Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 09:58

irmaz schreef:
Voor degenen die geïnteresseerd zijn in de strategie die waarschijnlijk gevolgd wordt in Ukraïne:
https://threadreaderapp.com/thread/1672 ... 40992.html

De reden dat het Ukr. offensief niet heel snel gaat heeft veel te maken met de breedte van het front en vooral met de Russische verdedigingstactiek. Deze is massief en bestaat uit verschillende linies die allen hun eigen uitdagingen en problemen met zich meebrengen om door te komen. Buldozeren ten koste van mensenlevens, zoals de Russen zouden doen, is niet de tactiek van Ukr. Zij proberen door kleinere offensieven zwakke plekken te vinden in de Russisch verdediging en door gerichte aanslagen met lange afstandsraketten de voorraad-depots, legerbases en aanvoerlijnen uit te schakelen.
Volgens de tweet proberen de Russen het Ukraïnse leger vooral in het oosten bezig te houden zodat ze zich niet kunnen focussen om de Krim te bevrijden.

Een plaatje van de extra verdedigingswerken die de Russen sinds vorig hebben aangebracht (rode stippen):
[ Afbeelding ] https://twitter.com/bradyafr/status/1672029376001753091


Het grootste probleem voor Oekraïne is het gebrek aan slagkracht in de lucht. Zonder gevechtsvliegtuigen die de Russische KA-52 en aanverwanten aan kunnen gaat dit offensief een heel lastig verhaal worden en onnodig langer duren, als het al lukt.

Babootje

Berichten: 26444
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 10:35

martichr schreef:
Het grootste probleem voor Oekraïne is het gebrek aan slagkracht in de lucht. Zonder gevechtsvliegtuigen die de Russische KA-52 en aanverwanten aan kunnen gaat dit offensief een heel lastig verhaal worden en onnodig langer duren, als het al lukt.


Klopt, het is al heel knap dat ze doen wat ze doen. Af en toe schieten ze er 1 uit de lucht ook nog.
Nu komen ze er toch; dat had best eerder gekund.
Eerst werd gedacht dat er met Poetin nog te onderhandelen was, maar dat is nu echt wel het raam uit.

Babootje

Berichten: 26444
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 10:42

Bron Sky News

Amerikaanse senatoren waarschuwen Rusland: u zult in oorlog zijn met de NAVO als u kernwapens gebruikt in Oekraïne

Rusland zal "in oorlog zijn met de NAVO" als het een kernwapen gebruikt in Oekraïne, heeft een Amerikaanse senator gezworen.
De Republikeinse Lindsey Graham gaf de waarschuwing samen met de Democraat Senator Richard Blumenthal op een gezamenlijke persconferentie.

Ze dienen een resolutie in bij het congres, zei Graham, waarin staat dat als Rusland, Wit-Rusland of een Russische gevolmachtigde een nucleair apparaat in Oekraïne laat ontploffen om het tegenoffensief te stoppen of om te proberen de wil van het Oekraïense volk te breken, "zo'n aanval als aanval moet worden beschouwd." op de NAVO zelf".

Een dergelijke ontploffing zou een groot deel van Europa bestralen, inclusief de Amerikaanse NAVO-bondgenoten, zei hij.

Graham beschuldigde Rusland van het plegen van oorlogsmisdaden op steroïden.

"Senator Blumenthal en ik willen iedereen op dit congres erop wijzen dat de dreiging van het gebruik van een nucleair apparaat door Rusland reëel is en dat de beste manier om dit af te schrikken is om hen duidelijkheid te geven over wat er gebeurt als ze dat doen namelijk, oorlog zijn met de NAVO."

Hij voegde er ook aan toe dat het opblazen van een kerncentrale om chaos te creëren "kan worden beschouwd als een aanval op de NAVO" - een duidelijke verwijzing naar de aanhoudende vrees voor een incident in de kerncentrale van Zaporizhzhia.

Babootje

Berichten: 26444
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:03

Het lijkt wat stil aan het front maar er gebeurt toch weer heel wat.
Met het vernietigen van de 2 Chonhar bruggen en Syvash spoorbrug naar de Krim heeft Oekraine de aanvoerlijnen voor Rusland afgesneden. De Russen zien de dreiging voor de Krim toenemen nemen extra verdedigingsmaatregelen in Sebastopol de voor Russen belangrijkste haven aan de Krim. Het is namelijk de enige warm water haven (de enige die Rusland heeft die in de winter niet langere tijd bevriest). Er worden getrainde dolfijnen ingezet om duikers te weren.
In de update wordt uitgelegd wat de bedoeling is.
https://www.youtube.com/watch?v=GDPNNMZXVGs

Verder zijn er gisteren ook weer explosies gemeld in Melitopol. Oekraine is systematisch bezig om de militaire logistieke structuur van Rusland uit te schakelen. De Chonhar bruggen en de spoorlijn zijn buiten gebruik dus dat heeft grote invloed op de mogelijkheid zwaar materieel naar de Krim te krijgen.
Oekraine heeft de Russen op de Krim opgeroepen de Krim te verlaten nu het nog kan.

Rusland voert veel luchtaanvallen uit aan het front dus die F-16s zijn echt nodig
https://map.ukrdailyupdate.com/

BigOne
Berichten: 38458
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:49


Babootje

Berichten: 26444
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:13

BigOne schreef:
Interessant om te lezen en ook altijd in m’n achterhoofd gezeten:

https://threadreaderapp.com/thread/1671 ... 60576.html


Zeker. Er is veel rijkdom aan grondstoffen, maar ook industrie, landbouw etc waar Rusland zn handen graag op wil houden. Follow the money, Het gaat om geld, bodemschatten, gunstige havens. Maar nooit om Nazi's

BigOne
Berichten: 38458
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:16

Vooral Sebastopol willen ze niet kwijt, haven die openblijft in de winter. En er zit ook nog eens voor zo’n 20 miljard lithium in de grond , dat staat er nog niet bij.

Ik hoop dat de Oekraïne ze aan kop en kont eruit kan schoppen, dan wordt het met hulp van westerse landen( die ook in eigen belang handelen natuurlijk) een zeer rijk land dat een een lange neus naar Putin kan maken.
Zover is het nog lang niet maar hoop het wel.

irmaz

Berichten: 4864
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 14:58

Na Igor Strelkov/Girkin lijkt nu ook Prigozhin in de ketel met waarheidsserum te zijn gevallen :?

In een interview dat hij zelf op SM heeft gezet verteld hij hoe het conflict in de Donbass vanaf 2014 voornamelijk werd gebruikt door diverse generaals om zichzelf te verrijken (door salarissen van manschappen maar gedeeltelijk uit te betalen of volledig zelf te houden door niet te melden wanneer iemand was omgekomen) en dat er nooit sprake is geweest van een grootschalige aanval van de Ukraïnse strijdkrachten op de Donbass, met of zonder NAVO-eenheden, zoals het verhaal werd gesponnen:
https://twitter.com/wartranslated/statu ... 8535977984

irmaz

Berichten: 4864
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 22:47

Oei, Prigozhin gaat los :oo

Hij heeft een oorlogsverklaring afgegeven tegen het Russische ministerie van Defensie:
https://twitter.com/wartranslated/statu ... 9907158028

De oproerpolitie in Rusland hebben blijkbaar het hoofdkantoor van Wagner in Molkino omsingeld:
https://twitter.com/igorsushko/status/1 ... 5731469312

En:
Citaat:
Wagner Group-strijders hebben de afgelopen 24 uur afscheid genomen van hun familieleden en gezegd dat ze naar het tv-nieuws moesten kijken
https://twitter.com/ChrisO_wiki/status/ ... 8691115009

En waar blijft die popcorn-smiley nu >;)

irmaz

Berichten: 4864
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 22:54

Citaat:
Prigozhin zojuist met een oproep: "Alle patriotten van Rusland, echte patriotten van het land die de geschiedenis kennen, en geen fans van een zwakke regering die de belangen van de staat heeft verraden, gaan de straat op. Wapens zullen we vinden. Deze nacht zullen we de kwestie oplossen van verraders en criminelen die Rusland hebben onteerd. Hun namen zijn: Shoigu en Gerasimov."
https://twitter.com/Isa_Yusibov/status/ ... 3157572609

Volgens Peskov is Putin op de hoogte gebracht en zijn er maatregelen tegen Prigozhin/Wagner getroffen

Babootje

Berichten: 26444
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 23:21

Zo dat zijn wel ontwikkelingen ;)
Paniek in de Russische tent lees ik

irmaz

Berichten: 4864
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 23:54

Babootje schreef:
Zo dat zijn wel ontwikkelingen ;)
Paniek in de Russische tent lees ik

Er schijnt wel serieus het een en ander te gebeuren, er verschijnen verschillende filmpjes van Russische generaals die manschappen oproepen zich niet achter Prigozhin te scharen en Solovjev heeft de goegemeente gerust gesteld door te verklaren dat alles wat ze in de komende 24 uur gaan horen gelogen zou zijn :=

Het lijkt er op dat er een lange colonne (er wordt over 50km gesproken) Wagner-strijders oprukken naar Moskou. De checkpoints hebben opdracht gekregen ze te stoppen maar dat schijnen ze niet te doen. Aldus twitter-bronnen.

Babootje

Berichten: 26444
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 00:06

Surovkin (de vriend van Prigozhin, nu dan niet meer dus) idem. Filmpje met oproep om te stoppen.

nikkel
Berichten: 2551
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 08:15

Laten ze elkaar maar lekker afmaken, dat scheelt in ieder geval de broodnodige kogels.

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 09:01

Ik pak de popcorn..

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 09:03

Wagner, Bachmut in 8 maanden, Rostov in 9 uur..

irmaz

Berichten: 4864
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 09:18

Citaat:
President Poetin richt zich nu tot de Russische natie.

'We vechten voor het recht om Rusland te blijven, een staat met een geschiedenis van duizend jaar. Acties die nu worden uitgevoerd zijn afvalligheid van de naties. Dit is een steek in de rug van ons land en onze mensen. Ik geloof dat we zullen redden en verdedigen wat ons dierbaar en heilig is. Samen met ons moederland zullen we alle beproevingen overwinnen. Ik heb er bij het leger op aangedrongen om de enige juiste keuze te maken: stoppen met deelname aan criminele activiteiten', zei Poetin tijdens zijn oproep.'
https://twitter.com/NOELreports/status/ ... 7863115776

Hij heeft deze duivels zelf de sleutel van het kasteel gegeven :roll:

nikkel
Berichten: 2551
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 09:31

Het trojaanse paard.

Mars

Berichten: 33291
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 09:33

De conspiracy nu is dat t westen Wagner betaald voor deze omslag maar dat geloof ik niet zo. Jullie?

nikkel
Berichten: 2551
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 09:44

Het legertje van 25000 man en wat wapens, gaat het verschil niet maken tegen het russische leger denk ik. Pas als dat richting de 100K wordt het wat anders.
Ik geloof niet zo in conspiracy.

Babootje

Berichten: 26444
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 09:48

Update:
https://www.youtube.com/watch?v=fmITp1Kz1yU
Ongelooflijk om de tanks te zien die Wagner door Moskou laat rijden. De Russische burgers komen nu in de realiteit van de oorlog terecht.

https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... 5623403521
De Russische onafhankelijke tv-zender Dozhd (Rain) publiceert video's van gewapende mannen in de straten van Rostov
Dozhd publiceerde op 24 juni twee video's van niet-geïdentificeerde gewapende mannen die op de grond liggen buiten het hoofdkwartier van het zuidelijke militaire district in de Russische stad Rostov.
De niet geverifieerde video's laten zien dat Wagner-troepen de stad zijn binnengekomen en overheidsgebouwen omsingelen en innemen.

Babootje

Berichten: 26444
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 09:50

Mars schreef:
De conspiracy nu is dat t westen Wagner betaald voor deze omslag maar dat geloof ik niet zo. Jullie?


Nee dat geloof ik ook niet. Het was al langer duidelijk dat Prigozhin op de stoel van Poetin uit is en nu ziet hij gewoon zijn kans. Het Russische leger staat aan het front en ja dan loop je zo door naar Moskou. Althans bijna. Ze hebben de stad Rostov bezet. Naar verluidt heeft Poetin Moskou al verlaten.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 24-06-23 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Berichten: 4864
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 09:51

Mars schreef:
De conspiracy nu is dat t westen Wagner betaald voor deze omslag maar dat geloof ik niet zo. Jullie?

Nee, waarom zouden ze dat doen?
Wat ik nog wel kan geloven is dat Prigozhin wat informatie is gevoerd door het westen. Maar de coup is volgens mij een reactie op het aanhalen van de touwtjes door Shoigu. Het zat er al een tijdje aan te komen dat Prigozhin grootheidswaanzin zou krijgen. En ik denk dat hij belangen heeft in de Donbass die, doordat Ukraïne steeds meer aan de winnende hand lijkt te zijn, in gevaar komen. Hij geeft daar het Russische leger de schuld van (denk ik) dus wil hij zelf de touwtjes in handen krijgen.

irmaz

Berichten: 4864
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 09:55

Een draadje op Mastodon mbt de situatie in Rostov on Don:
https://mastodon.nl/@ChrisO_wiki@mastod ... 6918133969
o.a. Niemand lijkt te willen vechten tegen Wagner en er heerst paniek onder de ordehandhavers.
Gerasimov scheen in Rostov te zijn maar is ondergedoken bij een vriend

Babootje

Berichten: 26444
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 09:55

Of... hij heeft natuurlijk ook gezien dat het Russische vrijwilligers leger Belgorod zo binnenloopt, En gedacht, dat kan ik ook. Dit is mn kans. Die komen elkaar natuurlijk ook nog wel tegen dan. Burgeroorlog is in de maak.