Wat merk jij in je [***] van de personeelstekorten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 19:34

Toen een zus van een vriendin jaren geleden aan een hersentumor geopereerd werd zei de chirurg dat er een kans was dat ze niet meer kon „roken“.
Kind was toen 13 of zo dus de ouders begrepen het probleem niet echt. Hij bedoelde „ruiken“, het was een import duitser :+

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 19:42

_San87_ schreef:
Sizzle schreef:

De chirurg doet zelf de voor- en nagesprekken als het goed is. Althans tot een paar jaar geleden was dit het geval.


Dat ligt aan het soort operatie en wie opereert. Immers kan de operatie ook uitgevoerd worden door een arts in opleiding.

Ook dan is het handig dat de opererende arts correct Nederlands kan.

Eens. Om in een OK te kunnen functioneren lijkt het me van groot belang dat er geen essentiele zaken lost in translation kunnen raken.

Yummy

Berichten: 427
Geregistreerd: 01-04-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 19:47

Simpel bijbaantje in de supermarkt, maar geen vrij of vakantie aan kunnen vragen / gewoon ingepland worden

wilmatj

Berichten: 2419
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Re: Wat merk jij in je werk van de personeelstekorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 19:52

Ik ben zelf rustig rond aan het kijken voor een leuk baantje, lekker parttime, Maar parttime blijkt dit moment lastig te vinden. Ze willen alleen maar mensen die veel uren willen pakken.. |o

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 19:53

Voor BIG registratie is niveau B1 voldoende dacht ik. Kan natuurlijk veranderd zijn.
Een beetje academicus zou echt in staat moeten kunnen zijn dat niveau in redelijk korte tijd te halen.

De taal is niet het grootste probleem, de diploma‘s zijn gewoon niet geldig.

Onali

Berichten: 18495
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Wat merk jij in je werk van de personeelstekorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 21:54

Alleen de binnenkant benoemen we met Latijnse woorden, evt ziektes.
Maar we praten met patiënten/ cliënten/ bewoners gewoon in Jip & Janneketaal :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34749
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 09:09

Zoolgangster schreef:
janna schreef:
Ik vraag me wel af waar al die mensen zijn gebleven die eerder dat werk deden. De tekorten zijn echt overal. Zijn er dan zo veel mensen gestopt met werken of minder gaan werken? Of is er zo veel meer werk bij gekomen?


Dat, en er zijn ook mensen langdurig arbeidsongeschikt door corona (of burnout door uitvallen collega's met corona), en mogelijk zelfs overleden, want lang niet iedere Covid dode was 80 plus...


Ik denk niet dat corona de hoofdmoot is hoor, al zal het in de uitval zeker in de zorg, wel een rol spelen. Maar: ik denk dat voor tijdelijke functies en studentenbaantjes in de horeca mensen vooral zijn uitgeweken naar plekken met meer vastigheid en meer salaris. Als ik naar mijn woonplaats kijk, er zijn zoveel horeca zaken bij gekomen en die zoeken allemaal personeel. Ik denk wel eens, is dat nu echt nodig zoveel eet en koffietentjes. Ik denk dat er toch ook een hoop op de fles gaan binnenkort. Er zijn er volgens mij maar een x aantal die echt goed lopen.

En in andere sectoren gaan mensen vaak weg vanwege arbeidsvoorwaarden (oa salaris, werktijden, werkdruk), toch voor zichzelf beginnen bijvoorbeeld. En een hoop mensen die nu of binnenkort met pensioen gaan. Kijk naar Pro rail en de wervingscampagne voor nieuwe treindienst leiders, die hebben nu al een probleem met uitstroom door pensioen, en dat probleem wordt de komende jaren steeds groter omdat ze een grote groep personeel in de 60+ leeftijd hebben.

divided
Berichten: 839
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:25

Ik werk in de ICT dienstverlening en consultancy. Specifiek de expertise waar ik momenteel in werk is enorm veel vraag naar. Dat vond men voorheen allemaal niet zo belangrijk maar met de komst van de cloud is dat drastisch aan het veranderen met het resultaat dat er een enorme vraag is ontstaan. De mensen met veel kennis gaan met pensioen of zijn heel duur (en kunnen makkelijk nog meer verdienen bij grote bedrijven). Dat resulteert in een aanwas van voornamelijk junioren en trainees. Ik ben met mijn 3 jaar ervaring momenteel één van de meest ervaren mensen in het team waar ik werk.
Dat vind ik zelf niet zo heel prettig eigenlijk.

In mijn werk merk ik er niet al te veel in. Gelukkig werk ik bij een bedrijf dat niet meer projecten aanneemt dan realistisch mogelijk. Wat ik dus wel merk is dat ik al mensen aan het opleiden ben en dat ik soms een dinosaurus mis om vakinhoudelijk zaken aan te vragen.
Ook merk ik dat er door recruiters aan alle kanten aan je getrokken wordt en dat ik flink in salaris vooruit kan gaan mocht ik een overstap besluiten te maken.

Wat ik wel jammer vind is dat door de grote vraag soms voorbij gegaan wordt aan kwaliteit door sommige partijen en bedrijven.
Die zooi mogen wij dan ook weer rechttrekken als blijkt dat hetgeen dat over de schutting gegooid werd toch niet zo goed werkt.

Ik merk ook dat er in het bedrijfsleven een groeiende trend is om het personeel (mentaal) gezond te houden. Daar is vaak ook de financiële ruimte voor.
Ik vind het jammer om te lezen dat er zo veel sectoren zijn met zo'n groot personeelstekort waarbij de salarissen gewoon dramatisch achterblijven zeker in vergelijking met de hoge werkdruk als resultaat van het personeelstekort.

@Noblesse: ook eens. Ik vind het jammer dat er soms doodgestaard wordt op opleiding.
Er zijn overigens wel bedrijven die niet naar papier kijken maar echt naar je analytische en technische skills en je drive. In ieder geval in de ICT. Het is alsnog wel een beetje speld-in-de-hooiberg verhaal als je geen diploma hebt maar ze bestaan.
Mijn vriend heeft zijn bachelor ook nooit afgemaakt, is ergens begonnen op een klantenservice, daar manager geworden en heeft nu een zeer goede baan in het bedrijfsleven omdat hij gewoon goed is in wat hij doet.
Het is dus mogelijk, geef niet op.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Wat merk jij in je werk van de personeelstekorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:28

I dunno.. ik was laatst bij een neuroloog met een zwaar Duits (zwitsers?) accent, ik had best moeite haar te begrijpen :j
Bij mijn tandartspraktijk spreken zowel de mondhygeniste als de tandarts zelf met een buitenlands accent. True, ze spreken nederlands.. maar vloeiend is niet helemaal het juiste woord.. (ze spreken wel weer goed engels, dus we komen er wel uit :) )

Exitium

Berichten: 7166
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Wat merk jij in je werk van de personeelstekorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 11:13

LunarEclipse schreef:
In mijn werk merk ik er niet al te veel in. Gelukkig werk ik bij een bedrijf dat niet meer projecten aanneemt dan realistisch mogelijk.

Gimme that :') Projecten kan het nog wel aan op het moment (die hebben zelfs tijd om wat grote changes op te pakken), maar daarna moet de klant over naar de beheerkant en daar zitten we wel echt te krap qua engineers :')

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Wat merk jij in je werk van de personeelstekorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 11:15

Is het dan niet handig om de projecten in te zetten om de beheerkant te ontlasten (door bv de tijdrovendste zaken te automatiseren of vergemakkelijken?)

Exitium

Berichten: 7166
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Wat merk jij in je werk van de personeelstekorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 11:26

Veel dingen die ze doen zijn niet te automatiseren. Er gaat veel tijd zitten in het oplossen van incidenten en het doorvoeren van niet-standaard changes, het eigenlijke beheer is maar een deel van hun werk en daar is veel in geautomatiseerd waardoor het meer neerkomt op controle en wat handmatige zaken die je niet automatisch wil of kan doen. Vandaar dat projecten nu bij grote changes bijspringt waar dat kan.

Zebrastreep

Berichten: 9829
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 13:48

Wat ik nu merk is dat om 8 uur in de ochtend de groepsapp al rood gloeiend staat omdat er nog een dienst ergens opstaat. Aantal mensen maken zich er kop hun vrije dagen heel erg druk om.I Ik reageer eigenlijk alleen op noodzakelijke dingen maar ik heb nu bijv al heel veel diensten achter elkaar gedraaid en ben nu sinds tijden een lang weekend vrij dus dan reageer ik ook even niet. Maar heb het idee dat door het te kort een aantal constant bezig zijn met hun werk

Sanet

Berichten: 7987
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 14:09

Zebrastreep schreef:
Aantal mensen maken zich er kop hun vrije dagen heel erg druk om. […] Maar heb het idee dat door het te kort een aantal constant bezig zijn met hun werk


Dit is ook echt iets van dit mobielere tijdperk denk ik, je staat altijd “aan”. En niet iedereen heeft jouw gezond denkwijze om daar op vrije dagen zich niet druk over te maken. Dat is ook wel lastig als je je heel veel (dus teveel) verantwoordelijk voor je werk voelt…

Zebrastreep

Berichten: 9829
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 09:04

Sanet schreef:
Zebrastreep schreef:
Aantal mensen maken zich er kop hun vrije dagen heel erg druk om. […] Maar heb het idee dat door het te kort een aantal constant bezig zijn met hun werk


Dit is ook echt iets van dit mobielere tijdperk denk ik, je staat altijd “aan”. En niet iedereen heeft jouw gezond denkwijze om daar op vrije dagen zich niet druk over te maken. Dat is ook wel lastig als je je heel veel (dus teveel) verantwoordelijk voor je werk voelt…


Ik heb ook wel het gevoel dat een soort van verplicht bent om altijd maar alles mee te krijgen via de app. Als ik vakantie heb haal ik mijn mail eraf en gaat de app groep op dempen.


Mobieltjes zijn erg leuk en handig maar dit vindt ik dan ergens wel weer een nadeel

Jildau

Berichten: 9425
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Wat merk jij in je werk van de personeelstekorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 09:19

Ik heb een werktelefoon en ik zet 'm elke dag om half 5 uit en 's ochtends net voor 8 uur aan. Ik vind dat ideaal en doe het bewust zodat ik werk echt af sluit en echt die scheiding heb tussen werk en eigen tijd. Snap dat dat niet bij elk beroep kan maar denk dat dat wel verstandig is om te doen als je het wel kan.

Marcella

Berichten: 36831
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Wat merk jij in je werk van de personeelstekorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 09:30

Ik ga nu reïntegratie in ben benieuwd. Beveiliging ga ik zeer waarschijnlijk niet meer terug in zeker als je regelmatig uitvalt met klachten. Ze hadden het er nu ook over om gekeurd te worden.

Probleem zit wil wel werken, maar kan het wel. Terug financiële administratie in zou kunnen dat mijn pols klachten weer terug komen, maar wil het eigenlijk wel proberen. Nu alleen nog bedrijf vinden dat mij wil aannemen ben er toch een hele poos eruit geweest.

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 11:24

Sanet schreef:
Zebrastreep schreef:
Aantal mensen maken zich er kop hun vrije dagen heel erg druk om. […] Maar heb het idee dat door het te kort een aantal constant bezig zijn met hun werk


Dit is ook echt iets van dit mobielere tijdperk denk ik, je staat altijd “aan”. En niet iedereen heeft jouw gezond denkwijze om daar op vrije dagen zich niet druk over te maken. Dat is ook wel lastig als je je heel veel (dus teveel) verantwoordelijk voor je werk voelt…



Van mij mogen al die werk apps afgeschaft worden. Op dd huidige locatie (verpleeghuis) hebben we een team app en 1 voor open staande diensten. Zelfs als ik ze op stil zet merk ik dat het me "stress" bezorgd, toch even lezen.

We hebben een 2e telefoon voot zakelijke dingen dus dat nummer heb ik doorgegeven voor de groepsapp, check het een paar x per week maar niet meer op mn prive telefoon.

Je hebt sowieso het recht om onbereikbaar te zijn als je vrij bent.

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 11:25

Jildau schreef:
Ik heb een werktelefoon en ik zet 'm elke dag om half 5 uit en 's ochtends net voor 8 uur aan. Ik vind dat ideaal en doe het bewust zodat ik werk echt af sluit en echt die scheiding heb tussen werk en eigen tijd. Snap dat dat niet bij elk beroep kan maar denk dat dat wel verstandig is om te doen als je het wel kan.


Goedkoop of oude telefoon met een prepaid kaartje er in werkt ook. Kan het iedereen aanraden geeft me veel meer rust

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 11:31

Maartje1990 schreef:
Sanet schreef:

Dit is ook echt iets van dit mobielere tijdperk denk ik, je staat altijd “aan”. En niet iedereen heeft jouw gezond denkwijze om daar op vrije dagen zich niet druk over te maken. Dat is ook wel lastig als je je heel veel (dus teveel) verantwoordelijk voor je werk voelt…



Van mij mogen al die werk apps afgeschaft worden. Op dd huidige locatie (verpleeghuis) hebben we een team app en 1 voor open staande diensten. Zelfs als ik ze op stil zet merk ik dat het me "stress" bezorgd, toch even lezen.

We hebben een 2e telefoon voot zakelijke dingen dus dat nummer heb ik doorgegeven voor de groepsapp, check het een paar x per week maar niet meer op mn prive telefoon.

Je hebt sowieso het recht om onbereikbaar te zijn als je vrij bent.



Ik doe vrijwilligerswerk in een verpleeghuis, een keer in de week. Werd ook toegevoegd in een dienstenapp, kletspraat app en er moest ook een vrijwilligersapp komen. Eerste 2 staan op stil en die 3e heb ik geweigerd.

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Wat merk jij in je werk van de personeelstekorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 11:33

Bij mij werkt dat op stil zetten dus niet, geeft me nog het gevoel dat ikin mn vrije tijd werk apps krijg enzo.maar door de extra telefoon is het opgelost

Marije_jiplover

Berichten: 25364
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Wat merk jij in je werk van de personeelstekorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 11:50

Ik ben heel blij met een werktelefoon, die gaat na het werk op stil en pas de volgende morgen weer aan.

En in vakanties gaat die echt helemaal uit en pas weer aan de avond voor ik weer moet werken, omdat ik m'n dagplanning nodig heb om te weten hoe laat ik waar als eerste moet zijn.

Ben echt wel een harde werker, maar ik ben geen 25/7 beschikbaar voor mijn werk :n

xSagan
Berichten: 669
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 12:49

Maartje1990 schreef:
Bij mij werkt dat op stil zetten dus niet, geeft me nog het gevoel dat ikin mn vrije tijd werk apps krijg enzo.maar door de extra telefoon is het opgelost



Dit heb ik ook herkend bij mij zelf. Voor mijn grote vakantie sprak ik iemand die aangaf dat je je berichten ook in het archief van je whatsapp van zetten. Dan krijg je die app niet steeds te zien. Er komt wel een 1 met er zijn berichten, maar niet van welke app.

Mocht je willen weten hoe je het erin zet, mag je mij een pb sturen.:)

Heeft mij echt geholpen van die werkstress af te komen.

Ik werk in een bouwmarkt en draaien best drukke dagen en we merken steeds meer dat we niet kunnen vullen of de vakken netjes kunnen houden omdat klanten voor gaan. Daardoor blijft veel werk liggen en worden we van hot naar her gestuurd. De 10.000 stappen halen we regelmatig per dag.

Ook geen airco en gister was iedereen eigenlijk gewoon op.

Dan is het heerlijk dat die app in het archief staat. Je kan wel reageren, maar alleen op jouw moment.:)

Sansevieria
Berichten: 4223
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 13:10

Jildau schreef:
Ik heb een werktelefoon en ik zet 'm elke dag om half 5 uit en 's ochtends net voor 8 uur aan. Ik vind dat ideaal en doe het bewust zodat ik werk echt af sluit en echt die scheiding heb tussen werk en eigen tijd. Snap dat dat niet bij elk beroep kan maar denk dat dat wel verstandig is om te doen als je het wel kan.


Op mijn telefoon zet ik de 3-cx app op onbereikbaar na werktijd, de werk-app?
Alleen als het heel erg dringend is, en er last minute nog salarissen ingelezen moeten worden, (die door een technische storing niet eerder aangeleverd konden worden bijvoorbeeld,) ik wil geen 200+ mensen de dupe laten worden als hun salaris later dan ingepland op hun bankrekening staat.
Omdat je weet dat er collega's zijn die het niet breed hebben, en dan totaal in de stress zitten.
Dat zijn dingen die komen echt maar sporadisch voor, heb je het niet over elke week/maand.

Mijn man heeft zich aangeleerd zijn werktelefoon na werktijd gewoon op het werk te laten ;)
Die werd vaak genoeg nog op vrije dagen en zelfs vakanties gebeld.
Terwijl het meestal dingen zijn die collega's ook zelf hadden kunnen oplossen.

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Wat merk jij in je werk van de personeelstekorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 09:14

Wanneer ik om 16.30 uur de deur uitloop van mijn werk vergeet ik het ook écht.
Groepsapp hebben we niet gelukkig...
Een aantal personen hebben mijn prive nummer ( want ik weiger écht een werk telefoon) en die weten ook dat ze me kunnen bellen bij bepaalde situaties : bv als ze zaterdag werken en de deuren zijn dicht/ er is geen koffie, of er staat een raam open in weekend.... omdat ik er praktisch naast woon check ik het dan.
Maar ik heb ook de vrijheid om zó weg te gaan als ik wil....