog waard vind of niet. Dus ik ga nu gewoon veel en veel minder vaak.
Ook de wokchinees bij ons in het dorp zit inmiddels op 33 euro voor 2 uurtjes wokken/tepanyaki inclusief drankjes. Ook hier kom ik nu ineens beduidend minder dan voorheen. Maar 33 vs 35 is psychologisch toch wel een verschil en met wat minder keuze eet je nog steeds lekker. Ook ben ik dan geen brandstofkosten kwijt, want kan het lopend doen.

De afhaalkebabboer in het dorp waar ik graag kofta haal had gisteren ook de prijzen verhoogd en nu moest ik voor een koftaschotel 15.50 betalen wat voorheen 12.50 was. Hiermee is dus voor mij nu de koftaschotel ook verleden tijd en ik zei dat ook tegen de eigenaar van de toko. En daarmee kwam het op een leuk gesprek over winstoptimalisatie, omzet vs winst, enz.
Zijn kosten stijgen, dat begrijp ik, maar mijn kosten overal stijgen ook en mijn salaris stijgt niet mee. Dus daarmee komt er een moment dat ik een simpel patatje boven een koftaschotel verkies. En dat moment is dus nu aangekomen.
En ik ben niet de enige.

Als je nu dus een restaurant hebt, of een viskraam, of een afhaalrestaurant, hoe zou je de klant wel vast kunnen houden? En wat is voor jou dan de grens voor een etentje geworden?
De prijs van all you can eat is nu zo hoog, dat het loont om de auto te pakken en in Duitsland een schnitzelmenu te gaan eten. Ja, iets totaal anders, maar in beide gevallen zit ik vol en heb ik lekker gegeten.
Bij de koftaschotel zou van mij best de hoeveelheid vlees iets minder mogen. Ik krijg altijd 6 van die hamburgertjes zeg maar en bewaar er dan 3 die ik invries voor later. Dus ik ben best blij met zo veel vlees, maar voor 1 maaltijd is het mij te veel bijvoorbeeld. Wat meer salade i.p.v. vlees er bij en je bespaart als restaurant kosten, maar kunt misschien de prijs wel gelijk houden?
De porties verkleinen? Het broodje weglaten? (die krijgt mijn paard altijd, want het is gewoon echt te veel en dus eet ik die nooit op). Simpele dingen waar je misschien als verkoper op kunt bezuinigen zonder dat het de totale feeling van het gerecht aantast? Of als het gerecht hetzelfde blijft maar niet meer gaan of wat anders goedkopers kiezen?

Ik ben wel benieuwd wat jullie wel zouden accepteren en of bij jullie ook al een grens bereikt is voor bepaalde restaurants. En of de keuze nu soms al op wat anders gevallen is?

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 11:34

Bij de overgang van de gulden naar de euro riepen ook een hoop mensen dat ze NOOIT 10 gulden zullen gaan betalen voor een broodje.
Zie nu, een belegd luxe broodje kost makkelijk 5 euro.

Extern eten kun je ergens tussen een tientje en 1000 euro. Er is altijd wel markt voor kwaliteit, ook gaat niet iedereen er op achteruit.
Kwantiteit zonder kwaliteit sterft doorgaans na een tijdje weer (kijk maar hoe vaak de afhaalbedrijfjes van eigenaar wisselen).
Ik heb geen magische grenzen. Het is vraag-aanbod in het oog van de tijd waarin je leeft.

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 11:39

hm, ik hou eigenlijk juist helemaal NIET van die all you can eat tenten. Ik ga veel liever naar een echt restaurant en maak er een gezellige lange avond van.
Financieel is dat al véel duurder dan een all you can eat maar goed, dan maar minder vaak.

Maar met de prijzen van nu gingen we dus juist wél weer naar een all you van eat , want dat is nog betaalbaar. En nu wordt dat ook al veel duurder.

Ik ga dus meer bestellen / afhalen.
En wat dat betreft:
Wanneer ik Grieks afhaal zit er standaard bij de gyros een bakje sla, bakje bonen, bakje warme groente en patat. Daar betaal je voor maar ik hoef dat allemaal niet!
Geef mij gyros en tzaziki en ik ben blij. Denk wanneer ze de "extra's" gewoon als los te bestellen doen, kan de prijs van je vlees of wat je ook wilt naar beneden.
Same bij de pizzeria/shoarma: laat die kleine broodjes/kruidenboter/sla lekker weg bj de standaard bestelling en laat mensen het los erbij kopen. Ik eet mijn shoarma op en knoflooksaus, meer niet

Denk dat er bij de "extra's" wel wat te winnen valt.
Porties hoeven van mij niet kleiner....

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 11:40

Het gaat al mis bij 'mijn salaris stijgt niet mee', want dat zou het wel moeten doen. Uitkeringen stijgen, minimumloon stijgt, bijstand stijgt.. dus je loon zou ook moeten stijgen. Als je nog steeds hetzelfde krijgt als bijvoorbeeld 10 jaar geleden dan zou ik zeggen dat het hard tijd wordt om je baas eens aan de mouw te trekken of een andere baan te zoeken.

Het is natuurlijk helemaal niet gek dat alles duurder wordt omdat de inkoopsprijzen maar vooral ook de stookkosten en elektriciteit enz flink stijgen.
Restaurants boycotten omdat het voor je gevoel te duur is werkt natuurlijk alleen averechts. Minder klanten betekent dat ze de prijzen nóg hoger moeten maken om rond te komen.

Anoniem

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 11:48

Bij ons gaan de salarissen per 1-1 wel omhoog, 7% voor de laagste lonen en de hogere lonen iets minder, dat is dus nog steeds niet voldoende om de inflatie te corrigeren..

Stijgende lonen houden daarbij ook juist de inflatie in stand, bedrijven gaan die stijgende salariskosten namelijk weer doorberekenen en daarmee stijgen de prijzen nog meer.

Exitium

Berichten: 7152
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 11:53

ElCamino schreef:
Wanneer ik Grieks afhaal zit er standaard bij de gyros een bakje sla, bakje bonen, bakje warme groente en patat. Daar betaal je voor maar ik hoef dat allemaal niet!
Geef mij gyros en tzaziki en ik ben blij. Denk wanneer ze de "extra's" gewoon als los te bestellen doen, kan de prijs van je vlees of wat je ook wilt naar beneden.
Same bij de pizzeria/shoarma: laat die kleine broodjes/kruidenboter/sla lekker weg bj de standaard bestelling en laat mensen het los erbij kopen. Ik eet mijn shoarma op en knoflooksaus, meer niet

Prijs zal dan iets omlaag gaan, maar minder dan je denkt. Friet, sla en rijst zijn erg goedkoop, dus daarop bespaar je niet zoveel.

germie

Berichten: 25989
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 12:02

Relaxed schreef:
Bij ons gaan de salarissen per 1-1 wel omhoog, 7% voor de laagste lonen en de hogere lonen iets minder, dat is dus nog steeds niet voldoende om de inflatie te corrigeren..

Stijgende lonen houden daarbij ook juist de inflatie in stand, bedrijven gaan die stijgende salariskosten namelijk weer doorberekenen en daarmee stijgen de prijzen nog meer.

Hier gaat het om 2 of 2.5% en dan ligt de cao ook weer voor een aantal jaren vast. Dus het is absoluut niet genoeg.
En het is niet alleen het restaurant natuurlijk, maar ook de brandstof, verzekeringen, gas en licht, enz. Dus daardoor komt er toch een grens ergens aan je uitgaven. En misschien is dat bij mij wel snel het afhaalrestaurant, ik weet het niet.
Maar ik ging nooit voor 40 euro of meer uit eten, dat vond ik altijd al zonde van het geld.

josien_m_
Berichten: 2420
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 12:03

Ik vond uit eten gaan altijd al te duur en doe dat zelden. Misschien 3 keer per jaar en dan nog een goedkoop menu. Tja, wij hebben paarden :) :) en kiezen dus anders in waaraan het geld uit te geven.
Maar ik heb zeker begrip voor het gegeven dat de prijzen omhoog moeten.
Laatst bijgewerkt door josien_m_ op 14-11-22 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 12:04

germie schreef:
Relaxed schreef:
Bij ons gaan de salarissen per 1-1 wel omhoog, 7% voor de laagste lonen en de hogere lonen iets minder, dat is dus nog steeds niet voldoende om de inflatie te corrigeren..

Stijgende lonen houden daarbij ook juist de inflatie in stand, bedrijven gaan die stijgende salariskosten namelijk weer doorberekenen en daarmee stijgen de prijzen nog meer.

Hier gaat het om 2 of 2.5% en dan ligt de cao ook weer voor een aantal jaren vast. Dus het is absoluut niet genoeg.
En het is niet alleen het restaurant natuurlijk, maar ook de brandstof, verzekeringen, gas en licht, enz. Dus daardoor komt er toch een grens ergens aan je uitgaven. En misschien is dat bij mij wel snel het afhaalrestaurant, ik weet het niet.
Maar ik ging nooit voor 40 euro of meer uit eten, dat vond ik altijd al zonde van het geld.


Ik geef liever 40 euro uit bij een goed restaurant, dan 20 euro bij een vreetschuur/ayce..

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 12:04

ElCamino schreef:
Denk dat er bij de "extra's" wel wat te winnen valt.
Porties hoeven van mij niet kleiner....

Ik weet een aantal restaurants hier in de buurt die inderdaad de 'hoef ik niet' optie ook hebben. Dus dat je dingen kan aangeven die je niet wilt (denk aan de wasabi bij sushi bijvoorbeeld).

Ik doe meer aan bewust kiezen. Dus minder afhaal. Minder uit eten etc. En dan als je gaat het dan wel goed doen. Dus ipv 2x (budget) uit eten per maand, 1x uit eten bij een goed restaurant. Op een gegeven moment is het geld in de maand op. Dus dan is het keuzes maken.

germie

Berichten: 25989
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 12:07

Sla vind ik juist wel weer lekker bij een afhaalmenuutje, dus ik neem dat altijd wel. Vraag wel altijd om de rauwe ui weg te laten, die smaak is me te sterk. Wasabi neem ik ook nooit.
De keuze van hoef ik niet heeft bij ons de snackbar ook, als je online bestelt kun je aangeven wat je wel en niet er bij wilt. Ik geef altijd bij een kroket aan dat ik geen mosterd er bij hoef. Doen ze het er wel bij, dan gaat het ongebruikte zakje naar iemand anders, weggooien doe ik sowieso niet.

Ik ga niet eens 1 keer per maand uit eten, maar haal wel 1 keer per maand af, soms zelfs nog een keer vaker.

ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 12:25

Tja, ik ga niet naar de kroeg, niet met vakantie, koop geen kleding etc.
Wij halen ons plezier echt uit een avond uit eten in een leuk restaurant.... vakk zitten we daar van 18.30 tot 22.00 uur of zo....

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 12:39

Ik ga zelden uit eten. Behalve als ik op vakantie ben.
Laatst wilde ik met mijn zus naar Sumo, kostte 38 euro exclusief drankjes volgens mij.
We zijn uiteindelijk ergens anders beland.

38 euro vind ik echt veel geld en zal ik niet snel uitgeven.

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 12:40

Dat uit eten gaan ook duurder wordt in deze tijd, is imo gewoon een logisch verhaal.

Het is wel van alle tijden dat sommige restaurants echt te duur zijn voor wat ze bieden. Een simpele dagplate met een hoekje vlees, patat, wat koude sla en met een beetje mazzel nog wat warme groente, daar had ik 2 jaar geleden ook al geen 25 euro voor over. En nu nog steeds niet. Ik snap ook werkelijk niet waarom een klein glas frisdrank bij een diner ruim 3 euro moet kosten.

Uit eten gaan is nu inmiddels wel echt duur geworden. Met 2 personen ben je zo meer dan 80 euro kwijt. Dat is wel een dingetje. Ik geloof wel dat wij onze frequentie min of meer aanpassen, we gaan minder vaak en kiezen makkelijker voor afhalen.

Per saldo zal de horeca grote klappen gaan krijgen, want de omzet gaat zonder meer teruglopen bij deze hoge prijzen. Niet dat ze hun prijzen daarom naar beneden zullen bijstellen hoor, dat doet met in NL vrijwel nooit.. Failliet gaan was toch al schering en inslag in de horecabranche.

Odysseus

Berichten: 22479
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 12:52

Relaxed schreef:
Bij ons gaan de salarissen per 1-1 wel omhoog, 7% voor de laagste lonen en de hogere lonen iets minder, dat is dus nog steeds niet voldoende om de inflatie te corrigeren..

Stijgende lonen houden daarbij ook juist de inflatie in stand, bedrijven gaan die stijgende salariskosten namelijk weer doorberekenen en daarmee stijgen de prijzen nog meer.



Dat laatste klopt niet.
Minder dan 8% van de huidige inflatie kan toegeschreven worden aan de hogere arbeidskosten. 54% van de stijgende inflatie is direct gerelateerd aan verhoogde bedrijfswinst (onderzoek Economic Policy Institute).

Ook ik herken wat er hier geschreven wordt. Ik ga minder vaak uiteten, kies bewuster waar ik dan ga eten. Ik vind een bedrag ruim boven de dertig euro voor een all you can eat concept ook echt wel fors. Hier is een restaurant wat jarenlang rond de 24,50 zat voor onbeperkt sushi nu 35 geworden (excl. drank). Dan wordt het gewoon echt goedkoper om ergens voor één persoon fatsoenlijke sushi te halen, dan ben ik nl. 20 kwijt.

Aan de andere kant vind ik de fatsoenlijke kant-en-klaarmaaltijden (bijv. stoommaaltijd of pokébowl bij AH) ook bizar duur. Die waren jarenlang vier-euro-nogwat en nu bijna zeven. Ik merk dat ik steeds simpeler ga koken en toch grotere hoeveelheden en dan maar porties invriezen.

Suzanne F.

Berichten: 49261
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 12:59

Ik ging al weinig uit eten maar nu helemaal bijna niet meer. Ik vind de prijzen belachelijk en ga het niet betalen. Ik krijg mijn buik toch wel vol. Ik kan een week eten van die 35 euro die ik moet betalen.
Chinees haal ik nog wel af en toe maar daar kan ik ook 4 x van eten dus dat haal ik er wel uit. Is dan 5 euro per dag.

Urona447
Berichten: 2810
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 13:01

Wij hebben de keuze gemaakt om minder als gezin uiteten te gaan en meer apart met vrienden bijvoorbeeld. Bij van der valk betaal je momenteel 17.50 voor een carpaccio als voorgerecht en dat vind ik persoonlijk echt belachelijk.

germie

Berichten: 25989
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 13:04

Van der Valk is ook echt duur geworden. Ik vind 20 euro voor een hoofdgerecht genoeg en dan zou ik vol moeten zitten vind ik.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132096
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 13:11

Ik denk dat er nog best veel winst is te maken in de grootte van de porties en in de 'randartikelen'.
Als ik een shoarmaschotel bestel, dan is dat eigenlijk altijd teveel vlees. Ook zitten er sausjes bij die ik niet eet. Plus een bak sla (hier ook wel 'decoratie' genoemd :D ) die ik ook niet eet. Meestal geef ik dat ook aan en dan krijg je een heel saai bordje, maar wel een bordje waar ik niets van weggooi. Als je ziet hoeveel eten er nog weg wordt gegooid dan is dat echt heel erg zonde.

Ook bij restaurants vraag ik weleens om dingen weg te laten omdat ik ze toch niet eet. Het zou ook veel meer gewoonte moeten zijn om bakjes friet, sla, groenten etc. wat vaker bij te vullen en niet klakkeloos een bult op je tafel te mikken. En als je nog honger hebt, dan vraag je nog wat bij. Daar zouden ze dan ook niet moeilijk over moeten doen.

Marije_jiplover

Berichten: 25333
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 13:18

Naar van die vreetschuur restaurants gingen wij al nooit.

En ik moet zeggen, 2 weken terug op Vlieland viel het me heel erg mee.
Lekker uitgebreid eten geweest en wat ik moest betalen was voor 2 personen ruim onder de 100,-
Iets wat vorig jaar in onze eigen regio eigenlijk al niet meer lukte, voor gelijkwaardige kwaliteit.

Ik ga al niet zo vaak uit eten en afhaal soms.
Voor mijn gevoel is de Chinees waar we dan wel regelmatig komen, nog niet heel veel duurder geworden, voor wat wij daar halen.

Voor friet ga ik niet naar de snackbar, als we daar eens trek in hebben, bak ik het zelf wel.

Wat we van de zomer wel hadden, was dat op Texel bij de ene strandtent een alcoholvrije Legde Blond iets van 3,75 kostte.

Een strandtent een paar km verderop rekende 7,- voor hetzelfde flesje alcoholvrij bier. En voor de alcoholhoudende variant rekende ze minder.
Terwijl je op dat moment in de super markt 2 sixpacks van dat alcoholvrije bier voor 6,49 had.
Alcoholhoudend bier is normaal gezien duurder omdat er accijns over betaald moet worden.

Toen voelden we ons wel echt genaaid.
De strandtent die het biertje voor 7,- op de kaart had staan, zijn we dus rest van de vakantie niet meer geweest.
Dat is gewoon een absurde prijs.

De andere strandtent nog wel een paar keer.

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 13:19

germie schreef:
Van der Valk is ook echt duur geworden. Ik vind 20 euro voor een hoofdgerecht genoeg en dan zou ik vol moeten zitten vind ik.

Maar zo werkt het niet :+
Restaurants willen nou eenmaal winst maken en als jij en net zoveel anderen alleen maar een voorgerecht nemen dan is er bijna geen winst te behalen.

Suzanne F.

Berichten: 49261
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 13:21

Maar als niemand meer gaat valt er weinig winst meer te maken.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 13:24

Suzanne F. schreef:
Maar als niemand meer gaat valt er weinig winst meer te maken.


Dat gebeurd niet.
Men doet nu even een jaartje oh en ah en dan stabiliseerd de boel weer.
Sommigen zullen falliet gaan, maar dat is nou eenmaal zo.

Ipsilonka

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 13:29

Wij gaan nog regelmatig uit eten, maar vorige week was ik ergens. 5 euro voor de fles water, 5,50 voor het broodje vooraf en 5 euro voor patat bij het eten. Toen dacht ik wel, ok, het eten was aardig, maar dit gaan we niet weer doen zo. Voelde me gewoon soort van opgelicht :o

Earth

Berichten: 7928
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 13:29

Misschien moeten we niet zo verwend zijn en uit eten gaan echt zien als een uitje, en dat we het eten daarom ook meer respecteren. Dat is al bijna onmogelijk in all you can eat restaurants, want daar wordt echt niet duurzaam omgegaan met eten. Dat zou wel minder mogen zijn, we moeten af van zo'n consumptiemaatschappij waarbij we altijd maar voor een duppie op de eerste rang willen zitten.