Wanneer ben je rijk?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aight
Berichten: 3190
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 11:23

Tango1979 schreef:
Ik vind juist absoluut niet dat "normale" spaarders meer belasting moeten betalen. Wat mij betreft betaal je over de eerste een of twee ton gewoon geen belasting. En tot 5 ton een bepaald (laag) percentage bijvoorbeeld.

Maar ik vind wel dat mensen die boven de 5 ton investeren, een rendement halen van bijvoorbeeld 10% veel en veel te weinig belasting betalen.

Dus ik vind niet dat een ondernemer die spaart voor zijn pensioen, zwaar belast moet worden. Ik vind dat iemand die een modaal inkomen uit zijn vermogen haalt, daar best wat meer belasting over kan betalen.


Maar beleggen is er met een reden. Als niemand meer zou investeren in bedrijven dan kunnen die bedrijven helemaal niet groeien en ontwikkelen, alle industrieën meegeteld.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 11:25

Hoe gaat het ineens naar "niemand meer investeren".. ?
het gaat toch niet om alles en iedereen, maar toch steeds om bepaalde verdieners, sommige mensen enzo?

Aight
Berichten: 3190
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 11:27

Cer schreef:
Hoe gaat het ineens naar "niemand meer investeren".. ?
het gaat toch niet om alles en iedereen, maar toch steeds om bepaalde verdieners, sommige mensen enzo?


Nee maar ik bedoel ermee te zeggen dat de megafanaten die 5 ton investeren meer doen voor de industrie dan jan modaal die iedere maand €100 inlegt.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 11:35

Maar, als ze er nog steeds geld aan verdienen? Alleen wat meer belasting moeten betalen (zo lees ik het) dan verdienen ze toch nog steeds geld, alleen wat minder (maar nog steeds veel)..
hoezo is het dan ineens nutteloos?

Doubtless

Berichten: 8492
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 11:40

Tango1979 schreef:
Wat mij betreft betaal je over de eerste een of twee ton gewoon geen belasting. En tot 5 ton een bepaald (laag) percentage bijvoorbeeld.

Maar ik vind wel dat mensen die boven de 5 ton investeren, een rendement halen van bijvoorbeeld 10% veel en veel te weinig belasting betalen.

Dus ik vind niet dat een ondernemer die spaart voor zijn pensioen, zwaar belast moet worden. Ik vind dat iemand die een modaal inkomen uit zijn vermogen haalt, daar best wat meer belasting over kan betalen.


Eens.
"Gratis geld" mag wat mij betreft hoger belast worden, werken mag meer beloond worden.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 11:57

Tango1979 schreef:
Ik vind juist absoluut niet dat "normale" spaarders meer belasting moeten betalen. Wat mij betreft betaal je over de eerste een of twee ton gewoon geen belasting. En tot 5 ton een bepaald (laag) percentage bijvoorbeeld.

Maar ik vind wel dat mensen die boven de 5 ton investeren, een rendement halen van bijvoorbeeld 10% veel en veel te weinig belasting betalen.

Dus ik vind niet dat een ondernemer die spaart voor zijn pensioen, zwaar belast moet worden. Ik vind dat iemand die een modaal inkomen uit zijn vermogen haalt, daar best wat meer belasting over kan betalen.

Vanaf hoeveel moet je nu belasting gaan betalen? Ik ben het met jou eens dat je normale spaarrekeningen niet moet gaan belasten. Dat zou een reden zijn het geld toch maar van de bank af te halen en in de kluis te stoppen. Rente krijg je er tenslotte toch niet meer op.

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 12:23

Cer schreef:
Hoe gaat het ineens naar "niemand meer investeren".. ?
het gaat toch niet om alles en iedereen, maar toch steeds om bepaalde verdieners, sommige mensen enzo?


Bedrijven en startups worden vaker privaat gefinancieerd. Als je zorgt dat mensen geen substantieel vermogen kunnen opbouwen dan valt dat dus weg.

Doubtless schreef:
Ik vind juist absoluut niet dat "normale" spaarders meer belasting moeten betalen. Wat mij betreft betaal je over de eerste een of twee ton gewoon geen belasting. En tot 5 ton een bepaald (laag) percentage bijvoorbeeld.

Maar ik vind wel dat mensen die boven de 5 ton investeren, een rendement halen van bijvoorbeeld 10% veel en veel te weinig belasting betalen.

Dus ik vind niet dat een ondernemer die spaart voor zijn pensioen, zwaar belast moet worden. Ik vind dat iemand die een modaal inkomen uit zijn vermogen haalt, daar best wat meer belasting over kan betalen.


Helemaal eens hoor. Als je alleen al op de rente op je vermogen kan leven mag je wel extra belast worden.
Laatst bijgewerkt door nps op 01-09-22 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Tango1979

Berichten: 2530
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 12:24

Volgend jaar gaat naar verwachting dit op 70k liggen. Dus over de eerste 70k aan spaargeld betaal je geen belasting. Zou van mij best nog wat hoger mogen, en dat compenseren bij diegene die bijvoorbeeld 40.000 aan rendement jaarlijks hebben.

Dus niet spaargeld van 40k maar een jaarlijkse opbrengst van 40k. Over die 40k is nooit eerder inkomstenbelasting geheven he. Dat zie ik hier vaak terugkomen. Ja maar er is al een x inkomstenbelasting 50% betaald.

Over je beginkapitaal wel ja. Maar over je jaarlijkse rendement niet.

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 12:31

Tango1979 schreef:
Volgend jaar gaat naar verwachting dit op 70k liggen. Dus over de eerste 70k aan spaargeld betaal je geen belasting. Zou van mij best nog wat hoger mogen, en dat compenseren bij diegene die bijvoorbeeld 40.000 aan rendement jaarlijks hebben.

Dus niet spaargeld van 40k maar een jaarlijkse opbrengst van 40k. Over die 40k is nooit eerder inkomstenbelasting geheven he. Dat zie ik hier vaak terugkomen. Ja maar er is al een x inkomstenbelasting 50% betaald.

Over je beginkapitaal wel ja. Maar over je jaarlijkse rendement niet.


Mag van mij ook wel hoger. Het loont niet echt om te sparen. Het loont om spaargeld weg te sluizen naar pensioen (want gaat ook fiscaal af van je inkomsten), te beleggen of te investeren in vastgoed (of spullen, of je huis) want het is niet gunstig om veel spaargeld te hebben. Over spaargeld is al inkomstenbelasting, btw afdracht en zorgverzekeringsbijdrage over betaald, hoeft van mij echt niet nog verder belast te worden. Het wordt trouwen niet heel zwaar belast en vanaf 50.000 euro.

https://www.wijzeringeldzaken.nl/actuee ... 0belasting.

We dwalen wel een beetje af van het onderwerp trouwens, al is de discussie wel interessant.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 10:55

Schemerdier schreef:
verootjoo schreef:
Ze zegt niet minder, ze zegt te weinig.

Persoonlijk vind ik het misdadig om meer dan de helft van iemands inkomen af te pakken :=


En ik vind dat iedereen na een bepaald vermogen (pak een paar miljoen euro) 100% belast mag worden op zijn inkomsten uit arbeid/dividenden/huur/...


Dit is echt een heel vreemd idee...
Ik vind 50% al heel veel.

Het probleem is eerder dat nu over een heel deel van een "inkomen" lang geen 50% wordt geheven.

En wat men niet moet vergeten is dat mensen met een eigen bedrijf en ZZP-ERs zelf moeten sparen voir hun pensioen.
Je hebt aardig wat tonnen eigen vermogen nodig om een redelijk pensioen op te bouwen voor jezelf en eventuele partner voor soms wel 30 jaar met inflatie.
Ook heb je als ondernemer/ZZP-ER geen recht op WW en ziektewet.

Mijn man heeft 2x een langere periode geen klus gehad en dan gaat het geld er nog steeds met duizenden euro's per maand uit, je hebt 0,0 inkomsten en bijkomend dus ook geen hypotheekrente aftrek neer qant die krijg je alleen als je genoeg belasting betaalt om het er af te trekken...

Ik kan vertellen dat je dan heel snel je zuur gespaarde geld ziet verdampen. En als je dan ook nog eens rendementsheffing moet betalen over spaargeld waar je amper tot geen rente over krijgt van de bank dan is dat extra balen.

Als je €4000,- per maand nodig hebt om rond te komen (niet raar met 2 verdienen in deze tijd)
Dan is dat €48.000 per jaar.
Voir 20 jaar pensioen zul je dus even simpel gerekend, zonder rente over rente omdat er nu bijna geen spaarrentes worden uitgekeerd, bijna 1 miljoen spaargeld op moeten bouwen.
Als je langer leeft heb je dus meer nodig als stel.

Iemand die in loondienst werkt en vua een goed pensioenfonds pensioen opbouwt heeft zijn pensioenbedrag niet op eigen rekening en in eigen beheer, het wordt niet gezien als vermogen voor rendementsheffing maar plukt daar wel de vruchten van als diegene met pensioen gaat.

Juut

Berichten: 6902
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 01:32

Pensioen? Ik ga er van uit dat ik nu grof betaal, om als ik op mn 72e (!) met pensioen mag te horen dat er geen geld meer is. Wij betalen het pensioen van de huidige ouderen, dat geld staat heus niet met mijn naam apart op een rekening.

Heb ik het verder maar niet over tot mn 72e werken in de gezondheidszorg....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 08:22

Juut schreef:
Pensioen? Ik ga er van uit dat ik nu grof betaal, om als ik op mn 72e (!) met pensioen mag te horen dat er geen geld meer is. Wij betalen het pensioen van de huidige ouderen, dat geld staat heus niet met mijn naam apart op een rekening.

Heb ik het verder maar niet over tot mn 72e werken in de gezondheidszorg....


Mijn man betaald ook hoge bedragen voor zijn pensioen. Maar vraag me af wanneer hij er aan toe is er nog gebruik van kan maken.

Popstra
Berichten: 13784
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 09:12

Mijn man zet heel ouderwets al heel lang zelf geld opzij voor later als we met pensioen zijn. Dat we dan ook nog riant kunnen leven.

Libera

Berichten: 3981
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 09:20

Is dat ouderwets? Dat doe ik namelijk ook en zo oud ben ik niet :')
Doet bijna iedereen hier want anders heb je gewoon niks.

Vind ook dat mensen wel erg makkelijk het verschil vergeten tussen ‘vermogen’ en inkomen. Kijk, ik kan een huis kopen in de jaren 70 wat nu een miljoen waard is (vermogen), en toch weinig verdienen (inkomen). Als ik dus naar vermogen dan belasting moet afdragen, zou het zomaar kunnen dat ik zou moeten verhuizen omdat de belasting hoger is dan inkomen? Da’s ook wel sneu…. (Gebeurd soms wel trouwens)

Popstra
Berichten: 13784
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 09:22

Ik ken niet veel mensen die nog sparen nee. Of ze kunnen het simpelweg niet omdat ze elke cent moeten gebruiken of ze spenden flink en houden niks over.
Ik noem het daarom ouderwets :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 09:58

Libera schreef:
Is dat ouderwets? Dat doe ik namelijk ook en zo oud ben ik niet :')
Doet bijna iedereen hier want anders heb je gewoon niks.

Vind ook dat mensen wel erg makkelijk het verschil vergeten tussen ‘vermogen’ en inkomen. Kijk, ik kan een huis kopen in de jaren 70 wat nu een miljoen waard is (vermogen), en toch weinig verdienen (inkomen). Als ik dus naar vermogen dan belasting moet afdragen, zou het zomaar kunnen dat ik zou moeten verhuizen omdat de belasting hoger is dan inkomen? Da’s ook wel sneu…. (Gebeurd soms wel trouwens)

Sparen voor je pensioen ouderwets? Nou, de bedragen die het pensioenfonds int zijn al giga, dus ik nee, we sparen verder niet voor later.
Ook omdat we liever nu leven, omdat je nooit weet of later er wel is.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 15:27

Mindim schreef:
Libera schreef:
Is dat ouderwets? Dat doe ik namelijk ook en zo oud ben ik niet :')
Doet bijna iedereen hier want anders heb je gewoon niks.

Vind ook dat mensen wel erg makkelijk het verschil vergeten tussen ‘vermogen’ en inkomen. Kijk, ik kan een huis kopen in de jaren 70 wat nu een miljoen waard is (vermogen), en toch weinig verdienen (inkomen). Als ik dus naar vermogen dan belasting moet afdragen, zou het zomaar kunnen dat ik zou moeten verhuizen omdat de belasting hoger is dan inkomen? Da’s ook wel sneu…. (Gebeurd soms wel trouwens)

Sparen voor je pensioen ouderwets? Nou, de bedragen die het pensioenfonds int zijn al giga, dus ik nee, we sparen verder niet voor later.
Ook omdat we liever nu leven, omdat je nooit weet of later er wel is.


Als je via werk en pensioenfonds goed inlegt voor je pensioen dan heb je de boel al geregeld.

Als je als ZZP-ER of ondernemen niet spaart voor je pensioen is dat wel erg onverstandig. Dan is het hopen dat je je bedrijf goed kunt verkopen en anders op houtje bijten met (bijna) alleen AOW... :')

Tango1979

Berichten: 2530
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 15:30

En je pensioen zet je hopelijk, als je slim bent, niet op je spaarrekening. Je hebt een heleboel opties met belastingvoordeel om je pensioenpot te vullen als ZPP- er of ondernemer. Gewoon eens met een onafhankelijk adviseur om de tafel gaan zitten of je inlezen.

Dan betaal je ook geen box 3 belasting over je rendement.

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Re: Wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 15:38

Ik heb toevallig net geld opzij gezet voor mijn pensieon, mij werd geadviseerd om beheerd te beleggen (en dat hebben we dus gedaan). Fijn is ook dat je geld wat je opzij zet voor je pensioen af mag trekken van je inkomsten.

Joyce B schreef:
Mijn man heeft 2x een langere periode geen klus gehad en dan gaat het geld er nog steeds met duizenden euro's per maand uit, je hebt 0,0 inkomsten en bijkomend dus ook geen hypotheekrente aftrek neer qant die krijg je alleen als je genoeg belasting betaalt om het er af te trekken...


Het is inderdaad zuur als je je spaargeld ziet verdwijnen aan levensonderhoud, dan gaat het inderdaad hard, maar nog veel zuurder als je dat spaargeld niet hebt en je levensonderhoud niet kan betalen denk ik maar. Ik zorg dus wel altijd dat ik een buffertje voor ongeveer een half jaar heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 16:29

joyce B schreef:
Mindim schreef:

Sparen voor je pensioen ouderwets? Nou, de bedragen die het pensioenfonds int zijn al giga, dus ik nee, we sparen verder niet voor later.
Ook omdat we liever nu leven, omdat je nooit weet of later er wel is.



Als je via werk en pensioenfonds goed inlegt voor je pensioen dan heb je de boel al geregeld.

Als je als ZZP-ER of ondernemen niet spaart voor je pensioen is dat wel erg onverstandig. Dan is het hopen dat je je bedrijf goed kunt verkopen en anders op houtje bijten met (bijna) alleen AOW... :')


Ik vraag me wel af wat goed is. Wij zitten bij de koopvaardij en mijn man is kapitein, nou is dat een beroep waarin de hoogten van loon nogal uit elkaar liggen. Het pensioenfonds neemt hier het gemiddelde van. Tenminste zo werd mij verteld, toen ik eens belde om te vragen of het niet iets naar beneden kon. Wij betaalden toen tussen de 550 en 750 per maand aan pensioen?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 16:31

Zo voordelig is gewoon sparen al even niet en door de inflatie moet je steeds meer sparen om straks een leuke oude dag te hebben.
Enige is dat als je langer moet doorwerken je oude dag misschien korter duurt.........

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 18:45

Juut schreef:
Wij betalen het pensioen van de huidige ouderen, dat geld staat heus niet met mijn naam apart op een rekening. .

Dat van mijn man wel hoor, maar die spaart ook niet (verplicht) via een pensioenfonds.
Ik heb wel mijn pensioen in een fonds zitten en ook dat staat op mijn naam (is al precies bekend wat ik tot nu toe gepaard heb en wat ik krijg bij 67 jaar).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 18:55

Brainless schreef:
Juut schreef:
Wij betalen het pensioen van de huidige ouderen, dat geld staat heus niet met mijn naam apart op een rekening. .

Dat van mijn man wel hoor, maar die spaart ook niet (verplicht) via een pensioenfonds.
Ik heb wel mijn pensioen in een fonds zitten en ook dat staat op mijn naam (is al precies bekend wat ik tot nu toe gepaard heb en wat ik krijg bij 67 jaar).

Tja en dan nog maar afwachten of je het dan nog krijgt. Via een pensioenfonds krijg je altijd het papiertje met de opbouw etc etc. Maar het daadwerkelijke geld wat je nu inbrengt, wordt nu uitgegeven aan degenen die nu van hun pensioen genieten. Net zoals 'hopelijk" jouw spaargeld wordt uitgekeerd aan jou met het geld van de mensen die dan werken.

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 19:01

Mindim schreef:
Tja en dan nog maar afwachten of je het dan nog krijgt. Via een pensioenfonds krijg je altijd het papiertje met de opbouw etc etc. Maar het daadwerkelijke geld wat je nu inbrengt, wordt nu uitgegeven aan degenen die nu van hun pensioen genieten. Net zoals 'hopelijk" jouw spaargeld wordt uitgekeerd aan jou met het geld van de mensen die dan werken.

Ik heb al 1 gedeelte laten uitkeren en dat ging zonder problemen, en ik breng nu niks meer in.. maar het bedrag loopt nog steeds (iets) op.
Waarschijnlijk laat ik het laatste eind dit jaar uitkeren en storten het wij bij het pensioen van mijn man.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 22:53

Brainless schreef:
Mindim schreef:
Tja en dan nog maar afwachten of je het dan nog krijgt. Via een pensioenfonds krijg je altijd het papiertje met de opbouw etc etc. Maar het daadwerkelijke geld wat je nu inbrengt, wordt nu uitgegeven aan degenen die nu van hun pensioen genieten. Net zoals 'hopelijk" jouw spaargeld wordt uitgekeerd aan jou met het geld van de mensen die dan werken.

Ik heb al 1 gedeelte laten uitkeren en dat ging zonder problemen, en ik breng nu niks meer in.. maar het bedrag loopt nog steeds (iets) op.
Waarschijnlijk laat ik het laatste eind dit jaar uitkeren en storten het wij bij het pensioen van mijn man.


Hoe doe je dat dan? Hier gaat het voor het bij ons komt er al af.