Preppen: voorbereid op nood. Wie doet het?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hannanas
Berichten: 13030
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 14:30

Sizzle schreef:
Heel veel mensen slaan welliswaar rijst en pasta in maar hebben geen houthaard of schaffen geen camping brander aan met reserve gasflessen. Dan kun je dus hooguit op droge harde pasta kauwen als alles uitvalt :D

Wij hebben geen specifiek noodpakket, wel gewoon reserve van dingen die je veel gebruikt.


Die was ik nog vergeten idd. We hebben twee gasbranders. Een mini inklapbare en een grote gasfles met draai-opzetstuk. Net als een survivalboek en een gevulde EHBO (zoals geadviseerd door de overheid). Evenals zeil, lichtgewicht tentje, tarp, trekkingsrugzak en slaapzak enz. Laatste spullen door kamperen maar we zorgen er altijd voor dat het te grijpen ligt en multifunctioneel is.

Boek
https://www.bol.com/nl/nl/p/het-sas-sur ... gKWePD_BwE

Waterfilters
https://www.allprepare.com/drinkwater/w ... gIZuPD_BwE

Je kunt het nog extr veilig maken door tabletten voor desinfectie van het water.

Zolang je kunt koken en eten, plus schuilen en verwarmen zit je goed.
Rijst met gecondenseerde melk of rijst met olie en suiker houden jezelf ook wel ff overeind.

En vergeet vooral een pak Snickers niet. Lang houdbaar, veel energie.. en in tijden van nood is dat dubbel zo lekker.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 14:40

Sizzle schreef:
Heel veel mensen slaan welliswaar rijst en pasta in maar hebben geen houthaard of schaffen geen camping brander aan met reserve gasflessen. Dan kun je dus hooguit op droge harde pasta kauwen als alles uitvalt :D

Wij hebben geen specifiek noodpakket, wel gewoon reserve van dingen die je veel gebruikt.

Op de bbq?

Ik heb al vaker gedacht een waterfilter aan te schaffen, misschien toch maar ns doen. Kan ik mn zwembad in geval van nood nog leegdrinken.

Hoe werkt een agregaat? Op olie? En hoe sluit je dat op je stroomnet aan?

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 14:48

Een aggregaat werkt meestal op benzine of diesel. Wij hebben zo'n klein, draagbaar aggregaat. Gekocht voor op de boot, maar in noodgevallen kun je daar bijvoorbeeld je vriezer een paar keer per dag op aansluiten zodat je eten niet ontdooit, en wat andere kleine, noodzakelijke apparaten op laten draaien. Die kleintjes kunnen meestal rond de 1000 Watt trekken, grotere al gauw 3500W tot zelfs krachtstroom. Op het net aansluiten is weer lastiger om verschillende redenen, en al helemaal als je bijvoorbeeld ook nog zonnepanelen hebt.

In plaats van een waterfilter kun je in geval van nood ook nog gewoon regenwater opvangen. Dat is normaal gesproken prima drinkbaar, mits je het op een schone manier opvangt, dus via een plastic zeil bv.

tamary

Berichten: 29216
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 14:53

elnienjo schreef:
Sizzle schreef:
Heel veel mensen slaan welliswaar rijst en pasta in maar hebben geen houthaard of schaffen geen camping brander aan met reserve gasflessen. Dan kun je dus hooguit op droge harde pasta kauwen als alles uitvalt :D

Wij hebben geen specifiek noodpakket, wel gewoon reserve van dingen die je veel gebruikt.

Op de bbq?

Ik heb al vaker gedacht een waterfilter aan te schaffen, misschien toch maar ns doen. Kan ik mn zwembad in geval van nood nog leegdrinken.

Hoe werkt een agregaat? Op olie? En hoe sluit je dat op je stroomnet aan?

Agregaat sluit je met verlengsnoer (ivm dampen verbrandingsmotor, want automotor laat je ook niet werken in afgesloten ruimte) naar buiten aan op apparaat wat je wil laten werken. NOOIT zo'n systeem aansluiten op je stroomnet, dat geeft heel gevaarlijke toestanden voor bv monteurs die alles weer op gang moeten krijgen, maar ook meer risico op bv brand of kortsluiting.

Droge pasta of rijst kan je mocht je niet kunnen koken weken in water, duurt alleen stuk langer voordat het zacht is.

Kayley95

Berichten: 176
Geregistreerd: 25-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 14:54

elnienjo schreef:
Sizzle schreef:
Heel veel mensen slaan welliswaar rijst en pasta in maar hebben geen houthaard of schaffen geen camping brander aan met reserve gasflessen. Dan kun je dus hooguit op droge harde pasta kauwen als alles uitvalt :D

Wij hebben geen specifiek noodpakket, wel gewoon reserve van dingen die je veel gebruikt.

Op de bbq?

Ik heb al vaker gedacht een waterfilter aan te schaffen, misschien toch maar ns doen. Kan ik mn zwembad in geval van nood nog leegdrinken.

Hoe werkt een agregaat? Op olie? En hoe sluit je dat op je stroomnet aan?

Een agregaat werkt op benzine of diesel inderdaad

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 15:00

8nnemiek schreef:
Een aggregaat werkt meestal op benzine of diesel. Wij hebben zo'n klein, draagbaar aggregaat. Gekocht voor op de boot, maar in noodgevallen kun je daar bijvoorbeeld je vriezer een paar keer per dag op aansluiten zodat je eten niet ontdooit, en wat andere kleine, noodzakelijke apparaten op laten draaien. Die kleintjes kunnen meestal rond de 1000 Watt trekken, grotere al gauw 3500W tot zelfs krachtstroom. Op het net aansluiten is weer lastiger om verschillende redenen, en al helemaal als je bijvoorbeeld ook nog zonnepanelen hebt.

In plaats van een waterfilter kun je in geval van nood ook nog gewoon regenwater opvangen. Dat is normaal gesproken prima drinkbaar, mits je het op een schone manier opvangt, dus via een plastic zeil bv.

Maar dan moet de stroomuitval zich niet voordoen tijdens een lange droge zomer als dit jaar natuurlijk.

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Preppen: voorbereid op nood. Wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 15:14

Klopt. Al zijn er op hete dagen weer andere manieren voor drinkbaar water als je ergens vies of zout water kan vinden, bijvoorbeeld via verdamping; een kuil met (vies) water in de grond, zeil erover spannen, steen in het midden erop leggen, en een emmer eronder. Water verdampt, condenseert tegen het zeil, loopt naar het midden, en het schone water druppelt in de emmer.

Nadir

Berichten: 12730
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 15:37

Wij houden wel rekening met voedselschaarste komende winter… We hebben een waterfilter waar we zelfs slootwater mee kunnen filteren, ideaal. Een klein moestuintje waar wel eea groeit, ik ben er nog niet zo handig in maar dat komt wel. Verder meer dan voldoende houdbaar voedsel dat we eigenlijk niet echt eten maar dat doen we wel als het straks nodig is. Ook om evt mee te kunnen ruilen. :)* Volle gasflessen voor de bbq en skottelbraai. Wij kunnen hier echt wel even vooruit.

Marcella

Berichten: 36828
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Preppen: voorbereid op nood. Wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 15:53

Mijn wintervoorraad met wecken is bijna weer volledig aangevuld. Moet eigenlijk alleen nog wat bonen doen met heb nog appels (moes en gewoon) en peren staan. Maar wil ook nog wat peren op siroop maken.

Cil_
Berichten: 809
Geregistreerd: 20-02-04

Re: Preppen: voorbereid op nood. Wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 16:15

Ik heb ook een ruime voorraad eten, pasta, meel, olie. Water moet ik aanvullen. Ik zie geen Faraday cage of opwindradio’s langskomen in dit topic. Of is dit te doem?

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Preppen: voorbereid op nood. Wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 16:22

Ik heb wel een tijdje geleden een graanmolen en tarwekorrels gekocht. Tarwekorrels zijn langer houdbaar dan meel, dus dat leek me wel handig :))

tamary

Berichten: 29216
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 16:26

Bij gevallen van CME/EMP is het de vraag of een faraday knutsel kooi echt werkt en of er nog met iemand te communiceren valt zodat het ook nuttig is.
Als de nutsvoorzieningen op echt grote schaal langdurig gaan uitvallen, dan kan je beter gaan omschakelen naar andere methodes dan te wachten op herstel, want bij langdurig plat gaat er niet alleen een boel stuk door vastlopers en geen onderhoud, maar dan gaat ook je hele samenleving ondersteboven.

Voor kleine dingen die samenleving raken als korte storingen, geplande blackouts, etc. is een radio handig en die staat ook niet voor niets in dat noodpakket lijstje van de overheid. Maar het hangt er dus van af wat je verwacht en hoe lang je wil/kan (iets met ruimte, THT en zo) voorbereiden. Er zit nl nogal een groot verschil tussen paar uur of zelfs dagen je dorp/stad plat of zelfs 3 maanden ijzel/ingesneeuwd met hulp via heli, etc. mogelijk en landelijk/continent formaat problemen. 1e redt eigenlijk iedereen hier wel met samenwerking en hulpdiensten/leger dat ellende kan opvangen. 2e moet je uitgaan van 5-10 jaar tot permanent en dan is er zowel de vraag of je nog leeft als de eerste onrust voorbij is als of je zo verder wil afhankelijk van gezondheid, mogelijkheden en wat voor maatschappij zich ontwikkeld onder die omstandigheden.

Shenavallie
Berichten: 11622
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 16:30

Wij wonen in een buitengebied, dus hebben - mede op advies van andere bewoners - het een en ander op voorraad. Niet veel, maar wel dat we een paar dagen voort kunnen qua eten (pasta, broodmeel, pannenkoekenmix, allemaal goed in plastic gewikkeld tegen meelbeestjes), toiletpapier, water en houdbare melk. Uiteraard wissel ik het zolang tijdig om voor nieuwe verpakkingen en gebruik ik degene tegen de datum. Verder zien we het wel. Er staan ook nog wat blikjes groente en wat pakjes thee. We kunnen op onze houtkachel eventueel met een fluitketel water koken als de stroom uitvalt. Oh ja, en waxinelichtjes.

tamary

Berichten: 29216
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 16:32

Shenavallie schreef:
Wij wonen in een buitengebied, dus hebben - mede op advies van andere bewoners - het een en ander op voorraad. Niet veel, maar wel dat we een paar dagen voort kunnen qua eten (pasta, broodmeel, pannenkoekenmix, allemaal goed in plastic gewikkeld tegen meelbeestjes), toiletpapier, water en houdbare melk. Uiteraard wissel ik het zolang tijdig om voor nieuwe verpakkingen en gebruik ik degene tegen de datum. Verder zien we het wel. Er staan ook nog wat blikjes groente en wat pakjes thee. We kunnen op onze houtkachel eventueel met een fluitketel water koken als de stroom uitvalt. Oh ja, en waxinelichtjes.

Meelbeestjes kan je bestrijden met paar dagen invriezen zsm na aankoop en ze hebben een hekel aan laurier (die gedroogde blaadjes keukenkruid).

Tancreda4

Berichten: 24088
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 16:34

Captain schreef:
Geen prepper, ben binnen 3 dagen dood. :')


Ik ook... geen voorraad hier... Ooit wel geprobeerd, en alles na een x aantal jaar moeten weggooien. Zo zonde. Ik hoop hooguit een paar dagen vooruit, en als iets op is, ga ik naar de winkel.

Ik heb wel 4 pakken volkorenpasta staan omdat er laatst een goede aanbieding was. Dus ik kan droge pasta eten als het einde nadert....

Shenavallie
Berichten: 11622
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 16:34

tamary schreef:
Shenavallie schreef:
Wij wonen in een buitengebied, dus hebben - mede op advies van andere bewoners - het een en ander op voorraad. Niet veel, maar wel dat we een paar dagen voort kunnen qua eten (pasta, broodmeel, pannenkoekenmix, allemaal goed in plastic gewikkeld tegen meelbeestjes), toiletpapier, water en houdbare melk. Uiteraard wissel ik het zolang tijdig om voor nieuwe verpakkingen en gebruik ik degene tegen de datum. Verder zien we het wel. Er staan ook nog wat blikjes groente en wat pakjes thee. We kunnen op onze houtkachel eventueel met een fluitketel water koken als de stroom uitvalt. Oh ja, en waxinelichtjes.

Meelbeestjes kan je bestrijden met paar dagen invriezen zsm na aankoop en ze hebben een hekel aan laurier (die gedroogde blaadjes keukenkruid).

Dat laatste wist ik niet, maar heb ik wel in huis. Dank voor de tip!

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 16:36

tamary schreef:
Shenavallie schreef:
Wij wonen in een buitengebied, dus hebben - mede op advies van andere bewoners - het een en ander op voorraad. Niet veel, maar wel dat we een paar dagen voort kunnen qua eten (pasta, broodmeel, pannenkoekenmix, allemaal goed in plastic gewikkeld tegen meelbeestjes), toiletpapier, water en houdbare melk. Uiteraard wissel ik het zolang tijdig om voor nieuwe verpakkingen en gebruik ik degene tegen de datum. Verder zien we het wel. Er staan ook nog wat blikjes groente en wat pakjes thee. We kunnen op onze houtkachel eventueel met een fluitketel water koken als de stroom uitvalt. Oh ja, en waxinelichtjes.

Meelbeestjes kan je bestrijden met paar dagen invriezen zsm na aankoop en ze hebben een hekel aan laurier (die gedroogde blaadjes keukenkruid).

Zijn die meelbeestjes schadelijk voor de gezondheid? Die gaan toch gewoon dood tijdens het bakken?

tamary

Berichten: 29216
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Preppen: voorbereid op nood. Wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 16:45

Meelbeestjes eten je meel op, poepen er in en verpoppen vervolgens tot soort tor. Niet bepaald gezond of handig als je er van wil eten.

Prairy
Berichten: 9169
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 16:53

Wij zijn ook geen echte preppers, maar ik heb wel een ruime voorraad in huis.

Grote voorraad hout, houtkachel, grote fluitketel erop. Paar grote gietijzeren pannen.

12 1,5 liter flessen water. Kattenvoer moet ik nog bestellen maar heb ik normaal gesproken ook ruim op voorraad.

Inmaken moet ik vaker doen, maar nog niet echt zin in gehad.

Door ons voedselbos hebben we in de zomer meestal wel fruit, en een moestuin daadwerkelijk bijhouden staat ook op de planning voor volgend jaar. Dan hebben we ook een grote tunnelkas om meer te kweken.

We gaan nog verhuizen naar het buitenland, dan wil ik eea wat efficiënter inrichten, maar bijvoorbeeld ook een (schuil) kelder inrichten, en een root cellar maken om koel eten op te slaan.

In onze caravan wil ik een grote batterij waar je ook zonnepanelen op aan kunt sluiten. Grondwater pomp hebben we ook, zou eens moeten laten testen of er een filter op moet.

Eigenlijk zijn we voor mijn gevoel al best goed op weg, alleen de ehbo kant mag nog wat uitgebreider. En een when oliebol hits the fan uitrusting maken die snel mee kan.

Mijn man speelt zo'n zombie spelletje op zijn telefoon dus die heeft het over 10.000 volt op het hek, automatisch afweergeschut etc :')

We zijn wel een keer bij een bunker wezen kijken die te koop stond, maar dat lijkt me weer niet zo gezond om in te wonen :+

Sansevieria
Berichten: 4223
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 17:29

Cil_ schreef:
Ik heb ook een ruime voorraad eten, pasta, meel, olie. Water moet ik aanvullen. Ik zie geen Faraday cage of opwindradio’s langskomen in dit topic. Of is dit te doem?

Die DAB radio op zonnecel en opwindbaar (+usb) heb ik dus wel.
Pas nog mee gehad op een weekje vaarvakantie, dacht als de stroom plat gaat omdat we niet genoeg uren varen en geen walstroom hebben. Lekker muziekje gehad hoor...
Handig is dat ie ook een zaklamp heeft, en als (beperkte) powerbank kan dienen.

Hier ook best wat voorraad en een aggregaat, maar ik zie mezelf niet als prepper.
Meer gewoonte omdat we lange tijd nogal afgelegen hebben gewoond zeg maar :D

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 17:53

Ik vind iedereen die hier z'n post begint met "Ik ben geen prepper, maar..." (en dan komt er een hele lijst ;-) ) er eigenlijk wel eentje, hoor.

Goof

Berichten: 28938
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Preppen: voorbereid op nood. Wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 18:00

Nope. Ik overleef net 3 dagen, maar daarna ga ik hartstikke dood. Ik heb zelfs geen eten op voorraad.

cursebreaker

Berichten: 11546
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 18:19

Hier dan wel een prepper als in; Niet extreem preppend om maanden vooruit te komen maar hierboven werd dan aangegeven dat wanneer je die 'maar' gebruikt het eigenlijk ook al onder prepper zijn valt dus in dat opzicht ben ik dan wel een prepper denk ik haha - al vind ik mezelf wel in een vrij milde/lage categorie vallen.

Wij hebben dan altijd voor zeker wel een week tot 2 weken voorraad in huis staan, maar hamsteren van onnodige dingen doen we niet - dus we gingen ook niet gek doen met de corona lockdown, maar dat was ook omdat we gewoon dus al een voorraadje hadden en daarmee prima vooruit kwamen.

Maar ook voor hond en kat koop ik altijd op tijd voer e.d. in dus ik heb altijd een dichte zak brokjes staan voor de kat bv., net als zand voor de kattenbak en ook vlees en voor de hond hetzelfde met vlees in vriezer + houdbaar eten wat we voor vakanties gebruiken heb ik ook altijd wel wat van staan voor een paar dagen mee rond te komen bv. Voor de kat komt de brok online weg, dus ik wil hierin ook gewoon geen risico lopen dat ik met een paar dagen vertraging in levering gewoon geen eten voor haar heb, want ik switch liever niet in nood naar een ander merk als het niet hoeft ook o.a. Maar het is daardoor dus ook wel een fijne gedachte om altijd even vooruit te kunnen komen wanneer je dus niet zomaar aan voer zou kunnen komen om welke reden dan ook.

En voor onszelf hebben we stellages in de kelder staan waar van onze meest gebruikte producten gewoon voorraadje staat - die kopen we veelal gewoon wat meer in met goede acties en staat er dus voornamelijk vanwege het besparen op boodschappen/slim inkopen qua boodschappen budget. En dit doen we al zolang als dat we samenwonen - 15 jaar ondertussen - en is nooit specifiek geweest met de gedachte van we moeten ermee rond kunnen komen als de hel losbreekt, maar meer gewoon dat het altijd handig is om wat achter de hand te hebben - wanneer je wat vergeet te kopen bv. Altijd ook een extra pak wc papier staan om op te vangen wanneer ik het een keer vergeet te bestellen bv, dat soort dingen en zo komen we automatisch toch gewoon zeker wel 1-2 weken vooruit wanneer er iets zou zijn. Ook staat er een voorraadje water, waarmee we ook onze dieren kunnen voorzien wanneer het nodig zou zijn en er is iets zou gebeuren met de leidingen bv waardoor je geen kraanwater meer zou hebben, of welke andere oorzaak dan ook. Vooral het water op voorraad hebben is imo gewoon een 'normaal' iets waarop je voorbereid moet zijn, zeker wanneer je ook dieren hebt vind ik.

Geen eten in huis hebben zou ik gewoon echt nooit willen met het leven binnen ons gezin met kind en dieren, maar ook voor mezelf gewoon niet. Altijd fijn om gewoon iets uit de kast te kunnen pakken van onze meest gebruikte producten zonder dat je zonder zit, of altijd even een tussendoortje kan nemen enz. Naast de meest gebruikte producten heb ik dus ook gewoon graag basis producten in blik e.d. graag voorradig zodat ik gewoon altijd iets kan klaarmaken zonder perse een extra winkel rondje te moeten doen e.d.

Nielojram

Berichten: 7842
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Preppen: voorbereid op nood. Wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 18:44

Ik prep puur lichamelijk.
Red momenteel wel een dikke (no pun intended) maand.

ClaudiaHS

Berichten: 8063
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 18:51

Ik denk dat wij wel een maandje kunnen overleven.
Heb een grote vrieskist in de schuur en een grote vriezer in de keuken die beide vol zitten.
Denk wel dat het dan minimaal 2 weken brood eten wordt aangezien die in de schuur vooral vol zit met broodjes :')

Pasta, aardappelen en potjes groente altijd wel in de voorraadkast staan.
Vriezer liggen ook nog verschillende soorten soep die ik afgelopen week gemaakt heb en verdeeld over bakjes.
Pastasaus ook wel in de vriezer.
Zakjes gesneden groente e.d.

Overigens niet een grote voorraad omdat ik bang ben voor nood, maar omdat wij met z'n 5en zijn.

Heb een grote gas bbq en een kamado dus buiten koken lukt ook prima.
Flink voorraadje hout liggen.
Dus we redden ons wel een tijdje.