Midterms wat denken jullie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Midterms wat denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-22 21:42

Ik zit hem een beetje te knijpen.

Want als de democraten hun meerderheid in beide huizen verliezen, valt er nauwelijks meer te regeren.

Wat denken jullie?

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41662
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Midterms wat denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 21:49

Ik knijp hem met je mee. Regeren is sowieso ingewikkeld in de VS de laatste jaren door de enorm doorgeslagen polarisatie. Vroeger (in mijn tijd) werden er compromissen gesloten door beide partijen zodat oplossingen/wetgeving ergens in het midden uitkwam. Tegenwoordig heeft 1 partij een duidelijke meerderheid nodig omdat de andere partij standaard tegen is, bijna ongeacht het standpunt of onderwerp.

De democratie lijkt redelijk failliet in de VS. Daar zijn heel veel oorzaken voor aan te wijzen en ondertussen zijn er maar weinig lichtpuntjes die hoop geven voor een betere richting van de politiek (en de samenleving) daar. Gematigde krachten lijken er vrijwel niet meer te zijn, het is hard tegen hard en lijkt alleen maar harder te worden.

Dus ook ik vrees met grote vrezen voor de komende jaren. Al helemaal als Trump zich inderdaad verkiesbaar gaat stellen. Vooral bizar welke vormen dat tribalisme aan kan nemen. We denken allemaal wel dat we een heel eind zijn geëvolueerd t.o.v. de aap, maar dat lijkt (blijkt) uiteindelijk toch maar een heel dun laagje.

Avalanche

Berichten: 16059
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Midterms wat denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 22:01

De Democraten zijn sowieso al monddood gemaakt. Om beleid door te willen voeren, heb je de steun van de Supreme Court nodig. Maar die is in handen van de Republikeinen. Zelfs als ze nu winnen, hoeft er maar iemand een zaak aan te spannen, en de Supreme Court oordeelt anders, en het hele beleid gaat simpelweg niet door.

Dat is ook de reden dat ze het voor elkaar hebben gekregen Roe v. Wade ongedaan te maken, waardoor de bescherming van het recht op abortus weg is. Omdat staten daar niet meer aan gebonden zijn, en min of meer soeverein zijn, kunnen ze dus zonder enige hinder heel restrictieve abortuswetten doorvoeren.

Lindsay Graham wil dat nu federale wet maken en met de steun van de Supreme Court gaat dat naar alle waarschijnlijkheid lukken.

Avalanche

Berichten: 16059
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 22:03

BartVB schreef:
Ik knijp hem met je mee. Regeren is sowieso ingewikkeld in de VS de laatste jaren door de enorm doorgeslagen polarisatie. Vroeger (in mijn tijd) werden er compromissen gesloten door beide partijen zodat oplossingen/wetgeving ergens in het midden uitkwam. Tegenwoordig heeft 1 partij een duidelijke meerderheid nodig omdat de andere partij standaard tegen is, bijna ongeacht het standpunt of onderwerp.

Het was vooral zo dat ze het in ieder geval eens waren over de feiten.

Tegenwoordig hebben ze "alternative facts".

Exitium

Berichten: 7152
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 22:34

BartVB schreef:
Tegenwoordig heeft 1 partij een duidelijke meerderheid nodig omdat de andere partij standaard tegen is, bijna ongeacht het standpunt of onderwerp.

Dit valt in de VS extra op vanwege het tweepartijenstelsel, maar is eigenlijk overal aan de gang. Ook in Nederland zijn er een aantal partijen die zo handelen.

Ik verwacht dat de democraten zowel de senaat als het huis van afgevaardigden kwijt gaan raken, de peilingen liegen er niet om. En ze hoeven er maar één te hebben om heel veel te kunnen blokkeren.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 22:35

In zowel politiek als maatschappij lijkt extremisme ook steeds ergere vormen aan te nemen.
Ik ben er bang voor, ook in NL.

Berdien

Berichten: 64530
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Midterms wat denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 22:41

Ook ik vrees ervoor. Ondanks de absoluut waanzinnige dingen die er in de VS gebeuren vrees ik dat de meerderheid van de stemmers toch Republikeins stemt. Met alle gevolgen van dien :\

Ik nu volg The Iron Snowflake op Facebook, aanrader. Al word je er niet perse blij van, het is echt onvoorstelbaar hoe zulke dingen kunnen gebeuren.

BigOne
Berichten: 38316
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 22:42

Sunnda , in Nederland gaat het de komende jaren ook goed fout wanneer er niet ingegrepen wordt. USA is qua politiek gewoon failliet.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 22:44

Sunnda schreef:
In zowel politiek als maatschappij lijkt extremisme ook steeds ergere vormen aan te nemen.
Ik ben er bang voor, ook in NL.

+1

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41646
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Midterms wat denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 22:54

Ik vrees dat de democraten aan het kortste eind gaan trekken...

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-22 23:18

Sansevieria schreef:
Sunnda schreef:
In zowel politiek als maatschappij lijkt extremisme ook steeds ergere vormen aan te nemen.
Ik ben er bang voor, ook in NL.

+1


Ik ook..

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 23:34

BigOne schreef:
Sunnda , in Nederland gaat het de komende jaren ook goed fout wanneer er niet ingegrepen wordt. USA is qua politiek gewoon failliet.

Zolang we in alles de USA blijven volgen, en dat blijven we, gaan we net zo hard failliet.

Ook de politiek maakt zich schuldig aan niet willen inzien dat tijden veranderen en dat de manier waarop 'het westen' de wereld gerund heeft voorbij is. We zullen moeten dealen met nieuwe grootmachten en hoe langer we dat negeren, hoe groter de klap.

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-22 23:38

Ik denk dat dat laatste niet eens zo heel relevant is. Het is vooral wat Bart zegt: de doorgeschoten polarisatie. Echt zorgwekkend. De reden? Ik denk toch de moderne communicatietechnologie. Men zaait vooral online haat, zoekt medestanders, verkettert tegenstanders en zweept elkaar op. Doodeng.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 08:13

mysa schreef:
Ik denk dat dat laatste niet eens zo heel relevant is. Het is vooral wat Bart zegt: de doorgeschoten polarisatie. Echt zorgwekkend. De reden? Ik denk toch de moderne communicatietechnologie. Men zaait vooral online haat, zoekt medestanders, verkettert tegenstanders en zweept elkaar op. Doodeng.

Zouden die Russian Troll factorys daar iets mee te maken kunnen hebben? Ik heb daar wel vaker iets over gehoord maar ik weet het fijne er niet van. Het is het aloude 'verdeel en heers' principe eigenlijk...

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Midterms wat denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 08:47

Ook. Maar niet uitsluitend. Zie net voorlopige uitslagen, wat een nek-aan-nek race. Maar Pennsylvania is in elk geval naar een democraat.

Telpeva

Berichten: 14746
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 10:09

Sunnda schreef:
In zowel politiek als maatschappij lijkt extremisme ook steeds ergere vormen aan te nemen.
Ik ben er bang voor, ook in NL.

Ik ook

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Midterms wat denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 10:49

Ik volg het uiteraard ook, de schade lijkt nog mee te vallen, fingers crossed.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37270
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 10:56

Ik hoop dat het geen regeer technische chaos word. Ik zag gister een hoop trump aanhangers die net als Trump maar blijven volhouden dat de verkiezingen gestolen waren. -O- en ene meneer T die een grootste aankondiging gaat doen geloof ik snel. En dat samen met een rus die volhoudt dat hij 2016 heeft gemanipuleerd. -O-

RawrJarig

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 10:57

Van een red wave is gelukkig geen sprake en dat is al een hele geruststelling! De winst van Fetterman over die geflipte TV dokter (Oz) ben ik heel blij mee.

pmarena

Berichten: 48188
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Midterms wat denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:08

Ik zie niet echt een andere optie dan héél hard hopen dat genoeg mensen genoeg geschrokken zijn van de idioterie die Trump en zijn handlangers en (social) media veroorzaakt hebben. Dat genoeg mensen de waanzin daarvan inzien en de Republikeinen het signaal willen geven dat ze echt niet het juiste pad kiezen.

Ik hoop maar dat ze flink op hun donder krijgen en dan een ruggengraat kunnen laten groeien om zich van de Trump firma list & bedrog af te keren want het is echt alle schaamte voorbij.....

Berdien

Berichten: 64530
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:10

Rawr schreef:
Van een red wave is gelukkig geen sprake en dat is al een hele geruststelling! De winst van Fetterman over die geflipte TV dokter (Oz) ben ik heel blij mee.


Nou, zeg dat wel!

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:18

Ondanks alles moest ik net even lachen (en huilen |( ) om mijn eigen kortzichtigheid.

Ik zag in eerste instantie alleen de foto's van Fetterman en Öz en op basis daarvan dacht ik dat de winst naar de republikeinen i.p.v. naar de democraten ging :( Zo zie je maar, nooit oordelen op uiterlijk :o

Ik heb dr. Öz ooit wel eens op tv voorbij zien komen, maar wist niet dat hij in de politiek zit. Zijn Turkse naam viel me vanmorgen op. DE dr. Öz dus.

Ik begrijp nooit goed waarom mensen met een niet-Westerse migrantenachtergrond zich aansluiten bij een partij waarvan een groot deel van de leden hen niet als gelijken ziet. Idem dito hier in Nederland.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:32

Rawr schreef:
Van een red wave is gelukkig geen sprake en dat is al een hele geruststelling! De winst van Fetterman over die geflipte TV dokter (Oz) ben ik heel blij mee.
Die naam kwam me al zo bekend voor, vreemde vogel is dat.

Exitium

Berichten: 7152
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Midterms wat denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:54

Ailill schreef:
Ik volg het uiteraard ook, de schade lijkt nog mee te vallen, fingers crossed.

Senaat is nog spannend, maar met alleen het huis kan de GOP al meer dan genoeg tegenhouden helaas.

RawrJarig

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 12:10

Exitium schreef:
Senaat is nog spannend, maar met alleen het huis kan de GOP al meer dan genoeg tegenhouden helaas.

Yep, de race voor het huis van afgevaardigden is spannend. Hopelijk vliegt Lauren Boebert er in ieder geval uit. Die hardliner en Trump discipel ben ik echt spuugzat. Haar democratische tegenstander ligt nog net voor dus fingers crossed.