Doodstraf terug invoeren ja of nee?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Doodstraf opnieuw invoeren?

Ja
207 (34%)
Nee
397 (65%)

Totaal aantal stemmen: 604


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 16:26

8nnemiek schreef:
Nee,
Hoewel ik zo’n soort mensen het liefst niet meer onder ons zou zien, vind ik de doodstraf niet van deze tijd, en op de een of andere manier voelt dat ook te makkelijk. Laat ze maar lekker levenslang opgesloten zitten. Liefst wat minder luxe dan hoe ze er nu bij zitten.

Eens.
Maar vergeleken met andere landen mogen gevangenen hier in Nederland echt niet klagen.
Een bekende van mij is recent vrij gekomen na 2 jaar, heeft in 2 verschillende gevangenissen gezeten en het verbaasde mij hoe het er in Nederland aan toe gaat.

Emj_23
Berichten: 1219
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Doodstraf terug invoeren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 16:35

Absoluut niet, om de redenen die Pien schetst.
Aanvullend worstel ik ermee dat dat voor ons wel heel makkelijk zou zijn. Ook de mensen met verschrikkelijke daden zijn een product van onze maatschappij. Ik zou liever kijken en geld investeren in hoe je mensen kan behoeden van dit soort daden. Bezuinigingen in de jeugdzorg/ggz, maar ook onze individualistische maatschappij spelen een rol. Hoe zorgen we ervoor dat mensen niet zo verknipt raken dat ze hier toe in staat zijn? Want het komt niet uit de lucht vallen blijkt maar weer. Als maatschappij falen we, iemand bij een eerste delict een spuitje geven is niet de weg. En na het delict is genoegdoening en geen oplossing. Blijf het heel lastige materie vinden.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 16:35

Een man die bewezen kinderen seksueel misbruikt zou wat mij betreft gecastreerd moeten worden. Lijkt me een goedkope en trefzekere oplossing voor een probleem waar verder weinig aan te doen is. Die behoefte wordt niet minder van een gevangenisstraf of TBS. Dan weet je tenminste zeker dat het klaar is. Wanneer je niet met je driften om kunt gaan kunnen ze die maar beter afnemen, lijkt me zelfs ook stukken rustiger voor de betrokkene, kan me slecht voorstellen dat je je gelukkig voelt met van die rare driften waarvan je heel goed weet dat het niet klopt, dat dat ernstig verstoord is. In een ziekenhuis serie was het zelfs een draadje, een man met seksuele gevoelens voor kinderen wilde gecastreerd worden, niemand wilde het doen, hij kwam in het ziekenhuis omdat hij het zelf geprobeerd had. Niet gelukt, nog steeds wilde niemand het doen en hij pleegt uiteindelijk zelfmoord. Ik weet niet of het uit het leven gegrepen is en dat dus daadwerkelijk voorkomt maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. Wanneer ik met dergelijke gevoelens rond zou lopen zouden ze mij in ieder geval volkomen vrijwillig mogen opereren

En dan hoef je de doodstraf dus niet in te voeren, waar ik trouwens ook tegen ben om eerder genoemde redenen

siskeh
Berichten: 8680
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 16:42

luxx schreef:
Een man die bewezen kinderen seksueel misbruikt zou wat mij betreft gecastreerd moeten worden. Lijkt me een goedkope en trefzekere oplossing voor een probleem waar verder weinig aan te doen is. Die behoefte wordt niet minder van een gevangenisstraf of TBS. Dan weet je tenminste zeker dat het klaar is. Wanneer je niet met je driften om kunt gaan kunnen ze die maar beter afnemen, lijkt me zelfs ook stukken rustiger voor de betrokkene, kan me slecht voorstellen dat je je gelukkig voelt met van die rare driften waarvan je heel goed weet dat het niet klopt, dat dat ernstig verstoord is. In een ziekenhuis serie was het zelfs een draadje, een man met seksuele gevoelens voor kinderen wilde gecastreerd worden, niemand wilde het doen, hij kwam in het ziekenhuis omdat hij het zelf geprobeerd had. Niet gelukt, nog steeds wilde niemand het doen en hij pleegt uiteindelijk zelfmoord. Ik weet niet of het uit het leven gegrepen is en dat dus daadwerkelijk voorkomt maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. Wanneer ik met dergelijke gevoelens rond zou lopen zouden ze mij in ieder geval volkomen vrijwillig mogen opereren

En dan hoef je de doodstraf dus niet in te voeren, waar ik trouwens ook tegen ben om eerder genoemde redenen



Dat castreren, wie zegt dat dat 100% veilig is. Het zal misschien afremmen, maar wat als dit niet voldoende is?
Alsnog is er dus monitoring en therapie nodig, en wie wil er garantie geven?

Echwel

Berichten: 12506
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 16:46

Castreren helpt alleen tegen de seksuele drift niet wat er tussen de oren zit, macht willen hebben enz.
Dat gezegd hebbend, ben ik toch niet voor de doodstraf, het is niet aan ons een mensenleven te nemen, dan zijn we geen haar beter..
We moeten veel eerder dit soort mensen en ook bv seriemoordenaars monitoren en, evt met GPS in de gaten houden.

Nirvana_

Berichten: 3204
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 16:51

DubbelFun schreef:
Celiien schreef:
Nee. Naast het feit dat het erg kostbaar is (duurder dan levenslang), geloof ik niet in een oog/oog tand/tand maatschappij.
plus het is onomkeerbaar. stel dat je de verkeerde hebt.. Ga maar eens na wat er is gebeurd in Amerika en hoeveel er onterecht zijn veroordeeld.

Ik ben wel benieuwd waarop je baseert dat de doodstraf duurder zou zijn dan levenslang.

Een gevangene in NL kost gemiddeld € 250 per dag, dus € 91.250 op jaarbasis. Met een gemiddelde levensduur van 80+ en een moordenaar die op zijn 30ste de bak in gaat zit je dus op dik 4.5 mil.!


Als dit echt zo is vraag ik me af waar die kosten vandaan komen en of dat echt niet wat goedkoper kan... 250 per dag? Enige wat ze nodig hebben is een cel met bewaking, eten/water, af en toe nieuwe kleding/beddengoed en klaar?

Wildgirl

Berichten: 11679
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 16:56

Nee, echter zou ik levenslang er wel in willen brengen maar dan ook echt levenslang.
Wat mij betreft mogen gevangenen die dat krijgen dan best kiezen voor euthanasie op basis vd strafmaat.
Daarnaast lijkt het me goed wat meer Spartaans te gaan.
Geen tv/internet en andere privileges.
22 uur pd op cel, 1 uur luchten, 1 uur douchen/eten/sporten etc.
Ga maar een boek lezen.
Als je kijkt naar de mogelijkheden die wij veelplegers in NL bieden... het is bizar. En dan niet alleen tijdens detentie maar m.n ook daarna, alles onder het mom van reïntegratie in de maatschappij en terugval voorkomen. Dat laatste lukt alleen niet heel best.

@nirvana, onderwijs/medische zorg/afschrijving pand/verwarming/medicatie/eten/sport en spel/psychische ondersteuning. Ik denk dat 250 euro p.d heel realistisch is.

DubbelFun

Berichten: 88851
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 16:57

@nirvana: wat denk je dat een gevangenis bouwen kost en het onderhoud/GWL om er maar een paar te noemen.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 16:57

In Amerika wordt dit blijkbaar al gedaan (zie link), vooral chemisch maar ook operatief en hoewel er wel wat kritiek op is en er ook recidive mogelijk is (mannen kunnen testosteron gaan slikken) lijkt het mij toch vrij succesvol en blijkbaar zijn er inderdaad mannen die hierom vragen. Ik wist niet dat dit al ergens toegepast werd en ik vind dat een hele goeie ontwikkeling. Wat mij betreft heb je überhaupt geen rechten meer wanneer je kinderen pijn doet

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... bonHg8ib56

paddington

Berichten: 2474
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Re: Doodstraf terug invoeren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:02

Laat ze eerst maar eens de gevangenis wat minder luxe maken.
Dus geen tv, kunnen koken, entertainment, spullen uit een winkel bestellen etc etc

En daarbij zulke gasten niet apart zetten om ze te beschermen want wie beschermde de slachtoffers??

Benzz
Berichten: 2971
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:04

Wildgirl schreef:
Nee, echter zou ik levenslang er wel in willen brengen maar dan ook echt levenslang.
.

Levenslang is in Nederland daadwerkelijk levenslang. Als enige Europese land.

Lithya

Berichten: 2522
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:06

Als iemand als een zwaar over de schreef is gegaan. Hulp heeft gehad en dan nog zwaarder over de schreef gaat, dus een of meerdere levens neemt, dan mag van mij echt het leven van dit persoon ook beëindigd worden. Er wordt gezegd dat er geen zwaardere straf is dan iemand zijn of haar vrijheid ontnemen. Ontneem ze dan ook maar luxe. Ze mogen van mij prima leesboeken hebben, maar tv en spelcomputer…

DubbelFun

Berichten: 88851
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:07

Benzz schreef:
Levenslang is in Nederland daadwerkelijk levenslang. Als enige Europese land.
Niet dus.
Citaat:
Na 25 jaar wordt beoordeeld of iemand met levenslang mag gaan werken aan een mogelijke terugkeer in de maatschappij.

https://www.om.nl/onderwerpen/strafzaak ... atschappij.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37364
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:09

Maik79 schreef:
Celiien schreef:
Nee. Naast het feit dat het erg kostbaar is (duurder dan levenslang), geloof ik niet in een oog/oog tand/tand maatschappij.
plus het is onomkeerbaar. stel dat je de verkeerde hebt.. Ga maar eens na wat er is gebeurd in Amerika en hoeveel er onterecht zijn veroordeeld.


+1

Ik sluit me hier ook bij aan. En je maakt dan van doden van mensen iemands beroep. Want iemand moet de executies uitvoeren.
En eenmaal dood voelt diegene geen straf meer. Dan liever zo lang mogelijk de gevolgen van de daad ondergaan

Elisa2

Berichten: 37681
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:09

[***] schreef:
Nee, absoluut niet. Zelfs niet sinds ik zelf slachtoffer ben geworden van een tbs'er die verlof had en daar zat voor 2 zeer ernstige delicten. Hij ging na een PIJ maatregel en ruim 10 jaar tbs weer de fout in.

1. Het rechtssysteem is mensenwerk en waar mensen werken worden fouten gemaakt. De doodstraf is onomkeerbaar en in mijn ogen is dat een onaanvaardbaar risico.
2. Als je de doodstraf invoert betekent dat dat je ook levens ontneemt. In welk opzicht maakt dat jou beter dan een moordenaar?
3. Als een dader gedood wordt komt hij wel erg makkelijk van zijn straf af. Een slachtoffer of nabestaande heeft er levenslang last van, ik zou het zelf heel zuur vinden als de dader in mijn zaak er zo makkelijk vanaf komt. Laat hem maar lekker wegrotten in de gevangenis en straks als hij weer in de TBS zit heeft hij het ook niet makkelijk.

Ik denk wel dat er eerder gekeken moet worden naar longstay tbs. Niet iedereen is te helpen, laat de mensen die dat duidelijk laten zien dan ook niet meer op verlof gaan en werken aan reïntegratie.


Hier sluit ik me bij aan, met de nadruk op dat sommige mensen gewoon echt niet meer los gelaten moeten worden. Sommige moet je gewoon voor altijd uit de maatschappij houden.

En ik vind ook dat de gevangenis minder luxe kan en de straffen veel zwaarder.

Benzz
Berichten: 2971
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:10

DubbelFun schreef:
Benzz schreef:
Levenslang is in Nederland daadwerkelijk levenslang. Als enige Europese land.
Niet dus.
Citaat:
Na 25 jaar wordt beoordeeld of iemand met levenslang mag gaan werken aan een mogelijke terugkeer in de maatschappij.

https://www.om.nl/onderwerpen/strafzaak ... atschappij.


Oke, ik wist dat ze iets wilden veranderen maar niet dat het daadwerkelijk al was toegepast. Sinds 2016 dus niet meer. Volgens mij was dat ook de reden dat ze Michael P destijds geen levenslang hebben gegeven maar 28 jaar met TBS omdat je met levenslang geen TBS mag geven.

Elisa2

Berichten: 37681
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:12

luxx schreef:
Een man die bewezen kinderen seksueel misbruikt zou wat mij betreft gecastreerd moeten worden. Lijkt me een goedkope en trefzekere oplossing voor een probleem waar verder weinig aan te doen is. Die behoefte wordt niet minder van een gevangenisstraf of TBS. Dan weet je tenminste zeker dat het klaar is. Wanneer je niet met je driften om kunt gaan kunnen ze die maar beter afnemen, lijkt me zelfs ook stukken rustiger voor de betrokkene, kan me slecht voorstellen dat je je gelukkig voelt met van die rare driften waarvan je heel goed weet dat het niet klopt, dat dat ernstig verstoord is. In een ziekenhuis serie was het zelfs een draadje, een man met seksuele gevoelens voor kinderen wilde gecastreerd worden, niemand wilde het doen, hij kwam in het ziekenhuis omdat hij het zelf geprobeerd had. Niet gelukt, nog steeds wilde niemand het doen en hij pleegt uiteindelijk zelfmoord. Ik weet niet of het uit het leven gegrepen is en dat dus daadwerkelijk voorkomt maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. Wanneer ik met dergelijke gevoelens rond zou lopen zouden ze mij in ieder geval volkomen vrijwillig mogen opereren

En dan hoef je de doodstraf dus niet in te voeren, waar ik trouwens ook tegen ben om eerder genoemde redenen


Hier ben ik ook voor, denk dat het een goed afschrikwekkend middel is ook. Alleen wat doe je dan bij een vrouw bij een soortgelijke daad? Want ik ben wel voor gelijkheid in deze.

Supertje

Berichten: 7095
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:13

Absoluut nee.
Hoewel ik de neiging om zo’n verspilling van zuurstof wat aan te willen doen volledig snap. Ik lig er niet wakker van als zulke mensen een ‘ongelukje’ krijgen, maar de doodstraf opleggen vind ik 100% niet ok.
Niet omdat ik het inhumaan vind voor mensen die daadwerkelijk zulke vreselijke dingen doen, maar omdat er altijd een kans is dat je een keer de verkeerde te pakken hebt. En bovendien, waar leg je de grens?

BeFunny

Berichten: 10857
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:16

Ik vind het dubbel.
Omdat waar de doodstraf nog wel toegepast wordt, het nog wel eens voorkomt dat de verkeerde geëxecuteerd wordt en dat vind ik echt niet kunnen.

Maar het soort gasten dat kinderen wat aan doet en zeker als dat al eerder is gebeurd wil ik persoonlijk niet meer in de maatschappij. En opsluiten kost de maatschappij geld. Van mij mag zo'n gast een snelle dood om hem ook uit zijn lange lijden te verlossen van het altijd opgesloten zitten en de kans dat hij ooit vrij zou komen niet meer te laten bestaan. Want dat gaat geheid weer mis. En het zal je kind naar wezen die net tegen zo'n idioot aan loopt. Want lekker in de bovenkamer zal die ook niet wezen. Dus help hem de wereld uit zou ik zeggen.

Blue_Eyes

Berichten: 20356
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:20

Celiien schreef:
Nee. Naast het feit dat het erg kostbaar is (duurder dan levenslang), geloof ik niet in een oog/oog tand/tand maatschappij.
plus het is onomkeerbaar. stel dat je de verkeerde hebt.. Ga maar eens na wat er is gebeurd in Amerika en hoeveel er onterecht zijn veroordeeld.

Precies dit.

Emj_23
Berichten: 1219
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:21

Maar strenger straffen na een daad voorkomt de oorspronkelijke daad niet. En het houdt een man als deze niet tegen. Ze zijn of overtuigd van het feit dat ze niet gepakt zullen worden of snappen niet dat als je iets doet dat een gevolg heeft. Kun je een grote groep mensen gewoon niet leren.
Hadden we de verdachte van de meest recente zaak dan levenslang moeten opsluiten of moeten vermoorden toen hij als 17 jarige een delict pleegde? Wat als dat jouw zoon of broertje was toen? Zou je dan willen dat hij een kans kreeg?
Er moet meer worden geïnvesteerd en ook worden aangepast in ons rechtssysteem om zorg te bieden wanneer dat kan of juist te handelen als zorg niet afdoende is.

Shadow0

Berichten: 43537
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:21

De doodstraf helpt niet om misdrijven te voorkomen, het blijkt juist eerder samen te gaan met meer geweld in de samenleving. Dus nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:24

DubbelFun schreef:
Benzz schreef:
Levenslang is in Nederland daadwerkelijk levenslang. Als enige Europese land.
Niet dus.
Citaat:
Na 25 jaar wordt beoordeeld of iemand met levenslang mag gaan werken aan een mogelijke terugkeer in de maatschappij.

https://www.om.nl/onderwerpen/strafzaak ... atschappij.


Heb je ook gekeken hoe vaak dit daadwerkelijk is toegepast? In de praktijk gebeurt dit vrijwel niet en is levenslang gewoon levenslang.

Lithya

Berichten: 2522
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:28

Shadow0 schreef:
De doodstraf helpt niet om misdrijven te voorkomen, het blijkt juist eerder samen te gaan met meer geweld in de samenleving. Dus nee.


Volgens mij is die zonder zwaardere straffen ook al aan het toenemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:30

Lithya schreef:
Shadow0 schreef:
De doodstraf helpt niet om misdrijven te voorkomen, het blijkt juist eerder samen te gaan met meer geweld in de samenleving. Dus nee.


Volgens mij is die zonder zwaardere straffen ook al aan het toenemen.


Dat is wat mensen denken inderdaad, maar als je kijkt naar de cijfers neemt de criminaliteit juist af. Cybercrime stijgt wel.
Ik denk dat we meer onveiligheid ervaren omdat alle informatie over misdrijven vrijwel direct online beschikbaar is, dat was 50 jaar geleden nog niet zo.