Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35721
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-23 13:18

Ik zag deze week een rapport van een onderzoeksinstituut voor landbouw (vergeten welke) dat voorspelde dat herstel van de graan teelt tot 2050 kan duren.

Diverse afrikaanse landen moedigen nu ook aan tot oorlogsonderhandelingen vanwege de graanproblemen maar dat gaat uiteraard niets worden aangezien Oekraine daar alleen mee verliest.

Babootje

Berichten: 26449
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 14:48

Welke Afrikaanse landen ook nog eens dikke mik zijn met Poetin.

tamary

Berichten: 29235
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 14:57

Babootje schreef:
Welke Afrikaanse landen ook nog eens dikke mik zijn met Poetin.

Het volk wil brood en spelen. Dat brood komt nu grotendeels uit Rusland. Die Afrikaanse landen weten ook wat voedseltekort doet voor de regering van een land en terug naar de eigen voedselproductie en lokale granen is geen lokaal draagvlak voor (ken het niet of armoedevoedsel, dus niet aantrekkelijk).

Babootje

Berichten: 26449
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 15:04

Adam Delimkhanov is dus in geen dagen meer gezien. Ben benieuwd wie hem vervangt. ik geloof nooit dat die dikke prop Kadyrov daar naar toe durft

https://twitter.com/anno1540/status/1669920502356246529

Op 14 juni meldden Oekraïense bronnen de dood in de oorlog van Adam Delimkhanov, een afgevaardigde van de Doema uit Tsjetsjenië en een van de naaste vertrouwelingen van Ramzan Kadyrov. De Russische versie van de gebeurtenissen veranderde daarna twee keer: eerst werd gemeld dat Delimkhanov gewond was geraakt, daarna kondigde het hoofd van Tsjetsjenië aan dat de plaatsvervanger "levend en wel" was en liet een video met hem zien, waarvan de authenticiteit twijfel veroorzaakte bij journalisten . Al meer dan twee dagen is er niets bekend over Delimkhanov - hij is in geen enkele andere bron verschenen. Wat is er gebeurd?

De vertegenwoordiger van de Europese Tsjetsjeense beweging "United Force" Saikhan Muzaev is er zeker van dat de verwonding van Delimkhanov geen nep is.

"Afgaande op de reacties is er zeker iets gebeurd. Over het algemeen kunnen we zeggen dat Kadyrov het niet aankan en de volledige controle over de situatie heeft verloren."

nikkel
Berichten: 2551
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 16:21

De afhankelijkheid van Russisch graan is nu wel heel duidelijk. Ik zie niet in hoe men ( groep Afrikaanse landen) dat ziet. Oekraïne gaat onder geen beding stukken land afstaan. Sizzle ik ben het helemaal met je eens.

nikkel
Berichten: 2551
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 16:43


irmaz

Berichten: 4865
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 08:55

Sizzle schreef:
Ik zag deze week een rapport van een onderzoeksinstituut voor landbouw (vergeten welke) dat voorspelde dat herstel van de graan teelt tot 2050 kan duren.

Diverse afrikaanse landen moedigen nu ook aan tot oorlogsonderhandelingen vanwege de graanproblemen maar dat gaat uiteraard niets worden aangezien Oekraine daar alleen mee verliest.

Dit kan ook een gouden kans voor Afrika zijn. Er zijn inmiddels diverse (grotere) initiatieven om in Afrika zelf granen en alternatieven voor graan te gaan verbouwen.

Janneke2

Berichten: 22900
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 10:10

Formeel is Zuid-Afrika verplicht Poetin te arresteren zodra hij voet op Zuid-Afrikaanse bodem zet. (Want lid van het Internationale Strafhof.)
... Poetin heeft gezegd de bijeenkomst van de BRAC landen (de R staat voor Rusland) persoonlijk te willen bijwonen.

En de Afrikaanse boeren zijn al tientallen jaren speelbal van de wereldeconomie. (Land X heeft graan over en dumpt het in Afrika: heb je als boer eindelijk een keer een goede oogst, is de markt verziekt omdat land X zogenaamd gul en royaal was.)
Gevolg: heel veel boeren trekken naar de stad in de hoop daar lonend werk te vinden.
...een einde aan de afhankelijkheid van Europees graan klinkt mij niet slecht in de oren, maar de realiteit is voorlopig hongersnood.

herr_balou
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 10:29

Janneke2 schreef:
Formeel is Zuid-Afrika verplicht Poetin te arresteren zodra hij voet op Zuid-Afrikaanse bodem zet. (Want lid van het Internationale Strafhof.)
... Poetin heeft gezegd de bijeenkomst van de BRAC landen (de R staat voor Rusland) persoonlijk te willen bijwonen.

En de Afrikaanse boeren zijn al tientallen jaren speelbal van de wereldeconomie. (Land X heeft graan over en dumpt het in Afrika: heb je als boer eindelijk een keer een goede oogst, is de markt verziekt omdat land X zogenaamd gul en royaal was.)
Gevolg: heel veel boeren trekken naar de stad in de hoop daar lonend werk te vinden.
...een einde aan de afhankelijkheid van Europees graan klinkt mij niet slecht in de oren, maar de realiteit is voorlopig hongersnood.

Of ze proberen naar Europa te komen in de hoop op een betere toekomst.
Overigens maakt de EU het moeilijk voor Afrikaanse landen om naar de EU te exporteren. Pas sinds kort (2019) mag bijvoorbeeld fonio de EU in. En wij maar goedkoop gesubsidieerd voedsel dumpen daar en dan klagen dat vervolgens de mensen die hun werk kwijtraken naar hier komen. Maar goed da's een ander onderwerp...

Sekem (in Egypte) bewijst al sinds eind jaren 70 dat het mogelijk is woestijn om te zetten naar vruchtbare grond. Ze hebben het 'geluk' in een groeiende niche markt (biologisch-dynamisch) te zitten.

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 23:01


Babootje

Berichten: 26449
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 07:43

Bron De Telegraaf

Oekraïense functionaris waarschuwt Russen op de Krim: 'Vlucht nu het nog kan'

Oleksiy Danilov, de secretaris van de nationale veiligheids- en defensieraad van Oekraïne, waarschuwt Russen die op het schiereiland de Krim wonen dat ze snel moeten vluchten.

Dat zegt hij in een televisietoespraak. Volgens Danilov zou Rusland vrezen dat ze het schiereiland binnenkort zullen verliezen nadat ze het in 2014 bezette. ,,Ze beseffen dat het slechts een kwestie van tijd is voordat wij het schiereiland weer innemen en ze eraf schoppen", aldus de secretaris.

Hij benadrukt dat iedereen op de Krim zo snel mogelijk moet vertrekken, bijvoorbeeld via de Krimbrug. ,,Mochten de Russen dat niet doen, brengen ze hun eigen veiligheid in het gevaar."

irmaz

Berichten: 4865
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 09:19


Babootje

Berichten: 26449
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:56

Diverse bronnen

Zelenski waarschuwt voor Russische terreuraanslag bij kerncentrale: 'Ze hebben alles al voorbereid'
De Oekraïense president Volodimir Zelenski waarschuwt dat Rusland een terreuraanslag op de door de Russen bezette kerncentrale van Zaporizja aan het plannen is. “De wereld moet gewaarschuwd worden, zodat de wereld kan en moet reageren”, aldus Zelenski in een videoboodschap op zijn sociale media. Moskou heeft de beschuldiging al ontkend.
“We hebben net een rapport ontvangen van onze inlichtingen en van de veiligheidsdienst van Oekraïne”, zei hij. De inlichtingendiensten verkregen zo informatie dat Rusland “het scenario overweegt van een terreuraanval op de kerncentrale van Zaporizja”. “Een terreuraanval met het lekken van straling. Ze hebben alles ervoor voorbereid”, aldus Zelenski.

De Oekraïense president zei al meermaals herhaald te hebben dat straling geen rekening houdt met de grenzen van landen. “Enkel de windrichting bepaalt wie erdoor getroffen wordt”, aldus Zelenski. Oekraïne maakte volgens hem alle beschikbare informatie over aan zijn partners en “iedereen in de wereld”. “Al het bewijs. Europa, Amerika, China, Brazilië, India, de Arabische wereld, Afrika, alle landen, absoluut iedereen moet dit weten. Internationale organisaties. Iedereen”, benadrukte hij.
Een reactie uit het Kremlin bleef niet lang uit. Rusland wijst de beschuldiging van Zelenski af. “Dit is een nieuwe leugen”, aldus woordvoerder Dmitri Peskov. “We hebben net contact gehad met het Internationaal Atoomenergieagentschap.” De directeur van dat agentschap, Rafael Grossi, bracht vorige week een bezoek aan de kerncentrale.

Zelenski waarschuwt dat het deze keer niet zoals met de stuwdam in Nova Kachovka mag aflopen. Die dam, in een gebied dat onder Russische controle staat in de zuidelijke oblast Cherson, werd op 6 juni verwoest. Een gebied van honderden vierkante kilometers overstroomde, duizenden inwoners moesten vluchten en er werd gevreesd voor een humanitaire en ecologische ramp. Moskou en Kiev wijzen elkaar de schuld van de dambreuk toe.

Babootje

Berichten: 26449
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:57

Ik begreep dat Rusland het koelwatersysteem/bassin heeft bemijnd.
Rusland ontkent.

pien_2010

Berichten: 43744
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 13:31

De Russen ontkennen alles.

Gisteren een pareltje van onderzoeksjournalistiek gezien op Canvas in een documentaire die gemaakt is vanuit Deense, Noorse en Zweedse journalisten. Minitieus werd uit de doeken gedaan dat op de Russische ambassades mensen werkten die vroeger spionnen waren, KGB ers etc etc Niet zo'n frisse jongens dus en die rel kennen we want veel diplomaten zijn het land uitgezet, maar niet allemaal die ontmaskerd zijn. Rusland ontkent en noemt het een hetze.

Minitieus werden vissersboten en een grote Russische boot gevolgd die duidelijk zichtbaar alle windmolenparken in kaart aan het brengen waren en dan met name onderzees (is onzichtbaar op de sateliet) met het waarschijnlijke doel om obstructie te plegen aan de kabels. Rusland ontkent en noemt het een broodje aap verhaal.

Minutieus werd een boot gevolgd (en elke keer als hij aanlegde gefilmd en gefotografeerd door de journalisten) die duidelijk probeerde een zeer nieuwe ontwikkelde Amerikaanse onderzeeër die ergens in de Noorse (geloof ik) wateren lag, te zien te krijgen. Rusland ontkend en een hoge pief vertelde dat dit belangrijk werk is om te doen internationaal daar dit de wereldvrede zou bevorderen en er niets kwaads achter zit.

EN het meest schokkende vond ik nog dat de Deense journalisten (geloof ik dat het waren) getipt waren dat ze een Russisch schip konden betrappen op heterdaad die allerlei foto's zou maken. Met een onschuldig rubberbootje gingen ze op zoek. Het rubberbootje had kunstige foto apparatuur verwerkt waarmee onopvallend foto's gemaakt konden worden. In eerste instantie vonden ze niets, maar met het naar huis varen, zagen ze de boot (een enorm groot schip met de hoogst technische snufjes om te spioneren) . Ze varen er naar toe en toen ze dichterbij kwamen werden er niet alleen fotos van hen gemaakt, maar stonden er paar Russen hun zwaarbewapend!! op te wachten. Die boot lag absoluut niet in internationale wateren en dat was dus een zware overtreding. De journalisten hebben eieren voor hen geld gekozen en zijn nonchalant weggevaren met de adem hoog in de keel. Ik vond het zeer intimiderend.

Rusland ontkend en noemt het stemmingmakerij en onjuiste verhalen van de journalisten. Er is vast een Belgische die deze documentaire middels uitzending gemist hier kan plaatsen.

Babootje, ik geloof Zelensky onmiddellijk. In Oekraïne vind een ongekende humanitaire en ecologische tragedie plaats. Op alle fronten. Elke dag gaan er zeer vele mensen dood, worden opgeblazen , gemarteld etc.
Helaas ook Yuliia haar man hoort bij de slachtoffers. Hij is al een tijd uit levensgevaar, maar de berichten zijn nog steeds zeer zorgwekkend. Een reden dat ik al een tijd niet gereageerd heb in dit topic terwijl ik het wel nog volg allemaal.

Zelf heb ik het idee, dat kan ik moeilijk bewijzen, dat Rusland ook bezig is via allerlei wappie verhalen om tweespalt te zaaien in de westerse landen. Ik vind het ongelooflijk hoe dichtbij die verhalen inmiddels zijn gekomen en hoe diep dat gaat. Deze mensen vinden dat "er iets moet gebeuren want zo kan het toch niet allemaal Pien?"
Inderdaad is er genoeg kritiek te leveren maar de mensen kiezen zelf al jaren hun partijen en dat noemen we democratie. Dat het niet mijn partijen zijn moge duidelijk zijn, alleen het oprukken van extreem rechts in heel Europa (ook in Frankrijk) is zo beangstigend. Dat ik meer en meer het idee hebben dat hier een geraffineerde strategie onder ligt vanuit Rusland (Symoer heeft bewezen banden met het Kremlin en is betaald door hen, dit geldt ook voor Le Pen→ is toegegeven, dit geldt ook voor Baudet→ bewezen→ dus vast voor meer van dit soort fascistische partijen zal dit gelden). Het probleem is dat de mensen die hier in mee gaan, die ik persoonlijk ken, zich afgekeerd hebben van de kritische journalistiek, wetenschap en dit soort dubieuze partijen cq sites volgen en dit met een overtuiging die op zijn zacht gezegd gewoon griezelig is te noemen.

Dus Babootje, ik zie de russen er echt voor aan en ik blijf heel bezorgd over alle ontwikkelingen. Voor mij is duidelijk dat de Russen op allerlei mogelijke manieren op oorlogspad zijn en aansturen op een totale confrontatie met het westen. Dat is beangstigend en ook heel verdrietig en zal alleen maar verliezers op leveren aan beiden kanten.

Babootje

Berichten: 26449
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 13:56

Sterkte aan Yuliia Pien.

Eens met jouw analyse van de inmenging van Rusland in de wereldwijde politiek. In combinatie extreme groepperingen (zowel rechts als links overigens) Het is zorgelijk maar ze zijn nu wel een stuk herkenbaarder,
Zie je een wappie zijn ze meestal ook lid van FVD, antivax en Russenknuffelaars.

Ik zie de Russen er ook voor aan dat ze de NPP opblazen en een enorme ramp veroorzaken. De NPP willen ze houden en ook de Krim en als ze die niet kunnen houden, dan zal ook niemand het krijgen. Ookal kost het hun hun ook eigen volk. Daar geeft Poetin namelijk helemaal niets om.
Het enige dat je hoopt is dat er nog iemand binnen de kring van Poetin nog eens verstandig wordt....

Babootje

Berichten: 26449
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 14:23

Volgens Sky News

Rusland 'beraamt terreuraanslag om ontvolkte grijze zone te creëren' - Zelenskyy-adviseur

Een van de topadviseurs van Volodymyr Zelensky beweert dat Rusland van plan is de kerncentrale van Zaporizhzhia aan te vallen om een ​​"ontvolkte grijze zone" te creëren.

Mykhailo Podolyak, adviseur van het hoofd van het kabinet van de president van Oekraïne, twitterde: "Rusland is niet in staat om Enerhodar op middellange termijn vast te houden en overweegt daarom momenteel een grootschalige terroristische aanslag op de ZNPP om de Oekraïense aanval te stoppen en een ontvolkte sanitaire grijze zone te creeren voor de komende jaren, als onderdeel van een territoriale status quo zonder staakt-het-vuren."

Hij maakte zijn opmerkingen nadat Zelenskyy liet weten dat Moskou een aanval op de kerncentrale aan het plannen was, iets wat het Kremlin vurig heeft ontkend.

Podolyak beweert ook dat Moskou zou kunnen proberen om met Kinzhals de dam in Kryvyi Rih aan te vallen.
"Extra mijnbouw voor de kerncentrale, inclusief de koelvijvers, is momenteel aan de gang", zei hij.

"Of het Kremlin vandaag besluit om met dit scenario door te gaan, hangt uitsluitend af van de reactie van de globale wereld zegt Podolyak. De rode lijnen moeten worden gedefinieerd. De gevolgen moeten worden aangekondigd. Niet morgen, maar vandaag."

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 16:17


Janneke2

Berichten: 22900
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 22:14

Pien,
heel veel sterkte voor Yuliia en haar man.
En +:)+ ik vind jou een topper.

irmaz

Berichten: 4865
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 23:08

Pien wat verdrietig voor Yuliia en haar man, gelukkig dat hij inmiddels buiten levensgevaar is. Ik hoop dat hij verder goed opknapt Pien :knuffel: . Er worden zo veel levens daar verwoest, zo onnodig en zo verdrietig Y;(


Wat betreft het bespelen van mensen en het financieren van extreem rechts (en links): Ik kwam vandaag de naam Surkov tegen, ook wel bekend als de Raspoetin van Poetin of "the puppetmaster". Hij is blijkbaar de man achter het hele 'via desinformatie bespelen van de mensen'-filosofie. Hij is ook degene die het verhaal rondom de Donbass in 2014 heeft bedacht en uitgevoerd. In 2020 heeft Putin hem ontslagen maar het is niet duidelijk of hij werkelijk uit de gratie is of dat dit weer een schijnverhaal is en hij binnenkort weer oppopt.
Een link naar wat achtergrond info (sorry Engels):
https://www.bbc.co.uk/programmes/articl ... r-heard-of
https://www.bbc.com/news/world-europe-51553732

Sizzle

Berichten: 35721
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-23 08:13

Wat heftig Pien, ik hoop dat hij toegang heeeft tot voldoende zorg.

Zoveel kapot, enkel vanwege een persoon met groodheidswaanzin.

pien_2010

Berichten: 43744
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 08:27

Sizzle schreef:
Wat heftig Pien, ik hoop dat hij toegang heeeft tot voldoende zorg.

Zoveel kapot, enkel vanwege een persoon met groodheidswaanzin.


Hij ligt in ziekenhuis vlak bij Polen. Dus is rustig gebied en gezin is bij hem.
Maar al die mensen vanwege zo'n regiem. Ik kan er gewoon met mijn hoofd niet bij.

nikkel
Berichten: 2551
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 08:42

Voor ons en met onze denkwijze is het meeste ook niet te begrijpen. Het gaat gewoon om macht en overheersing.

irmaz

Berichten: 4865
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 08:53

De Wagner-groep wordt steeds vreemder. Als ik het goed begrepen heb zijn ze op dit moment niet meer betrokken bij de gevechten in Ukraïne omdat Progozhin zich niet wil conformeren aan de wil van Putin/Shoigu. Maar nu lees ik een tweet dat Prigozhin een soort politie-macht aan het opzetten is om de orde in de door Rusland bezette gebieden te gaan handhaven :?

Citaat:
De Wagner Group zet een eigen militaire politiemacht op om discipline af te dwingen in de bezette gebieden van Oekraïne, zelfs tegen Russische legertroepen, die naar eigen zeggen 'zwijnend als varkens' zijn. Het is momenteel op zoek naar rekruten onder voormalige wetshandhavingsmedewerkers.
https://twitter.com/ChrisO_wiki/status/ ... 4404592640

Ik ben benieuwd hoe hij dat gaat regelen met Putin >;)

irmaz

Berichten: 4865
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 09:30

Voor degenen die geïnteresseerd zijn in de strategie die waarschijnlijk gevolgd wordt in Ukraïne:
https://threadreaderapp.com/thread/1672 ... 40992.html

De reden dat het Ukr. offensief niet heel snel gaat heeft veel te maken met de breedte van het front en vooral met de Russische verdedigingstactiek. Deze is massief en bestaat uit verschillende linies die allen hun eigen uitdagingen en problemen met zich meebrengen om door te komen. Buldozeren ten koste van mensenlevens, zoals de Russen zouden doen, is niet de tactiek van Ukr. Zij proberen door kleinere offensieven zwakke plekken te vinden in de Russisch verdediging en door gerichte aanslagen met lange afstandsraketten de voorraad-depots, legerbases en aanvoerlijnen uit te schakelen.
Volgens de tweet proberen de Russen het Ukraïnse leger vooral in het oosten bezig te houden zodat ze zich niet kunnen focussen om de Krim te bevrijden.

Een plaatje van de extra verdedigingswerken die de Russen sinds vorig hebben aangebracht (rode stippen):
Afbeelding https://twitter.com/bradyafr/status/1672029376001753091