Rechten van de foetus VS. lichamelijke integriteit van de moeder

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Onali

Berichten: 18467
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 17:48

germie schreef:
Er is in mijn ogen een heel groot verschil tussen abortus als anticonceptie en abortus na misbruik. Om het even te doen omdat je zelf laks geweest bent vind ik een heel ander verhaal. Maar bij misbruik, ja, dan moet het altijd kunnen vind ik.


Anti conceptie werkt geen 100% dat staat notabene op de verpakkingen.
Heeft niks met laksheid te maken.

Brainless

Berichten: 29746
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 18:03

@Germie
Degene was toch al bij de arts? Een overtijdse behandeling bestaat uit het gebruiken van 2 pillen.
Een MA pil is ook een pil.

Avalanche

Berichten: 16059
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 20:20

Onali schreef:
germie schreef:
Er is in mijn ogen een heel groot verschil tussen abortus als anticonceptie en abortus na misbruik. Om het even te doen omdat je zelf laks geweest bent vind ik een heel ander verhaal. Maar bij misbruik, ja, dan moet het altijd kunnen vind ik.


Anti conceptie werkt geen 100% dat staat notabene op de verpakkingen.
Heeft niks met laksheid te maken.

Er is dat. Er is ook, dat bij een antibiotica kuur de pil niet meer werkt. Er zijn kerels die weigeren condooms te gebruiken want dat vinden ze niet fijn. Er zijn mensen die beroerd reageren op de hormonen in anticonceptie.

ruitje

Berichten: 12333
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Rechten van de foetus VS. lichamelijke integriteit van de moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 20:23

Ik vind het idee adoptie 'verplichten' ook wel bijzonder. Ik weet het niet, maar daar zitten toch ook consequenties aan vast? Kinderen die je komen opzoeken etc...

Avalanche

Berichten: 16059
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 20:38

ruitje schreef:
Ik vind het idee adoptie 'verplichten' ook wel bijzonder. Ik weet het niet, maar daar zitten toch ook consequenties aan vast? Kinderen die je komen opzoeken etc...

Dat is een reden voor veel mensen om te kiezen voor abortus.

Los daarvan wil ik toch nog even mijn standpunt verduidelijken.
Er is geen conflict tussen geen abortustermijn willen instellen en abortus als de foetus levensvatbaar is, omdat dat in de praktijk simpelweg niet gebeurt.
Ik heb de statistieken opgezocht. Niet alleen is het aantal abortussen in Nederland extreem laag, dankzij goede voorlichting en ons gezondheidszorgsysteem, het is ook nog zo dat 85% van abortussen al met 8 weken wordt uitgevoerd. Daarna zit het grootste deel tussen de 8 en 12 weken, en eigenlijk alles wat daarna nog gebeurt is uit medische noodzaak.

Mensen wachten dus ook de termijn niet af, maar ondernemen snel actie.
Die hele grens laten vervallen heeft enerzijds dus totaal geen effect op wanneer abortussen worden uitgevoerd, anderzijds is het imo wel een heel duidelijk signaal wat betreft mensenrechten, en het gaat mij met name om het laatste.

beert
Berichten: 2433
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 20:53

ruitje schreef:
Ik vind het idee adoptie 'verplichten' ook wel bijzonder. Ik weet het niet, maar daar zitten toch ook consequenties aan vast? Kinderen die je komen opzoeken etc...

Ik zat even te lezen en het duurt minimaal een jaar en drie maanden voor alle juridische banden met je kind los zijn, zie https://fiom.nl/ongewenst-zwanger/afsta ... -kind-doen

Dus het is niet zomaar bevallen en weglopen. Je krijgt nog allerlei gesprekken erover..

Maar goed, voor een gezond kind lijkt me adoptie een betere optie dan bij 38 weken zwangerschap afgespoten worden en in stukken gesneden :-).

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 20:59

Avalanche schreef:
Los daarvan wil ik toch nog even mijn standpunt verduidelijken.
Er is geen conflict tussen geen abortustermijn willen instellen en abortus als de foetus levensvatbaar is, omdat dat in de praktijk simpelweg niet gebeurt.
Ik heb de statistieken opgezocht. Niet alleen is het aantal abortussen in Nederland extreem laag, dankzij goede voorlichting en ons gezondheidszorgsysteem, het is ook nog zo dat 85% van abortussen al met 8 weken wordt uitgevoerd. Daarna zit het grootste deel tussen de 8 en 12 weken, en eigenlijk alles wat daarna nog gebeurt is uit medische noodzaak.

Mensen wachten dus ook de termijn niet af, maar ondernemen snel actie.
Die hele grens laten vervallen heeft enerzijds dus totaal geen effect op wanneer abortussen worden uitgevoerd, anderzijds is het imo wel een heel duidelijk signaal wat betreft mensenrechten, en het gaat mij met name om het laatste.


3,7% van de abortussen is tussen 18-20wkn en 2,7% tussen 21 en 23 weken.
Obv 31000 abortussen is dat dus 1147 en 837 abortussen.

Er vonden in 2021 minstens 722 abortussen plaats in een abortuskliniek na een zwangerschapstermijn van 19 weken.

Medische zwangerschapsafbrekingen vinden altijd plaats in een ziekenhuis. Niet-medische zwangerschapsafbrekingen kunnen ook plaats vinden in een zkh (als er geen abortuskliniek in de buurt is die late afboekingen mag doen) dus je kan concluderen dat er in 2021 minimaal 722 niet-medische abortussen hebben plaatsgevonden na 19weken zwangerschap. Dat is obv het totaal aantal niet veel, maar is zeker geen niet-bestaand aantal.

Concluderen dat het in de praktijk geen consequenties zou hebben vind ik dan ook vrij gevaarlijk.

Cijfers zijn terug te vinden via https://www.igj.nl/over-ons/publicaties ... /wafz-2021
Laatst bijgewerkt door secricible op 09-11-22 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18467
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 21:01

beert schreef:
ruitje schreef:
Ik vind het idee adoptie 'verplichten' ook wel bijzonder. Ik weet het niet, maar daar zitten toch ook consequenties aan vast? Kinderen die je komen opzoeken etc...

Ik zat even te lezen en het duurt minimaal een jaar en drie maanden voor alle juridische banden met je kind los zijn, zie https://fiom.nl/ongewenst-zwanger/afsta ... -kind-doen

Dus het is niet zomaar bevallen en weglopen. Je krijgt nog allerlei gesprekken erover..



Ik vraag me ook af of daar geen verandering in kan komen.
Zaaddonoren waren vroeger ook anoniem tot iemand het een goed idee vond om dat terug te draaien.
Als je je kind afstaat, wie garandeert de vrouw dan dat het kind ook later niet de rechten krijgt om de geboortemoeder te zoeken.

Dus ook al gillen de pro lifers dan sta je je kind af. In hoeverre word je dan echt met rust gelaten jouw verdere leven?

beert
Berichten: 2433
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 21:09

Enige andere optie is je kind te vondeling leggen in een speciale ruimte bij het ziekenhuis. Dat is niet strafbaar en wel anoniem. Dat gebeurt nu gemiddeld 1x per jaar. Adoptie gebeurde in 2018 21x.
Laatst bijgewerkt door beert op 09-11-22 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18467
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 21:11

beert schreef:
Enige andere optie is je kind te vondeling leggen in een speciale ruimte bij het ziekenhuis. Dat is niet strafbaar en wel anoniem. Dat gebeurt nu gemiddeld 1x per jaar.


Maar dan moet je de bevalling alleen doen?

Via een verloskundige of via het ziekenhuis wordt dit toch bijgehouden.

Ergens mist er dan toch een kind in de registratie?
Of werkt dat anders?

Avalanche

Berichten: 16059
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 21:12

secricible schreef:
Avalanche schreef:
Los daarvan wil ik toch nog even mijn standpunt verduidelijken.
Er is geen conflict tussen geen abortustermijn willen instellen en abortus als de foetus levensvatbaar is, omdat dat in de praktijk simpelweg niet gebeurt.
Ik heb de statistieken opgezocht. Niet alleen is het aantal abortussen in Nederland extreem laag, dankzij goede voorlichting en ons gezondheidszorgsysteem, het is ook nog zo dat 85% van abortussen al met 8 weken wordt uitgevoerd. Daarna zit het grootste deel tussen de 8 en 12 weken, en eigenlijk alles wat daarna nog gebeurt is uit medische noodzaak.

Mensen wachten dus ook de termijn niet af, maar ondernemen snel actie.
Die hele grens laten vervallen heeft enerzijds dus totaal geen effect op wanneer abortussen worden uitgevoerd, anderzijds is het imo wel een heel duidelijk signaal wat betreft mensenrechten, en het gaat mij met name om het laatste.


3,7% van de abortussen is tussen 18-20wkn en 2,7% tussen 21 en 23 weken.
Obv 31000 abortussen is dat dus 1147 en 837 abortussen.

Er vonden in 2021 minstens 722 abortussen plaats in een abortuskliniek na een zwangerschapstermijn van 19 weken.

Medische zwangerschapsafbrekingen vinden altijd plaats in een ziekenhuis. Niet-medische zwangerschapsafbrekingen kunnen ook plaats vinden in een zkh (als er geen abortuskliniek in de buurt is die late afboekingen mag doen) dus je kan concluderen dat er in 2021 minimaal 722 niet-medische abortussen hebben plaatsgevonden na 19weken zwangerschap. Dat is obv het totaal aantal niet veel, maar is zeker geen niet-bestaand aantal.

Concluderen dat het in de praktijk geen consequenties zou hebben vind ik dan ook vrij gevaarlijk.

Cijfers zijn terug te vinden via https://www.igj.nl/over-ons/publicaties ... /wafz-2021

IK heb deze bron gebruikt: https://rutgers.nl/themas/abortus/feite ... nederland/

Abortus in Nederland kan tot 22 a 24 weken, maar veel mensen nemen al vroeg in de zwangerschap een besluit. Meer dan de helft (65%) van de zwangerschapsafbrekingen vindt plaats in de eerste 8 weken. 85% van de abortussen wordt uitgevoerd in de eerste 12 weken. 3,7% van alle abortussen vindt plaats tussen 18 en 20 weken (IGJ, 2021).

beert
Berichten: 2433
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 21:18

Onali schreef:
beert schreef:
Enige andere optie is je kind te vondeling leggen in een speciale ruimte bij het ziekenhuis. Dat is niet strafbaar en wel anoniem. Dat gebeurt nu gemiddeld 1x per jaar.


Maar dan moet je de bevalling alleen doen?

Via een verloskundige of via het ziekenhuis wordt dit toch bijgehouden.

Ergens mist er dan toch een kind in de registratie?
Of werkt dat anders?


Goede vraag. Ik heb even gezocht en je hebt Stichting beschermde wieg. Zij hebben de vondelingenkamers, maar kunnen ook helpen met anoniem bevallen. Dus er zijn blijkbaar wel mogelijkheden voor om stiekem zwanger te zijn en te bevallen.

Hier over de vondelingenkamers:
https://www.nationalezorggids.nl/kraamz ... ssing.html

En de stichting:
https://beschermdewieg.nl

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 21:27

Avalanche schreef:
IK heb deze bron gebruikt: https://rutgers.nl/themas/abortus/feite ... nederland/

Abortus in Nederland kan tot 22 a 24 weken, maar veel mensen nemen al vroeg in de zwangerschap een besluit. Meer dan de helft (65%) van de zwangerschapsafbrekingen vindt plaats in de eerste 8 weken. 85% van de abortussen wordt uitgevoerd in de eerste 12 weken. 3,7% van alle abortussen vindt plaats tussen 18 en 20 weken (IGJ, 2021).


En die (IGJ, 2021) verwijst naar het artikel dat ik genoteerd heb, waar uitgebreidere cijfers staan.

Jij concludeer dat die 3,7% dan medisch is. De abortussen na 20 weken noemt de rutgerstichting niet en hen je dus logischerwijs niet meegenomen.

Maar samen is het "hypothetisch probleem" wel 722 casussen in een jaar. Dat is bijna 2 hypothetische problemen per dag. Slechts 2% van alle abortussen, maar in absolute getallen toch iets waar je rekening mee moet houden.

Zeggen dat de grens weghalen geen effect heeft is dus denk ik een foutieve conclusie. Daarvoor zouden er cijfers moeten zijn hoeveel vrouwen nog een abortus willen maar te laat zijn, maar die cijfers zijn er niet.
Maar obv deze cijfers geloof ik niet dat dat 0 is.
Laatst bijgewerkt door secricible op 09-11-22 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89
Berichten: 7158
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 21:28

secricible schreef:
3,7% van de abortussen is tussen 18-20wkn en 2,7% tussen 21 en 23 weken.
Obv 31000 abortussen is dat dus 1147 en 837 abortussen.

Er vonden in 2021 minstens 722 abortussen plaats in een abortuskliniek na een zwangerschapstermijn van 19 weken.

Medische zwangerschapsafbrekingen vinden altijd plaats in een ziekenhuis. Niet-medische zwangerschapsafbrekingen kunnen ook plaats vinden in een zkh (als er geen abortuskliniek in de buurt is die late afboekingen mag doen) dus je kan concluderen dat er in 2021 minimaal 722 niet-medische abortussen hebben plaatsgevonden na 19weken zwangerschap. Dat is obv het totaal aantal niet veel, maar is zeker geen niet-bestaand aantal.

Concluderen dat het in de praktijk geen consequenties zou hebben vind ik dan ook vrij gevaarlijk.

Cijfers zijn terug te vinden via https://www.igj.nl/over-ons/publicaties ... /wafz-2021


Ik kan niet echt terug vinden wat medisch en niet-medisch hier nu precies inhoud? Waarom zou je als zwangere persoon niet meer een abortus mogen in een kliniek als er een medische indicatie is?

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 21:29

Onali schreef:
beert schreef:
Enige andere optie is je kind te vondeling leggen in een speciale ruimte bij het ziekenhuis. Dat is niet strafbaar en wel anoniem. Dat gebeurt nu gemiddeld 1x per jaar.


Maar dan moet je de bevalling alleen doen?

Via een verloskundige of via het ziekenhuis wordt dit toch bijgehouden.

Ergens mist er dan toch een kind in de registratie?
Of werkt dat anders?


Welke registratie? Je kind krijgt pas een bsn als het aangemeld wordt bij de gemeente. Dat moet binnen drie dagen na de geboorte.

Tot die tijd "bestaat" jou kind dus niet voor de gemeente/overheid.

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 21:31

liedje89 schreef:
secricible schreef:
3,7% van de abortussen is tussen 18-20wkn en 2,7% tussen 21 en 23 weken.
Obv 31000 abortussen is dat dus 1147 en 837 abortussen.

Er vonden in 2021 minstens 722 abortussen plaats in een abortuskliniek na een zwangerschapstermijn van 19 weken.

Medische zwangerschapsafbrekingen vinden altijd plaats in een ziekenhuis. Niet-medische zwangerschapsafbrekingen kunnen ook plaats vinden in een zkh (als er geen abortuskliniek in de buurt is die late afboekingen mag doen) dus je kan concluderen dat er in 2021 minimaal 722 niet-medische abortussen hebben plaatsgevonden na 19weken zwangerschap. Dat is obv het totaal aantal niet veel, maar is zeker geen niet-bestaand aantal.

Concluderen dat het in de praktijk geen consequenties zou hebben vind ik dan ook vrij gevaarlijk.

Cijfers zijn terug te vinden via https://www.igj.nl/over-ons/publicaties ... /wafz-2021


Ik kan niet echt terug vinden wat medisch en niet-medisch hier nu precies inhoud? Waarom zou je als zwangere persoon niet meer een abortus mogen in een kliniek als er een medische indicatie is?


Met medisch doel ik op een zwangerschap die afgebroken wordt ivm zware handicaps if een niet levensvatbaar kind. Dus een niet-gezonde foetus.
Dat gebeurt doorgaans in een ziekenhuis en niet in een abortuskliniek.

Waarmeejk dus wil aantonen dat late abortussen niet alleen plaats vinden ivm een ongezonde foetus, zoals avalanche aangaf:
avalanche schreef:
Daarna zit het grootste deel tussen de 8 en 12 weken, en eigenlijk alles wat daarna nog gebeurt is uit medische noodzaak.

Onali

Berichten: 18467
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 21:37

Absolem schreef:
Onali schreef:

Maar dan moet je de bevalling alleen doen?

Via een verloskundige of via het ziekenhuis wordt dit toch bijgehouden.

Ergens mist er dan toch een kind in de registratie?
Of werkt dat anders?


Welke registratie? Je kind krijgt pas een bsn als het aangemeld wordt bij de gemeente. Dat moet binnen drie dagen na de geboorte.

Tot die tijd "bestaat" jou kind dus niet voor de gemeente/overheid.



Daarom zei ik ook ziekenhuisregistratie.
Daar wordt dat wel bijgehouden, zwangere vrouw bevalt resulteert in een kind.
Kind weg, kind is niet overleden.

Dankjewel Beert, interessant. Zijn dingen waar je eigenlijk nooit over nadenkt :+

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Rechten van de foetus VS. lichamelijke integriteit van de moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 21:41

Maar dat "kind weg" staat dus nergens.
Zkh registreert "gezond kind geboren" maar daar zit geen opvolging aan. Er zit geen database of registratie aan.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57968
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 21:45

secricible schreef:
Maar dat "kind weg" staat dus nergens.
Zkh registreert "gezond kind geboren" maar daar zit geen opvolging aan. Er zit geen database of registratie aan.

Waarom registreren ze het dan? :?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41646
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 21:46

secricible schreef:
Maar dat "kind weg" staat dus nergens.
Zkh registreert "gezond kind geboren" maar daar zit geen opvolging aan. Er zit geen database of registratie aan.

Ik kan me niet voorstellen dat dat alles is. De vrouw staat toch ook in het systeem voor de zorgverzekering?

Dat er verder geen haan naar kraait als de administratie afgehandeld is, dat geloof ik wel.

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 21:48

Omdat je de uitslag van je bevalling registreert in het zorgdossier van de moeder? En omdat het kind een zorgdossier krijgt om registraties te kunnen noteren?

De vrouw staat wel jn het zorgsysteem, maar daar gaat geen signaal heen dat de baby gezond geboren is. Alleen kosten van een bevalling. Niet voor niets moet je ook zelf je zorgverzekeraar bellen om je kind te laten verzekeren.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 21:49

Ayasha schreef:
secricible schreef:
Maar dat "kind weg" staat dus nergens.
Zkh registreert "gezond kind geboren" maar daar zit geen opvolging aan. Er zit geen database of registratie aan.

Waarom registreren ze het dan? :?


Ziekenhuis statistieken
Je wilt toch als ziekenhuis weten hoeveel babies je per jaar haalt en wat bijv. het sterftepercentage is?
Of hoeveel covid patienten op de IC lagen?

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 21:49

_San87_ schreef:
secricible schreef:
Maar dat "kind weg" staat dus nergens.
Zkh registreert "gezond kind geboren" maar daar zit geen opvolging aan. Er zit geen database of registratie aan.

Ik kan me niet voorstellen dat dat alles is. De vrouw staat toch ook in het systeem voor de zorgverzekering?

Dat er verder geen haan naar kraait als de administratie afgehandeld is, dat geloof ik wel.



Ja maar wie zegt dat de vrouw niet besluit een aparte zorgverzekering voor de baby af te sluiten?

De zorgverzekering maakt er echt geen melding van als de baby niet bij hun geregistreerd wordt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41646
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 21:50

secricible schreef:
Omdat je de uitslag van je bevalling registreert in het zorgdossier van de moeder? En omdat het kind een zorgdossier krijgt om registraties te kunnen noteren?

De vrouw staat wel jn het zorgsysteem, maar daar gaat geen signaal heen dat de baby gezond geboren is. Alleen kosten van een bevalling. Niet voor niets moet je ook zelf je zorgverzekeraar bellen om je kind te laten verzekeren.

Duidelijk +:)+.

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Re: Rechten van de foetus VS. lichamelijke integriteit van de moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 21:53

Zodra het hartje klopt heeft het rechten en is het al een mini mensje ❤️