Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38358
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 12:52

Ann schreef:
Volgens mij gaat dit over mensen met een dubbele nationaliteit? Hun Amerikaanse paspoort wordt straks niet meer erkend door Rusland en ze kunnen dmv hun Russische paspoort worden opgeroepen voor het Russische leger. Dit is wat ik er zo snel van begrijp?

https://twitter.com/g900ap/status/15750 ... ede3RWJjhA

Roodvos

Berichten: 6685
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 12:59

Bedankt voor het (helaas -O- ) 2e deel. Ik lees weer mee.

oomens schreef:
Dat vinden meer mensen interessant, maar helaas blijft het daarover vooral bij speculaties. En die zijn nu net weer een heel stuk minder interessant.
De scheidslijn tussen speculatie en opbouwen van een theorie om die te kunnen toetsen tegen (toekomstige) feiten is natuurlijk wel heel dun. Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt.

lukka63
Berichten: 1414
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 12:59

BigOne schreef:
Ann schreef:
Volgens mij gaat dit over mensen met een dubbele nationaliteit? Hun Amerikaanse paspoort wordt straks niet meer erkend door Rusland en ze kunnen dmv hun Russische paspoort worden opgeroepen voor het Russische leger. Dit is wat ik er zo snel van begrijp?

https://twitter.com/g900ap/status/15750 ... ede3RWJjhA

Dank je wel voor toevoegen link, het lukte me niet.

pien_2010

Berichten: 43526
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 13:59

Hopelijk mag een klein mopje die ik zelf erg leuk vind namelijk ik volg Darth Putin, die elke dag een tweet doet (ik vind hem erg grappig) en vandaag twittert hij

https://mobile.twitter.com/DarthPutinKG ... 1810200578
Ik vertaal
Citaat:
Hoofdverdachte in Nordstream-gassabotage duikt op

met deze foto
_O-
Afbeelding

Babootje

Berichten: 26379
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 14:44

Hij IS leuk Pien!

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 15:28

pien_2010 schreef:
Hopelijk mag een klein mopje die ik zelf erg leuk vind namelijk ik volg Darth Putin, die elke dag een tweet doet (ik vind hem erg grappig) en vandaag twittert hij

https://mobile.twitter.com/DarthPutinKG ... 1810200578
Ik vertaal
Citaat:
Hoofdverdachte in Nordstream-gassabotage duikt op

met deze foto
_O-
[ [url=m/7Hy2vX.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hahahaha :D

nikkel
Berichten: 2537
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 16:26

Ondertussen is weer een gedeelte van een energie centrale platgebombardeerd. Ditmaal Charkov.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 16:53

Gelezen op Twitter:

The Nordstream 2 pipeline allows Russia to send gas to Western Europe without paying transit fees to Ukraine and Poland.
Russia just completed it in the teeth of massive opposition from Ukraine, Poland and USA.
Now they are trying to convince you it was Russia who blew it up

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 16:54

Zullen we allemaal wel bronnen plaatsen en indien in een buitenlandse taal, ook een (beknopte) vertaling?

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 16:58

elnienjo schreef:
Gelezen op Twitter:

The Nordstream 2 pipeline allows Russia to send gas to Western Europe without paying transit fees to Ukraine and Poland.
Russia just completed it in the teeth of massive opposition from Ukraine, Poland and USA.
Now they are trying to convince you it was Russia who blew it up


Ik zie niet hoe die verdenking raar is, aangezien Nord Stream 1 is platgelegd nu, oftewel, als er nog gas naar West Europa moet, moet dat nu via Nord Stream 2. Een van de leidingen van Nord Stream 2 is nog wel te gebruiken.

Citaat:
Nord Stream I was tot vorige maand in gebruik voor het transport van Russisch gas naar Duitsland. Nord Stream 2 was klaar, maar vlak voor de Russische invasie in Oekraïne besloot Duitsland voorlopig af te zien van het gebruik. Sinds vorige maand werd er ook al geen gas meer geleverd via Nord Stream 1.

Duitsland, Denemarken en Zweden zeggen dat de lekken in de pijpleidingen op de bodem van de Oostzee het gevolg zijn van aanvallen.

President Poetin zei deze week dat als Europa meer gas wil, het gebruik moet maken van Nord Stream 2.


bron: NOS

nikkel
Berichten: 2537
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 17:07

De Duitsers hebben het gebruik van Nord Stream 2 voorlopig nog niet goed gekeurd. Nog even ( een paar jaar) en ook deze overgebleven pijpleiding is ook helemaal niet meer nodig dan zijn er voldoende alternatieven.

Babootje

Berichten: 26379
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 17:18

elnienjo schreef:
Gelezen op Twitter:

The Nordstream 2 pipeline allows Russia to send gas to Western Europe without paying transit fees to Ukraine and Poland.
Russia just completed it in the teeth of massive opposition from Ukraine, Poland and USA.
Now they are trying to convince you it was Russia who blew it up


Oh, vandaar dat de Poolse minister zei US Bedankt... :D

Ik ben benieuwd wat het onderzoek voor uitkomst gaat brengen. Ik verwacht wel dat er een "aap uit de mouw" komt al zou het een andere "aap" zijn dan die van Rusland. Die staat net als de uitkomst van de referenda bij voorbaat al vast.

Babootje

Berichten: 26379
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 17:23

Rusland ervaart een enorme braindrain als IT-experts, ingenieurs en zelfs een kernfysicus het land ontvluchten.

Bron Sky News

Ze komen te voet, fietsen, auto's en zelfs op elektrische scooters.

Ze nemen mee wat ze kunnen, wat niet veel is, en slepen hun koffers achter zich aan. Sommigen hebben honden en andere kattenbenches. Ze zijn uitgeput na een reis die dagen heeft geduurd, maar ze lijken allemaal enorm opgelucht het Rusland van Poetin te hebben verlaten.
Een echtpaar lachte van opluchting. "Erg moe, maar gelukkig," zei Katy. De opluchting leek haar bijna te overweldigen.
We zijn op de grensovergang van Georgië met Rusland. Het strekt zich uit over een pas hoog in de Kaukasus. Er komt een gestage stroom Russen door. Ze vertellen verhalen over chaos aan de andere kant.
Vitaly en Maria hebben vier kinderen. Ze zijn vier dagen geleden van huis vertrokken. De laatste twee dagen hadden ze lopend en in de rij gestaan ​​met duizenden anderen, gepropt in de smalle kloof aan de Russische kant. Ze moesten ook bewakers omkopen om enige kans te maken er doorheen te komen.

Degenen die wachten om over te steken, worden geconfronteerd met een angstige beproeving. De temperatuur op deze hoogte is ofwel erg koud in de schaduw of gloeiend heet in de zon. Een echtpaar vertelde over momenten van paniek toen geruchten door de menigte gingen dat de autoriteiten binnenkort de grens zouden sluiten - of het leger zou sturen om mannen in de mobilisatieleeftijd te vinden en ze naar het front te brengen.

Sommigen zijn te bang om zelfs buiten Rusland te praten, uit angst voor vergelding tegen hun achtergebleven families. Anderen grijpen de kans om hun mening te uiten, terwijl ze bijna trillen van woede.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 17:26

Ik begin meer en meer te (be)denken dat die mobilisatie van Putin weleens zijn doodsvonnis gaat worden.

Babootje

Berichten: 26379
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 17:27

Ook het doorgaans pro-Russische Servie, heeft aangegeven de schijnreferenda niet te erkennen.

Bron Sky News


Servië zal de resultaten van "schijnreferenda" in vier bezette regio's van Oekraïne niet erkennen, zei president Aleksandar Vucic.
Belgrado - door Roemenië van Oekraïne gescheiden - heeft grotendeels goede betrekkingen met Moskou.
Maar ondanks dit zei de heer Vucic dat het de stemmen "niet" zal erkennen.
Naar verwachting zal Vladimir Poetin de annexatie van vier regio's - Donetsk, Loehansk, Cherson en Zaporizja - vrijdag in een toespraak afkondigen.

Er worden voorbereidingen getroffen voor een evenement op het Rode Plein, Moskou, met spandoeken met de tekst: "Donetsk, Loehansk, Cherson en Zaporizja - Rusland!"

"Servië zal de (referendums) niet erkennen omdat het zich houdt aan het internationaal recht, het Handvest van de Verenigde Naties en VN-resoluties", zei de heer Vucic.

Servië, kandidaat voor het lidmaatschap van de Europese Unie, is voor zijn aardgasvoorziening afhankelijk van Rusland en heeft geweigerd zich bij westerse sancties aan te sluiten.

Het heeft ook herhaaldelijk geweigerd de Russische invasie van Oekraïne bij de Verenigde Naties te steunen en zegt de territoriale integriteit van Oekraïne volledig te respecteren.
"We beschermen onze eigen territoriale integriteit en het is in ons eigen belang om de territoriale integriteit van andere internationaal erkende landen te beschermen", zei de heer Vucic.

Babootje

Berichten: 26379
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 17:35

Ailill schreef:
Ik begin meer en meer te (be)denken dat die mobilisatie van Putin weleens zijn doodsvonnis gaat worden.


Dat ben ik zeker met je eens. Poetin gaat dit niet overleven (althans niet politiek, maar ik vermoed zo dat het hem hetzelfde zal vergaan als Hitler). Het enige spannende nog, is: Hoeveel schade kan Poetin nog aanrichten voor zijn ondergang en heeft hij zelf voldoende voor het zeggen om massa vernietigingswapens te gebruiken (een "kleine" atoombom of biologische vernietigingswapens). Of gebruikt hij toch Zaporizja hiervoor. Zit hij in zn eentje aan de knoppen? Ik denk het niet.

Hier is al een kleine vingerwijzing in die richting:
Bron De Telegraaf

Kremlin schrapt uitreisverbod mannen na mogelijke interne ruzie

De Russische regering heeft besloten geen algemeen uitreisverbod in te stellen voor weerbare mannen, oftewel mannen die geschikt zijn voor de strijdkrachten. Ondanks dat ze het land wel uit mogen, krijgen ze geen nieuw paspoort meer. Het uitreisverbod geldt wel voor mensen die al voor militaire dienst zijn opgeroepen en zich moeten melden, schrijven Russische media.

Een aantal Russische media bericht dat het Kremlin wel degelijk van plan was woensdag alle weerbare mannen in de leeftijd van 18 tot 65 jaar te verbieden naar het buitenland te gaan. Maar er zouden interne discussies zijn ontstaan over het effect, als gevolg van de heftige reacties in het land op het recente besluit van president Vladimir Poetin 300.000 reservisten voor de oorlog in Oekraïne op te roepen.

In de kringen van het Kremlin is geschokt gereageerd op de kennelijk onvoorziene uittocht van Russen sinds de aankondiging van de gedeeltelijke mobilisatie. De organisatie van de mobilisatie bleek bovendien al snel een chaos, omdat de met de uitvoering belaste regionale overheden de instructies verschillend interpreteerden.

Terwijl er overal in het land protestbijeenkomsten tegen de mobilisatie waren, trokken snel honderdduizenden Russen de grens over. Circa 66.000 Russen trokken naar EU-landen en vrijwel alle buurlanden kregen te maken met een enorme stroom Russen die plotseling aan de grens stond. Naar Kazachstan bijvoorbeeld zijn volgens officiële informatie 98.000 Russen vertrokken, maar volgens de Novaya Gazeta zijn het er meer dan 260.000. Georgië en Armenië meldden ook de komst van steeds meer Russen. Andere bestemmingen van inderhaast vertrekkende 'weerbare Russen' zijn naar verluidt onder meer Belgrado, Istanbul, Bakoe en Dubai. De exodus zou het Kremlin ertoe hebben bewogen van het algemene reisverbod af te zien.

https://twitter.com/wartranslated/statu ... 4926960640
Zelensky's adviseur Mykhailo Podolyak, is van mening dat de oorlog zal eindigen binnen 3 tot 3,5 maanden na de val van Donetsk en Luhansk, wat zal leiden tot volledige demoralisatie van de RF. Het hele grondgebied van Oekraïne (vanaf 1991, dus inclusief De Krim) zal worden bevrijd.

Babootje

Berichten: 26379
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 17:51

Rusland meldt dat het Oekrainse offensief in Donetsk is mislukt

Bron De Telegraaf.
Rusland: offensief Oekraïne in Donetsk mislukt, 70 Oekraïense militairen gedood
Rusland claimt dat het de afgelopen dagen een offensief van Oekraïne bij de stad Lyman (Donetsk) heeft afgeslagen. Op het slagveld zouden 70 Oekraïense militairen om het leven zijn gekomen. Slachtoffers aan Russische zijde worden niet gemeld. De Russische beweringen zijn niet te verifiëren, meldt Reuters.
Lyman, een stad die voor het uitbreken van de oorlog zo'n 20.000 inwoners had, ligt al weken onder vuur van Oekraïense strijdkrachten die oprukken vanuit de regio rond Charkov. De stad zou bijna helemaal omsingeld zijn.
Lyman ligt in de provincie Donetsk, waar Rusland de afgelopen dagen snel een referendum organiseerde over annexatie door Rusland. Het referendum wordt door het Westen gezien als een 'schijnreferendum'. Ruim 90 procent van de inwoners zou voor aansluiting bij Rusland hebben gestemd.
Loehansk en Donetsk vormen samen de Donbas, die volgens de Russische president Poetin 'bevrijd' moet worden. In zijn laatste tv-toespraak noemde de Russische president Poetin dat het belangrijkste doel van wat hij 'een speciale militaire operatie' noemt.

Als Poetin de regio's annexeert, zou hij iedere Oekraïense beschieting kunnen zien als een directe aanval op Russisch grondgebied. De president heeft afgelopen week gezegd kernwapens te kunnen gebruiken om zijn territorium te verdedigen.

Echter vanuit Oekraine wordt heel iets anders gemeld.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/ ... 5045912594
Lyman Frontline ziet er vanaf vandaag niet goed uit voor RU. (met kaart).
Deze kaart kan de komende dagen veranderen naarmate de operaties van beide kanten doorgaan.
De zwaarste gevechten volgen. (Lyman is ook strategisch belangrijk vanwege een vervoersknooppunt)

https://twitter.com/WarMonitor3/status/ ... 6368204800
Russische bronnen melden dat Oekraïense verkenningselementen Tors'ke gisteren hebben gescout in een voorbereiding op een grotere aanval. Ze melden ook de waarnemingen van gevormde aanvalsgroepen.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/ ... 9747308545
Russische bronnen herhaalden dat Oekraïense troepen in Kolodyazi zijn en "in aanvalskolommen opstellen vanuit de richting van de nederzetting Kolodyazi"

Kijk even op Google maps
https://www.google.nl/maps/place/Kolody ... 37.8875794

De Russische troepen mogen van Poetin niet terugtrekken. En je kunt bedenken dat dit de volgende grote klapper van Oekraine gaat worden.
Niet geverifieerd natuurlijk. Maar WarMonitor lijkt toch steeds een getrouw beeld te geven van de vorderingen.

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 18:03

Babootje schreef:
Rusland meldt dat het Oekrainse offensief in Donetsk is mislukt

Bron De Telegraaf.
Rusland: offensief Oekraïne in Donetsk mislukt, 70 Oekraïense militairen gedood
Rusland claimt dat het de afgelopen dagen een offensief van Oekraïne bij de stad Lyman (Donetsk) heeft afgeslagen. Op het slagveld zouden 70 Oekraïense militairen om het leven zijn gekomen. Slachtoffers aan Russische zijde worden niet gemeld. De Russische beweringen zijn niet te verifiëren, meldt Reuters.
Lyman, een stad die voor het uitbreken van de oorlog zo'n 20.000 inwoners had, ligt al weken onder vuur van Oekraïense strijdkrachten die oprukken vanuit de regio rond Charkov. De stad zou bijna helemaal omsingeld zijn.
Lyman ligt in de provincie Donetsk, waar Rusland de afgelopen dagen snel een referendum organiseerde over annexatie door Rusland. Het referendum wordt door het Westen gezien als een 'schijnreferendum'. Ruim 90 procent van de inwoners zou voor aansluiting bij Rusland hebben gestemd.
Loehansk en Donetsk vormen samen de Donbas, die volgens de Russische president Poetin 'bevrijd' moet worden. In zijn laatste tv-toespraak noemde de Russische president Poetin dat het belangrijkste doel van wat hij 'een speciale militaire operatie' noemt.

Als Poetin de regio's annexeert, zou hij iedere Oekraïense beschieting kunnen zien als een directe aanval op Russisch grondgebied. De president heeft afgelopen week gezegd kernwapens te kunnen gebruiken om zijn territorium te verdedigen.

Echter vanuit Oekraine wordt heel iets anders gemeld.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/ ... 5045912594
Lyman Frontline ziet er vanaf vandaag niet goed uit voor RU. (met kaart).
Deze kaart kan de komende dagen veranderen naarmate de operaties van beide kanten doorgaan.
De zwaarste gevechten volgen. (Lyman is ook strategisch belangrijk vanwege een vervoersknooppunt)

https://twitter.com/WarMonitor3/status/ ... 6368204800
Russische bronnen melden dat Oekraïense verkenningselementen Tors'ke gisteren hebben gescout in een voorbereiding op een grotere aanval. Ze melden ook de waarnemingen van gevormde aanvalsgroepen.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/ ... 9747308545
Russische bronnen herhaalden dat Oekraïense troepen in Kolodyazi zijn en "in aanvalskolommen opstellen vanuit de richting van de nederzetting Kolodyazi"

Kijk even op Google maps
https://www.google.nl/maps/place/Kolody ... 37.8875794

De Russische troepen mogen van Poetin niet terugtrekken. En je kunt bedenken dat dit de volgende grote klapper van Oekraine gaat worden.
Niet geverifieerd natuurlijk. Maar WarMonitor lijkt toch steeds een getrouw beeld te geven van de vorderingen.


Lyman is nagenoeg omsingeld, je ziet dit de hele week al gebeuren. Ook de rest van de linie daar begint steeds meer gaten te vertonen langs de hele rivier. de mededelingen van Rusland vallen in dezelfde categorie als een paar weken geleden. Binnen nu en een week gaan ze roepen dat ze zich weer strategisch terug trekken..

Babootje

Berichten: 26379
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 18:32

Bizar is dat he? Russische troepen mogen zich niet terugtrekken (van Poetin). Ben benieuwd of ze zullen gehoorzamen.

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 18:36

Babootje schreef:
Bizar is dat he? Russische troepen mogen zich niet terugtrekken (van Poetin). Ben benieuwd of ze zullen gehoorzamen.


Bij Lyman zouden 1500 LPR troepen zitten en mogelijk 1000 man van het reguliere Russische leger. Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze zich daar doodvechten. Gaat wel om de betere Russische soldaten, geen 3e lichting jicht patiënten.. die wil je toch niet opofferen als legerleiding?

BigOne
Berichten: 38358
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 18:47

Of ze geven zich over !

nikkel
Berichten: 2537
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 18:48

Een gevecht tussen Russen onderling, kan misschien ook nog. Degene die willen terug trekken en diegene die trouw aan het verbod van Poetin zijn. Het wordt aardig rommelig.

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 19:04

BigOne schreef:
Of ze geven zich over !


Als soldaat lijkt mij dat een prima optie, maar ik snap hun leidinggevenden niet.. 2500 dood of gevangen, of 2500 man die zich terugtrekken naar een volgende linie en dan de volgende lijn kunnen verdedigen.. wat eigenlijk een half jaar lang de tactiek van Oekraïne is geweest.. en bij Baghmut nog steeds is overigens..

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 19:06

nikkel schreef:
Een gevecht tussen Russen onderling, kan misschien ook nog. Degene die willen terug trekken en diegene die trouw aan het verbod van Poetin zijn. Het wordt aardig rommelig.


Dat komt vaker voor... Deze week zijn 1500 Tsjetsjenen de rivier over gezet in Cherson, met als belangrijkste taak terugtrekking voorkomen..

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 21:18

Babootje schreef:
Rusland meldt dat het Oekrainse offensief in Donetsk is mislukt

Bron De Telegraaf.
Rusland: offensief Oekraïne in Donetsk mislukt, 70 Oekraïense militairen gedood
Rusland claimt dat het de afgelopen dagen een offensief van Oekraïne bij de stad Lyman (Donetsk) heeft afgeslagen. Op het slagveld zouden 70 Oekraïense militairen om het leven zijn gekomen. Slachtoffers aan Russische zijde worden niet gemeld. De Russische beweringen zijn niet te verifiëren, meldt Reuters.
Lyman, een stad die voor het uitbreken van de oorlog zo'n 20.000 inwoners had, ligt al weken onder vuur van Oekraïense strijdkrachten die oprukken vanuit de regio rond Charkov. De stad zou bijna helemaal omsingeld zijn.
Lyman ligt in de provincie Donetsk, waar Rusland de afgelopen dagen snel een referendum organiseerde over annexatie door Rusland. Het referendum wordt door het Westen gezien als een 'schijnreferendum'. Ruim 90 procent van de inwoners zou voor aansluiting bij Rusland hebben gestemd.
Loehansk en Donetsk vormen samen de Donbas, die volgens de Russische president Poetin 'bevrijd' moet worden. In zijn laatste tv-toespraak noemde de Russische president Poetin dat het belangrijkste doel van wat hij 'een speciale militaire operatie' noemt.

Als Poetin de regio's annexeert, zou hij iedere Oekraïense beschieting kunnen zien als een directe aanval op Russisch grondgebied. De president heeft afgelopen week gezegd kernwapens te kunnen gebruiken om zijn territorium te verdedigen.

Echter vanuit Oekraine wordt heel iets anders gemeld.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/ ... 5045912594
Lyman Frontline ziet er vanaf vandaag niet goed uit voor RU. (met kaart).
Deze kaart kan de komende dagen veranderen naarmate de operaties van beide kanten doorgaan.
De zwaarste gevechten volgen. (Lyman is ook strategisch belangrijk vanwege een vervoersknooppunt)

https://twitter.com/WarMonitor3/status/ ... 6368204800
Russische bronnen melden dat Oekraïense verkenningselementen Tors'ke gisteren hebben gescout in een voorbereiding op een grotere aanval. Ze melden ook de waarnemingen van gevormde aanvalsgroepen.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/ ... 9747308545
Russische bronnen herhaalden dat Oekraïense troepen in Kolodyazi zijn en "in aanvalskolommen opstellen vanuit de richting van de nederzetting Kolodyazi"

Kijk even op Google maps
https://www.google.nl/maps/place/Kolody ... 37.8875794

De Russische troepen mogen van Poetin niet terugtrekken. En je kunt bedenken dat dit de volgende grote klapper van Oekraine gaat worden.
Niet geverifieerd natuurlijk. Maar WarMonitor lijkt toch steeds een getrouw beeld te geven van de vorderingen.

Die Telegraaf zakt wel steeds verder af zeg :oo ik heb het bericht van dat gefaalde Ukraïnse offensief voorbij zien komen en dat was bij een heel onbetrouwbaar pro-Russisch account. Zelfs de grotere pro-Russische accounts hebben het niet over genomen. En de Telegraaf plempt het gewoon de Nederlandse ether in 8)7