Op kosten Qatar naar wk in ruil voor positief bericht op SM

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Op kosten gaan en positieve berichten plaatsen

Ja
34 (7%)
Nee
417 (91%)
Anders
4 (0%)

Totaal aantal stemmen: 455


Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 10:33

Nee, ik zou niet gaan. Het is een land waar ik gewoon echt niet wil zijn.

Pandora2
Berichten: 19861
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 10:07

Ik zag gisteren een undercover reportage over dit soort zaken.
Niet enkel voor de bouw van die stadions, maar ook algemeen zijn uitbuiting en moderne slavernij daar dus absoluut niet vreemd. En dat in de rijkste landen ter wereld :x

De Fransen bijv. hebben daar met hun Accor keten een paar hotellekes. Goed voor 60.000 kamers. :+
Het veiligheidspersoneel ' woont ' ook op een industrieterein met honderden dezelfde blokken.
Een 2-pits fornuis voor 200 mensen.
Met 6 man slapen in een kamer van 3 op 4 waar het 35 graden is omdat de airco al 9 maanden stuk is. Eten moeten kopen op een lokaal marktje waar ze 5 euro vragen voor een rottende schapenkop.
Hun paspoorten zijn afgenomen zodat ze niet weg kunnen.
En dat alles voor 400 euro per maand. Waar het bureau dat die mensen verhuurt, 5000 euro per veiligheidsagent vangt.

Zo gaat het er blijkbaar al jaren aan toe. Die arbeidsmigranten wordt telkens een goede job beloofd met een fatsoenlijk inkomen. Tot ze dus aankomen in 1 van die olielanden... :n

prompter

Berichten: 11237
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Op kosten Qatar naar wk in ruil voor positief bericht op SM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 10:11

Ook de huishoudsters, veel uit de Filippijnen, worden er als oud vuil behandeld. Geen enkele behoefte om dit soort landen te bezoeken.

Marije_jiplover

Berichten: 25361
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Op kosten Qatar naar wk in ruil voor positief bericht op SM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 10:48

Daarin doet Nederland het niet perse veel beter.
Als ik zie welk pand hier onlangs in het dorp is afgebrand (een dubbel rijtjeshuis in een arbeiderswijk) en dat ik dan hoorde dat daar 54 arbeidsmigranten uit het Europese oostblok in bleken te wonen!

Ik heb een groter huis dan de helft van dat pand, maar no way dat ik hier comfortabel met 27 man zou kunnen wonen :n

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 10:53

Pandora2 schreef:
Ik zag gisteren een undercover reportage over dit soort zaken.
Niet enkel voor de bouw van die stadions, maar ook algemeen zijn uitbuiting en moderne slavernij daar dus absoluut niet vreemd. En dat in de rijkste landen ter wereld :x

De Fransen bijv. hebben daar met hun Accor keten een paar hotellekes. Goed voor 60.000 kamers. :+
Het veiligheidspersoneel ' woont ' ook op een industrieterein met honderden dezelfde blokken.
Een 2-pits fornuis voor 200 mensen.
Met 6 man slapen in een kamer van 3 op 4 waar het 35 graden is omdat de airco al 9 maanden stuk is. Eten moeten kopen op een lokaal marktje waar ze 5 euro vragen voor een rottende schapenkop.
Hun paspoorten zijn afgenomen zodat ze niet weg kunnen.
En dat alles voor 400 euro per maand. Waar het bureau dat die mensen verhuurt, 5000 euro per veiligheidsagent vangt.

Zo gaat het er blijkbaar al jaren aan toe. Die arbeidsmigranten wordt telkens een goede job beloofd met een fatsoenlijk inkomen. Tot ze dus aankomen in 1 van die olielanden... :n

Maar dat is toch geen nieuws? Het is al jaren bekend hoe dat eraan toegaat daar. Het is hooguit dat er door het WK wat meer aandacht voor is bij ons.
Die stadions zijn grote bouwprojecten, maar die hebben ze daar aan de lopende band. Kijk wat er de laatste decennia in Qatar en Dubai is gebouwd - en hoe er met de bouwvakkers is omgegaan - en die paar voetbalstadions en hotels voor het WK vallen erbij in het niet.

Niet vreemd ook dat het zo gaat, want met geld - en dat hebben ze daar - is in principe alles te koop. Ook arbeidskrachten.
In het geval van Nepalezen en Filipijnen hebben ze nog het bijkomend voordeel dat dat geen moslims zijn, dan hoeven ze zich nog net wat minder schuldig te voelen over uitbuiting.

Pandora2
Berichten: 19861
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 12:06

Zal vast geen nieuws zijn als het daar gewoon al decennia lang gebeurt inderdaad. Maar het was wel redelijk schokkend om de beelden te zien.
Die mensen krijgen zelfs geen verlof. 3 vrije dagen op 6 maand werken. Shiften van 12u 7 dagen op 7.

Marije_jiplover dat zei de franse bondscoach ook in een interview. In wijken buiten Parijs is het vaak al niet veel beter.

En wij maar blij zijn met die olie-landen door de oorlog in Oekraïne. Was wel effe een eye-opener voor mij :x

IHN
Berichten: 2334
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 15:05

maar als een franse hotelketen dit toelaat. Hor kun je dan zeggen dat hun normen en waarden zover van onze westerse normen en waarden afstaan?

Want volgens mij valt Frankrijk daar ook onder.

En verder denk ik dat het prpbleem allang was opgelost als we het daadwerkelijk verafschuwden.

Al deze arbeiders hadden nog kunnen leven als gelijk in het begin gezegd was:die er wat aan of geen wk. En dat dat nu pas allemaal bekwnd wordt? Daar geloof ik geen hol van.

net als met kleding. Een shirtje voor een paar euro. Geloof je dan ecgt dat degene die dat in elkaar heeft gezet goed betaald wordt? Toch wordt het massaal gekocht.

nee hoor. Ik heb nu ja gekozen hoewel ik niet zou gaan. Maar dat is puur omdat ik nijs met. ietbal heb. Ik heb mez4lf voirgesteld of ik zou gaan als me een natuurreis aangeboden werd en ja, dat zou ik.

germie

Berichten: 26064
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Op kosten Qatar naar wk in ruil voor positief bericht op SM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 10:22

Wat is goed betaald worden? Leg dat eens uit in het perspectief van die landen.

KikiCelinevs
Berichten: 199
Geregistreerd: 07-07-20

Re: Op kosten Qatar naar wk in ruil voor positief bericht op SM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 10:50

Mijn moeder zou gelijk bij aankomst in Qatar naar de gevangenis kunnen. Dan ga je heel anders naar dit soort dingen kijken. Er zit een prijs aan dit soort onethische reisjes...

Dus nee ik zou ook niet gaan, zelfs al zou het een heel gaaf evenement zijn waar ik wel naartoe wil.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 18:41

Ik snap vooral de naieviteit niet van mensen rondom dit soort onderwerpen.

Het westen (Amerika en Europa) rotzooien nog steeds in vrijwel alle landen van de wereld politiek.
Of dat nu gaat over het lange tijd in het zadel houden van Assad in Syrie, prima wetende van zijn dicatorschap en bijkomende problemen of het steunen en daardoor supporten van homohaat en slavernij in ruil voor olie zoals in de landen waar nu aandacht voor is..Het gaat altijd om ons, altijd om de belangen van het westen. Zolang wij er beter van worden, sluiten we onze ogen.

Tot we het zat zijn, de grondstoffen niet meer nodig hebben of andere plannen hebben bij een land. Dan zijn diezelfde mensen die we al die tijd in hun slechte gedrag gesteund hebben puur uit eigen belang ineens de duivel. Maar dan brengen we het weer op zo'n manier dat in ieder geval ons straatje schoon blijft.

Aan de ene kant vechten we tegen Rusland, aan de andere kant supporten we landen die gemiddeld genomen een nog veel grote oliebol op hun geweten hebben. Maar dat vinden we niet raar, want het wordt mooi verkocht.

Pandora2
Berichten: 19861
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 10:02

Sunnda goed verwoord.
Ik ben zo'n stuk naïviteit en onwetendheid op dat vlak heb ik mij de laatste jaren wel vaker beseft inderdaad :x
Dit zijn nog eens eye-openers op mijn leeftijd :=

Pandora2
Berichten: 19861
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 20:10

Voor degenen die belgische zenders kunnen kijken. Om 20.10u vandaag op Canvas een reportage van Vranckx hierover.
Citaat:
De nagelnieuwe voetbalstadions van de Wereldbeker voetbal in Qatar zijn bijna uitsluitend opgetrokken door gastarbeiders. Honderdduizenden kwamen uit Nepal. Vele honderden lieten het leven tijdens de bouwwerken. Een reporter gaat in Nepal op zoek naar de slaven van het WK, en naar familieleden van arbeiders die nooit naar huis zijn teruggekeerd.

onpaard

Berichten: 2973
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Op kosten Qatar naar wk in ruil voor positief bericht op SM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 20:23

Ja, ik zou gelijk gaan. Niet voor t voetbal maar voor het land. We hebben daar een tijdje gewoont en ik zou weer terug willen, alles veranderd daar zo snel.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37319
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-22 19:16

https://www.nu.nl/media/6237076/verslag ... qatar.html

Citaat:
Verslaggever Bas Scharwachter van NU.nl is in Qatar staande gehouden door de politie. Hij moest beelden verwijderen waarop beveiligers en agenten bij een voetbalstadion waren te zien.
"Scharwachter was sfeerbeelden aan het maken bij een stadion, omdat wij benieuwd zijn hoe de voorbereidingen eruitzien voor de wedstrijd van maandag", licht hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman toe. Het was de verslaggever de afgelopen dagen duidelijk geworden dat Qatar in veel opzichten nog niet klaar lijkt voor het WK. Daarom reisde hij naar het stadion om te zien hoe het er daar voorstaat.

Scharwachter schrijft op Twitter dat hij de foto's op zijn telefoon moest verwijderen, en dat hij daarna naar de map verwijderd moest om opnames definitief te wissen. Toen mocht hij verder met zijn werkzaamheden. De videobeelden op zijn camera heeft Scharwachter nog wel


"Op de beelden zie je ook politiemensen en beveiligers. Die zitten ontspannen op de grond. Ik ben bekend met de restricties daar, maar ik zou niet weten waarom je die beelden niet zou mogen maken", zegt Hoekman. "We willen ons best aan de regels houden, maar we laten ons niet intimideren."
Eerder deze week werd een opname van een Deense verslaggever verstoord door handhavers. Hoewel de journalist zijn accreditatie kon laten zien, werd hem verboden te filmen, waarbij gedreigd zou zijn de camera te slopen. De Qatarese overheid bood excuses aan voor dit incident.


Het begint al lekker. %)


Alcohol is verboden in de stadions (op zich geen slecht plan ivm rotzooitrappen) maar de reden is in mijn ogen niet de juiste.

tamary

Berichten: 29216
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Op kosten Qatar naar wk in ruil voor positief bericht op SM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 19:26

Documenteren hoe de beveiliging van een aantrekkelijk terroristisch doelwit geregeld is, mag op meer plaatsen niet en logisch. Journalist is weliswaar een heel ander beroep, maar dat zijn van die dingen die je moet weten. Je bronnen beschermen leer je kennelijk beter dan hoe kwaadwillenden je beelden kunnen gebruiken. Kritiek best, maar weet dan wel wanneer dat terecht is.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 19:35

Sunnda schreef:
Aan de ene kant vechten we tegen Rusland, aan de andere kant supporten we landen die gemiddeld genomen een nog veel grote oliebol op hun geweten hebben. Maar dat vinden we niet raar, want het wordt mooi verkocht.

Bij de grote sportevenementen die door Rusland werden georganiseerd zijn deze bezwaren wel degelijk genoemd. De oorlog die nu gevoerd wordt is deels een gevolg van onze onwil toen om grenzen te stellen (en de gevolgen waren echt voorspeld. Het was toen ook al prima duidelijk welke risico's er waren en waarom je niet gezellig een sportfeestje moet houden en niet gezellig met Poetin op de foto moet.)

En bij Qatar weten veel mensen dat net zo goed. De 'we' gaat niet helemaal zomaar op.

capopjekop

Berichten: 30677
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 23:49

Op kosten naar qatar kun je nu ook vergeten. Daar gaat het reisje van de tietenman. Wat een fiasco dit hele wk }> ik hoop dat het een grote flop wordt.

Ik hoop dat dit een heel duidelijk signaal naar de fifa is. Dit nooit meer. Ik mag hopen dat ze in de toekomst rekening gaan houden met mensenrechten etc. Wij kunnen als westerse wereld onze normen en waarden niet opleggen. Maar als je als voetbalbond respect predikt en campagnes voert dat voetbal voor iedereen is dan zet je jezelf en de sport voor banketstaaf door je wk in Qatar te houden.

Mensenrechten worden geschonden. Lhbtiq+ wordt als een ziekte gezien. Vrouwen moeten vooral lekker in huis blijken want wat hebben ze op straat te zoeken. Dus hoezo voetbal is voor iedereen? Echt misselijkmakend dat je als fifa zijnde je belangrijkste toernooi zo ten grabbel gooit.

Loretta
Berichten: 8801
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Op kosten Qatar naar wk in ruil voor positief bericht op SM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 22:06

Quatar heeft voor de zoveelste keer laten zien dat ze volstrekt onbetrouwbaar zijn.
Het meest geflopte WK ooit.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 22:26

Loretta schreef:
Het meest geflopte WK ooit.

Dat weet je pas als de eindafrekening is gemaakt. Je kunt nu toch nog niet zeggen hoeveel geld het nu daadwerkelijk heeft opgeleverd (en voor wie), hoeveel fans er ter plaatse zijn geweest, hoeveel kijkers er live of naar de herhaling wereldwijd zijn geweest, hoeveel het aan indirecte neveninkomsten (extra aandacht voor Qatar, extra toerisme, etc) heeft opgeleverd.

Pandora2
Berichten: 19861
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 14:17

De grote baas van de FiFa heeft gisteren een duidelijk statement gemaakt ....

Citaat:
"Voor wat Europa de afgelopen 3000 jaar heeft gedaan, zouden we de komende 3000 jaar nog excuses moeten aanbieden", foeterde Infantino. "En dan anderen de les gaan lezen? Puur racisme. Jullie in het Westen zijn hypocriet en hebben een dubbele moraal."

BigOne
Berichten: 38409
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Op kosten Qatar naar wk in ruil voor positief bericht op SM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 14:34

En heel benieuwd wat het schuift voor Infantino en de FIFA , want hij denkt dat alles om voetbal draait. Even oproepen dat rusland en Oekraïne maar even een maandje moeten pauzeren want Voetbal !! Die man is compleet losgezongen van de werkelijkheid.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 16:02

BigOne schreef:
En heel benieuwd wat het schuift voor Infantino en de FIFA , want hij denkt dat alles om voetbal draait. Even oproepen dat rusland en Oekraïne maar even een maandje moeten pauzeren want Voetbal !! Die man is compleet losgezongen van de werkelijkheid.

Hij heeft wel een punt. Het zou om voetbal moeten gaan. Als iedereen zich daar gewoon aan had gehouden, dan was dit WK nooit aan Qatar verkocht, en het vorige nooit aan Rusland.
Ik gok alleen dat dat niet is wat hij bedoelt.

Boras
Berichten: 9964
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 16:36

De dagvergoeding van zo'n 65 euro voor de Tietenman en andere gekochte supporters is door Qatar ingetrokken na negatieve berichtgeving.

Kan het niet laten om even te :=

Maar wel banketstaaf als je (mede) van die dagvergoeding afhankelijk bent gedurende je verblijf daar.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37319
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Op kosten Qatar naar wk in ruil voor positief bericht op SM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-22 16:40

Wie of wat is de tietenman? Ik lees dat hier maar wat en hoe?

Qatar stelt steeds meer voorwaardes. Tsja ik hoop dat diegenen die er heen zijn het waard vinden voor zichzelf

capopjekop

Berichten: 30677
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Op kosten Qatar naar wk in ruil voor positief bericht op SM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 17:23

Een volwassen man die altijd naar oranje kijkt met 2 neptieten onder z'n shirt