Doodstraf terug invoeren ja of nee?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Doodstraf opnieuw invoeren?

Ja
207 (34%)
Nee
397 (65%)

Totaal aantal stemmen: 604


DuoPenotti

Berichten: 29981
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 19:30

Bij Lucia de B is toch altijd twijfel geweest toch?

Holleeder als voorbeeld, denkt er echt iemand hier dat hij onschuldig is?
Mohammed Bouyeri, geen twijfel.
Folkert van der Graaf, de grootse rechterlijk dwaling ooit... waarom die geen levenslang heeft is al absurd, maar 100% dader.
En een Ridouan Taghi, die van uit zijn cel nog van alles uitspookt.... is de maatschappij niet veiliger totaal zonder hem?

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Doodstraf terug invoeren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 19:42

Als bepaalde fiuguren nog van alles kunnen regelen vanuit hun cel klopt het systeem niet. Dat is ook van de zotte en had een hoop leed kunnen besparen. Die lui moeten gewoon geen toegang meer krijgen tot de buitenwereld.

Kookaburra

Berichten: 5429
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 19:42

Absoluut tegen.
Strenger straffen werkt niet. Daarnaast ga ik mee in de redenen die Celiien al aangaf.
Celiien schreef:
Nee. Naast het feit dat het erg kostbaar is (duurder dan levenslang), geloof ik niet in een oog/oog tand/tand maatschappij.
plus het is onomkeerbaar. stel dat je de verkeerde hebt.. Ga maar eens na wat er is gebeurd in Amerika en hoeveel er onterecht zijn veroordeeld.


Wel denk ik dat het systeem rondom straffen/gevangenissen/tbs herzien mag worden. Puur om de risico's te minimaliseren. Zoals het moeilijker maken om verlof te krijgen of het lastig maken om andere grote voordelen te verdienen.
Het herzien van de luxe en kosten van de gevangenissen valt ook in mijn herzien-rijtje.

Jis_

Berichten: 11666
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 19:44

princequillo schreef:
Nee.

Er is veel te verbeteren aan onderzoeken en het rechtssysteem, maar dat staat in mijn ogen los van de doodstraf. Gewoon nee.


Eens

DuoPenotti

Berichten: 29981
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 19:44

Cowgirl schreef:
Als bepaalde fiuguren nog van alles kunnen regelen vanuit hun cel klopt het systeem niet. Dat is ook van de zotte en had een hoop leed kunnen besparen. Die lui moeten gewoon geen toegang meer krijgen tot de buitenwereld.

Dat is waar
Met deze cowboys die hier in de buurt met machine geweren op een camping zaten

https://www.parool.nl/nieuws/tot-2-5-ja ... ~b32293e4/

En ook die hadden ze nooit meer vrij moeten laten... maar Nederland....

Met zo'n onschuldige in de bak ook, die als je hem de doodstraf geeft echt ook ooit achter komt dat hij onschuldig is.....
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 06-06-22 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

BrankaZ

Berichten: 3896
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 19:45

Celiien schreef:
Nee. Naast het feit dat het erg kostbaar is (duurder dan levenslang), geloof ik niet in een oog/oog tand/tand maatschappij.
plus het is onomkeerbaar. stel dat je de verkeerde hebt.. Ga maar eens na wat er is gebeurd in Amerika en hoeveel er onterecht zijn veroordeeld.

Moet de test van het topic nog doorlezen, maar zo zie ik het ook.
Komt nog bij dat ik vind de doodstraf een straf is maar wraak/genoegdoening voor de achterblijvers/nabestaanden. Ons strafsysteem zit gelukkig niet zo in elkaar dat straffen voor de nabestaanden zijn i.p.v. de daders.

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 19:53

DuoPenotti schreef:
Cowgirl schreef:
Als bepaalde fiuguren nog van alles kunnen regelen vanuit hun cel klopt het systeem niet. Dat is ook van de zotte en had een hoop leed kunnen besparen. Die lui moeten gewoon geen toegang meer krijgen tot de buitenwereld.

Dat is waar
Met deze cowboys die hier in de buurt met machine geweren op een camping zaten

https://www.parool.nl/nieuws/tot-2-5-ja ... ~b32293e4/

En ook die hadden ze nooit meer vrij moeten laten... maar Nederland....

Met zo'n onschuldige in de bak ook, die als je hem de doodstraf geeft echt ook ooit achter komt dat hij onschuldig is.....



'De politie greep te vroeg in' Zijn ze een keer op tijd is het nog niet goed 8)7
Wel mooi hoe de journalist het heeft over 'strafjes' . Maar die gasten lopen dus alweer los.
Ik wil nog iets toevoegen maar dan overschrijd ik vast de Bokt regels :')

nine1987

Berichten: 8346
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 19:57

nine1987 schreef:
Hier sluit ik me volledig bij aan.. Wanneer 100% bewezen is dat iemand de dader is, dan heb ik daar geen enkele moeite mee..

Bij Lucia de B. was dat toentertijd ook 100% bewezen. Maar bleek na jaren toch niet waar.

En dan?[/quote]


Lucia de B is altijd twijfel geweest en geen 100%..

Bij 100% heb ik 't over onomstotelijk bewijs.. Beelden, heterdaad, zoiets..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 19:59

mysa schreef:
Voor de voorstanders:
Zouden jullie eigenlijk ook bereid zijn vonnis te wijzen?
En het te voltrekken?

Noem mij een kouwe, maar ik zou die knop wel indrukken om de boel in gang te zetten. Als ik weet hoe beestachtig zo iemand een kind om heeft gebracht, dan denk ik niet dat ik daar moeite mee heb.

nine1987

Berichten: 8346
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 19:59

Mindim schreef:
mysa schreef:
Voor de voorstanders:
Zouden jullie eigenlijk ook bereid zijn vonnis te wijzen?
En het te voltrekken?

Noem mij een kouwe, maar ik zou die knop wel indrukken om de boel in gang te zetten. Als ik weet hoe beestachtig zo iemand een kind om heeft gebracht, dan denk ik niet dat ik daar moeite mee heb.



Hier hetzelfde..

DuoPenotti

Berichten: 29981
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 20:03

Oh ja hier ook.
Als het dadelijk zeker is dat die mafklapper van 22 Gino om heeft gebracht. Ja hoor.
Het is geen moord dan, het is een veroordeelde die het dan tenminste niet nog een keer uitspookt.
Want die heeft al een hele rij op zijn kerfstok, steeds maar goed gepraat door instanties en pleegouders enz.
Daar mogen niet meer slachtoffers, zowel kind als ouders bij komen.

Boras
Berichten: 9966
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Doodstraf terug invoeren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 20:14

Absoluut tegen.

En wat een grootspraak hierboven vanachter jullie toetsenbord.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41772
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 20:15

nine1987 schreef:
Lucia de B is altijd twijfel geweest en geen 100%..

Bij 100% heb ik 't over onomstotelijk bewijs.. Beelden, heterdaad, zoiets..

Er is een geval geweest waarbij de verdachte heeft bekend. Hoeveel meer bewijs wil je hebben.

Later bleek diegene toch onschuldig.

Hoe ga je de doodsstraf dan ongedaan maken? Leg dat maar eens uit aan de nabestaanden van de persoon die door de staat vermoord is.

Bij Lucia ontstond na de rechtszaak twijfel. Dan is de straf al uitgesproken. Hoe ga je de doodsstraf dan ongedaan maken?
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 06-06-22 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41772
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 20:15

Boras schreef:
Absoluut tegen.

En wat een grootspraak hierboven vanachter jullie toetsenbord.

Inderdaad. Ik geloof er niks van dat hier ook maar iemand zonder blikken of blozen een leven kan nemen.

DuoPenotti

Berichten: 29981
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Doodstraf terug invoeren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 20:18

Zonder blikken of blozen, zegt dat iemand?
Maar grootspraak nee.....
Maar de goorlap die mijn jeugd heeft verkl00t...daar wil ik andere graag voor behoeden ja.

Echwel

Berichten: 12492
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 20:19

_San87_ schreef:
Boras schreef:
Absoluut tegen.

En wat een grootspraak hierboven vanachter jullie toetsenbord.

Inderdaad. Ik geloof er niks van dat hier ook maar iemand zonder blikken of blozen een leven kan nemen.

Tuurlijk wel oordelen en veroordelen is hier groter dan in de.echte wereld

Memories

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 20:19

_San87_ schreef:
Boras schreef:
Absoluut tegen.

En wat een grootspraak hierboven vanachter jullie toetsenbord.

Inderdaad. Ik geloof er niks van dat hier ook maar iemand zonder blikken of blozen een leven kan nemen.


Ik ook niet. Sommigen zullen het vast wel kunnen en ik denk dat voor anderen weer makkelijker wordt als het bijv een dader is die jouw eigen kind/ouder/partner iets aan heeft gedaan. Maar sorry, ik vind het gewoon een beetje als stoerdoenerij klinken.

Ik denk echt niet dat ik het zou kunnen, laat staan willen. Maar ik zal hier wel te soft en empatisch voor zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41772
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 20:20

DuoPenotti schreef:
Zonder blikken of blozen, zegt dat iemand?
Maar grootspraak nee.....
Maar de goorlap die mijn jeugd heeft verkl00t...daar wil ik andere graag voor behoeden ja.

Je praat erover alsof je het hebt over het licht uit doen, vandaar zonder blikken of blozen.

Echwel

Berichten: 12492
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 20:21


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 20:21

Wat DP zegt, niet zonder blikken of blozen, maar zou het wel doen. En veel ellende gezien, dat de drempel een stuk lager is dan bij een gemiddelde Nederlander misschien.

DuoPenotti

Berichten: 29981
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 20:23

Maar dat jij het niet kunt wil niet zeggen dat het voor een ander stoerdoenderij is.

Ik kan geen dier inslapen, gewoon niet.
Vind een gewond dier zien erg moeilijk.
Maar een gewond mens zien vind ik rot voor de persoon, maar doet me ook niet veel.
En ja zo'n viezerik als met al een hele lijst aan rottigheid naar kinderen euthanasie geven, ja zou ik best kunnen.
Nee niet als een beul hakken met een bijl of weet ik wat, gewoon 3 prikken zoals bij een paard.
een zachtere dood bestaat niet.


Memories schreef:
Ik ook niet. Sommigen zullen het vast wel kunnen en ik denk dat voor anderen weer makkelijker wordt als het bijv een dader is die jouw eigen kind/ouder/partner iets aan heeft gedaan. Maar sorry, ik vind het gewoon een beetje als stoerdoenerij klinken.

Ik denk echt niet dat ik het zou kunnen, laat staan willen. Maar ik zal hier wel te soft en empatisch voor zijn.

LWDaisy

Berichten: 4806
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 20:24

Van mij mag het hoor.

Maar dan wel als het 100% zéker en bewezen is dat de beschuldigde ook echt schuldig is.
En dan ook enkel voor zware vergrijpen - moord, terrorisme, verkrachting, foltering, ...

Niet voor diefstal of een snelheidsovertreding oid.
Maar ik denk dat de lijn dun is - je kan door te snel te rijden ook iemand om het leven brengen.

Figuren als Dutroux, De Gelder ed zijn imo geen mensen die ooit nog in de maatschappij vrijgelaten mogen worden. En hun misdrijven vind ik wel zwaar genoeg om de doodstraf voor te krijgen.

DuoPenotti

Berichten: 29981
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 20:25

_San87_ schreef:
DuoPenotti schreef:
Zonder blikken of blozen, zegt dat iemand?
Maar grootspraak nee.....
Maar de goorlap die mijn jeugd heeft verkl00t...daar wil ik andere graag voor behoeden ja.

Je praat erover alsof je het hebt over het licht uit doen, vandaar zonder blikken of blozen.

Iemands licht gaat dan ook uit :D

Nee natuurlijk is dat niet dat je er feest bij gaat staan vieren.
Maar ja ik zou het zeker kunnen.
Heb je de waslijst al gelezen van die 22 jarige bijvoorbeeld?
Al zou die nu niet die Gino om hebben gebracht is het nog een vies monster wat nooit meer onschuldig ter dood veroordeeld kan worden.
Die heeft al zoveel slachtoffers gemaakt!!!!!
Ja met die kinderen in gedachte zou ik dat kunnen ja.

met mijn jeugd in gedachte zou ik dat kunnen......

Memories

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 20:29

DuoPenotti schreef:
Maar dat jij het niet kunt wil niet zeggen dat het voor een ander stoerdoenderij is.


Vast niet voor iedereen maar sommige reacties op dit onderwerp (in het algemeen als dit besproken wordt, ik doel ook niet eens specifiek op dit topic nu) hebben nou eenmaal een hoog ‘stoer’-gehalte. Denken dat je het kunt is wat mij betreft ook 1 ding maar ik weer vrij zeker dat er alsnog veel (nee, niet allemaal) mensen afhaken als ze daadwerkelijk in die situatie zouden staan en een pistool/spuit/whatever overhandigd krijgen.

Zal ook nooit zeggen dat ik niet begrijp waarom mensen een dader liever dood dan levend zien maar in mijn persoonlijke overtuiging is het gewoon nooit de correcte manier van handelen.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 20:32

Ik vind het enthousiasme waarmee sommige mensen graag anderen dood zouden zien op zichzelf nogal zorgwekkend eigenlijk. Dat onderscheid van "het is geen moord om iemand te doden als er maar een goede reden voor is" vind ik nogal griezelig glad ijs.
Iemand opzettelijk doden is moord. En als de staat het opzettelijk doet, dan vermoordt de staat dus mensen. Ik wil geen samenleving waar moord een officieel onderdeel is.

En ik snap ook niet waarom andere mensen dat blijkbaar wel heel graag willen. Waarom willen mensen graag de doodstraf ongeacht alle negatieve gevolgen die we allang al kennen? Vind je de samenleving dan zo onbelangrijk, dat je graag zou willen dat we een gewelddadige maar ook hele onzorgvuldige oplossing kiezen die niet werkt om de samenleving veiliger te maken?