Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat vind je van deze beslissing?

Het is goed dat Roe vs. Wade is geschrapt, abortus moet verboden worden
10 (1%)
Het is slecht dat Roe vs. Wade is geschrapt, abortus moet toegestaan blijven
747 (98%)

Totaal aantal stemmen: 757


IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-22 16:35

Citaat:
The Supreme Court in a 6-3 decision on Friday overturned Roe v. Wade, the landmark ruling that established the constitutional right to abortion in the U.S. in 1973.

The court’s controversial but expected ruling gives individual states the power to set their own abortion laws without concern of running afoul of Roe, which for nearly half a century had permitted abortions during the first two trimesters of pregnancy.

Almost half the states are expected to outlaw or severely restrict abortion as a result of the Supreme Court’s decision. Other states plan to maintain more liberal rules governing the termination of pregnancies.

https://www.cnbc.com/2022/06/24/roe-v-w ... ights.html

Het zat er al aan te komen met alle geluiden hieromheen, maar nu is Roe vs. Wade definitief overruled in de VS.
Wat betekent dat veel staten in Amerika nu abortus gaan verbieden, sommige staten willen het zelfs gaan verbieden wanneer het leven van de moeder in gevaar is (bijv. bij een buitenbaarmoederlijke zwangerschap). Het viel me op dat in de politieke discussies hieromheen flink wat gebrek aan kennis was bij de politici, over hoe het vrouwelijk lichaam werkt.

Wat vindt Bokt van deze beslissing?
Wat denken jullie dat de toekomst gaat brengen, in de VS of zelfs Nederland?
Wat denken jullie dat dit voor invloed gaat hebben op de algemene gezondheid in de VS, of bijv. IVF of ICSI trajecten?
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 24-06-22 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 16:39

Ik vind het een enorme stap terug in de tijd. Het laat maar weer zien hoe hopeloos ouderwets Amerika is. Dit gaat duizenden mensen hun leven kosten elk jaar weer.

De implicaties van dit gaan wel ook nog wel merken binnen Europa en hier in Nederland.

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 16:46

Het verbieden van abortussen zorgt er alleen maar voor dat het illegaal gaat gebeuren, met alle risico's van dien. Het lijkt mij een enorme stap terug in de tijd.

Ik snap ook met alle wil van de wereld niet hoe zoveel Amerikanen zowel (qua abortus) pro-life als pro-wapens kunnen zijn. Dit nog los van het feit dat er vrijwel geen sociaal systeem is om de zwakkeren in de samenleving te helpen. Alles doen om te zorgen dat een kind geboren wordt, daarna kan het feitelijk verrekken.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 16:48

Abortus zou juist altijd laagdrempelig toegankelijk moeten zijn,evenals sterilisatie.

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 16:49

Wat me in deze hele discussie verbaast is dat in al die jaren blijkbaar geen enkele regering dit onderwerp belangrijk genoeg vond om in federale wetgeving op te nemen? Dat is toch een enorme gemiste kans voor bijvoorbeeld een Obama?

Wat een bananenrepubliek is dat toch.

Niqui

Berichten: 2178
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 16:51

Ik hoop het niet dat we het hier gaan merken. Inderdaad een enorme stap terug in de tijd. En er ligt daar veel te veel macht bij één rechtsorgaan. Ze hebben recentelijk ook al geoordeeld dat de restricties tegen wapenbezit van de staat New York tegen de grondwet ingaan. Dat betekent dat dit ook geldt voor de overige staten. In het licht van de schietpartijen waarbij vele mensen in de VS omkomen, vind ik het een onbegrijpelijke beslissing. Net als het verbod op abortus nu.

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 16:52

Achterom schreef:
Wat me in deze hele discussie verbaast is dat in al die jaren blijkbaar geen enkele regering dit onderwerp belangrijk genoeg vond om in federale wetgeving op te nemen? Dat is toch een enorme gemiste kans voor bijvoorbeeld een Obama?

Wat een bananenrepubliek is dat toch.


Heeft dat niet meer met benodigde meerderheid in Senaten/House te maken? Republikeinen en Democraten zijn vooral bezig om elkaar stevig in de weg te zitten en wetten tegen te houden, kijk naar voorstellen voor zorgverzekeringen of wetten om wapenbezit in te perken.

Suliko

Berichten: 4323
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 16:56

Altijd succesvol om een stel welvarende onwetende oude mannen in pakken beslissingen te laten nemen over het leven van anderen -O-

Prima als je pro-life gedachtegoed hebt, maar projecteer dat niet op een ander. Hoeveel vrouwen en kinderen er nu letterlijk in een leven gedwongen worden waarin ze geen kant op kunnen. Terwijl er zoveel lage sociaal-economische statussen zijn in de VS en een keuze als dit houdt dat cirkeltje weer lekker in stand. Problemen van armoede en stress die accumuleren en de ervoor zorgen dat kinderen in een leven terecht komen met 3-0 achterstand als het al niet meer is. |o

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 16:58

Bah wat een verschrikkelijke stap terug in de tijd voor de V.S. Hoorde al dat er in staten zoals Texas een spoedwet was aangenomen dat zodra Roe vs. Wade overturned was dat het meteen illegaal en strafbaar werd om abortus te plegen.

Nu krijg je situaties dat je moet bewijzen bij een miskraam dat het niet met opzet was anders wordt je gewoon de gevangenis ingeknikkerd voor moord. Laat staan alle doden die gaan vallen omdat een foetus niet verwijderd mag worden.

Als ze in Nederland maar niet zulke gedachtes krijgen. Ik mag er vanuit gaan dat we hier met z'n alle iets meer ons verstand gebruiken maar zo zie je dat je bepaalde rechten zo maar zou kunnen verliezen als een grote groep ouwe banketstaaf vinden dat ze mogen beslissen over vrouwen lichamen. bah!

soesita

Berichten: 5173
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 17:00

Ik vind het beangstigend en het geeft me een diep triest gevoel. Zo een reusachtige stap achteruit! -O-

Picopico
Berichten: 889
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 17:02

mylittlejoy schreef:
Het verbieden van abortussen zorgt er alleen maar voor dat het illegaal gaat gebeuren, met alle risico's van dien. Het lijkt mij een enorme stap terug in de tijd.

Ik snap ook met alle wil van de wereld niet hoe zoveel Amerikanen zowel (qua abortus) pro-life als pro-wapens kunnen zijn. Dit nog los van het feit dat er vrijwel geen sociaal systeem is om de zwakkeren in de samenleving te helpen. Alles doen om te zorgen dat een kind geboren wordt, daarna kan het feitelijk verrekken.

Met een verbod op abortus zullen er waarschijnlijk veel meer gehandicapte kinderen geboren worden waar vrijwel geen sociaal vangnet voor is, zeker niet in de staten die tegen abortus zijn. Ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken voor mensen met wat minder financiële middelen. Die kunnen de zorg voor zo'n kind niet betalen.

Ik vraag me ook af hoe makkelijk het eigenlijk is om voor abortus naar een andere staat toe te reizen waar het wel is toegestaan?

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 17:28

Ik word hier oprecht misselijk van :\ Hoe kunnen mensen hier oprecht achter staan?

Ik ben nu 8 weken zwanger maar stel dat mijn leven nu in gevaar was, dan moet ik dus maar gewoon dood gaan ofzo? -O-

Lijsken
Berichten: 1030
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 17:29

Echt heel naar.
In sommige staten zijn al wetten aangekondigd waar het leven van de foetus voor het leven van de zwangere vrouw (of meisje) gaat. Je mag daar dus zelfs geen abortus als de kans groot is dat je als vrouw/meisje overlijd tgv de zwangerschap. Wat mij betreft is dat echt de omgekeerde wereld.

Moet je je voorstellen dat je verkracht bent, met alle trauma van dien, en die zwangerschap moet voldragen. Of dat je financieel in een waardeloze positie zit. Of verslaafd bent. Of psychische problemen hebt. Of simpelweg écht geen kinderen wilt. Of aangewezen bent op een onveilige abortus. Dat is vreselijk voor de vrouw (of het meisje) die dit moet meemaken en vreselijk voor het kind dat (hoogstwaarschijnlijk) niet de opvoeding krijgt die past. Daar bovenop zijn er daar nu al volop problemen met het vinden van voldoende pleeggezinnen voor kinderen.

Voor mezelf sprekend: zwanger worden en te laat zijn voor een abortus (of geen abortus kunnen laten doen) is echt een van mijn grootste nachtmerries. Natuurlijk gebruik je dan goede anticonceptie, maar toch, niets is 100% veilig. Ik ben wat dat betreft heel blij in Nederland te wonen. Ik heb deze zorg nog nooit nodig gehad (en qua leeftijd zou ik inmiddels "veilig" moeten zijn) maar had het nodig geweest dan is het zó fijn dat het kan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41659
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 17:33

Bananenland, dat Amerika. Echt vreselijk blij dat ik daar niet woon.

Land van de mogelijkheden? Eerder land van de onmogelijkheden. Als je vrouw bent dan toch.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-22 17:35

mylittlejoy schreef:
Achterom schreef:
Wat me in deze hele discussie verbaast is dat in al die jaren blijkbaar geen enkele regering dit onderwerp belangrijk genoeg vond om in federale wetgeving op te nemen? Dat is toch een enorme gemiste kans voor bijvoorbeeld een Obama?

Wat een bananenrepubliek is dat toch.


Heeft dat niet meer met benodigde meerderheid in Senaten/House te maken? Republikeinen en Democraten zijn vooral bezig om elkaar stevig in de weg te zitten en wetten tegen te houden, kijk naar voorstellen voor zorgverzekeringen of wetten om wapenbezit in te perken.


Volgens mij inderdaad dit.

Ook heel typisch, de prominente pro-lifers daar. Abortus mag niet, maar iets als kinderbijslag, verzekeringen, kort gezegd een sociaal vangnet voor die mensen? Nah, doen we niet aan.

Dus pro-life tot de baby geboren is, daarna is het 't probleem van de moeder... :=

Ik denk dat pro-life geluiden in Nederland hierdoor wel aantrekken, maar ik acht de kans van slagen daarbij niet groot omdat we een ander politiek stelsel hebben.

Kinke

Berichten: 20544
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 17:37

volgens het stemoverzicht hier heeft 1 persoon voor gestemd??

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 18:12

PoelieWoelie schreef:
Ik word hier oprecht misselijk van : Hoe kunnen mensen hier oprecht achter staan?

Ik ben nu 8 weken zwanger maar stel dat mijn leven nu in gevaar was, dan moet ik dus maar gewoon dood gaan ofzo? -O-


Ja. Feitelijk gezien wel ja.

moonsparkle
Berichten: 21733
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 18:16

Ik had er ook een topic over geopend en weer gesloten. Ik vind delen van Amerika echt prachtig maar sommige dingen vind ik echt zo onbegrijpelijk

furious

Berichten: 7113
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 18:17

WTF wat een stap terug...

anjali
Berichten: 15131
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 18:17

Kinke schreef:
volgens het stemoverzicht hier heeft 1 persoon voor gestemd??

Inderdaad en de tweede ben ik.Wat niemand op Bokt zal verbazen want ik heb me steeds als Pro-life geprofileerd .

fleurtjeuh
Berichten: 10334
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 18:17

Ik vind het diep triest.

Maar ben niet verbaasd

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 18:20

anjali schreef:
Kinke schreef:
volgens het stemoverzicht hier heeft 1 persoon voor gestemd??

Inderdaad en de tweede ben ik.Wat niemand op Bokt zal verbazen want ik heb me steeds als Pro-life geprofileerd .

Wat nou als je verkracht bent en dus 9 maanden opgescheept zit met iets wat je naast je mentale probleem ook fysiek elke dag er aan herinnert?

fleurtjeuh
Berichten: 10334
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 18:21

Avelienvd schreef:
anjali schreef:

Inderdaad en de tweede ben ik.Wat niemand op Bokt zal verbazen want ik heb me steeds als Pro-life geprofileerd .

Wat nou als je verkracht bent en dus 9 maanden opgescheept zit met iets wat je naast je mentale probleem ook fysiek elke dag er aan herinnert?

Jammer dan.
En ook, de meeste mensen aan die kant van de wereld vinden het waarschijnlijk toch je eigen schuld, je zal wel iets gedaan hebben of verkeerd gedragen hebben waardoor je bent verkracht.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41659
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 18:22

Avelienvd schreef:
anjali schreef:

Inderdaad en de tweede ben ik.Wat niemand op Bokt zal verbazen want ik heb me steeds als Pro-life geprofileerd .

Wat nou als je verkracht bent en dus 9 maanden opgescheept zit met iets wat je naast je mentale probleem ook fysiek elke dag er aan herinnert?

Dit heeft echt geen zin...

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 18:22

Helaas denken nog teveel mensen zo idd. Eigen schuld. Zo jammer