Preppen: voorbereid op nood. Wie doet het?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laurora

Berichten: 2654
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 01:06


8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Preppen: voorbereid op nood. Wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 07:43


Suzanne F.

Berichten: 49443
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Preppen: voorbereid op nood. Wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 08:04

Brita heeft goede filters. Je hebt ze ook in eigen merk vorm bij Waterfilterexpert.

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 08:17

Ik heb een Grayl waterfilter, eigenlijk voor het hiken in Scandinavië, maar in nood werkt het ook met slootwater.

Verder nog wel het één en ander aan kampeer/ hiking spullen die ook handig zijn in geval van nood. En een redelijke voorraad eten, omdat ik in het buitengebied woon en omdat ik graag aanbieding koop. Toen we een aantal jaar geleden eens drie dagen de deur niet uit konden door ijzel, was dat ook handig. Maar langer dan een paar weken ga ik het niet redden met voedsel. Voor de dieren ook altijd wel voorraad, gewoon omdat ik niet wil misgrijpen.

Warboel
Berichten: 14706
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 08:22

Nee. Zou niet weten waar ik t moet laten…

Klein voorraadje heb ik altijd wel in huis waar we prima 1-2 weken van zouden kunnen leven, en anders hebben we altijd een fikse voorraad vlees in de vriezer voor de honden :') ga al over m’n nek bij het idee, maar het is wellicht beter dan omkomen van de honger :')

Edit: het is ook wel een omstreden mening maar als de pleuris ECHT uitbreekt, heb ik eigenlijk überhaupt niet echt interesse om door te leven.

pluisje88

Berichten: 8110
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-22 08:44

Suzanne F. schreef:
Brita heeft goede filters. Je hebt ze ook in eigen merk vorm bij Waterfilterexpert.


Brita is keuken voor kraanwater maar niet geschikt o sloot of regenwater drinkbaar te maken heb ik me laten vertellen.

Op een website adviseren ze berkley of sawyer

Nadir

Berichten: 12735
Geregistreerd: 12-02-04

Re: Preppen: voorbereid op nood. Wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 09:14


MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 09:15

Geen sloot te vinden in de wijde omgeving hier :D

germie

Berichten: 26079
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 10:36

MoniqueT schreef:
Geen sloot te vinden in de wijde omgeving hier :D

Daar niet nee, haha.

Ik prep wel, maar niet voor nood. Ik heb altijd een trimix in huis staan voor een 100-150m diepte. Als men vraagt van ga je mee op een diepe duik, dan kan ik in de auto stappen en gaan. Helium is soms lastig te verkrijgen, dus ik ben daar op voorbereid. :P

En dus niet qua eten. Ik heb wel wat pasta e.d. staan, maar daar heb ik niets aan zonder water. En de saus moet ook met water aangelengd worden. Als ik nu uit eigen tuin zou moeten eten, dan heb ik nog voor 1 keer snijbiet. Voor 2 weken druiven, 1 keer prei, 2 keer rode biet en 2 keer witte kool en 1 keer Chinese kool. Als men dat niet uit mijn voortuin jat in nood, want het groeit in mijn voortuin. Oh ja, ik heb ook nog palmkool staan.

Pareltjes
Berichten: 2220
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 11:16

Wanneer ben je een prepper?

Ik vrees dat ik op de grens balanceer.... :D

xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:07

Ik heb deze:
https://www.bol.com/nl/nl/p/sawyer-wate ... oductTitle

is bedoeld voor long distance hiking, maar in geval van nood ook prima voor thuis te gebruiken.
Ze zijn flink duurder geworden, blijkbaar voorzien de verkooppartners van Bol dat die dingen binnenkort wel eens heel erg gewild kunnen zijn. Ik heb er namelijk 31 euro voor betaald zo'n 4 maanden terug

Overigens; ze zijn ook via Amazon te bestellen en als het goed is zijn ze daar rond de 25 a 30 dollar...mits ze daar ook niet duurder zijn geworden.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:28

Nadir schreef:
Wij hebben deze waterfilter:

https://www.tradeline.nl/product/aqualine-18-glas/

Een Berkey is ook goed. Verschil met die van ons is dat de Aqualine het water niet alleen filtert maar ook vitaliseert.

Ziet er ook nog mooi uit!
En ze hebben m ook in 5 liter variant zie ik.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58029
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Preppen: voorbereid op nood. Wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:35

Geen prepper. Ik heb geen enkele intentie om een ramp te overleven waarvoor je zou moeten preppen. :=

juniper

Berichten: 1582
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Preppen: voorbereid op nood. Wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 14:32

Het enige wat ik mis in dit topic is hoe men zich (en de voorraad levingsmiddelen) gaat beschermen. Niet zo zeer als er een zombie apocalyps uitbreekt, maar stel we zitten twee weken zonder stroom of zonder aanvoer van nieuwe levensmiddelen. Wat als mensen gaan rellen of op pad gaan om het bij anderen weg te halen, wat dan?

tamary

Berichten: 29236
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Preppen: voorbereid op nood. Wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 14:35

Verstoppen, en zet jezelf op rantsoen. Tegen een menigte leg je het rap af.
Maar ondanks wat er na rampen in het nieuws komt blijkt er in zulke situaties meer samenwerking en medemenselijkheid te zijn dan geweld. Maar lieve mensen verhalen verkoopt minder kranten.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58029
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 14:39

tamary schreef:
Verstoppen, en zet jezelf op rantsoen. Tegen een menigte leg je het rap af.
Maar ondanks wat er na rampen in het nieuws komt blijkt er in zulke situaties meer samenwerking en medemenselijkheid te zijn dan geweld. Maar lieve mensen verhalen verkoopt minder kranten.

Ik ben benieuwd hoeveel samenwerking en mede menselijkheid er gaat zijn wanneer iedereen op fight or flight gaat functioneren. Er is nog steeds (gelukkig) een meerderheid van mensen die nog nooit langer dan een paar minuten op fight or flight heeft gefunctioneerd. Ik denk dat je zou schrikken.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 14:47

Zijn de echte preppers trouwens al door hun 2020 voorraad wc papier heen? :')

De voorraad lang houdbare etensmiddelen ben ik wel doorheen, net de voorraadkast eens goed uitgeruimd en de komende tijd maar de aanbiedingen in de gaten houden.
Meer voor de winterperiode, mocht er wel sneeuw komen dan zitten we hier op een plek waar niet gestrooid wordt en wordt er ook niets bezorgd en is het wel lekker dat ik het erf niet af hoef voor een tijdje :')

plutolover

Berichten: 11708
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 14:52

hier ook geen pepper..

Geen vooraadkast of ik moet mijn zolder om gaan bouwen.. Ik vind het te duur om alles op voorraad te hebben..

In winter wil ik nog wel eens wat meer inslaan omdat ik gewoon weg niet met sneeuw en al in de auto stapt. maar goed hebben een buurtsuper in het dorp kan ik lopend naar toe

net als die rage met wc papier dat iedereen ineens in ging slaan. Heb ik ook niet gedaan..

Marcella

Berichten: 36862
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 15:04

juniper schreef:
Het enige wat ik mis in dit topic is hoe men zich (en de voorraad levingsmiddelen) gaat beschermen. Niet zo zeer als er een zombie apocalyps uitbreekt, maar stel we zitten twee weken zonder stroom of zonder aanvoer van nieuwe levensmiddelen. Wat als mensen gaan rellen of op pad gaan om het bij anderen weg te halen, wat dan?

Daarom is wecken handig geen vriezer nodig. *\o/*

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 15:41

MarijeR schreef:
Zijn de echte preppers trouwens al door hun 2020 voorraad wc papier heen? :')


Lijkt me niet, als je zag waar sommige mee sleepten :n .

Ik zorg ook dat ik voor de winter de voorraad kast weer ververst heb, ook vanwege niet de deur uit hoeven bij gladheid en sneeuw, mocht dat nog een keer gebeuren… .

Persoonlijk vind ik echt serieus preppen (als in voor maanden voorraden hebben) niet zo nuttig. Denk dat je het als de situatie zo ernstig is wel heel goed moet verstoppen of verdedigen.

Gitana

Berichten: 2715
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 16:22

Hier ook geen prepper, maar wel een mooie gevulde voorraadkast :o

Toen de oorlog uitbrak heb ik wel een 'hoe-overleef-ik-een-nuke-op-london-pakketje gemaakt

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 16:34

MarijeR schreef:
Zijn de echte preppers trouwens al door hun 2020 voorraad wc papier heen? :')


Tenzij ze twee jaar lang chronisch diarree hadden lijkt me dat een onmogelijke klus. Alhoewel de één nu eenmaal wel vaker gaat dan de ander :D

juniper

Berichten: 1582
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 16:47

Ayasha schreef:
tamary schreef:
Verstoppen, en zet jezelf op rantsoen. Tegen een menigte leg je het rap af.
Maar ondanks wat er na rampen in het nieuws komt blijkt er in zulke situaties meer samenwerking en medemenselijkheid te zijn dan geweld. Maar lieve mensen verhalen verkoopt minder kranten.


Ik ben benieuwd hoeveel samenwerking en mede menselijkheid er gaat zijn wanneer iedereen op fight or flight gaat functioneren. Er is nog steeds (gelukkig) een meerderheid van mensen die nog nooit langer dan een paar minuten op fight or flight heeft gefunctioneerd. Ik denk dat je zou schrikken.


Dit denk ik dus ook, kijk maar naar de verhalen van mensen die de ramp in New Orleans hebben overleeft. Plunderen, beroven, om maar een paar dingen te noemen. Ik denk dat jouw kijk extreem naief is (niet persoonlijk bedoeld uiteraard).

DiantaM
Berichten: 11282
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:25

Er is daar een mooi boek over, De meeste mensen deugen.

De conclusie is kortgezegd dat mensen juist wel deugen in zulke noodsituaties. Heel interessant om te lezen, juist als je wereldbeeld een beetje negatief is. En wat Tamary zegt, de slechte verhalen halen het nieuws. Dat kwam in dat boek ook duidelijk naar voren.

Gitana

Berichten: 2715
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:30

daar heb ik laatst op de radio over gehoord. van iemand die onderzoek deed naar het gedrag van mensen in rampscenario's. conclusie was dat het leven gewoon doorging. mensen kookten nog steeds terwijl er bijna niets te koken was. er werden nog steeds kinderen verwekt, etc. mensen houden ook tijdens rampen graag heel erg vast aan hun gangbare riedeltje