Kap met paardensport - Arjen Lubach

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fly_high

Berichten: 3315
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 11:55

Mars schreef:
Die Emmelie… ‘circusdieren worden opgesloten en moeten kunstjes doen voor publiek’ ehm… en het verschil met topsport paarden is…?


Circusdieren zijn wild, paarden gedomesticeerd, dat verandert heel wat in de hele dynamiek van samenwerking met mens. In gevangenschap geboren zijn heeft 0,0 te maken met daadwerkelijke domesticatie overigens. Een tam gemaakte wolf ervaart nog steeds onwijs veel stress in de mensenwereld terwijl een hond er juist plezier aan beleeft om bij mensen te mogen zijn. Zie je ook duidelijk bij tam gemaakte wilde konijnen vs gedomesticeerde konijnen. Een gedomesticeerd dier is over het algemeen mensgericht uit zichzelf. Dat is gewoon het stukje genetische verandering wat domesticatie met zich mee brengt. Volgens mij is dat waar zij op doelde...?

Ik lees dat berichtje trouwens meer als "ze willen niet alleen buiten staan paard te zijn, het zijn geen wilde dieren meer en met mens bezig zijn vinden ze ook oprecht leuk" niet als goedpraten van 24/7 ophokken. Misschien ben ik te naief hierin :)

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 12:04

Het is sowieso een zwaktebod om te wijzen naar andere dierenhouderij dingen.

En die opmerking over recreatiepaarden...
Een paard is een paard met een aantal basisbehoeften.

Overigens laat de knhs ook qua mediatraining en leren omgaan en reageren op kritiek bij hun kaderleden steken vallen.

Loretta
Berichten: 8802
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 12:25

fransje23 schreef:
Loretta schreef:
Sportpaarden kunmen ook prima buiten. Zelf wil ik mijn paard ook niet in een stal.
Maar wie ben ik om me te bemoeien met hoe anderen het doen. Dat is iets wat ik behoorlijk storend vind. Dat bemoeien.


Als dierwelzijn zijn in het beding is, kan het bemoeien ook een stem voor het dier zonder stem zijn.

Zwijgen is soms toestemming geven aan zaken die niet oké zijn.


Meestal is het een stem voor de eigen agenda. Maar het klinkt wel heel sympathiek. Een stem voor de dieren. Uiteraard met een gironummer voor de dieren.

Loretta
Berichten: 8802
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 12:26

fransje23 schreef:
Overigens laat de knhs ook qua mediatraining en leren omgaan en reageren op kritiek bij hun kaderleden steken vallen.


Dat zeker. De KNHS laten regelmatig zien niet te weten hoe ze om moeten gaan met een tegenstander die kampieoen marketing is.

Popstra
Berichten: 13838
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 12:29

Loretta schreef:
Sportpaarden kunmen ook prima buiten. Zelf wil ik mijn paard ook niet in een stal.
Maar wie ben ik om me te bemoeien met hoe anderen het doen. Dat is iets wat ik behoorlijk storend vind. Dat bemoeien.

Precies dat.
Laat mensen lekker doen wat ze blieven en doe het zelf zoals jij het het beste vind en kijk of je paard(en) gelukkig zijn, gezond en goed presteren.

MyWishMax

Berichten: 25451
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 12:30

Maar waar ligt die grens? 23 uur op stal en alleen eruit om te trainen is goed omdat die ruiter dat goed vindt? Neusriem strak, niet passend zadel maar ruiter vindt van wel? 24/7 buiten zonder een enkel droog stukje of schuilplek is goed, want eigenaar vindt dat?

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 13:46

Loretta schreef:
fransje23 schreef:

Als dierwelzijn zijn in het beding is, kan het bemoeien ook een stem voor het dier zonder stem zijn.

Zwijgen is soms toestemming geven aan zaken die niet oké zijn.


Meestal is het een stem voor de eigen agenda. Maar het klinkt wel heel sympathiek. Een stem voor de dieren. Uiteraard met een gironummer voor de dieren.


Uiteindelijk hebben veel mensen hun eigen agenda.
Ook de mensen die willen dat er niets of weinig veranderd.
Maar een tegengeluid is broodnodig om ergens in het midden uit te komen.

Heel veel rechten, zaken die nu normaal zijn, komen voort uit mensen die hun nek uit staken voor verandering.
Dat leek toen ook radicaal.

Elisa2

Berichten: 37561
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 13:55

Phew wat onnozel geschreven van Emmelie...ik was al geen fan van haar rijden, dus die foto's snap ik wel. Maar dit is wel precies wat er mis gaat qua vergelijkingen ja, een paard is een paard met altijd dezelfde behoeften of dat nu een topsport paard is of een recreatie paard. Beter zou zijn geweest als ze had gezegd dat ze aandacht hebben voor de behoeften van hun paarden ofzo. Maar ik vrees dat ze daar ook teveel op stal staan.

En ja, jullie hebben gelijk wbt de aansnoerneusriemen..ik maakte even dezelfde denkfout als wat mensen doen bij bit misbruik. Moet ik ook eerlijk zeggen dat mijn associaties ermee slecht zijn, ik werkte op een stal ooit waar die dingen veelvuldig misbruikt werden. Liefst nog met een bontje er tussen en slof er aan. Bah.

Elisa2

Berichten: 37561
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 13:57

MyWishMax schreef:
Maar waar ligt die grens? 23 uur op stal en alleen eruit om te trainen is goed omdat die ruiter dat goed vindt? Neusriem strak, niet passend zadel maar ruiter vindt van wel? 24/7 buiten zonder een enkel droog stukje of schuilplek is goed, want eigenaar vindt dat?


Toezicht is nodig inderdaad, helaas..en er is ook niks mis mee als mensen aan het denken worden gezet vind ik.

Elisa2

Berichten: 37561
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 13:59

Spenk schreef:
Josien_ schreef:
Wanneer het over buiten staan van toppaarden gaat schrok ik meer van de reactie van meneer Voorn laatst op Facebook. Die reageerde op een nieuwsbericht dat hij zijn sportpaarden echt niet buiten ging zetten en ze op zijn manier veel betere aandacht kregen ofzoiets.

Alle beetjes helpen om een goede beweging in te zetten :) .

Klopt maar de timing is wel enorm beroerd....

Van Emmelie werden allemaal foto's gedeeld van afgesnoerde neuzen op facebook nav dit bericht :=

Dit weekend is het NK dressuur nou dat is nu voer voor activisten.


Volgens mij komen ze nooit zo ver als Ermelo..blijven meer in de steden. Daarnaast konden ze laatste keer al geen filmmateriaal maken omdat er niks was. Wel een paar ongelukkige foto's.

Meneer Voorn moet eens met zijn tijd meegaan, hij zei ook dat je geen dressuur moest rijden met springpaarden. :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41772
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 14:02

Spenk schreef:
[ [url=m/LnyFCr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit wordt massaal gedeeld nu. Met een hele boel kritische geluiden.

Beetje een knullig berichtje... Helemaal in de context waarin het geplaatst is.

https://www.horses.nl/evenementen/chio- ... mama-zijn/
Dit is trouwens het volledige artikel waar die screenshot uit gehaald is.

Loretta
Berichten: 8802
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 14:05

fransje23 schreef:
Loretta schreef:


Meestal is het een stem voor de eigen agenda. Maar het klinkt wel heel sympathiek. Een stem voor de dieren. Uiteraard met een gironummer voor de dieren.


Uiteindelijk hebben veel mensen hun eigen agenda.
Ook de mensen die willen dat er niets of weinig veranderd.
Maar een tegengeluid is broodnodig om ergens in het midden uit te komen.

Heel veel rechten, zaken die nu normaal zijn, komen voort uit mensen die hun nek uit staken voor verandering.
Dat leek toen ook radicaal.


Dat klopt ja. dat ga ik ook zeker niet ontkennen. Ik zeg alleen dat mensen die zeggen dat ze de stem voor de dieren beweren te zijn dit met een stuk minder nobele intenties doen dan dat je op het eerste gezicht zal denken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41772
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 14:07

Loretta schreef:
fransje23 schreef:


Uiteindelijk hebben veel mensen hun eigen agenda.
Ook de mensen die willen dat er niets of weinig veranderd.
Maar een tegengeluid is broodnodig om ergens in het midden uit te komen.

Heel veel rechten, zaken die nu normaal zijn, komen voort uit mensen die hun nek uit staken voor verandering.
Dat leek toen ook radicaal.


Dat klopt ja. dat ga ik ook zeker niet ontkennen. Ik zeg alleen dat mensen die zeggen dat ze de stem voor de dieren beweren te zijn dit met een stuk minder nobele intenties doen dan dat je op het eerste gezicht zal denken.

Met welke intenties doen ze dat dan?

prompter

Berichten: 11242
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 14:20

Ik vind het ontzettend dom verwoord. Ik begrijp dat zij ze zelf wel buiten heeft? En inderdaad, sommigen denken dat sportpaarden niet buiten kunnen want blessures... Eigenaardig, ik heb met mijn dravers op stallen gestaan waar dravers stonden die tonnen verdienden, maar die gingen toch echt elke dag het land in.

Loretta
Berichten: 8802
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 14:32

_San87_ schreef:
Met welke intenties doen ze dat dan?


Er valt goed te verdienen door de top van vooral de grotere dierenrechten organisaties. Een directeur voor het dagelijks bestuur. Een bevriend iemand met een reclamebureautje voor het werk. Gesteund door een grote groep useful idiots die het werk willen doen en geld doneren. Het is een complete industrie.

Babootje

Berichten: 26418
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 14:57

prompter schreef:
Ik vind het ontzettend dom verwoord. Ik begrijp dat zij ze zelf wel buiten heeft? En inderdaad, sommigen denken dat sportpaarden niet buiten kunnen want blessures... Eigenaardig, ik heb met mijn dravers op stallen gestaan waar dravers stonden die tonnen verdienden, maar die gingen toch echt elke dag het land in.


Alsof er op stal geen ongelukken gebeuren. :D

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:15

Loretta schreef:
Dat klopt ja. dat ga ik ook zeker niet ontkennen. Ik zeg alleen dat mensen die zeggen dat ze de stem voor de dieren beweren te zijn dit met een stuk minder nobele intenties doen dan dat je op het eerste gezicht zal denken.


Maar misschien moet je niet iedereen over een kam scheren?

Daarbij is overal vriendjespolitiek en "ouwe jongens krentenbrood".
Was het maar zo een feest dat het zo sporadisch voorkwam.

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:17

prompter schreef:
Ik vind het ontzettend dom verwoord. Ik begrijp dat zij ze zelf wel buiten heeft? En inderdaad, sommigen denken dat sportpaarden niet buiten kunnen want blessures... Eigenaardig, ik heb met mijn dravers op stallen gestaan waar dravers stonden die tonnen verdienden, maar die gingen toch echt elke dag het land in.


Ik ken koerspaarden die 24/7 365 dagen per jaar buiten staan.
De draf sport is sowieso topsport dus...

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:57

_San87_ schreef:
Spenk schreef:
[ [url=m/LnyFCr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit wordt massaal gedeeld nu. Met een hele boel kritische geluiden.

Beetje een knullig berichtje... Helemaal in de context waarin het geplaatst is.

https://www.horses.nl/evenementen/chio- ... mama-zijn/
Dit is trouwens het volledige artikel waar die screenshot uit gehaald is.

Ik vraag me af hoe ‘anders’ haar paarden zijn dan recreatie paarden, andere nog niet beschreven ondersoort ofzo?
Equi sportivus?

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 16:48

Als ze in de opfok staan kunnen ze hetzelfde als een "recreatiepaard".
Als ze toch niet aan de verwachtingen voldaan kunnen ze ineens ook hetzelfde..

Menig afgedankt sportpaard wordt immers te koop gezet als recreatiepaard.

DuoPenotti

Berichten: 29980
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 16:53

fransje23 schreef:
Als ze in de opfok staan kunnen ze hetzelfde als een "recreatiepaard".
Als ze toch niet aan de verwachtingen voldaan kunnen ze ineens ook hetzelfde..

Menig afgedankt sportpaard wordt immers te koop gezet als recreatiepaard.

Ja precies.
Of als sportpaard voor de niet top.

Genoeg van hetzelfde kaliber paard gaat naar een fanatieke amateur.

En ik blijf erbij.
De paarden in de top zijn erg meewerkend en echt niet overdreven heet of met moeilijk karakter want die komen niet zover.
Zeker als ik in de dressuur kijk, karaktervol paard staat dan overeind.
En zo een gaat via de achterdeur al weg..
Juist naar de amateur.

Spenk
Berichten: 21826
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 16:57

Alsof sportpaarden een ander DNA hebben _O-

En wat zijn sportpaarden? Paarden die topsport lopen alleen? Paarden waar geld mee verdient wordt?
Mijn paard loopt wel de hele dag buiten en loopt ook wel in de basis in het Z en kiest in de wei grazen nog altijd boven met mij gaan rijden. Maar kennelijk is dat dan een recreatiepaard.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41772
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 17:07

Loretta schreef:
_San87_ schreef:
Met welke intenties doen ze dat dan?


Er valt goed te verdienen door de top van vooral de grotere dierenrechten organisaties. Een directeur voor het dagelijks bestuur. Een bevriend iemand met een reclamebureautje voor het werk. Gesteund door een grote groep useful idiots die het werk willen doen en geld doneren. Het is een complete industrie.

Oh ja, dat selecte groepje verdient lekker. Dus alle mensen die zeggen een stem voor de dieren te hebben, hebben een stuk minder nobele intenties daardoor. Okay :D.

Babootje

Berichten: 26418
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 09:00

Spenk schreef:
Alsof sportpaarden een ander DNA hebben _O-

En wat zijn sportpaarden? Paarden die topsport lopen alleen? Paarden waar geld mee verdient wordt?
Mijn paard loopt wel de hele dag buiten en loopt ook wel in de basis in het Z en kiest in de wei grazen nog altijd boven met mij gaan rijden. Maar kennelijk is dat dan een recreatiepaard.


Als je het op zn merites gaat bekijken is alles onder subtop recreatie.

Elisa2

Berichten: 37561
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 09:26

Ik snap wel dat ggk hengsten iets anders gehouden moeten worden, maar hoop voor hun wel dat ze buiten komen en niet hun ganse leven slijten op stal, stapmolen, ohz en grazen aan de hand. Het is natuurlijker lastiger als je paarden traint voor een ander en je wilt niet dat ze blessures op lopen maar daar is vast wel het ea op te verzinnen.