Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 22:10

@Spenk: Blijf maar lekker onder die steen hoor ;)

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 22:10

Mirranda schreef:
Effe serieus, geloven jullie nou echt in elke crisis die je op de MSM wordt voorgeschoteld?!
Weet je hoeveel water een Datacenter verbruikt? 84 miljoen liter per jaar.
Ze willen nog wat Datacenters in NL erbij hebben.

Denk je nu echt dat minder douchen, geen tuin sproeien enz ook maar iets gaat beïnvloeden?
Buiten dat, als onze overheid die Datacenters belangrijker vind dan de watervoorziening van haar bevolking, dan is er iets grondig mis.

Maar ik zal wel weer een complotwappie zijn 8)7



Helemaal mee eens.
En daar hoef je niet eens een complotwappie voor te zijn.

Tazzey
Berichten: 9523
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 22:11

Mirranda schreef:
Effe serieus, geloven jullie nou echt in elke crisis die je op de MSM wordt voorgeschoteld?!
Weet je hoeveel water een Datacenter verbruikt? 84 miljoen liter per jaar.
Ze willen nog wat Datacenters in NL erbij hebben.

Denk je nu echt dat minder douchen, geen tuin sproeien enz ook maar iets gaat beïnvloeden?
Buiten dat, als onze overheid die Datacenters belangrijker vind dan de watervoorziening van haar bevolking, dan is er iets grondig mis.

Maar ik zal wel weer een complotwappie zijn 8)7


Wat moet het leven vermoeiend zijn als je continu in wantrouwen leeft. :(:)

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 22:13

Marije_jiplover schreef:
In delen van Zweden is het water op de campings ook al op rantsoen ivm de droogte, dus kennelijk is dat complot groter dan alleen Nederland?



Heb je daar een link bij?
Ben zoiets nog niet tegen gekomen op het nieuws overal.

Spenk
Berichten: 21839
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 22:14

Mirranda schreef:
@Spenk: Blijf maar lekker onder die steen hoor ;)

Zolang mensen geloven dat onze overheden capabel genoeg zijn voor een soort mega complot blijf ik lekker onder de steen ja.

Prairy
Berichten: 9180
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 22:16

Ik douche 2x per week, mijn man wil iedere dag. Water vangen we grotendeels op in emmers die we leeg gooien in de regenton voor de moestuin.

Beregenen van ons pas aangelegde voedselbos doen we wel, met grondwater. Nu de planten in leven kunnen houden betekent over een paar jaar groot voordeel.

We gaan weer IBC vaten plaatsen, totaal 5 stuks om regenwater op te vangen zodat we daarmee ook weer planten water kunnen geven.

In de toekomst wil ik nog een nieuw huis bouwen. Daarvan zal al het grijze water via een filter opgevangen worden voor de tuin, net als al het regenwater. En IPV een water toilet komt er dan een compost/droogtoilet.

En voor iedereen die alleen maar naar de buitenwereld kijkt wat daar fout is... Begin gewoon eens bij jezelf, daar kun je makkelijk iets aan doen. Dat jij vind dat er geen probleem is, betekent niet dat dat waar is. Maar goed, na (of met, ook goed) mij de zondvloed en de hele mensheid kan lekker naar z'n grootje gaan, zal mij echt een worst wezen, voor alles behalve de mens zal dat beter zijn :P
Laatst bijgewerkt door Prairy op 13-08-22 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Berichten: 25377
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 22:17

loriene schreef:
Marije_jiplover schreef:
In delen van Zweden is het water op de campings ook al op rantsoen ivm de droogte, dus kennelijk is dat complot groter dan alleen Nederland?



Heb je daar een link bij?
Ben zoiets nog niet tegen gekomen op het nieuws overal.

Bron is mijn vriendin die nu op vakantie is in Zweden.

Tazzey
Berichten: 9523
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 22:18

Ik kan het ook beamen, ik heb kennissen die er nu op vakantie zijn en dezelfde verhalen vertellen. Evenals een vriendin die er woont.

Yvette81

Berichten: 463
Geregistreerd: 29-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 22:19

Water is er genoeg in Nederland. Voordat het IJsselmeer op is... Een tekort is er niet echt. Maar dat er nagedacht moet worden over hoe om te gaan met de droge zomers dat geloof ik wel.
Wij hebben afgelopen najaar 7000 euro geïnvesteerd in de aanplanten en grondbewerking van de tuin. 2300 struikjes en 20 bomen. En toen kwam het droogte voorjaar sinds 20 jaar... Na hard werken hebben we inmiddels overal druppelslangen liggen en proberen we onze plantjes te redden. Sorry, ze hebben echt water nodig en hier ga ik niet op beknibbelen. We hopen dat we nog wat kunnen redden maar een aantal planten zijn dood gegaan.
En we gaan dit jaar niet 0p vakantie maar hebben een zwembad gekocht. Ja en ook gevuld.
Overig waterverbruik lette we wel op.

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 22:28

Prairy schreef:
Ik douche 2x per week, mijn man wil iedere dag. Water vangen we grotendeels op in emmers die we leeg gooien in de regenton voor de moestuin.

Beregenen van ons pas aangelegde voedselbos doen we wel, met grondwater. Nu de planten in leven kunnen houden betekent over een paar jaar groot voordeel.

We gaan weer IBC vaten plaatsen, totaal 5 stuks om regenwater op te vangen zodat we daarmee ook weer planten water kunnen geven.

In de toekomst wil ik nog een nieuw huis bouwen. Daarvan zal al het grijze water via een filter opgevangen worden voor de tuin, net als al het regenwater. En IPV een water toilet komt er dan een compost/droogtoilet.

En voor iedereen die alleen maar naar de buitenwereld kijkt wat daar fout is... Begin gewoon eens bij jezelf, daar kun je makkelijk iets aan doen. Dat jij vind dat er geen probleem is, betekent niet dat dat waar is. Maar goed, na (of met, ook goed) mij de zondvloed en de hele mensheid kan lekker naar z'n grootje gaan, zal mij echt een worst wezen, voor alles behalve de mens zal dat beter zijn :P


Ik heb ook 3 IBC's en een pomp erbij :) maar ze zijn toch best wel snel leeg met even sproeien, dat valt me wat tegen. Aan de andere kant lopen ze ook wel snel weer een stuk vol bij een flinke regenbui :j

Noeps
Berichten: 16932
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 22:29

Spenk schreef:
Mirranda schreef:
@Spenk: Blijf maar lekker onder die steen hoor ;)

Zolang mensen geloven dat onze overheden capabel genoeg zijn voor een soort mega complot blijf ik lekker onder de steen ja.

En onder de steen zitten ten minste mensen met wie ik graag onder een steen zit :D


Ik zou in de toekomst graag een grote opslag voor regenwater en evt. grijs water willen. Wellicht voor een volgend (nog te bouwen) huis iets om serieus naar te kijken.

We hebben nu een regenton van 230L. Het is vrij makkelijk om zo’n ding aan te sluiten en we hebben ruimte zat voor nog eentje. Het zijn alleen van die onooglijke dingen. Nu staat hij uit het zicht achterin de tuin (aangesloten op de regenpijp van de overkapping) maar als we er nog een willen dan zal dat wel bij huis moeten. Ik zal nog eens op onderzoek uit.

En zijn jullie ook bedacht op de tegenhanger van watertekort? Wij hebben een behoorlijk groene tuin maar om ons heen knallen alle buren hun tuin vol met bestrating en vooral hele grote tegels. Uiteindelijk hebben we nog drainage aangelegd want in no time stond het blank achter huis -O-

Prairy
Berichten: 9180
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 22:37

Century schreef:
Prairy schreef:
Ik douche 2x per week, mijn man wil iedere dag. Water vangen we grotendeels op in emmers die we leeg gooien in de regenton voor de moestuin.

Beregenen van ons pas aangelegde voedselbos doen we wel, met grondwater. Nu de planten in leven kunnen houden betekent over een paar jaar groot voordeel.

We gaan weer IBC vaten plaatsen, totaal 5 stuks om regenwater op te vangen zodat we daarmee ook weer planten water kunnen geven.

In de toekomst wil ik nog een nieuw huis bouwen. Daarvan zal al het grijze water via een filter opgevangen worden voor de tuin, net als al het regenwater. En IPV een water toilet komt er dan een compost/droogtoilet.

En voor iedereen die alleen maar naar de buitenwereld kijkt wat daar fout is... Begin gewoon eens bij jezelf, daar kun je makkelijk iets aan doen. Dat jij vind dat er geen probleem is, betekent niet dat dat waar is. Maar goed, na (of met, ook goed) mij de zondvloed en de hele mensheid kan lekker naar z'n grootje gaan, zal mij echt een worst wezen, voor alles behalve de mens zal dat beter zijn :P


Ik heb ook 3 IBC's en een pomp erbij :) maar ze zijn toch best wel snel leeg met even sproeien, dat valt me wat tegen. Aan de andere kant lopen ze ook wel snel weer een stuk vol bij een flinke regenbui :j


Ik weet niet hoeveel planten je er mee wil doen, maar je zou kunnen overwegen om hem hoger te zetten en dan een druppel slang eraan doen met ruime openingen bij je planten, Gravity fed. Minder werk om te sproeien (en geen elektra verbruik), minder verdamping en het water komt daadwerkelijk waar het nodig is :) scheelt waarschijnlijk ook nog onkruid.

Sandra_H

Berichten: 2719
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 22:38

verootjoo schreef:
Ja ik begreep van de complotties dat ze naar 1 wereldmacht willen oid.
Vraag me wel af hoe, want volgens mij is het in het hele bestaan der mensheid nog nooit gelukt om met alle leiders van alle landen zonder oorlog samen te werken dus hoe die dan met z’n allen zo’n groot complot kunnen geheimhouden en uitvoeren is mij nog een groot raadsel.


_O- Best nog hoopvol dus :D

Ontopic voor degenen die het allemaal maar onzin vinden: onder het motto alle beetjes helpen, en verbeter de wereld begin bij je zelf, wat kun je er in vredesnaam op tegen hebben om een beetje bewust om te gaan met water (en energie)?

moonsparkle
Berichten: 21789
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 22:40

Ik douche kort, water wat we in glaasjes/flessen over houden gaat naar de binnenplanten en als ik erom denk zet ik de gieter erbij onder de douche voor planten.

Ik wil mijn moestuin wel laten leven, dus die sproei ik dan weer wel om de dag.

Suzanne F.

Berichten: 49457
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 22:43

Mirranda schreef:
Effe serieus, geloven jullie nou echt in elke crisis die je op de MSM wordt voorgeschoteld?!
Weet je hoeveel water een Datacenter verbruikt? 84 miljoen liter per jaar.
Ze willen nog wat Datacenters in NL erbij hebben.

Denk je nu echt dat minder douchen, geen tuin sproeien enz ook maar iets gaat beïnvloeden?
Buiten dat, als onze overheid die Datacenters belangrijker vind dan de watervoorziening van haar bevolking, dan is er iets grondig mis.

Maar ik zal wel weer een complotwappie zijn 8)7


Voor datacenters wordt geen drinkwater gebruikt maar industriewater. Maar wel veel water, dat klopt. Maar het is geen verspilling van gezuiverd drinkwater.

Onali

Berichten: 18512
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 22:46

Ik bezuinig eigenlijk niet.
Zo vaak douche ik niet, heb geen planten en woon alleen in een flat.
Heb vrij snel warm water dus koud water opvangen is er niet echt bij. Maar ga ook de kraan niet weer uitzetten als ik mn haar ga wassen, ivm geen mengkraan ben ik dan meer water kwijt door opnieuw te mengen dan hem te laten lopen.

Doe wel alles tegelijk, benen/ oksels scheren, haren wassen en als het avond is tanden poetsen onder de douche.

Alleen in de winter wil ik er wel wat vaker onder springen.
Ik bezuinig op gas door het zo'n 15-18 graden in mn huis te hebben maar daardoor word ik soms ook echt niet warm meer.
Ondanks deken, kruiken, bedsokken, joggingbroek en vest.
Dan neem ik een hele warme douche en ben ik weer wat opgewarmd.

Oh ja heb een boiler, dus geen extra gasverbruik :+

ziezoziezo22
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 22:55

Dan zal de regering in Frankrijk ook mee werken.
Prachtige watervallen gezien zonder water , ik weet het zeker de regering heeft de kraan van die watervallen dichtgedraaid.

Hier sproeien we de tuin niet meer , sommige planten geven we wel wat water, maar ik probeer meer planten te plaatsen die tegen droogte kunnen
Heel kort douchen , geen auto wassen, kraan laat ik nooit zo maar lopen.

Tancreda4

Berichten: 24114
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 22:58

Mirranda schreef:
Effe serieus, geloven jullie nou echt in elke crisis die je op de MSM wordt voorgeschoteld?!
Weet je hoeveel water een Datacenter verbruikt? 84 miljoen liter per jaar.
Ze willen nog wat Datacenters in NL erbij hebben.

Denk je nu echt dat minder douchen, geen tuin sproeien enz ook maar iets gaat beïnvloeden?
Buiten dat, als onze overheid die Datacenters belangrijker vind dan de watervoorziening van haar bevolking, dan is er iets grondig mis.

Maar ik zal wel weer een complotwappie zijn 8)7



Ik kan je met sommige ideeen idd onder complot wappie scharen ja, sorry :o

Maar ik ben het met je eens dat wat wij als gewone burger kunnen doen slechts een druppel op een gloeiende plaat is, en dat bedrijven waar een hoop voor wordt gebruikt ook nodig moeten kijken waar het minder kan. Ook als je om ander water dan gezuiverd drinkwater gaat.

Maarrrrr als er allemaal wat meer opletten, door minder lang te douchen en niet elke dag ons zwembad verversen, kunnen bedrijven die het echt nodig hebben, zoals landbouw, langer en veelvuldige blijven sproeien hoop ik. En als we allemaal maar niet de sloten leegtrekken voor ons groene grasveld. Dat liever naar de landbouw.

Overigens neem ik weinig extra maatregelen, want ik ben al geen groot verbruiker. Ik douche altijd kort, ik ben te Lui om m'n tuin te sproeien... Nu de planten het zwaar hebben geef ik enkele planten wel water, en daar gebruik ik ook water voor wat ik met een emmer tijdens het douchen opvang. Dat is het enige dat ik extra doe.
Maar met deze hittegolf spoel ik gewoon dagelijks af onder de douche en spuit ik ook m'n paarden af. Net als altijd met hitte.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132225
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 23:01

Sommige mensen zijn zo zuinig met water dat alles verlept en dan moeten ze vervolgens weer nieuwe planten kopen. Die plantjes/stekjes zijn daarvoor ook allemaal beregend, dus dat schiet niet echt op dan :))
Als er planten dood gaan, dan vervang ik ze tegenwoordig wel door exemplaren die wat harder zijn. Scheelt me ook weer werk :)

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 23:21

Prairy schreef:
Ik weet niet hoeveel planten je er mee wil doen, maar je zou kunnen overwegen om hem hoger te zetten en dan een druppel slang eraan doen met ruime openingen bij je planten, Gravity fed. Minder werk om te sproeien (en geen elektra verbruik), minder verdamping en het water komt daadwerkelijk waar het nodig is :) scheelt waarschijnlijk ook nog onkruid.

Dat wil niet zo goed omdat wat ik ermee wil sproeien allemaal net wat verder weg ligt. Alleen één strook zou daarmee kunnen. Verder heb ik al een deel met druppelslang en microdrip-systeem, maar het moet allemaal nog verder uitgebreid worden. In ieder geval vind ik het een goed idee om IBC's en regenwater te gebruiken, het scheelt toch net weer iets. :)

callippo

Berichten: 3209
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 23:27

Wij hebben een waterkringloop: eigen waterzuivering (driekamersysteem) in de tuin, dus wat we verbruiken, komt vanzelf terug in de grond.
Wasmachine, toilet en aansluitingen buiten zitten op de grondwaterpomp.

Voorheen zag je nog wel dat de planten rondom de afvoer van onze waterzuivering het beter deden dan de rest van de wei, maar dit jaar is zelfs dat niet genoeg.

Gazon sproeien en vervolgens vaak moeten maaien vind ik onzin, dus onze tuin is nu voornamelijk geel. Net als de hele wei :-(

Alleen m'n fruit- en groenteplanten krijgen water, de rest moet zichzelf maar redden.

IBC's voor regenwateropslag vind ik een mooi idee!

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 23:52

Hier ook veel geel gras helaas. Vind het niet mooi maar het trekt wel weer recht. Moestuin en fruitbomen krijgen wel water.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 13:03

Citaat:
Voor datacenters wordt geen drinkwater gebruikt maar industriewater. Maar wel veel water, dat klopt. Maar het is geen verspilling van gezuiverd drinkwater.


Het alternatieve circuit meldde het al, maar ja, complotten he :z

Inmiddels is de MSM toch ook wakker: https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5 ... joen-liter

Dieuwke_
Berichten: 4560
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 14:13

Wat wil je nu precies bereiken met je posts Mirranda?

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 14:37

@Dieuwke_: Dat het misschien niet zo fraai is om alles maar onder complot te scharen en iemand weg te zetten in een hokje. De niet gecensureerde media vermeldde dit al, hier wordt het als niet correct afgedaan, maar de MSM komt nu toch ook wel met gelijk bericht.

Ik quote iemand die zegt dat het hier niet om drinkwater gaat, maar toch wel.
Had ik dat maar niet meer moeten posten dan?