Vanaf 1 juli 2022 rookmelder verplicht

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101817
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Vanaf 1 juli 2022 rookmelder verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 13:02

De woningstichting heeft er bij mij ook eentje opgehangen idd. :j

prompter

Berichten: 11158
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Vanaf 1 juli 2022 rookmelder verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 13:04

Hier hangt het huis al vol met rookmelders. Koolmonoxidemelder is hier niet nodig.

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 13:07

Winged schreef:
Brainless schreef:
Hoe hang je die magneet dan op?

Met een Tesa plakstrip :D

Dat houdt het hier niet helaas. Dochterlief heeft zo'n lichtstrip hangen en ondanks goede tape komt het regelmatig los te hangen/naar beneden gevallen.
Wij hebben hem boven op een lichtpunt zitten en beneden nog niet hangen, maar dat is dezelfde ruimte.

Tazzey
Berichten: 9519
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Vanaf 1 juli 2022 rookmelder verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 13:22

Een rookmelder aan een Tesa strip werkt echt niet goed. Ik denk dat je je wezenloos schrikt als die rookmelder midden in de nacht van het plafond lazert in je slaapkamer.

Wij hebben al enkele jaren rookmelders en CO-melders in huis, alles aangesloten op de meldkamer en jaarlijks onderhoudt dus nooit gezeur met lege batterijen.
Ik vind het een heel goede zaak dat de verplichting er komt want het redt gewoon echt levens. Onze buurman zou zijn overleden als hij geen rookmelder had. Hij was in slaap gevallen terwijl er iets op het gasfornuis stond, hij werd wakker van de rookmelder en kon op het nippertje zijn brandende huis verlaten.

pjotrg

Berichten: 1159
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 13:32

Citaat:
Brandverzekering
Naast de brandweer zijn verzekeraars groot voorstander van rookmelders. Ze helpen namelijk om brand- en roetschade te beperken. Maar wat als je na 1 juli 2022 nog geen rookmelders hebt en ontstaat er brand? Ben je dan wel verzekerd?

Voorlopig wel. Er is namelijk geen enkele verzekeraar die in de polisvoorwaarden zegt dat je verplicht bent om rookmelders te plaatsen. Maar let op: het kan zijn dat jouw verzekeringsmaatschappij de nieuwe wetgeving in de toekomst wél opneemt in de voorwaarden.


Dit stukje over brand- en rookschade is belangrijk. Als je een keer brand gehad hebt, dan weet je dat brand, maar zeker ook rook/roetschade heeeeel vervelend is. Ook na verwijdering bleef je nog heel lang die geur ruiken :(

Dat wil je dus zelf ook beperken!

Roodvos

Berichten: 6676
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 13:33

Ik heb bij de bouwmarkt een dubbelpak met magnetische plakstrips erbij gekocht. Zoiets:
*klik*
Heb ze al vanaf januari in huis, nu nog ophangen....

prompter schreef:
Ik zie nog geen officiële publicatie van de Rijksoverheid? Alleen maar fabrikanten die het nieuws brengen.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... w%E2%80%99

Tazzey
Berichten: 9519
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 14:29

pjotrg schreef:
Citaat:
Brandverzekering
Naast de brandweer zijn verzekeraars groot voorstander van rookmelders. Ze helpen namelijk om brand- en roetschade te beperken. Maar wat als je na 1 juli 2022 nog geen rookmelders hebt en ontstaat er brand? Ben je dan wel verzekerd?

Voorlopig wel. Er is namelijk geen enkele verzekeraar die in de polisvoorwaarden zegt dat je verplicht bent om rookmelders te plaatsen. Maar let op: het kan zijn dat jouw verzekeringsmaatschappij de nieuwe wetgeving in de toekomst wél opneemt in de voorwaarden.


Dit stukje over brand- en rookschade is belangrijk. Als je een keer brand gehad hebt, dan weet je dat brand, maar zeker ook rook/roetschade heeeeel vervelend is. Ook na verwijdering bleef je nog heel lang die geur ruiken :(

Dat wil je dus zelf ook beperken!


Rook- en roetschade is verschrikkelijk. Je krijgt dit zelf niet schoon. Ik heb een grote brand van heel dichtbij meegemaakt en we hebben toen zelf geprobeerd een aantal spullen die in een ruimte stonden die niet direct in brand hebben gestaan schoon te maken. Het is niet te doen, we hebben werkelijk alles geprobeerd tot de meest agressieve schoonmaakmiddelen aan toe. We hebben ook die producten uiteindelijk door de verzekering op laten halen om schoon te laten maken bij een speciaal bedrijf. Maar alsnog bleef je het wel ruiken. Zodra je een computer aan zette een jaar na de brand leek het alsnog alsof iemand heel fanatiek aan het BQQ-en was.

Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 14:32

Earth schreef:
Hebben jullie de koolmonoxide melder wel laag hangen? Want als je hem op je plafond hangt heb je er vaak niet zoveel aan. Want het is zwaar en het duurt lang voordat het opstijgt. Je kunt dat beter op 50 cm hoogte ophangen bijv, of laag bij de trap bijvoorbeeld. Dan krijg je eerder een melding, als je hem hoog ophangt ben je misschien al weg voordat de melder af gaat.

Hangt hier niet, maar ligt op plankje van nachtkastje en lig onder hoofd niveau.

prompter

Berichten: 11158
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 14:40

Roodvos schreef:
Ik heb bij de bouwmarkt een dubbelpak met magnetische plakstrips erbij gekocht. Zoiets:
*klik*
Heb ze al vanaf januari in huis, nu nog ophangen....

prompter schreef:
Ik zie nog geen officiële publicatie van de Rijksoverheid? Alleen maar fabrikanten die het nieuws brengen.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... w%E2%80%99


Ja, dat is een nieuwsbericht uit 2020. Maar de officiële wijziging in ik denk het Bouwbesluit heb ik nog niet gezien. Die zou in werking treden tegelijk met de nieuwe Omgevingsvergunning, maar we weten hoe het daar mee staat :))

Ineke2

Berichten: 33135
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-22 14:45

prompter schreef:


In dat bericht staat letterlijk:

Inwerkingtreding
Om gebouweigenaren voldoende tijd te geven deze maatregelen in alle bestaande woningen door te voeren, zal deze verplichting pas per 1 juli 2022 ingaan. Ook worden hiermee problemen voorkomen bij de levering en beschikbaarheid van rookmelders bij leveranciers.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Vanaf 1 juli 2022 rookmelder verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 14:52

Bij elke bouwmarkt waar je nu komt staat er een heel schap met die dingen en een groot bord erbij: VERPLICHT VANAF JULI.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 14:54

Hier hebben we er op elke verdieping 1, en op zolder waar de ketel hangt ook een koolstofmonoxide melder.
Ik kan me haast niet voorstellen dat er mensen zijn die nergens een rookmelder hebben hangen.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 14:56

Zonnebloem92 schreef:
Hier hebben we er op elke verdieping 1, en op zolder waar de ketel hangt ook een koolstofmonoxide melder.
Ik kan me haast niet voorstellen dat er mensen zijn die nergens een rookmelder hebben hangen.


Ik heb dus precies niks nadat de rookmelder vorig jaar stuk ging. Ik ga nu het internet op om te bestellen.

Ineke2

Berichten: 33135
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-22 15:08

Zonnebloem92 schreef:
Hier hebben we er op elke verdieping 1, en op zolder waar de ketel hangt ook een koolstofmonoxide melder.
Ik kan me haast niet voorstellen dat er mensen zijn die nergens een rookmelder hebben hangen.

Het zal je nog verbazen hoeveel mensen geen rookmelder hebben ( of niet opgehangen hebben )

Tazzey
Berichten: 9519
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 15:16

Zonnebloem92 schreef:
Hier hebben we er op elke verdieping 1, en op zolder waar de ketel hangt ook een koolstofmonoxide melder.
Ik kan me haast niet voorstellen dat er mensen zijn die nergens een rookmelder hebben hangen.


Dat zijn er meer dan je zou verwachten. Ik begrijp het overigens ook niet, het gaat toch vooral om je eigen veiligheid lijkt me. Ik snap ook de mensen niet die op dit soort melders besparen door ze bij de Action o.i.d. te halen, dat is echt besparen op de verkeerde dingen.

Amber_anne

Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 15:18

Tazzey schreef:
Zonnebloem92 schreef:
Hier hebben we er op elke verdieping 1, en op zolder waar de ketel hangt ook een koolstofmonoxide melder.
Ik kan me haast niet voorstellen dat er mensen zijn die nergens een rookmelder hebben hangen.


Dat zijn er meer dan je zou verwachten. Ik begrijp het overigens ook niet, het gaat toch vooral om je eigen veiligheid lijkt me. Ik snap ook de mensen niet die op dit soort melders besparen door ze bij de Action o.i.d. te halen, dat is echt besparen op de verkeerde dingen.


Moeten alle rookmelders niet gewoon voldoen aan dezelfde eisen? Dus ook die van de action

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 15:19

Zonnebloem92 schreef:
Hier hebben we er op elke verdieping 1, en op zolder waar de ketel hangt ook een koolstofmonoxide melder.
Ik kan me haast niet voorstellen dat er mensen zijn die nergens een rookmelder hebben hangen.

In mijn vorige huis had ik ze wel. Maar na verhuizing stond het nog niet op mijn priolijst. Maar: Als het goed is komen ze vanavond binnen :)

DuoPenotti

Berichten: 29722
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 15:20

Zijn die van de action niet goed dan?

Hier hangen ook die van de action met die magneet.
Fijn als ze inderdaad midden in de nacht gaan piepen want dan zijn er snel af te halen.

Ineke2

Berichten: 33135
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-22 15:21

Tazzey schreef:
Ik begrijp het overigens ook niet, het gaat toch vooral om je eigen veiligheid lijkt me. Ik snap ook de mensen niet die op dit soort melders besparen door ze bij de Action o.i.d. te halen, dat is echt besparen op de verkeerde dingen.

Je kunt niet in iemand anders zijn portemonnee kijken. De rookmelders moeten aan bepaalde veiligheidseisen voldoen. Ook die van de Action.

prompter

Berichten: 11158
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 15:23

Ineke2 schreef:
prompter schreef:


In dat bericht staat letterlijk:

Inwerkingtreding
Om gebouweigenaren voldoende tijd te geven deze maatregelen in alle bestaande woningen door te voeren, zal deze verplichting pas per 1 juli 2022 ingaan. Ook worden hiermee problemen voorkomen bij de levering en beschikbaarheid van rookmelders bij leveranciers.


Ineke, ik wil er geen ja/nee kwestie van maken, maar dit is een nieuwsbericht, geen artikel in de Staatscourant of zo. Er zijn ook nieuwsberichten uit 2020 dat de Omgevingswet per 1 januari 2022 in zou gaan en dat is ook niet gebeurd. Ik ben dus gewoon op zoek naar het officiële stuk, geen nieuwsbericht. En bij mezelf zit het huis al vol met rookmelders :)

Ineke2

Berichten: 33135
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-22 15:25

Zoek hem op zou ik zeggen :)
Ik ga niet nog meer moeite doen omdat jij mij niet gelooft, terwijl het overal inclusief in winkels staat aangegeven.

Nogmaals: Het kan sowieso geen kwaad om rookmelders in huis op te hangen. Het is hoe dan ook veiliger.

prompter

Berichten: 11158
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Vanaf 1 juli 2022 rookmelder verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 15:27

Ik probeer hem op te zoeken, dat is het hem juist, ik kan hem niet vinden :D

DuoPenotti

Berichten: 29722
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Vanaf 1 juli 2022 rookmelder verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 15:28


purny

Berichten: 27522
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Vanaf 1 juli 2022 rookmelder verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 15:31

Bij mij heeft de woningbouw het opgehangen. Ik kreeg ook een brief dat als er al eentje hing deze werd vervangen zodat alle woningen dezelfde hadden

prompter

Berichten: 11158
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 15:32

DP je bent geweldig en een betere zoeker dan ik, dat is het stuk dat ik bedoelde. Dankjewel!