Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilinora

Berichten: 11940
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:50

Tja ik werk 20 uur per week voor een baas,dat betekent niet dat ik echt maar 20 uur werk.
Ik doe dat werk naast onze melkveehouderij, omdat het noodzakelijk is om eten op de plank te krijgen.
Bedrijf draait niet slecht maar ook niet met grote winsten.
Die winsten die er zijn gaan zitten in onderhoud en vervanging van machines die voor het bedrijf noodzakelijk zijn.

Maar omdat er een eigen bedrijf is heb je heel weinig recht op andere tegemoetkomingen.
Ik zal denk ik meer moeten gaan werken straks om de hogere vaste lasten te betalen.

Janneke2

Berichten: 22866
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:57

chevax schreef:
(...) De lasten worden voor iedereen hoger en alles wordt zwaarder. De mensen die het minst te besteden hebben, worden gecompenseerd. En dat vind ik goed. Maar een grote groep mensen moet het zelf oplossen. Wat vinden jullie: moeten in deze tijd compensatieregelingen voor iedereen gelden of alleen voor de mensen met het laagste inkomen?

Tja - wat is eerlijk delen...?
Moeilijke vraag!

In principe zou ik zeggen: vooral de lagere inkomens, maar elke regeling creëert wel rare situaties.

(10 euro te veel verdienen, dus buiten regeling X, dus minder geld dan iemand die net minder verdient...)

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 20:36

Ik snap niet zo goed dat wanneer ze een deel kunnen helpen zodat zij nog rond kunnen komen... Ze niet gewoon de gehele kosten omlaag kunnen doen.
De overheid vangt door de prijsstijgingen (want prijsstijgingen = meer BTW) zoveel meer geld, dat dat helemaal niet gek lijkt.

Maar anders iedereen helpen.
Ik ben zo'n persoon die 32 uur werkt voor een pieploon en daardoor altijd net naast de pot pis.
Werk overigens 32 uur omdat ik ook nog naar school ga. Anders was het meer geweest.

Mensen die zonder geldige reden 24 uur gaan werken (dus omdat ze geen zin hebben om te werken) worden daardoor net zo veel gesteund als iemand die 40 uur werkt en daardoor wel rond kan komen.

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 21:19

Het is niet altijd iemand zijn eigen keuze dat hij maar parttime werkt. Soms kan hij of zij niet anders.
Ik werk zelf 22 uur per week maar ik zou zo graag willen dat ik 8 uur meer kan werken bij mijn werk. Maar ik ben bang dat dat er niet in zit.

Waar ik wel boos van kan worden is dat er geschreeuwd wordt dat bepaalde tegemoetkomingen worden ingeruild voor andere waar heel nederland iets aan heeft en dat dat niet zou mogen...

Ik vind het goed dat er tegemoetkomingen zijn voor mensen die het nodig hebben. Maar als blijkt dat ienand die gezond is en gewoon een aantal uur zou kunnen werken per week of per dag deze dan ook mooi mag gaan werken.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 21:28

Dit topic is ook niet bedoeld zodat mensen die part time werken zich hier moeten verantwoorden, hoor. Als dat zo overkomt, sorry! Ik haalde het voorbeeld aan omdat ik net naar die m vrouw had geluisterd en ik het gewoon raar vond: iemand die (volgens mij) niet echt iets in de weg had (geen studie, kinderen het huis uit, niet ziek) huilend vertelde dat ze niet rond kwam van 24 uur.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 21:36

Ik had niet het gevoel me te moeten verantwoorden hoor, maar omdat ik in de thuiszorg werk weet ik dat er vaak geen contracten van meer dan 24 uur gegeven worden. Daarnaast is het best pittig werk.
Om deze redenen en alles wat duurder is, ben ik wel aan het nadenken om iets anders te zoeken. Ik vind mijn uurloon schandalig laag voor hetgeen je aan fysiek en maatschappelijk werk levert en wat je zelf moet regelen (zelf vervanging regelen als je ziek bent of vrij wilt).
Maar het is zo makkelijk te combineren met schoolgaande kinderen, helemaal als alleenstaande. Als mijn werk eens beter zou betalen, zou ik dit met alle liefde blijven doen.

Maar ik snap de vraagtekens als iemand huilend aangeeft niet rond te komen van 24 uur werk. De eerste vraag is dan waarom ze niet meer werkt. Hier kan een goede reden voor zijn, maar logisch dat dit de eerste vraag is die in je opkomt.

Exitium

Berichten: 7166
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 23:00

Ibbel schreef:
Het isoleren van energielabels D-G stokt inderdaad, maar reken maar dan gemeentes en centrale overheid woningcooperaties stimuleren (en straks ongetwijfeld dwingen) om te gaan isoleren.

Dat is alleen niet van vandaag op gisteren gedaan. Maar ook daar wordt écht aan gewerkt.

Kijk wel even in perpectief: een woningcooperatie met 6000 woningen is 300 miljoen kwijt om die woningen een beetje up-to-date te brengen qua isolatie. Zie je het voor je?

En ondertussen heeft de regering in al haar 'wijsheid' wel besloten om de verhuurdersheffing in stand te houden..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 23:27

manzano schreef:
Over dit geval kan je niks zeggen omdat je de achtergrond niet kent.
Maar ik ken een hoop mensen die parttime werken en "geen zin" hebben om meer te werken. En ja die krijgen nu tegemoetkoming en ja daar vind ik wel wat van.
Maar zolang meer werken niet loont....

En ze krijgen alle toeslagen. Minder werken loont.

DuFraize
Berichten: 155
Geregistreerd: 17-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 00:01

Mijn moeder is van 32 uur zelf terug gegaan naar 24 uur omdat ze dat niet trok met de artrose in haar lijf. Nu door covid is ze er helemaal uitgevallen maar als post-covid niet was ingekickt dan was ze gewoon 24 uur door blijven ploeteren.

Dat iemand 24 uur werkt wil niet zeggen dat die niet ziek is of meer KAN werken.
Het lijkt mij logisch dat als je niks meer overhoud van je inkomen dat je gaat nadenken over mogelijkheden om meer te verdienen.

scrabbel

Berichten: 956
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 06:26

Ja ik vind het krom geregeld in Nederland. Werken moet meer gaan lonen. De mannelijke uitzendkrachten bij ons willen niet teveel werken. Ze geven dan aan om niet hun huursubsidie en zorgtoeslag kwijt te willen raken. Daar zijn veel jonge mannen zonder partner bij. Heb collega s gehad die minder gingen werken etc.

1300 euro hebben de minima gehad ter compensatie van de energie. Dit willen ze nu al verhogen. Bewust omgaan met het gas horen naar mijn idee ook deze mensen te doen.

Op youtube is een documentaire. Dit ging over een ander land. Daar werd besloten dat mensen in een uitkering niet meer mochten verdienen dan iemand die werkt, tenzij die persoon minimaal 24 uur ging werken. Dit betekende dat die mensen anders hun woning uit moesten. Het percentage die opeens werk had was schrikbarend hoog.

Dit zou in Nederland dus betekenen dat iemand in de bijstand met huursubsidie en zorgtoeslag en evt kindertoeslag niet meer mag verdienen als iemand die werkt. Dit mag van mij direct ingevoerd worden.

Het is raar dat als je in de bijstand zit een duur huis kunt huren met subsidie die een werkende niet kan betalen.

In de tegemoetkomingen in deze tijd moet daar naar mijn mening ook naar gekeken worden. Ik weet niet wat de grens was voor de 1300 euro. Dit is meer dan 100 euro in de maand erbij. Maar mijn mening moet dit dus ook in verhouding bij de mensen die wat meer verdienen.

Ik hoor hier ook zeggen dat een fulltime contract in bepaalde functies eigenlijk niet gegeven wordt. Echter ben je niet afhankelijk van die functie. Dus of ander werk zoeken of een van ernaast is mijn mening

Tancreda4

Berichten: 24088
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 07:18

Blijft idd maar krom. Een vriendin van mij super blij dat ze eindelijk een beter betaalde baan had gevonden, wilde meer werken etc. Maar achteraf viel het enorm tegen, want doordat ze gekort werd op de toeslagen door het meer verdienen, hield ze onder de streep amper meer over . Dat moet toch niet mogen?? Ze was er echt van ontdaan. Oké, hypotheek dat je uiteindelijk kunt nemen wordt wel hoger, maar verder. Ik vond het echt heel sneu en krom....

Of het verder goed is verdeeld? Nee. Zolang mensen bv die 1300 tegemoet koming kunnen aanvragen en krijgen terwijl ze het niet nodig hebben omdat ze nog een 3 jaar vast laag contract hebben bij hun energie maatschappij, en het dus besteden aan luxe dingen zoals vakantie (en ja ik heb daar meerderem over gehoord) , gaat er iets niet goed. Maar alles controleren is ook niet te doen helaas...

Maar goed. Ik ben blij dat ik full time kan werken (al zou ik ook liever part time gaan) en m'n eigen broek op kan houden zonder toeslagen. Maar ergens is het wrl krom, en helaas teveel mensen die dusdanig gepamperd zijn/worden en het wel lekker makkelijk en voordelig vinden minder/weinig/ te werken en gratis geld te krijgen. Ik ken er helaas teveel.

Ik vind de regel dat iemand met alleen toeslagen niet meer mag verdienen dan iemand die wel werkt eigenlijk een hele faire :j

Elisa2

Berichten: 37563
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 08:57

Ik vind ook dat (meer) werken altijd lonend zou moeten zijn..ergens moet er een stimulans zijn om te werken. Dat gezegd hebben is er in de bijstand soms wel een probleem want daar komen veel chronisch zieken in terecht. En die zitten vaak weer met hoge zorgkosten die niet vergoed worden.

Oftewel over de gehele linie in meerdere systemen zijn er nog wel wat verbeteringen door te voeren denk ik.

Nu snap ik dan ook weer niet waarom er in de thuiszorg maar contracten van 24u gegeven worden terwijl daar zo'n personeelstekort is.

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 09:09

Elisa2 schreef:
Ik vind ook dat (meer) werken altijd lonend zou moeten zijn..ergens moet er een stimulans zijn om te werken. Dat gezegd hebben is er in de bijstand soms wel een probleem want daar komen veel chronisch zieken in terecht. En die zitten vaak weer met hoge zorgkosten die niet vergoed worden.

Oftewel over de gehele linie in meerdere systemen zijn er nog wel wat verbeteringen door te voeren denk ik.

Nu snap ik dan ook weer niet waarom er in de thuiszorg maar contracten van 24u gegeven worden terwijl daar zo'n personeelstekort is.

Als iemand ziek wordt met een contract van 24 uur per week is dat goedkoper dan iemand met een contract van 32/36 uur.
Meerdere contracten van weinig uren is makkelijker en goedkoper.

FrNo
Berichten: 3677
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 09:12

purny schreef:
Elisa2 schreef:
Ik vind ook dat (meer) werken altijd lonend zou moeten zijn..ergens moet er een stimulans zijn om te werken. Dat gezegd hebben is er in de bijstand soms wel een probleem want daar komen veel chronisch zieken in terecht. En die zitten vaak weer met hoge zorgkosten die niet vergoed worden.

Oftewel over de gehele linie in meerdere systemen zijn er nog wel wat verbeteringen door te voeren denk ik.

Nu snap ik dan ook weer niet waarom er in de thuiszorg maar contracten van 24u gegeven worden terwijl daar zo'n personeelstekort is.

Als iemand ziek wordt met een contract van 24 uur per week is dat goedkoper dan iemand met een contract van 32/36 uur.
Meerdere contracten van weinig uren is makkelijker en goedkoper.


Maar dan heb je ook meer personeel nodig en zullen er meer ziek zijn.

Janneke2

Berichten: 22866
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 09:46

scrabbel schreef:
1300 euro hebben de minima gehad ter compensatie van de energie. Dit willen ze nu al verhogen. Bewust omgaan met het gas horen naar mijn idee ook deze mensen te doen.

Hebben gehad?
Gaan verhogen...?

Hoe ga je bewust om met energie als je in een lekkend mandje woont en de huisbaas niet isoleert?
(Het kan wel, maar het kost wel geld en niet iedereen heeft daar spaargeld voor. Van salaris of uitkering blijft nauwelijks tot niets over.)


Citaat:
een ander land. Daar werd besloten dat mensen in een uitkering niet meer mochten verdienen dan iemand die werkt, tenzij die persoon minimaal 24 uur ging werken. Dit betekende dat die mensen anders hun woning uit moesten. Het percentage die opeens werk had was schrikbarend hoog.

Geen voorbeeld ter navolging dus.

Trouwens, heb je wel gehoord van de zilveren vloot?
Pardon, van het toeslagen schandaal?
Gewoon je huis uit omdat je een buitenlandse achternaam hebt.
Citaat:
Dit zou in Nederland dus betekenen dat iemand in de bijstand met huursubsidie en zorgtoeslag en evt kindertoeslag niet meer mag verdienen als iemand die werkt. Dit mag van mij direct ingevoerd worden.

Afgezien van het verwarrende woord verdienen - iedere grens die je stelt heeft iets willekeurigs.

Pantykous

Berichten: 10497
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 09:53

Wat is je punt Janneke?

Sansevieria
Berichten: 4223
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 10:09

janderegelaa schreef:
manzano schreef:
Over dit geval kan je niks zeggen omdat je de achtergrond niet kent.
Maar ik ken een hoop mensen die parttime werken en "geen zin" hebben om meer te werken. En ja die krijgen nu tegemoetkoming en ja daar vind ik wel wat van.
Maar zolang meer werken niet loont....

En ze krijgen alle toeslagen. Minder werken loont.

Daar ken ik er helaas ook wel een aantal van.
Die krijgen als ze weer een keer over geld zitten te zeuren tegenwoordig een gepast antwoord van mij. Ipv een tas boodschappen of andere dingen kado...

Dat hele toeslagen systeem zou op de schop moeten, wordt nu m.i. door een deel mensen gewoon misbruikt.

Net zo goed als het heel krom is dat mensen die gewoon te ziek zijn om te werken in de bijstand zitten, dat systeem klopt ook niet.

Dus nee, de tegemoetkomingen zijn niet eerlijk verdeeld, iemand met lage energiekosten die toch de 1300 euro kreeg, maar ze niet nodig had?
En een ander die te ziek is om te kunnen werken, maar onder een andere regeling valt en daardoor in de kou zit maar het niet krijgt?
|(

Gitana

Berichten: 2713
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 10:23

Bijstandskosten mogen inderdaad wel eens wat beter bekeken worden. Ik ken er genoeg die geld vanuit de bijstand krijgen maar wel de hele week zwartwerken en allerlei toeslagen ontvangen, omdat ze zoveel mogelijk geld willen hebben natuurlijk. Dit zijn dan helaas dezelfde mensen die meer huurtoeslag ontvangen, in aanmerking komen voor huursvermindering, etcetera, om alles vervolgens op te sparen om een jaar te gaan reizen (ja dit zijn echte verhalen).
Gemeenten zijn gedwongen zoveel geld uit te geven aan bijstand, dat het uit andere potjes gehaald wordt, zoals het potje van klimaat vaak de pineut is, en dat is heel jammer want dan is er gewoon op dat gebied veel minder te behalen voor gemeenten.
Sommige gemeenten pakken het wel slim aan en proberen deze mensen om te scholen en in te zetten als energiecoach, maar daar heb je natuurlijk in beginsel ook weer geld voor nodig.

Dat meer werken niet loont ben ik ook tegenaan gelopen. Door de hoge kosten dacht ik een bijbaan te zoeken en die had ik gevonden. Omgerekend zou ik er dan zo'n 30 euro per dag aan verdienen :') heb het maar weer afgezegd.

IHN
Berichten: 2334
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 10:25

over dat werken. Ik heb jarenlang geprobeerd 40 uur te werken, toen 36, toen 32. Het lukte allemaal niet. Hoe graag ik het ook wilde. Ik kreeg elke keer weer te maken met depressies, mijn huis versmeerde, ik verwaarloosde mijn kind (niet fysiek, maar emotioneel). Uiteindelijk hebben ze me er bij mijn werkgever op een smerige manier uit proberen te werken. Niet akkoord gegaan en na 2 jaar volledig betaald thuisgezeten te hebben, hebben ze me met een riant bedrag uitgekocht en ben ik voor mezelf begonnen. Ik kan nu zelf mijn tijden inplannen, het werken is ook het probleem niet, want ik ben altijd aan het werk eigenlijk met mijn boerderij, maar vooral de druk van afspraken nakomen, stress tussen de mensen door mijn ptss etc. Dat maakt het zwaar. Er is ook ooit vastgesteld dat ik een zeer lage belastbaarheid had. Inmiddels is dat veel beter vermoed ik, maar ik heb het geluk dat mijn bedrijf goedloopt, ik daar vanuit huis kan werken en alles zelf kan inplannen. Niet alle mensen hebben dat geluk en dan zit je vast aan een baan, en dan kan 24 uur voor iemand een grotere opgave zijn dan 40 uur voor iemand anders. En bedenk ook: natuurlijk zijn er luie uitvreters, maar het kan ook een houding zijn bij mensen, omdat ze zelf al voelen dat ze gefaald hebben, en er voor zichzelf een verhaal van maken van kijk mij eens slim zijn: ik krijg alles zonder er wat voor te doen. Denk dat de mensen die dat echt zo voelen, en die echt volkomen gezond zijn en ervoor kiezen niet te werken heel erg in de minderheid zijn.

Mars

Berichten: 33287
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 10:31

De overheid is een raar instituut. Aan de ene kant trekken ze allerlei toeslagen en pakketten uit de kast om mensen met een minimumloon of uitkering bij te staan, aan de andere kant pakken ze alles weer af als je nét boven die grens komt. En ga je 4 uurtjes meer werken dan levert je dat nauwelijks nog wat op.

Werken zou echt veel beter beloond moeten worden. Ik zag bij Kassa een dame staan die voorstelde dat iedereen 4 uur in de week extra zou moeten kunnen gaan werken zonder daarover belasting te betalen. Voor de overheid zou dat niet uit maken want ze hadden over die uren al niet op belasting gerekend maar voor degenen die de uurtjes belastingvrij maken kunnen ze een enorm verschil betekenen. Vond ik wel wat voor te zeggen.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-22 10:36

IHN schreef:
over dat werken. Ik heb jarenlang geprobeerd 40 uur te werken, toen 36, toen 32. Het lukte allemaal niet. Hoe graag ik het ook wilde. Ik kreeg elke keer weer te maken met depressies, mijn huis versmeerde, ik verwaarloosde mijn kind (niet fysiek, maar emotioneel). Uiteindelijk hebben ze me er bij mijn werkgever op een smerige manier uit proberen te werken. Niet akkoord gegaan en na 2 jaar volledig betaald thuisgezeten te hebben, hebben ze me met een riant bedrag uitgekocht en ben ik voor mezelf begonnen. Ik kan nu zelf mijn tijden inplannen, het werken is ook het probleem niet, want ik ben altijd aan het werk eigenlijk met mijn boerderij, maar vooral de druk van afspraken nakomen, stress tussen de mensen door mijn ptss etc. Dat maakt het zwaar. Er is ook ooit vastgesteld dat ik een zeer lage belastbaarheid had. Inmiddels is dat veel beter vermoed ik, maar ik heb het geluk dat mijn bedrijf goedloopt, ik daar vanuit huis kan werken en alles zelf kan inplannen. Niet alle mensen hebben dat geluk en dan zit je vast aan een baan, en dan kan 24 uur voor iemand een grotere opgave zijn dan 40 uur voor iemand anders. En bedenk ook: natuurlijk zijn er luie uitvreters, maar het kan ook een houding zijn bij mensen, omdat ze zelf al voelen dat ze gefaald hebben, en er voor zichzelf een verhaal van maken van kijk mij eens slim zijn: ik krijg alles zonder er wat voor te doen. Denk dat de mensen die dat echt zo voelen, en die echt volkomen gezond zijn en ervoor kiezen niet te werken heel erg in de minderheid zijn.


Wat een vreselijk verhaal. Goed dat je voor jezelf bent begonnen en dat beter nu goed gaat met je.
Het aantal mensen dat iets mankeert en daardoor minder werkt, is volgens mij (maar daar heb ik ook geen cijfers van) lager dan het aantal mensen (en dan helaas voornamelijk vrouwen) dat koos voor minder uren. Als ik in mijn omgeving kijk, is er gekozen voor part time werken. Voornamelijk vrouwen en die komen helaas in de problemen als er een scheiding is.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 10:57

Elisa2 schreef:
Nu snap ik dan ook weer niet waarom er in de thuiszorg maar contracten van 24u gegeven worden terwijl daar zo'n personeelstekort is.


Dit herken ik niet en ik werk bij een grote zorgorganisatie. Hoe kom je hierbij?

Er zijn wel veel part-time contracten, maar meestal omdat werknemers dat zelf willen. Als je fulltime wilt werken, zijn ze ook heel blij met je en krijg je gewoon 36 uur. (Dat is fulltime in de VVT sector)
Iedereen is namelijk welkom, je opleiding wordt betaald, je verdient gelijk een leerlingsalaris en je mag daarna zelf kiezen hoeveel uren je wilt werken.

Janneke2

Berichten: 22866
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 11:05

Citaat:
Het aantal mensen dat iets mankeert en daardoor minder werkt, is volgens mij (maar daar heb ik ook geen cijfers van) lager dan het aantal mensen (en dan helaas voornamelijk vrouwen) dat koos voor minder uren. Als ik in mijn omgeving kijk, is er gekozen voor part time werken. Voornamelijk vrouwen en die komen helaas in de problemen als er een scheiding is.


Als feministe wil ik graag naar voor brengen dat dit GEEN keuze is.

Mannen zorgen zelden voor hun kinderen, dat 'hij' 40 uur werkt spreekt vanzelf (en hij krijgt ook meer betaald).
Goede, betaalbare kinderopvang is niet vanzelfsprekend -
dus moet 'zij' minder werken.

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 11:07

Mars schreef:
De overheid is een raar instituut. Aan de ene kant trekken ze allerlei toeslagen en pakketten uit de kast om mensen met een minimumloon of uitkering bij te staan, aan de andere kant pakken ze alles weer af als je nét boven die grens komt. En ga je 4 uurtjes meer werken dan levert je dat nauwelijks nog wat op.

Werken zou echt veel beter beloond moeten worden. Ik zag bij Kassa een dame staan die voorstelde dat iedereen 4 uur in de week extra zou moeten kunnen gaan werken zonder daarover belasting te betalen. Voor de overheid zou dat niet uit maken want ze hadden over die uren al niet op belasting gerekend maar voor degenen die de uurtjes belastingvrij maken kunnen ze een enorm verschil betekenen. Vond ik wel wat voor te zeggen.


In 2018 werd er een wet in het leven geroepen waarbij Wajongers met arbeidsvermogen, dus als je kon werken, met 5% gekort werden.
man man man wat ben ik daar pissig over geweest.. een boete op kunnen werken.

Gelukkig is het tegenwoordig beter voor mij geregeld.

Janneke2

Berichten: 22866
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 11:12

Citaat:
De overheid is een raar instituut. Aan de ene kant trekken ze allerlei toeslagen en pakketten uit de kast om mensen met een minimumloon of uitkering bij te staan, aan de andere kant pakken ze alles weer af als je nét boven die grens komt. En ga je 4 uurtjes meer werken dan levert je dat nauwelijks nog wat op.

Werken zou echt veel beter beloond moeten worden. Ik zag bij Kassa een dame staan die voorstelde dat iedereen 4 uur in de week extra zou moeten kunnen gaan werken zonder daarover belasting te betalen. Voor de overheid zou dat niet uit maken want ze hadden over die uren al niet op belasting gerekend maar voor degenen die de uurtjes belastingvrij maken kunnen ze een enorm verschil betekenen. Vond ik wel wat voor te zeggen.


In de eerste alinea denk ik dat het om toeslagen gaat.
Op zich ben ik er niet tegen om de 'belastingvrije voet mbt inkomstenbelasting' op te hogen (of :o herinvoeren) - maar dat is iets anders dan de toeslagen.

En iedere grens heeft iets willekeurigs.