Rechten van de foetus VS. lichamelijke integriteit van de moeder

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 16063
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Rechten van de foetus VS. lichamelijke integriteit van de moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 21:53

Ja, 't is gezegend met je. Hou toch op.

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Rechten van de foetus VS. lichamelijke integriteit van de moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 21:54

Bedankt voor deze onderbouwde post die aansluit bij de discussie :j

Onali

Berichten: 18469
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 21:56

LadyDaily schreef:
Zodra het hartje klopt heeft het rechten en is het al een mini mensje ❤️


Op welke vraag uit de OP is dit het antwoord?
Laatst bijgewerkt door Onali op 09-11-22 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 21:56

Absolem schreef:
Ja maar wie zegt dat de vrouw niet besluit een aparte zorgverzekering voor de baby af te sluiten?

De zorgverzekering maakt er echt geen melding van als de baby niet bij hun geregistreerd wordt.


Zijn kinderen niet gratis meeverzekerd?


LadyDaily schreef:
Zodra het hartje klopt heeft het rechten en is het al een mini mensje ❤️


Blessed be.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 21:59

Urbanus schreef:
Absolem schreef:
Ja maar wie zegt dat de vrouw niet besluit een aparte zorgverzekering voor de baby af te sluiten?

De zorgverzekering maakt er echt geen melding van als de baby niet bij hun geregistreerd wordt.


Zijn kinderen niet gratis meeverzekerd?


LadyDaily schreef:
Zodra het hartje klopt heeft het rechten en is het al een mini mensje ❤️


Blessed be.


Ja. Maar ze hebben nog steeds een bsn nodig om ze mee te verzekeren.

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:00

En je moet ze wel zelf aanmelden. De zorgverzekering krijgt geen automatisch plingeltje vanuit het zkh dat er een baby in je gezin bij is gekomen.
Er is geen koppeling vanuit zkh naar verzekeraar voor zoiets. Dat zou ook niet werken zolang babies ook thuis geboren mogen worden. Net als dat iemand die sterft ook niet door het zkh afgemeld kan worden bij het zkh. Dat loopt ook via bsn.

Avalanche

Berichten: 16063
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Rechten van de foetus VS. lichamelijke integriteit van de moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:02

Mag ook niet denk ik, in het kader van privacywet.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Rechten van de foetus VS. lichamelijke integriteit van de moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:04

Flashback naar die keer dat ik het Zilveren Kruis belde dat ze m'n kraampakket met spoed naar het ziekenhuis moesten sturen en de telefoniste zei dat ik nog lang niet moest bevallen en ik schreeuwde DAT HEB IK GISTEREN GEDAAN HALLOOOOOOOOO.

Terug naar het onderwerp.

germie

Berichten: 25992
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:06

Brainless schreef:
@Germie
Degene was toch al bij de arts? Een overtijdse behandeling bestaat uit het gebruiken van 2 pillen.
Een MA pil is ook een pil.

Pas na 3 of 4 weken na het voorval. Dan helpt een ma pil ook niet meer natuurlijk. Dat helpt alleen de eerste paar dagen.

Dus als je een baby op de wereld zet, maar die absoluut niet wilt, dan ben je er na direct afstaan nog niet direct van af? Dat vind ik ook wel bijzonder. Niet willen is niet willen lijkt mij. Eventueel een weekje bedenktijd. Maar meer dan een jaar herinnerd worden aan de ellende die je niet wilt? Dan ben ik helemaal blij dat abortus hier wel tot de mogelijkheden behoort.

Ik vind de aantallen van tegen de 900 voor late abortussen niet echt hoog voor een land met bijna 18 miljoen inwoners. Zijn er ook cijfers bekend van mensen die wel bevallen en dan direct de baby afstaan? Zijn die veel hoger? Of zijn dat nu die eerder genoemde 21? Dat vind ik dan weer heel weinig. Maar gelukkig zijn dat er maar weinig dan.
Laatst bijgewerkt door germie op 09-11-22 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89
Berichten: 7158
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:07

Ik heb het idee dat de ouders van te vondeling gelegde kinderen meestal toch wel gezocht en ook gevonden worden? Ook al ben je niet perse strafbaar als je kind te vondeling legt op veilige/daarvoor ingerichte plek volgens mij word het wel degelijk onderzocht en is het dus niet perse anoniem, want vaak valt het toch wel iemand op als iemand zwanger was en daarna geen kind heeft. Maar waarschijnlijk heeft dat niet zo veel met de registratie van een ziekenhuis of verloskundige te maken want immers zijn dat medische dossiers en dus vertrouwelijk.

Shadow0

Berichten: 43516
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:11

germie schreef:
Dus als je een baby op de wereld zet, maar die absoluut niet wilt, dan ben je er na direct afstaan nog niet direct van af? Dat vind ik ook wel bijzonder. Niet willen is niet willen lijkt mij. Eventueel een weekje bedenktijd. Maar meer dan een jaar herinnerd worden aan de ellende die je niet wilt?


Die regels zijn er overigens niet helemaal voor niets - er zijn in het verleden veel vrouwen onder druk gezet om hun kind af te staan, waar ze uiteindelijk helemaal niet achter stonden. En als je net bevallen bent kan het prima zijn dat je dat ook niet precies kunt overzien. Bescherming voor moeders daarin is niet gek.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:12

Dat hangt er vanaf. Niet iedere zwangere komt buitenshuis of ziet er zo zwanger uit dat mensen vragen gaan stellen.

germie

Berichten: 25992
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:13

Ik dacht dat een babyklap altijd anoniem was en er eigenlijk nooit gezocht wordt naar de moeder. Wel dat je het mag melden, maar dat er niets mee gedaan wordt.

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:17

germie schreef:
Ik vind de aantallen van tegen de 900 voor late abortussen niet echt hoog voor een land met bijna 18 miljoen inwoners. Zijn er ook cijfers bekend van mensen die wel bevallen en dan direct de baby afstaan? Zijn die veel hoger? Of zijn dat nu die eerder genoemde 21? Dat vind ik dan weer heel weinig. Maar gelukkig zijn dat er maar weinig dan.


Meeste recente wat Google vindt is dit:
fiom schreef:
In de tien jaar tussen 1998 en 2007 hebben in totaal 200 vrouwen in Nederland afstand gedaan van hun kind. Meer dan de helft van deze afstandsmoeders was 21 jaar of jonger. Ook kwam meer dan de helft uit een ander land dan Nederland of was een van de ouders elders geboren.

https://fiom.nl/afstammingsvragen/afsta ... moeders-nu

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:19

germie schreef:
Brainless schreef:
@Germie
Degene was toch al bij de arts? Een overtijdse behandeling bestaat uit het gebruiken van 2 pillen.
Een MA pil is ook een pil.

Pas na 3 of 4 weken na het voorval. Dan helpt een ma pil ook niet meer natuurlijk. Dat helpt alleen de eerste paar dagen. .

Klopt, maar dan heb je de overtijdse behandeling voor (bestaat uit 2 pillen) die tot 6 weken zwangerschap werken.

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:24

Maar 4wkn na het voorval kan 6,5 weken zwangerschap zijn met een beetje pech, volgens mij? En dan ben je net te laat.

liedje89
Berichten: 7158
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:31

Brainless schreef:
germie schreef:
Pas na 3 of 4 weken na het voorval. Dan helpt een ma pil ook niet meer natuurlijk. Dat helpt alleen de eerste paar dagen. .

Klopt, maar dan heb je de overtijdse behandeling voor (bestaat uit 2 pillen) die tot 6 weken zwangerschap werken.



Ik denk dat het niet zo heel rationeel is om uit te stellen/voor je uit te schuiven en een zwaardere behandeling riskeren maar ik kan me wel heel goed voorstellen dat iemand die misbruikt is en bang is om ongewenst zwanger te zijn niet helemaal rationeel handelt.
Bovendien kloppen de details van de tijdlijn denk ik niet helemaal in dit geval immers zou ze na de vakantie 14 weken zwanger zijn en wilde ze niet 3 weken rustig aan doen. Als ze dan 6 weken zwanger was zou ze dus 8 to 6 weken op vakantie gaan, dat lijkt me wel erg lang? Het kan natuurlijk ook dat als ze pas vlak voor de vakantie naar de arts ging het verlopen van de bedenktermijn in de vakantie zou vallen.

ruitje

Berichten: 12333
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:37

Mijn dochter kon bijna niet behandeld worden in het ziekenhuis waar ik bevallen was en 2 weken later terug kwam.

' Dat kan niet zonder BSN/ID kaart mevrouw'

'Oke, even wachten tot ze blind is aan dat ene oog terwijl ik wacht op de gemeente dan'

Dus nee, ziekenhuizen registreren niet echt iets geloof ik :+

beert
Berichten: 2433
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:38

germie schreef:
Ik dacht dat een babyklap altijd anoniem was en er eigenlijk nooit gezocht wordt naar de moeder. Wel dat je het mag melden, maar dat er niets mee gedaan wordt.

Klopt, omdat het niet strafbaar is. Althans, zo begreep ik het. Als jij je baby in een mandje voor het politiebureau, dan is het wel strafbaar en gaan ze je wel zoeken. Dat heeft te maken met "geen zorg bieden", omdat theoretisch een baby kan overlijden als de politie toevallig een dag vrij heeft. Die kamers in het ziekenhuis zijn zo ingericht dat het kind direct zorg krijgt.

Qua aantallen las ik dat in 2018 er 58 vrouwen hun kind ter adoptie aanboden en er uiteindelijk na de bedenktijd 21 echt afstaan ter adoptie.

beert
Berichten: 2433
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:40

ruitje schreef:
Mijn dochter kon bijna niet behandeld worden in het ziekenhuis waar ik bevallen was en 2 weken later terug kwam.

' Dat kan niet zonder BSN/ID kaart mevrouw'

'Oke, even wachten tot ze blind is aan dat ene oog terwijl ik wacht op de gemeente dan'

Dus nee, ziekenhuizen registreren niet echt iets geloof ik :+

Ohja. Zo kwam mijn zoon met 8 weken in het ziekenhuis terecht en moest ik een id-kaart overhandigen om zijn dossier in te mogen zien. Die had ik natuurlijk niet. Moest ik een geboorteakte laten zien om aan te tonen dat ik de moeder was. Alsof je met een vreemd kind voor je lol in het ziekenhuis gaat liggen..

germie

Berichten: 25992
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:43

liedje89 schreef:
Brainless schreef:
Klopt, maar dan heb je de overtijdse behandeling voor (bestaat uit 2 pillen) die tot 6 weken zwangerschap werken.



Ik denk dat het niet zo heel rationeel is om uit te stellen/voor je uit te schuiven en een zwaardere behandeling riskeren maar ik kan me wel heel goed voorstellen dat iemand die misbruikt is en bang is om ongewenst zwanger te zijn niet helemaal rationeel handelt.
Bovendien kloppen de details van de tijdlijn denk ik niet helemaal in dit geval immers zou ze na de vakantie 14 weken zwanger zijn en wilde ze niet 3 weken rustig aan doen. Als ze dan 6 weken zwanger was zou ze dus 8 to 6 weken op vakantie gaan, dat lijkt me wel erg lang? Het kan natuurlijk ook dat als ze pas vlak voor de vakantie naar de arts ging het verlopen van de bedenktermijn in de vakantie zou vallen.

Ik weet ook niet alles, maar eerst is geloof ik een menstruatie afgewacht die niet kwam en daarna was er nog schaamte en toen pas bezoek huisarts. Aangifte kon ook niet direct, want het was geen kind en dus geen prioriteit. Uiteindelijk kon het niet eens een aangifte worden omdat er zgn. geen getuigen waren (gek he als iets in een privesfeer plaatsvindt :( ) Alles klinkt altijd erg eenvoudig, tot je zelf er mee te maken krijgt. Dan gaat het niet zo als wat men altijd denkt. Schaamte is zeker een punt waardoor niet direct hulp gezocht wordt.

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:51

liedje89 schreef:
Het kan natuurlijk ook dat als ze pas vlak voor de vakantie naar de arts ging het verlopen van de bedenktermijn in de vakantie zou vallen.

Er geldt voor een overtijdse behandeling geen wacht-/bedenktijd.

@Germie
Aangifte kan zeker ook zonder dat iemand zwanger is en kan direct wanneer het slachtoffer wilt.
Ook zonder getuige kun je gelukkig aangifte doen.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:52

Beert, dat zou ik niet zo stellig zeggen hoor. Er bestaan ontzettend verknipte families waar niet beide ouders perse recht hebben op zulke informatie. Bovendien zijn er ook veel stief-ouders die niet perse voogd zijn.
Ik vind het goed dat ze checken ookal is het lastig.
Uiteraard mag dat niet betekenen dat het kind niet behandeld wordt.

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Rechten van de foetus VS. lichamelijke integriteit van de moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:55

Eens met Sizzle, ook al is dat knap lastig in sommige situaties.

Kunnen we de casus van Germie laten rusten? Niet echt ontopic...

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Rechten van de foetus VS. lichamelijke integriteit van de moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:56

En ook niet logisch. Maakt het alleen maar chaotisch.