Nieuwe huisdieren lijst, wie volgt dit nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Telpeva

Berichten: 14749
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Nieuwe huisdieren lijst, wie volgt dit nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-22 10:15

Vanochtend zag ik dit bericht voorbij komen:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/8669838 ... -niet-meer
DEN HAAG - Er komt een vergaand verbod op het houden van exotische huis- en hobbydieren. Het kabinet presenteert woensdag haar lijst met zoogdieren die op de ’positieflijst’ staan. Alle andere zoogdieren die niet op die lijst staan worden verboden om als huis- of hobbydier te houden. Onder andere wilde katachtigen als de serval mogen niet langer worden gehouden, melden Haagse bronnen

Zijn er meer mensen die dit nieuws volgen? Ik heb exoten op mijn wishlist, vanwege corona en daarna mijn eigen haperende gezondheid zijn die er (nog) niet gekomen maar ik vraag mij wel af of dit in de toekomst dan ook nog wel mag.
Op mijn wishlist staan bijvoorbeeld jerboa's, een passend verblijf en dergelijke heb ik zelfs al. Een hamsterrat lijkt mij ook geweldig... Maar of dat dan ooit nog zou kunnen?

Zelf heb ik echt al jaren gerbils, die stonden in de laatste lijst uit ik meen 2014 al op de nominatie om verboden te worden. Nu maak ik mij wel zorgen of die schikbaar blijven, of dat mijn huidige stel de laatste zullen zijn -O- ik heb inmiddels 25 gerbils in huis, sommige mensen hebben altijd een kat of hond (of meerdere) en ik heb al jaren altijd gerbils. Ik ga zo hard huilen als die op de verboden lijst komen....

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Nieuwe huisdieren lijst, wie volgt dit nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 10:17

waarom zouden gerbils op verboden lijst komen te staan?? dan zijn hamsters net zo 'zielig'..

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Re: Nieuwe huisdieren lijst, wie volgt dit nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 11:10

Ik volg het een beetje met een schuin oog. Niet omdat ik plannen heb met exotische zoogdieren, maar wel omdat ze ook naar reptielen gaan kijken en wij over een aantal jaren graag sporenschildpadden willen gaan houden. Het verblijf is in aanbouw. Als deze op de negatieflijst lijken komen te staan, gaan we afhaken. Zodra dieren niet meer gehouden mogen worden, is het veelal door aanvullende wetgeving moeilijk om er goed voor te zorgen.

Bijvoorbeeld roodwang schildpadden mogen al een tijd lang niet meer gehouden worden omdat het een invasieve soort is. Mensen die er een of meerdere hadden, mochten deze wel aanhouden. Het vervelende is alleen dat ze niet getransporteerd mogen worden. Ook niet naar een reptielenarts..

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 11:12

Er zijn heel wat dieren waarbij ik zo’n verbod heel hard toejuich. Ik vind niet dat grotere, wilde dieren in een rijtjeshuis in Amsterdam thuis horen.
Bij kleine, tamme dieren als gerbils zou ik het inderdaad vreemd vinden. Die heb ik ook gehad, en vormen geen gevaar en kunnen diervriendelijk gehouden worden, dus daar zie ik het probleem niet.

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 11:19

8nnemiek schreef:
Er zijn heel wat dieren waarbij ik zo’n verbod heel hard toejuich. Ik vind niet dat grotere, wilde dieren in een rijtjeshuis in Amsterdam thuis horen.
Bij kleine, tamme dieren als gerbils zou ik het inderdaad vreemd vinden. Die heb ik ook gehad, en vormen geen gevaar en kunnen diervriendelijk gehouden worden, dus daar zie ik het probleem niet.

En ook daar zit weer nuance. Want het gaat niet altijd om de ruimte die geboden wordt, maar ook de manier waarop er mee omgegaan wordt.
Ik heb jaren een wolfhond gehad (heb ze nu nog, maar oke). De eerste jaren op een appartement, daarna drie jaar in een huisje met enkel een minikoertje (door nog niet aangelegde tuin) en nu sinds een jaar hebben we eindelijk een tuin.

Op het appartement kon ik echter de parking afsluiten en hadden we dagelijks daar onze speel en werksessies, ging ze iedere dag aan de lange lijn mee naar de paarden, deden we snuffel werk en deden we enkele keren per week wandelingen van 10-15 km.
In het huis zonder ging ze mee naar het werk en deden we twee keer per dag blokje om van 3 km en ging ze dagelijks mee op een langere wandeling of mee naar de paarden + regelmatig trainingen en wandeltochten.

Nu met de tuin doen we daar de speelsessies, gaat ze mee naar de paarden of op een langere wandeling en doen we nu en dan wandeltochten.
Ze zit ook nooit alleen, of bij mij, of bij mijn moeder of bij mijn ex.

Dus inderdaad, een exotischer dier in stad is geen ideale situatie, maar kan je wel op bepaalde manieren beter maken dat een exotisch dier in een huis meer "te lande", maar waar ze enkel hetzelfde stukje tuin zien bij wijze van.

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 11:32

In België is de positieflijst al strenger dan in Nederland, zo mogen we bv geen Afrikaanse witbuikegels houden of de grotere varanensoorten. Hoewel ik dat voor mezelf spijtig vind, er zijn nu eenmaal veel toffe exotische diersoorten, juich ik het eigenlijk wel toe.

Wat wij de dieren kunnen bieden, hoe goed je ook je best doet, is toch meestal een slap afkooksel van hun natuurlijke leefomgeving. Ook speelt wildvang bij veel soorten nog steeds een grote rol.

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Nieuwe huisdieren lijst, wie volgt dit nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 11:38

En terecht zo’n aangescherpte lijst. :j

Pearlx

Berichten: 1366
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Nieuwe huisdieren lijst, wie volgt dit nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 11:44

Waar kun je deze lijst vinden? Als ik op google zoek krijg ik alleen de oude lijst.

AnnaXBoy

Berichten: 470
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Nieuwe huisdieren lijst, wie volgt dit nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 11:52

Van mij mag zo’n lijst wel veel groter. Ik denk dat heel veel dieren niet geschikt zijn om als huisdier te houden. Hoe leuk en mooi je de hokken ook maakt, het staat vaak niet in vergelijking met de natuurlijke leefomgeving.
Ik had vroeger ook hamsters en de hokken waren de juiste maten, maar alle hamsters hingen dagelijks aan de tralies te knagen.

mooney

Berichten: 7782
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 11:58

AnnaXBoy schreef:
Van mij mag zo’n lijst wel veel groter. Ik denk dat heel veel dieren niet geschikt zijn om als huisdier te houden. Hoe leuk en mooi je de hokken ook maakt, het staat vaak niet in vergelijking met de natuurlijke leefomgeving.
Ik had vroeger ook hamsters en de hokken waren de juiste maten, maar alle hamsters hingen dagelijks aan de tralies te knagen.

In dit geval is het een positief lijst, dus ik denk dat je een kleinere lijst wilt.

Positief lijst = je mag alleen dieren houden die wel op de lijst staan.

Negatief lijst = je mag dieren houden zolang ze niet op de lijst staan

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 11:59

AnnaXBoy schreef:
Van mij mag zo’n lijst wel veel groter. Ik denk dat heel veel dieren niet geschikt zijn om als huisdier te houden. Hoe leuk en mooi je de hokken ook maakt, het staat vaak niet in vergelijking met de natuurlijke leefomgeving.
Ik had vroeger ook hamsters en de hokken waren de juiste maten, maar alle hamsters hingen dagelijks aan de tralies te knagen.


Ik denk dat hamsters prima te houden zijn :j Maar inderdaad niet in een kleine traliekooi. Wij hadden uiteindelijk een gerbillarium van 150x60x60 voor ons rusje met zeer veel graafmogelijkheden en ondergrondse gangen.

De juiste huisvesting heeft wat mij betreft weinig te maken met de positieflijst. Vroeger werden goudvissen in een kleine kom gehouden. Dat kan inderdaad niet en is niet goed voor de dieren. Maar je kunt ze prima houden in een grote vijver. En zo ook voor konijnen, ratten, gerbils, etc. etc. Of een paard 24/7 in een stal van 3x3. Dat kan ook niet, maar toch mag een paard van mij best wel op de positieflijst :D

Wat dit soort dieren betreft zie ik liever dat huisvestingseisen herzien worden en ook daadwerkelijk gehandhaafd worden i.p.v. dat de dieren niet meer gehouden mogen worden.

Al mijn dieren zijn bijvoorbeeld ook aangemeld bij de gemeente. Ze weten welke dieren wij hebben en kunnen ook komen controleren als ze willen. Dat mag wat mij betreft voor (exotische) huisdieren ook wel ingevoerd worden :j

Amber_anne

Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Nieuwe huisdieren lijst, wie volgt dit nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 12:06

Interessant, ik was aan het oriënteren op een Savannah kat (kruising van een serval) maar deze zullen dan ook wel niet meer verkocht worden of de prijs gaat gigantisch omhoog

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Nieuwe huisdieren lijst, wie volgt dit nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 12:12

Ik juich een lange negatief lijst eigenlijk wel toe en ik vraag mij altijd af waarom een exoot?
Waarom zou je zo'n dier willen waar je heel veel aanpassingen voor moet doen om het dier een beetje natuurlijk te houden. Maar dat heb ik ook met honden/kattenrassen die redelijk extreem zijn en eigenlijk niet aangepast zijn aan een leven in huiselijke kring.

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 12:14

Steppe schreef:
Ik juich een lange negatief lijst eigenlijk wel toe en ik vraag mij altijd af waarom een exoot?
Waarom zou je zo'n dier willen waar je heel veel aanpassingen voor moet doen om het dier een beetje natuurlijk te houden. Maar dat heb ik ook met honden/kattenrassen die redelijk extreem zijn en eigenlijk niet aangepast zijn aan een leven in huiselijke kring.


Naar mijn idee moet je voor elk dier een goede leefomgeving creëeren. Of je dat nu voor een hamster, een schildpad, een kat of een degoe moet doen maakt voor mij niet bijster veel verschil. Het is iets meer werk voor een degoe of tropische schildpad, maar ook voor een hamster moet je een correcte leefomgeving creëren. Die zet je ook niet zomaar in een bakje op tafel.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Nieuwe huisdieren lijst, wie volgt dit nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 12:18

Animal heb je zeker gelijk in maar voor exoten is het toch lastiger qua temperatuur enzo en dan vraag ik me oprecht af wat is de lol van een dier wat je eigenlijk niet ziet of potentieel gevaarlijk is.

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 12:22

Ik vind het ook goed dat de lijsten er komen hoor! Maar ik denk dat exoten prima gehouden kunnen worden, mits de eigenaar voorziet in de behoeften van het dier en er aantoonbaar kennis over heeft.

Ik zie dan iets voor me zoals nu gehanteerd wordt voor fokkers/kwekers. Wil jij een dier houden wat niet op de positieflijst staat? Dan eerst een papiertje halen + meldingsplicht.

Nu stelt het vakbekwaamheidsbewijs voor fokkers niks voor, maar dat niveau kunnen ze wel aanpassen lijkt mij (en ik hoop ook echt dat ze dat gaan doen. Was te halen met 2 vingers je de neus als je enige ervaring hebt met betreffende diersoorten).

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 12:23

Steppe schreef:
Animal heb je zeker gelijk in maar voor exoten is het toch lastiger qua temperatuur enzo en dan vraag ik me oprecht af wat is de lol van een dier wat je eigenlijk niet ziet of potentieel gevaarlijk is.


Qua temperatuur is het heel erg makkelijk. Gewoon verwarmen en daar zijn diverse manieren voor. Het is makkelijker om aan de behoeften van een reptiel te voldoen dan aan de behoeften van een hond of paard bijvoorbeeld :j

Telpeva

Berichten: 14749
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-22 12:39

AnnaXBoy schreef:
Van mij mag zo’n lijst wel veel groter. Ik denk dat heel veel dieren niet geschikt zijn om als huisdier te houden. Hoe leuk en mooi je de hokken ook maakt, het staat vaak niet in vergelijking met de natuurlijke leefomgeving.
Ik had vroeger ook hamsters en de hokken waren de juiste maten, maar alle hamsters hingen dagelijks aan de tralies te knagen.

Daarover verschillen wij dan van mening, en dat is oké :) zelf hou ik mij dus al niet aan maten, ik ga uit van sky is the limit, mijn gerbils zitten daarom in een terrarium van 60cm hoog en anderhalve meter breed. Het resultaat is complete tunnelsystemen, ze kiezen hoge plekjes uit met zich om op wacht te staan (denk aan stokstaartjes), ze leggen voorraad'kamers' aan, nestkamers, maar wat je zegt, óók hier weten ze perfect waar het hok ophoudt en waar de wereld buiten het hok begint. Hier betekend graven bij het deurtje: wij vervelen ons, wij willen spelen, we willen eruit *\o/* daar kan je op zo'n moment ook op inhaken. Ik zie niet zo hoe dat heel anders is, als bijvoorbeeld een kat die in je benen hangt omdat die wil spelen en je hem te lang hebt genegeerd, of een hond die alvast bij de voordeur klaar gaat staan omdat die zin heeft om te wandelen. Ik zie het als een roep van zo'n beestje, waar je wat mee kunt doen.
Een dier wat zich er echt helemaal in verliest vind ik wat anders, dan denk ik bijvoorbeeld aan ijsberen, weven, luchtzuigen en ander dwangmatig gedrag door stress. Dat is imo inderdaad echt niet goed, voor geen enkel dier, dan gaat er wat mis idd.

Een natuurlijke habitat hoeft van mij niet per se, voor mijn eigen dieren doe ik dat omdat ik daar waarde aan hecht om te zien hoe zij gewoon lekker hun ding doen. Maar ik heb bijvoorbeeld bij honden en paarden niet echt het idee dat zij het slecht hebben omdat hun habitat (woonkamer, pensionstal, groene wei) niet overeenkomt met hun natuurlijke habitat.

-

De lijst is er nog niet, die komt als het goed is vandaag.

-

Sorry mijn post wordt een beetje lang zo :')
Mijn reden voor exoten is omdat ik gewoon stapelgek ben op knaagdieren, en dan met name gerbil, muis en ratachtigen, een ander zal dat hebben met vogels, reptielen, katten, honden of paarden.
De gemiddelde leeftijd van zo'n knager is echter heel erg laag, door allerlei redenen maar inteelt en gevoeligheid voor kanker spelen zeker mee, en afscheid nemen doet met zo'n knager net zoveel pijn als met een ander huisdier. De exoten die ik op het oog heb kunnen 3x zo oud worden als een tamme rat, anderhalf keer zo oud als een gerbil. Ik wil niet steeds om de paar jaar mijn ogen uit mijn kop janken omdat mijn maatje(s) sterven. Nu ook weer, mijn huidige gerbils zijn net de 2 jaar gepasseerd en hebben beide kanker. Ik kijk er naar uit om aan dieren te beginnen die minimaal 4 tot 6 jaar kunnen halen.

beert
Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Nieuwe huisdieren lijst, wie volgt dit nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 12:43

Pfff dit loopt al 20 jaar ofzo. Elke keer de sector weer op jaar achterpoten en vervolgens gaat de lijst door de rechter weer dan tafel. Dus eerst maar afwachten wat het verschil is met alle eerdere versies. Dit geeft alleen maar onrust onder dierhouders.

beert
Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 12:46

Hier is de lijst trouwens:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... -met-lijst

Citaat:
Dit is de positieflijst van het kabinet:
Afrikaanse dwergrelmuis
Algerijnse gerbil
Alpaca
Bleke gerbil
Bruine rat
Bunzing
Cavia
Chinese dwerghamster
Chinese waterree
Dwergrenmuis
Ezel
Fret
Geit
Goudhamster
Grote Egyptische renmuis
Harrington's gerbil
Hond
Huiskat
Huismuis
Kameel
Konijn
Lama
Mongoolse gerbil
Noordafrikaanse renmuis
Paard
Rund
Schaap
Varken
Waterbuffel
Woestijnslaapmuis

Telpeva

Berichten: 14749
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-22 12:50

Yay gerbils _/-\o_ dankjewel voor het posten!

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 12:52

Is het weer zover? Wel de Chinese Dwerghamster en 'Goudhamster' (verkeerde naam officieel) erop zetten maar de Russische Dwerghamster mag ineens niet? Net als een paar jaar terug toen de Waterbuffel wél mocht maar een Russische Dwerghamster niet. Heel interessant :Y) Zie hem er nu weer op staan. Kameel en Waterbuffel mag wel .. wauw.

Ik vind het heel bijzonder. Dacht overigens dat de positieflijst niets te maken had met het in huis houden van dieren maar wat er gebeurd als zo'n dier in de vrije natuur terecht komt. Dat het dan effect heeft op het ecosysteem of iets dergelijks.

Maar hoe kan je dit presenteren met een blanco gezicht. 'Ja mevrouw, die dwerghamster in je mooie scape-verblijf is levensgevaarlijk maar die waterbuffel op je balkon, dát mag wel'. |o

En waarom een Chinese Dwerghamster wel, welke zeer onbekend nog is in de hamster wereld en qua karakter wat meer schuw. Maar de Russische Dwerghamster, welke al tig jaar wordt gehouden en ook sinds HamsterScaping steeds beter wordt begrepen en qua karakter zeer nieuwsgierig is, mag ineens niet?
Maar het onbegrepen konijnendier mag wel gewoon? Staat in de top 3 van meest gedumpte dieren, maar ach.

Oké. Misschien kan ik beter mijn mond houden over dit onderwerp.

beert
Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Nieuwe huisdieren lijst, wie volgt dit nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 12:54


Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8340
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 12:57

Wat een vreemde lijst, kan bijna niet geloven dat deze al compleet is.... Een huismus mag wel maar alle andere vogels niet?

Edit; ik lees op de rvo website al dat er voor vogels en reptielen later een lijst komt. Dat is duidelijker :j

Eleeke

Berichten: 2042
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 12:59

Russische dwerghamsters mogen ook niet meer, Campbelli idem. alleen nog chinese dwerghamster.
Ben wel benieuwd naar het waarom ( de ene wel de andere niet vooral )
Laatst bijgewerkt door Eleeke op 06-07-22 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt