Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26492
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 09:59

Ik las ook dat de timing van deze actie perfect was zo na de vrijmibo.
Iedereen te dronken om accuraat te reageren. _O-

Babootje

Berichten: 26492
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 10:05

irmaz schreef:
Mars schreef:
De conspiracy nu is dat t westen Wagner betaald voor deze omslag maar dat geloof ik niet zo. Jullie?

Nee, waarom zouden ze dat doen?
Wat ik nog wel kan geloven is dat Prigozhin wat informatie is gevoerd door het westen. Maar de coup is volgens mij een reactie op het aanhalen van de touwtjes door Shoigu. Het zat er al een tijdje aan te komen dat Prigozhin grootheidswaanzin zou krijgen. En ik denk dat hij belangen heeft in de Donbass die, doordat Ukraïne steeds meer aan de winnende hand lijkt te zijn, in gevaar komen. Hij geeft daar het Russische leger de schuld van (denk ik) dus wil hij zelf de touwtjes in handen krijgen.


Je weet ook niet of Oekraine er nu beter van zou worden met Prigozhin aan het roer.

Karlijn_dv

Berichten: 380
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 10:07

Ik las ooit in een boek over Afghanistan dat het voor de normale burger niet zoveel uit maakte dat de huidige leider werd afgezet, "voordat de ene schurk is afgetreden is de ander al aan de macht". Klinkt een beetje net zo vraag me af of het nou zoveel beter gaan worden stel dat ze veel invloed krijgen. De Taliban werd ook als positief geziem eerst en kijk nu eens.
Los daarvan is het wel heerlijk ironisch natuurlijk :+

Babootje

Berichten: 26492
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 10:09

Russische soldaten geven zich en masse over aan Wagner PMC in Voronezh.
Wagner controleert nu zowel Rostov (1,1 miljoen inwoners) als Voronezh (ook 1,1 miljoen inwoners). Wagner nadert nu Krasnodar (1 miljoen) en Volgograd (950k) zonder enige weerstand.
https://twitter.com/igorsushko/status/1 ... 4615425024

Hoe je het ook wendt of keert. Poetin heeft nu een groot binnenlands probleem wat voor het Oekrains offensief gunstig kan uitpakken. Hij zal toch ook zijn leger moeten inzetten tegen Wagner,

Sizzle

Berichten: 35735
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-23 10:12

Mars schreef:
De conspiracy nu is dat t westen Wagner betaald voor deze omslag maar dat geloof ik niet zo. Jullie?


Nee daar geloof ik ook niet in.
De Wagner groep is sowieso niet zo trouw aan hun nationaliteit, die vechten gewoon daar waar ze wat kunnen bereiken of waar ze geld krijgen.

Babootje

Berichten: 26492
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 10:12


Babootje

Berichten: 26492
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 10:17

Bron SkyNews

Prigozhin heeft bondgenoten van het leger nodig om de top uit hun stoel te halen

De situatie "is buitengewoon" en Vladimir Poetin heeft Yevgeny Prizoghin "extreem hard" aangepakt, zei Moskou-correspondent Diana Magnay.

Vanwege de veel grotere omvang van het Russische leger in vergelijking met de Wagner-groep, zou Prigozhin veel mensen in het leger moeten hebben overgehaald om zich bij hem aan te sluiten als hij "het hoogste militaire bevel wil ontslaan", zei ze.
Wagner heeft "niet het soort macht dat het had vóór Bakhmut" omdat het talloze strijders verloor bij het aanvallen van de Oekraïense stad.
Magnay zei dat Prigozhin "niet een van de elitetroepen is. Dit gaat niet over het versplinteren van elites. Dit blijft - als het een staatsgreep is - een militaire staatsgreep".

Wagner-troepen zijn verzameld in het zuiden van Rusland, met berichten die suggereren dat er "een colonne op weg is naar Moskou".

Ze zei dat dit "zeker zal bijdragen aan de verwarring en de onzekerheid en het gevoel onder het Russische volk dat deze [oorlog] niet goed gaat."

Babootje

Berichten: 26492
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 10:27

Er is weinig nieuws vanuit het front vandaag wegens de couppoging van Wagner.
Maar gezien de kaart lijkt het erop dat Oekraine het front weer wat heeft opgeschoven
https://map.ukrdailyupdate.com/

Vanaf het oostfront wordt gemeld dat AFU troepen weer in Bakhmut zijn. En ze noemen de ontwikkelingen in Rusland nu al Russische burgeroorlog. Daar zal het ongetwijfeld wel op uitdraaien.

https://twitter.com/astraiaintel/status ... 7778870272
De strijdkrachten van #Ukraine hebben aanvullende tactische vorderingen gemaakt in de noordflank van #Bakhmut . De situatie is niet helemaal duidelijk vanwege de Russische burgeroorlog die nu gaande is, maar het lijkt erop dat AFU-troepen in de stad zijn.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37384
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 10:34

:oo oh het gaat een beetje mis in Rusland nu. Wagner wil je niet tegen je hebben. Gaan ze nu dezelfde wreedheden doen bij russische bevolking. Poetin en consorten hebben een beetje een foutje gemaakt vrees ikdoor zich in te laten met deze kille moordenaars. Zijn daar ook nog steeds die vrijgelaten gevangenen bij?

Babootje

Berichten: 26492
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 10:46

Een aardige achtergrondpost over de motieven en voorbereidingen van Prigozhin

https://twitter.com/Gerashchenko_en/sta ... 8790525953
Vandaag is Oekraïne een paar stappen dichter bij de volledige overwinning op Rusland en de volledige terugkeer van zijn territoria, inclusief de Krim, gekomen.

Een gemeen, maar in dit geval nuttig monster - Prigozhin, zette een gewapende opstand op tegen Shoigu en Gerasimov, veroverde het hoofdkwartier van het zuidelijke militaire district van de Russische Federatie, en nu trekken zijn geavanceerde groepen richting Voronezh en vervolgens richting Moskou.

In feite is dit een opstand, niet tegen oorlogsmisdadigers Shoigu en Gerasimov, maar tegen Poetin zelf, wiens plaats Prigozhin al lang wilde innemen en zijn eigen regime in Rusland wilde creëren.

Wat zijn de ware motieven van Prigozhin die hem ertoe brachten een gewapende opstand te lanceren? Ik denk dat hij, als persoon die Poetin al meer dan 30 jaar persoonlijk kent, hem met minachting behandelt en ziet dat Poetin, die ter wille van zijn illusoire grootheid een bloedig bloedbad tegen Oekraïne heeft ontketend, de situatie niet langer onder controle heeft.
Bovendien besloot Prigozhin, die al 10 jaar heeft deelgenomen aan militaire staatsgrepen in Afrika, dat als het mogelijk was om de macht te grijpen in Soedan of de Centraal-Afrikaanse Republiek, het ook mogelijk was om in Rusland te doen, wat Poetin heeft gedaan, tijdens zijn 23-jarige heerschappij verlaagd tot het niveau van een tropische marionettendictatuur.

Een interessante vraag - wat was precies de reden voor de muiterij? Gisteren om 19.30 uur publiceerde Prigozhin een video met beelden van een raketaanval op het achterste kamp van de militaire eenheid "Wagner", waarbij zijn strijders naar verluidt werden gedood.
Ik ben ervan overtuigd dat deze provocatie door Prigozhin zelf was georganiseerd, omdat het geen zin had voor Shoigu en Gerasimov om een ​​van de tientallen militaire kampen van de militaire groep "Wagner" aan te vallen.
Als ze hun probleem met de verdomde clown echt wilden oplossen, zouden ze hem zelf moeten uitschakelen, niet een of andere tent in het bos aanvallen en Prigozhin een excuus geven om een ​​rel te beginnen.

Prigozhin had zich lange tijd op deze muiterij voorbereid. Om deze reden heeft hij zich de afgelopen zes maanden geprofileerd door Shoigu en Gerasimov van sabotage te beschuldigen en het vertrouwen te winnen van het Russische leger, dat niet tevreden is met de manier waarop de criminele oorlog tegen Oekraïne wordt gevoerd. Om deze reden opende hij Wagner-centra in alle delen van de Russische Federatie en toerde hij onlangs door half Rusland.

Prigozhin is zijn Rubicon overgestoken en zal niet van zijn pad afwijken totdat hij fysiek is vernietigd of zijn doelen heeft bereikt.

Wat zijn naar mijn mening de verdere mogelijke opties voor de ontwikkeling van de situatie?
De eerste: de macht van Poetin vandaag en morgen zal als een kaartenhuis in elkaar storten. De troepen van Prigozhin zullen Moskou binnenvallen, het Kremlin, het Ministerie van Defensie en alle macht grijpen, en Prigozhin zal zichzelf tot militaire dictator van Rusland benoemen, op basis van het feit dat Poetin zijn taken niet kan uitvoeren vanwege een sterke verslechtering van zijn gezondheid.

De tweede: Poetin zal een bevel geven om Prigozhin, die al effectief vogelvrij is verklaard, fysiek te vernietigen met een klap van "Kinzhal" of "Iskander", en om vanuit de lucht de PMC-konvooien te vernietigen die nu op weg zijn naar Russisch Zuid richting Moskou. Ik zeg vanuit de lucht, aangezien het onwaarschijnlijk is dat een grondeenheid van het Russische leger een open gevecht zou durven aangaan met de ervaren en strikt gedisciplineerde huurlingen van het Wagner-leger.

De derde optie: Poetin zal afzien van het plan om Prigozhin fysiek te vernietigen en proberen tot overeenstemming met hem te komen, waarbij hij zijn eisen vervult om Shoigu, Gerasimov en andere ineffectieve oorlogsmisdadigers te verwijderen en hen te vervangen door Prigozhin's beschermelingen, om de militaire druk op Oekraïne en onze bondgenoten.

Dit betekent nog steeds de daadwerkelijke overdracht van de macht aan Prigozhin en het vertrek van Poetin uit de macht, en in de toekomst de mogelijkheid om samen met Kabayeva te worden neergeschoten wegens verraad, aangezien het Ceausescu-paar in 1989 op de tweede dag werd neergeschoten. na het begin van de opstand.

U kunt kiezen welke van de drie opties het voordeligst is voor Oekraïne, of uw visie in de opmerkingen schrijven.

Naar mijn mening versterken alle drie de opties die ik hierboven noemde alleen maar de positie van Oekraïne en brengen ze onze overwinning dichterbij.

Als Prigozhin de macht grijpt in het Kremlin, zal dat met een waarschijnlijkheid van 99% leiden tot de ineenstorting van Rusland, wat ik al sinds 24 februari 2022 voorspel.

Kadyrov en de leiders van andere nationale onderdanen van de federatie in de Kaukasus, Povolzhie (Wolga-regio) en Siberië weten dat Prigozhin ze allemaal als tweederangs mensen beschouwt en gemakkelijk het bevel zal geven om ze allemaal neer te schieten en te vernietigen. Daarom zullen ze onderhandelen met de lokale commandanten van de strijdkrachten van de Russische Federatie, de Russische Garde, de FSB en hun onafhankelijkheid van Prigozhin verklaren.
Er zal een gewapende oorlog van clans beginnen om de macht, om middelen, er zal zo'n chaos en wanorde zijn, vergeleken met het jaar 1917

mysa

Berichten: 10564
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 11:13

Sizzle schreef:
Mars schreef:
De conspiracy nu is dat t westen Wagner betaald voor deze omslag maar dat geloof ik niet zo. Jullie?


Nee daar geloof ik ook niet in.
De Wagner groep is sowieso niet zo trouw aan hun nationaliteit, die vechten gewoon daar waar ze wat kunnen bereiken of waar ze geld krijgen.


Dat zat ik net te bedenken: de Poetin-adepten zullen het debacle weer onmiddellijk in de schoenen van het Westen schuiven. Zo voorspelbaar!

irmaz

Berichten: 4906
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 11:18

De Wagnerites houden niet zo van dingen in de lucht. Vannacht hebben ze, volgens bron Twitter, 2 Mi8 helicopters uit de lucht geschoten en vanochtend komt dit bericht:
Citaat:
Russische media melden dat de #Wagner PMC's een transportvliegtuig van de Russische luchtmacht hebben neergeschoten in de regio #Voronezh.
https://twitter.com/KyivPost/status/1672532375723450369

irmaz

Berichten: 4906
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 11:19

mysa schreef:
Sizzle schreef:

Nee daar geloof ik ook niet in.
De Wagner groep is sowieso niet zo trouw aan hun nationaliteit, die vechten gewoon daar waar ze wat kunnen bereiken of waar ze geld krijgen.


Dat zat ik net te bedenken: de Poetin-adepten zullen het debacle weer onmiddellijk in de schoenen van het Westen schuiven. Zo voorspelbaar!

Dat is wat Putin suggereerde in zijn toespraak vanochtend, dus niet vreemd dat het trollenleger dit hersenloos overneemt.

irmaz

Berichten: 4906
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 11:22


Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 11:28

Mars schreef:
De conspiracy nu is dat t westen Wagner betaald voor deze omslag maar dat geloof ik niet zo. Jullie?
Het zou wel een briljante move zijn, op ethisch vlak wat minder.

tamary

Berichten: 29258
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 11:33

Ailill schreef:
Mars schreef:
De conspiracy nu is dat t westen Wagner betaald voor deze omslag maar dat geloof ik niet zo. Jullie?
Het zou wel een briljante move zijn, op ethisch vlak wat minder.

Niet nodig, was kwestie van tijd voordat er een groep besloot dat er ergens anders meer winst te halen viel. Prigozhin heeft een betere kijk op de situatie in Oekraine dan Poetin. Dan is het een stuk interessanter om Poetin te wippen en verliezen te beperken dan om je bedrijf kapot te zien gaan, zeker als je mensen de ervaring en middelen hebben om zo'n stap te zetten. Zal ook meer draagvlak voor zijn dan in kist naar huis vanuit Oekraine, ze weten hoe goed/slecht beide legers zijn t.o.v. hun eigen mensen.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 11:40

Babootje schreef:
Ik las ook dat de timing van deze actie perfect was zo na de vrijmibo.
Iedereen te dronken om accuraat te reageren. _O-
Da's toch algemeen bekend dat ze veel drinken ;)

Jaren terug was ik in Turkije in gesprek met een Nederlandse dame die daar samen met haar man strandbedjes verhuurde. We hadden het over typische gedragingen uit bepaalde landen, zo ook de Russen. Volgens haar begonnen ze vaak voor de lunch al fors met drinken. Niet fijn voor de rest maar het had volgens die dame ook een voordeel: rond dinertijd waren de meeste al te dronken om nog te kunnen lopen :+

mysa

Berichten: 10564
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 11:41

irmaz schreef:
Ah ~~}>
Citaat:
Kadyrov spreekt zich uit, noemt Prigozhin een verrader en zegt dat zijn troepen op weg zijn naar de 'spanningsgebieden'
https://twitter.com/PjotrSauer/status/1 ... 3284211712


Kadyrov ziet weer kans een wit voetje te halen.
Hoe liggen de troepen/materiaal verhoudingen? Lijkt me dat Kadyrov het in beginsel wel af gaat leggen tegen Wagner?

Babootje

Berichten: 26492
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 11:46


irmaz

Berichten: 4906
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 11:52

mysa schreef:
Kadyrov ziet weer kans een wit voetje te halen.
Hoe liggen de troepen/materiaal verhoudingen? Lijkt me dat Kadyrov het in beginsel wel af gaat leggen tegen Wagner?

Kadyrov zelf heeft laatst beweerd over 70.000 manschappen te beschikken, maar dat gelooft niemand.

Prigozhin zegt in een bericht van vandaag dat hij 25.000 manschappen heeft en nog eens 25.000. Die laatste 25.000 zijn, denk ik tenminste, vermoedelijke manschappen die hij hoopt te krijgen uit overlopers.

Als het goed is heeft Putin nog de beschikking over zo'n 150.000 elite-troepen maar of die werkelijk bestaan of alleen op papier weet ik niet.

Als je op google maps de route over de M4 van Rostov-on-don richting Moskou bekijkt dan zie je ongelooflijk veel wegversperringen oppoppen.

Er gaan geruchten dat Putin Rostov om wil vormen in een Bakhmut 2 en Prigozhin gebruikt het argument dat Putin burgers wil doden om zijn kruistocht te legaliseren.

irmaz

Berichten: 4906
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 11:53

Babootje schreef:
Duidelijk..

[ [url=m/EVewN8.png]Afbeelding[/url] ]

:')

Veronica2
Berichten: 2703
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 11:54

Karlijn_dv schreef:
Ik las ooit in een boek over Afghanistan dat het voor de normale burger niet zoveel uit maakte dat de huidige leider werd afgezet, "voordat de ene schurk is afgetreden is de ander al aan de macht". Klinkt een beetje net zo vraag me af of het nou zoveel beter gaan worden stel dat ze veel invloed krijgen. De Taliban werd ook als positief geziem eerst en kijk nu eens.
Los daarvan is het wel heerlijk ironisch natuurlijk :+

Klopt, zo las ik in een boek dat begin jaren 90 uitgegeven is, precies de voorspelling over wat er in 2021 uiteindelijk gebeurde.

En voor wie het interessant vindt om op NPO de serie te kijken waar Pien aan refereerde: https://www.npostart.nl/poetins-schaduw ... ON_1351936

irmaz

Berichten: 4906
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 11:56

Citaat:
Naar verluidt zijn er nu zware gevechten gaande in de Voronezh-regio tussen de Wagner PMC Group en strijdkrachten van het Russische leger en de Nationale Garde; de Russische luchtmacht blijft deze Wagner-posities ook aanvallen met geleide bommen en raketten.
https://twitter.com/sentdefender/status ... 8629420033

mysa

Berichten: 10564
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 12:02

irmaz schreef:
mysa schreef:
Kadyrov ziet weer kans een wit voetje te halen.
Hoe liggen de troepen/materiaal verhoudingen? Lijkt me dat Kadyrov het in beginsel wel af gaat leggen tegen Wagner?

Kadyrov zelf heeft laatst beweerd over 70.000 manschappen te beschikken, maar dat gelooft niemand.

Prigozhin zegt in een bericht van vandaag dat hij 25.000 manschappen heeft en nog eens 25.000. Die laatste 25.000 zijn, denk ik tenminste, vermoedelijke manschappen die hij hoopt te krijgen uit overlopers.

Als het goed is heeft Putin nog de beschikking over zo'n 150.000 elite-troepen maar of die werkelijk bestaan of alleen op papier weet ik niet.

Als je op google maps de route over de M4 van Rostov-on-don richting Moskou bekijkt dan zie je ongelooflijk veel wegversperringen oppoppen.

Er gaan geruchten dat Putin Rostov om wil vormen in een Bakhmut 2 en Prigozhin gebruikt het argument dat Putin burgers wil doden om zijn kruistocht te legaliseren.


Merci!

irmaz

Berichten: 4906
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 12:21

Het Wagner-offensief schijnt uit 3 groepen te bestaan, 1 heeft Rostov bezet, groep 2 is op weg naar Moskou en de 3e groep (mogelijk een afsplitsing van groep2) is vermoedelijk op weg naar en specifiek vliegveld. Er zijn inmiddels beelden van zwaar Wagner-geschut en tanks gesingaleerd die op weg naar Moskou zijn. Het vermoden is dat deze groep tegen de avond in de buurt van Moskou aankomt.
https://twitter.com/GeoConfirmed/status ... 0581561344