Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38416
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 18:03

Babootje schreef:
BigOne schreef:
Blijkt niet de fabriek te zijn waar oorlogsmaterieel gemaakt wordt.


Alle 5 niet? Vind het wel apart dat het uberhaupt gebeurt zo kort na elkaar.

Even snel gezocht so correct me maar ik kan alleen maar iets over deze brand vinden. Waar hij z’n info dan weg heeft? Maar jay zit er wel vaker naast.

https://x.com/deaidua/status/1786385396294619366?s=12

Janneke2

Berichten: 22869
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 18:22

Cowboy55 schreef:
Maar daar hebben we wat voor _O-

Tot ca. 1993 zat er een NAVO hoofdkwartier in een bunker/oude mergelgroeve in de buurt van Maastricht. Deze: https://nl.wikipedia.org/wiki/NAVO-hoof ... Cannerberg

Toen waren er ook al spionnen en bij de ingang naar het complex hingen foto's van bekende mogelijke Sovjet spionnen die de bewaking dus niet binnen mocht laten. Je vindt een poster met foto's onderaan de wiki pagina. Als je je afvraagt waarom mensen die de Koude Oorlog hebben meegemaakt vaak wat minder van slag raken door nucleaire dreiging: die poster was voor mij een reden. De naiviteit van het ding.



Mij ontgaan een paar dingen.
Als iemand die de koude oorlog heeft meegemaakt, weet ik niet of ik minder van slag raak dan mensen die jonger zijn dan ik.
(De dreiging was reëel en verre van fijn.)

En de naïviteit van een poster met spionnen ontgaat mij ook. (Ja, als het 'het één en het al' zou zijn, die poster op enkel en alleen die plek, voor het geval dat een spion vriendelijk zou aankloppen, dan wel natuurlijk.)

pien_2010

Berichten: 43706
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 20:01


Cowboy55
Berichten: 8517
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 11:20

Janneke2 schreef:
Cowboy55 schreef:
Maar daar hebben we wat voor _O-

Tot ca. 1993 zat er een NAVO hoofdkwartier in een bunker/oude mergelgroeve in de buurt van Maastricht. Deze: https://nl.wikipedia.org/wiki/NAVO-hoof ... Cannerberg

Toen waren er ook al spionnen en bij de ingang naar het complex hingen foto's van bekende mogelijke Sovjet spionnen die de bewaking dus niet binnen mocht laten. Je vindt een poster met foto's onderaan de wiki pagina. Als je je afvraagt waarom mensen die de Koude Oorlog hebben meegemaakt vaak wat minder van slag raken door nucleaire dreiging: die poster was voor mij een reden. De naiviteit van het ding.



Mij ontgaan een paar dingen.
Als iemand die de koude oorlog heeft meegemaakt, weet ik niet of ik minder van slag raak dan mensen die jonger zijn dan ik.
(De dreiging was reëel en verre van fijn.)

En de naïviteit van een poster met spionnen ontgaat mij ook. (Ja, als het 'het één en het al' zou zijn, die poster op enkel en alleen die plek, voor het geval dat een spion vriendelijk zou aankloppen, dan wel natuurlijk.)


Die poster hing daadwerkelijk bij de poort van het complex. Daar was overigens maar 1 ingang. Aan de vooravond van de asbestsanering van het complex zijn veel spullen door de mensen die er werkten meegenomen. Die spullen komen nu mee-en-mee weer terug. Waaronder de poster. Cannerberg is dus nu een ‘gewone’ mergelgrot met spullen uit de tijd van de Koude Oorlog, waar ooit eens 8 (zo bleek achteraf) nucleaire wapens van het Warschau Pact op gericht waren.

mysa

Berichten: 10537
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 12:09

Wat een heerlijke naïviteit destijds. Al moet ik zeggen dater volgens mij toch wel serieus opgelet werd ook hoor. Mijn vader werkte als Oostblok-medewerker, eerst op het hoofdkwartier en daarna op BuZa. En onze telefoon thuis werd dus wel afgeluisterd. En ik weet niet door wie maar hoogstwaarschijnlijk gewoon als voorzorgsmaatregel door de Nederlandse veiligheidsdiensten.

BigOne
Berichten: 38416
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 13:31

Geen naïviteit maar je hoorde er gewoon veel minder over. Alleen de echte spanningsvelden kwamen in de krant en op tv, bvb de Cuba crisis. En ban de bom enzenz en achteraf kun je je afvragen hoever Rusland toen al invloed had op die protesten.

mysa

Berichten: 10537
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 15:06

Ik bedoel van de autoriteiten. Die poster.

Janneke2

Berichten: 22869
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 17:53

BigOne schreef:
Alleen de echte spanningsvelden kwamen in de krant en op tv, bvb de Cuba crisis. En ban de bom enzenz en achteraf kun je je afvragen hoever Rusland toen al invloed had op die protesten.


Oud strijdlied:
"Ban nu de neutronenbom,
want terwijl machines blijven staan,
sterven alle mensen,
wie zou zich dat wensen...?
Ja hoor, het wapen-kapitaal
want voor geld gaan mensen aan de kant,
'leve het vrije Westen', Amerika de beste wapenproducent."

Nou, de invloed van Rusland lijkt mij mee te vallen.
Het strijdlied kwam van de CPN.
(Al zal het toenmalige Kremlin ook wel gedacht hebben van 'de tegenstanders van mijn vijanden zijn mijn vrienden'.)

pien_2010

Berichten: 43706
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 18:58

Luister Gorbatsjov wilde toch echt wel een andere wind. Een dappere wijze man . Helaas heeft Poetin alle vernieuwingen weer terug gedraaid.
Jeltsin was zeker niet de beste Russische president maar volgens mij is hij aardig in de luren gelegd door Poetin.
Nl via voorspraak van Jeltsin is Poetin president geworden. Ooit een reportage over gezien dat Jeltsin met vrouw en volwassen dochter wachtte op het bedank telefoontje nadat Poetin gewonnen had. Dat telefoontje is nooit gekomen zelfs niet nadat Jeltsin Poetin belde want hij zou het wel te druk hebben.
Dat gezin van Jeltsin de ontluistering in die eenvoudige huiskamer, die documentaire zal ik nooit vergeten.

irmaz

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 19:55

F-16's in beeld en er lijkt wat progressie, er is een sticker geplakt...
Citaat:
Beelden van F-16 straaljagers met het insigne van de Oekraïense luchtmacht werden getoond in een videogroet door luchtmachtcommandant Mykola Oleshchuk op de 20e verjaardag van de Kharkiv Nationale Universiteit van de Luchtmacht.
https://twitter.com/NOELreports/status/ ... 5334146174

pien_2010

Berichten: 43706
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 18:55


BigOne
Berichten: 38416
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 20:17

Zo snel mogelijk de Kerch brug opblazen !! Zal het moreel goed doen , ik verwacht dat ze nog even op de eerste F16 wachten maar er gaat wel wat gebeuren.

Loretta
Berichten: 8802
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 16:26


Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 16:42

Loretta schreef:


Maar dit doet Rusland al vanaf het begin van de oorlog.
Met name Macron heeft het goed door nu. Ik denk wel meer maar hij neemt het voortouw en als nucleaire macht denk ik ook wel het land dat dat moet doen. Deze vorm van afschrikking geeft alleeen maar aan dat Poetin de taal van Macron serieus neemt en daar bang voor is.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 06-05-24 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 16:45

Spanje heeft inmiddels ook Patriots aan Ukraine geleverd.

BigOne
Berichten: 38416
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 16:46

Dat er nog steeds zogenaamde Russische vissersboten aanmeren in de eemshaven vind ik veel zorgelijker.

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 18:01

BigOne schreef:
Dat er nog steeds zogenaamde Russische vissersboten aanmeren in de eemshaven vind ik veel zorgelijker.


Ja eens. Snap ik ook niet hoor.

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 18:04


BigOne
Berichten: 38416
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 19:02

Dit soort retoriek valt voor mij onder de Blablabla van voorgaande jaren.

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 22:05

BigOne schreef:
Zo snel mogelijk de Kerch brug opblazen !! Zal het moreel goed doen , ik verwacht dat ze nog even op de eerste F16 wachten maar er gaat wel wat gebeuren.


Wellicht vanavond/vannacht zo te lezen op twitter.

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 12:26

Het schiet nog niet op met die Kerch brug.

Wel is Oekraine nog steeds bezig met het uitschakelen van olieraffinaderijen.

Vanmorgen om 3.00 uur was het raak bij een oliedepot nabij Yurovka, Krasnodar Regio in Rusland
https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/sta ... 9559943588

Ook vanmorgen een droneaanval op een olieraffinaderij van Gazprom in Basjkiria, Rusland
Het olieraffinage- en petrochemische productiecomplex Gazprom NefteKhim Salavat is verantwoordelijk voor 5% van de totale Russische olieraffinageproductie – ongeveer 367.000 vaten per dag, naast aanzienlijke hoeveelheden andere petrochemische producten
https://twitter.com/igorsushko/status/1 ... 8693573831
https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/sta ... 0767595640

Gisteren een (gezien de omvang van de brand vermoedelijke) olieopslag in de haven van Petropavlovsk-Kamchatsky, Rusland.
https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/sta ... 2470947034

Nog een brandje vanmorgen in een warenhuis in St Petersburg
https://twitter.com/igorsushko/status/1 ... 9163225346

-----
Eind maart had Oekraïne al ongeveer 14% van de Russische olieraffinagecapaciteit vernietigd en de Russische regering gedwongen een verbod van zes maanden op de export van benzine in te voeren", - Buitenlandse Zaken
In feite zal Rusland, met minder binnenlandse raffinagecapaciteit, gedwongen worden meer van zijn ruwe olie te exporteren, en niet minder, waardoor de mondiale prijzen eerder zullen dalen dan stijgen.
De Oekraïense aanvallen hebben een aanzienlijke klap toegebracht aan de Russische raffinagecapaciteit, waarbij tot 900.000 vaten per dag verloren zijn gegaan.
https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/sta ... 7815839190

pien_2010

Berichten: 43706
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 15:46

Dat vinden bij helemaal niet erg!

nikkel
Berichten: 2550
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 16:08

Ik denk dat die acties niet voldoende helpen, als je eigen energievoorziening in puin wordt gegooid. Eerst die luchtafweer op orde, daarna acties.

BigOne
Berichten: 38416
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 16:10

nikkel schreef:
Ik denk dat die acties niet voldoende helpen, als je eigen energievoorziening in puin wordt gegooid. Eerst die luchtafweer op orde, daarna acties.

Wanneer Rusland een gigantisch brandstoftekort krijgt ( al heeft) reken maar dat dit helpt.

mysa

Berichten: 10537
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 16:29

Poetins 9 mei toespraak meegekregen? Dat sloeg weeral alles.