Valse wolfspin en anderen nu in Nederland

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ladygiroc

Berichten: 5088
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 22:02

Ingrid_92 schreef:
Ik snap angst om spinnen nooit. En dan heb ik het met name ook over gewone spinnen. Wat zou een spin moeten doen dan? Neem me mee in jullie belevingswereld. :+


Ik snap die angst ook niet. Weet heel goed dat ze je niet aanvallen ofzo en toch als ik er 1 zie slaat mijn hartslag over, krijg ik een schrikreactie en kan ik echt in huilen uitbarsten. Maar waarom? Geen idee!!

Texas02

Berichten: 4643
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Valse wolfspin en anderen nu in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 23:47

Ik snap mezelf daarin ook niet, ik ben ook bang voor spinnen terwijl ik weet dat het pure onzin is. Muizen enzo heb ik dan weer helemaal geen problemen mee..

dalena

Berichten: 3125
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 00:26

Er zaten vandaag toch 4 van die dingen in de kelder. Geen idee wat voor spinnen, maar brrr :evaw:

Afbeelding

Niobe

Berichten: 7989
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 01:27

Texas02 schreef:
Ik snap mezelf daarin ook niet, ik ben ook bang voor spinnen terwijl ik weet dat het pure onzin is. Muizen enzo heb ik dan weer helemaal geen problemen mee..


Angst is ook niet altijd realistisch en ook niet altijd te snappen. Ik snap het ook niet per se, kleine spinnetjes gaan nog wel, maar als ik zo’n grote huisspin tegenkom, dan gaan alle haren op mijn lijf rechtop staan en schiet ik in de paniek. Ik durf er niet eens in de buurt te komen.
(Serieus, leve de spinnenvanger met lange stok)

Texas02

Berichten: 4643
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 02:38

Niobe schreef:
Texas02 schreef:
Ik snap mezelf daarin ook niet, ik ben ook bang voor spinnen terwijl ik weet dat het pure onzin is. Muizen enzo heb ik dan weer helemaal geen problemen mee..


Angst is ook niet altijd realistisch en ook niet altijd te snappen. Ik snap het ook niet per se, kleine spinnetjes gaan nog wel, maar als ik zo’n grote huisspin tegenkom, dan gaan alle haren op mijn lijf rechtop staan en schiet ik in de paniek. Ik durf er niet eens in de buurt te komen.
(Serieus, leve de spinnenvanger met lange stok)


Hier precies hetzelfde, de muggenklapper is niet lang genoeg voor mij.. Wat is een spinnenvanger? Zoiets klinkt echt als iets voor mij :+

Niobe

Berichten: 7989
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 03:00

Texas02 schreef:
Niobe schreef:


Angst is ook niet altijd realistisch en ook niet altijd te snappen. Ik snap het ook niet per se, kleine spinnetjes gaan nog wel, maar als ik zo’n grote huisspin tegenkom, dan gaan alle haren op mijn lijf rechtop staan en schiet ik in de paniek. Ik durf er niet eens in de buurt te komen.
(Serieus, leve de spinnenvanger met lange stok)


Hier precies hetzelfde, de muggenklapper is niet lang genoeg voor mij.. Wat is een spinnenvanger? Zoiets klinkt echt als iets voor mij :+



Afbeelding
https://www.vivara.nl/bugaway-spinnenva ... sqEALw_wcB

Zo 1 gebruik ik, met het handvat draai je dan het "vanggedeelte" open en weer dicht. Ik vind het altijd wel even extra freaky als je die spin dan de pootjes ziet verplaatsen als je langzaam dat ding dichtdoet (ik krijg al kippenvel als ik er aan denk).

Oh ja en tip: weer vrijlaten is het handigst met wat licht erbij, dan weet je zeker dat ie er niet stiekem nog in zit :')

Texas02

Berichten: 4643
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Valse wolfspin en anderen nu in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 03:10

Dat vangt hem letterlijk alleen dus? Dan helpt het voor mij niet ben ik bang :+ Als ze hier in huis komen, gaan ze eraan ook.. Moet er niet aan denken dat ik met een levende spin door het huis moet, en dan zal hij er weer uit vallen zeker.. Zo ruim is het bij ons in de keuken en naar de achterdeur niet :+

germie

Berichten: 25994
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Valse wolfspin en anderen nu in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 06:33

Ik zou rustig zo'n wolfsspin oppakken en naar buiten wippen met de blote hand.

De mooiste spin is de springspin, die heb ik al een paar keer uitgebreid gefotografeerd voordat ik deze netjes naar buiten deed. Harig en 4 paar ogen. Geweldig beestje om te zien. Vooral als je op de details let, haha.

Ik heb nog ergens een foto waar ik met spinnen van 15 cm op m'n hand en m'n lichaam sta, die worden gegeten in Cambodja. Nu vond ik dat eten wat minder, maar even m'n lichaam vol met spinnen vond ik wel grappig.

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 07:43

dalena schreef:
Er zaten vandaag toch 4 van die dingen in de kelder. Geen idee wat voor spinnen, maar brrr :evaw:

[ [url=m/gRPx1P.jpg]Afbeelding[/url] ]


Bah, dit lijkt qua vorm wel een tarantula

BeFunny

Berichten: 10620
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 08:29

dalena schreef:
Er zaten vandaag toch 4 van die dingen in de kelder. Geen idee wat voor spinnen, maar brrr :evaw:

[ [url=m/gRPx1P.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ja die zitten hier ook wel eens. Als je er op staat hoor je ze kraken. De Chihuahuas hier vinden ze geweldig. Hebben er uren plezier mee. Waardoor ik van spinnenfobie over ben gegaan tot medelijden met die beesten.

Ik had ooit dat ik de gootsteen aan het schoonmaken was toen sprong er letterlijk een spin uit omhoog nou ik kan je zeggen dan schrik je je te pletter en was daar mijn fobie ontstaan. Nu ik dat niet meer heb kijk ik ook anders tegen spinnen aan. Ze doen niemand kwaad. Natuurlijk moet je geen behaarde vogelspin voor mijn neus houden want dan zet ik het op een gillen :') maar de spinnetjes die wel eens in de schuur of in huis of in de tuin zitten neuh daar maak ik me niet druk meer om. En soms denk ik wel eens. Hoe heb ik daar nou toen zo'n gekke fobie door kunnen krijgen.

Suzanne F.

Berichten: 49276
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Valse wolfspin en anderen nu in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 08:53

Nou ja fobie is bij mij overdreven. Maar ik vind ze echt niet leuk. Het is niet dat ik mijn huis uitren en niet meer naar binnen durf, maar ik wil hem wel pakken want het idee dat er eentje rondloopt en me kan verrassen vind ik niet tof. Hij moet wel mijn huis uit. Buiten allemaal prima maar niet in mijn huis.

BeFunny

Berichten: 10620
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:05

Ja ik heb ook liever geen beesten, op onze eigen dieren na in huis. Maar maak geen onderscheid tussen een vlieg en een spin meer ;)

Muggen daarin tegen die moeten dood. dood en nog eens dood _O-

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Valse wolfspin en anderen nu in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:55

Zo'n bug-away spinnenvanger met een steel ga ik toch ook maar eens aanschaffen. Ik vang ze altijd met een glas of beker en dan schuif ik er een stuk papier onder, maar ik vind wat afstand tussen mij en spin wel prettig.

Overigens heb ik sinds een paar maanden weer een kat die beestjes vangt, maar tot nu toe is het bij vliegen (en een kikker) gebleven. Ik moet hem nog even trainen op spinnen, vermoed ik :+

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:55

Niobe schreef:
Texas02 schreef:
Ik snap mezelf daarin ook niet, ik ben ook bang voor spinnen terwijl ik weet dat het pure onzin is. Muizen enzo heb ik dan weer helemaal geen problemen mee..


Angst is ook niet altijd realistisch en ook niet altijd te snappen. Ik snap het ook niet per se, kleine spinnetjes gaan nog wel, maar als ik zo’n grote huisspin tegenkom, dan gaan alle haren op mijn lijf rechtop staan en schiet ik in de paniek. Ik durf er niet eens in de buurt te komen.
(Serieus, leve de spinnenvanger met lange stok)

Dit!!! Ik raak echt in paniek van die beesten. De kleintjes gaan al beter dan vroeger, maar grote spinnen ben ik echt als de dood voor. Ik kan ook echt niet uitleggen waarom. Ze zijn gewoon zo kriebelig, met die lange pootjes en dikke lijfjes. Ik durf ook echt niet in de buurt te komen nee. Als we buiten eten dan vraag ik altijd van tevoren of alle webjes zijn weggehaald. Mijn moeder heeft dit ook, blijkbaar is het meegegaan in het DNA ofzo. Mijn vader en broer vinden ze dan weer prima en fascinerend. Dus hier in huis roepen we altijd één van hen erbij :') Als ik alleen ben dan pak ik direct de stofzuiger. Dat beest MOET gelijk weg, oh wee als hij verplaatst en ik hem niet meer kan vinden :=
Mijn vriend plaagt me er wel eens mee dat ik zo panisch ben voor spinnen. Helemaal prima, maar hij heeft nu wel de taak om ze weg te halen :')
Op stal heb ik er dan weer minder angst voor ofzo, maar daar heb ik eigenlijk alleen ook maar trilspinnen en hooiwagens gezien. Nou zit er volgens mij nu wel ergens een spin in mijn zadelkast dus daar moet mijn vader even naar kijken :evaw:

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 11:10

_xManadisx_ schreef:
Bah, dit lijkt qua vorm wel een tarantula


Wij hebben tarantulas (de enige échte) in huis. Glas erover zetten, stevig papiertje er onder schuiven en buiten zetten.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Valse wolfspin en anderen nu in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:06

Nederland heeft ook twee inheemse vogelspinnen. Maar die zijn wel een stukje kleiner dan een tarantula. En ze hebben in huis niet zo veel te zoeken. Een beetje moeilijk graven in een parketvloer.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:14

axel_1997 schreef:
Nederland heeft ook twee inheemse vogelspinnen. Maar die zijn wel een stukje kleiner dan een tarantula.


Tarantula is geen vogelspin. Dat is een verworden verwarring.

De enige échte tarantula is Lycosa tarantula en dat is een lid van de familie wolfspinnen (de naam Lycosa is een hint ;) ).
Het is verworden en nu een verzamelterm voor vogelspinnen.

Equikitt

Berichten: 96
Geregistreerd: 04-02-20
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 14:04

Tja, angsten zijn nou eenmaal vaak toch compleet irrationeel. Ik weet puur vanuit mijn verstand ook wel dat de kans dat ik in een verkeersongeluk terecht kom vele malen groter is dan dat een spinnetje me te grazen neemt (al helemaal hier in Nederland). En ondanks dat krijg ik toch echt geen rillingen en hartkloppingen als ik een auto voorbij zie rijden… :Y)

Mijn vader heeft bijvoorbeeld een extreme fobie voor slangen. Daar is de kans nog onwaarschijnlijker dat je er hier daadwerkelijk eentje tegen het lijf zal lopen, maar alsnog kan hij niet eens naar slangen kijken. Niet veilig achter glas in de dierentuin, niet op tv, en zelfs niet eens op een foto. Veel irrationeler kan niet, en toch is die angst er.

Ik heb afgelopen nacht trouwens wel dikke vette jachtkrabspinnen in mijn dromen gehad, zo zie je maar weer hoe dit thema toch in mijn hoofd blijft spoken. _O-

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:17

@Dalena, ook die van jou lijkt op een huisspin en niet een valse wolfspin.

Vanochtend ben ik er wel een tegen gekomen tijdens mijn werk. Mooi vrouwtje met eizak. Moet zeggen dat ik ze echt sierlijker en mooier vind dan kruisspinnen. We kwamen ook nog een vrouwtje kruisspin tegen, maar die hebben echt een zo veel groter lichaam...

Afbeelding

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:47

JewEmm schreef:
@Dalena, ook die van jou lijkt op een huisspin en niet een valse wolfspin.

Vanochtend ben ik er wel een tegen gekomen tijdens mijn werk. Mooi vrouwtje met eizak. Moet zeggen dat ik ze echt sierlijker en mooier vind dan kruisspinnen. We kwamen ook nog een vrouwtje kruisspin tegen, maar die hebben echt een zo veel groter lichaam...

[ [url=m/tMbMJC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is ook geen (valse) wolfspin maar een kraamwebspin.
Wolfspinnen dragen het eipakket achteraan, aan de spintepels, terwijl de kraamwebspin het in de kaken draagt.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 12:06

Je hebt gelijk! Ik begreep juist dat wolfspinnen ze wel in de kaken droegen. Nog eens opgezocht, dat is de grote wolfspin, oftewel de kraamwebspin (wat ook verwarrend is, omdat er 339 soorten kraamwebspinnen in NL zijn). Voor mezelf om te onthouden, de valse wolfspin heeft geringde poten en geen witte lijn over het carapax.
Laatst bijgewerkt door JewEmm op 14-09-22 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Valse wolfspin en anderen nu in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 12:16

Ooo dan denk ik er ook zoeentje gezien te hebben toen ik mn trailer opendeed vorig weekend.
Dan vallen er vaak flink wat kruisspinnen naar beneden maar 1 was een stuk groter en leek niet echt op een kruisspin. Had ook zo'n beetje deze kleur.

Voor mensen met veel spinnen in huis zou ik zeggen neem muizen. We hebben hier echt een muizenplaag in de omgeving. Ook mn buren hebben dr last van. Iedere week moet ik op zoek naar gaten waardoor ze zich een weg van buiten naar binnen vreten. Die we iedere x ook weer dichtstoppen. Het is een beetje dweilen met de kraan open. We hebben muizenvallen maar die hebben ze volgens mij ook een beetje door nu.
Enfin, wij hebben dus vaak muizen, maar spinnen in huis zijn echt zeldzaam. Ik heb begrepen dat muizen ze eten. Dat zou dus kunnen kloppen.

Cinnepin

Berichten: 8938
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 13:49

Babootje schreef:
Ooo dan denk ik er ook zoeentje gezien te hebben toen ik mn trailer opendeed vorig weekend.
Dan vallen er vaak flink wat kruisspinnen naar beneden maar 1 was een stuk groter en leek niet echt op een kruisspin. Had ook zo'n beetje deze kleur.

Voor mensen met veel spinnen in huis zou ik zeggen neem muizen. We hebben hier echt een muizenplaag in de omgeving. Ook mn buren hebben dr last van. Iedere week moet ik op zoek naar gaten waardoor ze zich een weg van buiten naar binnen vreten. Die we iedere x ook weer dichtstoppen. Het is een beetje dweilen met de kraan open. We hebben muizenvallen maar die hebben ze volgens mij ook een beetje door nu.
Enfin, wij hebben dus vaak muizen, maar spinnen in huis zijn echt zeldzaam. Ik heb begrepen dat muizen ze eten. Dat zou dus kunnen kloppen.



Ok, nou durf ik de trailer dus niet meer open te doen :')