Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25173
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 13:40

Sandra_H schreef:
Inderdaad |o
Verder, kweenie hoor, maar zuinig zijn op drinkwater is echt niet iets van nu. Ik ben min of meer antiek (50+) en ben altijd opgevoed, zowel thuis als op school, met het idee dat je zuinig moet zijn op het water. Daar was toen al een hele campagne voor: wees wijs met water.
:o


Dit idd. Toen ik op de lagere school zat hadden wij ook een waterproject. En de slogan die ik ‘s nachts in mijn slaap nog herhaalde was: ‘ieder druppie kost een duppie’ . En ik heb dus ook tijden gedacht dat water echt zo duur was _O-

tamary

Berichten: 29242
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 13:46

Sandra_H schreef:
kraan uit tijdens tandenpoetsen

N.a.v. een opmerking op een ander forum eens bij mijn mondhygeniste nagevraagd hoe dat nu zat met wel/niet mondspoelen na poetsen. Inderdaad niet spoelen = langer werkende tandpasta en dus gezondere tanden. Maakt kraan laten lopen zelfs dubbel onverstandig. En dan had ik altijd al geleerd dat je voor dat spoelen gewoon een waterglas vult, enkel je tandenborstel schoonmaken doe je onder stromend water.
Waren inderdaad destijds ook postbus 51 campagnes van. die neeeee campagne toch?

Stef_Diva

Berichten: 162
Geregistreerd: 25-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 13:47

Korter en minder douchen. Geen zwembadje in de tuin maar collectief bij kennissen mogen zwemmen die er toch een hebben staan (jaar rond/duurzaam in onderhoud). Of naar het strand.
Voordat warm water is doorgekomen heb ik al 2 plantengietertjes gevuld voor de kamerplanten.
Buiten is het simpel, het overleefd of niet. De diepgewortelde planten staan er nog keurig bij (dikker/grof blad) alle planten met dunne bladeren hangen slap. Een regenton (of 2…) is nog wel een grote wens. Moet er dit najaar toch echt maar eens van komen.
Ohja en de kinderen vinden het echt mega leuk om in de wastafel te wassen. Met de voetjes in het water (klein laagje) met sop waarbij is bij het vollopen de gezichtjes ed al poets en daarna de rest. Altijd garant voor dikke pret en geen vol bad nodig. Natuurlijk gaan ze wel in bad (altijd tegelijk, bibabad) maar niet zo vaak als voorheen. Of ze douchen met ons mee.
Leuk om alle reacties mee te lezen en weer nieuwe ideeën op te doen.

Tigress

Berichten: 8948
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 13:49

Ik probeer eigenlijk altijd zo zuinig mogelijk te leven, dus niet eens zo zeer specifiek voor de drogere tijden die we nu hebben. Als ik warm water moet hebben, dan vang ik het koude water op in een gietertje. Ik heb het toch nodig voor mijn planten, of om de drinkbakken voor de dieren bij te vullen. Hetzelfde doe ik met het douchewater, daar vul ik mijn grote gieter voor buiten mee zolang hij nog opwarmt. Het zijn misschien maar kleine beetjes, maar ik hou me maar voor dat al die kleine beetjes uiteindelijk een hoop kunnen schelen :D

Douchen doe ik niet graag, dus dat hou ik sowieso kort :') 5 minuten maximaal is me meer dan zat.

De woningbouw komt dinsdag langs voor mijn spoelbak van de wc, de spoelonderbreker blijkt stuk te zijn. Ik dacht al een jaar lang dat het zo hoorde :') Daar binnenkort dus ook besparing mogelijk :D

verootjoo
Berichten: 35675
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 13:51

BarbaLala schreef:
In een land als Nederland is een water tekort simpelweg onmogelijk.
Dergelijke berichten kun je dan ook wegschrijven onder propaganda.
Verdrietig om te lezen dat er nog steeds mensen zijn die berichtgeving van gekochte media voor zoete koek aannemen.


Jeetje… het wordt steeds erger met de complotten :n

Dit ís geen propaganda. Dit is waarheid. Waarom zouden alle klimaatwetenschappers zich zorgen maken, waarom de boswachters en waterbeheerders.
De waarheid is juist dat de overheid dit al jaren niet gelooft en oppikt waardoor we nu met steeds grotere problemen zitten.

En sowieso kan je toch zuinig zijn met iets wat in de wereld geen vanzelfsprekendheid is?

Sandra_H

Berichten: 2720
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 14:02

tamary schreef:
N.a.v. een opmerking op een ander forum eens bij mijn mondhygeniste nagevraagd hoe dat nu zat met wel/niet mondspoelen na poetsen. Inderdaad niet spoelen = langer werkende tandpasta en dus gezondere tanden. Maakt kraan laten lopen zelfs dubbel onverstandig. En dan had ik altijd al geleerd dat je voor dat spoelen gewoon een waterglas vult, enkel je tandenborstel schoonmaken doe je onder stromend water.
Waren inderdaad destijds ook postbus 51 campagnes van. die neeeee campagne toch?


of het ook een postbus 51 campagne was weet ik niet meer, het was in elk geval ook bij ons een project op school. ik kan me alleen nog een afbeelding van een kraan met een druppel eruit herinneren.

Dat glas vullen voor het tandenpoetsen doe ik inderdaad ook (altijd al).

Telpeva

Berichten: 14837
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 14:12

Ik doe ook niet meer of minder als normaal, normaal ben ik al vrij zuinig. Mijn (tuin) plantjes hebben regelmatig dorst, maar dat is vooral door mijn chaotische hoofd omdat ik ze gewoon vergeet, niet omdat ik bewust ben met water O:)

Met tanden poetsen gebruik ik amper water, ik wil dat ding graag even vochtig hebben voordat ik hem in mijn mond steek en ik spoel hem na gebruik even uit, that's it. 2x kort de kraan aan.

Douchen doe ik max 5 minuten maar dat heeft meer te maken met de gasprijzen.

Voor het afwassen gebruik ik geen tijltje maar een vaatwasser, die gaat 1x per 2 a 3 dagen aan en verbruikt dan 6,5 liter voor een wasbeurt. Is wel een kleine vaatwasser, een normaal model zal meer verbruiken :)

Suliko

Berichten: 4353
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-22 14:15

Ik kan me bijna niet voorstellen dat er idioten zijn die de kraan laten lopen terwijl ze tanden poetsen, maar zal vast zo zijn :=

Ik vul inderdaad ook een glas met water tijdens het tanden poetsen en één keer kort spoelen met water is inderdaad het beste voor je tanden. Niet spoelen hou je veel tandpasta in je mond, dat wil je niet doorslikken, maar je wilt ook niet te veel spoelen dan haal je het beschermlaagje dat tandpasta vormt weer van je tanden.

Dat ik het water liet lopen tot de juiste temperatuur was ik wel te gemakkelijk in geworden, dat moet ik toegeven. Dat ga ik vanaf nu anders doen. Het koude water van de douche opvangen vind ik ook een goede! Al douche ik nu lauw met de hitte.
Douchen doe ik sowieso maar 1x aan het einde van de dag, in de ochtend volstaat een 'kattenwasje'. Als het niet zo warm is en ik niet hoef te werken/naar de paarden ga/sport sla ik douchen ook gerust een dag over.

Water wat ik gebruikt heb om rijst of eieren te koken gebruik ik voor de planten. Nog een tip die ik niet voorbij zag komen, is groentes stomen. Dat vereist veel minder water dan koken, het is ook nog eens lekkerder en het behoud meer voedingsstoffen!

Telpeva

Berichten: 14837
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 14:20

Ja dat kan ik ook meteen toegeven, eerder deed ik ook kraanwater en douchewater opvangen terwijl die nog bezig waren met opwarmen, maar die gewoonte is er langzaam weer uit gesleten.
Met heel warm weer zoals nu doe ik het wel, zeker als ze aangeven dat je beter geen water meer kunt pakken voor bijvoorbeeld je tuin. Dan gebruik ik dat water wat anders toch verloren zou zijn gegaan in de avond voor de plantjes. Maar dat is niet iets wat ik standaard het hele jaar doe, normaal laat ik het ook gewoon wegspoelen.

Dieuwke_
Berichten: 4561
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 14:28

Wat een goed topic!

Ik probeer ook steeds bewuster met ons pdrinkwater om te gaan. Douche korter en vang zoveel mogelijk koud water op in een emmer voordat het douchewater warm is.

Ook ben ik me aan het oriënteren op een regenwaterinstallatie voor in de kruipruimte onder mijn huis. Met het water wat daarin opgevangen wordt zou ik de wc door kunnen spoelen en de wasmachine laten draaien.

Snippergroen

Berichten: 6698
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 14:31

Ik let niet extra op nu. Ben altijd wel zuinig. Ik douche kort want dat kan niet anders met een kleine boiler :') planten geef ik water met de gieter zodat ik niks verspil. Zit nog water in de regenton dus dat gebruik ik daarvoor.

loez

Berichten: 11078
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 14:31

Heb maar een paar plantjes die weinig water nodig hebben. We douchen niet zo lang, (normaal sta ik er echt wel graag een half uur onder) en ons gras sproeien we niet. Honden liggen buiten dus die krijgen wel gewoon geregeld nieuw vers water. Zeker met deze hitte

Lieke

Berichten: 11353
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 14:37

Ik doe niet heel veel anders, ben altijd wel bewust om niet te veel te verspillen. Sinds kort ook koud aan het douchen, dat scheelt ook qua water.

Enige is dat ik het kleine badje voor de kinderen buiten heb gezet ipv de grote. Hier ben ik met 3 emmers klaar.

verootjoo
Berichten: 35675
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 14:42

Lieke schreef:
Ik doe niet heel veel anders, ben altijd wel bewust om niet te veel te verspillen. Sinds kort ook koud aan het douchen, dat scheelt ook qua water.


Sinds deze hittegolf? :+

Nu doe ik het ook maar in de winter niet hoor.
Hoe scheelt dat trouwens water? Warm of koud maakt voor het waterverbruik toch niet uit?

Lieke

Berichten: 11353
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 14:46

Sinds een week of 2. Scheelt water omdat ik er veel korter onder sta :')

Noeps
Berichten: 16932
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 14:49

Zuinig omgaan met water doen we eigenlijk altijd wel, maar deze dagen net wat extra. Voor mijn dochtertje heb ik een klein badje opgezet waar hooguit twee emmers water in zitten. Dat water hadden we al opgevangen in de douche en keuken, aangevuld met een beetje heet water en gaat vanavond naar de planten die in huis staan. Een groot zwembad in de tuin vind ik not done. Verder sproeien we de tuin niet, hooguit jonge kwetsbare aanplant krijgt wat water uit de regenton. We douchen kort en gebruiken de eco-stand van de wasmachine en vaatwasser.
Maar ook zuinig omgaan met spullen, voor alles wat je koopt is veel water nodig geweest. Lenen, tweedehands aanschaffen, repareren, hergebruiken of simpelweg niet kopen helpen bij het verkleinen van je zgn. water voetafdruk.

judithM
Berichten: 1501
Geregistreerd: 17-02-01

Re: Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 15:31

Een fles/kan in de koelkast met water. Lekker koud zonder onnodig de kraan te laten lopen om kouder water te krijgen.

Goof

Berichten: 28971
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 16:04

Ik ben er weinig mee bezig. Ik probeer wel iets korter te douchen, maar dat heeft te maken met de absurde gasprijzen en niet met een waterprobleem.
Ik sproei ook mijn tuin nog wel wat.
Verder ben ik sowieso al geen grootgebruiker; we zijn met zijn tweeën, dus hier geen zwembadjes, of vaker de douche aan of -tig keer het toilet doortrekken.
Water opvangen in de douche als het nog koud is is wel een goede trouwens, zonde om weg te laten lopen.

Tazzey
Berichten: 9523
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 16:55

Ik had het er laatst met mijn man over dat het eigenlijk zot is dat wij in Nederland het toilet doorspoelen met drinkwater. Feitelijk zou je dat met regenwater moeten doen en de drinkwater aansluiting in het toilet als reserve.

Bienotje

Berichten: 10889
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 21:33

https://fd.nl/opinie/1448127/in-dit-nat ... gift=bog4Y

Ik sproei wel nog de tuin, deels dan vooral mijn nieuw geplante fruitbomen. Sierbloemen moeten zichzelf redden (wat ze zwaar af gaat helaas)

Doet me wel denken dat bij mij ook behoorlijk de douche tijd nodig heeft om op te warmen. Daar zou ik best wel eens bewust proberen koud water op te vangen met een emmer ofzo vooraf.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 21:55

Effe serieus, geloven jullie nou echt in elke crisis die je op de MSM wordt voorgeschoteld?!
Weet je hoeveel water een Datacenter verbruikt? 84 miljoen liter per jaar.
Ze willen nog wat Datacenters in NL erbij hebben.

Denk je nu echt dat minder douchen, geen tuin sproeien enz ook maar iets gaat beïnvloeden?
Buiten dat, als onze overheid die Datacenters belangrijker vind dan de watervoorziening van haar bevolking, dan is er iets grondig mis.

Maar ik zal wel weer een complotwappie zijn 8)7

Spenk
Berichten: 21840
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 21:58

Mirranda schreef:
Effe serieus, geloven jullie nou echt in elke crisis die je op de MSM wordt voorgeschoteld?!
Weet je hoeveel water een Datacenter verbruikt? 84 miljoen liter per jaar.
Ze willen nog wat Datacenters in NL erbij hebben.

Denk je nu echt dat minder douchen, geen tuin sproeien enz ook maar iets gaat beïnvloeden?
Buiten dat, als onze overheid die Datacenters belangrijker vind dan de watervoorziening van haar bevolking, dan is er iets grondig mis.

Maar ik zal wel weer een complotwappie zijn 8)7

Ik lees niks anders bij je dan de meest idiote complotten in elk topic of het nu gaat over water, boeren of corona... Misschien is het een idee te verhuizen als Nederland je zo tegenstaat.... Maar stop compleet niet onderbouwde onzin te verspreiden

Dieuwke_
Berichten: 4561
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 22:04

Mirranda schreef:
Effe serieus, geloven jullie nou echt in elke crisis die je op de MSM wordt voorgeschoteld?!
Weet je hoeveel water een Datacenter verbruikt? 84 miljoen liter per jaar.
Ze willen nog wat Datacenters in NL erbij hebben.

Denk je nu echt dat minder douchen, geen tuin sproeien enz ook maar iets gaat beïnvloeden?
Buiten dat, als onze overheid die Datacenters belangrijker vind dan de watervoorziening van haar bevolking, dan is er iets grondig mis.

Maar ik zal wel weer een complotwappie zijn 8)7


Iedereen mag toch doen waar hij of zij zich goed bij voelt? Ik vind het raar dat onze toiletten doorgespoeld worden met drinkwater, ik zou dat wel graag anders willen. Dat betekent niet dat jij dat ook moet. Heeft niks te maken met een crisis voorgeschoteld door de MSM

Marije_jiplover

Berichten: 25382
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 22:04

In delen van Zweden is het water op de campings ook al op rantsoen ivm de droogte, dus kennelijk is dat complot groter dan alleen Nederland?

verootjoo
Berichten: 35675
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 22:09

Marije_jiplover schreef:
In delen van Zweden is het water op de campings ook al op rantsoen ivm de droogte, dus kennelijk is dat complot groter dan alleen Nederland?


Ja ik begreep van de complotties dat ze naar 1 wereldmacht willen oid.
Vraag me wel af hoe, want volgens mij is het in het hele bestaan der mensheid nog nooit gelukt om met alle leiders van alle landen zonder oorlog samen te werken dus hoe die dan met z’n allen zo’n groot complot kunnen geheimhouden en uitvoeren is mij nog een groot raadsel.