Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 11:13

Bekijk het eens anders, het is toch bizar dat je eigenlijk fulltime moet werken om je vaste lasten uberhaupt te kunnen betalen én te kunnen eten?

Wanneer mag je dan nog leven? Want we moeten ook al werken tot onze dood, zo ongeveer dan. De meeste mensen mogen in de handjes klappen als ze de pensioenleeftijd überhaupt mogen halen én fit genoeg zijn om ook nog van het pensioen te mogen genieten.

Als iemand met bijvoorbeeld 72 jaar komt te overlijden is meestal het antwoord "Ach, wat sneu, nog wat aan de jonge kant maar prachtige leeftijd!" terwijl diegene net, met geluk, vijf jaar van zijn of haar pensioen heeft mogen genieten.

Ik geloof niet in alle complottheorieën en de hele mikmak maar ik geloof ook dat ons huidige kabinet/beleid ook geen zuivere koffie is.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 11:17

Als ik iemand was met een modaal/net boven modaal inkomen zou ik er vandaag nog mee gaan beginnen minder te werken.

Minder werken: meer vrije tijd en recht op elke toeslag.
Zit je modaal tot boven modaal is het elke maand weer stijgende lasten, nergens recht op.

Werken loont niet in dit land voor de grootste groep. Dus kun je beter of fors meer verdienen, of leunen op de staat.

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 12:17

KimD schreef:
Bekijk het eens anders, het is toch bizar dat je eigenlijk fulltime moet werken om je vaste lasten uberhaupt te kunnen betalen én te kunnen eten?

Wanneer mag je dan nog leven? Want we moeten ook al werken tot onze dood, zo ongeveer dan. De meeste mensen mogen in de handjes klappen als ze de pensioenleeftijd überhaupt mogen halen én fit genoeg zijn om ook nog van het pensioen te mogen genieten.

Als iemand met bijvoorbeeld 72 jaar komt te overlijden is meestal het antwoord "Ach, wat sneu, nog wat aan de jonge kant maar prachtige leeftijd!" terwijl diegene net, met geluk, vijf jaar van zijn of haar pensioen heeft mogen genieten.

Ik geloof niet in alle complottheorieën en de hele mikmak maar ik geloof ook dat ons huidige kabinet/beleid ook geen zuivere koffie is.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Niks aan toe te voegen.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-22 12:32

Janneke2 schreef:
Citaat:
Het aantal mensen dat iets mankeert en daardoor minder werkt, is volgens mij (maar daar heb ik ook geen cijfers van) lager dan het aantal mensen (en dan helaas voornamelijk vrouwen) dat koos voor minder uren. Als ik in mijn omgeving kijk, is er gekozen voor part time werken. Voornamelijk vrouwen en die komen helaas in de problemen als er een scheiding is.


Als feministe wil ik graag naar voor brengen dat dit GEEN keuze is.

Mannen zorgen zelden voor hun kinderen, dat 'hij' 40 uur werkt spreekt vanzelf (en hij krijgt ook meer betaald).
Goede, betaalbare kinderopvang is niet vanzelfsprekend -
dus moet 'zij' minder werken.


Ik snap niet dat jij dan als feministe de vrouw meteen in de hulpeloze hoek duwt. Mannen zorgden nauwelijks voor kinderen, jaren geleden. Tegenwoordig is het toch echt heel vaak wel beter verdeeld: als ik naar mijn freelancers kijk, ben ik met werk vaak aan het puzzelen omdat velen van hen een papa- of mamadag hebben.
En misschien ook beetje kip/ei-verhaal: als ervoor gekozen is dat de vrouw minder gaat werken, is het ook logisch dat zij dan meer met de kinderen bezig is. Ik ben zelf moeder, werk meer dan fulltime, maar heb nog nooit het gevoel gehad dat ik mezelf niet kan ontplooien of dat van mij verwacht werd dat ik thuis bleef. Zo ben ik niet en dat wist mijn man bij de start van onze relatie. En dat is na bijna 20 jaar huwelijk absoluut nog niet veranderd.
Het is weer een hele andere discussie, maar misschien moeten we ook eens stoppen met vrouwen bij voorbaat altijd in het verdomhoekje te zetten. Jonge vrouwen zijn imo prima in staat om voor zichzelf op te komen. Áls man en vrouw gezamenlijk de keuze maken dat de vrouw minder werkt als er kinderen zijn, is dat een (het woord zegt het al) keuze. De vrouw kiest er op dat moment zélf voor om minder te gaan werken en zich dus min of meer afhankelijk te maken van de man. Ik mag toch hopen dat mensen dit bespreken vóór ze aan kinderen beginnen.

Ik heb verschillende vriendinnen die ook eigen baas zijn: mijn ene vriendin is CEO van een metaalbewerkingsbedrijf en heeft 5 kinderen. Een andere vriendin heeft een drukkerij en 1 kind. Een vriendin waar ik vanavond mee ga eten, heeft een leidinggevende functie bij de KvK en is ook gewoon moeder. Misschien zijn het uitzonderingen, maar ik zie in mijn omgeving geen vrouwen die tegen hun zin thuis zijn om daar de boel te regelen. De vrouwen die ik ken die geen betaalde baan hebben of voor een beperkt aantal uren hebben daar bewust voor gekozen.
En zolang je bewust kiest, daarbij alle voor- en nadelen afwegend, is er niemand die iets van jouw keuze mag vinden. Als je maar wel altijd in je achterhoofd houdt dat je, ook onbedoeld, in een situatie kan komen waarin je voor jezelf moet zorgen.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 12:35

Esaqar schreef:
KimD schreef:
Bekijk het eens anders, het is toch bizar dat je eigenlijk fulltime moet werken om je vaste lasten uberhaupt te kunnen betalen én te kunnen eten?

Wanneer mag je dan nog leven? Want we moeten ook al werken tot onze dood, zo ongeveer dan. De meeste mensen mogen in de handjes klappen als ze de pensioenleeftijd überhaupt mogen halen én fit genoeg zijn om ook nog van het pensioen te mogen genieten.

Als iemand met bijvoorbeeld 72 jaar komt te overlijden is meestal het antwoord "Ach, wat sneu, nog wat aan de jonge kant maar prachtige leeftijd!" terwijl diegene net, met geluk, vijf jaar van zijn of haar pensioen heeft mogen genieten.

Ik geloof niet in alle complottheorieën en de hele mikmak maar ik geloof ook dat ons huidige kabinet/beleid ook geen zuivere koffie is.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Niks aan toe te voegen.


Wat is daar dan bizar aan?
De luxe van het ‘leven’ is nog niet zo oud, pas sinds een aantal decennia vinden we echt dat we een ‘leven’ buiten ons werk en gezin moeten hebben en pas sinds heel kort vinden we het normaal om minder te werken daarvoor.

Zo gek is het toch niet om op de rem te trappen en te zeggen dat het nu even genoeg is geweest als je land in een zware crisis verkeert?

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 12:39

Dus ik moet niet zeiken en maar fulltime gaan werken want dat hoort zo? Dan verhang ik mezelf vandaag nog, sterker nog, dan neem ik het mijn ouders erg kwalijk dat ze mij bewust op de wereld hebben gezet. Ik werk om te leven, niet leven om te werken.

prompter

Berichten: 11243
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 12:42

Heb je dan geen leuk werk Kim? Ik heb echt een hele leuke baan met veel vrijheid en een prima salaris, en die 40 uur voelt niet als belastend (gelukkig!)

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 12:44

Mijn grootouders moesten inderdaad ook nog op zaterdag werken (en naar school).
In hun generatie betekende een gezin op 1 salaris dat er 1x per week gedouched mocht worden.
Auto? Wasda?
Vakantie? Hoe spel je dat? Oh dat weekendje met de fiets naar de Veluwe bedoel je.

Het zou een aardig revolutionaire stap zijn als 3 dagen beneden modaal werken standaard genoeg is voor een normaal basis leven (dus ook voor huurders, niet enkel voor mensen die op tijd gekocht hadden). Echter hebben mensen dan veel tijd en wat je dan ziet is dat men in die tijd gaat consumeren. Dat kost geld, dus dan moet er meer gewerkt worden om dat te bekostigen :D

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 12:46

KimD schreef:
Dus ik moet niet zeiken en maar fulltime gaan werken want dat hoort zo? Dan verhang ik mezelf vandaag nog, sterker nog, dan neem ik het mijn ouders erg kwalijk dat ze mij bewust op de wereld hebben gezet. Ik werk om te leven, niet leven om te werken.

Dat is prima, en helemaal de tijdsgeest van de millenials.
Maar misschien niet helemaal realistisch meer in deze tijd.

Niet de leukste boodschap, vind ik ook niet, ik ben ook een millenial :+ maar het is wat het is.

Sizzle: douchen? 1x per week in de teil waar het hele gezin in hetzelfde water badderde :+
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 21-09-22 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 12:47

KimD schreef:
Dus ik moet niet zeiken en maar fulltime gaan werken want dat hoort zo? Dan verhang ik mezelf vandaag nog, sterker nog, dan neem ik het mijn ouders erg kwalijk dat ze mij bewust op de wereld hebben gezet. Ik werk om te leven, niet leven om te werken.

Je hoeft niet fulltime te werken, alleen als iedereen jouw instelling heeft kan een verzorgingsstsaat als NL niet bestaan en ja, dan wordt iedereen net als vroeger geboren om zich dood werken of grote armoede te kennen, tenzij je geboren bent met een gouden lepel in je mond.
Ik gok dat jij niet bij de laatste tak behoort?

Wat een grote woorden trouwens om duidelijk te maken dat je werkt om te leven. Waarom zulke emotie?

@verootje: vroeger had die luxe er kunnen zijn, maar men hield liever de macht bij de rijken en liet de armen werken tot ze erbij neer vielen om hun niet werken te bekostigen. (Heel globaal gezegd uiteraard)
Als we niet uitkijken gaan we weer dezelfde kant op, iets om voor te waken.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 12:51

Sunnda schreef:
@verootje: vroeger had die luxe er kunnen zijn, maar men hield liever de macht bij de rijken en liet de armen werken tot ze erbij neer vielen om hun niet werken te bekostigen. (Heel globaal gezegd uiteraard)
Als we niet uitkijken gaan we weer dezelfde kant op, iets om voor te waken.


Over welke vroeger heb je het?

Ik denk niet dat we daar weer heen gaan. Hoop het ook niet. Maar ons sociaal stelsel staat financieel erg onder druk en het zorgsysteem is niet meer te betalen en de kosten groeien exponentieel. We moeten ergens op inleveren en als dan ook nog iedereen meent weinig te moeten werken en we dus minder belasting binnen komt wordt het probleem alleen maar erger.

Bovendien is in Europa alleen in NL het parttime werken ‘normaal’, kijk je over de grens werkt iedereen vrijwel volledig of niet, maar niet maar 2 of 3 dagen.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 12:59

verootjoo schreef:
Sunnda schreef:
@verootje: vroeger had die luxe er kunnen zijn, maar men hield liever de macht bij de rijken en liet de armen werken tot ze erbij neer vielen om hun niet werken te bekostigen. (Heel globaal gezegd uiteraard)
Als we niet uitkijken gaan we weer dezelfde kant op, iets om voor te waken.


Over welke vroeger heb je het?

Ik denk niet dat we daar weer heen gaan. Hoop het ook niet. Maar ons sociaal stelsel staat financieel erg onder druk en het zorgsysteem is niet meer te betalen en de kosten groeien exponentieel. We moeten ergens op inleveren en als dan ook nog iedereen meent weinig te moeten werken en we dus minder belasting binnen komt wordt het probleem alleen maar erger.

Bovendien is in Europa alleen in NL het parttime werken ‘normaal’, kijk je over de grens werkt iedereen vrijwel volledig of niet, maar niet maar 2 of 3 dagen.

Sociale stelsel is niet bedacht op de globalisering en het feit dat veel geld en winst wat in NL wordt gemaakt via allerhande constructies in het buitenland terechtkomt.

De verzorgingsstaat is zeer jong en komt vanuit het idee dat iedereen toegang heeft tot oa scholing, huizen, zorg en onderwijs en niemand in extreme armoede leeft.

Dat dit onder druk staat heeft niet alleen te maken met de vergrijzing, maar ook met een hele verkeerde marktwerking. Kijk alleen al naar de zorg/pharmacie en de winsten die daar gehaald worden.
Kijk naar de megawinsten die zowel de politiek als de energiebedrijven maken, door eem crisis van hun eigen bevolking.
Er moet iets anders, maar laat je niet wijsmaken dat dit alleen bij jouw als burger ligt.
Het risico dat we teruggaan naar oude tijden met elite en het plebs is groter dan ooit. Er zijn partijen die al geen moeite meer doen om het te verhullen (oa D66)
Laatst bijgewerkt door Sunnda op 21-09-22 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-22 13:00

KimD schreef:
Dus ik moet niet zeiken en maar fulltime gaan werken want dat hoort zo? Dan verhang ik mezelf vandaag nog, sterker nog, dan neem ik het mijn ouders erg kwalijk dat ze mij bewust op de wereld hebben gezet. Ik werk om te leven, niet leven om te werken.


Nee hoor, dat hoef je helemaal niet. Maar dan moet je ook indd niet zeuren als je met minder genoegen moet nemen. Als jij dat prima vindt, is het toch oké? Alleen gok ik zomaar dat je toch ook bepaalde verwachtingen hebt van dit leven, dat je dingen wilt doen, zien, meemaken, kopen. Daar moet je toch echt zelf voor werken. En 32 of 40 uur werken per week met minimaal 3 weken vakantie, dat vind je teveel?

Doubtless

Berichten: 8512
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 13:03

chevax schreef:
moeten in deze tijd compensatieregelingen voor iedereen gelden of alleen voor de mensen met het laagste inkomen?


Alleen voor mensen die het nodig hebben. Dat is het idee van de verzorgingsstaat en daar sta ik achter.

Fulltime werken of niet, dat is een keuze waarvan het mooi is dat we die hebben. Iedereen kan ervoor kiezen, maar dan moet je ook genoegen nemen met de lifestyle (en mogelijk tekorten) die daarbij komt kijken. Wij komen niet in de moeilijkheden, dus ik hoef ook geen compensatie te ontvangen.

Doubtless

Berichten: 8512
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 13:05

chevax schreef:
Daar moet je toch echt zelf voor werken.


Niet dus. Als je onder bepaalde bedragen zit krijg je geld toe. Huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag. Allemaal geld waar je niet voor hoeft te werken.

Ik vind het zorgelijker dat jij vindt dat iedereen die dat kan 40 uur moet werken, dan dat wij als land een toeslagenstelsel kennen.

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 13:08

Sunnda schreef:
KimD schreef:
Dus ik moet niet zeiken en maar fulltime gaan werken want dat hoort zo? Dan verhang ik mezelf vandaag nog, sterker nog, dan neem ik het mijn ouders erg kwalijk dat ze mij bewust op de wereld hebben gezet. Ik werk om te leven, niet leven om te werken.

Je hoeft niet fulltime te werken, alleen als iedereen jouw instelling heeft kan een verzorgingsstsaat als NL niet bestaan en ja, dan wordt iedereen net als vroeger geboren om zich dood werken of grote armoede te kennen, tenzij je geboren bent met een gouden lepel in je mond.
Ik gok dat jij niet bij de laatste tak behoort?

Wat een grote woorden trouwens om duidelijk te maken dat je werkt om te leven. Waarom zulke emotie?

@verootje: vroeger had die luxe er kunnen zijn, maar men hield liever de macht bij de rijken en liet de armen werken tot ze erbij neer vielen om hun niet werken te bekostigen. (Heel globaal gezegd uiteraard)
Als we niet uitkijken gaan we weer dezelfde kant op, iets om voor te waken.


Ik werk niet om te leven gelukkig. Ik werk 32 uur per week en daar blijft het bij.

Ik heb hartstikke leuk werk en werk met liefde weekenden en feestdagen en ook meer uren indien nodig maar het moet niet zo zijn dat ik 40 uur moet gaan werken om te kunnen leven, of nog erger, om alsnog de eindjes niet aan elkaar te kunnen knopen en dat is wat nu in véél huishoudens wel gebeurt.

Werken zich de poten plat voor alleen de vaste lasten, mogen alsnog aanschuiven bij de voedselbank of wéér een bedrijf bellen voor een betreg.

Zulke mensen werken keihard om zich keihard, zonder hun eigen toedoen momenteel, de schulden in te werken, dat vind ik erg.

Dat kinderen van tweeverdieners met honger naar school moeten omdat ze gewoon meer maand dan geld hebben.


chevax schreef:
KimD schreef:
Dus ik moet niet zeiken en maar fulltime gaan werken want dat hoort zo? Dan verhang ik mezelf vandaag nog, sterker nog, dan neem ik het mijn ouders erg kwalijk dat ze mij bewust op de wereld hebben gezet. Ik werk om te leven, niet leven om te werken.


Nee hoor, dat hoef je helemaal niet. Maar dan moet je ook indd niet zeuren als je met minder genoegen moet nemen. Als jij dat prima vindt, is het toch oké? Alleen gok ik zomaar dat je toch ook bepaalde verwachtingen hebt van dit leven, dat je dingen wilt doen, zien, meemaken, kopen. Daar moet je toch echt zelf voor werken. En 32 of 40 uur werken per week met minimaal 3 weken vakantie, dat vind je teveel?


Klopt, ik werk 32 uur, dat zijn voor mij in principe drie dagen of vier ochtenden. Meer wil ik niet werken en ga ik ook niet werken, op contract.

Ik heb nooit 3 weken aaneensluitend verlof maar neem door het jaar heen geregeld een week vrij, gewoon even lekker een weekje niks of zoals in het voorjaar een (mid)weekje vrij om het huis 'lentefris' te maken.

En we zijn nu vrijwel aan het einde van het jaar en ik heb nog ruim 320 verlofuren open staan. Volgend jaar verwacht ik hopelijk een nest puppy's en daar pak ik ook zonder schaamte voor vrij om daarvan te genieten.

Maar als jullie allemaal tot jullie 70e 40 uur per week willen werken, be my guest, ik hoop dat jullie ze halen. :=

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-22 13:11

Doubtless schreef:
chevax schreef:
Daar moet je toch echt zelf voor werken.


Niet dus. Als je onder bepaalde bedragen zit krijg je geld toe. Huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag. Allemaal geld waar je niet voor hoeft te werken.

Ik vind het zorgelijker dat jij vindt dat iedereen die dat kan 40 uur moet werken, dan dat wij als land een toeslagenstelsel kennen.


Nee hoor, dat heb je mijn posts niet goed gelezen en je trekt d quote ook uit verband. Iemand kan prima de keuze maken om, gezond van lijf en leden, minder dan 32 of 40 uur te werken. Maar dat heeft gevolgen en die moet je dan ook dragen. Wat is daar mis mee?
Als iedereen zo redeneert wordt het toeslagenstelsel wel erg snel onhoudbaar.

Sansevieria
Berichten: 4223
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 13:12

Doubtless schreef:
chevax schreef:
Daar moet je toch echt zelf voor werken.


Niet dus. Als je onder bepaalde bedragen zit krijg je geld toe. Huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag. Allemaal geld waar je niet voor hoeft te werken.

Ik vind het zorgelijker dat jij vindt dat iedereen die dat kan 40 uur moet werken, dan dat wij als land een toeslagenstelsel kennen.

Zie ik ook zo.

verootjoo schreef:
Ik denk niet dat we daar weer heen gaan. Hoop het ook niet. Maar ons sociaal stelsel staat financieel erg onder druk en het zorgsysteem is niet meer te betalen en de kosten groeien exponentieel. We moeten ergens op inleveren en als dan ook nog iedereen meent weinig te moeten werken en we dus minder belasting binnen komt wordt het probleem alleen maar erger.

Bovendien is in Europa alleen in NL het parttime werken ‘normaal’, kijk je over de grens werkt iedereen vrijwel volledig of niet, maar niet maar 2 of 3 dagen.

In die landen hoeven mensen dan ook niet tot 67,68 of nog langer te werken.
Hier in NL is het zien dat je het tot je pensioen gerechtigde leeftijd nog maar redelijk gezond haalt ;)

En nee, ik voel me ook niet geroepen om 5 dagen in de week te werken, omdat anders ons sociaal stelsel te veel onder druk staat.
Met de 4 dagen die ik werk draag ik genoeg af daarvoor vind ik.
En nee, ik heb nog nooit geen enkele toeslag ontvangen!

Zolang er maar steeds meer mensen gebruik maken van dit stelsel, en er steeds minder mensen bijdragen voel ik mij niet meer geroepen om maar voor vanalles als persoontje verantwoordelijk te zijn.
Mijn motto is tegenwoordig ook ik werk om te leven, maar niet andersom.
Ondanks dat ik het werk wat ik doe echt heel leuk vind...

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 13:14

Als je ergens in een goedkoop studiootje of gedeelt huishouden in een minder populaire wijk woont, zonder auto of dure hobbies (paarden bijv) en vakanties beperkt tot wat kamperen dan hoef je niet voltijd te werken. Ik ken meerderen die op die manier in hun leven voorzien met maximaal 3 dagen per week. Zit je uur vergoeding modaal of boven modaal dan kun je misschien ook nog wel wat beter wonen.

Een van mijn collega‘s werkt niet in het wintersportseizoen. Prima, maar dat betekend wel dat hij als midden 30er in feite op kamers zit (gedeeld huishouden) en zijn kamer in die wintermaanden ook nog onderverhuurd.

Vreemde opmerking over die 40 uur KimD. De meeste mensen sterven gelukkig niet van werken.
Ik ben blij voor je dat het duidelijk goed voor elkaar hebt, maar doe nou niet alsof voltijd iets raars is.

Lieser
Berichten: 1549
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 13:15

chevax schreef:
Nee hoor, dat heb je mijn posts niet goed gelezen en je trekt d quote ook uit verband. Iemand kan prima de keuze maken om, gezond van lijf en leden, minder dan 32 of 40 uur te werken. Maar dat heeft gevolgen en die moet je dan ook dragen. Wat is daar mis mee?
Als iedereen zo redeneert wordt het toeslagenstelsel wel erg snel onhoudbaar.

En als diegene daarnaast 16 uur vrijwilligerswerk of mantelzorg doet. Mag het dan wel?

Doubtless

Berichten: 8512
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 13:15

Daar is niks mis mee. Maar het leest alsof jij het niet eens bent met wat er gebeurt wanneer iemand die keuze maakt, om niet fulltime te werken. Namelijk dat diegene compensatie ontvangt. Klopt dat niet?

Het toeslagenstelsel is al onhoudbaar. Toeslagen worden niet correct toegekend, waardoor mensen al jarenlang in de oliebol komen omdat ze te weinig geld hebben, of na een periode een immens bedrag terug moeten betalen terwijl dat geld er niet meer is. Daarnaast is het natuurlijk van de zotte dat het niet loont om een dag meer te gaan werken.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 13:20

Doubtless schreef:
Daar is niks mis mee. Maar het leest alsof jij het niet eens bent met wat er gebeurt wanneer iemand die keuze maakt, om niet fulltime te werken. Namelijk dat diegene compensatie ontvangt. Klopt dat niet?

Het toeslagenstelsel is al onhoudbaar. Toeslagen worden niet correct toegekend, waardoor mensen al jarenlang in de oliebol komen omdat ze te weinig geld hebben, of na een periode een immens bedrag terug moeten betalen terwijl dat geld er niet meer is. Daarnaast is het natuurlijk van de zotte dat het niet loont om een dag meer te gaan werken.

Zijn er mensen die daar wel oke mee zijn dan? :)

Prima als je niet wilt werken, maar niet op andermans kosten.

Doubtless

Berichten: 8512
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 13:23

Ja, natuurlijk zijn die er. Anders was ons toeslagenstelsel al lang afgeschaft.
Denk jij soms dat de meeste mensen die toeslag ontvangen fulltime werken?

Onali

Berichten: 18495
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 13:28

Doubtless schreef:
Denk jij soms dat de meeste mensen die toeslag ontvangen fulltime werken?



Kan het ook omdraaien.
Denk jij dat alle mensen die parttime werken toeslagen ontvangen?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 13:29

Doubtless schreef:
Ja, natuurlijk zijn die er. Anders was ons toeslagenstelsel al lang afgeschaft.
Denk jij soms dat de meeste mensen die toeslag ontvangen fulltime werken?


Toeslagen zijn er imo voor mensen die niet fulltime kunnen werken om redenen als ziekte, nergens aangenomen worden, etc..

Niet voor mensen die prima in staat zijn in eigen levensonderhoud te voorzien, maar daar geen zin in hebben omdat ze liever thuis zitten.