Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suliko

Berichten: 4323
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-22 11:03

Dat er altijd water beschikbaar is, is voor mij een vanzelfsprekendheid geweest en dit geldt denk ik voor de meeste mensen hier in Nederland en omstreken. Maar met de droogte en hitte en klimaatverandering is dat lang niet meer zo vanzelfsprekend. Echter, zolang er water uit de kraan komt, lijkt dat besef niet helemaal te landen en veranderen mensen ook hun gedrag niet. Inclusief ik zelf. Ik hou enorm van douchen, heb veel kamerplanten die water nodig hebben en laat de kraan gerust lopen tot ik de juiste temperatuur heb.
Toch schrik ik wel van het groot gebruik van water om me heen. Denk aan het beregenen van de rijbak, de gazonnetjes, je zwembadje opzetten terwijl er al een verbod op beregenen van gewassen geldt... En las ik de tip hier op bokt om het dak van een stacaravan te besproeien tegen de hitte.

Wat ik wil bereiken met dit topic? Een beetje meer bewustzijn creëren over de te vanzelfsprekende luxe van water beschikbaar hebben. Om tips en tricks uit te delen hoe je zuinig met water om kan gaan, zowel in huis als er buiten. Wat er gelaten kan worden en hoe je toch door de droogte en hitte komt zonder veel water te gebruiken.

Wettelijk gezien mogen ze burgers niet verplichten hun waterverbruik aan te passen waardoor alleen de industrie en recreatiesector verplichtingen opgelegd krijgt. Dit betekend niet dat er geen dringende oproep geldt om je watergebruik aan te passen.

https://nos.nl/artikel/2439318-watertekort-in-nederland-wat-betekent-het-en-wat-niet

https://nos.nl/artikel/2439282-officieel-watertekort-vanaf-nu-verdeelt-een-landelijk-crisisteam-het-schaarse-water

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33825
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 11:15

Ik doe het gras niet / minder sproeien en ik douche altijd al heel kort.

Wel geef ik om de dag mijn moestuin water want anders heb ik dat voor niks aangelegd.

Suliko

Berichten: 4323
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-22 11:20

En van een moestuin krijg je ook duurzame voeding voor terug! Dat is ook wat waard :D

Ik probeer nu ook een stuk korter te douchen, al ben ik vooral van het langer douchen in de winter. Als ik warm water nodig heb vang ik nu het koude water op om te drinken of voor de kamerplanten. Ik had planten op het balkon, die heb ik nu min of meer opgegeven behalve de bak met bloemen voor de bijtjes.

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 11:25

Ik douche super kort. Echt 3 minuten of zo. Laat nooit onnodig de kraan aan staan. Vang het water op voor de planten als ik warmwater moet hebben of vul de katten en honden drinkbakjes. Heb geen zwembadjes etc. Ik beregenen het gazon en het weiland niet. Wel de tuinen en om de twee dagen de bak vlak voor gebruik. Ik heb grondwater. Verder heb ik paarden die natuurlijk wel wat drinken en ook onder de douche gaan nu het zo warm is. En ik heb over het hele terrein waterbakken staan voor alle eigen- en wilde dieren.

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 11:30

Wij hebben een grondwaterput, daar sproeien we nog wel zo nu en dan de wei en de moestuin mee. We zitten op zandgrond, en ik ben bang dat mijn paard te veel zand binnen krijgt als het gras echt te droog wordt.
Met het kraanwater gaan we wel zo zuinig mogelijk om. Daar sproeien we de tuin niet mee, paard krijgt ook alleen grondwater ipv kraanwater, we douchen kort en niet te vaak, en gebruiken zo veel mogelijk de kleine doorspoelknop op de wc. Verder gewoon de standaard dingen; kraan niet laten lopen bij het tanden poetsen en handen wassen, afwassen in een klein teiltje..
In ons dorp valt regelmatig de waterdruk weg, dus ik heb ook altijd een aantal flessen mineraalwater in de kelder staan.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 11:44

Dat water geen vanzelfsprekendheid is, was ik me al heel lang bewust.
Wij hebben heel lang op een plek gewoond waar we alleen bronwater hadden, en ik heb de laatste jaren met het zakken van het grondwaterpeil wel eens gedacht, er komt een dag dat we geen water meer opgepomt krijgen.

Dus bij aanschaf van apparaten let ik al zo lang ik me kan herinneren niet alleen op het energieverbruik, maar zeker ook waterverbruik.
Waterbesparende kranen en toiletspoeling.
Het liefste zou ik onder de oprit een watertank voor hemelwateropvang willen, en daar de toiletspoeling (in elk geval op de benedenverdieping) en de wasmachine op willen aansluiten.
Maar dat zal nog even doorsparen worden, dan moet een behoorlijk stuk oprit open, en hoe zit dat met de fundering van ons huis, en hoe ligt de riolering. Dus dat is geen projectje wat je even doet.

Water in de tuin, gras sproeien doen we niet aan, en enkel de kwetsbare pas geplante fruitbomen en struiken krijgen water.
Hortensia's in de voortuin zijn op dit moment treurwilgen, die krijgen geen water.
In de voortuin probeer ik de begroeiing zo dicht mogelijk te houden, met een deel bodembedekkers ook, zodat er zo min mogelijk water verdampt.

En ja, naar de toekomst ga ik (nog) meer letten op hitte- en droogte bestendige planten.
Bodemverbetering en mulchen.
Ik heb een aantal klimrozen aan ons tuinhek, de bloemen waren gewoon verbrand door de zon.

Douchen heel kort, water uitzetten als het even kan.
En waar ik me met deze hitte twee keer per dag even afspoelde onder de douche, doe ik dat nu een keer, en een keer even wassen aan de wasbak. Scheelt ook weer in je waterverbruik.

Ja, een zwembadje hebben we wel opstaan, maar dat houden we goed bij met schoonhouden, dus dat is een keer opvullen en dan doe je heel lang met dat water.

Waterbakken voor vogels/egel e.d vullen we wel regelmatig bij.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132106
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 11:53

Op het drinkwater van de dieren bezuinig ik ook niet. Het gaat dan om een kleine hoeveelheid, dan heb je het over max. een paar liter per dag.

Verder ook zo kort mogelijk douchen en niet de auto wassen. Komt mooi uit want daar heb ik toch een hekel aan :D

In de tuin geef ik alleen een paar planten water (nieuwe aanwas). Het grasveld ed. hebben pech, dat ziet er niet uit maar dat komt wel weer een keer goed. We hebben een hele tijd uit onze waterton kunnen putten, maar die is helaas leeg.

Marije_jiplover

Berichten: 25334
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 11:59

Ik douche altijd al kort, heb geen zwembad staan, sproei alleen de tomaat en de appelboom om de andere dag en de andere planten die dit jaar zijn aangeplant nog 1x per week.

Grondwaterputten en -pompen zijn niet heel veel beter dan uit het oppervlaktewater pompen om te sproeien, het grondwaterpeil daalt hierdoor en hierdoor moet er nog meer extra regen vallen.

We hebben in onze tuin een deel van de bestrating vervangen door grind, om water niet weg te laten lopen naar de putten op straat, maar dat het gewoon in de tuin de grond inzakt.

En ik wil nog graag een regenton, maar dat is kwa plaatsing lastig, waar nu de regenpijpen van het dak afkomen, past er geen dus moeten we een en ander omleiden voordat er een regenton onder kan.

_djoeke_
Berichten: 285
Geregistreerd: 31-10-07

Re: Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 12:04

De tuin, inclusief grasveld, wordt niet gesproeid. Planten in potten en een paar kwetsbare krijgen water uit de regenton. Deze is nog steeds niet leeg. De rest van de tuin herstelt zich wel weer.
Ik had met dit weer best het opblaas zwembad willen neerzetten, maar ivm het watertekort heb ik dat niet gedaan.
Douchen zou nog wat korter kunnen.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 12:08

Wat goed dit topic! :)

Ik heb een vaart achter huis, dus daar doe ik de hele tuin mee. Dat is natuurlijk een luxe in deze tijd van droogte. Wel haal ik er minder uit, ik ga niet al mijn gras water geven, maar de moestuin krijgt wel genoeg.
Verder douche ik korter en zet ik de kraan minder ver open
Met koken “hergebruik” ik ook water. Het kookwater van de groenten maak ik jus mee, of ik drink het op als een bouillon bij het eten, lekker en gezond! :P
Verder de wc niet te lang door laten spoelen.
Douchewater dat je niet gebruikt kan je in je wc gooien als dit mogelijk is, of gebruiken voor je plantjes bijvoorbeeld

Ik lees mee voor meer tips :D

tiwi1969

Berichten: 7651
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 12:11

Ik douche kort en niet iedere dag. Haren was ik maar 1 x per 5 dagen en gebruik leave-in conditioner.
Nu met de warmte vul ik het badje in de tuin voor mijn kleinzoon met zoveel water als mijn moestuin nodig heeft. Aan het einde van de dag gaat het met een dompelpomp de tuin in, op de aarde niet op de planten.
De zandgrond in mijn tuin ben ik aan het verbeteren met organisch materiaal (compost en planten resten) zodat het beter vocht vasthoudt.
De jonge slaplanten krijgen nu een parasol om ze te beschermen tegen de zon en verdamping van het water de grond tussen de planten te voorkomen.
Veder ga ik in het najaar een stuk van de tegels uit de tuin halen voor meer moestuin.
Wil proberen regenwater op te vangen en bewaren, heb alleen geen afwatering van de dakgoot die in mij tuin uitkomt dus daar niks af te koppelen.
Water zonder zeep uit de keuken gaat in een ton naast de deur voor gebruik in de tuin.

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 12:19

In een land als Nederland is een water tekort simpelweg onmogelijk.
Dergelijke berichten kun je dan ook wegschrijven onder propaganda.
Verdrietig om te lezen dat er nog steeds mensen zijn die berichtgeving van gekochte media voor zoete koek aannemen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132106
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 12:24

Oke. En waarom zouden ze dat dan doen, denk je? Wat is de reden?

prompter

Berichten: 11158
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 12:24

Geen topic meer zonder complot denkers :roll:

Kort douchen, gietertje onder de kraan tot het water warm is om daarmee de planten in de potten zoals de tomaten water te geven. We vullen wel dagelijks twee plantenschotels voor de vogels (en de bijen) die daar dankbaar gebruik van maken.

Suliko

Berichten: 4323
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-22 12:32

Oké, ik zou heel veel willen zeggen maar ik hou mijn mond. Wel graag de vraag om ontopic te blijven over hoe zuinig om te gaan met water (wat los van droogte nooit verkeerd is, ook niet als je in een land leeft waarin je omringd wordt met water! Iets met water reinigen tot drinkwater wat veel energie kost enzo). Dit is geen plek om te discussiëren of er wel of geen watertekort is, daar mag je lekker je eigen topic voor maken.

iirrssjjee

Berichten: 5940
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 12:37

Wij doen 1x per week een deel van het water uit het aquarium om te verschonen. Met dit water geven we de planten water. Is toch al gauw een liter of 20 per week. Ook douche ik niet elke dag (maar om de dag/2 dagen). Ook als ik de kraan warm laat worden, vang ik het "koude" deel op in de waterkoker, waar ik vervolgens dan thee mee zet, of om de pasta in te kunnen koken.

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 12:40

prompter schreef:
Geen topic meer zonder complot denkers :roll:


Inderdaad |o
Verder, kweenie hoor, maar zuinig zijn op drinkwater is echt niet iets van nu. Ik ben min of meer antiek (50+) en ben altijd opgevoed, zowel thuis als op school, met het idee dat je zuinig moet zijn op het water. Daar was toen al een hele campagne voor: wees wijs met water.

Ik lette dus altijd al automatisch op dat ik niet onnodig water verspil. Kort douchen doe ik altijd al, kraan uit tijdens tandenpoetsen, handen inzepen etc, ook.

Nu let ik er nog eens extra op. Bijv. het water uit het bakje van de kat, afgiet water van bijv. groente en pasta/rijst gaat bij de planten buiten, en als ik warm water nodig heb vang ik de eerste koude stralen op.

Ik heb geen tuin, wel een geveltuin en wat planten in potten, die krijgen water wanneer nodig. Er ligt wel een dikke laag boomschors op de aarde ivm onnodig uitdrogen. En ik heb zoveel mogelijk planten die wel wat droogte kunnen hebben.
Binnen planten (vooral sanseveria's, vetplanten en cactussen) krijgen ook wanneer nodig. Ik zou graag nog een regenton willen ooit, tot die tijd zorg ik bij regen altijd dat de grote gieter buiten staat en evt een paar emmertjes.

Met dit hete weer wordt paardlief vooral afgesponsd ipv gedouched. Dat scheelt ook weer. Met een 10 ltr emmer wordt hij dan nat genoeg om even af te koelen en daarna lekker te kunnen paneren. Dan heb ik nog water over om hem daarna nog eens te spoelen.
De waterbak op zijn landje ververs ik normaal om de dag of om de twee dagen maar met dit weer wel dagelijks. Het water wat ik dan weggooi is in elk geval nog iets voor de grasjes in de buurt want het land wordt niet gesproeid (mag niet).

Kortom ik probeer mijn best te doen :o

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 12:47

Douche doe ik kort en zo veel mogelijk uit. Helaas ontkom ik er niet aan om in de avond te douche want na mijn werkdag ben ik letterlijk zwart :')
Tuin wordt ook niet gesproeid. Dan maar bruin gras.

Drinkwater van de paarden iedere dag bijvullen uiteraard en het stuk paddock waar ze het meeste staan iedere dag maximaal een half uur nat maken in verband met helaas 2 astma gevoelige paardjes. Gaan anders enorm hoesten door het stof momenteel.

Verder wel aan het nadenken hoe ik op de wei regenwater goed kan opvangen en weer kan gebruiken als drinkwater, ben er nog niet over uit.

En ik hoop dat het volgende week iedere dag weer wat gaat regenen!

KSHancox
Berichten: 1255
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 12:53

Goed topic. +:)+

Ik ben me momenteel aan het inlezen in opties voor opvangen en gebruik van regenwater. We willen gaan verhuizen en in ons nieuwe huis zou ik bijvoorbeeld best wel de toilet willen doorspoelen met regenwater. Voor nu blijft het helaas vooral bij korter en minder douchen en de tuin niet sproeien.

Als ik hoor hoeveel koud water je verspilt met wachten tot je douche warm is dan moet ik misschien ook maar eens een emmer daar neerzetten. :D

BarbaLala schreef:
In een land als Nederland is een water tekort simpelweg onmogelijk.
Dergelijke berichten kun je dan ook wegschrijven onder propaganda.
Verdrietig om te lezen dat er nog steeds mensen zijn die berichtgeving van gekochte media voor zoete koek aannemen.


Ga ff buurten bij de Rijn anders. :)
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/08/10 ... htschepen/

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 12:54


BigOne
Berichten: 38325
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 12:56

Emmer om koud water onder de douche op te vangen, afspoelen, haar nat, kraan uit, inzepen en kraan aan om af te spoelen.
Regentonnen( nu leeg) grondwater voor tuinplanten. Kraan uit tijdens tandenpoetsen,
Ramen lappen normaal met regenwater , auto was ik bijna nooit, is een vervoermiddel. En zo ja dan bij de garage even met de hogedrukreiniger. Toilet kleine knop en overal waterbesparende kranen en douchekoppen.

Tazzey
Berichten: 9519
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 12:59

Ik heb een regenton voor de planten en verder proberen we altijd wel op te letten dat we de kraan niet onnodig aan laten staan. Dus onder het tandenpoetsen gewoon de kraan uit. Met douchen let ik niet op, ik kan echt genieten van een warme douche, zeker omdat mijn lichaam gewoon nooit echt lekker meewerkt is dat even een paar minuutjes minder pijn.

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 13:05

Heel simpel, niet.

Ik doe niet anders dan anders. Ik ben altijd bewust bezig met water.
Douchen doe ik lauw en ik ben in 2 minuten klaar. Dus geen verspilling met opwarmen van het water. Mijn dochters gaan in een losstaand badje (iets groter dan baby badje ) en gewoon een laagje water.
Met dat water spoelen we de wc door.
De tuin doen we met slootwater van de sloot achter ons huis en alleen als het echt nodig is.

Nu nog minder water gebruiken vind ik geen optie. De was moet gedaan worden, de afwas ook en ook de wc moet gewoon doorgetrokken worden.
Kleine knop voor een plas en de grote voor een drol.
Voor handen wassen hoeft de kraan niet vol aan (en voor douchen ook niet, een zachte straal bind ik veel lekkerder)

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 13:17

Ik douche zo kort mogelijk en als ik mijn haar inzeep, zet ik de douche uit. Verder
was ik al best bewust.
De moestuin krijgt water van de grondwaterpomp.
Wat ik nog wel wil gaan doen, is water opvangen voor de planten of om de wc mee door te spoelen.
Pas had ik een paar uur geen water, omdat de loodgieter bezig was. Dan besef je je pas hoe vaak je de kraan aanzet om bijvoorbeeld even iets af te spoelen en hoeveel water er ongemerkt doorheen gaat.

Marije_jiplover

Berichten: 25334
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 13:27

Er is op dit moment geen drinkwater tekort.
Wél een tekort aan oppervlaktewater en het grondwater is ook gigantisch laag.

Nederland heeft altijd gezorgd dat regenwater zo snel mogelijk wordt afgevoerd, maar met de huidige droge zomers is dat niet meer zo handig.