Doodstraf terug invoeren ja of nee?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Doodstraf opnieuw invoeren?

Ja
207 (34%)
Nee
397 (65%)

Totaal aantal stemmen: 604


mysa

Berichten: 10550
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:31

Voor de voorstanders:
Zouden jullie eigenlijk ook bereid zijn vonnis te wijzen?
En het te voltrekken?

Tiggs

Berichten: 7537
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:31

Celiien schreef:
Nee. Naast het feit dat het erg kostbaar is (duurder dan levenslang), geloof ik niet in een oog/oog tand/tand maatschappij.
plus het is onomkeerbaar. stel dat je de verkeerde hebt.. Ga maar eens na wat er is gebeurd in Amerika en hoeveel er onterecht zijn veroordeeld.


Dit. Niemand heeft het recht te beslissen over het leven/de dood van een ander. Dat er misdadigers zijn die dat wel doen, wil niet zeggen dat wij ons ook tot dat niveau mogen verlagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:34

Lithya schreef:
Shadow0 schreef:
De doodstraf helpt niet om misdrijven te voorkomen, het blijkt juist eerder samen te gaan met meer geweld in de samenleving. Dus nee.


Volgens mij is die zonder zwaardere straffen ook al aan het toenemen.
Integendeel, we zijn veiliger dan ooit, alleen krijg je er dankzij digitale communicatie veel meer van mee.

Ik ben pertinent tegen de doodstraf. Ik vind het barbaars en niet meer van deze tijd, en een ieder die pro-doodstraf is, heeft imo geen enkele reden om zich zo moreel verheven te voelen boven degenen op wie ze de doodstraf zouden willen toepassen.

mysa schreef:
Voor de voorstanders:
Zouden jullie eigenlijk ook bereid zijn vonnis te wijzen?
En het te voltrekken?
Dit vraag ik me ook af idd.

Avelienvd

Berichten: 7228
Geregistreerd: 28-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:36

Als ik de website er op na sla...
Komt iets minder dan 30 procent van de tbs klanten wederom in de verleiding. En hebben een terugval.
Betekent dat toch 70 procent geen recidive heeft.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:38

Avelienvd schreef:
Als ik de website er op na sla...
Komt iets minder dan 30 procent van de tbs klanten wederom in de verleiding. En hebben een terugval.
Betekent dat toch 70 procent geen recidive heeft.
[ [url=m/RlGoIl.jpg]Afbeelding[/url] ]
En wees blij dat we zoiets hebben als tbs, in een land als de VS word je gewoon bij de poort van de gevangenis gedropt en zoek het zelf maar uit. :evaw: Met als gevolg dat veel mensen weer in de criminaliteit terechtkomen, want de rest van de samenleving wil er niets van weten.

BeFunny

Berichten: 10857
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:39

mysa schreef:
Voor de voorstanders:
Zouden jullie eigenlijk ook bereid zijn vonnis te wijzen?
En het te voltrekken?



De zelfde vraag kunnen we anders om stellen

Zouden de mensen en met name met kinderen die tegen zijn. Als zo'n gast na 25 jaar vrij komt en deze jongen is nu 22 dus heeft dan nog een leven voor zich als die het helemaal uitzit. Maargoed hij komt dan vrij en mag terug keren in de Maatschappij. En zou je die dan als buurman willen? Of als leider bij een scouting, overblijf meester etc.

Want dat gebeurd in Nederland. Ze hebben recht op een normaal leven.

chanicha

Berichten: 12191
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:41

Dat is dan 30% wat misschien wel gruwelijke dingen heeft gedaan en weer gedaan heeft.
Moeten we dan maar gewoon het risico nemen?
Ik vind van niet en het onderkruipsel wat nu Gino heeft gepakt daar zou ik met een gerust hart de knop omzetten net als bij die Michael P.

paddington

Berichten: 2474
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:42

Emj_23 schreef:
Maar strenger straffen na een daad voorkomt de oorspronkelijke daad niet. En het houdt een man als deze niet tegen. Ze zijn of overtuigd van het feit dat ze niet gepakt zullen worden of snappen niet dat als je iets doet dat een gevolg heeft. Kun je een grote groep mensen gewoon niet leren.
Hadden we de verdachte van de meest recente zaak dan levenslang moeten opsluiten of moeten vermoorden toen hij als 17 jarige een delict pleegde? Wat als dat jouw zoon of broertje was toen? Zou je dan willen dat hij een kans kreeg?
Er moet meer worden geïnvesteerd en ook worden aangepast in ons rechtssysteem om zorg te bieden wanneer dat kan of juist te handelen als zorg niet afdoende is.


Hij heeft meer op zijn kerfstok want wat dacht je van de kinderen die hij misbruikte op zijn pleegmoeder werk als kinder opvang?

Maar als hij als 17 jarige aan mijn kind had gezeten dan weet ik niet wat ik gedaan zou hebben.
Maar een 2e of 3e kans had die zeker niet gehad.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:42

pien_2010 schreef:
Neen.
1.
Mensen mogen elkaar niet doden vind ik (en dat is een heel diep gevoel waar ik van overtuigd ben dat dit echt niet de bedoeling is) , ook niet uit naam van justitie. Want als justitie verlaag je je dan tot het niveau van diegene die de misdaad heeft gedaan.

2.
Daarnaast vind ik geen doodstraf hebben een uiting van beschaving. Mensen worden opgesloten en uit de maatschappij gehaald en sommige mensen kunnen levenslang in de gevangenis doorbrengen, want dat is allemaal strenger geworden.

3. Een justitiële dwaling/ fout (komt helaas nog steeds voor) is onomkeerbaar als die persoon onschuldig ter dood is gebracht.

We moeten dat in mijn ogen dus gewoon helemaal niet wensen en die menselijke gevoelens proberen in juiste banen te leiden. Want natuurlijk zegt ook mijn gevoel dat die gast die Gino heeft vermoord aan de hoogste boom mag hangen. Maar dat gevoel hebben is wat anders als rationeel dat ook werkelijk uitvoeren binnen ons straf systeem. Daar ben ik dus niet voor.
Dit. Amen.

xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:44

Shadow0 schreef:
De doodstraf helpt niet om misdrijven te voorkomen, het blijkt juist eerder samen te gaan met meer geweld in de samenleving. Dus nee.



Maar is dat wel zo? Vaak wordt dit, net als bij de kosten voor doodstraf ( en bij de discussie; koningshuis afschaffen en een republiek met een president), gebaseerd op de situatie in de VS.
Echter; is de criminaliteit daar zo hoog vanwege het zeer hoge aantal mensen in armoede...of vanwege de zware straffen? Persoonlijk denk ik eerder dat dit komt door miljoenen mensen die in armoede leven en waarvoor het land weinig tot geen vangnet voor bied.
Dat zie je ook in andere landen waar de doodstraf nog gebruikt wordt; een hoog percentage van de bevolking leeft in armoede.
En het gros ( niet de volle 100%, want bv een seriemoordenaar heeft niks met armoede te maken; dat is gewoonweg een zieke geest en zou zelfs bestaan als iedereen in goede doen kon leven) van alle criminaliteit wordt veroorzaakt door armoede.......en dan kun je nog zulke zware straffen instellen; als je niks te eten hebt en je kind gaat met honger naar bed, stap je misschien toch die grens over.



overigens ben ik tegen de doodstraf, vanwege redenen die al door meerdere benoemd zijn.

Maar persoonlijk denk ik niet dat die stelling die jij zegt opgaat. Persoonlijk denk ik dat het komt door de hoge mate van armoede bij een flink deel van de bevolking dat de doodstraf in bv de VS niet tot nauwelijks afschrikt.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 06-06-22 17:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Blue_Eyes

Berichten: 20356
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:44

BeFunny schreef:
De zelfde vraag kunnen we anders om stellen

Zouden de mensen en met name met kinderen die tegen zijn. Als zo'n gast na 25 jaar vrij komt en deze jongen is nu 22 dus heeft dan nog een leven voor zich als die het helemaal uitzit. Maargoed hij komt dan vrij en mag terug keren in de Maatschappij. En zou je die dan als buurman willen? Of als leider bij een scouting, overblijf meester etc.

Want dat gebeurd in Nederland. Ze hebben recht op een normaal leven.


Dat gebeurt helemaal niet, want dat zijn nog atijd functies waar je een VOG voor moet overleggen en die krijg je niet met dat strafblad.

Shadow0

Berichten: 43537
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:50

xxCYNNxx schreef:
Maar is dat wel zo? Vaak wordt dit, net als bij de kosten voor doodstraf ( en bij de discussie; koningshuis afschaffen en een republiek met een president) gebaseerd op de situatie in de VS.


Niet alleen de VS. Maar de VS heeft wel een paar keer de situatie gegeven om redelijk te kunnen vergelijken tussen situaties waar de doodstraf niet gegeven werd (de doodstraf is een tijd niet toegestaan, en niet in alle staten van toepassing) en de situaties waarin de doodstraf wel meespeelde. En ook dat gaf een verschil aan.

Citaat:
Dat zie je ook in andere landen waar de doodstraf nog gebruikt wordt; een hoog percentage van de bevolking leeft in armoede.


Het zegt denk ik ook iets over de houding van de maatschappij ten aanzien van het omgaan met elkaar. Als je het voor elkaar beter wilt maken, neemt geweld af, neemt armoede af en is de doodstraf een onmenselijk middel. Als je elkaar grotendeels als vijanden beschouwt, is er meer geweld, is het logischer om wraak te willen nemen op elkaar, en de ander niet te helpen om armoede te voorkomen.

In dat opzicht vind ik het trouwens zeker belangrijk om aandacht voor het geheel te houden: dus ook zorgen dat mensen niet in de armoede komen, en ook zorgen dat we elkaar niet voortdurend met argwaan beschouwen.

Echwel

Berichten: 12504
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:51


xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:52

Shadow0 schreef:
xxCYNNxx schreef:
Maar is dat wel zo? Vaak wordt dit, net als bij de kosten voor doodstraf ( en bij de discussie; koningshuis afschaffen en een republiek met een president) gebaseerd op de situatie in de VS.


Niet alleen de VS. Maar de VS heeft wel een paar keer de situatie gegeven om redelijk te kunnen vergelijken tussen situaties waar de doodstraf niet gegeven werd (de doodstraf is een tijd niet toegestaan, en niet in alle staten van toepassing) en de situaties waarin de doodstraf wel meespeelde. En ook dat gaf een verschil aan.

Citaat:
Dat zie je ook in andere landen waar de doodstraf nog gebruikt wordt; een hoog percentage van de bevolking leeft in armoede.




Het zegt denk ik ook iets over de houding van de maatschappij ten aanzien van het omgaan met elkaar. Als je het voor elkaar beter wilt maken, neemt geweld af, neemt armoede af en is de doodstraf een onmenselijk middel. Als je elkaar grotendeels als vijanden beschouwt, is er meer geweld, is het logischer om wraak te willen nemen op elkaar, en de ander niet te helpen om armoede te voorkomen.

In dat opzicht vind ik het trouwens zeker belangrijk om aandacht voor het geheel te houden: dus ook zorgen dat mensen niet in de armoede komen, en ook zorgen dat we elkaar niet voortdurend met argwaan beschouwen.


Dat zegt zeker iets over de houding van de maatschappij....en niet in positieve zin

BeFunny

Berichten: 10857
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:54

Blue_Eyes schreef:
BeFunny schreef:
De zelfde vraag kunnen we anders om stellen

Zouden de mensen en met name met kinderen die tegen zijn. Als zo'n gast na 25 jaar vrij komt en deze jongen is nu 22 dus heeft dan nog een leven voor zich als die het helemaal uitzit. Maargoed hij komt dan vrij en mag terug keren in de Maatschappij. En zou je die dan als buurman willen? Of als leider bij een scouting, overblijf meester etc.

Want dat gebeurd in Nederland. Ze hebben recht op een normaal leven.


Dat gebeurt helemaal niet, want dat zijn nog atijd functies waar je een VOG voor moet overleggen en die krijg je niet met dat strafblad.


En toch komen ze terecht in woonwijken en doen bijv vrijwilligerswerk bij schoutings of als badmeester of in een clubhuis. Er wordt niet bij verteld als iemand in een woning trekt dat het een zedendelinquent is. Hoe je het went of keert ze komen in de verleiding en gaan de fout weer in. Denk even terug aan bijv Anne Faber en Nikkie Verstappen ;)

En deze jongen was al heel jong toen hij zich heeft vergrepen eerder aan tenminste één jongen. Maar kon ook gewoon zijn gang blijven gaan. En natuurlijk hebben ze als er dan weer iets gebeurd hem dan meteen in het vizier. Maarja je zal je kind maar kwijt zijn op zo'n manier.

Doodstraf daar heb ik dubbele gevoelens bij maar ik vind dat de mogelijkheid om weer in de maatschappij te komen echt ook niet meer moet bestaan voor zulke figuren.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 06-06-22 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Berichten: 12504
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:56

Citaat:
ik vind dat de mogelijkheid om weer in de maatschappij te komen echt ook niet meer moet bestaan voor zulke figuren.


Helemaal mee eens, dus echt opsluiten

Petpa

Berichten: 1743
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:57

Echwel schreef:
Citaat:
ik vind dat de mogelijkheid om weer in de maatschappij te komen echt ook niet meer moet bestaan voor zulke figuren.


Helemaal mee eens, dus echt opsluiten


Daarom kan TBS levenslang duren.

idylle
Berichten: 5832
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 17:57

Als ze gegarandeerd niet meer terug komen in de maatschappij mogen ze ook tot hun dood in een celletje wegkwijnen ipv de doodstraf. Maar dit soort mag echt nooit meer los komen.

xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:57

Daar ben ik het zeker mee eens.

DubbelFun

Berichten: 88842
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:01

Benzz schreef:
Levenslang is in Nederland daadwerkelijk levenslang. Als enige Europese land.
DubbelFun schreef:
Niet dus.
Citaat:
Na 25 jaar wordt beoordeeld of iemand met levenslang mag gaan werken aan een mogelijke terugkeer in de maatschappij.

https://www.om.nl/onderwerpen/strafzaak ... atschappij.

[***] schreef:
Heb je ook gekeken hoe vaak dit daadwerkelijk is toegepast? In de praktijk gebeurt dit vrijwel niet en is levenslang gewoon levenslang.
De wet is pas vanaf 2016 van kracht, dus vóór 2031 is het nog niet aan de orde :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:05

DubbelFun schreef:
[***] schreef:
Heb je ook gekeken hoe vaak dit daadwerkelijk is toegepast? In de praktijk gebeurt dit vrijwel niet en is levenslang gewoon levenslang.
De wet is pas vanaf 2016 van kracht, dus vóór 2031 is het nog niet aan de orde :)


Nee, de wet geldt ook voor mensen die levenslang hebben en na invoering van de wet 25 jaar of langer vastzitten. Met 2031 (ik denk dat je 2041 bedoelt) heeft het dus helemaal niets te maken :)

DubbelFun

Berichten: 88842
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:08

idylle schreef:
Als ze gegarandeerd niet meer terug komen in de maatschappij mogen ze ook tot hun dood in een celletje wegkwijnen ipv de doodstraf. Maar dit soort mag echt nooit meer los komen.

Niemand kan dat 100% garanderen, gevangenisuitbraken komen regelmatig voor.
Citaat:
(Quest.nl)
In Nederland is het volkomen legaal om uit de gevangenis te ontsnappen. Ook het doorknippen van je enkelband wordt niet gezien als een strafbaar feit. Je bent dan alleen schuldig aan vernieling....
Omdat de wens om vrij te zijn zo ingebakken zit in de mens, wordt een ontsnapping uit de gevangenis gezien als 'een uiting van de natuurlijke drang naar vrijheid'. En die uiting mag je niet bestraffen.

DuoPenotti

Berichten: 30126
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:17

Ja.
En vaak genoeg hebben we wel de goede hè.
Zoals die Michael P als voorbeeld.
Kijk in het lijstje levenslang gestrafte in Nederland wat die op hun kerfstok hebben, daar zit niet zo snel een onschuldig typje bij. Die lijsten zijn zo lang dat als er 1 ding niet aan hun te wijten is de rest nog genoeg is voor einde oefening.....
Maar dat gebeurt met de huidige technieken echt niet zomaar meer.

En ja het is in Amerika duurder omdat ze daar eerst nog 20 jaar zitten. Al is dat pas de echte straf, dat is meer mens onterend dan de doodstraf zelf, weten dat het gaat komen. Ooit....
Maar doodstraf zou voor mij betekenen deze dan ook direct voltrekken.

Dat levenslange TBS enz is gewoon geld over de balk mikken.
Denk dat we die zorgverleners beter in kunnen zetten voor de mensen die nog niet zulke ernstige dingen hebben begaan en proberen dat te voorkomen.

elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:20

Absoluut ja. Neem marc dutroux. Je wilt toch niet dat zo iemand ooit nog maar een kans krijgt om te ontsnappen of iemand iets aan te doen op welke manier dan ook? Z'n vrouw zit in een klooster maar heeft wel 2 meisjes laten verhongeren. In mij ogen moet de wereld dan tegen jou beschermd worden. Bijna iedereen verdient een 2e kans, maar verkrachters en zeden delinquenten die bewezen dit soort dingen doen? Het gaat mijn niet eens om wraak, maar om bescherming van de maatschappij

BeFunny

Berichten: 10857
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Doodstraf terug invoeren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:25

Nouja het is ook in NL wel voorgekomen dat er onschuldigen vast zaten. En als je dan hoort hoe die onder druk gezet werden door agenten die gewoon maar de zaak afgerond wilden zien dan ben ik wel blij dat zij Iig niet de doodstraf kregen.

Ik zal er geen traan om laten als zo'n echte zeden dader sterft. En ik denk dat dat voor de ouders veel meer als rechtvaardigheid voelt dan dat het voelt als hij ontloopt zijn straf. Ik denk dat voor hun ook het gevoel van dat hij dit echt nooit meer kan doen bij andere kinderen uiteindelijk wel een fijner gevoel geeft dan levenslang.