Nieuwe huisdieren lijst, wie volgt dit nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
purny

Berichten: 27522
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 13:00

Muiz schreef:
Wat een vreemde lijst, kan bijna niet geloven dat deze al compleet is.... Een huismus mag wel maar alle andere vogels niet?

Edit; ik lees op de rvo website al dat er voor vogels en reptielen later een lijst komt. Dat is duidelijker :j

Ik zie alleen een huismuis staan, geen huismus?

Fly_high

Berichten: 3311
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 13:00

Muiz schreef:
Wat een vreemde lijst, kan bijna niet geloven dat deze al compleet is.... Een huismus mag wel maar alle andere vogels niet?


Het is een zoogdieren lijst en huismuis is een zoogdier, vogels staan er sowieso niet op.

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 13:01

Muiz schreef:
Wat een vreemde lijst, kan bijna niet geloven dat deze al compleet is.... Een huismus mag wel maar alle andere vogels niet?

Edit; ik lees op de rvo website al dat er voor vogels en reptielen later een lijst komt. Dat is duidelijker :j


Dit is de zoogdierenlijst en het gaat om de huismuis. Net 1 letter meer :D

Vogels gaan ze apart bekijken denk ik zo.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8340
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Nieuwe huisdieren lijst, wie volgt dit nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 13:03

Oh goedemorgen, niet verder gekeken dan "huis en hobbydieren" 8)7
Ik zou echt gezworen hebben dat er huismus stond ipv huismuis _O-

Exitium

Berichten: 7154
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 13:04

Muiz schreef:
Oh goedemorgen, niet verder gekeken dan "huis en hobbydieren" 8)7
Ik zou echt gezworen hebben dat er huismus stond ipv huismuis _O-

Met je forumnaam is dat wel een hele vreemde vergissing, Muz :+


xDenies schreef:
En waarom een Chinese Dwerghamster wel, welke zeer onbekend nog is in de hamster wereld en qua karakter wat meer schuw. Maar de Russische Dwerghamster, welke al tig jaar wordt gehouden en ook sinds HamsterScaping steeds beter wordt begrepen en qua karakter zeer nieuwsgierig is, mag ineens niet?
Maar het onbegrepen konijnendier mag wel gewoon? Staat in de top 3 van meest gedumpte dieren, maar ach.

Mogelijk is dit daar de reden van:
Citaat:
Soorten die niet meer mogen, hebben vaak speciale verzorging of verblijven nodig. Zo kunnen bepaalde hamsters overgaan tot het opeten van hun jongen als ze niet de ruimte hebben om nesten en gangen te graven.

Jorex

Berichten: 9966
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 13:12

Dan heb ik ook een illegale hamster. _O-
Maar heel gek, goudhamsters zitten vaak in net zulke mini kooitjes als dwergjes en dat is ineens de enige die nog mag. Ja oké, de meest onbekende van de dwergen mag nog wel. Erg logisch allemaal. Waar zijn de Russische, campbelli en roborovski hamsters?
Tja, konijnen bijten hun jongen soms ook dood en die mogen ook gewoon gehouden worden. Daarnaast heb ik niks te maken met het krijgen van nestjes en heeft mijn hamster de ruimte te graven. Al vermoed ik dat ie nog niet graaft nu.

Toffeltje

Berichten: 527
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Friesland

Re: Nieuwe huisdieren lijst, wie volgt dit nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 13:17

Ik moest opzoeken wat een Chinese waterree is, maar dat lijkt me dan weer zo'n onlogisch dier op deze lijst. Ik lees dat ze meestal solitair leven en vrij schuw zijn, klinkt bepaald niet als een dier dat het fijn doet in gevangenschap.

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 13:18

Die informatie klopt in ieder geval niet excitium, wanneer een rus haar jongen opeet heeft dat met andere factoren te maken. Als ze dat vanwege ruimte of niet kunnen graven zouden doen dan konden dierenwinkels niet bevoorraad worden. Groothandels fokken als gekken met Russen en hybrides. En daar is huisvesting een labbak met labbrokken en een laagje zaagsel. Verder niets. Daar mag zeker wat aan gedaan worden. Maar het is geen reden van.

AnnaXBoy

Berichten: 470
Geregistreerd: 05-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 13:27

mooney schreef:
AnnaXBoy schreef:
Van mij mag zo’n lijst wel veel groter. Ik denk dat heel veel dieren niet geschikt zijn om als huisdier te houden. Hoe leuk en mooi je de hokken ook maakt, het staat vaak niet in vergelijking met de natuurlijke leefomgeving.
Ik had vroeger ook hamsters en de hokken waren de juiste maten, maar alle hamsters hingen dagelijks aan de tralies te knagen.

In dit geval is het een positief lijst, dus ik denk dat je een kleinere lijst wilt.

Positief lijst = je mag alleen dieren houden die wel op de lijst staan.

Negatief lijst = je mag dieren houden zolang ze niet op de lijst staan


Oeps andersom inderdaad.

Moet wel zeggen het is inderdaad een hele bijzondere lijst.

Marjo

Berichten: 37250
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Nieuwe huisdieren lijst, wie volgt dit nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 13:35

Ik vind het een goede ontwikkeling, deze lijst. Het geeft meer houvast om op te handhaven wanneer er iets aan de hand is.

Daarnaast wacht ik wel nog altijd voor wettelijke bepalingen voor bv grootte van het verblijf, maar ook hoeveel maatjes een dier verplicht moet hebben...

beert
Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 13:40

Op de site van Rvo is de onderbouwing per diersoort ook te downloaden in een grote pdf.

Ik zie nu trouwens dat de chinchilla er niet op staat, dat is toch wel een veelgehouden huisdier. Evenals de degoe.

Ik snap dit stukje alleen niet goed;
Citaat:
Risicoklasse
In de beoordelingen staat bij elk diersoort een risicoklasse. U mag soorten houden uit risicoklasse A, B of C. Bij deze soorten zijn de risico’s aanvaardbaar. Deze dieren staan op de huis- en hobbydierenlijst. Diersoorten uit de risicoklassen D, E en F staan niet op de lijst. Deze soorten mag u niet houden, behalve als ze gedomesticeerd zijn. Deze dieren zijn gewend aan het leven dichtbij de mens. Er is veel kennis over het houden van deze dieren.


De chinchilla en dwerghamsters vallen in het onderzoek (zo snel gekeken) onder D of E. Maar als die exemplaren gedomesticeerd zijn, mag je ze wel houden? Dat zijn toch alle chinchilla's, geloof niet dat er veel wildvang is. Er staat dan dus eigenlijk dat je ze toch mag houden?

Pearlx

Berichten: 1366
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Nieuwe huisdieren lijst, wie volgt dit nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 13:57

Om hier wat uitgebreider op te reageren:

Heel goed dat er strengere regels komen op het houden van exotische dieren! Sowieso, strengere regels voor het houden van alle dieren vind ik ten alle tijden een goed idee, aangezien ik zo ontzettend veel ellende heb gezien bij mensen thuis tijdens mijn tijd bij de dierenambulance. (Dat geldt echter voor zowel exotische als niet-exotische dieren).

Al vind ik het wel dubbel, ik ken particulieren die exotische zoogdieren houden. Bij hen is dat echt een passie en de dieren hebben grotere en mooiere verblijven dan menig dierentuin. Ook verzorging en voedselkwaliteit is allemaal ongelofelijk goed. Dat soort liefhebbers stoppen meer geld in de dierhouderij dan de meeste mensen doen in al hun hobby's bij elkaar. Om deze mensen dan ineens te verbieden de dieren te houden lijkt me echt heel erg zuur en ook een beetje oneerlijk. Ja, er zitten een hoop rotte appels bij en daarom worden deze regels gemaakt, maar dat is bij alle dierhouderij zo! Ook bij honden en paardeneigenaren zitten rotte appels die de dieren echt heel erg verkeerd houden, zo erg dat het mishandeling kan worden genoemd (ik heb dat echt veeeel gezien toen bij de dierenambulance en dat was dan nog maar in één regio), maar moet er daarom dan ook maar een verbod komen op het houden van honden en paarden?

Mij lijkt het dan beter restricties te plaatsen op het aanschaffen en houden van dieren (of het nu exotische zijn of in het algemeen) zodat alleen de echte liefhebbers, die de middelen en de kennis hebben deze dieren kunnen houden. Ik denk namelijk ook dat door veel populaire soorten ineens te verbieden de illegale fok en handel van deze dieren enorm gaat stijgen. Dat zie je nu al met de schildpadden.

Ook zou ik echt heel graag de argumenten willen zien achter waarom de ene soort wel en de andere soort niet. Waarom wel een Afrikaanse relmuis, maar geen zebragrasmuis? Waarom wel de ene hamster, maar niet de Russische dwerghamster? Op de oude lijst mocht je dan bepaalde kleine knaagdieren niet houden, maar theoretisch wel een zebra in je tuin.. Als je alleen maar kijkt naar mogelijke problematische soorten bij ontsnapping, Dan gaat het ook niet echt over dierenwelzijn lijkt me.

En bij het argument "sommige exotische dieren moet je gewoon niet willen houden, want die kun je zelfs met het beste verblijf niet bieden wat ze nodig hebben". Zou ik dat ook heel graag onderbouwd willen zien door onderzoek. Waarom kun je het ene exotische dier wel prima bieden wat het nodig heeft in gevangenschap en het andere niet? En als daadwerkelijk blijkt dat je de diersoort niet goed kunt houden? Dan moeten niet alleen de particulieren, maar ook de dierentuinen stoppen met het houden van die soort lijkt me.

Ik ben heel benieuwd hoe jullie hier in staan. Aangezien de meeste mensen op dit forum wel dieren houden.

josien_m_
Berichten: 2424
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 14:03

Momenteel heb ik nog wel wat dieren die niet op deze lijst staan..
Niet alle exoten zijn gevaarlijk of moeilijk te houden in Nederland. Je moet ze dan niet in huis willen hebben maar buiten verblijven bouwen die tegemoed komen aan wat het dier graag doet. Sommigen kunnen zich niet voorstellen waarom mensen dat willen. Voor mij heel simpel, zo boeiend om te doen en zo heerlijk om te beleven. Jazeker, in het wild is het anders voor ze en datzelfde geldt voor paarden of koeien natuurlijk. Sommige dieren zijn in het wild al ernstig bedreigd en hebben steeds minder plek om te leven. Op zich niet een reden die diersoort te houden, maar het verzacht wel het ongemak. Bij fokkers van exotische dieren is onderhand heel veel kennis opgebouwd en dat is ook belangrijk. Ik ben er zeker niet voor dat men maar van alles mag kopen zonder die kennis te hebben, dus meer iets richting richtlijnen of het aantonen van kennis zou daaraan meer recht doen. Maar aan de andere kant kan ik het ook wel weer goed vinden; dieren zijn niet iets om de mens te plezieren...Dieren bestaan niet om er in te handelen of grof geld aan te verdienen.
Laatst bijgewerkt door josien_m_ op 06-07-22 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 14:04

beert schreef:
De chinchilla en dwerghamsters vallen in het onderzoek (zo snel gekeken) onder D of E. Maar als die exemplaren gedomesticeerd zijn, mag je ze wel houden? Dat zijn toch alle chinchilla's, geloof niet dat er veel wildvang is. Er staat dan dus eigenlijk dat je ze toch mag houden?


Weer een gevalletje van hogerop die wat wilt gaan verdiepen maar er zich zelf nog niet in heeft verdiept. Dit was jaren terug toch ook hetzelfde geval. Ik ben echt heel benieuwd en kan me haast niet voorstellen dat hij, op deze manier, wordt doorgezet.

Het gaat me echt niet om het feit dat ik dan geen rusjes meer mag houden. Maar de vergelijking met een rusje tegenover een waterbuffel vind ik nogal bijzonder.

Eleeke

Berichten: 2042
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 14:14

beert schreef:
Op de site van Rvo is de onderbouwing per diersoort ook te downloaden in een grote pdf.

Ik zie nu trouwens dat de chinchilla er niet op staat, dat is toch wel een veelgehouden huisdier. Evenals de degoe.

Ik snap dit stukje alleen niet goed;
Citaat:
Risicoklasse
In de beoordelingen staat bij elk diersoort een risicoklasse. U mag soorten houden uit risicoklasse A, B of C. Bij deze soorten zijn de risico’s aanvaardbaar. Deze dieren staan op de huis- en hobbydierenlijst. Diersoorten uit de risicoklassen D, E en F staan niet op de lijst. Deze soorten mag u niet houden, behalve als ze gedomesticeerd zijn. Deze dieren zijn gewend aan het leven dichtbij de mens. Er is veel kennis over het houden van deze dieren.


De chinchilla en dwerghamsters vallen in het onderzoek (zo snel gekeken) onder D of E. Maar als die exemplaren gedomesticeerd zijn, mag je ze wel houden? Dat zijn toch alle chinchilla's, geloof niet dat er veel wildvang is. Er staat dan dus eigenlijk dat je ze toch mag houden?


We hebben bijvoorbeeld honden en katten. Die zouden eigenlijk niet gehouden mogen worden als ik het goed begrijp. En daarom zijn ze bewust niet beoordeeld maar wel op de lijst gezet.
Hamsters zijn niet gedomesticeerd , paarden wel.
De beoordelingen van paarden vind ik wat vaag. Klasse C-F ....

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 14:16

Amber_anne schreef:
Interessant, ik was aan het oriënteren op een Savannah kat (kruising van een serval) maar deze zullen dan ook wel niet meer verkocht worden of de prijs gaat gigantisch omhoog


En terecht. Dit zijn geen huisdieren en ook de fokkerij is discutabel dacht ik.

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 14:17

Hond en Huiskat staan gewoon op de lijst van wel mogen houden?

Amber_anne

Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 14:30

poes schreef:
Amber_anne schreef:
Interessant, ik was aan het oriënteren op een Savannah kat (kruising van een serval) maar deze zullen dan ook wel niet meer verkocht worden of de prijs gaat gigantisch omhoog


En terecht. Dit zijn geen huisdieren en ook de fokkerij is discutabel dacht ik.


Een Savannah is gewoon een huiskat hoor, de f1 en 2 kruisingen zijn slechter als huiskat te houden maar vanaf f3 is er geen verschil. Waarom zou de fokkerij discutabel zijn?

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 14:44

Ik denk dat dit een goede ontwikkeling is, alleen de selectie welke dieren wel en niet is nogal vaag. Zo zou ik liever hebben dat mijn buren een Russische dwerghamster zouden houden dan de cobra die ze nu hebben :=

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 14:46

Over de savannah klopt. Die zijn misschien iets actiever als een gemiddelde huis tuin en keuken kat maar echt niet veel spannender dan dat. Wij hebben er 2, ben er dolblij mee <3

Eleeke

Berichten: 2042
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 14:49

Rytir schreef:
Ik denk dat dit een goede ontwikkeling is, alleen de selectie welke dieren wel en niet is nogal vaag. Zo zou ik liever hebben dat mijn buren een Russische dwerghamster zouden houden dan de cobra die ze nu hebben :=

Hahaha.sorry moest hier zo om lachen.

Gaat wel even wennen worden hoor. Ik heb een rusje in een groot aquarium waar hij de hele dag z'n tunnels perfectioneert
Maar als ik zie hoe ze vaak gehouden worden snap ik het wel.
Maar dat geldt voor heel veel dieren.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 14:53

Amber_anne schreef:
poes schreef:


En terecht. Dit zijn geen huisdieren en ook de fokkerij is discutabel dacht ik.


Een Savannah is gewoon een huiskat hoor, de f1 en 2 kruisingen zijn slechter als huiskat te houden maar vanaf f3 is er geen verschil. Waarom zou de fokkerij discutabel zijn?


Je zult er toch regelmatig Savannah moeten doorhalen nee?
Ken iemand die ze had en geen enkele gedroeg zich als een gewone huiskat.

fohadie
Berichten: 4303
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:33

Aan de ene kant vind ik het goed, zo'n lijst. Toen ik twintig jaar geleden in een dierenzaak werkte werd er al over gesproken. Ik ben tegen wildvang en vind dat wat in het wild woont, zeker daar moet blijven. Zoals sommige exoten.

Maar als ik deze lijst mag geloven mogen hangbuikzwijntjes en dwergvarkentjes niet meer? En ik mis wel meer dieren, waarvan ik niet eens wist dat je ze blijkbaar niet mocht houden?

En de bruine rat, daar wordt hopelijk de tamme rat mee bedoelt, niet de wilde soort?

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:36

fohadie schreef:
Aan de ene kant vind ik het goed, zo'n lijst. Toen ik twintig jaar geleden in een dierenzaak werkte werd er al over gesproken. Ik ben tegen wildvang en vind dat wat in het wild woont, zeker daar moet blijven. Zoals sommige exoten.

Maar als ik deze lijst mag geloven mogen hangbuikzwijntjes en dwergvarkentjes niet meer? En ik mis wel meer dieren, waarvan ik niet eens wist dat je ze blijkbaar niet mocht houden?

En de bruine rat, daar wordt hopelijk de tamme rat mee bedoelt, niet de wilde soort?

Varkens mogen gewoon toch? Neem aan dat alle varkenssoorten daar wel onder vallen :D

Edit: Varkensrassen*

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:37

Hangbuikzwijnen en dwergvarkens zullen gewoon onder varken vallen, lijkt me :j

Ik vind het een goede zaak dat er strenger wordt gekeken naar welke dieren wel en niet gehouden mogen worden maar het lijkt wel een beetje willekeurig gekozen :=