Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat vind je van deze beslissing?

Het is goed dat Roe vs. Wade is geschrapt, abortus moet verboden worden
10 (1%)
Het is slecht dat Roe vs. Wade is geschrapt, abortus moet toegestaan blijven
747 (98%)

Totaal aantal stemmen: 757


PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 11:36

@Anjali: Ik ben 8 weken zwanger. Mocht blijken blijken dat mijn leven in gevaar komt door deze zwangerschap, mag ik het dan niet weghalen? Of als blijkt dat uit de NIPT-test komt dat mijn kind zwaar gehandicapt geboren zou worden of een afwijking zou hebben waardoor zijn leven een hel zou zijn, mag ik het dan ook niet weghalen? En zo nee, waarom niet ?

mysa

Berichten: 10537
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 11:37

enzino schreef:
De vrouw kan in de meeste gevallen nog altijd bepalen een zwangerschap te voorkomen en nu gééf je de ongeboren bevolking meer rechten.


Correctie: een man en een vrouw kunnen... etc.

Ik vind abortus een recht, hoewel ik ook het voorkomen van zwangerschap prefereer.
Maar dat gaat niet altijd goed. En ik vind het ontzettend sneu voor vrouwen die toch al panisch zijn voor een ongewenste zwangerschap. Was ik ook toen ik jong was.

Edit: ik lees net dat een van de rechters nu zegt dat ze ook andere wetgeving moeten gaan heroverwegen, zoals bijvoorbeeld anticonceptie. Wat zijn dat voor godsdienstwaanzinnigen in dat hooggerechtshof?

tamary

Berichten: 29219
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 12:09

Dalende geboortecijfers en dus problemen met een werkende populatie in een groei-economie. In de EU doen Hongarije en Polen hetzelfde en de antihomovoorlichting in Rusland kan je in hetzelfde licht zien. Sommigen denken dat de oplossing is om zwangerschappen gedwongen te laten voldragen zodat er genoeg mensen zijn om wat nu leeft te vervangen en te verzorgen. Die vertikken het om buiten hun hokjes te denken (want Bijbel is enige moreel ethische gedragscode en zonder kan je geen goed mens zijn), dus kinderen blijven krijgen zoals god bevolen heeft. Of daar nu de middelen voor zijn of niet, dat lost god wel op. En oh ja de apocalyps is op komst, dus meer soldaten nodig om de laatste grote strijd tegen het kwaad te leveren. Religie is gevaarlijk en linksom of rechtsom komt wat je gelooft nog soort van uit als je er naar blijft handelen ook.

IMANDRA

Berichten: 9823
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-22 12:13

mysa schreef:
enzino schreef:
De vrouw kan in de meeste gevallen nog altijd bepalen een zwangerschap te voorkomen en nu gééf je de ongeboren bevolking meer rechten.


Correctie: een man en een vrouw kunnen... etc.

Ik vind abortus een recht, hoewel ik ook het voorkomen van zwangerschap prefereer.
Maar dat gaat niet altijd goed. En ik vind het ontzettend sneu voor vrouwen die toch al panisch zijn voor een ongewenste zwangerschap. Was ik ook toen ik jong was.

Edit: ik lees net dat een van de rechters nu zegt dat ze ook andere wetgeving moeten gaan heroverwegen, zoals bijvoorbeeld anticonceptie. Wat zijn dat voor godsdienstwaanzinnigen in dat hooggerechtshof?


Welke wetgeving bedoelen ze en in hoeverre heroverwegen?

Enzino ik zal straks nog inhoudelijk op je reageren, nu ff met andere dingen bezig :)). Maar heb je bericht gelezen :j

Elisa2

Berichten: 37575
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 12:25

Ik vind het ook echt een enorme stap terug in de tijd, afschuwelijk. Vrouw zou tegen zeker baas in eigen buik mogen zijn en blijven. Het is niet alsof een zwangerschap geen risico's met zich mee brengt.

mariettek

Berichten: 1703
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 12:34

Ik vind het een walgelijke ontwikkeling in Amerika.

Geen overtrokken woordkeuze van mijn kant, ik word er namelijk letterlijk misselijk van als ik erover nadenk.

Ik heb zelf (heel bewust) drie kinderen. Ben dolblij met ze. De laatste zwangerschap heeft mij echter chronisch fysiek beperkt gemaakt. Heeft mij bijna mijn baan gekost, PTSS opgeleverd en zal mij in mijn hele leven beperkingen opleveren. Zwaar? Ja. Frusterend? Ja.

Maar het was nog altijd mijn keus, al wist ik niet wat het mij zou gaan kosten.
Bij een volgende zwangerschap zou ik in een rolstoel terecht komen.
In Amerika zou ik dan ondergeschikt zijn aan een klompje cellen. Nachtmerrie materiaal.

Gelukkig nu geen baarmoeder meer, maar ik wens iedereen een keuze toe over eigen lijf.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 12:37

enzino schreef:
De beslissing van de Supreme Court zegt niets over een verbod op abortus, het stelt slechts dat staten zelf hun wetgeving mogen maken.


De Supreme Court zegt dat abortus verboden mag worden. Daarmee schrapt het het landelijk recht op een abortus. Helemaal duidelijk in de openingspost dus.

Maar het is ook prima duidelijk wie de paar mensen zijn die het blijkbaar best ok vinden om mensen hun rechten af te pakken, en die alles zullen doen om dat een schijn van redelijkheid te geven.

MyWishMax

Berichten: 25452
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 12:41

Ik dacht trouwens ergens gelezen te hebben dat er bij deze uitkomst niet alleen een probleem was voor vrouwen vanwege abortus, maar dat het zelfs verder zou kunnen gaan. Dus andere dingen die bepaald kunnen worden, maar ik heb het niet onthouden, dus ik zal even zoeken. Het gevaar was dat het nog veel verder kon gaan dan dit. En dit is al vreselijk.

Wat pien ook zegt, tegen abortus zijn moet je zelf weten. Het opdringen van jouw ideeën aan anderen niet. Je hoeft zelf nooit voor abortus te kiezen als je tegen bent, maar mag niet voor anderen gaan beslissen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 12:42

Shadow0 schreef:
De Supreme Court zegt dat abortus verboden mag worden. Daarmee schrapt het het landelijk recht op een abortus. Helemaal duidelijk in de openingspost dus.

Maar niet duidelijk in de poll en daar reageerde ik op. Dat zou ook meteen duidelijk zijn als je het correcte stuk gequote had:


enzino schreef:
Wat een misleidende poll trouwens aan het begin van dit topic.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 12:47

MyWishMax schreef:
Ik dacht trouwens ergens gelezen te hebben dat er bij deze uitkomst niet alleen een probleem was voor vrouwen vanwege abortus, maar dat het zelfs verder zou kunnen gaan. Dus andere dingen die bepaald kunnen worden, maar ik heb het niet onthouden, dus ik zal even zoeken. Het gevaar was dat het nog veel verder kon gaan dan dit. En dit is al vreselijk.


Ja. Het Hooggerechtshof heeft hiermee nadrukkelijk besloten dat ze politieke keuzes belangrijker vinden dan het waarborgen van rechten of rechstinhoudelijke beslissingen te nemen, en dat betekent dat eigenlijk alles opgegooid kan worden.
De dingen die al overwogen worden zijn openstelling van het huwelijk voor mensen van hetzelfde geslacht (en zelfs maar het legaal zijn van een relatie van mensen van gelijk geslacht) maar het terugdraaien van allerlei bescherming van raciale gelijkheid zal vast ook niet lang duren, want racisme zou men ook heel graag weer legaal maken. Daar worden sommige mensen namelijk echt ontzettend enthousiast van, het uitzicht op ongebreideld racisme en geweld tegen minderheden.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 12:49

enzino schreef:
Shadow0 schreef:
De Supreme Court zegt dat abortus verboden mag worden. Daarmee schrapt het het landelijk recht op een abortus. Helemaal duidelijk in de openingspost dus.

Maar niet duidelijk in de poll en daar reageerde ik op. Dat zou ook meteen duidelijk zijn als je het correcte stuk gequote had:


enzino schreef:
Wat een misleidende poll trouwens aan het begin van dit topic.


Het was echt glashelder in de poll. De enige manier om dat anders te interpreteren is als je dat anders wilt interpreteren. En mijn wel of niet knippen van een citaat maakt daarin ook niet uit (want hee, iedereen kan gewoon teruglezen wat je hebt geschreven.) Maar ik heb het hier allemaal laten staan, dan kan dat in elk geval niet tot opzettelijke misverstanden leiden.

De poll en de topictitel zijn glashelder, jij wilt er een ander verhaal van maken.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 12:51

Shadow0 schreef:
enzino schreef:
De beslissing van de Supreme Court zegt niets over een verbod op abortus, het stelt slechts dat staten zelf hun wetgeving mogen maken.


De Supreme Court zegt dat abortus verboden mag worden. Daarmee schrapt het het landelijk recht op een abortus. Helemaal duidelijk in de openingspost dus.



In twee staten is het gelijk al verboden voor wat voor omstandigheden ook. In Texas uiteraard, guns and roses maar geen abortus.

Overigens is in de VS de met afstand meest voorkomende gezinsstructuur de alleenstaande moeder met kinderen. Onder wat wij de armoedegrens vinden... :roll:
Ook zijn misdaad(moord), analfabetisme hoog als geen ander westers land.

Maarrrr.... wereldwijde verdediger van de democratie. Met bommen.

Het is wat het is doch aangezien de amerikaanse ´cultuur ´ via hollywood en internet op veel gebieden al een ware hersenspoeling is gebleken, vrees ik overwaaien naar europa -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 12:54

MyWishMax schreef:
Ik dacht trouwens ergens gelezen te hebben dat er bij deze uitkomst niet alleen een probleem was voor vrouwen vanwege abortus, maar dat het zelfs verder zou kunnen gaan. Dus andere dingen die bepaald kunnen worden, maar ik heb het niet onthouden, dus ik zal even zoeken. Het gevaar was dat het nog veel verder kon gaan dan dit. En dit is al vreselijk.

Als je het hebt gevonden lees dan ook meteen het stuk van Jonathan Turley (constitutional law professor) door:
Citaat:
An apocalyptic post-Roe hellscape can be a motivating image, but only to the extent that it is credible. The problem is that the claims are detached from both legal and political realities.

https://jonathanturley.org/2022/05/16/t ... t-opinion/

Maar ik snap de motivatie om zulke beweringen te doen. Biden's approval ratings staan negatief, meer inflatie zit eraan te komen, creditcard schulden staan op knappen, massa uitzettingen uit huurwoningen komen eraan, amerika staat op het punt van een recessie, de aandelenmarkten staan op bear-market territory en de Democraten staan op het punt hun meerderheid te verliezen in het Congress en het Huis. Dus die " parade of horribles" is misschien het enige lichtpuntje op dit moment voor ze ons kiezers te trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 12:57

Shadow0 schreef:
De poll en de topictitel zijn glashelder, jij wilt er een ander verhaal van maken.

Ik heb al eerder 2 ontbrekende opties gegeven en je verkeerd quoten doet mij vermoeden dat je de discussie niet met de beste intentie aan bent gegaan. Daar heb ik geen zin in dus ik zal je verdere berichten dan ook negeren.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 13:11

enzino schreef:
Ik heb al eerder 2 ontbrekende opties gegeven


Opties die nogal intern tegenstrijdig zijn en totaal niet realistisch. Knap dat je een combinatiematrix op kunt stellen, gefeliciteerd, maar ze vertegenwoordigen niet een realistisch standpunt van mensen. Uiteindelijk zijn dat soort dingen gewoon rolspellen-oefeningen voor fascisten: omdat men niet altijd openlijk kan zeggen dat ze het echt prima vinden om vrouwen te onderdrukken en dat het ze niets interesseert hoeveel vrouwen of kinderen hiermee zullen sterven of aanzienlijk slechter af zijn, verzinnen ze ter plekke een abstracte theoretische positie om mee te kunnen spelen. Dan kunnen ze namelijk wel tegen de bescherming van het recht op abortus spelen, maar hoeven ze niet te zeggen dat ze het echt prima vinden om vrouwen hun rechten af te pakken.

Citaat:
en je verkeerd quoten doet mij vermoeden dat je de discussie niet met de beste intentie aan bent gegaan. Daar heb ik geen zin in dus ik zal je verdere berichten dan ook negeren.


Ach, alweer :') Doe maar hoor.

Sanet

Berichten: 7987
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 13:18

Maaruhm… zal paarden en mensen wel weer niet mogen vergelijken, maar is het weghalen van een tweede vruchtje bij een paard dan ook fout?

tamary

Berichten: 29219
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 13:21

enzino schreef:
De beslissing van de Supreme Court zegt niets over een verbod op abortus, het stelt slechts dat staten zelf hun wetgeving mogen maken.

Huertecilla schreef:
Shadow0 schreef:
De Supreme Court zegt dat abortus verboden mag worden. Daarmee schrapt het het landelijk recht op een abortus. Helemaal duidelijk in de openingspost dus.

In twee staten is het gelijk al verboden voor wat voor omstandigheden ook. In Texas uiteraard, guns and roses maar geen abortus.

Overigens is in de VS de met afstand meest voorkomende gezinsstructuur de alleenstaande moeder met kinderen. Onder wat wij de armoedegrens vinden... :roll:
Ook zijn misdaad(moord), analfabetisme hoog als geen ander westers land.

Maarrrr.... wereldwijde verdediger van de democratie. Met bommen.

Het is wat het is doch aangezien de amerikaanse ´cultuur ´ via hollywood en internet op veel gebieden al een ware hersenspoeling is gebleken, vrees ik overwaaien naar europa -O-

Voeg aan die ellende van analfabetisme ook nog maar pelagria, beriberi en scheurbuik toe. Ja, gebreksziekten in een 1e wereldland.

pien_2010

Berichten: 43706
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 13:22

Shadow0 schreef:
Uiteindelijk zijn dat soort dingen gewoon rolspellen-oefeningen voor fascisten: omdat men niet altijd openlijk kan zeggen dat ze het echt prima vinden om vrouwen te onderdrukken en dat het ze niets interesseert hoeveel vrouwen of kinderen hiermee zullen sterven of aanzienlijk slechter af zijn, verzinnen ze ter plekke een abstracte theoretische positie om mee te kunnen spelen. Dan kunnen ze namelijk wel tegen de bescherming van het recht op abortus spelen, maar hoeven ze niet te zeggen dat ze het echt prima vinden om vrouwen hun rechten af te pakken.
.


Deze vind ik wel scherp opgemerkt. Want inderdaad het hooggerechtshof zegt niet dat ze het recht op abortus schrappen, terwijl ze donders goed weten dat ze dit uiteindelijk als resultaat wel zullen bereiken in veel staten. Dus ze schrappen wel degelijk het landelijk recht op abortus.
Is inderdaad zeer glad. Zo had ik er zelf nog niet naar gekeken. Hoewel voor mij gelijk duidelijk was dat ze hiermee het recht op abortus schrapten.
Ik ben het ook eens met je, nu je dit zo scherp stelt, dat dit vaker gebeurd of zal gebeuren.
Rechtstreeks lijkt het allemaal heel keurig, terwijl in feite het gaat om een totale ontwrichting van rechten in een maatschappij of anderszins :list:

pien_2010

Berichten: 43706
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 13:30


daantjuhhh

Berichten: 26910
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 13:31

Amerika. Het land van de vrijheid!
Elke dag trouw in de klas de eed aan de vlag afleggen.
Gedood mogen worden door een gek met een geweer.
Geen abortus mogen plegen ook al heeft je kindje geen overlevingskans.
In het ziekenhuis moeten bevallen, maar wel diep in de schulden komen vanwege een opname van 2 dagen.

hallelujah 8)7

pien_2010

Berichten: 43706
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 13:34

Daantjuh deze man (Robert Reich) verwoordt het goed in de volgende tweet

https://mobile.twitter.com/RBReich/stat ... 7320858624

Citaat:
Forced birth in a country with:

—No universal healthcare
—No universal childcare
—No paid family & medical leave
—One of the highest rates of maternal mortality among rich nations

This isn't about "life." It's about control.


Vertaald

Citaat:
Gedwongen geboorte in een land met:

-Geen universele gezondheidszorg.
-Geen universele kinderopvang.
-Geen betaald familie en medisch verlof.
-Een van de hoogste moedersterftecijfers van de rijke landen.

Dit gaat niet over "leven". Het gaat over controle.


Het is inderdaad een hele grote schande waar alleen nog maar meer ellende van gaat komen.

pien_2010

Berichten: 43706
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 13:39

Express pak ik een nieuw bericht gezien de overzichtelijkheid.

Deze tweet van een moslim advocaat kwam ik tegen waarin hij over de Sharia schrijft

https://mobile.twitter.com/QasimRashid/ ... 3124/likes

Citaat:
our friendly local Muslim & lawyer here to remind you Sharia permits abortion up to 120 days, for rape/incest, when fetus is non-viable,& to save the mother’s life—as a decision between a woman & her Dr

Stop using our faith as your punchline—This is 100% ‘Christian’ nationalism


Vertaald

Citaat:
Uw vriendelijke lokale Moslim & advocaat hier om u eraan te herinneren dat de Sharia abortus toestaat tot 120 dagen, voor verkrachting/incest, wanneer de foetus niet levensvatbaar is, & om het leven van de moeder te redden-als een beslissing tussen een vrouw en haar dokter.

Stop met ons geloof als clou te gebruiken. Dit is 100% christelijk nationalisme.

Ik wist dit niet moet ik eerlijk bekennen.

En zoals ik al in een ander topic schreef California is de abortus klinieken uit aan het breiden en nieuwe mensen aan het opleiden en wil een toevluchtsoord zijn voor het hele land.

Waarbij ook in het juridische zaken geregeld zijn want Gavin Newsom twittert zonet
https://mobile.twitter.com/GavinNewsom/ ... 6605679616

Citaat:
Abortion is legal in California.

It will remain that way.

I just signed a bill that makes our state a safe haven for women across the nation.

We will not cooperate with any states that attempt to prosecute women or doctors for receiving or providing reproductive care.


Citaat:
Abortus is legaal in Californië.

Dat zal zo blijven.

Ik heb net een wet ondertekend die onze staat een veilige haven maakt voor vrouwen in het hele land.

We zullen niet samenwerken met staten die proberen vrouwen of artsen te vervolgen voor het ontvangen of verstrekken van reproductieve zorg.


Hoe positief ik dit ook vindt, het zal alleen voor welgestelde vrouwen die de vliegreis kunnen betalen mogelijk zijn om daar de abortus te krijgen. Vreselijk wat een gedoe.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 15:26

Dat is dan wel weer het voordeel in een landje als Litouwen, daar neem je gewoon de bus de grens over en dan kun je als land doen alsof je van niets weet.

Ik denk (hoop) dat de meeste mensen nog wel een actieve herinnering hebben aan de drama‘s uit Ierland tijdens hun abortusverbod tijd.
In Amerika is het vanwege de afstand ook gewoon afwachten tot de meisjes vanzelf doodgaan |(

Niniane

Berichten: 6447
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 16:29

Ik heb zelf nogal moeite met mensen die zich pro life noemen. Er bestaat geen pro life. Je bent pro birth en anti-choice. Zodra de baby geboren is, kan men het weinig schelen wat er gebeurt. :n

In Amerika word je gewoon politiek gegijzeld door blanke mannen met ziekelijke machtzucht. Het zegt genoeg dat er krampachtig wordt vastgehouden aan een dodelijke wapenwet die nooit aangepast zal worden vanwege de wapenlobby. Rechten van vrouwen en de LGBTQ+ gemeenschap zijn de volgende die eraan gaan. Land of the free? Alleen als je een blank bent met een penis in je broek.

storrum

Berichten: 2160
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 16:29