Doodstraf terug invoeren ja of nee?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Doodstraf opnieuw invoeren?

Ja
207 (34%)
Nee
397 (65%)

Totaal aantal stemmen: 604


Lithya

Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:25

Mkango schreef:
Ik ben pertinent tegen de doodstraf. Ik vind het barbaars en niet meer van deze tijd, en een ieder die pro-doodstraf is, heeft imo geen enkele reden om zich zo moreel verheven te voelen boven degenen op wie ze de doodstraf zouden willen toepassen.

mysa schreef:
Voor de voorstanders:
Zouden jullie eigenlijk ook bereid zijn vonnis te wijzen?
En het te voltrekken?
Dit vraag ik me ook af idd.


Waarom zou iemand zich moreel boven een ander verheven voelen? Vind het het wel moreel verantwoord om iemand levenslang zijn vrijheid te ontnemen?

Een dier wat gevaarlijk is, is iedereen het over eens dat inslapen het beste is, maar zodra er staat mens, is het onmenselijk? Van mij mag een doodvonnis netjes en humaan voltrokken worden, maar kijk naar een aantal voorbeelden uit het verleden. Die personen was van bekend dat ze niet te helpen waren en toch moesten ze de maatschappij weer in, met alle dodelijke gevolgen van dien. Moet je ze dan de rest van hun leven vasthouden, terwijl zij niet vinden dat ze fout zitten?

DubbelFun

Berichten: 88817
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:25

elizabeth85 schreef:
Bijna iedereen verdient een 2e kans, maar verkrachters en zeden delinquenten die bewezen dit soort dingen doen? Het gaat mijn niet eens om wraak, maar om bescherming van de maatschappij

En moordenaars die bewust moorden ??

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41772
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:27

pien_2010 schreef:
Neen.
1.
Mensen mogen elkaar niet doden vind ik (en dat is een heel diep gevoel waar ik van overtuigd ben dat dit echt niet de bedoeling is) , ook niet uit naam van justitie. Want als justitie verlaag je je dan tot het niveau van diegene die de misdaad heeft gedaan.

2.
Daarnaast vind ik geen doodstraf hebben een uiting van beschaving. Mensen worden opgesloten en uit de maatschappij gehaald en sommige mensen kunnen levenslang in de gevangenis doorbrengen, want dat is allemaal strenger geworden.

3. Een justitiële dwaling/ fout (komt helaas nog steeds voor) is onomkeerbaar als die persoon onschuldig ter dood is gebracht.

We moeten dat in mijn ogen dus gewoon helemaal niet wensen en die menselijke gevoelens proberen in juiste banen te leiden. Want natuurlijk zegt ook mijn gevoel dat die gast die Gino heeft vermoord aan de hoogste boom mag hangen. Maar dat gevoel hebben is wat anders als rationeel dat ook werkelijk uitvoeren binnen ons straf systeem. Daar ben ik dus niet voor.

Ik sluit me hier volledig bij aan :).

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:36

Voor degenen die denken dat we in NL geen doodstraf kennen, check het militair strafrecht......

DubbelFun

Berichten: 88817
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:41

Citaat:
Militair strafrecht (wiki)
In het militaire strafrecht en het oorlogsstrafrecht bleef de doodstraf bestaan totdat in 1983 in de Grondwet bepaald werd dat de doodstraf niet mag worden opgelegd (artikel 114). Met ingang van 1990 verdween de straf uit de betreffende wetten.[2]

Benfan

Berichten: 4008
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:41

Ik ben pertinent tegen de doodstraf, omdat niemand er wat van leert. Buiten de verschrikkelijke feiten omtrent Gino, is er justitieel dwaling geweest omtrent deze man vanaf het begin. Hij was al vaker veroordeelt voor seksueel misbruik bij kinderen, en lijkt seksueel erg gefrustreerd als je de zaken een klein beetje leest. Deze man was direct hulp nodig, en flink ook. Hier is de fout gemaakt, bij de bron.

Hem doden heeft geen zin. Daarmee komt Gino niet terug en bescherm je ook niet kinderen in de toekomst in andere gewelddadige/seksuele misdaden. Wat er moet gebeuren is dat er minder maatschappelijk oordeel is omtrent het gevoel van seksueel verlangen naar kinderen toe. Zodat deze mensen makkelijker, en veiliger hulp kunnen zoeken en vinden. Zonder daarbij direct veroordeelt te worden door de wereld om hun heen. Als zij hulp hebben, en hierbij begeleid worden om niet naar hun gevoelens de handelen, zullen er minder zaken als die van Gino gebeuren.

Maar dat alleen al hardop zeggen is niet veilig, omdat het grote gros het compleet verkeerd opvat.

......................................................................................

Daarbij is de doodstraf een van de meest gefaalde, walgelijke manieren om een probleem op te lossen. Gebeurd het vaak verkeerd (waarbij iemand onnodig uren kan lijden.. ja.. uren) veroordelen ze de verkeerde. En mag nu wel gezegd worden dat het absoluut nutteloos is. Mensen worden nog steeds vermoord..

DubbelFun

Berichten: 88817
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:42

Citaat:
Uit dezelfde Wiki
In de nadagen van de Tweede Wereldoorlog besloot de Nederlandse regering in ballingschap tot herinvoering omdat men vreesde dat de bevolking anders "het recht in eigen hand zou gaan nemen". Om geestelijke verwildering te voorkomen mochten er echter niet te veel executies plaatsvinden. In 1945 begon de massale vervolging van landverraders en collaborateurs. Tienduizenden werden veroordeeld door de bijzondere rechtspleging; 154 mensen kregen de doodstraf, van wie er 39 daadwerkelijk werden gefusilleerd.

prugelpiet

Berichten: 12591
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:47

Picopico schreef:
Dit!

Daarbij vind ik levenslang een ergere straf. Als iemand dood is merkt hij er niks meer van (tenzij de hel toch blijkt te bestaan). Laat zo iemand maar lekker zo lang mogelijk van de consequenties van z'n eigen daad 'genieten'.


Genieten kan je het wel noemen ja. Je hebt als gedetineerde binnen de gevangenissen in Nederland het echt wel goed voor elkaar hoor. Te goed.

Nu vind ik het heel strafrecht in Nederland dieptriest en word het heel nodig tijd dat er wat strenger gestraft word.

Overigens mag van mij de doodstraf wel terug in gevoerd worden. Als er 100% zekerheid is dat iemand een ander persoon om het leven gebracht heeft ‘gewoon omdat het kan’, zoals het geval met Gino, verdient die persoon het wat mij betreft wel. Inhumaan? Wellicht, maar we laten gevaarlijke dieren ook inslapen dus waarom is het dan zo’n heisa als het om gevaarlijke mensen gaat?

Maar goed, een persoon dat te maken heeft met seksueel misbruik van kinderen is niet echt populair onder mede gedetineerden.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: Doodstraf terug invoeren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:50

Voor, mits 120% zeker is dat de juiste dader is gepakt. En dan niet zoals in Amerika 30 jaar in dodencel, maar snel afhandelen.

Sommige mensen verdienen het niet om op hun gemakje in een cel te zitten op koste van de samenleving met relatief veel luxe.

_Lorette_

Berichten: 12114
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:51

Celiien schreef:
Nee. Naast het feit dat het erg kostbaar is (duurder dan levenslang), geloof ik niet in een oog/oog tand/tand maatschappij.
plus het is onomkeerbaar. stel dat je de verkeerde hebt.. Ga maar eens na wat er is gebeurd in Amerika en hoeveel er onterecht zijn veroordeeld.


Dit. :j

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2472
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Doodstraf terug invoeren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:56

Nee.

Er is veel te verbeteren aan onderzoeken en het rechtssysteem, maar dat staat in mijn ogen los van de doodstraf. Gewoon nee.

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:57

Nu worden er tienduizenden euro’s ingestoken om ze ooit weer een ‘normaal’ leven te laten voeren maar er is al verschillende keren bewezen dat zoiets bij een aantal weggegooid geld is.
Dus ja, zoals ik hiervoor ook zei, een Michael P. en die nu Gino heeft vermoord en weet ik wat hij nog meer heeft gedaan bij die ziel die mogen ze per direct de doodstraf geven.
Dit is duidelijk bewezen dus geen enige twijfel mogelijk en scheelt een bak geld.

DuoPenotti

Berichten: 29984
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:58

Maar Amerika kun je niet met hier vergelijken, met hun jurysysteem al als voorbeeld.

Er zitten echt genoeg mensen hier vast die 300% schuldig zijn.
Kijk ons lijstje levenslang gestrafte eens vanaf 2000 bijvoorbeeld. Kijk eens wat voor gezellige dingen er achter hun naam staan..... waarom moet daar elke dag 250 euro naartoe. (en dat is niet de EBI met 556,-)
Daar staan we overigens mee op de 4e plaats.... het gemiddelde is 51 euro....

Memories

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 19:02

Nee, alsjeblieft niet. Ik vind het gewoon niet correct een ander mens te willen doden ongeacht wat voor daden die persoon heeft op diens geweten heeft. En eerlijk, ik denk dat het invoeren van de dood als strafmogelijkheid op zichzelf weinig afschrikkende werking heeft.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41772
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 19:02

DuoPenotti schreef:
Maar Amerika kun je niet met hier vergelijken, met hun jurysysteem al als voorbeeld.

Er zitten echt genoeg mensen hier vast die 300% schuldig zijn.
Kijk ons lijstje levenslang gestrafte eens vanaf 2000 bijvoorbeeld. Kijk eens wat voor gezellige dingen er achter hun naam staan..... waarom moet daar elke dag 250 euro naartoe. (en dat is niet de EBI met 556,-)
Daar staan we overigens mee op de 4e plaats.... het gemiddelde is 51 euro....

Zo lang er op die lijst ook maar 1 persoon staat die ten onrechte veroordeeld bleek, is de doodstraf niet te verdedigen.

DuoPenotti

Berichten: 29984
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 19:06

Afschrikkend zal het ook niet zijn.
Maar ze kunnen alvast niets meer uitspoken en opdrachten geven vanuit de cel wat ze anders wel doen.
Het is beschermen van de rest.


san 87
Heb je ons lijstje bekeken vanaf 2000, twijfel je daar bij 1 van de levenslang gestrafte?

En iemand 50 jaar vast zetten en dan er achter komen is misschien nog wel bruter voor de persoon....
Klinkt heel raar misschien, maar als je iemand direct bij het vonnis ook voltrekt. Dan heeft die persoon er geen weet meer van. 50 jaar vast zitten, je hele leven kapot, dat lijkt mij 100 malen erger.
Maar goed dat is mijn gedachte.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41772
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 19:08

DuoPenotti schreef:
Afschrikkend zal het ook niet zijn.
Maar ze kunnen alvast niets meer uitspoken en opdrachten geven vanuit de cel wat ze anders wel doen.
Het is beschermen van de rest.


san 87
Heb je ons lijstje bekeken vanaf 2000, twijfel je daar bij 1 van de levenslang gestrafte?

En iemand 50 jaar vast zetten en dan er achter komen is misschien nog wel bruter voor de persoon....
Klinkt heel raar misschien, maar als je iemand direct bij het vonnis ook voltrekt. Dan heeft die persoon er geen weet meer van. 50 jaar vast zitten, je hele leven kapot, dat lijkt mij 100 malen erger.
Maar goed dat is mijn gedachte.

Lees je eens in over Lucia de B. ;).

nine1987

Berichten: 8346
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 19:08

chanicha schreef:
Voor zulke gasten zeg ik volmondig ja :j



Hier sluit ik me volledig bij aan.. Wanneer 100% bewezen is dat iemand de dader is, dan heb ik daar geen enkele moeite mee..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41772
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 19:10

nine1987 schreef:
chanicha schreef:
Voor zulke gasten zeg ik volmondig ja :j



Hier sluit ik me volledig bij aan.. Wanneer 100% bewezen is dat iemand de dader is, dan heb ik daar geen enkele moeite mee..

Bij Lucia de B. was dat toentertijd ook 100% bewezen. Maar bleek na jaren toch niet waar.

En dan?

Jessix

Berichten: 16482
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 19:10

_San87_ schreef:
Lees je eens in over Lucia de B. ;).

Ik heb haar boek gelezen en viel daarvan inderdaad stijl achterover... Dat zoiets heeft kunnen gebeuren in een land als Nederland. :oo

Ik ben tegen de doodstraf, vind het echt niet meer van deze tijd. Ik snap wel dat je het gevoel hebt dat sommige mensen het leven niet waard zijn.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 19:12

DuoPenotti schreef:
Daar staan we overigens mee op de 4e plaats.... het gemiddelde is 51 euro....


.. en dan? Net zolang doorgaan totdat we weer het schandblok en de kerkers terughebben en mensen weer gaan vierendelen omdat het ook leuk volksvermaak is?

Ik dacht dat we gestopt waren met dat soort dingen omdat we hadden uitgevonden dat de samenleving daar niets beter van wordt, en er uiteindelijk altijd veel onschuldige mensen de dupe worden. Beschaving, voortschrijdend inzicht. Waarom zouden we dat weg moeten gooien en vervangen door een opvatting die veel gewelddadiger is, terwijl we er niets beter van worden?

idylle
Berichten: 5831
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 19:15

DuoPenotti schreef:
Afschrikkend zal het ook niet zijn.
Maar ze kunnen alvast niets meer uitspoken en opdrachten geven vanuit de cel wat ze anders wel doen.
Het is beschermen van de rest.


Precies dit! En nee, iet meteen als ze 1 x een delict hebben gepleegd , maar als ze (zoals nu) en in geval van Anne Faber en Romy (Michael P en Brian N) en herhaling vallen, dan mogen ze de doodstraf, puur om ervoor te zorgen dat het niet nog eens gebeurd. Zal dit een leer effect / straf effect geven? Nee, maar dat doet het sowieso niet als ze in herhaling vallen.

Memories

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 19:18

_San87_ schreef:
nine1987 schreef:



Hier sluit ik me volledig bij aan.. Wanneer 100% bewezen is dat iemand de dader is, dan heb ik daar geen enkele moeite mee..

Bij Lucia de B. was dat toentertijd ook 100% bewezen. Maar bleek na jaren toch niet waar.

En dan?


En de Puttense moordzaak, en de Schiedammer parkmoord (waar de oorspronkelijke “dader” in eerste instantie zelfs valselijk bekend heeft het wel gedaan te hebben)... het is makkelijk zeggen dat het 100% bewezen moet zijn, maar wanneer is het dat nou écht?

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 19:20

Avelienvd schreef:
Als ik de website er op na sla...
Komt iets minder dan 30 procent van de tbs klanten wederom in de verleiding. En hebben een terugval.
Betekent dat toch 70 procent geen recidive heeft.
[ [url=m/RlGoIl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dus? Hoeveel procent recidive bestaat er onder de levenslang gestraften? Hoeveel van hen gaan na het uitzitten van hun straf nog opnieuw de fout in? Heb je daar ook cijfers van?

Ik wil wel een gokje wagen: flink lager dan die 30% bij TBS'ers?

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 19:30

Ik hoef alleen maar een blik te werpen op mijn onderschrift om volmondig nee te zeggen.

Omdat het idd soms toch onschuldige mensen blijken te zijn.
En als ze dan toch schuldig zijn ze het gewoon niet verdienen om er zo makkelijk af te komen.