Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat vind je van deze beslissing?

Het is goed dat Roe vs. Wade is geschrapt, abortus moet verboden worden
10 (1%)
Het is slecht dat Roe vs. Wade is geschrapt, abortus moet toegestaan blijven
747 (98%)

Totaal aantal stemmen: 757


Marjo

Berichten: 37308
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 20:33

anjali schreef:
Kinke schreef:
volgens het stemoverzicht hier heeft 1 persoon voor gestemd??

Inderdaad en de tweede ben ik.Wat niemand op Bokt zal verbazen want ik heb me steeds als Pro-life geprofileerd .

Pro-life heeft er niets mee te maken. Je kan jezelf beter pro-forced-birth noemen :)


Niobe schreef:
Molfre schreef:
Oh, als mannen toch een degenen waren die zwanger konden raken...


Dan zat er een kliniek op elke hoek naast de McDonalds


Dit.

Achterom schreef:
mylittlejoy schreef:

Heeft dat niet meer met benodigde meerderheid in Senaten/House te maken? Republikeinen en Democraten zijn vooral bezig om elkaar stevig in de weg te zitten en wetten tegen te houden, kijk naar voorstellen voor zorgverzekeringen of wetten om wapenbezit in te perken.

Sinds 1973 hebben ze hier de tijd voor gehad hè...


Tsja, als je ziet hoe snel Trump Obamacare heeft teruggedraaid... de hele politiek van dat land is verknipt.

tamary

Berichten: 29242
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 20:38

anjali schreef:
Kinke schreef:
volgens het stemoverzicht hier heeft 1 persoon voor gestemd??

Inderdaad en de tweede ben ik.Wat niemand op Bokt zal verbazen want ik heb me steeds als Pro-life geprofileerd .

Pro-life = pro geboorte. Anti-abortus en pro doodstraf, daar tussen is het zwemmen of verzuipen en zwemles/zwemvesten doen we niet aan.


George Carlin had er een goed stukje over :
https://www.youtube.com/watch?v=ZDzs0gY1cTA

sterregoud
Berichten: 1883
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 20:40

Niet te vatten, dit. Op zich ben ik niet voor abortus, liever zo goed mogelijk ongewenste zwangerschap voorkomen, maar als het wel nodig is, dan zo veilig mogelijk.
Vrouwen worden weer ondergeschikt gemaakt, en het zal veel ellende met zich meebrengen.

Marjo

Berichten: 37308
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 20:46


Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 21:25

Toevallig keek ik hoe het in Europa gesteld is en eigenlijk zijn we in dit continent gewoon niets beter.
Als je de Europese landen met staten vergelijkt dan hebben we hier gewoon een vergelijkbare situatie.

En dan niet zomaar wat Europese landjes die nog een weg te gaan hebben maar notabene EU landen. Ook in de EU (Malta) moet je als vrouw gewoon sterven voor je ongeboren kind. Immers is de vrouw slechts een verpakking toch?

Ik quote mezelf even:

Sizzle schreef:
In Malta is abortus zonder uitzondering verboden. Hetzelfde geldt voor Vaticaanstad. In Andorra en Liechtenstein is abortus in de meeste gevallen illegaal. Wie in deze staten een abortus ondergaat, uitvoert of een ander daarbij helpt, riskeert een gevangenisstraf die kan oplopen tot meerdere jaren. In Andorra en Liechtenstein mag abortus alleen als dit noodzakelijk is om het leven van de zwangere persoon te redden.

Polen heeft verscherpt in 2020. Abortus is er enkel toegestaan in geval van incest, verkrachting of als de zwangere persoon in levensgevaar verkeert.

In Ierland was abortus 2018 bij wet verboden – zelfs in het geval van verkrachting, incest of ernstige lichamelijke afwijkingen. Op het gebruik van abortuspillen stond een gevangenisstraf van meer dan tien jaar: de strengste abortuswetgeving van heel Europa. Inmiddels afgezwakt en toegestaan tot 12 weken zwangerschap.

https://www.oneworld.nl/lezen/seks-gend ... ortus-mag/


Het klopt ook niet dat het een mannen beslissing is.
Toevallig een maandje terug nog eens nagezocht. In de US zijn ongeveer evenveel vrouwen als mannen tegen abortus. Te verwachten ook want het is een religieuze basis, geen basis op logisch denken.

Esplendido
Berichten: 3142
Geregistreerd: 09-08-11

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 21:39

Als ze zo pro life zijn, waarom mag dan wel iedereen die dat wil een wapen dragen en gebruiken? Ze zijn niet pro life, ze zijn tegen keuzevrijheid van de vrouw. Vreselijk dit en een grote stap terug.

Prima als mensen tegen abortus zijn, als zij dan ongewenst zwanger worden kiezen ze niet voor een abortus maar leg een ander niet jouw keuzes (en indirect geloof) op.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 21:57

Gewoon een enorme arrogantie.
„Ik ben gelovig dus heb ik de waarheid in pacht en heb daarom het recht het recht om over andere mensen te beslissen“

Stukje macht wellicht ook. Gewoon de macht hebben om iemand te laten sterven zonder een vinger uit te hoeven steken. Zouden zulke stemmers ook thuis het glas heffen op hun glorieuze overheersing als er een vrouw zware bloedvergiftiging heeft maar het embryo tenminste 3 dagen langer geleeft heeft, of de foetus zonder moeder op de nicu ligt?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41831
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 23:41


Amber_anne

Berichten: 6959
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 23:55

Is deze wet in Nederland waterdicht of kan hier hetzelfde gebeuren

fleurtjeuh
Berichten: 10383
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 00:06

Amber_anne schreef:
Is deze wet in Nederland waterdicht of kan hier hetzelfde gebeuren

Volgens mij gebeurt zoiets in Nederland niet zo snel.
Sterker nog, een paar maanden geleden is het krijgen van een abortus zelfs sneller\makkelijker gemaakt!

Elfie

Berichten: 776
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 00:35

Wat een ontwikkelingsland is de VS toch.

Het leven van een ongeboren foetus is er meer waard dan dat van een schoolgaand kind.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-22 00:40

Amber_anne schreef:
Is deze wet in Nederland waterdicht of kan hier hetzelfde gebeuren


Wet weet ik niet, maar het politieke stelsel is anders. De politiek moet wel heel erg veranderen wil dat recht hier in gevaar komen.

Als we een regering met een meerderheid van bijv. CU, SGP, FVD krijgen dan moet je je wellicht zorgen maken. Maar ik zie dat niet zo snel gebeuren, zeker gezien religie steeds meer daalt.

@Anjali: ik kan me best voorstellen dat iemand tegen abortus is. Daar kan je je mening over hebben. Maar vind je het een goed iets dat dit zo is teruggetrokken zonder dat er een goed stelsel voor in de plaats komt? Als je abortus verbied moeten moeders financiële, medische en mentale hulp krijgen. Gratis. Moet kinderopvang gratis worden. In het verlengde daarvan: onderwijs gratis. Adoptie makkelijker. Anticonceptie gratis, geen regulering op dingen als spiraaltjes (wat in de VS wel is). Condooms gratis. Goede voorlichting op seksueel gebied.

Als je er als vrouw niet voor kiest dan moet de regering die dat afdwingt imo de zorg dragen voor al die aspecten. Doe je dat niet dan ben je simpelweg pro-birth en niet pro-life. Want laten we eerlijk zijn: zodra je die baby eruit is wordt je keihard laten vallen in de VS. Want als je dán financiële hulp wil “heb je er zelf voor gekozen”, of “ben je een luie uitkeringstrekker”, of “moet je maar voor adoptie gaan” (waarbij ik het zo ironisch vind dat de vrijwel geen vrouwelijke pro-life protesteerders zélf een kind heeft geadopteerd maar wel menen dat adoptie de oplossing is).

En als je abortus dan verbiedt… in de VS willen Staten ook abortus in het geval van buitenbaarmoederlijke zwangerschap verbieden. Hell, heb zelfs een politicus zien praten over dat élke anticonceptie die een eitje niet aan laat hechten, verboden moet worden ‘want dat is abortus’. Die mannen die daar de regels bepalen weten geen kont af van hoe het allemaal werkt in het vrouwelijk lichaam.
Keur je dat goed? Want dat is wat nu gebeurt door de streep door Roe vs. Wade.

Overigens heeft de US ook een heel hoge maternal death rate vergeleken met andere westerse landen. Leuk vooruitzicht, dat :n
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 25-06-22 00:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 00:45

Bizarre ontwikkeling. Abortus verbieden zal er alleen maar voor zorgen dat vrouwen uit wanhoop zich in gevaarlijk situaties brengen omdat op een normale manier geholpen worden niet kan.

‘Pro-life’ maar als een kind in een school wordt neergeschoten dan maakt t niet uit want the second amendment. Ik zal die denkwijze nooit begrijpen.

Avalanche

Berichten: 16285
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 01:22

Elfie schreef:
Wat een ontwikkelingsland is de VS toch.

Het leven van een ongeboren foetus is er meer waard dan dat van een schoolgaand kind.

En van een volwassen vrouw.......

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 01:28

Ik ben ook verbaasd dat dit in de moderne tijd nog zo gaat en ook hoe dit is gegaan.

Maar ik vind het ergens ook wel moeilijk om te beoordelen. Amerika is een heel groot land met vele culturen en wij oordelen vanuit onze cultuur.
Ook hier zijn mensen tegen, maar dat zijn in verhouding vrij weinig mensen.

Ik ben voor abortus, maar zou wel graag willen zien dat er ook meer aan de preventieve zorg wordt gedaan.
Van een medewerkster bij een kliniek weet ik dat er best vaak mensen zijn die er meerdere keren aankloppen omdat ze vrij laks zijn met anticonceptie. Dat vind ik oprecht wel een slechte zaak. Ja, goed dat ze dan alsnog die keus hebben, maar voorkomen moet voor gaan.

In Amerika komen nu grote problemen, maar ik hoop ook dat ze het beter voorlichten goed oppakken, zo ook met voorlichting wat betreft wapens. Niks doen is geen optie.

Maar we zullen wel moeten begrijpen dat als je in een bepaalde cultuur leeft, je toch net anders tegen dingen aankijkt dan wij of anderen.

Overigens las ik de reactie van Michelle Obama........

Avalanche

Berichten: 16285
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 01:34

Hahahahaha America en seksuele voorlichting :')

Ze zien dat als indoctrinatie _O-

Seksuele voorlichting is van de duivel volgens conservatieven.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 02:08

Avalanche schreef:
Hahahahaha America en seksuele voorlichting :')

Ze zien dat als indoctrinatie _O-

Seksuele voorlichting is van de duivel volgens conservatieven.


We weten hoe het was en nu is ja.

Maar er zal een groep kunnen zijn die nu wel degelijk gaat in zien dat ze moeten voorlichten. Het zal niet overal zijn, maar ook daar gaan mensen echt wel nadenken.

Dus hahahahaha, is een beetje kinderachtig, want we zitten hier maar te oordelen en iedereen over 1 kam te scheren.

boeflover

Berichten: 6048
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 05:51

Amerika stond wel met veroordelen en sancties toen de Taliban meisjes terug verbied om naar school te gaan en een burka weer verplicht werd. Maar komt nu zelf met een abortus verbod… 8)7
Ik zeg sancties aan Amerika tot ze stoppen met vrouwen onderdrukken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 05:54

Suliko schreef:
Altijd succesvol om een stel welvarende onwetende oude mannen in pakken beslissingen te laten nemen over het leven van anderen -O-

Je weet dat tijdens de Roe vs Wade beslissing er 9 mannen in de Supreme Court zaten en bij het terugdraaien van de beslissing 6 mannen en 3 vrouwen?

De logische conclusie zou dan eerder moeten zijn dat er minder vrouwen in de SC moeten zitten, haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 06:01

Wat een misleidende poll trouwens aan het begin van dit topic.

De beslissing van de Supreme Court zegt niets over een verbod op abortus, het stelt slechts dat staten zelf hun wetgeving mogen maken.

En dat terwijl TS het heeft over "gebrek aan kennis" in de openingspost.

moonsparkle
Berichten: 21789
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 07:57

Alleen vermoeden ze wel dat bijna de helft van de Staten het zal gaan verbieden(bron teletekst

Marjo

Berichten: 37308
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 08:56

moonsparkle schreef:
Alleen vermoeden ze wel dat bijna de helft van de Staten het zal gaan verbieden(bron teletekst


Meer dan de helft zelfs. Ik kwam deze tegen op Facebook:

Afbeelding

Marjo

Berichten: 37308
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 08:58

enzino schreef:
Suliko schreef:
Altijd succesvol om een stel welvarende onwetende oude mannen in pakken beslissingen te laten nemen over het leven van anderen -O-

Je weet dat tijdens de Roe vs Wade beslissing er 9 mannen in de Supreme Court zaten en bij het terugdraaien van de beslissing 6 mannen en 3 vrouwen?

De logische conclusie zou dan eerder moeten zijn dat er minder vrouwen in de SC moeten zitten, haha.


De meerderheid is dus man. En helaas zijn er ook nog vrouwen die enorm pro-forced-birth zijn, alleen maar vanwege de bijbel.

Die gaan een beetje voorbij aan het feit dat niet iedereen christelijk is.

Marjo

Berichten: 37308
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 08:59

enzino schreef:
Wat een misleidende poll trouwens aan het begin van dit topic.

De beslissing van de Supreme Court zegt niets over een verbod op abortus, het stelt slechts dat staten zelf hun wetgeving mogen maken.

En dat terwijl TS het heeft over "gebrek aan kennis" in de openingspost.


Meerdere Staten hadden al wetgeving klaarliggen om abortus per direct te verbieden wanneer Roe v Wade zou vervallen. Niks misleidends aan.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-22 09:01

enzino schreef:
Suliko schreef:
Altijd succesvol om een stel welvarende onwetende oude mannen in pakken beslissingen te laten nemen over het leven van anderen -O-

Je weet dat tijdens de Roe vs Wade beslissing er 9 mannen in de Supreme Court zaten en bij het terugdraaien van de beslissing 6 mannen en 3 vrouwen?

De logische conclusie zou dan eerder moeten zijn dat er minder vrouwen in de SC moeten zitten, haha.


2 van de vrouwelijke judges waren dissenters ;) (Sonia Sotomayor & Elena Kagan)

En ik gok dat ze de wetgeving van die Staten bedoelt. Het is echt naar om te zien met welke idiote niet-waarheidsberuste argumenten de oude witte conservatieve mannen komen om die wetgeving te verdedigen. Er is écht een gebrek aan kennis bij die mannen, en tóch gaan ze eigenwijs door met die wetgeving als ze daarop worden aangesproken.

@superpony; heel erg, maar misschien moet het daar eerst misgaan voordat ze realiseren dat dit zo niet kan. Dat ze óf abortus moeten toestaan, óf een beter sociaal vangnet moeten creëren tezamen met goede seksuele voorlichting en gratis anticonceptie.


enzino schreef:
Wat een misleidende poll trouwens aan het begin van dit topic.

De beslissing van de Supreme Court zegt niets over een verbod op abortus, het stelt slechts dat staten zelf hun wetgeving mogen maken.

En dat terwijl TS het heeft over "gebrek aan kennis" in de openingspost.

Dat weet ik. Dus niks gebrek aan kennis.

Feitelijk / technisch gezien zegt het er niks over.
Citaat:
The majority opinion, authored by Justice Samuel Alito, held that "the Constitution makes no reference to abortion, and no such right is implicitly protected by any constitutional provision."

While he acknowledged that the court has interpreted the 14th Amendment to guarantee some rights that are not explicitly spelled out, Alito cited precedent stating that those rights must be deeply rooted in U.S. traditions and "implicit in the concept of ordered liberty."


Maar dat is wél de insteek. Immers komt het vanuit Republikeinen die hun nieuwe anti-abortuswetgeving willen inzetten. Én de realiteit, want deze beslissing mond wel uit in een verbod in diverse Staten.

Citaat:
The decision to uphold a restrictive abortion law in Mississippi, the dispute at the center of the case, divided the justices along ideological lines between the six conservative justices and the three liberals in the minority.


Je kan me niet vertellen dat de Supreme Court daar niet aan heeft gedacht of niet mee heeft laten wegen in de beslissing. Immers is het helemaal niet normaal dat ze een eerdere Supreme Court beslissing terugdraaien: normaal zijn precedents daar érg belangrijk.
Citaat:
Roe "was egregiously wrong from the start," he wrote, and therefore should not be upheld by the principle of adhering to judicial precedent, known as stare decisis.

Bron

En dit werd allemaal mogelijk omdat Republikeinen met twee maten meten. Donald Trump ramde er op het laatste moment toch nog een conservatieve judge doorheen. Terwijl de Republikeinen daar met Obama zoveel kritiek op hadden en de nominatie toen bewust hebben lopen dwarsbomen.

Citaat:
Hours after Scalia's death was announced, Senate Majority Leader Mitch McConnell said he would consider any appointment by the sitting president to be null and void. He said the next Supreme Court justice should be chosen by the next president—to be elected later that year.

The 11 members of the Senate Judiciary Committee's Republican majority refused to conduct the hearings necessary to advance the vote to the Senate at large, and Garland's nomination expired on January 3, 2017, with the end of the 114th Congress, 293 days after it had been submitted to the Senate. This marked the first time since the Civil War that a nominee whose nomination had not been withdrawn had failed to receive consideration for an open seat on the Court. Obama's successor, Donald Trump (a Republican), nominated Judge Neil Gorsuch to fill the vacancy on January 31, 2017, soon after taking office.

Bron