Wat merk jij in je [***] van de personeelstekorten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charlottemv
Berichten: 905
Geregistreerd: 05-05-15
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 17:26

Jester_ schreef:
En alle zzpers. Die verdienen een hoop geld en kost de zorg bakken met geld

Kijk en dat wordt dus vaak gedacht terwijl dat helemaal niet het geval is. Weet je wat de zorg veel geld kost? 10% ziekteverzuim.. dat is toch te gek voor woorden.
Ik werk voor het grootste deel in loondienst en doe daarnaast wat zzp werk. Bij de cliƫnt waar ik als zzp werk is er bijna nooit iemand ziek (er werken daar alleen maar zzpers), als je ziek bent dan heb je geen inkomen. Ik vraag me af of al die mensen in loondienst dan wel echt zo ziek zijn dat ze niet kunnen werken. Waarom worden zzpers dan niet ziek en mensen in loondienst wel?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41663
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 18:00

Yipee schreef:
Waarom ervan uitgaan dat er familie is die kan of wil zorgen? Ook een beetje apart.... Niet iedereen heeft of wil kinderen of hebben goed contact met de kinderen. Mijn vriend gaat echt zijn moeder niet verzorgen hoor.

Denk wel dat er in de zorg zoveel onnodige administratieve handelingen worden verricht dat daar zeker winst te behalen valt. Ook te veel managers waar in gesneden kan worden. Maar ik vrees voor de werkdruk voor alle mensen in de zorg. Zonde. Ik hoop maar dat ik lang gezond blijf en dan in 1 keer dood neerval.

Ik denk dat het winstoogmerk van verzekeraars het grootste issue is :o. De zorg had nooit geprivatiseerd mogen worsen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 18:02

_San87_ schreef:
Yipee schreef:
Waarom ervan uitgaan dat er familie is die kan of wil zorgen? Ook een beetje apart.... Niet iedereen heeft of wil kinderen of hebben goed contact met de kinderen. Mijn vriend gaat echt zijn moeder niet verzorgen hoor.

Denk wel dat er in de zorg zoveel onnodige administratieve handelingen worden verricht dat daar zeker winst te behalen valt. Ook te veel managers waar in gesneden kan worden. Maar ik vrees voor de werkdruk voor alle mensen in de zorg. Zonde. Ik hoop maar dat ik lang gezond blijf en dan in 1 keer dood neerval.

Ik denk dat het winstoogmerk van verzekeraars het grootste issue is :o. De zorg had nooit geprivatiseerd mogen worsen.

Eens! En tevens de Nuts voorzieningen.

mika11

Berichten: 11112
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-22 18:18

elnienjo schreef:
Jester_ schreef:
En alle zzpers. Die verdienen een hoop geld en kost de zorg bakken met geld

Misschien tijd om zzp'ers te verbieden en met vaste contracten te gaan werken in de zorg. Nu krijgen zzp'ers meer geld en betere werktijden terwijl dat juist andersom zou moeten zijn. Vaste contracten met goede arbeidsvoorwaarden zorgt voor meer loyaliteit en betrokkenheid.


Dat zou iedereen het liefste willen.
Alleen er zijn zo weinig mensen te vinden, dat uit noodzaak toch weer de dure zzp wordt ingehuurd .

Muze
Berichten: 5291
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Wat merk jij in je werk van de personeelstekorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 18:26

Ik zou best in de zorg willen werken, maar de werkdruk trek ik niet.

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 19:22

Volgens mij worden oorzaak en gevolg in de zorg een beetje omgedraaid. De zzp'ers zijn ontstaan omdat de vaste functies en teams en organisaties zo zijn uitgehold. Veel mensen die de overstap maken, maken die omdat ze binnen hun organisatie geen of weinig invloed hebben op de inhoud van hun werk, op de werktijden en arbeidsvoorwaarden, en op de hele lijn van de zorg op die plek. Maar ook: er zijn ook een boel mensen die om die redenen weggaan bij organisaties, en niet verder gaan in de zorg: mensen die de hele sector verlaten of mensen die ziek worden. En dat zijn er veel.
Geld speelt een rol in de overstap, maar meer regie over je eigen leven en je eigen werk zijn vaak belangrijker. De zzp'ers zijn de mensen die ondanks alles in de zorg willen blijven.

Verbieden is dan ook alleen maar nog meer verspilling. Mensen die weg zijn gegaan uit de organisaties omdat ze zich niet konden vinden in het beleid gaan echt niet terug in de organisaties als ze worden gedwongen, die gaan dan waarschijnlijk alsnog de hele sector uit (of door daarvoor te kiezen, of door op redeljik korte termijn tegen hun zin uit te vallen.) Dwang lost daar niets op, het geeft alleen nog maar grotere tekorten.