Preppen: voorbereid op nood. Wie doet het?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pluisje88

Berichten: 8084
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Preppen: voorbereid op nood. Wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-22 08:37

Bij preppers denk ik direct aan doemdenkers met bunkers vol met voedsel die wachten op het einde der tijden. Maar is dat beeld wel terecht? Het schijnt dat bijvoorbeeld Zweden het hoogste aantal preppers woont terwijl je hier nooit iets van hoort.

Zijn per preppers hier op bokt en zo ja wat hebben jullie op voorraad?

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:34

Ik ben geen echte prepper, maar heb wel altijd een heel ruime voorraad, en ook altijd een aantal flessen water voor als de waterdruk weg valt (gebeurt hier regelmatig) en we hebben een grondwaterput en moestuin, en houtkachel met hout uit eigen tuin voor de extra koude dagen. We proberen de huisbaas al een tijdje om te praten om een thuisaccu te installeren :+ Dan kunnen we, met de zonnepanelen, in principe vrijwel helemaal offgrid leven. We doen dat vooral voor de kosten en om duurzamer te leven, niet zo zeer omdat morgen de aarde kan vergaan :)) In bulk kopen en inslaan bij aanbiedingen kan een hoop geld schelen.

mystery1980
Berichten: 4239
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Preppen: voorbereid op nood. Wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:43

Wie dat werkelijk doet zal er niet mee te koop lopen, gewoon voor het geval dat :)
Maar hier ook wel een paar blikjes in huis (ook voor als ik geen zin heb om te koken). Altijd voorbereid op kleine ongemakken, altijd een tekenpen, pleisters, tampons en betadine zalf (ben gevoelig voor ontstekingen bij wondjes) in de tas.

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 10:05

Mijn pa is een prepper, maar geen extreme prepper. Niet zo zeer omdat hij het eind van de wereld verwacht maar meer dat als er wat gebeurd wij wel kunnen overleven..

Wij hebben veel blikjes met eten en rijst. ook hebben we 10 L vaten met water staan. Waxinelichtjes en kaarsen. Wc papier.. noem maar op.

Hij heeft ook een survivalkistje gemaakt. Daar in zitten allerlei handige spullen in. zoals visdraad en haakjes zodat je van elke stok een hengel kan maken. zaklamp. lucifers. een kleine radio. hoofdzaklamp. en nog wat andere dingen.

Wij hebben nu ook dingen aangeschaft dat we onze eigen moestuin kunnen gaan maken/bijhouden. Misschien zelfs aardappelen :+

Ik vind het ideaal. Je weet maar nooit waar het goed voor is.

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Preppen: voorbereid op nood. Wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 10:29

Geen prepper, maar heb nu nog de middelen om een voorraad van zaken die niet bederfelijk maar wel duur zijn aan te schaffen.

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Preppen: voorbereid op nood. Wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 10:32

Geen echte pepper maar wij kunnen wel een dikke week vooruit kwa levensmiddelen, water (filter), wc papier, waxinelichtjes etc.

MoniqueT

Berichten: 8847
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Preppen: voorbereid op nood. Wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 10:37

Dat dus. Genoeg voorraad voor minstens een week en een aggregaat voor de vriezer en/of andere belangrijke zaken. We hebben hier al eens een week amper de deur uitgekund door overstromingen in de regio en stroomuitval is ook een risico waar wij wonen. Wel eerlijk: aggregaat 2 x gebruikt in 10 jaar tijd.

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 10:46

Niet echt een prepper, maar ik heb ook graag dingen op voorraad, al is het maar voor als je eens ziek wordt als single. Dus lang houdbare zaken, een goed gevulde vriezer, en andere dingen die niet in een koelkast of vriezer hoeven. Theelichten altijd in huis, ook voor m'n thee :D

Verder ben ik wel van het weten van hoe je dingen moet doen om te overleven, gewoon interesse, maar wel handig. Zo heb ik het slachten van gevogelte en konijnen geleerd van een poelier, m'n zus vindt dat onzinnige informatie, maar ik vind het wel leuk om dat te weten.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Preppen: voorbereid op nood. Wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:00

Heel veel mensen slaan welliswaar rijst en pasta in maar hebben geen houthaard of schaffen geen camping brander aan met reserve gasflessen. Dan kun je dus hooguit op droge harde pasta kauwen als alles uitvalt :D

Wij hebben geen specifiek noodpakket, wel gewoon reserve van dingen die je veel gebruikt.

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Preppen: voorbereid op nood. Wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:13

Wij hebben een oventje in de houtkachel, en ik ben daar zó blij mee <3
Afbeelding
In de vriezer heb ik een aantal zelfgemaakte ovenschotels liggen, oa lasagne en aardappel ovenschotel.. Ideaal!

MoniqueT

Berichten: 8847
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:26

Plus inderdaad BBQ op gas, houthaard en campingkookset met gasflesjes. Altijd sowieso grote voorraad drinkwater hier in Spanje.

Tazzey
Berichten: 9519
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Preppen: voorbereid op nood. Wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:36

Ik ben geen prepper, alles behalve, dat gehamster zorgt alleen maar voor ellende. Ik heb het hele jaar door een goed gevulde voorraadkast en die houden we netjes bij zodat we nooit misgrijpen, maar ik ga geen enorme voorraden aanleggen. We hebben wel een 6-pack met flessen Spa blauw staan, omdat we hier nog wel eens zonder water willen zitten door veel bouwwerkzaamheden maar verder niets.

heidiLOVER

Berichten: 9186
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:50

Geen echte prepper, maar zoals de meesten hier wel inderdaad een redelijke voorraad qua pasta, rijst, verschillende bonen, soepen, tomatendingen, fruit, knakworstjes etc. Niet voor maanden hoor, maar wat op voorraad hebben is nooit verkeerd en als er wel wat gebeurd hebben we tenminste niet dezelfde dag een probleem. Ik pak er ook wel eens wat van als ik vergeten ben boodschappen te bestellen of geen zin heb om te koken. :)

Forcalquier

Berichten: 2065
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 12:32

Ik ben totaal geen prepper, heb wel wat levensmiddelen op voorraad maar dit komt voornamelijk door de 3=2 betalen aanbiedingen.

Qua verzorgingsproducten zou ik weer wel een jaar voorzien zijn :o

Mijn partner heeft wel een soort prep fantasie. Die ziet ons wonen in ons 2e huis (buitenland) met een kelder vol stellages en zelfvoorzienende tuin.
Ik maak wel eens de grap....ach ik heb 5 paarden, 2 geiten en een horde kippen, ik kom de winters wel door :+

tamary

Berichten: 29196
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 12:42

Misgrijpen tijdens koken of in de winkel is ronduit vervelend, aanbiedingen (van wat je toch gebruikt!) inslaan is nu eenmaal verstandig, en bij dieren geldt dat dubbel. Tussen alleen wonen, supermarkt is dorp verderop en dieren die nu eenmaal beter functioneren op een (deels) constant dieet, is ruim voorraad hebben (binnen houdbaarheidsdatum en goed muisproof opslag) stomweg verstandig. Die 20-30 jaar houdbaar pakketten, etc. begin ik niet aan. Dieet omgooien bij problemen is ronduit onverstandig, dus eet wat je op voorraad hebt en heb op voorraad wat je eet.

Water : eerste 24 uur drinkwater hebben is je eigen verantwoordelijkheid, pas bij langere storingen moet overheid gaan distribueren. En dieren zijn in principe eigen verantwoordelijkheid, ga er dus maar van uit dat je daar geen water voor krijgt bij nood.

Afhankelijk van waar je woont en wat je aan dieren hebt : genoeg water & voedsel voor jezelf en dieren voor zeker een week en buiten grote steden voor een maand. Bij echt grote ellende zijn meer geconcentreerde gebieden eerder aan de beurt voor hulp dan landelijk. Deel van je beslissingen zullen dus afhankelijk moeten zijn van waar je woont en waarvoor je zelf moet zorgen ongeacht of/wanneer hulp zou komen. Voeg er een goede EHBO doos aan toe en controleer alles elke 6-12 maanden, wat moet op (en wordt dus kennelijk niet veel gegeten), wat mist er. En nog heel belangrijk : zorg dat je variatie en gehele maaltijden hebt, dat kan heel goed door 2-3 potten + pasta + nog wat vers bij elkaar te kiepen, maar zorg dat je alle "onderdelen" op voorraad hebt.

Als je ivm mogelijke ramp wil preppen, zorg dan dat je je kennis in praktijk brengt. Moestuin goed op die plek productief krijgen kost zo 3-5 jaar. Niet iets waar je pas mee wil gaan experimenteren als de winkels leeg zijn (en je voorraadkast ook). Zelfs als je niet op volle productie wil draaien is in elk geval wat ervaring opdoen erg belangrijk. En zou je dus rekening houden met langdurige tekorten, dan ben je voor je redelijk zelf kan produceren zo 2 jaar verder. Pas daar dan dus je voorraad op aan.

Qua hygiene is het rap behelpen als de gewone nutsvoorzieningen plat liggen. Houdt je was/afwas/huis bij, met de hand kleding wassen is pittig en vraagt redelijk wat water, dan wil je niet meteen met 2 weken was moeten beginnen. Iets als een schort, overall, specifieke set kleding voor vieze klusjes helpt met schoonhouden van meeste kleding en scheelt boel handwas. Klein spul als sokken, ondergoed en t-shirts zijn nl het werk niet en 1e laag = belangrijkste om schoon te houden. Rest is veel meer werk om te wassen, bescherming daarvan zodat luchten een boel doet is handig. Dus laagje op de huid die makkelijk verschoond en gewassen kan worden en een buitenste laag die vies mag worden. Zodat luchten de laag er tussen goed houdt. Dit werkt vaak beter met natuurlijke materialen en is de reden dat vroeger veel stoffen als wol en linnen gedragen werden. Wol is vuilafstotend en linnen absorbeerd goed lichaamsgeurtjes ter bescherming van je bovenkleding die amper te wassen is. Schort er over voor koken/schoonmaken/etc. en je kan schoon blijven met weinig kleding (met de hand naaien kost veel tijd en de nodig stof was ook handwerk = duur) en zonder een berg was elke X dagen.
Fijn getande kam 2x/dag is geen water alternatief voor shampoo en zo'n kam kan je ergens achterin de kast laten tot nodig (zit geen houdbaarheidsdatum aan een goede metalen pinnen in hout kam). Kom + waterkan + zeep en washand werkt ook ipv douche/bad/etc. Zelfs flink wrijven met een droge waslap zeker als je licht gezweet hebt en wrijft tot de huid gloeit haalt geurtjes weg. Handen, gezicht, kruis is wel water (en zeep), de droge waslap absorbeerd nl wel lijflucht & zweet, maar geen vuil wat aan je is blijven plakken. Kleding e.d. kan je nl wassen in water wat niet geschikt is om te drinken/koken/afwassen (maar verder wel helder/oogt schoon en is veilig voor de dieren om te drinken).
Geen stroom e.d. is geen reden om dingen niet te kunnen an sich. Het is vaak ingewikkelder, kost meer tijd, inspanning en andere middelen, maar het is zeker mogelijk om jezelf en omgeving schoon te houden. Al die blabla over stank vroeger had meer te maken met riool (was er niet), dieren bij/naast/in huis (verwarming reden laatste) en geen deo/luchtjes zoals wij nu gewend zijn dan dat mensen vies waren.

Naast een gevulde voorraad kast, voerhok (als je dieren hebt), EHBO kist (ook voor de dieren als van toepassing), water en basis zaken als licht (kaarsen, olie & batterijen), radio, hygiene producten! Stel jezelf de vraag : hoe deden mensen dit zonder stroom/nutsvoorzieningen? We hadden luxe lang voor WOII, fossiele brandstoffen en andere moderne uitvindingen. Er zijn zowel gemaks als goede redenen om het nu zo te doen, maar dat betekend niet dat zonder hoe we het nu doen iets onmogelijk is. Lees je in en ken de alternatieven voor wat je niet zou willen missen. En zeker als de oplossingen makkelijk te leren zijn aan je buren, etc. bij zo'n ramp en dingen gebruiken die ze hoogst waarschijnlijk zelf ook hebben. Iets wat op normaal lijkt is heel aantrekkelijk als alles mis gaat. Zorg dat je de kennis ervoor hebt ipv middelen die iedereen wil hebben.

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 12:53

Geen prepper maar ik houd me wel bezig met zelfvoorzienend leven, omdat ik dat leuk vind. Dus kippen (ook voor de slacht), moestuin, fruitbomen, bijen. Maar dat hoeft voor mij niet 'all the way'. Ik koop bijv. wel gewoon het voedsel van mijn dieren, al voer ik ze ook uit de tuin in de zomer (kippen, cavia's krijgen sla, andijvie, wortel uit de tuin).
Er wordt wel eens gegrapt door mijn vrienden dat ze bij ons komen wonen als het einde van de wereld komt :P

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Preppen: voorbereid op nood. Wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 13:10

ook hier een voorraad liggen. Niet omdat ik bang ben dat de wereld vergaat, maar omdat het leven rap onbetaalbaar aan het worden is.
Vorig jaar een moestuin begonnen. Was vorig jaar nog een ramp; niet alleen vanwege het natte en koude voorjaar, maar ook vanwege onkunde. Uiteindelijk toch nog meerdere keren van kunnen eten.
Dit jaar ging de moestuin al 10 keer beter; vriezer zit zo'n beetje vol met groenten uit de moestuin en in de kelder een mooie voorraad aardappels uit eigen moestuin. Daar komt van de winter nog boerenkool en winterprei bij; mits het niet gejat wordt. De laatste weken wordt er ontzettend veel voedsel gejat uit de moestuinen. Ook wij misten ineens een boel bonen bv
Daarnaast een voorraad kaarsen, olielamp en meerdere flessen lampolie, campinglampje met voorraad batterijen.
Voorraad water staan voor ong een week. En mocht het echt allemaal onbetaalbaar gaan worden; een waterfilter; kan ik altijd nog drinkwater trekken uit de plaatselijke sloot bij wijze van spreken.
Voor jezelf schoon kunnen houden meerdere flessen doucheschuim op voorraad. Maar ook de voorraad schoonmaakmiddelen voor het huis zelf is flink op voorraad; denk voor een half jaar tot een jaar. Nu is dat laatste geen bewuste prep, maar flink ingekocht toen de appie een hele mooie aanbieding had en praktisch schoonmaakmiddelen voor nop in het schap had liggen.
Voor de hond en kat ook wat op voorraad liggen.

Voorlopig hoeven we in elk geval niet met honger naar bed.

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 13:16

Ik denk dat ik ook niet kwalificeer als prepper. Maar heb me wel enigszins op de mogelijke rampen die zouden kunnen gebeuren voorbereid.
Zeker met alle natuurrampen en plotselinge oorlogen om ons heen en de beelden van branden in de VS, Canada en Zuid-Europa de afgelopen jaren, ben ik wel serieuzer gaan zorgen de noodzakelijke dingen voor in ieder geval 1-2 weken voorraad te hebben. Voor water is het advies: genoeg voor 3 dagen.

Met de lockdowns bleek dit wel erg handig te zijn.
En laatst toen er bij ons een hoofdwaterleiding gebroken was, hoefde ik me geen zorgen te maken of ik wel water had terwijl anderen in de supermarkt achter de laatste flesjes water visten.

Voor het geval van brand/andere vluchtreden ben ik echter nog steeds bezig met het inpakken van een vluchttas - die komt maar niet af omdat ik te druk ben met het dagelijks leven.
Maar voor langer als 2 weken voorraden aanleggen doe ik niet... denk niet dat dit veel zin heeft in Nederland. Eer dat die 2 weken voorbij zijn is het probleem meestal wel weer opgelost/opgedroogd ;)

Enige 2 dingen die me voor nood nog wel handig lijken is een (oplaas)bootje/kano en iets dat brak/zout water om kan zetten in drinkwater. Voor het geval er ooit een overstroming komt. Maar waarschijnlijk ben ik ruim voordat mijn huis onder water loopt al geëvacueerd, dus weet niet of het echt een nuttige aanschaf zou zijn. En iets handzaams voor zout water omzetten in drinkwater bestaat nog niet :+ .

Captain

Berichten: 21399
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 13:17

Geen prepper, ben binnen 3 dagen dood. :')

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 13:25

Captain schreef:
Geen prepper, ben binnen 3 dagen dood. :')

Ik houd het nog iets langer uit met m’n speklaagje. :+ Maar onze voorraad zit vooral in de diepvries (hondenvoer en de tomaten uit eigen kas verwerkt in soep en saus en de appels ook in compote vorm) dus als de elektriciteit eruit vliegt, jammer joh. Alleen stroom beschikbaar overdag door de zonnepanelen. Heb nog wel wat ‘droog’ voorraad, dus kom nog wel een paar dagen door. Al met al ‘preppen’ doe ik niet.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 13:26

Captain schreef:
Geen prepper, ben binnen 3 dagen dood. :')


Ik ook. -O-

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 13:27

Captain schreef:
Geen prepper, ben binnen 3 dagen dood. :')


Same here. Wonen in een appartementje met beperkte opslagruimte en geen vriezer. Ik doe op de dag zelf boodschappen. Op een voorraad wasverzachter na komen we inderdaad niet ver :')

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Preppen: voorbereid op nood. Wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 13:29

Ik heb wel veel zeepjes, dus ga schoon dood in elk geval.

Ik heb een enorme kelder en zou daar echt wel een voorraad aan kunnen leggen, maar ben bang dat het er over 10 jaar nog ligt en het dan weg kan gooien.

Kayley95

Berichten: 176
Geregistreerd: 25-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 13:43

Om ons Preppers te noemen vind ik een groot woord, maar wij houden wel rekening met een eventuele ramp. Bij ons begon dit met corona toen de halve wereld in lockdown ging. De angst dat we dadelijk niks meer hadden was groot, dus wij hebben beetje bij beetje bij elke boodschappen lang houdbaar voedsel meegenomen en heel veeeeeeeeel flessen water. Ik denk dat wat wij nu in de kelder hebben staan aan voedsel wij zeker wel 2 maanden van kunnen leven. Kwa drinken 4 a 6 weken. Ook hebben wij een houthaart en een arregaat. Mocht de hel los breken kunnen wij prima dus overleven voor een aantal weken. Wij zijn van plan om onze zolder op te ruimen en daar meer neer te zetten eventueel. Ik houd mijn eigen er eigenlijk niet echt meebezig, maar man is hier best serieus in.

Veriye

Berichten: 2393
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Preppen: voorbereid op nood. Wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 13:51

Ik ben geen prepper, maar wat uit de moestuin komt en wij niet op kunnen maken wordt geweckt of ingemaakt.
Zo hebben wij onze kleine voorraadkast nu helemaal vol staan met lekker eten uit de tuin.
Wij hebben beneden een houtkachel (waar ik nu met de gasprijzen erg blij mee ben) en verder kan ik veel zelf maken. Wij zitten nu in dubio of wij niet een aantal kippen hier willen hebben voor eitjes en misschien ook voor het vlees. Even kijken wat we doen.