Preppen: voorbereid op nood. Wie doet het?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Absolem

Berichten: 2768
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 18:52

Ik wil dit ook gaan doen vooral blik voedsel eigenlijk. Ik heb zo een vermoeden dat het een taaie winter gaat worden.

Sansevieria
Berichten: 4223
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 18:53

chevax schreef:
Ik vind iedereen die hier z'n post begint met "Ik ben geen prepper, maar..." (en dan komt er een hele lijst ;-) ) er eigenlijk wel eentje, hoor.

Nou ja, noem het zoals je wil.
Ik noem dat zelfredzaam ;)

Als ik weet dat bij een flink onweer de stroomvoorziening er weer kan uitklappen, ja dan had ik in die tijd standaard olielampen en kaarsen op de schouw staan, decoratief en praktisch :D
Verwarming had ik toch al alleen op houtkachels, en het aggregaat dan nodig voor de waterpomp (en vriezer) die het uiteraard niet meer deed als je geen stroom meer had.
Bij een flinke storm een boom over de bovengrondse stroomkabel is niet heel raar.

We hebben ooit een keer over het weekeinde moeten wachten, omdat de hoofdzekering kapot was.
Ipv panikeren dan op de kachel gestoofd eten bij kaarslicht _O-

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 19:34

chevax schreef:
Ik vind iedereen die hier z'n post begint met "Ik ben geen prepper, maar..." (en dan komt er een hele lijst ;-) ) er eigenlijk wel eentje, hoor.

Bij een echte prepper denk ik meer aan iemand die zit te wachten op het einde der tijden en een complete bunker vol heeft met eten en spullen en wapens om jaren te overleven :))

cursebreaker

Berichten: 11546
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 19:38

Vriezer houden wij idd ook wel redelijk vol met gerechten/sauzen/soepen e.d. wanneer het kan. Voornamelijk uit het gemak en om zo min mogelijk eten te hoeven weggooien e.d. Maar na lange vermoeiende dagen heb ik ook niet altijd de energie meer 'from scratch' te koken en dan is het toch wel erg fijn om iets uit de vriezer te halen. Hiermee zouden we, afhankelijk van het moment waarop je in de vriezer kijkt, ook zeker nog een week kunnen eten denk ik := Momenteel is hij ver leeg met al gemaakte gerechten, maar ga ik wel de komende weekenden weer aanvullen door gericht een zondag of 2 aan de slag te gaan met gerechten maken puur om de vriezer mee te vullen :j

Bij een echte prepper denk ik ook eerder idd aan iemand die voorbereid is om in een bunker te overleven voor lange tijd, misschien wel jaren ja :j Dat wat de gemiddelde bewoner doet hier in NL vind ik niet zozeer onder 'prepper' vallen. Gewoon een beetje zelfredzaamheid en soms gemakkelijkheid in bepaalde situaties, wat hierboven al aangegeven werd :j

Hannanas
Berichten: 13030
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 19:55

cursebreaker schreef:
Vriezer houden wij idd ook wel redelijk vol met gerechten/sauzen/soepen e.d. wanneer het kan. Voornamelijk uit het gemak en om zo min mogelijk eten te hoeven weggooien e.d. Maar na lange vermoeiende dagen heb ik ook niet altijd de energie meer 'from scratch' te koken en dan is het toch wel erg fijn om iets uit de vriezer te halen. Hiermee zouden we, afhankelijk van het moment waarop je in de vriezer kijkt, ook zeker nog een week kunnen eten denk ik := Momenteel is hij ver leeg met al gemaakte gerechten, maar ga ik wel de komende weekenden weer aanvullen door gericht een zondag of 2 aan de slag te gaan met gerechten maken puur om de vriezer mee te vullen :j

Bij een echte prepper denk ik ook eerder idd aan iemand die voorbereid is om in een bunker te overleven voor lange tijd, misschien wel jaren ja :j Dat wat de gemiddelde bewoner doet hier in NL vind ik niet zozeer onder 'prepper' vallen. Gewoon een beetje zelfredzaamheid en soms gemakkelijkheid in bepaalde situaties, wat hierboven al aangegeven werd :j


Moet alleen wel het stroomnet blijven werken, en juist dat zie ik wel mogelijk uitvallen (overstromingen etc). Dan is je vriezer bedorven.

pluisje88

Berichten: 8109
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-22 19:58

Nielojram schreef:
Ik prep puur lichamelijk.
Red momenteel wel een dikke (no pun intended) maand.


* ja en daar ging m’n thee… proest _O-
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 14-09-22 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Linnie050

Berichten: 11810
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 19:59

Ik ben wel lid op fb van een prep forum.
Daar zitten wel echt mensen die overal aan gedacht hebben.
En regelmatig off grid gaan.

En van de weck groep ben ik lid.
Dat lijkt mij zo leuk om te kunnen.

Maar moet er nog mee beginnen.
Ik vind het altijd moeilijk om met dat soort dingen te beginnen.

Voor 2 weken hebben wij wel eten in huis.
Waxine lichtjes en zaklampen en batterijen.
En bv een petroleumstelletje.

Regenton wil ik volgend jaar aanschaffen.
Waterfilter heb ik nog niet.

Wij hebben een kleine tuin maar hoop in de toekomst eens een moestuin te beginnen.

Als je grote voorraden hebt moet je ook je huis kunnen verdedigen.
Dat zijn ook dingen waar je rekening mee moet houden.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 14-09-22 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Berichten: 11546
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 20:05

Hannanas schreef:
cursebreaker schreef:
Vriezer houden wij idd ook wel redelijk vol met gerechten/sauzen/soepen e.d. wanneer het kan. Voornamelijk uit het gemak en om zo min mogelijk eten te hoeven weggooien e.d. Maar na lange vermoeiende dagen heb ik ook niet altijd de energie meer 'from scratch' te koken en dan is het toch wel erg fijn om iets uit de vriezer te halen. Hiermee zouden we, afhankelijk van het moment waarop je in de vriezer kijkt, ook zeker nog een week kunnen eten denk ik := Momenteel is hij ver leeg met al gemaakte gerechten, maar ga ik wel de komende weekenden weer aanvullen door gericht een zondag of 2 aan de slag te gaan met gerechten maken puur om de vriezer mee te vullen :j

Bij een echte prepper denk ik ook eerder idd aan iemand die voorbereid is om in een bunker te overleven voor lange tijd, misschien wel jaren ja :j Dat wat de gemiddelde bewoner doet hier in NL vind ik niet zozeer onder 'prepper' vallen. Gewoon een beetje zelfredzaamheid en soms gemakkelijkheid in bepaalde situaties, wat hierboven al aangegeven werd :j


Moet alleen wel het stroomnet blijven werken, en juist dat zie ik wel mogelijk uitvallen (overstromingen etc). Dan is je vriezer bedorven.


True haha.
Maar in dat geval kunnen wij ook altijd wel terug vallen op houdbare producten nog in ieder geval.
Maar wanneer er wel nog stroom is, kan de vriezer wel nog Extra voorzien zeg maar.
Daarom bv. voor de hond ook altijd kwalitatief goed blikvoer en gestoomde kvv worsten liggen,
mocht het fout gaan met de vriezer idd en al haar rauw vlees bederven.

waxinelichtjes, zaklamp e.d. zijn wij dan weer heel slecht in voorbereid.
Daar moet ik ook echt eens naar kijken. Ik ben het te gewoon om m'n telefoon zaklamp te gebruiken :')
Maar een goede zaklamp, kaarsjes e.d. kan ook echt geen kwaad te hebben liggen nee.

En je huis verdedigen? Dan moeten mensen wel toevallig net weten wat je waar hebt liggen. Wij zijn zo sociaal niet met onze buren allemaal dat zij weten wat wij in huis hebben of niet. En we hebben een 'gevaarlijke herder' zitten dus ik denk dat mensen zich nog wel 2x bedenken }> Ze is normaal niet gevaarlijk, maar puntje bij paaltje staat ze wel tussen ons en een dreiging in. Maar poeh, dat is wel heel erg ergens op vooruit lopen en een bijna apocalyptische situatie haha.

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 20:34

8nnemiek schreef:
Bij een echte prepper denk ik meer aan iemand die zit te wachten op het einde der tijden en een complete bunker vol heeft met eten en spullen en wapens om jaren te overleven :))

Er gaan geruchten dat er onder de achtertuinen van ons blok (begin jaren 50 gebouwd) een schuilkelder ligt }> Mijn buurman (die hier veel korter woont dan ik) begon er laatst weer eens over. Hij heeft net vorig jaar zijn tuin opnieuw aangelegd, maar is helaas niets tegengekomen :)) Ik ben wel heel benieuwd wat er waar is van die verhalen. Wie weet wat daar allemaal opgeslagen staat voor het einde der tijden... :+

Het helpt ook niet mee dat ik vorig weekend een rondleiding had op Bunkercomplex Park Overvoorde in Rijswijk := Daar staan ook nog hele dozen met voedselvoorraden uit de Koude Oorlog. Schijnt allemaal nog eetbaar te zijn (smakelijk is een ander verhaal). Het zet je wel aan het denken - mij iig wel.

Maar naast een weekvoorraad 'gewoon' voedsel heb ik alleen tien tweeliterflessen water in de kelderkast staan, voor als er weer eens werkzaamheden aan de waterleiding zijn. Ik zou het mogelijk wel langer dan drie dagen uithouden, maar ergens houdt het voor mij ook wel op :o

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 20:35

Hier een moestuin en de vriezer vol met zelfgemaakte soep en (pasta) sauzen. Verder kippen voor de eieren en eventueel vlees.
In geval van nood zitten we hier in een dorp met verschillende boerderij winkels dus qua eten verwacht ik niet snel problemen. Vooral omdat het hier nog een omgeving is waar men elkaar helpt als er problemen zijn.

Voor water hebben we hier verschillende 500/1000L tanks voor de paarden en ik heb zelf nog wel een setje liggen om daar drinkwater voor onszelf van te maken.
Verder gastanken, houtkachel met voldoende hout en een aggregaat aanwezig.
En goede zaklampen en hoofdlampen die via een powerbank op te laden zijn.

Ik ben gewend om in Afrika soms wekenlang volledig off grid te gaan dus maak me wellicht wat minder zorgen omdat het niet nieuw is :D

Enige probleem zie ik in medicatie die ik gebruik. Zodra dat op is, kom ik wel in grote problemen...

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 20:37

Hoe lang zijn die waterflessen houdbaar en let je daar dan ook op?

Vraag ik als iemand die de vriezer al niet georganiseerd krijgt … :+

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 20:41

Cer schreef:
Hoe lang zijn die waterflessen houdbaar en let je daar dan ook op?

Vraag ik als iemand die de vriezer al niet georganiseerd krijgt … :+

Correctie: ik heb nog acht flessen staan, ik heb er deze zomer twee gebruikt.

Teruggerekend naar het moment van aankoop zijn ze blijkbaar anderhalf jaar houdbaar. Ik let daar idd ook niet op, goed dat je het zegt :))

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Preppen: voorbereid op nood. Wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 20:52

Dat is waarschijnlijk een THT datum, want water in flessen is járen houdbaar.
Net zoals de meeste droge spullen, daar staat ook een datum op van een paar jaar verder, maar dingen als suiker en zout is bv onbeperkt lang houdbaar en droge pasta/rijst/kruiden enz blijft ook min of meer een leven lang goed.

germie

Berichten: 26068
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 20:53

Hier totaal geen water op voorraad en ook geen echte vriezer (2 laden in de koelkast zeg maar). Dus ik ga dan gewoon uit sloten drinken, haha.

Laurora

Berichten: 2652
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 20:54

Mijn vriend en ik doen aan preppen-light.
We hebben sowieso altijd voor een week voor drie mensen eten in huis (en een stocklist waarbij we bij houden wat wanneer over de datum gaat zodat we het kunnen opeten en aanvullen)
Ook hebben we altijd voor 2 weken flessen water in huis. (waarvan we ook de houdbaarheid bijhouden)
Daarnaast een stuk of wat waterfliters die ieder tot 1000 liter kunnen filteren en een noodpakket met stormlucifers, opwindbare radio, opwindbare zaklamp, jodiumpillen, een verbanddoos en wat losse survival spullen.
(ohja, en ik heb in mn auto een get-home bag met van die foliedekens, een zaklamp, een kompas een paar energierepen en een fles water, voor het geval we een keertje stranden met de auto en niemand kunnen bereiken)

Het is niet zo dat we een apocalypse verwachten ofzo, meer een scenario zoals in het begin van corona waar mensen in paniek raken en gaan hamsteren, of wanneer er bij ernstige droogte een waterlimiet word ingesteld.
We hopen het nooit nodig te hebben, maar het is rustgevend dat we het hebben :)

Suzanne F.

Berichten: 49396
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 20:54

Hannanas schreef:
Geen echte pepper maar wij kunnen wel een dikke week vooruit kwa levensmiddelen, water (filter), wc papier, waxinelichtjes etc.


Ik ook inderdaad. Heb behoorlijke voorraden.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 20:55

Ik gooi Bear Grylls even op de repeat ..

Prairy
Berichten: 9169
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 21:12

Karin schreef:
Cer schreef:
Hoe lang zijn die waterflessen houdbaar en let je daar dan ook op?

Vraag ik als iemand die de vriezer al niet georganiseerd krijgt … :+

Correctie: ik heb nog acht flessen staan, ik heb er deze zomer twee gebruikt.

Teruggerekend naar het moment van aankoop zijn ze blijkbaar anderhalf jaar houdbaar. Ik let daar idd ook niet op, goed dat je het zegt :))

Oh. Zit daar een THT datum op? :o? O:)

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 21:16

THT idd :j

Hier wordt uitgelegd wat het verschil is tussen THT (ten minste houdbaar tot) en TGT (te gebruiken tot):

https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... t-tgt.aspx

Citaat:
Een THT-datum staat op producten die niet snel bederven. Na de THT-datum kan de kwaliteit van het product achteruit gaan, maar smaakt het meestal nog goed. Je kunt het dan nog wel veilig eten.

Een TGT-datum staat op zeer bederfelijke producten. De TGT-datum is de laatste dag waarop het nog veilig is om het product te eten.

Prairy
Berichten: 9169
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Preppen: voorbereid op nood. Wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 21:18

Ik kijk daar sowieso eigenlijk niet naar. Ja als iets een jaar of langer over datum is ofzo :+ Uiteraard een beetje afhankelijk van wat het is en waar het in wordt bewaard.

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Preppen: voorbereid op nood. Wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 21:21

Ik gooi het weg als het verdacht ruikt of eruitziet alsof het gaat weglopen.

Maar ik vind het sowieso handiger om dat voor te zijn en het op tijd te consumeren :+

Marcella

Berichten: 36828
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Preppen: voorbereid op nood. Wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 21:59

Heb gewoon kraanwater zelf geweckt staan eigenlijk vergelijkbaar met flessen water.

xSagan
Berichten: 669
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Preppen: voorbereid op nood. Wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 22:03

Dat is nieuw voor mij, Marcella. Werkt dat hetzelfde als met andere potten wekken?

Hier probeer ik wel voorbereid te zijn voor avonden dat mijn eten totaal mislukt is of ik geen fut heb om te koken. Heel ver vooruit is hier niet aan de orde.

Wel waxine lichten en zaklantaarns daar ik wel een paar stroomstoringen meegemaakt heb. En een petroleum set voor kaasfondue, maar daar moet de vulling nog gekocht voor worden, anders kan ik hem nog niet gebruiken. Daar dacht ik aan toen ik dit topic las.:)

snorkel1986

Berichten: 3039
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Preppen: voorbereid op nood. Wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 23:19

Gekke vraag maar lees hier vaak een waterfilter maar welke hebben jullie dan... want kan rustig overleven ook drinken ruim op voorraad maar water.. tja sloot en eigen grond pomp en vijver maar meer ook weer niet.. ( al leven de paarden al jaren op grondwater dus heel slecht is het niet en zeker na kijken kom ik een eind maar toch.. wat voor betaalbaar filter is aanteraden

Marcella

Berichten: 36828
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Preppen: voorbereid op nood. Wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 00:17

Ja hetzelfde.