Nieuwe huisdieren lijst, wie volgt dit nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 19:54

Een waterbuffel is gedomesticeerd. (Anders noemen ze het een karbouw?)
En qua 'houden' niet veel anders dan een koe. Heeft geen specifieke randvoorwaarden nodig

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 20:20

Die lijst slaat werkelijk helemaal nergens op, en zal dan ook niet verder komen dan 'zie we hebben er weer een gemaakt'. Ze zijn sinds 1992 bezig er wat doorheen te drukken, maar ze slaan werkelijk helemaal nergens op. Een bunzing als huisdier? Een waterbuffel mag, maar een Nerts niet? De ene hamster wel, de ander niet.

Slaat kant noch wal..

beert
Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 20:24

Volgens mij staan die kameel en waterbuffel er ook op, omdat er boeren zijn die die dieren wilden houden, maar ze stonden nog niet op de toenmalige lijsten. Zij hebben ze dus laten beoordelen en toestemming gevraagd. Althans, dat hoorde ik bij een uitleg op een kamelenmelkerij dat ze daar echt mee bezig zijn geweest.

Er was (is?) altijd een bepaalde lijst geweest met landbouwhuisdieren die gevrijwaard waren van beoordelingen. Ik ben daarom ook wel verbaasd over de nerts.
Bij de vorige lijst werd de nerts niet eens onderzocht en mocht iedereen die houden. Nu heeft ie volgens mij een F gekregen, vanwege gevoeligheid covid en andere zoonoses. Dus nu is het beestje plots levensgevaarlijk:-)

Al ben ik blij hoor dat de nerts niet gehouden mag worden, maar ik vind de beoordeling wel wat apart.

Met de huismuis wordt trouwens de kleurmuis bedoeld. Dat is dezelfde soort.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110733
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Nieuwe huisdieren lijst, wie volgt dit nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 20:26


purny

Berichten: 27522
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 20:46

Cayenne schreef:
Er zit bij ons in de buurt een waterbuffel boerderij: https://dnbuffwaterbuffelboerderij.nl/
Ze hebben het daar wel erg goed trouwens!

Nooit geweten dat deze dieren daadwerkelijk gehouden konden worden hier in Nederland.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110733
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Nieuwe huisdieren lijst, wie volgt dit nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 20:47

De eerste keer dat ik er nietsvermoedend langs fietste stond ik wel even raar te kijken toen ik opeens die waterbuffels in de wei zag staan :')

_Mir
Berichten: 1362
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 20:50

Eleeke schreef:
Russische dwerghamsters mogen ook niet meer, Campbelli idem. alleen nog chinese dwerghamster.
Ben wel benieuwd naar het waarom ( de ene wel de andere niet vooral )


Dat heeft met de oorlog te maken

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 20:56

_Mir schreef:
Eleeke schreef:
Russische dwerghamsters mogen ook niet meer, Campbelli idem. alleen nog chinese dwerghamster.
Ben wel benieuwd naar het waarom ( de ene wel de andere niet vooral )


Dat heeft met de oorlog te maken


Hahahahahaha, tuurlijk niet. Die stond er in 2014 of 2017 ook al op.

purny

Berichten: 27522
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 20:59

Cayenne schreef:
De eerste keer dat ik er nietsvermoedend langs fietste stond ik wel even raar te kijken toen ik opeens die waterbuffels in de wei zag staan :')

Haha snap ik...

Victory-Boy

Berichten: 2417
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 21:07

Cayenne schreef:
Er zit bij ons in de buurt een waterbuffel boerderij: https://dnbuffwaterbuffelboerderij.nl/
Ze hebben het daar wel erg goed trouwens!

Hier in de buurt is ook een boerderij met waterbuffels. Ook ik stond er inderdaad even raar naar te kijken, haha.

Jis_

Berichten: 11645
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 07:50


purny

Berichten: 27522
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Nieuwe huisdieren lijst, wie volgt dit nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 07:58

Zo leer ik nog eens wat

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Nieuwe huisdieren lijst, wie volgt dit nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 08:14

Worden o.a. gehouden voor de buffelmozzarella :j

BeFunny

Berichten: 10620
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 13:08

Ik had de lijst even snel doorgenomen. Sommige dingen vind ik vreemd. Ook op de positief lijst.

De dwerghamster mag niet meer maar de Bunzing nog wel. Ik heb zelf fretten en die vind ik al zeker niet voor iedereen geschikt maar ik ben van mening dat de Bunzing in het wild hoort te leven.

Die verboden kattensoort opzich mee eens. Behalve dan dat de mensen die die kat hebben, daar de ruimte voor hebben etc en het nou niet zo is dat dat er veel zijn.

Veel beter zou er idd ook gekeken worden naar bijv gevaarlijke hondenrassen en dan met name op flatjes in drukke steden.

Opzich vind ik sommige dieren geen huisdieren dus prima dat dat niet mag. Maar ik vind dat ze teveel nu de nadruk leggen op een paar diersoorten waarbij eigenlijk geen probleem is en dus een beetje onzinnig. En niet duidelijk idd

Wat nerts betreft er is ook een tamme nertsen soort die gedraagd zich meest vergelijkbaar met een kat en heeft het prima naar de zin in een gezin (de wilde nerts vind ik prima dat die verboden wordt hoe die gehouden worden is om te janken. Als men een dier kan bieden wat die nodig heeft dan is het een heel ander verhaal en levert het ook geen gevaarlijke situaties op. Maarja sommige mensen kunnen nog geen hamster houden. Laat staan een pitbull of een wilde kat.

Er is totaal niet nagedacht over die lijst denk.

josien_m_
Berichten: 2424
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Nieuwe huisdieren lijst, wie volgt dit nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 13:58

Er staan alleen zoogdieren op de lijst. Hoe zit het met vogels, vissen of reptielen?

beert
Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 14:45

Dit is de zoogdierenlijst. Beantwoord dat je vraag?

Wat de nerts betreft. Je hebt geen tamme en wilde nertsen. Je hebt de Europese nerts die uiterst beschermd is en je hebt de Amerikaanse nerts die voor bont ingezet werd. De Amerikaanse nerts is niet tam of gedomesticeerd. Je kan hem wel als huisdier maken, net zoals een zebra of een wasbeer. Er zijn tamme exemplaren, maar dat maakt het geen geschikt huisdier. Al is hij afgevallen op de lijst vanwege zoonoses. De nerts is erg gevoelig voor covid etc.

BeFunny

Berichten: 10620
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 15:48

beert schreef:
Dit is de zoogdierenlijst. Beantwoord dat je vraag?

Wat de nerts betreft. Je hebt geen tamme en wilde nertsen. Je hebt de Europese nerts die uiterst beschermd is en je hebt de Amerikaanse nerts die voor bont ingezet werd. De Amerikaanse nerts is niet tam of gedomesticeerd. Je kan hem wel als huisdier maken, net zoals een zebra of een wasbeer. Er zijn tamme exemplaren, maar dat maakt het geen geschikt huisdier. Al is hij afgevallen op de lijst vanwege zoonoses. De nerts is erg gevoelig voor covid etc.


Ook fretten, katten en andere dieren zijn gevoelig voor Covid. Om Covid te krijgen is er echter wel een besmet mens nodig. En als er dan duizenden opgehokt zitten, tja dan gaat het als een lopend vuurtje. Het zijn dieren die ruimte nodig hebben en liefde en die niet zo opgehokt horen te zitten. Dat zou overal verboden moeten worden.

De Amerikaanse "grote nerts" is waar je ook in NL fokkers van hebt die ze als huisdier houden en ze tam hebben. Kunnen dan familie zijn van de marter en de otter. Overgens ook van de fret die voorheen ook bij dezelfde familie behoorde. En hun wilde broertje de Bunzing die dus wel gehouden mag worden :)

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 17:20

Ik vind het op zich heel goed, zo'n lijst, maar ik huil wel heel hard dat ik het enige toegestane huisdier hier in huis niet meer mag (Russisch dwerghamstertje). We mogen geen huisdieren, maar deze werd gedoogd...

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 17:31

Sheran schreef:
Ik vind het op zich heel goed, zo'n lijst, maar ik huil wel heel hard dat ik het enige toegestane huisdier hier in huis niet meer mag (Russisch dwerghamstertje). We mogen geen huisdieren, maar deze werd gedoogd...


Naja, tegen 2024 is deze wellicht niet meer onder ons en zou je naar een Chineesje kunnen kijken.

BeFunny

Berichten: 10620
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 18:00

Sheran schreef:
Ik vind het op zich heel goed, zo'n lijst, maar ik huil wel heel hard dat ik het enige toegestane huisdier hier in huis niet meer mag (Russisch dwerghamstertje). We mogen geen huisdieren, maar deze werd gedoogd...



De dieren die ergens wonen mogen er blijven wonen. Maar er mogen geen nieuwe meer aangeschaft die op de lijst staan.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 18:35

BeFunny schreef:
Sheran schreef:
Ik vind het op zich heel goed, zo'n lijst, maar ik huil wel heel hard dat ik het enige toegestane huisdier hier in huis niet meer mag (Russisch dwerghamstertje). We mogen geen huisdieren, maar deze werd gedoogd...



De dieren die ergens wonen mogen er blijven wonen. Maar er mogen geen nieuwe meer aangeschaft die op de lijst staan.


Weet ik, maar dan kan ik ze niet meer stiekem ruilen voor een nieuwe :P Ze leven niet zo lang.

purny

Berichten: 27522
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Nieuwe huisdieren lijst, wie volgt dit nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 18:50

Ik vraag me af hoe ze dit willen gaan controleren.

Telpeva

Berichten: 14749
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-22 19:25

Wat ik mij dan af vraag... Gerbils zoals wij die als huisdier kennen (staat op de lijst als Mongoolse gerbil, de latijnse naam Meriones unguiculatus). Deze diersoort heeft volgens die nieuwe lijst 2 varianten, wilde en gedomesticeerde en beide varianten hebben risicoklasse E.
Waarom staan gerbils dan als positief erop die lijst wanneer die klasse E hebben, en ze zelf zeggen dat klasse A B en C mogen tenzij ze gedomesticeerd zijn. Maar óók de gedomesticeerde vorm scoort volgens hun een E? Ik snap er geen snars van.

Voor de info over gerbils, dit pdf document (heel groot document!) pagina 1491
https://www.rvo.nl/sites/default/files/ ... oorten.pdf

Hoe weet je nou wat wel of wat niet mag, als ze zichzelf tegenspreken?

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 19:38

Telpeva schreef:
Wat ik mij dan af vraag... Gerbils zoals wij die als huisdier kennen (staat op de lijst als Mongoolse gerbil, de latijnse naam Meriones unguiculatus). Deze diersoort heeft volgens die nieuwe lijst 2 varianten, wilde en gedomesticeerde en beide varianten hebben risicoklasse E.
Waarom staan gerbils dan als positief erop die lijst wanneer die klasse E hebben, en ze zelf zeggen dat klasse A B en C mogen tenzij ze gedomesticeerd zijn. Maar óók de gedomesticeerde vorm scoort volgens hun een E? Ik snap er geen snars van.

Voor de info over gerbils, dit pdf document (heel groot document!) pagina 1491
https://www.rvo.nl/sites/default/files/ ... oorten.pdf

Hoe weet je nou wat wel of wat niet mag, als ze zichzelf tegenspreken?


Thnx voor het waarschuwen, ik wilde me er eigenlijk ook eens in gaan verdiepen maar nu weet ik dat ik dat niet op mn telefoon ga doen. :+

Telpeva

Berichten: 14749
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-22 19:43

Ja man het document is echt mega groot! in eerste instantie was ik er doorheen gaan bladeren maar dat is vrijwel geen doen. Mijn tip is om de zoekfunctie in je pdf reader te gebruiken, anders ben je per diersoort die je wilt opzoeken heel lang bezig.