Preppen: voorbereid op nood. Wie doet het?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:40

Hannanas schreef:
Moet alleen wel het stroomnet blijven werken, en juist dat zie ik wel mogelijk uitvallen (overstromingen etc). Dan is je vriezer bedorven.


Daarom heb ik net doelbewust een koelvriescombinatie aangeschaft waarvan de fabrikant beweerd dat hij tot 48 uur na stroomuitval koelt.
heb ik in ieder geval 2 dagen nog het voordeel van de (week)voorraad daarin :+ .

cursebreaker

Berichten: 11508
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:44

zippora schreef:
Hannanas schreef:
Moet alleen wel het stroomnet blijven werken, en juist dat zie ik wel mogelijk uitvallen (overstromingen etc). Dan is je vriezer bedorven.


Daarom heb ik net doelbewust een koelvriescombinatie aangeschaft waarvan de fabrikant beweerd dat hij tot 48 uur na stroomuitval koelt.
heb ik in ieder geval 2 dagen nog het voordeel van de (week)voorraad daarin :+ .


Onze vriezer heeft dit systeem idd ook, dus we zouden idd een paar dagen nog gebruik kunnen maken van vriezer inhoud :j

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 15:18

Na meerdere malen weken en zelfs 2 maanden zonder inkomen te hebben gezeten (laksheid werkgevers) Kan ik wel zeggen dat ik een kleine prepper ben.

Ik heb voor een paar maander eten/drinken en overige in huis voor mij en dieren.
De ellende om niks te kunnen eten of dieren eten geven wil ik niet weer mee maken en heb mij hierop voorbereid.

Elke keer met aanbiedingen steeds wat extra meenemen. Onder bed opslaan, ruimte gebruik ik toch niet en een tweepersoonsbed past veel onder. :D

Voordeel van blik of pot is dat het jaren na `houdbaar tot` nog 10 tot 20 jaar houdbaar en eetbaar is. Zelfde met droog spul als rijst en pasta´s suiker zout.

Ook verschillende manieren van verlichting, verwarming en koken op voorraad. Je weet maar nooit tegenwoordig.

Zie het elektra netwerk nog klappen als iedereen van de winter alles elekrisch wil gaan doen.

De overheid raad ook aan om voor te bereiden op verschillende calamiteiten
https://www.crisis.nl/wees-voorbereid.aspx
Altijd handig om door te lezen.

Mijn oma zei altijd; een slimme meid is voorbereid. Ik neem dit advies altijd terharte ook al is ze er niet meer.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:23

Vanochtend wilde ik onder de douche: geen water. Volgens Waterstoring.nl is er in onze straat een lekkage die naar verwachting rond 11.45 uur verholpen is. Op zo'n moment ben ik blij met mijn flessen water zodat ik de kat van een vers bakje kan voorzien en mezelf van een pot thee - en dan straks maar lunchdouchen. Gelukkig werk ik vandaag thuis :))

Zo komen die flessen wel leeg voor de THT-datum }>

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:54

8nnemiek schreef:
Een aggregaat werkt meestal op benzine of diesel.


En sommige kunnen ook nog aangesloten worden op de trekker.

Ik denk wel dat ik onder de preppers val, ook al voelt dat niet helemaal zo en zeker geen goede.

Ik maak vooral gebruik van dingen inslaan als ze in de aanbieding zijn. Voor mijn kinderen heb ik kleding tot wel 6 jaar voorraad, schoenen ook een paar jaar voorraad, fruit in blik (scheurbuik kan redelijk snel optreden bij gebrek aan fruit) voor 2 weken, wat groenten in blik (meen 4 weken), groenten in de diepvries, gejodeerd zout, vitamines/mineralen, ik maak altijd een aantal bulk maaltijden en vries ze dan in per maaltijd, producten voor persoonlijke hygiëne, ik heb ook geïnvesteerd (en nog steeds) in boeken over skills die je nodig zou kunnen hebben, ik heb zelf ook bepaalde informatie bij elkaar gespaard uit boeken en van internet om dat zelf weer te bundelen, en nog meer. We hebben naast groenten ook wat eetbare planten in de tuin staan en waar ik er graag meer van zou willen hebben. We hebben een houtkachel voor de verwarming waar we ook op kunnen koken als het nodig is, helaas hebben we de wetback eruit gehaald omdat vervanging bijna net zo duur als een nieuwe kachel.

Nee, preppers lopen er idd niet te koop mee maar ze proberen wel gelijkgezinden te vinden in hun omgeving omdat 2 meer weten dan één. Daarnaast heb je nu eenmaal ook meer mensen nodig om ook je eigen gezin te laten overleven, als we dan even in het grootste droomscenario (de hele wereld vergaat en jij bent de enige die het overleeft) van sommige kruipen.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 20-09-22 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:59

Karin schreef:
Zo komen die flessen wel leeg voor de THT-datum }>

:')

Citaat:
En sommige kunnen ook nog aangesloten worden op de trekker.

Ja, die willen ze hier in Den Haag liever niet meer :')

moonsparkle
Berichten: 21733
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:03

Ik denk als het water blijft werken dat wij wel een maand of langer vooruit kunnen met wat we hebben. We hebben altijd een ton met rijst, spaghetti, wat potten, snacks, eieren etc. We zouden het dan wel slim moeten verdelen. We hebben een camping gaspitje en altijd wat gasflessen daarvoor in huis. Kaarsen en lucifers. Het is allemaal niet heel bewust maar ik heb ook een hekel aan boodschappen doen :') dus ik haal altijd veel op voorraad

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:07

Cer schreef:
Ja, die willen ze hier in Den Haag liever niet meer :')


Niet alleen in Den Haag, dat is wereldwijd probleem

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:14

daffie1986 schreef:
Cer schreef:
Ja, die willen ze hier in Den Haag liever niet meer :')


Niet alleen in Den Haag, dat is wereldwijd probleem

Oh, dan weet ik niet precies wat er met 'trekker' bedoelt wordt... :)

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:18

Cer schreef:
daffie1986 schreef:
Niet alleen in Den Haag, dat is wereldwijd probleem

Oh, dan weet ik niet precies wat er met 'trekker' bedoelt wordt... :)


Gewoon een tractor. Ik ging er vanuit dat je het beleid tegen de landbouw bedoelde.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Preppen: voorbereid op nood. Wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:29

Nou ja dat niet precies, ik maakte meer een grapje over de trekkers /tractoren die nu in beslag genomen worden hier op de afrit... Dus ik denk niet dat ik een trekker voor mn deur mag zetten ... :D
(maar het grapje is mislukt :') -> blame de adhd )

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:43

MarijeR schreef:
Zijn de echte preppers trouwens al door hun 2020 voorraad wc papier heen? :')

_O- _O- _O-

Zonder gekheid, ik ben wel blij met altijd een voorraad kopen in de aanbieding. We hebben hier in NZ maar één fabriek die toiletpapier maakt en die hebben hun personeel buiten gesloten omdat ze meer geld willen hebben. Verder is de bevoorrading echt een ramp sinds covid dus bijna alles moet je wel op voorraad hebben wil je niet misgrijpen

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:46

Cer schreef:
Nou ja dat niet precies, ik maakte meer een grapje over de trekkers /tractoren die nu in beslag genomen worden hier op de afrit... Dus ik denk niet dat ik een trekker voor mn deur mag zetten ... :D
(maar het grapje is mislukt :') -> blame de adhd )

Oh joh, woon niet in NL dus denk dat dat eerder de schuldige is _O-

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:48

Captain schreef:
Geen prepper, ben binnen 3 dagen dood. :')



ik ook :o :D

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:56

juniper schreef:
Ayasha schreef:

Ik ben benieuwd hoeveel samenwerking en mede menselijkheid er gaat zijn wanneer iedereen op fight or flight gaat functioneren. Er is nog steeds (gelukkig) een meerderheid van mensen die nog nooit langer dan een paar minuten op fight or flight heeft gefunctioneerd. Ik denk dat je zou schrikken.


Dit denk ik dus ook, kijk maar naar de verhalen van mensen die de ramp in New Orleans hebben overleeft. Plunderen, beroven, om maar een paar dingen te noemen. Ik denk dat jouw kijk extreem naief is (niet persoonlijk bedoeld uiteraard).


Selco Begovic heeft de Balkan oorlog overleefd en daar een heel boek over geschreven. Overigens ook een heel bekende naam in de prepper community in de USA.
https://www.amazon.com/gp/product/17921 ... uage=en_US

juniper

Berichten: 1578
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 17:26

DiantaM schreef:
Er is daar een mooi boek over, De meeste mensen deugen.

De conclusie is kortgezegd dat mensen juist wel deugen in zulke noodsituaties. Heel interessant om te lezen, juist als je wereldbeeld een beetje negatief is. En wat Tamary zegt, de slechte verhalen halen het nieuws. Dat kwam in dat boek ook duidelijk naar voren.


Alleen omdat er een mooi boek over geschreven is hoeft de inhoud nog niet waar te zijn. Bregman's boek is geschreven met een bepaalde veronderstelling in het achterhoofd, wat beinvloedt hoe de bronnen gebruikt worden. Ik denk dat het idee 'mensen zijn inherent goed en daar kan ik op vertrouwen in een noodsituatie' erg naief en ethnocentrisch is.

Nadir

Berichten: 12722
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:19

daffie1986 schreef:
Nee, preppers lopen er idd niet te koop mee maar ze proberen wel gelijkgezinden te vinden in hun omgeving omdat 2 meer weten dan één. Daarnaast heb je nu eenmaal ook meer mensen nodig om ook je eigen gezin te laten overleven, als we dan even in het grootste droomscenario (de hele wereld vergaat en jij bent de enige die het overleeft) van sommige kruipen.

Daarnaast is het handig om onderling dingen te ruilen.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:07

sevke schreef:
Captain schreef:
Geen prepper, ben binnen 3 dagen dood. :')

ik ook :o :D


Ik red t iets langer wel denk.. maar niet omdat ik prep, maar omdat ik spek heb :') Ik noem t een 'heel efficiente energie huishouding'.. En verder denk ik dat ik t opgeef als t heel ingewikkeld wordt..

Suzanne F.

Berichten: 49276
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Preppen: voorbereid op nood. Wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:35

Cer: ik ook. Ik zeg altijd: je kan mij op een onbewoond eiland neerzetten, ik overleef het langst van allemaal. Ik houd het op mijn spekjes het langst uit van allemaal.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:36

Suzanne F. schreef:
Cer: ik ook. Ik zeg altijd: je kan mij op een onbewoond eiland neerzetten, ik overleef het langst van allemaal. Ik houd het op mijn spekjes het langst uit van allemaal.

En als ik een plukje gras vind, dan ga ik nog week langer mee :')

Suzanne F.

Berichten: 49276
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:37

Cer schreef:
Suzanne F. schreef:
Cer: ik ook. Ik zeg altijd: je kan mij op een onbewoond eiland neerzetten, ik overleef het langst van allemaal. Ik houd het op mijn spekjes het langst uit van allemaal.

En als ik een plukje gras vind, dan ga ik nog week langer mee :')


:j _O- _O-

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 23:02

Caravan met gasflessen staat altijd op t erf, de schuur vol met handig gereedschap, aggregaat (voor m'n tandarts gereedschap voor locaties zonder elektriciteit), vriezer met vlees (geslachte schapen), ruime voorraad want ver van het dorp. Enorme waterput met regen en een IJsselmeer voor de deur. Kippen die elke dag vijf of meer eieren leggen. Handboog en een stel pijlen ...

Eigen perenbos :+

Gewoon teveel zooi, niet doelbewust geprept

fohadie
Berichten: 4303
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 08:57

Ik zit met verbazing dit topic te lezen en me steeds af te vragen wat voor verschrikkelijks er kan gebeuren dat je moet gaan preppen? Mocht er kernwapens deze kant opkomen denk ik dat je het sowieso niet overleefd en natuurrampen van dien aard dat heel Nederland weg is zie ik de komende jaren ook niet gebeuren. Wel plaatselijk, maar dan is er altijd wel een andere plaats die je opvangt. Een nieuw virus? We hebben kunnen "oefenen" met corona en gemerkt dat de supermarkt gewoon open bleef. Een stroomstoring? Ik geloof niet dat er zo,n grote storing zal zijn die het hele land treft en als het wel zo is, dan tijdelijk. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Naief? Misschien, maar het lijkt me vreselijk om steeds in angst te moeten leven. Als het mijn tijd is, dan ga ik toch wel en als we gaan, dan gaan we met zijn allen.

Kortom, welke scenarios denken jullie wat er gaat gebeuren dat preppen nodig is?

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Preppen: voorbereid op nood. Wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 09:52

Ik geloof niet dat ik hier reacties heb gelezen van mensen die echt op zo'n manier preppen.
Maar een paar dagen/weken zonder stroom en water komen te zitten is een stuk realistischer. Wij wonen in Limburg op een vrij hooggelegen stuk land, maar als de Maas weer eens flink zou overstromen, als dat wat heftiger zou worden dan vorig jaar, dan kan ik me best voorstellen dat in een vrij groot deel van de naastgelegen dorpen de stroom kan uitvallen en water wellicht niet meer drinkbaar is. Dan is het fijn als je water op voorraad hebt.

MoniqueT

Berichten: 8847
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Preppen: voorbereid op nood. Wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:00

Datzelfde hebben wij hier op een andere manier. Geen rivieren, maar enorme stortbuien in deze tijd van het jaar, waardoor het water uit de bergen allemaal naar de zee wil en alles met zich mee kan slepen. Drijvende auto´s door de straten zijn hier geen zeldzaam beeld.

Drie jaar geleden was een heel gebied overstroomd doordat een stuwdam het water niet aan kon. Een vriend van me kon na een dag of drie pas in dat gebied drinkwater gaan bezorgen voor de supermarkten. De mensen stonden te applaudisseren, zo blij waren ze met drinkwater. En dat in een gebied waar je tot je middel door het water moest waden, maar met die stromen was ook landbouwgif en nog veel meer troep meegekomen.

Les 1 hier is altijd drinkwater in huis én we hebben inderdaad een aggregaat voor de vriezer en om wat dingen op te laden.